Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď
na interpelaci poslankyně Evy Fischerové dopisem
ze dne 26. října 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslankyně
Evy Fischerové. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády České republiky
V Praze dne 26. října 1994 | |
Čj. 30933/94-OVA |
Vážená paní poslankyně,
odpovídám na Vaše otázky, které
jste položila vládě ve své interpelaci
týkající se plnění jejího
programového prohlášení v resortu zdravotnictví.
Jak je z obsahu Vaší interpelace zřejmé,
zaměřuje se kromě vlastní realizace
tohoto prohlášení na celou řadu problémů,
jejichž řešení m se resort zdravotnictví
v současné době zabývá.
Od přijetí programového prohlášení
vlády v roce 1992 došlo v ČR ke změně
ve funkci ministra zdravotnictví pouze jednou. Změna
ve funkci ministra zdravotnictví v průběhu
volebního období není ničím
výjimečným ani v ostatních státech
se stabilním politickým systémem. Jen pro
srovnání mohu uvést, že v zahraničí
došlo ve stejném období ke změně
v této funkci člena vlády během volebního
období např. v Rakousku, v Izraeli, v Belgii, ale
i v Polsku, Bulharsku a dalších zemích.
Ve své interpelaci zároveň hodnotíte
probíhající odborný rozvoj našich
lékařů a dalších pracovníků
ve zdravotnictví, vybavování zdravotnictví
moderní zdravotnickou technikou a privatizaci ambulantních
zdravotnických zařízení jako nesporná
pozitiva, kterých bylo v tomto odvětví dosaženo.
Je pravda, že ne ve všech případech je
specializovaná technika dokonale efektivně využívána,
že ne vždy vznikají privátní pracoviště
přesně tam, kde by byla jejich existence z hlediska
státního plánování optimální.
Systém je založen na liberálním principu,
na svobodné vůli, volbě a odpovědnosti
občanů i lékařů. Garance státu
se uplatňují tam, kde tyto mechanismy vytváření
nabídky poskytovatelů selžou. V této
souvislosti chci připomenout, že to byl zejména
státní direkcionistický systém, s
nímž máme dlouhodobou negativní zkušenost,
který vynikal neefektivními nákupy techniky
a výstavbou obřích, nákladných
a zejména zcela zbytečných zdravotnických
zařízení, s jejichž dokončením
a provozem se nyní potýkáme. Byl to tentýž
systém, který budoval obvodní střediska
tam, kde to nebylo potřebné, a přitom nezabránil
defektům v dostupnosti zdravotní péče
jinde.
Soustava zdravotnických zařízení státních,
privátních, církevních, obecních
atd., která jsou veřejně dostupná
na základě svobodné volby lékaře
a všeobecného zdravotního pojištění
(tč. asi 20 500 samostatných subjektů) poskytuje
dostatečnou a ve světě zcela ojedinělou
"síť" zdravotnických zařízení.
Podle platných i připravovaných zákonů
stát garantuje dostupnost péče bez ohledu
na vlastnický charakter subjektu, který ji poskytuje.
V průběhu privatizace je tento závazek zajištěn
v rozhodnutí o privatizaci a systémem kategorizace
zdravotnických zařízení.
Vláda také věnuje značnou pozornost
celospolečensky závažným a zdraví
ohrožujícím problémům. Koordinaci
kroků zaměřených do oblasti drog provádí
meziresortní protidrogová komise, v níž
jsou zastoupeni jednotliví zainteresovaní ministři.
Na řešení této problematiky vynaložila
vláda v roce 1994 celkem 20 mil. Kč. Opatření
v této oblasti posuzovala Poslanecká sněmovna
před čtyřmi týdny. Na prevenci onemocnění
AIDS (které je vskutku nemocí, nikoliv beztrestným
sebepoškozováním) uvolnila vláda přes
70 mil Kč, což je o 10 mil. Kč více
než v roce 1991. Je zřejmé, že díky
fungující osvětě a prevenci nedochází
v České republice k exponenciálnímu
růstu případů HIV pozitivity, jak
se po otevření hranic předpokládalo.
Vláda též schválila zákon o reklamě,
který reguluje mimo jiné reklamu na tabákové
výrobky a alkoholické nápoje. Ministerstvo
zdravotnictví se zabývá přípravou
nové právní úpravy v oblasti omamných
a psychotropních látek.
Pokud se týká vládního programu v
oblasti zdravotnictví, bude tento program splněn.
MZ ČR deklaruje v pracovním materiálu obsahujícím
priority v roce 1994 záměr předložit
vládě k projednání návrhy 12
zákonů. Předlohy převážné
části těchto právních norem
již zpracovalo a jsou posuzovány v probíhajícím
legislativním procesu.
Vláda schválila zásady zákona o ochraně
veřejného zdraví a projednává
novelu zákonů o Všeobecné zdravotní
pojišťovně a o zaměstnaneckých
zdravotních pojišťovnách. V nejbližší
době projedná novelu zákona o zdravotním
pojištění, návrh zákona o lécích
a prostředcích zdravotnické techniky a zásady
zákona o podmínkách poskytování
zdravotní péče. Tento předpis upraví
podmínky přiznání oprávnění
poskytovat zdravotní péči, režim zdravotní
péče ve veřejném zájmu, která
je svou podstatou garancí dostupností zdravotní
péče a konečně upraví odbornou
způsobilost zdravotnických pracovníků
a jejich vzdělávání. Zákon
o Fondu zdraví byl sice vládě předložen,
ale ta doporučila nejprve projednat předlohu v poradě
ministrů. Zákon o omamných látkách
je vytvořen, ale jeho konečná verze závisí
na schváleném znění zákona
o lécích. Zásady zákona o lázeňských
místech byly schváleny vládou 19. 5. 1994.
Od té doby nebylo uzavřeno jejich projednání
výbory Poslanecké sněmovny.
Zdravotnická zařízení se v poslední
době naučila ekonomicky kalkulovat. Je ovšem
pravda, že ne vždy je výsledkem efektivní
vynakládání prostředků. Po
období vzniku základních institutů
liberálního zdravotnického systému
(samostatných zdravotnických zařízení
s různým typem vlastnictví, svobodné
volby lékaře, zákonného pojištění)
se další opatření soustřeďují
zejména na problém efektivity a odpovědnosti.
Opatření v této oblasti jsou zaměřena
zejména na efektivní chování zdravotních
pojišťoven, poskytovatelů zdravotní péče
i samotných pacientů. Jejich popis ovšem překračuje
rozsah odpovědi na tuto interpelaci. Je součástí
materiálů předložených Ministerstvem
zdravotnictví ČR a projednávaných
výborem pro sociální politiku a zdravotnictví
Poslanecké sněmovny.
Pokud se týká Vašich obav z propadu zdravotních
pojišťoven, může vláda podle zákona
poskytnout VZP bezúročnou půjčku v
případě, že deficit v jejím rozpočtu
je zaviněn zvýšeným čerpáním
zdravotní péče z objektivních důvodů
(epidemie, katastrofa apod.) V opačném případě
je vzniklý deficit pojišťovny především
jejím vlastním problémem.
K Vaší otázce ohledně používání
vyjímky pro privatizaci některých zdravotnických
zařízení sděluj i, že Poslanecká
sněmovna svým usnesením č. 379 ze
dne 28. 4. 1994 doporučila vládě, aby využití
výjimky z § 45 zákona č. 91/1992 Sb.
předem avizovala výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví PS, což se uskutečňuje.
Metoda neveřejného výběrového
řízení je využívána zcela
minoritně tam, kde ze zdravotnického hlediska jde
o srovnatelné privatizační projekty a o majetek,
jehož tržní hodnota výrazně převyšuje
hodnotu účetní.
Věřím, vážená paní
poslankyně, že se mi podařilo uspokojivě
odpovědět na všechny Vaše otázky.
S pozdravem
Vážená paní
Eva Fischerová
poslankyně Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky