Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1418 B

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jaroslava Vlčka

na místopředsedu vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe a ministra životního prostředí Františka Bendu

ve věci perspektivy a funkce Národního parku Šumava

Ministr životního prostředí František Benda zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka dopisem ze dne 8. února 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra životního prostředí Františka Bendy na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 17. února 1995

v. z. Jan Kasal v. r.

Příloha

Ing. František Benda, CSc.

ministr životního prostředí

České republiky

V Praze dne 8. února 1995

Č. j. M/160/95

Vážený pane poslanče,

ve věci Vaší interpelace ze dne 9. ledna 1995 "Perspektivy a funkce Národního parku Šumava", ve které Vás již písemně informoval můj náměstek Ing. Aleš Šulc dopisem ze dne 23. 1. 1995 č. j. 600/1713/95-OOP/330/95, Vám sděluji k jednotlivým otázkám následující:

K otázce č. 1

V Národním parku Šumava bylo v roce 1994 vytěženo cca 160 tis. m3 dřeva, což není ani polovina těžby, která by byla realizována v případě neexistence parku; z toho bylo 90% těžby nahodilé, t. j. těžby vyvolané mimořádnými okolnostmi - větrné polomy a kůrovcová kalamita. Úmyslná mýtní těžba činila pouze 1%, zatímco rozsah větrných polomů lze cílevědomou lidskou činností ovlivňovat v obdobích velmi dlouhých (cca ve 100 letém předstihu; lze kůrovcovou kalamitu tlumit v období řádově kratším.

Těžbou a následnou asanací jsou řešeny aktivní (napadené) kůrovcové stromy, které by při nezpracování způsobily několikanásobně rozmnožení kůrovce v následné generaci. Přitom byly vylišeny a z asanace těžbou vypuštěny lokality, kde jsou již kůrovce napadené porosty proředěné a zdravotně v takovém stavu, že by asanací došlo k úplné destrukci porostů a likvidaci příznivých podmínek pro obnovu. V těchto lokalitách budou na jaře aplikována opatření proti kůrovci, ovšem s vyloučením těžby napadených stromů. Sterilní souše, ve kterých není nebezpečí šíření kůrovce, se na území celého NP nechávají stát v porostech. Z uvedeného je patrné, že o úmyslné "intenzivní těžbě" nelze hovořit.

Po vyřešení kalamity kůrovce (horizont 3-5 let) a velmi pravděpodobně i řady větrem rozvrácených kulturních porostů, lze před) pokládat postupný pokles těžeb včetně podstatného poklesu kvalit těženého sortimentu až zhruba na úroveň 75 tis. m3.

Problémem při dopravě dřeva zůstává fáze přibližování (pohyb dříví v porostu), kdy vysoké investiční náklady na pořízení vyhovujících prostředků nedovolují rychlou obměnu těžké mechanizace, převzaté v roce 1993 od bývalých uživatelů. Nabídka od podnikatelských subjektů je v tomto ohledu nedostačující, včetně nabídky koňských potahů.

V říjnu a listopadu 1994 bylo přiblíženo vrtulníkem dříví z asanace kůrovce v létech 93-94, které při odkornění má minimální pozitivní vliv na obnovu lesa, ze současných I. a II. zón v celkovém rozsahu 4,5 tis. m3.

Byl vypracován podrobný návrh zónace, jehož základem bylo vylišení I. zóny. Jako východisko byly vzaty původní šumavské porosty a kvalitativní znaky ekosystému tak, aby se v I. zónách mohla absolutně vyloučit jakákoliv lesnická činnost. Této bezzásahové I. zóny navrhuje Správa NP cca 8, 8 tis. ha. Tuto skutečnost považujeme za zcela zásadní opatření pro další práci v NP.

Pojetí II. zóny je dynamické, to znamená, že vývoj současných kulturních lesních porostů bude usměrňován k postupnému přechodu k samoregulačnímu režimu a přechodu do I. zóny. Zhruba 1/4 výměry lesů NP zůstane ve II. zóně, kde bude uplatňováno přírodě blízké hospodaření v lesích (rozvinutý podrostní způsob).

K 1.1.1995 byla provedena celková reorganizace Správy NP. Dosavadní organizační struktura nezajišťovala chod Správy, vznikal zásadní problémy vně i uvnitř Správy.

Novou organizační strukturou byla především zjednodušena struktura řízení lesního provozu, zrušení středního článku bez náhrady, byl vytvořen útvar odborné a výzkumné činnosti, řízený prvním náměstkem ředitele, dále byly vytvořeny samostatné útvary státní správy odděleně pro CHKO a NP a zřízeno samostatné oddělení informační a strážní služby. Tímto opatřením nedochází ani k likvidaci "všech ochranářských prvků", ani k podřízení strážců provozním zaměstnancům, naopak jsou vyjasněny pracovní náplně a zvýrazněna funkce ochrany přírody včetně významného postavení strážců.

Současně s reorganizací se sjednocují obvody informační a strážní služby s obvody lesnické organizace, kvalifikačním předpokladem pro funkci lesníka v NP bude zkouška pro strážce ochrany přírody (do 1 roku).

K otázce č. 2

Správa NP se nefinancuje plně ze zisku za vytěžené dřiví. Státní dotace na provoz ochrany přírody činila v roce 1994 15,7 mil. Kč, skutečné čerpání 22 mil. Kč, na investice stavební a strojní činí státní dotace 12 mil. Kč.

Pokud však při současné výši těžby vyvolané kalamitami získává Správa finanční prostředky, jsou tyto využívány především na obnovu lesa, opravy a údržby cestní sítě, protipovodňová opatření a opravy provozních budov, spravovaných Správou NP.

K otázce č. 3

V roce 1994 bylo realizováno 155.901 m3 dříví, z toho 93,3% na tuzemských trh převážně přímo zpracovatelským firmám a 6,7% na export na vývozní licenci Správy NP Šumava. Průměrné zpeněžení činilo 979 Kč/m3.

Státní dotace na investice činila v roce 1994 13,7 mil. Kč, vlastní prostředky z odpisů základních prostředků 6,1 mil. Kč. Z toho bylo čerpáno na stavební investice 79,2%, na strojní 20,8%.

Provozní prostředky ze státní dotace 15,7 mil. Kč a tržby 156,5 mil. Kč. Byly čerpány následovně - opravy a údržba základních prostředků 22,5%, služby (dodávky práce od cizích subjektů) 27,1%, osobní náklady 25,1%, odpisy 4,3%, materiál a energie 13,3%, ostatní náklady 7,7%.

K otázce č. 4

V období posledního půl roku nastoupilo na Správu NP několik pracovníků s praxí v oboru ekologie, ochrany přírody a lesní provoz delší než 30 let. Jejich dlouholetá praxe ve školství, výzkumných a projekčních ústavech, lesním provozu i ústředních orgánech státní správy vylučuje Vaše obavy.

Závěrem mi dovolte, vážený pane poslanče, abych Vás pozval k návštěvě Správy NP a CHKO Šumava, kde si můžete na místě ověřit všechny skutečnosti, seznámit se se současnými problémy řízení této Správy a osobně si ověřit kvalifikaci a úroveň jejích současných vedoucích pracovníků.

V úctě

František Benda

Vážený pan

RNDr. Jaroslav Vlček

poslanec Parlamentu ČR

Sněmovní ul.

110 00 Praha 1

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP