Příloha č. 2

PŘEHLED SYSTÉMŮ PREVENCE ZLOČINNOSTI VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EVROPY
Stát
Gesce policie
MS soudy
Na národ. i reg. úrovni
Speciální organizace
Dánsko
x
xx
x
Rada pro prev. krim.
Finsko
xx
x
x
 
Francie
x
x
x
Národní rada pro prevenci krim.
Kypr  
xx
x
Národní výbor pro oblast drog
Maďarsko
xx
 
x
Útvary prev. krim.
Norsko  
xx
 Rada pro prev. krim.
Portugalsko
x
xx
 Institut společ. reintegrace
Rakousko
xx
 
x
Krim. pol. inf. ústav
Řecko
x
xx
 Rada pro prev. krim., Informační středis. prevence drog
Skotsko
xx
 
x
Skotsk. minist. výbor, Stálý výbor pro p.
Spojené království
xx
 
x
Ministerská skup.pro prevenci, Útvar prev. krim. MV
SRN
xx
 
x
Národní program kriminální pol., Stálý výbor pro prev. programy
Španělsko
xx
 
x
 
Švédsko  
xx
x
Národní rada pro prev. krim.
Švýcarsko
xx
 
x
Koordinač. úřad pro prevenci

Vysvětlivky: xx = hlavní gesce resortu za koordinaci prev. kriminality
 x = významný podíl resortu na preventivních aktivitách

Příloha č. 3 - tabulka 1

Česká republika
Vývoj kriminality v letech 1992 a 1993 a meziroční změna vývoje v %
Rok 1992
Rok 1993
změna v % +/-
ZJIŠTĚNÉ TR. ČINY CELKEM
355205
398 505
l5,44
Objasněné tr. činy
108 380
126 442
16,67
Tj. %
31
32
-
HOSPODÁŘSKÁ KRIMINALITA
11 850
18 431
55,54
Objasněné tr. činy
9 835
14 209
44,47
Tj. %
83
77
-
OBECNÁ KRIMINALITA
314 526
357 978
13,82
Objasněné tr. činy
82 589
92 971
72,57
Tj. %
26
26
-
NÁSILNÁ KRIMINALITA
18 571
19 820
6,73
Objasněné tr. činy
12 955
14 391
11,08
Tj. %
70
73
-
z toho: Loupeže
3 915
4 109
4,96
 Vraždy
258
278
7,75
MRAVNOSTNÍ KRIMINALITA
1 843
2 048
11,72
Objasněné tr. činy
1 497
1 693
13,09
Tj. %
81
83
-
z toho: Znásilnění
712
760
6,74
MAJETKOVÁ KRIMINALITA
287 059
327 183
13,98
Krádeže vloupáním
115 779
129 365
7,42
Objasněné tr. činy
23 410
24 481
4,57
Tj. %
20
20
-
z toho: do obchodů
12 962
11 686
-9,84
 do restaurací
9 593
9 606
0,14
 do bytů
16 811
17 632
4,88
 do rekr. objektů
18 926
22 517
18,97
Krádeže prosté
152 264
179 897
18,15
Objasněné tr. činy
27 106
32 226
18,89
Tj. %
18
18
-
z toho: motorových vozidel dvoustop.
20 829
25 522
22,53
Podvody
8 489
8 630
1,66
Zjištěná způsobená škoda (v tis Kč)
9 588 940
14 595 109
52,21
Zajištěno (v tis. Kč)
1 260 006
767 240
-39,11

Příloha č. 3 - tabulka 2

Věk pachatele
do 15 let
15-18 let
18 a více
Celkem
Recidiv.
Kriminalita      
Celková
66
55
291
412
134
Obecná
66
54
194
314
102
Majetková
61
44
117
222
68
z toho krádeže vloupáním
28
25
50
103
41
 z toho - do obchodů
13
5
18
36
16
  - do rest. a kiosků
4
10
11
25
10
  - do bytu
0
0
2
2
2
  - do rekreačních chat
3
0
3
6
3
 krádeže prosté
25
15
41
81
21
 z toho - motor. vozidel
4
2
8
14
4
  - souč. mot. vozidel
0
0
0
0
0
  - věcí z aut
9
2
0
11
0
  - jízdních kol
5
4
16
25
6
  - v bytech
1
0
5
6
3
 Násilná
3
5
50
58
28
 z toho - vraždy
0
0
0
0
0
  - loupeže
2
3
6
11
3
  - násilní na Vč
0
1
8
9
8
  - úmyslné ublížení na zdraví
1
1
17
19
10
 Mravnostní
2
2
9
13
2
 z toho - znásilnění
0
0
7
7
1
  - pohl. zneužití
2
2
2
6
1

Příloha č. 3 - tabulka 3

Počet skutků
Celkem
tj. %
Kriminalita   
Celková
1022
100,0
Obecná
398
87,8
Majetková
797
77,9
z toho krádeže vloupáním
321
31,4
 z toho - do obchodů
40
3,9
  - do rest. a kiosků
53
5,1
  - do bytů
29
2,3
  - do rekreačních chat
32
3,1
 krádeže prosté
403
39,4
 z toho - motor. vozidel
35
3,4
  - souč. mot. vozidel
6
0,6
  - věcí z aut
38
3,7
  - jízdních kol
179
17,5
  - v bytech
13
1,3
 Násilná
53
5,7
 z toho - vraždy
0
0
  - loupeže
13
1,3
  - násilní na Vč
5
0,5
  - úmyslné ublížení na zdraví
21
2,0
 Mravnostní
15
1,5
 z toho - znásilnění
7
0,7
  - pohl. zneužití
8
0,3

Příloha č. 4

PROJEKT PREVENCE KRIMINALITY VE VSETÍNĚ
Ve Vsetíně dne 22. 3. 1994 Zpracovali:
 Komise pro prevenci kriminality
 Odborná spolupráce
 Mgr. Ivana Bodláková
 PhDr. Jiří Němec

OBSAH:

I. Úvod

II. Stav kriminality v kontextu se sociálním prostředím

III. Objekty preventivního působení ve vztahu k základním oblastem a kategoriím prevence kriminality

IV. Cíl preventivních činností uplatňovaných v rámci realizace projektu

V. Preventivní přístupy, metody a formy v intencích základních kategorií prevence kriminality

VI. Hlavní úkoly realizace projektu prevence kriminality

VII. Kritéria hodnocení projektu

Dne 3. 11. 1993 přijala vláda české republiky svým usnesením č. 617 Koncepci a program prevence kriminality vypracovanou MV ČR. Tento materiál představuje základní východisko realizace preventivního systému v české republice a zcela zřetelně vyjadřuje podporu vlády české republiky a orgánů státní správy všem preventivním aktivitám a subjektům, jejichž činnost je zaměřena na předcházení či zmírňování následků zločinu. Tato podpora spočívá především v systematickém a dlouhodobém vytváření podmínek pro realizaci preventivních projektů a nejrůznějších opatření v obcích. Je skutečností, že žádné usnesení vlády ani rozhodnutí parlamentu nemůže samo o sobě změnit stav kriminality, neboť tento sociálně patologický jev vzniká a rozvíjí se vždy ve zcela konkrétních společenských, ekonomických a sociálně kulturních podmínkách. Proto i prevence zločinnosti ve smyslu vymezení a realizace zcela konkrétních preventivních činností a opatření musí respektovat jedinečnost a specifika jednotlivých obcí, a to nejen z pohledu jejich existence a působnosti ale i širšího územně správního začlenění.

Vypracovat a uvést v činnost projekt prevence kriminality na místní úrovni předpokládá nejen cíleně zaměřenou analýzu trestné činnosti, sociálních a ekonomických podmínek v určité lokalitě či obci, ale i analýzu činností místních orgánů, organizací, církví, občanských iniciativ apod. Na základě získaných poznatků je pak nutné systémově navrhovat a realizovat nejrůznější preventivní opatření, iniciovat a koordinovat aktivity všech subjektů, jejichž činnost je organickou součástí preventivního systému a v neposlední řadě i racionálně vynakládat a rozdělovat potřebné prostředky na prevenci kriminality.

Z uvedeného současně vyplývá, že rozhodujícím východiskem pro realizaci místní zločinnosti je orientace na příčiny kriminality ve smyslu respektování nejrůznějších specifických aspektů, které ovlivňují výskyt trestné činnosti v konkrétní lokalitě.

Projekt navazuje na iniciativu města Vsetína z listopadu 1993, kdy na základe Vsetínské výzvy se setkala moravská a česká města ve Vsetíně k bezpečnostní situaci a prevenci kriminality v naší republice. Setkání se zúčastnil náměstek ministra vnitra pan Jiří Křižan a pracovníci ministerstva vnitra odpovědní za prevenci kriminality. Z iniciativy města a ve spolupráci s tímto ministerstvem vznikl záměr města zpracovat projekt prevence kriminality, který bude znamenat dlouhodobou a systematickou práci v této oblasti.

Projekt prevence kriminality vypracovaný na zcela konkrétní podmínky města Vsetín plně respektuje sociální, ekonomickou a politickou situaci této lokality. Již dnes je zřejmé, že efektivnost bude závislá nejen na práci a aktivitě jedinců odpovědných za jeho realizaci a na množství finančních prostředků, ale i na míře profesionality a aktivitě všech subjektů, jejichž činnost může působit na příčiny vzniku kriminality.

Důležitým prvkem je dále i ochota každého občana podílet se ve svém městě na vytváření takového sociálního prostředí, které bude zárukou klidu a jistoty, a které nebude vyvolávat u jednotlivců oprávněný strach ze zločinu:

Proto jakékoliv hodnocení projektu předem může být pouze relativní.

Projekt prevence kriminality má charakter otevřeného systému, což umožňuje reagovat nejen na změny v oblasti kriminality, ale i společenské a sociální proměny

II. Stav kriminality v kontextu se sociálním prostředím

Na základě údajů okresní statistické správy ze sčítání lidu v roce 1991 za město Vsetín lze určit procentuální zastoupení obyvatel ve vymezených věkových kategoriích /viz tabulka č.1/

tab. č. 1

Věk
muži
%
ženy
%
celkem
%
0-14
3640
11,5
3476
11,0
7116
22,5
15-19
1423
4,5
1386
4,4
2809
8,0
20-39
4485
14,2
4591
14,5
9076
28,7
40-59
3769
11,9
4040
12,8
7809
24,7
60 +
1931
6,1
2844
9,1
4775
15,1
Celkem
15248
48,2
16337
51,8
31585
100,0

Z výše uvedené tabulky je zřejmé, že nejpočetnější zastoupení obyvatel Vsetína je ve věkové kategorii 19 let, a to 31,4 %.

Ve Vsetíně bylo v roce 1993 spácháno celkem 1022 trestných činů, což je o 220% více, než v roce 1989. Při srovnání let 1992 a 1993, došlo k nárůstu kriminality o 16,5 %. Za tuto trestnou činnost bylo v roce 1993 stíháno a vyšetřováno celkem 412 pachatelů /viz. příloha tab. č.2./

Na nápadu trestné činnosti celého okresu se tak Vsetín podílí 27 %.

Z tabulky č.3 /viz příloha/ je zřejmé, že největší podíl na celkové kriminalitě vykazuje majetková trestná činnost.

V souvislosti s vymezením objektu preventivního působení jsou velmi důležité údaje charakterizující pachatele trestně činnosti ve vztahu k věku a kriminální kariéře /tab. č. 2 viz. příloha/. Nejen na základě údajů uvedených v této příloze, ale i u souvislosti s procentuálním zastoupením dětí a mládeže v populaci města Vsetína lze již nyní vymezit tuto kategorii jako jeden z objektů preventivního působení.

Podíl recidivistů na trestné činnosti ve městě a jejich předpokládaná kriminální narušenost zcela zřetelně opravňuje k vymezení další skupiny ve smyslu zaměření preventivních opatření.

Specifickou skupinu, kterou nelze v žádném projektu prevence kriminality opomenout, tvoří osoby, které se staly obětí zločinu a dále i jedinci, kteří především svým věkem, stylem života, sociálním postavením a mnohdy i způsobem chování posilují svou sociální roli potencionální oběti trestného činu.

Na základě faktů poskytnutých odborem sociálních věcí a zdravotnictví Městského úřadu a Úřadu práce ve Vsetíně lze vymezit určité rizikové faktory ve smyslu příčin kriminality, které sice neopravňují ke klasifikaci rizikových skupin, ale jsou tak závažné, že budou respektovány při stanovování preventivních strategií a prostředků působení ve všech základních oblastech a kategoriích prevence kriminality. Zvýšené riziko ve vztahu k trestné činnosti představuje labilní vazba na sociální zázemí, dlouhodobá nezaměstnanost, absence sociálních dovedností potřebných k řešení náročných životních situací a konfliktů, disproporce mezi životními potřebami a prostředky potřebnými k jejich uspokojení, závislost na alkoholu, drogách, hracích automatech a především asociální či psychopatické rysy osobnosti.

Na základě výše uvedeného lze stanovit a charakterizovat základní skupiny ve smyslu vymezení objektů preventivního působení.

III. Objekty preventivního působení ve vztahu k základním oblastem a kategoriím prevence kriminality

1. Primární prevence

a/ občané města Vsetína

b/ děti a mládež ve věku do 18 let vzhledem k nutnosti modifikace preventivních přístupů a prostředků působení

2. Sekundární prevence

a/ společensky nepřizpůsobiví občané, u nichž je zvýšená pravděpodobnost, že se stanou pachateli trestné činnosti /výchovně problémoví a sociálně nevyzrálí jedinci, osoby žijící v nefunkčních rodinách a konfliktním sociálním prostředí či v podmínkách, které vytvářejí vhodné předpoklady pro páchání trestné činnosti/

b/ potencionální i skutečné oběti zločinu

3. Terciární prevence

a/ osoby propuštěné z výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody

b/ silně kriminálně narušení jedinci - recidivisté

Uvedené vymezení objektů preventivního působení, které vychází ze specifických sociálních a společenských podmínek města Vsetína umožňuje definovat cíl preventivních činností uplatňovaných v rámci realizace místního projektu prevence kriminality.

IV. Cíl preventivních činností uplatňovaných v rámci realizace projektu

Cílem je usměrnit všechny dostupné síly a prostředky ke kontrole kriminality a na základě jasně vymezené a zkoordinované spolupráce participujících subjektů předcházet páchání trestné činnosti. Současně je nutné získávat další zdroje, hledat, modifikovat a realizovat nové metody prevence kriminality včetně postupů řešících následky zločinu.

V. Preventivní přístupy, metody a formy v intencích základních kategorií prevence kriminality

1. Oblast primární prevence

Vzhledem k zaměření projektu je zřejmé, že objektem preventivního působení v oblasti primární prevence jsou všichni občané města Vsetína. Specifickou skupinu však v této populaci představují dětí a mládež do 8 let věku, a to především z hlediska nutnosti modifikace preventivních přístupů, metod a forem působení respektujících vývojová stadia těchto jedinců. Proto z hlediska vymezení preventivních činností mají některé aktivity obecnou platnost a jiné jsou specifické.

S přihlédnutím k obecně platnému je v oblasti primární prevence formulován cíl preventivního působení. Specifické je akceptováno při vazbě a vymezení konkrétních metod a některých preventivních opatření.

V oblasti primární prevence je cílem působit na veřejnost za účelem zvyšování morální, právní a občanské odpovědnosti jedinců a aktivizovat je k účasti na realizaci projektu prevence kriminality.

1.1. Prostředky působení ve vztahu k zaměření preventivních činností

Volba prostředků je určena cílem, který bude naplňován:

- cíleným vedením kampaní zaměřených na informování veřejnosti tak, aby si občané uvědomili nebezpečnost kriminálního jednání jako negativního společenského jevu a současně, aby dostali informace o možnostech jeho řešení

- vytvořením efektivního informačního systému, a to jak mezi jednotlivými subjekty prevence, tak i směrem k jednotlivým občanům

- realizací nejrůznějších školení, seminářů a přednášek zaměřených na zvyšování profesionální úrovně všech pracovníků, kteří se budou aktivně podílet na realizaci projektu prevence kriminality

- vytvářením potřebného prostoru pro pozitivní seberealizaci občanů především v oblasti volného času

- systematickým zvýrazňováním funkce rodiny s důrazem na zvyšování odpovědnosti rodičů za výchovu svých dětí

- efektivním poradenským servisem pro občany a to především v oblasti sociálních, psychologických, psychiatrických a právních služeb, včetně činnosti krizového centra rychlé zdravotnické pomoci

- sociálně preventivními opatřeními zaměřenými na eliminaci sociálně patologických jevů jako sekundárních příčin kriminality.

2. Oblast sekundární prevence

Objekt preventivního působení zde představují především skupiny společensky nepřizpůsobivých občanů, u nichž je výšené riziko vzniku kriminálního jednání. Preventivní působení v této oblasti představuje v převážné míře modifikované přístupy respektující jak osobnostní zvláštnosti, tak i specifika sociálního prostředí, v němž tito rizikoví jedinci žijí.

Určitý specifický objekt prevence v této oblasti představuje skupinu osob, které lze označit za potencionální oběti trestné činnosti a jedinci, kteří se již stali skutečnou obětí zločinu.

Cílem preventivního působení v této oblasti je na jedné straně minimalizovat rizika sociálního selhání u společensky nepřizpůsobivých osob a na straně druhé vytvářet podmínky k ochraně potencionálních obětí a ke kompenzaci následků skutečných obětí trestné činnosti.

Prevence kriminality v této oblasti vyžaduje kromě realizace aktivit primárního charakteru především modifikované metody a formy působení plně respektující specifika osobnosti a sociálního prostředí jak rizikových jedinců a skupin, tak i potencionálních a skutečných obětí zločinu.

2.1. Prostředky působení ve vztahu k zaměření preventivních činností

Volba prostředků je určena cílem, který bude naplňován:

- realizací profesionálně efektivního přístupu ke společensky nepřizpůsobivým občanům, a to prostřednictvím modifikovaných přístupů

- systematickým vyhledáváním rizikových osob a skupin za účelem jejich identifikace a volby metod a forem preventivního působení

- hledáním způsobů efektivní komunikace s těmito jedinci včetně nabídky netradičních forem jejich pozitivní seberealizace ve volném čase

- nabídkou nejrůznějších forem pomoci těmto osobám se zaměřením na změnu jejich postojů k životu a k motivaci, k jejich aktivní spoluúčasti na změně životního stylu

- podporou všech aktivit zaměřených na odstraňování příčin jejich asociálního chování a na zvyšování sociability těchto jedinců

- nabídkou sociální, psychologické, zdravotní a právní pomoci potencionálním a skutečným obětem zločinu včetně hledání možností kompenzace utrpěných škod

3. Oblast terciární prevence

Objekt preventivního působení zde představuje skupina kriminálně narušených jedinců a recidivistů, kteří byli propuštěni z výkonu vazby či výkonu trestu odnětí svobody nebo výkon vazby či výkon trestu odnětí svobody vykonávají.

Cílem preventivního působení je prohlubování jejich resocializace formou uplatňování kontinuální postpenitenciární péče

3.1 Prostředky působení ve vztahu k zaměření preventivních činností

Volba prostředků je určena cílem, který bude naplňován:

- přímým kontaktem s kriminálně narušenými jedinci a recidivisty a to již v podmínkách výkonu vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody, za účelem vytváření příznivých podmínek pro jejich návrat do místa trvalého bydliště a pomoci jim posilovat kontakty s jejich nejbližším sociálním prostředím

- účinnou pomocí při zabezpečování jejich základních potřeb po propuštění z výkonu vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody

- vytvářením podmínek pro udržení komunikace s těmito jedinci za účelem prohlubování jejich resocializace ve smyslu zvyšování jejich sociální kompetence pro řešení nejrůznějších konfliktů a náročných životních situací

VI. Hlavní úkoly realizace projektu prevence kriminality

1. Zpracovat Statut a jednací řád komise prevence kriminality při MěÚ ve Vsetíně

 Z.: Předseda komise
 T.: 15. 4. 1994

2. Realizovat anketní šetření mezi obyvateli města Vsetín zaměřené na zjištění je jich názoru na stav kriminality a pocit bezpečí v místě jejich bydliště

 Z.: tajemník MěÚ
  UP Olomouc
 T.: 31. 5. 1994

3. Připravit kampaň zaměřenou na informování veřejnosti o realizaci projektu prevence kriminality (beseda v televizi, rozhlase, reklama, články v regionálních novinách a časopisech)

 Z.: starosta města Vs.
 T.: trvale

4. Uspořádat ve městě výstavu zabezpečovací techniky s cílem seznámit občany s možnostmi jakým způsobem zabezpečit svůj majetek

 Z.: předseda komise
 T.: do 12. 6. 1994

5. Vydat a distribuovat do poštovních schránek prostřednictvím ředitelství pošt všem občanům města informační materiál o možnostech ochrany před kriminalitou a správných postupech řešení některých náročných situací, do nichž se občan může dostat v souvislosti s trestnou činností. součástí budou i informace o nabídce pomoci v krizových situacích.

 Z.: předseda komise
 T.: do 31. 5. 1994

6. Vypracovat a realizovat informační systém mezi jednotlivými subjekty prevence kriminality tak, aby každý prvek v systému byl schopen pomoci nebo poskytnout informaci o subjektu do jehož kompetence vyřešení problému patří (Nabídkový katalog).

 Z.: předseda komise
 T.: do 31. 12. 1994

7. Zřídit linku důvěry v městě Vsetín, s nepřetržitým provozem.

 Z.: starosta města Vs.
 T.: do 31. 12. 1994

8. Na počátku každého školního roku na všech stupních škol informovat rodiče o jejich právech a povinnostech při výchově svých dětí.

 Z.: předseda komise
 T.: září až listopad

9. Na základě aktuálního stavu a předpokládaného vývoje kriminality, ve městě navrhovat účinná opatření a to jak v oblasti situační prevence, tak i v působení na občany včetně rizikových skupin a předkládat komisi prevence kriminality k realizaci.

 Z.: OŘ P ČR Vsetín
  ok. státní zástupce
 T.: trvale

10. Uskutečňovat kurzy sociálně psychologického výcviku pro policisty (případně i městskou policii) zaměřené na zvyšování sociální kompetence při řešení konfliktů a náročných životních situací.

 Z.: OŘ P ČR
  starosta města Vs.
 T.: trvale

11. Vypracovat návrh projektu etické výchovy pro základní a střední školy.

 Z.: komise prev. krim.
 T.: do 31. 12. 1994

12. Uskutečňovat semináře pro pedagogické pracovníky mateřských, základních a středních škol, středních odborných učilišť zaměřené na příčiny a druhy trestné činnosti a na specifické rysy osobností pachatelů trestných činů včetně sociálně psychologického výcviku zaměřeného na zvyšování sociálních dovedností

 Z.: předseda komise

odbor školství MěÚ Vsetín a ředitelé přísl. škol a zařízení

 T.: trvale

13. Poskytovat konzultační a metodické služby rodičům zvláště výchovně problémových dětí

 Z.: řed. MŠ, vých. poradci ZŠ, SŠ a SOU
 T.: trvale

14. Zpracovat návrh projektu, který bude zahrnovat modifikované přístupy k výchově problémovým dětem a mládeži včetně vymezení činnosti a působnosti všech subjektů prevence, jejichž činnost s touto problematikou úzce souvisí

 Z.: předseda komise

ředitelé škol

 T.: trvale

15. Vytvářet podmínky pro zřízení nultého ročníku při zvláštní škole.

 Z.: starosta
 T.: trvale

16. Zřídit rodinnou školu při zvláštní škole.

 Z.: řed. ZvŠ

školský úřad

starosta

 T.: rok 1995-96

17. Organizovat kurzy společenské výchovy, hudebních a pohybových aktivit, domácích prací pro žáky rómské populace s aktivní účastí rodičů.

 Z.: řed. ZvŠ
 T.: trvale

18. Zřídit etopedické centrum ve městě Vsetín zaměřené na poradenskou činnost pro výchovné pracovníky a konkrétní poradenské činnosti přímo v rodinách rizikových skupin.

 Z.: starosta, UP Olomouc
 T.: do 30. 6. 1995

19. Vytvořit systém poradenských služeb, jejichž činnost bude zaměřena na odbornou pomoc policii, školám, občanským sdružením, problémovým rodinám a všem jedincům v tísni.

 Z.: řed. ped. psych. poradny, manž. a předmanželské poradny a priv. psych. psychiatr. poradna
 T.: trvale

20. Vytvářet podmínky pro sociální práci v terénu za účelem prohlubování komunikace s problémovými rodinami a společensky nepřizpůsobivými občany a skupinami.

 Z.: ved. soc. ref. OkÚ

ved. odb. SVaZ MěÚ

 T.: trvale

21. Hledat nové formy a možnosti zaměstnávání mládeže a osob, které jsou dlouhodobými nezaměstnanými příjemci sociálních dávek.

 Z.: starosta města
 T.: trvale

22. Vytvořit podmínky pro rozšíření ubytovací kapacity azylového domu.

 Z.: starosta města
 T.:  

23. Pořádat vzdělávací kvalifikační a rekvalifikační kurzy pro mládež, která je po ukončení základní školy bez zaměstnání nebo neukončila středoškolské vzdělání anebo nenašla po jeho ukončení uplatnění v pracovním procesu.

 Z.: řed. Úřadu práce Vs.

ved. soc. ref. OkÚ

starosta, DDM

 T.: trvale

24. V oblasti kontinuální péče navazovat kontakty s osobami ve výkonu vazby a ve výkonu trestu odnětí svobody ještě před propuštěním a aktivně se tak podílet na jejich návratu do občanského života

 Z.: ved. soc. ref. OkÚ
 T.: trvale

25. Realizovat školení všech pracovníků, kteří při své pracovní činnosti přicházejí do styku se společensky nepřizpůsobivými občany za účelem zvyšování jejich sociálních dovedností a profesionální připravenosti řešit nejrůznější konfliktní situace

 Z.: předseda komise
 T.: trvale

26. Vytvářet podmínky pro aktivity všech subjektů prevence kriminality jejichž činnost je zaměřena do oblasti volného času, pomoci lidem v nouzi, zdravotně postiženým apod.

 Z.: starosta města Vs.
 T.: trvale

VII. Kritéria hodnocení projektu

Hlavním kritériem hodnocení efektivnosti projektu je stav a struktura kriminality ve městě Vsetín a to nejen vzhledem, k počtu spáchaných trestných činů, ale především k počtu pachatelů, kteří se trestné činnosti dopustili.

Dalším kritériem je porovnání výsledků anketního šetření zaměřeného na postoje občanů ke kriminalitě a úroveň právního vědomí provedeného ve městě Vsetín před realizací projektu prevence kriminality a po roce jeho uplatňování.

Efektivnost plnění předpokládá i průběžné vyhodnocování dílčích úkolů stanovených projektem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP