Ministr hospodářství
Karel Dyba zaslal odpověď na interpelaci poslance
Oldřicha Vrchy dopisem ze dne 29. července 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra hospodářství
Karla Dyby na interpelaci poslance Oldřicha Vrchy. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
DOC. ING. KAREL DYBA, CSc.
V Praze dne 29. července 1994 | |
Naše čj. 339 083/94-31 | |
Vaše čj. 2405/94 |
Vážený pane
předsedo,
v příloze Vám zasílám odpověď na interpelaci poslance p. Oldřicha Vrchy, kterou jste mi zaslal Vaším dopisem ze dne 28. června 1994.
Tato interpelace se týká
působnosti Ministerstva hospodářství
jen okrajově. Těžiště řešení
kritizovaných problémů v místních
částech města Prostějova - Domamyslic,
Čechovic a Kvasic je v působnosti Ministerstva vnitra,
Ministerstva financí a Ministerstva životního
prostředí, v menší míře
též Ministerstva dopravy a Ministerstva průmyslu
a obchodu.
S pozdravem
Karel Dyba |
Příloha
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu české
republiky
Praha
Ministerstvo hospodářství
České republiky
Příloha k dopisu č.j. 339 083/94 |
Kompetencí Ministerstva
hospodářství se týká kritizovaná
neexistence koncepce rozvoje města. K této věci
sděluji:
Koncepce rozvoje města
je ve všech sférách, t.j. včetně
záležitostí rozvoje školství, sociální
sféry i investic k zabezpečení tohoto rozvoje
řešena v rámci dlouhodobé koncepce rozvoje
okresu Prostějov, která byla zpracován a
z podnětu Ministerstva hospodářství.
Územní plán sídelního útvaru
Prostějov, řešící komplexně
územní rozvoj a územní vztahy na celém
území města Prostějov a obce Plumlov
je rovněž zpracován byl schválen v závěru
roku 1989. V současné době se tento plán
aktualizuje se zvláštním zřetelem na
řešení inženýrských sítí,
při čemž některé druhy těchto
sítí se řeší specifickými
generely. Konkrétně v rámci územního
plánu sídelního útvaru Prostějov
byla v roce 1991 zpracována a schválena studie,
řešící odkanalizování
městských částí., kde vodohospodářská
situace je předmětem interpelace, t.j. Domamyslic,
Čechovic a Kvasic. Pro tyto části města
se v současné době zpracovává
generel plynofikace. V návaznosti na tyto územně
plánovací podklady a s ohledem na finanční
možnosti města i vazbu na investice celoměstského
významu se provádí v těchto lokalitách
postupná výstavba vodovodu, kanalizace a pokládka
plynového potrubí.
Další problémy,
uvedené v interpelaci, doporučuji konzultovat s
příslušnými ministerstvy. Nicméně
z pohledu regionální politiky pokládám
za vhodné upozornit na tyto širší souvislosti.
Základním problémem města Prostějova
je nedostatek finančních prostředků
na investiční rozvoj. Je skutečností,
že celkové příjmy města jsou
zhruba 30-35 % pod průměrnou úrovní
příjmů měst obdobné velikosti
v České republice. Je rovněž zřejmé,
že tato disproporce se zvlášť výrazně
musí odrazit v objemech výdajů, které
může město na svůj investiční
rozvoj vynaložit.
Dalším závažným
faktorem je vzájemná návaznost investic celoměstského
nebo dokonce nadměstského významu a investic
lokálního dosahu.
Pro řešení
zásobování vodou, které je v uvedených
předměstských částech zřejmě
zvlášť tíživým problémem,
je nutno zabezpečit podmínky pro souběžnou
výstavbu kanalizace, jejíž realizace je ale
podmíněna rekonstrukcí městské
čistírny odpadních vod v orientační
hodnotě cca 150 mil. Kč. Obdobně ekologicky
nezávadné řešení likvidace pevného
odpadu si vyžaduje vybudování skládky
a třídírny odpadů. Realizaci této
investice Prostějov uvažuje spolu s Olomoucí,
při čemž výše podílu Prostějova
bude činit cca 70 mil. Kč.
Pokud jde o kritizovanou výši
ceny hromadné městské dopravy, nelze zde
mechanicky srovnávat výši jízdného
v roce 1989 a v roce 1994, protože v tomto období
se radikálně změnily podmínky pro
financování a podnikán v této oblasti.
Lze nanejvýš analyzovat, zda cena jízdného
v Prostějově se výrazněji neodchyluje
od ceny jízdného ve velikostně srovnatelných
městech ČR. Na základě namátkového
průzkumu lze konstatovat, že výše jízdného
v Prostějově, t.j. 4 Kč za jednotlivou jízdu,
odpovídá průměrné výši
jízdného ve velikostně srovnatelných
městech odchylky od tohoto průměru jsou především
tam, kde ceny jízdného jsou konstruovány
odchylným způsobem, na základě jízdních
pásem.
Karel Dyba |