Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1281 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jana Bláhy

na vládu České republiky

ve věci dalšího vývoje vztahů mezi německou společností Volkswagen a automobilkou Škoda a. s.

Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jana Bláhy dopisem ze dne 25 listopadu 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jana Bláhy. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 2. prosince 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

Václav KLAUS

předseda vlády České republiky

V Praze dne 25. listopadu 1994

Čj. 32475/94-KPV

Vážený pane poslanče,

obrátil jste se na vládu s interpelací ve věci dalšího vývoje vztahů mezi německou společností Volkswagen a automobilkou Škoda as. Mladá Boleslav. K jednotlivým otázkám, které ve své interpelaci uvádíte, sděluji:

1. Původním předpokladem výroby v a.a.s. Škoda podle tzv. Rozvojové studie, zpracované VW v roce 1990 bylo dosažení výrobních kapacit cca 390 tisíc vozů za rok v roce 2000. Pokud se v některých podkladech objevuje údaj 450 tisíc vozů, je to včetně původně uvažované výroby na Slovensku. Tento rozvoj měl být financován z části kapitálovým vkladem VW, z větší části však z vlastních zdrojů a.s. Škoda a investičními úvěry, které má splácet také a.s. Škoda. První kapitálový vklad VW splnil dle původních smluv a byl použit zčásti ke krytí nesplacených úvěrů, které měla Škoda od doby zavedení výroby vozu Favorit a zčásti na zavedení výroby modelů Forman a Pick-Up.

Vzhledem k recesi v automobilovém průmyslu, která postihla všechny světové výrobce, provedl koncern VW a vedení a.a.s. Škoda analýzu odbytových možností vozů Škoda. Z analýzy vyplynulo, že as. Škoda neprodukuje a ani v dalších Letech nevyprodukuje takový zisk, aby vytvořila uvažované vlastní zdroje a aby mohly být splaceny předpokládané úvěry. Proto VW, v minulém roce zrušil již dohodnuté úvěry od evropských bank. Tuto změnu však neprojednala s českou stranou, jak bylo jeho povinností dle uzavřených smluv.

Koncem minulého a začátkem tohoto roku projednal a tento vývoj porada ministrů vlády ČR se závěrem, že je třeba formou dodatku ke smlouvám z roku 1991 upřesnit některé sporné body. Porada pověřila skupinu ministrů ing. Kočárníka, ing. Dlouhého a ing. Skalického sledováním vývoje v a. a. s. Škoda a zajištěním dalšího postupu jednání s VW.

Vlastní jednání s VW probíhala na úrovni expertní pracovní skupiny, která připravila návrh dodatku. Za českou stranu toto jednání vedl předseda výkonného výboru FNM ing. Češka. Zásadní problémy byly projednávány na úrovni mpř. vlády ing. Kočárníka a ministrů Dlouhého a Skalického s předsedou představenstva VW AG p. Piechem.

Součástí dodatku je také upravený program rozvoje as Škoda. Jeho návrh obsahuje postupný rozvoj výrobních kapacit, které bude možno při zvýšeném odbytu urychleně budovat.

Ve své otázce jste nedefinoval, co považujete za "výrazně nižší" produkci. Česká strana při jednání s VW kapacitu cca 340 tis. vozů za rok, které má a.s. Škoda dosáhnout v roce 1997, za výrazně nižší nepovažuje a cílová kapacita, i když s pozdějším náběhem, zůstává v podstatě nezměněna. Konkrétní minimální kapacity pro obě třídy vozů, které bude Škoda vyrábět, jsou dodatkem potvrzeny. Proti podstatnému snížení produkce nebo úplnému zastavení výroby česká strana v dodatku prosadila právo veta.

Jednání o znění dodatku v minulém týdnu skončila a dne 18. 11. 1994 byl jeho konečný text parafován zástupci obou stran. V nejbližší době bude dodatek projednán poradou ministrů a ve vládě. Oficiální podepsání dodatku by se mělo uskutečnit do konce tohoto roku.

2. O komplexním projektu VW pro území ČR není vládě nic známo. Pod tímto pojmem bych osobně očekával plán rozvoje prodejní činnosti, servisu a služeb všech značek společnosti VW na našem území. Takové plány jistě mají všechny velké automobilky, ale v rámci tržního hospodářství nemají povinnost předkládat je naší vládě.

Společnost VW ale také koordinuje střednědobé i dlouhodobé plány rozvoje svých výrobních závodů. Pokud svým dotazem máte na mysli tyto plány, týkající se automobilky Škoda, mohu Vám sdělit, jak VW a Škoda postupuje. Plán rozvoje, zpracovaný vedením a.s. Škoda je tzv. plánovacími koly každoročně upřesňován. Koordinovaný plán je projednáván dozorčí radou společnosti. Jelikož jejím členem je ministr ing. Dlouhý, je jeho prostřednictvím vláda informována. Poslední jednání dozorčí rady dne 18. 11. t.r. projednalo tzv. plánovací kolo 43, které je koncipováno v souladu s rozvojovým programem a.s. Škoda, potvrzeným v dodatku ke smlouvám z roku 1991.

3. Ve smlouvě tento konkrétní požadavek garantován není. V současné době jsou naši dodavatelé hlavním partnerem a.s. Škoda, neboť na voze Felicia je použito cca 67% subdodávek v ČR a 14% ze Slovenska. Hlavním hlediskem pro zařazení subdodavatelů je kvalita a tu naši subdodavatelé po projednáni se Škodou v poslední době podstatně zlepšili.

V budoucnu, kdy nové modely vozů Škoda budou více využívat typové součástky koncernu VW, bude naše subdodavatele chránit připravovaný antidumpingový zákon.

4. Dodávky a.a.s. Škoda zadává veřejně formou výběrového řízení mezi výrobci, kteří zaslali úplnou nabídku. To, zda jednotlivé součástky jsou dodávány přímo výrobcem nebo přes nějakou prodejní organizaci, českou stranu zajímá pouze z hlediska celkové efektivnosti, stejně jako to zajímá VW neboť obě strany jsou akcionáři a efektivnost přináší oběma stranám zisk. Pokud je dodávka přes zprostředkovatele nebo dalšího dodavatele výhodnější, včetně např. hlediska záruk, nelze proti tomu nic namítat.

5. Hledisko celkové efektivnosti je rozhodujícím kriteriem i při této otázce. Cílem je ušetřit za transport rozměrných nebo křehkých subdodávek. Jedná se např. o výfuk, který tvoří prostorově složitý svařenec, takže je výhodnější jeho transport v dílech a svaření až v automobilce. Obdobně přístrojový panel, který byl u subdodavatele kompletován a pak halen pro transport tak, aby se přístroje nepoškodily. V takových případech je výhodné, aby subdodavatel měl svůj provoz přímo v automobilce, neboť ušetří náklady a může zaručit vyšší kvalitní včasnost dodání. Tak lze dosáhnout ekonomického přínosu u subdodavatele i u odběratele.

6. Pásová výroba automobilů si nevyžaduje vysoce kvalifikované pracovníky. Předpokládáme, že a.a.s. Škoda bude v budoucnu tak jako všichni moderní automobiloví výrobci dále automatizovat výrobu, což bude zase vyžadovat kvalifikované seřizovače a údržbáře. Dáváme přednost efektivnímu fungování závodu před garantováním poměru kvalifikované a nekvalifikované práce, což je ukazatel z ekonomického hlediska nepodstatný. Současně s výrobou budou rozvíjeny i vývojové kapacity a.a.s. Škoda, které již v současné době řeší vývojové úkoly nejen pro závod Škoda, ale i pro další značky koncernu VW. Tento směr využívání kvalifikovaných pracovníků podporujeme.

7. Konkrétně k problematice výroby motoru a převodovky v a.a.s. Škoda mohu uvést, že při jednáních s VW o dodatku ke smlouvám bylo zachování této výroby jedním z důležitých bodů, které česká strana prosadila. I když nebude postavena nová motorárna, výroba hliníkových motorů v a.s. Škoda bude modernizována a VW předpokládá použití těchto modernizovaných motorů Škoda i pro rozšíření nabídky svých modelů. Výroba převodovek bude v Mladé Boleslavi obnovena, budou zavedeny nové typy převodovek na bázi typů koncernu VW a budou používány nejen pro vozy Škoda, ale i v rámci koncernu Volkswagen.

8. Záměry a plány firmy Volkswagen, jak jsem o nich uvedl již k otázkám č. 2 a 7, předpokládají zachovat výrobu motorů a převodovek v a.s. Škoda. I když do nových vozů Škoda budou pro zpestření sortimentu montovány také motory z koncernu VW, nebude Škoda pouhým montážním závodem. Zůstane v něm zachována výroba, ale také vývoj důležitých komponentů automobilu s uplatněním v celém koncernu Volkswagen.

9. Metoda fraktalizace výroby je v podstatě metoda řízeni menších částí automobilky pomocí ekonomických a finančních ukazatelů, oproti kvantitativním údajům, např. počtu vyrobených kusů. Tuto metodu vítáme, neboť je přínosem k efektivnosti výroby. Fraktalizace má také vazby na organizaci práce a pracovních sil, což je ovlivněno zákonodárstvím příslušné země. Nepůjde tedy přenést k nám fraktalizaci v německém pojetí, vedení a.a.s. Škoda ji bude muset přizpůsobit našim zákonům a předpisům.

10. Vláda se primárně soustředí na tvorbu a realizaci hospodářské politiky. Odvětové politiky jsou podřízeny celkové a jednotné koncepci hospodářské politiky jako takové, t.j. zejména zdravou fiskální a monetární politikou vytvořit transparentní klíma, příznivé pro soukromé podnikání a liberální protržní politikou podpořit soukromopodnikatelskou aktivitu. Je pak věcí i soukromopodnikatelských rozhodnutí, nikoli politiky státu, které obory a výroby se budou více či méně, rychleji či pomaleji, rozvíjet a jaký bude objem a struktura investic.

Nejdeme tedy cestou odvětvových politik, které by pod záminkou "odvětvových specifik" vytvářely specifická a rozdílná pravidla pro podnikání v jednotlivých odvětvích. Naším cílem je vytvářet jasná, přehledná a jednotná pravidla pro podnikání a tím omezovat podnikatelská a investiční rizika.

Vážený pane poslanče, doufám, že odpovědi na Vaše otázky tentokrát uspokojivě vyvrátí obavy o další vývoj a.a.s. Škoda, které jste ve své interpelaci vyjádřil.

S pozdravem

Václav Klaus

Vážený pan

Jan Bláha

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP