Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1259 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jana Vika

na ministra spravedlnosti Jiřího Nováka

ve věci nezávislosti a objektivnosti některých soudů v České republice

Ministr spravedlnosti Jiří Novák zaslal odpověď na interpelaci poslance Jana Vika dopisem ze dne 17. listopadu 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci poslance Jana Vika. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 27. listopadu 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR SPRAVEDLNOSTI

ČESKÉ REPUBLIKY

V Praze dne 17. listopadu 1994

M - 728/1994

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci, týkající se nezávislosti, nestrannosti a objektivnosti některých soudů v České republice, Vám sděluji:

S využitím prostředků, které mně dává zákon České národní rady č. 436/1991 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správy soudů, popřípadě zákon č. 412/1991 Sb., o kárné odpovědnosti soudců, činím veškeré kroky k tomu, aby soudy plnily řádně svou funkci a aby soudci neporušovali své služební povinnosti.

Tak tomu bylo i v případě JUDr. Naděždy Václavíkové, soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 1, na který jste upozornil a na který poukazujete i ve své interpelaci. Její jednání, spočívající v požívání alkoholických nápojů v pracovní době a v nevhodném chování k zástupcům účastníka řízení, jsem ve shodě s předsedou Obvodního soudu pro Prahu 1 i předsedou Městského soudu v Praze hodnotil jako závažné kárné provinění a navrhl jsem cestou kárného řízení její nejpřísnější kárný postih - odvolání z funkce soudce. Rozhodnutí o mém návrhu je však zcela v pravomoci nezávislého kárného soudu. Podle mých informací rozhodl tento soud dne 20. 5. 1994 tak, že nevyhověl mému návrhu a jmenované soudkyní uložil kárné opatření podstatně mírnější. Z toho důvodu jsem podal proti tomuto rozhodnutí odvolání, o kterém má rozhodnout vyšší kárný soud.

Pokud jde o další, Vámi uváděné případy nesprávného postupu soudů, nezjistil jsem po zhodnocení výsledků šetření, že by v nich došlo k porušení služebních povinností soudce. V této souvislosti pokládám za vhodné zdůraznit, že předseda senátu musí dbát, aby soudní jednání mělo důstojný nerušený průběh, a že všechny osoby zúčastněné n tomto jednání včetně přítomné veřejnosti musí respektovat požadavek důstojnosti jednání a nesmí narušovat pořádek při něm. Dojde-li k chování, které je v rozporu s požadavkem důstojnosti jednání a zákazem rušení pořádku při něm, je předseda senátu povinen - nestačí-li napomenuti - uložit pořádkové opatření (pořádkovou pokutu, vykázání z jednací síně). V odůvodněném uložení pořádkového opatření nelze spatřovat zastrašování čj. výhrůžky.

Z toho vyplývá, že nejde o šikanování svědka, který byl upozorněn na možnost uložení pořádkové pokuty z toho důvodu, že v průběhu jednání přecházel po jednací síni, "skákal" předsedkyní senátu do řeči a nevhodně reagoval na výzvu, aby od takového chování upustil (věc sp. zn. 5 C 592/93 Okresního soudu v Kolíně). Takový závěr je na místě tím spíše, když obsah protokolu o jednání ze dne 27. 9. 1994 nepotvrzuje, jak uvádíte ve své interpelaci, že svědek soudu sdělil, že hůře slyší.

Podobně nejde o vyhrožování, jestliže předsedkyně senátu napomene přítomnou veřejnost a upozorní ji na možnost uložení pořádkového opatření z toho důvodu, že se část přítomných polohlasně baví, směje a nevhodně komentuje průběh řízení, a a tím narušuje důstojnost jednání i pořádek při něm (věc sp. zn. 11 C 284/93 Obvodního soudu pro Prahu 6). Rozhodnout o tom, zda otázky kladené účastníkem řízení nebo jeho zástupcem jinému účastníkovi nebo svědkovi jsou otázkami k věci a zda jsou tedy přípustné, přísluší tomu, kdo řídí jednání. Má-li předsedkyně senátu za to, že kladené otázky nejsou otázkami k věci a nepřispívají ke splnění účelu jednání, je plně v její pravomoci, aby je nepřipustila. Tak postupovala předsedkyně senátu i ve Vámi uváděném případě, jak je zřejmé z protokolu o jednání ze dne 20. 9. 1994.

Vážený pane poslanče, jsem si vědom toho, že v jednotlivých případech může dojít a dochází k porušení služebních povinností soudce. Tak je tomu i v jiných demokratických zemích, a to nejen v soudnictví, ale v každém oboru lidské činnosti; ostatně proto jsou součástí právních řádů zákony o kárné odpovědnosti. Nemohu však s Vámi souhlasit, pokud na dílčích poznatcích z jednotlivých případů zakládáte obecné negativní hodnocení úrovně soudcovského sboru a soudcovské etiky. Naopak mé poznatky svědčí o tom, že i v obtížných podmínkách, daných zejména vysoký pracovním zatížením soudů, se v uvedeném směru situace postupně zlepšuje. Navíc pochybení, zjišťovaná v jednotlivých případech, nejsou takové povahy, aby vyvolávala důvodné pochybnosti o nezávislosti a nestrannosti soudů.

Vážený pan

Jan VIK

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP