Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1409 D

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Ladislava Bodyho

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci rasismu, xenofobie a dalších projevů intolerance vůči občanům tmavé barvy pleti

Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Ladislava Bodyho dopisem ze dne 12. ledna 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslance Ladislava Bodyho. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 17. ledna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha


Václav KLAUS

předseda vlády České republiky

V Praze dne 12.1. 1995

Č. j.: 33601/94-OVA

Vážený pane poslanče;

dne 13. prosince 1994 jste se na mě obrátil s interpelací ve věci rasismu, xenofobie a dalších projevů intolerance vůči občanům tmavé barvy pleti v naší společnosti. Poukazujete v ní na projevy kriminality a násilí, k němuž u nás dochází, a vyjadřujete nesouhlas s postupy státních orgánů a justice. Na tomto základě požadujete personální změny ve funkcích ministrů vnitra a spravedlnosti.

Chci Vás ujistit, vážený pane poslanče, že Vámi zmiňované projevy rasismu, xenofobie a netolerance vůči různým skupinám našich občanů znepokojují vládu ne méně než Vás. Kriminalita a násilí jsou patologické společenské jevy, které bohužel existují v každé společnosti a doposud se je nikdy nepodařilo zcela eliminovat. Obnovení demokracie a likvidace potlačovací mašinérie totalitního státu umožnilo na jedné straně občanům plně využívat občanské svobody a těšit se svým nezadatelným právům, na druhé straně však vyneslo na světlo i jevy negativní, které byly minulým režimem zastírány. Mezi ně patří i projevy rasismu a netolerance spojené s kriminalitou a násilím. Často jsou přehnanou reakcí na prudké změny v životě jednotlivců, někdy můžeme jejich příčiny vidět ve změnách životních podmínek a obtížích v soužití a vzájemném přizpůsobování různých společensky a kulturně odlišných skupin v naší společnosti, mnohdy je naopak příčina čistě kriminální.

V demokratickém a právním státě bohužel neexistují snadná a jednoduchá řešení podobných negativních společenských jevů, které mají často velmi komplexní a komplikované příčiny. Vláda i já osobně jim však věnujeme prvořadou pozornost.

Z hlediska právního posuzování jsou trestné činy, související s projevy xenofóbie, rasismu a intolerance, charakterizovány jako trestní věci, u nichž se jedná především o takové jednání, jímž pachatelé naplnili skutkovou podstatu trestných činů násilí proti skupině obyvatel a proti jednotlivci podle § 196 a § 197a tr.zák., hanobení národa, rasy a přesvědčení podle § 198 tr.zák., podněcování k národnostní a rasové nenávisti podle § 198a tr.zák. a podpory a propagace hnutí směřují cích k potlačení práv a svobod občanů podle § 260 a § 261 tr.zák."

Ze soudních údajů vyplývá, že v roce 1993 bylo soudy v České republice pravomocně odsouzeno celkem 19 osob za trestné činy motivované rasovou nenávistí. Mezi pachateli odsouzenými v roce 1993 byl také odsouzený, který v roce 1991 brutálním způsobem zavraždil v Jičíně šestiletého romského chlapce a kterému byl uložen vyjímečný trest odnětí svobody v trvání 17 roků.

V prvním pololetí roku 1994 bylo za uvedené trestné činy odsouzeno 12 osob. Pachatelé se většinou dopustili trestního jednání vůči Romům.

V řadě dalších případů řízení buď ještě probíhá, nebo již bylo soudy rozhodnuto, ale jejich rozhodnutí nejsou v právní moci. Mezi těmito případy je také Vámi zmiňovaný tragický případ, k němuž došlo v září minulého roku v Písku. Proti rozsudku Okresního soudu v Písku, k němuž vyslovujete výhrady, bylo podáno odvolání okresním státním zástupcem a tato trestní věc bude projednána ve druhém stupni Krajským soudem v Českých Budějovicích.

Pokud poukazujete na mírný postih pachatelů uvedené trestné činnosti, která měla za následek smrt mladého člověka, je třeba zdůraznit, že ve smyslu čl. 81 Ústavy ČR, jsou soudy při výkonu soudní moci nezávislé. Soudcům je při výkonu funkce zaručena nezávislost, kterou nesmí nikdo ohrožovat ani narušovat a je jich rozhodnutí může být změněno pouze v rámci řízení o řádném nebo mimořádném opravném prostředku.

Přesto jsou Ministerstvem spravedlnosti velice pečlivě sledovány všechny případy s výše uvedenou problematikou a jsou prováděny prověrky těchto případů a v případě zjištění porušení zákona, podává ministr spravedlnosti stížnost Vrchnímu soudu v Praze. V této souvislosti si ministr vyžádal od státního zastupitelství zvláštní zprávu o trestním postihu činů s rasovým podtextem. Ve jmenovaných zprávách nebylo zjištěno žádné pochybení.

Také resortem Ministerstva vnitra jsem byl ujištěn o zvršené pozornosti, kterou jednotlivé složky věnují uvedeným trestním činům.

Policejním prezídiem jsou vydávány závazné metodické pokyny, které mj. definují postup policie při shromážděních a vystoupeních extremistických skupin, kdy přesně stanoví na př. povinnosti policie při přípravě a řízení zákroku, jeho provedení a ukončení, vyhodnocení a dokumentaci. Existuje celá řada dalších pokynů, které v rámci své působnosti obsahují též opatření směřující k eliminaci projevů xenofóbie, rasismu a intolerance.

Na základě těchto pokynů provádějí pověření pracovníci kontrolní činnost, kdy je hodnocena práce pracovníků, pověřených úkoly souvisejícími s uvedenou problematikou.

Jsou vydávány rozkazy k očekávaným akcím k posílení bezpečnostních opatření (např. při setkání příznivců Skinheads či jiných skupin, při sportovních a kulturních akcích). Závazným pokynem Policejního prezídia ČR č. 5 ze dne 27. července 1994 k obsahu, formám a systému sledování závažných trestných činů kriminální povahy je mimo jiné uloženo pravidelné vyhodnocování celostátně sledovaných, neobjasněných trestných činů s návrhem na další opatření. Mezi tyto závažné trestné činy jsou samozřejmě počítány také ty související s rasovou nesnášenlivostí.

Na pravidelných poradách policejního prezidenta s řediteli krajských správ Policie ČR a hl.m. Praze byla od počátku roku několikrát projednávána problematika interetnických konfliktů a činnosti extremistických skupin. Pravidelně se dokladuje bezpečnostní situace v regionu, se zvláštním zřetelem k událostem souvisejícím s extremistickými hnutími, při kterých byl doporučen důsledně razantní postup.

Z každé Správy kraje Policie ČR je jeden zaměstnanec pověřen konkrétními úkoly a trvalým sledováním problematiky trestné činnosti páchané osobami s extremistickým zaměřením.

Z ustanovení § 5 zákona č.153/1994 Sb., o zpravodajských službách ČR vyplývá, že problematika extremismu spadá i do působnosti BIS. Policejní složky v úzké součinnosti s BIS rozkrývají organizační struktury extremistických skupin, informují a zajišťují bezpečnostní opatření k připravovaným akcím.

Na všech úřadech vyšetřování v rámci České republiky je vyšetřování trestných činů tohoto charakteru věnována zvýšená pozornost. Vyšetřování je svěřováno zkušeným vyšetřovatelům. Na některých úřadech je k vyšetřování těchto případů vyčleněn zvláštní vyšetřovatel - specialista. Úřady vyšetřování řeší ve spolupráci s příslušnými články vedení policie ČR i případy zjištěných odmítavých postojů orgánů policie vůči těmto trestným činům.

Úřad vyšetřování pro ČR připravuje metodický pokyn k ujednocení postupu vyšetřovatelů při vyšetřování trestných činů spáchaných z rasových pohnutek. Hlavním účelem pokynu je správné uplatňování těch ustanovení trestního zákona, která postihují útoky motivované rasovou, třídní nebo náboženskou záští a zavedení hlásné služby pro tyto trestné činy.

Zvýšená pozornost je v současnosti věnována také přijímání a přípravě nových policistů. Ve spolupráci s Policejní akademií byl např. uspořádán seminář na téma "Příprava policisti v otázkách národnostních a etnických vztahů". Sborník přednesených referátů je připraven k vydání a k rozeslání na příslušná pracoviště Policie ČR, včetně policejních vzdělávacích zařízení.

Při přijímání uchazečů o práci u Policie jsou zjišťovány a analyzovány jejich postoje k etnickým menšinám a cizincům. Ve vstupních psychologických vyšetření bude zvýšená pozornost věnována dále hierarchii hodnot a motivaci k volbě policejní služby.

Dovolte, abych také připomněl, že problematice xenofóbie, rasismu a intolerance byla věnována pozornost i v materiálu, který byl pod názvem Koncepce sociální prevence a prevence kriminality projednán vládou ČR a následně i příslušnými výbory Parlamentu ČR.

Na závěr bych Vás rád, pane poslanče, opakovaně ujistil, že vláda i já sám považujeme projevy xenofóbie, rasismu a intolerance za významné rizikové faktory a jako s takovými jsme rozhodnuti se jimi zabývat a přijímat další opatřeni. k je jich eliminaci. Neuvažuji v této souvislosti se změnou na postech ministrů spravedlnosti a vnitra.

S pozdravem

Václav Klaus

Vážený pan

Ladislav Body

poslanec PSP ČR

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP