Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Evy Fischerové na vládu
České republiky. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
vlády České republiky ve věci plnění
"Programového prohlášení vlády
České republiky" v rezortu zdravotnictví
pana Milana Uhdeho, PhDr.
předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky
Vážení členové vlády,
jsou tomu více než dva roky, co se vláda České
republiky svým "Programovým prohlášením"
ucházela o důvěru parlamentu a tedy i našich
občanů.
Dostala ji.
Přemýšlím-li dnes o vývoji v
rozortu zdravotnictví, nemohu pochopit jak se to v této
oblasti mohlo vůbec stát. necelých dvacetčtyři
řádků v "Programovém prohlášení"
vlády, nejméně ze všech kapitol, je
věnováno jednomu z nejproblémovějších
odvětví. Čas ukázal, že zde
neplatí, "méně je někdy více".
vláda si v programovém prohlášení
vytýčila řadu náročných
a smělých cílů, avšak v obecné
a nezávazné rovině. Mnohé se v průběhu
dvou let stalo skutkem. Přesto by bylo přinejmenším
krátkozraké mlčením přecházet
i mnohé zcela zjevné nedostatky. Nedostatky, které
mně velmi zneklidňují, a to i přesto,
že jsem si plně vědoma obtíží
i úskalí při hledání transformační
cesty. Cesty, která musí akceptovat jak základní
ekonomická pravidla, tak také v plné míře
respektovat všechny spletité a velmi citlivé
problémy spojené s dostupnou, dokonalou a soustavnou
péčí o zdraví národa. Dokladem
obtížnosti tohoto úkolu, a to nejen z pohledu
koncepce samé, ale i především i realizace,
je skutečnost, že sice od roku 1990 máme již
čtvrtého ministra zdravotnictví, ale jasné
světlo na konci transformačního tunelu já
osobně zatím nevidím.
Nechci a nemohu přitom přehlížet, že
takřka bouřlivý rozvoj osobních kontaktů
s nejvyspělejšími světovými pracovišti
pomohl našim zdravotníkům takto získané
poznatky ku prospěchu všech plně využít.
Nesporným přínosem byl a je přísun
nejnovější zdravotnické techniky, a
to v rozsahu v dobách nedávných nepředstavitelném.
Zde si však nesmíme zaměňovat účel
s cílem. Využívání špičkové
techniky v případech se spornou indikací
není a nemůže být dokladem vyšší
kvality léčebné péče.
Přínosem se zdá být i široce
založená a realizovaná privatizace ambulantních
zařízení, pokud byla provedena systémově,
se zřetelem na dostupnost léčebné
péče, především v linii prvního
styku.
Zcela však postrádám paraelní síť
privátních a státních, což v
řadě obastí ohrozí samu dostupnost
léčebné péče pro každého
občana.
Táži se proto vlády České
republiky, kdy hodlá definovat síť státních
i nestátních zdravotnických zařízení,
aby nemohly vzniknout lokality bez dostupné léčebné
péče.
Obracím-li se na vládu se svými obavami,
nečiním tak proto, abych ministru zdravotnictví
jeho pozici ztížila, ale jen proto, že se chci
ubezpečit, že vláda i ministerstvo zdravotnictví
jsou odhodláni transformaci v plném rozsahu úspěšně
a hlavně poctivě realizovat.
Vláda ve svém dokumentu klade důraz na posílení
odpovědnosti občanů za svém zdraví.
Heslo bezesporu správné, leč jen tehdy, pokud
vláda bude ochotna a schopna podporovat "Národní
program zdraví", případně vypracovat
a realizovat další smysluplný program. Nepochybuji
o tom, že s takovýmto programem se většina
našich občanů stotožní. Je zde
však stále narůstající procento
lidí, kteří naopak své zdraví
zcela vědomě a zcela beztrestně poškozují.
Mám na mysli především kuřáky,
konzumenty alkoholu i narůstající počet
narkomanů. Samostatnou kapitolu pak tvoří
nemocní postižení AIDS. Řešení
těchto problémů s sebou pochopitelně
nese ekonomické nároky i nezbytně nutná
legislativní řešení v oblasti reklamy,
problému prostituce a drogových závislostí.
Táži se proto vlády České
republiky, jako kroky chce podniknout, aby toto zatím beztrestné
sebepoškozování bylo potlačeno, nebo
alespoň omezeno na nejmenší možnou míru.
Ministr zdravotnictví vládě předložil
dne 17. 1. 1994 plán činnosti nazvaný "Priority
MZ v roce 1994". Plán nepochybně velmi náročný
až grandiózní. Všichni velmi dobře
víme, že zásadní brzdou transformace
zdravotnictví je nedostatečná a pozdě
nastupující legislativa. Toho si je zřejmě
vědom i ministr zdravotnictví a zavázal se
proto předložit dvanáct zákonů
a řadu právních norem nižší
účinnosti.
Táži se proto vlády České
republiky, zda tento program bude v plném rozsahu a v daném
čase dodržen.
Z vládního prohlášení dále
vyplývá, že vláda bude respektovat principy
ekonomické kalkulace v celé oblasti zdravotnictví.
Bohužel se domnívám, že tomu tak zdaleka
není. Zatím jen přihlíží
či vědomě přehlíží
obrovský nárůst léčebných
nákladů a to mnohdy i v oblasti těch nejjednodušších
onemocnění. A přitom, přes používání
mimořádně nákladných a nepochybně
i účinných léků, při
využití nákladné a moderní techniky,
nedošlo k podstatnému snížení pracovní
neschopnosti. Naopak! Byl zaznamenán prudký vzestup
nemocnosti. to podle mne znamená, že všemocná
ruka trhu ve zdravotnictví nefunguje. Že v mnohých,
ba přemnohých oblastech zdravotnictví se
v plné míře uplatňuje jen a jen nezřízená
honba za ziskem, a to bez ohledu na ty nejzákladnější
etické principy.
Táži se proto vlády České
republiky, kdy a jak chce tuto nepochybně zneklidňující
situaci efektivně a bez poškození nemocných
řešit.
Jak vyřeší vláda problém hrozícího
propadu zdravotních pojišťoven?
Musím se pochopitelně dotknout problému nejožehavějšího,
kterým je bezesporu privatizace nemocnic. Již také
proto, že ministerstvo zdravotnictví se zavázalo
v roce 1994 dokončit plošnou privatizaci zdravotnických
zařízení. Je to úkol, který
považuji za zcela nereálný a neuskutečnitelný.
Nereálný nepochybně také proto, že
na mnohé a začasto základní otázky
způsobu privatizace nemocnic se postoj ministra Rubáše
liší od názorů ministra Skalického.
Jsou to nejen otázky ekonomické, ale i takticko-technické.
A opět se zdá, že zde tolikrát vzpomínaná
všemocná ruka trhu, spíše škodí
než prospívá, neboť umožňuje
nabývat nemalý majetek, mírně řečeno,
nestandardním způsobem. Tedy cestou výjimek
z převodu majetku počínaje a obálkovou
metodou konče. Bohužel se takto stále postupuje
přes vyslovený odpor nejen parlamentu, ale i naprosté
většiny našich občanů. Ale není
to jen způsob převodu zdravotnických zařízení,
který mne znepokojuje. Dovolte, abych se byť jen letmo
dotkla privatizace ambulantní složky zdravotní
péče, kterou jsme prakticky přijímali
s plným pochopením. Zdá se však, že
i ona má svou vadu na kráse. Pan ministr Rubáš
totiž v jednom ze svých projevů řekl,
cituji: "že došlo k přehnanému zvýhodnění
ambulantní složky zdravotní péče,
a že bude toto zvýhodnění nutné
postupně zmírnit.". Přičteme-li
k tomu další tvrzení pana ministra Rubáše:
"že jednou ze základních podmínek
prosperity privatizovaných nemocnic je potřebné
snížit vysoké stavy zdravotnických pracovníků",
pak mi nezbývá než položit onu nerudovskou
otázku: "Kam s nimi?". Zdá se mi, že
není reálné počítat s jejich
ekonomicky výhodným a hlavně únosným
zařazením do tak již saturované ambulantní
složky.
Táži se proto vlády České
republiky, jak dlouho ještě bude používána
výjimka při privatizaci lukrativních nemocnic
a zda se stejnou tvrdošíjností jako doposud
bude prosazována tolik zdiskreditovaná a odsuzovaná
obálková metoda.
Eva Fischerová | |
poslankyně Poslanecké sněmovny | |
Parlamentu České republiky |