Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1155 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslanců Pavla Hirše, Alfréda Frommera, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka a Vítězslava Valacha

na ministra hospodářství Karla Dybu

ve věci udělování živnostenských oprávnění recidivistům a jiným osobám se záznamy v trestním rejstříku

Ministr hospodářství Karel Dyba zaslal odpověď na interpelaci poslanců Pavla Hirše, Alfréda Frommera, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka a Vítězslava Valacha dopisem ze dne 11. října 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra hospodářství Karla Dyby na interpelaci poslanců Pavla Hirše, Alfréda Frommera, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka a Vítězslava Valacha. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 18. října 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

DOC. ING. KAREL DYBA, CSc.

Vážení pánové,

na základě prošetření tvrzení obsažených ve Vámi uplatněné interpelaci ze den 19.9.1994 ve věci udělování živnostenských oprávnění recidivistům a jiným osobám se záznamy v trestním rejstříku si jednotlivým otázkám, jež jsou součástí zmíněné interpelace, dovoluji podat následující vyjádření:

- k otázce č. 1:

Z dosavadní platné úpravy vyplývá, že živnostenské úřady jsou povinny vydat živnostenský list tehdy, zjistí-li, že ohlášení živnosti fyzickou nebo právnickou osobou splňuje náležitosti uvedené v zákoně, je doloženo doklady v něm uvedenými a ohlašovatel splňuje podmínky stanovené živnostenským zákonem. Povinnost doložit výpis z rejstříku trestů (nikoli opis) se vztahuje u podnikatele - fyzické osoby na podnikatele a odpovědného zástupce, je-li ustanoven; u podnikatele - právnické osoby se tato povinnost zatím vztahuje pouze k osobě odpovědného zástupce.

Před vydáním živnostenského listu úřad povinně zkoumá, zda výše uvedené osoby m.j. splňují podmínku bezúhonnosti. Bezúhonnost zákon vymezuje negativně, neboť stanoví, kdo se za bezúhonného nepovažuje. Jsou to osoby, které byly pravomocně odsouzeny pro trestné činy nedbalostní i úmyslné, které souvisí s předmětem zamýšleného podnikání, anebo pro úmyslné trestné činy, jestliže je obava vzhledem k povaze živnosti a osobě podnikatele, že se tato osoba dopustí stejného nebo podobného trestného činu při provozování živnosti.

Ministerstvo hospodářství zpracovalo návrh novely živnostenského zákona, ve kterém vychází z nutnosti zajistit rovnocenné prokazování naplnění všeobecných podmínek provozování živnosti u všech podnikatelských subjektů, a to těmi osobami, které za uvedený podnikatelský subjekt jednají navenek. Novela proto požaduje naplnění všeobecných podmínek provozování živnosti u právnické osoby od všech fyzických osob, které jsou statutárním orgánem nebo jeho členy. Dále zpřesňuje definici zahraniční osoby a zcela nově stanovuje i způsob dokladování bezúhonnosti zahraničních fyzických osob tak, že bezúhonnost dokládá zahraniční fyzická osoba živnostenskému úřadu odpovídajícími doklady, vydanými státem, jehož je fyzická osoba občanem a zároveň státy, ve kterých se zdržovala dlouhodobě v posledních třech letech. Vstup do podnikání se takto navrhuje umožnit pouze osobám, které budou ve výše uvedeném smyslu bezúhonné.

- k otázce č. 2:

Ustanovení § 58 živnostenského zákona m. j. upravuje případ zániku živnostenského oprávnění rozhodnutím živnostenského úřadu o jeho zrušení. V případě, že podnikatel přestal splňovat podmínku bezúhonnosti, živnostenský úřad je povinen živnostenské oprávnění zrušit.

Z hlediska požadavků platné právní úpravy musí rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění z výše uvedených důvodů vždy vycházet z pravomocného rozsudku soudu, kterým byla konkrétní osoba odsouzena za spáchání trestného činu, v jehož důsledku pozbyla "bezúhonnosti" ve smyslu živnostenského zákona.

Povinnost soudů podávat živnostenskému úřadu, který vydal živnostenské oprávnění, zprávu o výsledku trestního stíhání ukončeného pravomocným soudním rozhodnutím v případech podnikatelů, odsouzených za trestné činy související s předmětem podnikání, vyplývá zatím pouze z Instrukce Ministerstva spravedlnosti ČR ze dne 30.8.1993, kterou se vydává vnitřní a kancelářský řád pro okresní a krajské soudy. Přestože se nejedná o zákonnou úpravu, je instrukce pro příslušné soudy závazná. Do budoucna by bylo vhodné stanovit tuto povinnou součinnost přímo zákonem a to tak, aby v plném rozsahu pokrývala § 6 živnostenského zákona. Ministerstvo hospodářství by takto získané informace shromažďovalo v celorepublikové evidenci podnikatelů - živnostenském registru a z této evidence by mohlo bez problémů poskytovat informace všem živnostenským úřadům v republice.

Obecně pak platí § 49 a § 56 živnostenského zákona pro všechny podnikatele podnikající na základě živnostenského oprávnění oznamovací povinnost vůči živnostenskému úřadu v tom smyslu, že podnikatel je povinen ohlásit a zdokladovat do 15-ti dnů všechny změny týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti, resp. pro žádost o koncesi, tedy i změny týkající se pravomocného odsouzení pro trestný čin, který by mohl mít vliv na posouzení bezúhonnosti podnikatele. Nesplnění této povinnosti je sankcionovatelné podle § 65 živnostenského zákona pokutou do výše 20 tis. Kč.

- k otázce č. 3:

Problematika údajů vedených v rejstříku trestů, ve výpisu z něj nebo v opisu nenáleží do pravomoci Ministerstva hospodářství. K otázkám souvisejícím s posuzováním bezúhonnosti, výpisu z rejstříku trestů, odkazuji na vyjádření obsažené již pod otázkou č. 1. V této souvislosti si dovoluji ještě upozornit na základní zásadu trestního práva, podle které se na osobu, jejíž trest ryl zahlazen, hledí jako na osobu, která nebyla trestána. Živnostenské úřady nejsou oprávněny od podnikatelů vyžadovat opis rejstříků trestů, ale pouze výpis z něj.

Karel Dyba

Klub poslanců LSNS

Poslanecká sněmovna

Parlament České republiky

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP