Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1091 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACi

poslance Miroslava Rašky

na místopředsedu vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe

ve věci poškození práv občanů - vlastníků chat v chatové osadě Januš

Místopředseda vlády a ministr zemědělství Josef Lux zaslal poslanci Miroslavu Raškovi odpověď na jeho interpelaci dopisem ze dne 3. srpna 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe na interpelaci poslance Miroslava Rašky. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne. 31, srpna 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

Místopředseda vlády

ministr zemědělství

lng Josef Lux

 
V Praze dne 3. 8. 1994
 
č.j. 3772/94-10

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ze dne 9. 7. 1994 týkající se chatové osady Januš a rozhodnutí Ústředního pozemkového úřadu Ministerstva zemědělství z 22. 4. 1994, č.j. 89/94-450 si Vám dovoluji sdělit následující stanovisko:

Ústřední pozemkový úřad (CTPÚ) - odbor 440, jako příslušný odvolací orgán dle zák. 71/1967 Sb. o správním řízení (správní řád), přezkoumal ve smyslu ust. § 65 správního řádu v mimoodvolacím řízení podnět paní JUDr. Starečkové, zastupující chataře zmíněné osady a podnět Okresního pozemkového úřadu v Havlíčkově Brodě, v obou případech týkající se rozhodnutí jmenovaného pozemkového úřadu č.j. 2494/92 Ji-B z 11. 11. 1992, kterým byla schválena dohoda o vydání nemovitostí v k.ú. Stružinec a dalších, uzavřená oprávněnými osobami (Ing. Alois Rainberg a spol.) a osobou povinnou Východočeskými státními lesy Hradec Králové ve smyslu ust. zákona 229/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon).

Okresní prokurátor v Havl. Brodě reagoval na stížnost chatařů svým upozorněním, ve kterém pozemkový úřad upozornil, že v daném správním řízení nerespektoval zejména § 14 správního řádu, když nevzal majitele chat jako účastníky řízení a také § 11, odst. 1, písm. c) zákona (zastavěnost).

Při přezkoumávání rozhodnutí pozemkového úřadu tyto názory naše ministerstvo (ÚPÚ) uznalo, podnět k přezkoumání neodmítlo a zahájilo řízení. Byl prostudován celý spis, účastníci řízení měli možnost se vyjádřit a zástupce majitelů chat JUDr. Starečková i zástupce oprávněných osob Ing. Rainberg využili (na základě vlastní žádosti) možnosti osobního jednání na Ministerstvu zemědělství (ÚPÚ).

Shora zmíněným rozhodnutím pak bylo řízení zastaveno ve smyslu § 30 správního řádu, protože i když tomu některé okolnosti nasvědčovaly, není důvod ke zrušení původního rozhodnutí pozemkového úřadu v Havlíčkově Brodě. Tento důvod byl v rozhodnutí o zastavení řízení popsán. Spočívá v tom, že rozhodnutí pozemkového úřadu učiněné před poslední novelou zákona, neuznalo-li danou lokalitu za chatovou osadu ve smyslu zákona (ani Okresní prokurátor ve svém upozornění tuto možnost neuváděl), nemělo vydat pozemky pod chatami (jako zastavěné dle § 11, odst. 1, písm. c) zákona). Pokud by neexistovala novela zákona 183/1993 Sb., účinná od 1. 7. 1993, zrušilo by naše ministerstvo rozhodnutí pozemkového úřadu a vrátilo věc k novému řízení. Zmíněnou novelou však byl mimo jiné změněn i § 11, odst. 1, písm. c) a pozemky pod stavbami jednoduchými (rekreační objekty) lze.vydat. Pozemkový úřad by sice při zrušení jeho rozhodnutí naším ministerstvem musel vydat nové rozhodnutí, ale se stejným výsledkem. Proto ÚPÚ v rámci hospodárnosti řízení i jeho urychlení řízení zastavilo.

Nedomnívám se, vážený pane poslanče, že postup úředníků MZe, jak uvádíte v interpelaci, byl byrokratický a účelový. Odpovídal normálnímu postupu podle příslušných zákonů, t.j. i podle zákona o správním řízení. Tím, že ÚPÚ neodmítl podnět jako bezdůvodný a uznal některé důvody (v souladu s Vámi) a i když potom další řízení zastavil, dal tak možnost účastníkům řízení podat k rozhodnutí rozklad. Toho také majitelé chat, v zastoupení své advokátky, využili, podali ve smyslu poučení, uvedeného v rozhodnutí našeho ministerstva a v souladu s postupem dle správního řádu rozklad ke komisi ministra, která rozhodne s konečnou platností, mimo jiné o klíčové otázce, zda podřídit daný případ pod ust. § 11, odst. 1. písm. c) nebo d), t.j. zda se jedná o chatovou osadu ve smyslu zákona či nikoliv.

Jak pozemkový úřad, tak odvolací orgán se v hodnocení této záležitosti přiklonili k názoru odborného úřadu, jehož stanovisko s i v rámci správního řízení vyžádal pozemkový úřad. Referát regionálního rozvoje a územního plánování Okresního úřadu v Havl. Brodě ve svém stanovisku uvedl, že se jedná o lokalitu s nepravidelnou zástavbou, která nemá statut chatové osady.

Dovoluji si také nesouhlasit s Vaším závěrem, že došlo k poškození práv občanů - vlastníků chat. Tito majitelé chat, nikoliv však pozemků pod chatami a v okolí o žádné vlastnictví uvedeným rozhodnutím nepřišli. Změnil se pouze vlastník, na jehož pozemku se nacházejí jejich chaty. I podle dřívějších předpisů museli chataři dodržovat určitý režim daný nájemními smlouvami a Lesním zákonem. Tento zákon je nutné respektovati nadále, stejně tak případné nové nájemní smlouvy. Příslušné právní předpisy musí samozřejmě respektovat i vlastníci, kterým bylo vlastnické právo navráceno.

Závěrem mi dovolte, abych znovu zdůraznil, že postup našeho ministerstva odpovídal správnímu řádu, práva majitelů chat nebyl a dotčena a vše bude teprve rozhodnuto rozkladovou komisí ministr a, které byl celý spis postoupen.

S pozdravem

Josef Lux

Vážený pan

Ing. Miroslav Raška

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Sněmovní 4

Praha 1 118 26



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP