Účelem zákona
je zajistit, aby v pěstitelské praxi byly využívány
odrůdy rostlin vyhovující nejlépe
svým výnosem, kvalitou a jinými vlastnostmi
zájmům pěstitelů, spotřebitelů
a ochraně životního prostředí,
a aby osivo a jiný rozmnožovací materiál
uváděný na trh odpovídal svoji kvalitou
a jinými vlastnostmi potřebám pěstitelů.
Účelu zákona je dosahováno tím, že
a) osivo a jiný rozmnožovací
materiál rostlinných druhů, poddruhů
a variet (dále jen "druhů"), které
stanoví ministerstvo zemědělství vyhláškou
(dále jen "druhový seznam") se smí
zásadně uvádět na trh jen, náleží-li
k odrůdě registrované ve Státní
odrůdové knize, popřípadě v
obdobném dokumentu jiné země, s níž
na základě mezinárodni smlouvy bylo dosaženo
vzájemného respektování registrace
odrůd,
b) osivo a jiný rozmnožovací
materiál druhů neuvedených v druhovém
seznamu smí být uváděn na trh bez
kontroly Ústředním kontrolním a zkušebním
ústavem zemědělským (dále jen
"zkušební ústav") a smí nést
označení odrůdy jen, jedná-li se o
odrůdu registrovanou ve Státní odrůdové
knize (dále jen "registrovaná odrůda")
nebo o odrůdu požívající
v České republice právní ochrany podle
zvláštního zákona [ Zákon č.
132/1989 Sb., o ochraně práv k novým odrůdám
rostlin a plemenům zvířat, ve znění
pozdějších předpisů.] (dále
jen "chráněná odrůda") anebo
o odrůdu jednoznačně definovanou na základě
popisu uloženého u zkušebního ústavu
a zapsaného v Seznamu uložených popisů,
c) osivo a jiný rozmnožovací
materiál uváděný na trh musí
splňovat biologické a technické požadavky,
které stanoví tento zákon a prováděcí
vyhlášky k tomuto zákonu, včetně
požadavků na balení a označování,
d) pěstitelé a spotřebitelé
jsou iníormováni o důležitých
výkonových, pěstebních a užitkových
vlastnostech registrovaných odrůd, které
se nejlépe osvědčily v objektivních
srovnávacích pokusech prováděných
zkušebním ústavem, formou Seznamu doporučených
odrůd,
e) osivo a jiný rozmnožovací
materiál geneticky modifikovaných rostlin smí
být zkoušen zkušebním ústavem a
uváděn na trh jen se souhlasem Ministerstva životního
prostředí.
Odůvodnění:
Československo bylo průkopníkem právních předpisů o odrůdách, osivu a sadbě. První zákon o odrůdách a uznávání osiva byl vydán jž v roce 1921 tč. 128 Sb.). Tento zákon byl ve své době velmi pokročilý v celosvětovém měřítku. Předkládaný návrh zásad zákona na tuto pokrokovou tradici navazuje.
Evropské odrůdové právo ukládá členským zemím ES vést seznam rostlinných druhů, jejichž osivo v dané zemi smí být uváděno na trh jen, náleží-li odrůdě registrované v úředním seznamu na základě státních zkoušek směrnice Rady ES č. 457/70). U nás obdobný seznam rostlinných druhů zákon nepředepisoval, takže povinnost zkoušení odrůd a zápisu do Státní odrůdové knihy se dosud vztahuje na odrůdy celé rostlinné říše, což zbytečně reglementuje pěstitele a zatěžuje stát zkušební činnosti. Ustanovení, že je možno obchodovat i s odrůdami, registrovanými v zemích, s nimiž bylo smlouvou dosaženo reciprocity, umožňuje v případě asociace nebo členství v ES respektování Evropské Iistiny odrůd. Obdobně se tím otevírá možnost vzájemného respektování české a slovenské odrůdové knihy.
Písm. b) je novum v našem odrůdovém právu. Dříve se smělo osivo i nevýznamných nebo okrajových druhů uvádět na trh jen jako povolená odrůda. V. zemích ES je obchod s osivem méně významných druhů Iiberalizován, avšak zavádí se pravidlo, že rozmnožovací materiál okrasných rostlin a ovocných dřevin (ES nejsou neregistrované odrůdy ovoce vyloučeny z trhu), smí být označen názvem odrůdy jen, jedná-li se o odrůdu dobrovolné registrovanou,chráněnou, nebo je-li její popis uložen. Návrh zásad tento vývoj evropského odrůdového práva respektuje a rozšiřuje toto pravidlo na odrůdy všech druhů, neuvedených v druhovém seznamu. Tento jednotný přístup byl při konzultaci návrhu zásad zákona s pracovníky komise ES v Bruselu velmi pozitivně hodnocen. Pokud by toto pravidlo neplatilo, bylo by možné uvádět na trh různé odrůdy pod stejným názvem nebo stejnou odrůdu pod různým názvem.
V zemích ES je veřejnost iníormována o vlastnostech odrůd zpravidla formou Listin doporučených odrůd (U.K., F.) nebo formou "popisných Iistin odrůd" (D,NL). Jsou nejdůležitějším vodítkem pro volbu odrůdy pěstitelem, protože shrnuji víceleté výsledky zkoušek hospodářských vlastností odrůd z velkého počtu pokusných míst a umožňují pěstiteli výběr nejvhodnějších odrůd pro daný účel nebo region z často nepřehledného množství odrůd na trhu, aniž se vylučuji ostatní odrůdy z trhu. Každoroční vydáváni Seznamu doporučených odrůd zaručuje aktuálnost iníormace o odrůdách.
Novinkou v evropském
odrůdovém právu je zohlednění
důsledků nových genových technologií,
jejichž vedlejší, nepředvídané
účinky by mohly ohrožovat zdraví lidí,
zvířat a rostlin nebo stav přirozených
biologických společenstev. Formulace odpovídá
směrnice Rady ES č. 90/22/EEC z 23.4.1990, závazné
pro členské země. Kvalitní osivo a
sadba je pro pěstitele
neméně důležité než volba
nejvhodnější odrůdy, nebo neklíčivé,
zaplevelené nebo chorobami zamořené osivo
může znamenat pro pěstitele značnou
ekonomickou ztrátu. Ve všech státech s vyspělým
zemědělstvím proto stát přísnými
požadavky na kvalitu
osiva a jeho kontrolou zabezpečuje vysokou kvalitu osiva
nabízeného k prodeji. Dosavadní právní
předpisy zabezpečovaly kvalitu osiva za podmínek
monopolního státního obchodu a státního
šlechtění. Pro potřeby tržního
hospodářství bylo třeba zformulovat
nově právní
normy pro zabezpečení kvality osiva a sadby v souladu
s právem ES, což je též předpokladem
účasti ČR na mezinárodním obchodu
s osivy v souladu s pravidly mezinárodních organizací
ISTA a OECD, jichž je ČR členem.Hlavní
novými prvky v navrhovaných
ustanoveních o osivu a sadbě je omezení přísné
státní kontroly jen na hospodářsky
významné druhy a přizpůsobení
kategorii osiv situaci v zemích ES. To se týká
zejména zavedení kategorie standardního osiva
a přenesení větši odpovědnosti
za kvalitu osiva na výrobce.
Pro účely tohoto
zákona se rozumí
a) genetickými komponentami odrůdy [§ 2 písm. a) zákona č. 132/1989 Sb., o ochraně práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat, ve znění pozdějších předpisů.] linie nebo odrůdy, ve kterých se jiná odrůda skládá nebo vyrábí,
b) geneticky modifikovanou rostlinou rostlina, jejíž genetický materiál byl modifikován umělým přenosem genetické iníormace, s výjimkou umělého opylení, oplodnění in vitro, mutace nebo fúze buněk křižitelných rostlin,
c) státními odrůdovými zkouškami postupy prověřování vlastností a znaků odrůd rostlin prováděné za účelem zjištěni, zda zkoušené odrůdy splňují podmínky pro registraci ve Státní odrůdové knize a pro zařazení do Seznamu doporučených odrůd,
d) majitelem odrůdy osoba, která je podle zvláštního zákona majitelem šlechtitelského osvědčení,
e) udržovatelem odrůdy osoba, která provádí nebo zajišťuje udržovací šlechtění odrůdy, jež nemá majitele,
f) uváděním na trh nabízení k prodeji, obchodní skladování, prodej nebo jakýkoliv jiný způsob převodu na jiné osoby,
g) smluvní zemí stát, s nímž bylo na základě mezinárodní smlouvy dosaženo vzájemného uznávání registrace ve Státní odrůdové knize a registrace v obdobném úředním dokumentu tohoto státu,
h) rozmnožovacím materiálem osivo, sadba, výpěstky nebo jiné rostlinné části sloužící k reprodukci rostlin, včetně výpěstků získaných a buněčných nebo tkáňových kultur,
i) osivem semena určená k výsevu,
j) sadbou hlízy, oddenky, cibule a jiné podzemní části rostlin sloužící k rozmnožování,
k) udržovacím šlechtěním vytváření základního rozmnožovacího materiálu odrůdy způsobem zajištujícím její uniformitu, stálost rozlišovacích a užitkových vlastností odrůdy a možnost kontinuálního zásobování trhu rozmnožovacím materiálem,
l) základním rozmnožovacím materiálem rozmnožovací materiál registrované odrůdy vyrobený postupem udržovacího šlechtění majitelem nebo udržovatelem uvedeným ve Státní odrůdové knize a uznaný zkušebním ústavem jako základní rozmnožovací materiál,
m) certifikovaným rozmnožovacím materiálem rozmnožovací materiál vyrobený bezprostředně ze základního rozmnožovacího materiálu nebo v případě materiálu podle zásady č. 13 odst. 7 a certifikovaného rozmnožovacího materiálu a uznaný zkušebním ústavem jako certifikovaný rozmnožovací materiál,
n) standardním rozmnožovacím materiálem rozmnožovací materiál registrované odrůdy podléhající povinné následné kontrole, který má vlastnosti podle zásady č. 14,
o) obchodním rozmnožovacím
materiálem rozmnožovací materiál, který
nemá vlastnost, i základního, certifikovaného
nebo standardního rozmnožovacího materiálu,
splňuje požadavky stanovené pro tuto kategorii
a náleží k druhu, jehož rozmnožovací
materiál je povoleno uvádět na trh jako obchodní
podle zásady č. 15.
Odůvodnění.
Definice geneticky modifikovaných rostlin odpovídá definici direktivy 90/220/EEC ES z 23.4.1990, zavazující členské země povolovat, uvádění organismů získaných metodami genového inženýrství do životního prostředí až po prověření jejich nezávadnosti.
Pojem "rozmnožovací materiál" je vhodnější než "osivo a sadba", neboť je univerzální tím, že zahrnuje i školkařské výpěstky a jiné kategorie rostlinného materiálu, z něhož lze vypěstovat využívané rostliny. Proto je též v posledních letech zaváděn v odrůdovém právu ES ve formě "reproductive material" nebo "Vermehrungsmaterial".
Kategorie rozmnožovacího
materiálu odpovídají v návrhu zásad
zákona kategoriím v zemích ES, v zájmu
fungováni mezinárodního obchodu s osivem
a pro mezinárodní srovnatelnost těchto kategorií.
V souladu s právem ES se nově zavádí
kategorie standardního osiva.
K registraci mohou být
přihlášeny odrůdy druhů pěstovaných
rostlin, a to i neuvedených v druhovém seznamu.
Odrůdu může
přihlásit osoba (dále jen "přihlašovatel"),
která je majitelem nebo udržovatelem odrůdy.
Osoby uvedené v odstavci
2 mohou k podání přihlášky a
k dalšímu jednání se zkušebním
ústavem zmocnit osobu jinou, která má bydliště
nebo sídlo v České republice. Osoby uvedené
v odstavci 2, které nemají bydliště
nebo sídlo v České republice nebo ve smluvní
zemi, takovou osobu zmocnit musí.
Odrůdy se přihlašují
k registraci u zkušebního ústavu.
Řízeni o registraci
se zahajuje na návrh přihlašovatele. Přihlašovatel
je povinen
a) podat žádost, jejíž náležitosti stanoví Ministerstvo zemědělství (dále jen "ministerstvo") vyhláškou,
b) bezplatně dodat rozmnožovací materiál zkušebnímu ústavu v potřebném množství, kvalitě a v požadovaném termínu pokud přihlašovatel potřebný rozmnožovací materiál dodá opožděně, zkušební ústav odloží zahájení zkoušek do následujícího zkušebního období,
c) uvést nezaměnitelný název nebo předběžné označení odrůdy,
d) předložit podklady o existenci udržovacího šlechtění, které zajišťuje uniformitu, stálost rozlišovacích a užitkových vlastností odrůdy, požaduje-li to zkušební ústav,
e) poskytnout další iníormace nebo podklady nezbytné pro hodnocení odrůdy, vyžádá-li si to zkušební ústav,
f) uhradit správní poplatky.
Zkušební ústav
může požadovat u druhů, u nichž je
hospodářská hodnota podmínkou registrace
odrůdy, předložení výsledků
zkoušek provedených na území České
republiky, dokládajících věrohodně,
že lze očekávat u odrůdy hospodářskou
hodnotu přinejmenším srovnatelnou s jinými
registrovanými odrůdami.
Zkušební ústav
může stanovit maximální počet
přihlášek od jednoho přihlašovatele
v jednom zkušebním cyklu, přesahuje-li počet
přihlášek u dané plodiny technické
možnosti zkušebního ústavu.
Požaduje-li přihlašovatel
specifická opatření při zkoušení
odrůdy, je povinen v žádosti tento požadavek
uvést. Zkušební ústav rozhodne o realisovatelnosti
tohoto požadavku.
Odůvodnění
Osivo druhů neuvedených v druhovém seznamu není vylučováno z trhu, i když se nejedná o registrovanou odrůdu. Odrůdy těchto druhů se však mohou přihlásit (dobrovolně) do státních odrůdových zkoušek za účelem registrace. Registrace pak dovoluje přihlásit odrůdu do zkoušek pro Seznam doporučených odrůd, uznávat množitelské porosty a vyrábět nejen obchodní osiva, ale uznané osivo s vyšší tržní hodnotou. To vede v praxi k vysoké kvalitě nabízeného osiva. Dobrovolná registrace se a těchto důvodů v současnosti zavádí v evropském odrůdovém právu.
Požadavek, aby přihlašovatel měl bydliště nebo sídlo v ČR, je analogický právním předpisům v jiných evropských zemích. Smyslem je umožnit bezprostřední styk (úřední jazyk, platby aj) mezi přihlašovatelem a zkušebním ústavem. Tento požadavek je nutný. i z toho důvodu, že nelze dobře vést. správní řízení s osobou, jež má bydliště nebo sídlo na území jiného státu.
Termíny jsou dány nutností plánování a technické přípravy pokusů. Nesplnění termínu podání přihlášky nebo nedodání osiva včas proto z technických důvodů odkládá zahájení zkoušení až do následujícího vegetačního období.
Odrůdy se mohou lišit
ve svých nárocích na agrotechnické
požadavky, jako např. datum něho hustota výsevu,
takže přihlašovatel může mít
zájem o specifická agrotechnická opatření
při zkoušení dané odrůdy. Je
rozšířenou praxí i v jiných zemích,
že v rámci technických možností
se přitom vychází přihlašovateli
vstříc.
Státní odrůdové
zkoušky provádí zkušební ústav,
který může smluvně, je-li to nezbytné,
zajistit provedení potřebných zkoušek
i jinými odborně způsobilými pracovišti.
Státní odrůdové
zkoušky zahrnují zkoušky odlišnosti, uniformity,
stálosti a zkoušky hospodářské
hodnoty.
Odrůda se pokládá za odlišnou, liší-li se zřetelně projevy svých genetických znaků od jiných odrůd, všeobecně známých ke dni podání přihlášky. Za všeobecně známou se odrůda pokládá., je-li v České republice nebo ve smluvní zemi
a) zapsána v úředním Seznamu registrovaných nebo chráněných odrůd nebo
b) přihlášena k zápisu v úředním seznamu a zápis nabude účinnosti před rozhodnutím zkušebního ústavu o registraci nebo
c) uváděna na trh
v souladu s ustanoveními tohoto zákona.
Odrůda se pokládá
za uniformní, neliší-li se její jedinci
ve znacích, jimiž je odrůda definována,
až na nepodstatný podíl rostlin, jehož
maximální výše je. dána zvláštnostmi
rozmnožování odrůdy podle současného
stavu vědeckých poznatků.
Odrůda je pokládána
za stálou, zachovává-li si v každé
generaci anebo po každém rozmnožovacím
cyklu své původní rozlišovací
znaky.
Hospodářská
hodnota odrůdy je dána souhrnem hospodářských
vlastností, zdůvodňujících
vhodnost pěstování odrůdy na státním
území nebo některé jeho pěstitelsky
významné části.
Zkoušky odlišnosti,
uniformity a stálostí jsou povinné pro všechny
odrůdy přihlášené k registraci.
Hospodářská hodnota je podmínkou registrace odrůd druhů, které stanoví ministerstvo vyhláškou, nejde-li o
a) genetické komponenty hybridů a syntetických populací,
b) odrůdy využívané jen pro okrasné účely,
c) odrůdy udržované
pro zachování genofondu nebo biologické variability
(krajové odrůdy).
Ke zjištění
odlišnosti, uniformity, stálosti a hospodářské
hodnoty provádí zkušební ústav
polní a laboratorní zkoušky odpovídající
současnému stavu vědeckých poznatků.
Zkušební ústav
je oprávněn přezkoumat stav udržovacího
šlechtění zkoušené odrůdy
a jeho dokumentace. Zjistí-li zkušební ústav,
že stav udržovacího šlechtění
nezaručuje další existenci odrůdy nebo
výrobu rozmnožovacího materiálu v předepsané
kvalitě, může uložit lhůtu k odstranění
nedostatků, popřípadě vyloučit
odrůdu z dalšího zkoušení, nedojde-li
v uložené lhůtě k odstranění
nedostatků.
Pokud zkoušená odrůda
zjevné nesplňuje požadavky odlišnosti,
stálosti, uniformity a hospodářské
hodnoty, je-li hospodářská hodnota podmínkou
registrace, může zkušební ústav
rozhodnout o vyloučení odrůdy z dalšího
zkoušení.
Odůvodnění:
Zkoušky odlišnosti, uniformity a stálosti jsou nezbytné pro jednoznačný popis a identifikaci odrůdy. Zkouška hospodářské hodnoty slout ke zjištění, zda je odrůda přínosem pro pěstitele a spotřebitele.
U komponent odrůdy není rozhodující hospodářská hodnota, nýbrž schopnost vytvořit v kombinaci s ostatními komponenty hybrida s požadovanou hospodářskou hodnotou. Nemá proto smysl zjišťovat hospodářskou hodnotu komponent.
Zachování genofondu tradičních nebo místních odrůd může být nadřazeno hospodářskému významu. Proto nemají v těchto případech zkoušky hospodářských vlastností být podmínkou registrace.
Definice odlišnosti, uniformity a stálosti odpovídají definicím v zákonech v jiných evropských zemích. Dovětkem, že odrůda musí být odlišná též od odrůd ve smluvních zemích, se otevírá možnost přijetí Evropské Iistiny odrůd v případě asociace nebo členství v ES, bez nutné novelizace zákona. Pojem "uniformita" se běžně užívá v dokumentech evropského práva a v dokumentech UPOV v anglickém a francouzském znění.
Existence udržovacího
šlechtění je běžně vyžadována
i v odrůdovém právu jiných zemí,
nebo je nezbytným předpokladem pro výrobu
osiva, bez něhož ztrácí registrace smysl.
Státní odrůdovou
knihu vede Zkušební ústav.
Zkušební ústav provede registraci odrůdy ve Státní odrůdové knize, zjistí-li, že odrůda
a) je odlišná,
b) je uniformní,
c) je stálá,
d) má hospodářskou hodnotu, pokud náleží k rostlinnému druhu, u něhož je hospodářská hodnota podmínkou registrace,
e) má přijatelný název a
f) je zajištěno její
udržovací šlechtění.
Požadavek podle odstavce
2 písm. b) a d) nemusí být splněn
u odrůd udržovaných a důvodů
zachování genofondu nebo biologické rozmanitosti
daného druhu, zejména u cizosprašných
populaci při.působených zvláštním
podmínkám nebo u krajových odrůd.
Zkušební ústav
vydá o každé odrůdě, jejíž
zkoušení bylo ukončeno, rozhodnutí o
registraci nebo o zamítnutí registrace v rozhodnutí
uvede výsledky Státních odrůdových
zkoušek.
Údaje, které musí
obsahovat zápis do Státní odrůdové
knihy stanoví ministerstvo vyhláškou.
Zkušební ústav
je povinen každoročně vydávat seznam
všech odrůd zapsaných ve Státní
odrůdové knize, včetně údajů
o adresách jejich udržovatelů a případných
majitelů, popřípadě té o uznaných
množitelských plochách.
Zápis nebo změnu
zápisu odrůdy do Státní odrůdové
knihy je zkušební ústav povinen sdělit
přihlašovateli.
Odrůda udržovaná
v České republice, která nesplňuje
podmínky registrace v České republice, ale
byla registrována v zahraničí v dokumentu
odpovídajícímu Státní odrůdové
knize, se na žádost přihlašovatele zaregistruje
ve Státní odrůdové knize s dovětkem
"pouze pro export".
Všechny zápisy, změny
a doplňky zápisů do Státní
odrůdové knihy jsou zveřejňovány
ve Věstníku ministerstva.
Odůvodnění:
Státní odrůdová
kniha je úředním dokumentem nutným
pro shromaždování všech výsledků
řízení o registraci a je zdrojem aktuálních
a pro státní správu směrodatných
iníormací o odrůdách. Obdobné
dokumenty existují i v jiných zemích, s označením
jako "National variety Iist", "Sortenrolle",
"Zuchtbuch" apod.
Název odrůdy musí vyhovovat těmto požadavkům
a) musí být přijatelný z jazykových hledisek,
b) nesmí být zaměnitelný s názvem jiné odrůdy téhož druhu, všeobecně známé podle zásady č. 4 odst. 3,
c) nesmí vyvolávat nesprávné představy o odrůdě.
d) nesmi obsahovat české nebo latinské botanické názvy,
e) nesmí se skládat jen z čísel,
f) nesmí být odlišný od názvu
uvedeného v šlechtitelském osvědčení.
Odrůdám registrovaným
v jiných státech se ponechá jejich název,
odpovídá-li požadavkům uvedeným
v odstavci 1.
Odůvodnění:
Požadavky na název
odrůdy odpovídají obdobným požadavkům
v zemích s vyspělým zemědělstvím.
Mylné představy vyvolává název
" Nejvýnosnější ". Název
" Růže" pro odrůdu hledíku
něho " Gerbera" pro odrůdu kopretiny by
představoval nepřijatelné používání
botanických názvů. Požadavky na název
odrůdy jsou v souladu s odrůdovým právem
v zemích ES.
Zkušební ústav
je oprávněn kontrolovat uniformitu a stálost
registrované odrůdy, pokud hospodářská
hodnota byla podmínkou registrace, je zkušební
ústav oprávněn kontrolovat i zachování
původních hospodářských vlastností
odrůdy.
Zjistí-li zkušební
ústav, že registrovaná odrůda již
nesplňuje podmínky registrace, uloží
majiteli nebo udržovateli nápravu zjištěných
nedostatků, jsou-li odstranitelné, a stanoví
mu lhůtu, k jejich odstranění: náklady
následných zkoušet hradí majitel nebo
udržovatel odrůdy.
Registrovaná odrůda
může být udržována v České
republice nebo též v zahraničí, pokud
je možná kontrola udržovacího šlechtění.
Majitel nebo udržovatel odrůdy
je povinen vést po dobu platnosti registrace záznamy
o udržovacím šlechtění, používané
metodě a o množství produkované ho rozmnožovacího
materiálu, pokud to dovoluje charakter odrůdy. Doklady
o udržovacím šlechtění je povinen
uchovávat po dobu šesti let a předložit
je na požádání zkušebnímu
ústavu.
Odůvodnění:
I po zapsání odrůdy do Státní odrůdové knihy je nutná kontrola odrůdy, zda si uchovala hodnoty, které oprávnily její registraci. Záměrem je ochrana pěstitele a spotřebitele.
U odrůd udržovaných
mimo území České republiky je možná
dohoda o provedení kontroly a převzetí výsledků
kontroly od zahraničních instituce, která
je obdobou našeho zkušebního ústavu.
Odrůda se registruje na
deset let. Lhůta počíná běžet
dnem zápisu odrůdy do Státní odrůdové
knihy.
Platnost registrace může
být na žádost udržovatele odrůdy
opakovaně prodloužena vždy o dalších
deset let. Podáním žádosti se registrace
předběžně prodlužuje až do
konečného rozhodnutí o prodloužení
registrace.
Žádost o prodloužení
registrace se předkládá zkušebnímu
ústavu u jednoletých rostlin nejpozději dva
roky, u víceletých tří roky před
uplynutím doby platnosti registrace.
Zkušební ústav
ověří, zda odrůda ještě
splňuje podmínky registrace a rozhodne o prodloužení
platnosti registrace.
Nebyla-li prodloužena platnost
registrace a odrůda náleží k druhu uvedenému
v druhovém seznamu, smí být rozmnožovací
materiál uznáván a uváděn na
trh nejdéle po tři roky po zrušení registrace.
Nenáleží-li odrůda k druhu uvedenému
v druhovém seznamu, smí být rozmnožovací
materiál po třech letech po
zrušení registrace uváděn na trh jen
jako obchodní.
Odůvodnění.
Registrace odrůdy na dobu určitou je novinkou, převzatou z evropských zemí s vyspělým zemědělstvím. V zákonu č. 61/1964 Sb. nebyla doba platnosti povoleni časově omezena. Bez účinného mechanismu pro zrušení platnosti registrace by počet registrovaných odrůd neustále vzrůstal. U nás byl tento problém řešen individuálně zdůvodněným a odrůdovou komisí schvalovaným návrhem na zrušení platnosti povolení. Nový postup je administrativně mnohem jednodušší.
Předstih je nutný,
protože je třeba před vypršením
lhůty registrace zjistit, zda odrůda jejím
podmínkám ještě vyhovuje. Navrhovaný
doběh prodeje osiva 3 roky po zrušení registrace
je stanoven s ohledem na udržovatele odrůdy, který
musí vyrábět osivo s předstihem a
nemohl předem vědět, že prodlouženi
registrace bude zamítnuto. Navrhovaným ustanovením
se sleduje tedy ochrana udržovatele odrůdy před
finančními ztrátami.
Zkušební ústav zruší registraci odrůdy
a) není-li podána žádost o prodloužení registrace ve stanoveném termínu,
b) na žádost majitele nebo udržovatele odrůdy,
c) ztratí-li odrůda hospodářskou hodnotu, pokud je hospodářská hodnota podmínkou registrace,
d) ztratí-li odrůda uniformitu nebo stálost,
e) zjistí-li se, že odrůda ohrožuje zdraví lidí, zvířat, rostlin nebo životní prostředí,
f) vyjde-li dodatečně najevo, že nebyly splněny podmínky pro registraci. V takovém případě může být rozhodnuto, Ze se na rozhodnutí o registraci odrůdy hledí jakoby nebylo uděleno,
g) neumožňuje-li stav
udržovacího šlechtění a jeho dokumentace
další udržení odrůdy.
Zkušební ústav může zrušit registraci odrůdy, jestliže
a) není dodán rozmnožovací materiál nebo iníormace nutné pro ověření skutečností uvedených v odstavci 1 písm. c) až e),
b) není umožněna kontrola udržovacího šlechtění a jeho dokumentace,
c) není řádně zaplacena zákonem stanovená úhrada zkušebních nákladů,
a nedostatky nebyly ve stanovené
lhůtě odstraněny.
Končí-li registrace
odrůdy z důvodů uvedených v odstavci
1 písm. a), h), e) a f), musí být rozmnožovací
materiál stažen z trhu do konce roku, v němž
bylo o zrušení registrace rozhodnuto.
Končí-li registrace
odrůdy z důvodů uvedených v odstavci
1 písm. c), d), a g) a v odstavci 2 a odrůda náleží
k druhu uvedenému v druhovém seznamu, musí
být rozmnožovací materiál stažen
z trhu do tří let od zrušeni registrace. Nenáleží-li
odrůda k druhu uvedenému v druhovém seznamu,
smí být její rozmnožovací materiál
uváděn na trh po této době jen jako
obchodní.
Odůvodnění
Důvody uvedené
v odstavci 1 vedou v každém případě
ke zrušení registrace, zatímco v případech
uvedených v odstavci 2 může zkušební
ústav stanovit lhůtu pro splnění vyžadovaných
podmínek.
Seznam doporučených
odrůd vydává zkušební ústav
pro plodiny, které stanoví ministerstvo vyhláškou.
Zkušební ústav
zapisuje do seznamu doporučených odrůd registrované
odrůdy stanovené plodiny, které se nejlépe
osvědčily v objektivních srovnávacích
zkouškách hodnocených zkušebním
ústavem, a zveřejňuje každoročně
jejich nejdůležitější výnosové,
pěstební a užitkové vlastnosti.
Do odrůdových zkoušek pro Seznam doporučených odrůd se mohou zařazovat jen odrůdy
a) registrované ve Státní odrůdové knize, s výjimkou odrůd registrovaných pouze pro export nebo
b) zapsané v úředním
dokumentu smluvní země, který odpovídá
Státní odrůdové knize.
Bez přihlášení
zařazuje zkušební ústav do zkoušek
pro Seznam doporučených odrůd odrůdy
nové registrované ve Státní odrůdové
knize, pokud jsou splněny předpoklady podle odstavce
6 písm. b) a c).
Na základě přihlášky
zařazuje zkušební ústav do zkoušek
pro Seznam doporučených odrůd odrůdy,
pokud jsou splněny předpoklady podle odstavce 6.
Předpokladem pro zahájeni zkoušení je
a) podání přihlášky osobou, která má bydliště nebo sídlo v České republice, nejde-li o odrůdu podle odstavce 4,
b) zajištění úhrady nákladů zkoušení přihlášené odrůdy,
c) bezplatné dodáni
rozmnožovacího materiálu majitelem nebo udržovatelem
odrůdy v požadovaném množství,
kvalitě a termínu podle požadavků zkušebního
ústavu.
Odrůdy zkouší
zkušební ústav, který může
smluvně, není-li počet a rozmístění
pokusných míst zkušebního ústavu
postačující, zajistit provedení potřebných
zkoušek i na dalších odborně způsobilých
pracovištích.
Zkoušky pro Seznam doporučených
odrůd zahrnují hospodářské
vlastnosti, které jsou podle posledních poznatků
pro pěstitele, zpracovatele a spotřebitele nejdůležitější
na žádost majitele nebo udržovatele odrůdy
mohou zkoušky zahrnovat též vlastnosti, které
jsou pode jeho názoru přínosem odrůdy.
Způsob zkoušení,
počet zkušebních míst, dobu trvání
zkoušek a způsob vyhodnocování získaných
výsledků určuje zkušební ústav.
Zkušební ústav je povinen při provádění
zkoušek a při hodnocení vlastností odrůd
postupovat podle objektivních metod založených
na posledních poznatcích vědy.
Zkušební ústav
může využívat pro hodnocení vlastností
zkoušených odrůd i výsledků získaných
při řízení o registraci odrůdy
a výsledků objektivních zkoušek, provedených
jinými odborně způsobilými pracovišti
v České republice.
Zjistí-li zkušební
ústav, že zkoušená odrůda prokazatelně
splňuje požadavky pro zapsání do Seznamu
doporučených odrůd, zapíše ji
do Seznamu doporučených odrůd.
Zkušební ústav
sdělí přihlašovateli výsledky
zkoušek a též, byla-li odrůda zařazena
do Seznamu doporučených odrůd. Nebyla-li
odrůda zařazena do Seznamu doporučených
odrůd, může přihlašovatel požádat,
aby na jeho náklady zkušební ústav prodloužil
zkoušení o jeden rok.
Zkušební ústav
pokračuje ve zkoušení odrůdy po dobu
trvání zápisu odrůdy do seznamu doporučených
odrůd.
Odrůdy zařazené
do seznamu doporučených odrůd a jejich zjištěné
hospodářské vlastnosti zveřejňuje
zkušební ústav každoročně
ve Věstníku ministerstva. Zkušební ústav
je oprávněn zveřejňovat údaje
o odrůdách zapsaných v Seznamu doporučených
odrůd i v jiných publikacích.
Zkušební ústav vyřadí odrůdu ze Seznamu doporučených odrůd
a) skončí - li registrace odrůdy,
b) jestliže odrůda svými vlastnostmi již nevyhovuje požadavkům pro zařazení do Seznamu doporučených odrůd,
c) neposkytne-li majitel nebo
udržovatel odrůdy zkušebního ústavu
bezplatně rozmnožovací materiál nutný
pro pokračování ve zkoušení.
Na postup podle této zásady
se nevztahují obecná ustanovení o správním
řízení [Zákon č. 71/1967 Sb.,
o správním řízení (správní
řád). ].
Odůvodnění:
Listiny doporučených odrůd se v zájmu pěstitelů vydávají v řadě států ES, kde je trh otevřen i odrůdám z jiných členských zemí, přičemž užitkové vlastnosti nejsou v dané zemi známy. Obdobná situace nastává v celní unii s jiným státem, např. se Slovenskem. Potřebnost takové Iistiny vzniká též, je-li počet registrovaných odrůd určité plodiny pro pěstitele nepřehledný. V roce 1992 bylo např. v listině povolených odrůd ČSFR vedeno 59 odrůd kukuřice. Doporučení na základě objektivních zkoušek jsou v takových situacích vodítkem pro individuálního pěstitele při volbě odrůdy a zárukou fungování trhu s odrůdami. Volba odrůdy významné ovlivňuje ekonomiku zemědělského podniku a tím i kvalitu a úroveň zemědělské výroby v národohospodářském měřítku s bezprostředním dopadem na konzumenta. Je proto v zájmu společnosti zřizovat u důležitých plodin Iistiny doporučených odrůd. Vyspělá právní: úprava tohoto okruhu společenských vztahů z období první republiky (zákon č. 128/1921 Sb.) již vystihla význam doporučování zavedením "Rejstříku osvědčených odrůd".
Do zkoušek pro Seznam doporučených odrůd mají mít přístup i odrůdy registrované v němž, s níž byla uzavřena smlouva o vzájemném respektování registrace, protože takové odrůdy budou mít volný přístup na náš trh a mohou se mezi nimi vyskytovat vynikající odrůdy. Do zkoušek pro Seznam doporučených odrůd se naopak nezařazují odrůdy registrované pouze pro export, neboť nesmějí být uváděny na trh (množeny ano) v ČR.
Pro maximální věrohodnost údajů o odrůdách je zapotřebí většího počtu zkušebních míst a delšího časového období než pro registraci, neboť některé důležité vlastnosti, např. stabilita výnosu, se nedají zjistit z malého počtu pokusů. Financování takových zkoušek je v zemích ES zabezpečováno převážně pěstiteli a zpracovateli, přičemž stát na zkoušeni přímo nebo nepřímo přispívá podle zemědělské dotační politiky. Návrh zásad zákona proto předpokládá i u nás částečnou úhradu nákladů těmi, pro jejichž potřebu se seznam zřizuje. Zkušební ústav by zabezpečoval objektivitu, metodické vedení a vyhodnocování pokusů a celkové ohodnocení odrůd na základě všech dostupných objektivních iníormací.
V České republice je fungující síť zkušebních stanic ÚKZÚZ, které na rozdíl od západních států nejsou jednoúčelově zaměřeny jen na zkoušeni odrůd, ale slouží i k racionálnímu ověřováni hnojiv, pesticidů a jiných vstupů do rostlinné výroby před jejich registrací. Podle zásad navrhovaného zákona se u řady plodin zkoušeni zjednoduší, takže tím vzniklé kapacity budou moci být využity plně pro zkoušení pro Seznam doporučených odrůd, bez zvýšení finančních požadavků na státní pokladnu.
Navrhované řešení otvírá možnost financovat rozšíření zkušební sítě osobami zainteresovanými na existenci Seznamu doporučených odrůd.
Pokračování zkoušení odrůd se vyžaduje z důvodu potřeby stálého zvyšováni věrohodnosti údajů o odrůdě, pro srovnání odrůd nově zařazených do zkoušek s již doporučenými odrůdami a pro zjištění, zda dosud doporučená odrůda nemá být nahrazena lepší odrůdou.
Seznam doporučených
odrůd představuje pouze publikaci objektivních
zjištění.