Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1201 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslankyně Evy Fischerové

na vládu České republiky

ve věci plnění "Programového prohlášení vlády České republiky" v rezortu zdravotnictví

Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslankyně Evy Fischerové dopisem ze dne 26. října 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslankyně Evy Fischerové. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 1. listopadu 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

Václav KLAUS

předseda vlády České republiky

 V Praze dne 26. října 1994
 Čj. 30933/94-OVA

Vážená paní poslankyně,

odpovídám na Vaše otázky, které jste položila vládě ve své interpelaci týkající se plnění jejího programového prohlášení v resortu zdravotnictví. Jak je z obsahu Vaší interpelace zřejmé, zaměřuje se kromě vlastní realizace tohoto prohlášení na celou řadu problémů, jejichž řešení m se resort zdravotnictví v současné době zabývá.

Od přijetí programového prohlášení vlády v roce 1992 došlo v ČR ke změně ve funkci ministra zdravotnictví pouze jednou. Změna ve funkci ministra zdravotnictví v průběhu volebního období není ničím výjimečným ani v ostatních státech se stabilním politickým systémem. Jen pro srovnání mohu uvést, že v zahraničí došlo ve stejném období ke změně v této funkci člena vlády během volebního období např. v Rakousku, v Izraeli, v Belgii, ale i v Polsku, Bulharsku a dalších zemích.

Ve své interpelaci zároveň hodnotíte probíhající odborný rozvoj našich lékařů a dalších pracovníků ve zdravotnictví, vybavování zdravotnictví moderní zdravotnickou technikou a privatizaci ambulantních zdravotnických zařízení jako nesporná pozitiva, kterých bylo v tomto odvětví dosaženo. Je pravda, že ne ve všech případech je specializovaná technika dokonale efektivně využívána, že ne vždy vznikají privátní pracoviště přesně tam, kde by byla jejich existence z hlediska státního plánování optimální. Systém je založen na liberálním principu, na svobodné vůli, volbě a odpovědnosti občanů i lékařů. Garance státu se uplatňují tam, kde tyto mechanismy vytváření nabídky poskytovatelů selžou. V této souvislosti chci připomenout, že to byl zejména státní direkcionistický systém, s nímž máme dlouhodobou negativní zkušenost, který vynikal neefektivními nákupy techniky a výstavbou obřích, nákladných a zejména zcela zbytečných zdravotnických zařízení, s jejichž dokončením a provozem se nyní potýkáme. Byl to tentýž systém, který budoval obvodní střediska tam, kde to nebylo potřebné, a přitom nezabránil defektům v dostupnosti zdravotní péče jinde.

Soustava zdravotnických zařízení státních, privátních, církevních, obecních atd., která jsou veřejně dostupná na základě svobodné volby lékaře a všeobecného zdravotního pojištění (tč. asi 20 500 samostatných subjektů) poskytuje dostatečnou a ve světě zcela ojedinělou "síť" zdravotnických zařízení. Podle platných i připravovaných zákonů stát garantuje dostupnost péče bez ohledu na vlastnický charakter subjektu, který ji poskytuje. V průběhu privatizace je tento závazek zajištěn v rozhodnutí o privatizaci a systémem kategorizace zdravotnických zařízení.

Vláda také věnuje značnou pozornost celospolečensky závažným a zdraví ohrožujícím problémům. Koordinaci kroků zaměřených do oblasti drog provádí meziresortní protidrogová komise, v níž jsou zastoupeni jednotliví zainteresovaní ministři. Na řešení této problematiky vynaložila vláda v roce 1994 celkem 20 mil. Kč. Opatření v této oblasti posuzovala Poslanecká sněmovna před čtyřmi týdny. Na prevenci onemocnění AIDS (které je vskutku nemocí, nikoliv beztrestným sebepoškozováním) uvolnila vláda přes 70 mil Kč, což je o 10 mil. Kč více než v roce 1991. Je zřejmé, že díky fungující osvětě a prevenci nedochází v České republice k exponenciálnímu růstu případů HIV pozitivity, jak se po otevření hranic předpokládalo.

Vláda též schválila zákon o reklamě, který reguluje mimo jiné reklamu na tabákové výrobky a alkoholické nápoje. Ministerstvo zdravotnictví se zabývá přípravou nové právní úpravy v oblasti omamných a psychotropních látek.

Pokud se týká vládního programu v oblasti zdravotnictví, bude tento program splněn. MZ ČR deklaruje v pracovním materiálu obsahujícím priority v roce 1994 záměr předložit vládě k projednání návrhy 12 zákonů. Předlohy převážné části těchto právních norem již zpracovalo a jsou posuzovány v probíhajícím legislativním procesu.

Vláda schválila zásady zákona o ochraně veřejného zdraví a projednává novelu zákonů o Všeobecné zdravotní pojišťovně a o zaměstnaneckých zdravotních pojišťovnách. V nejbližší době projedná novelu zákona o zdravotním pojištění, návrh zákona o lécích a prostředcích zdravotnické techniky a zásady zákona o podmínkách poskytování zdravotní péče. Tento předpis upraví podmínky přiznání oprávnění poskytovat zdravotní péči, režim zdravotní péče ve veřejném zájmu, která je svou podstatou garancí dostupností zdravotní péče a konečně upraví odbornou způsobilost zdravotnických pracovníků a jejich vzdělávání. Zákon o Fondu zdraví byl sice vládě předložen, ale ta doporučila nejprve projednat předlohu v poradě ministrů. Zákon o omamných látkách je vytvořen, ale jeho konečná verze závisí na schváleném znění zákona o lécích. Zásady zákona o lázeňských místech byly schváleny vládou 19. 5. 1994. Od té doby nebylo uzavřeno jejich projednání výbory Poslanecké sněmovny.

Zdravotnická zařízení se v poslední době naučila ekonomicky kalkulovat. Je ovšem pravda, že ne vždy je výsledkem efektivní vynakládání prostředků. Po období vzniku základních institutů liberálního zdravotnického systému (samostatných zdravotnických zařízení s různým typem vlastnictví, svobodné volby lékaře, zákonného pojištění) se další opatření soustřeďují zejména na problém efektivity a odpovědnosti. Opatření v této oblasti jsou zaměřena zejména na efektivní chování zdravotních pojišťoven, poskytovatelů zdravotní péče i samotných pacientů. Jejich popis ovšem překračuje rozsah odpovědi na tuto interpelaci. Je součástí materiálů předložených Ministerstvem zdravotnictví ČR a projednávaných výborem pro sociální politiku a zdravotnictví Poslanecké sněmovny.

Pokud se týká Vašich obav z propadu zdravotních pojišťoven, může vláda podle zákona poskytnout VZP bezúročnou půjčku v případě, že deficit v jejím rozpočtu je zaviněn zvýšeným čerpáním zdravotní péče z objektivních důvodů (epidemie, katastrofa apod.) V opačném případě je vzniklý deficit pojišťovny především jejím vlastním problémem.

K Vaší otázce ohledně používání vyjímky pro privatizaci některých zdravotnických zařízení sděluj i, že Poslanecká sněmovna svým usnesením č. 379 ze dne 28. 4. 1994 doporučila vládě, aby využití výjimky z § 45 zákona č. 91/1992 Sb. předem avizovala výboru pro sociální politiku a zdravotnictví PS, což se uskutečňuje. Metoda neveřejného výběrového řízení je využívána zcela minoritně tam, kde ze zdravotnického hlediska jde o srovnatelné privatizační projekty a o majetek, jehož tržní hodnota výrazně převyšuje hodnotu účetní.

Věřím, vážená paní poslankyně, že se mi podařilo uspokojivě odpovědět na všechny Vaše otázky.

S pozdravem

 
Václav Klaus

Vážená paní

Eva Fischerová

poslankyně Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP