I. OBECNÁ ČÁST
Platná právní
úprava činnosti Bezpečnostní informační
služby České republiky, právního
postavení jejích příslušníků,
včetně zřízení Bezpečnostní
informační služby, je zakotvena v zákoně
České národní rady č. 527/1992
Sb., o Bezpečnostní informační službě,
ve znění zákona č. 316/1993 Sb. Již
původní zákon č. 527/1992 Sb. přijala
Česká národní rada s omezenou účinnosti
do 31. prosince 1993, neboť se předpokládalo
přijetí zcela nového zákona upravujícího
činnost Bezpečnostní informační
služby.
Během doby se však
pohled na potřebu, organizaci a působnost zpravodajských
služeb vyvíjel. a tyto tendence se promítly
do návrhu zásad zákona o zpravodajských
službách České republiky, kterým
vláda definovala úkoly, postavení, spolupráci,
koordinaci a kontrolu zpravodajských služeb České
republiky. Za této situace byla zákonem č.
316/1993 Sb. prodloužena účinnost zákona
č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační
službě České
republiky do 31. července 1994.
Z hlediska účinností
dosavadní právní úpravy se předkládá
vládní návrh zákona o Bezpečnostní
informační službě s navrženou účinností
tak, aby byla zachována kontinuita činnosti Bezpečnostní
informační služby České republiky,
jejímž právním nástupcem je Bezpečnostní
informační služba zřizovaná předloženým
návrhem zákona. Práce na návrhu zákona
byly průběžně koordinovány s
vládním návrhem zákona o zpravodajských
službách České republiky, který
se předkládá souběžně.
Vládní návrh
zákona vychází z vládního návrhu
zákona o zpravodajských službách České
republiky, který předpokládá jeho
vydání a je s ním v souladu. Vychází
také z platné právní úpravy,
která se při uplatňování v
praxí osvědčila. Návrh zákona
obsahuje upřesnění
celé řady institutů dosavadního zákona
a návrhy některých nových ustanovení
tak, jak blíže objasňuje zvláštní
část důvodové zprávy.
Předložený
návrh na rozdíl od zásad zákona neupravuje
ochranu objektů Bezpečnostní informační
služby a v souvislosti s ní neupravuje ani možnost
použití zvláštních prostředků,
včetně použití služební
střelné zbraně příslušníky
Bezpečnostní informační služby.
Tato úprava byla provedena v souladu se stanoviskem vlády
a její Legislativní rady.
Nově se zavádí,
pojem specifické prostředky získávání
informací, který oproti dosavadní právní
úpravě rozlišuje mezi zpravodajskými
prostředky a osobami jednajícími ve prospěch
Bezpečnostní informační služby.
Nově se definuje zpravodajská technika, možnost
jejího použití. a kontroly průběhu
jejího používání. Dosavadní
pojem krycí doklady se navrhuje nahradit pojmem krycí
prostředky, který kromě listin a předmětů
zahrnuje i možnost zřizování právnických
osob. Nově se vymezuje okruh průkazů, které
nesmějí být použity jako krycí
prostředek.
V souladu se schválenými
zásadami zákona se do návrhu zákona
v zásadě přejímá dosavadní
právní úprava služebního poměru
příslušníků Bezpečnostní
informační služby. Byl tak respektován
požadavek, aby nová právní úprava
služebního poměru byla upravena společně
a jednotně pro všechny zpravodajské služby.
Výjimkou jsou pouze změny dávající
do souladu navrhovaný zákon s právním
řádem České republiky.
Vzhledem ke skutečnosti,
že je navrhováno zřídit Bezpečnostní
informační. službu, jsou do návrhu zapracována
přechodná ustanovení upravující
přechod majetku, majetkových práv a závazků,
včetně práv a povinností. ze služebních
a pracovních poměrů dosavadní Bezpečnostní
informační služby České republiky
na nově zřízenou Bezpečnostní
informační službu.
Právo Evropského
společenství neobsahuje žádné
normy, které by byly v rozporu s předkládaným
návrhem zákona. Při jeho přípravě
bylo přihlíženo zejména k právní
úpravě platné ve Spolkové republice
Německo.
Navrhovaný zákon
nebude mít finanční dopad na státní
rozpočet České republiky.
II. ZVLÁŠTNÍ
ČÁST
K § 1 - 5
Návrh zákona vychází
z návrhu obecné právní úpravy,
která bude upravovat postavení, úkoly, působnost,
zásady zadávání úkolů,
spolupráci, koordinaci a druhy kontroly zpravodajských
služeb České republiky. Proto se návrh
zákona omezuje na úpravu postavení příslušníků
Bezpečnostní informační služby,
jejich služebního poměru, používání
specifických prostředků získávání
informací, vedení evidencí a některé
další činnosti. Bezpečnostní
informační služby. Pokud jde o postavení
příslušníků, přejímá
se dosavadní právní úprava, která
se osvědčila.
Všichni příslušníci
jsou oprávněni držet a nosit služební
střelnou zbraň.
K § 6 - 8
Vzhledem k charakteru úkolů,
které plní BIS při zabezpečování
informací o snahách a činnostech namířených
proti principům demokracie, svobody, nezávislosti
a územní celistvosti. České republiky,
o cizích zpravodajských službách, organizovaném
terorizmu, o činnostech ohrožujících
státní a služební tajemství a
významné ekonomické zájmy republiky,
je nutno používat
specifické prostředky, kterými jsou zpravodajské
prostředky a osoby jednající ve prospěch
BIS.
Taxativní výčet
zpravodajských prostředků a povinnost jejich
ochrany je stanovena v § 7. Nezbytnost ochrany zpravodajských
prostředků vyplývá zejména
z utajování zpravodajské činnosti
a nutnosti vyloučení možnosti jejich zneužití
nebo poškození.
Podrobná definice zpravodajské
techniky je obsažena v § 8, přičemž
se taxativně vymezuje okruh činností, při
kterých má být zpravodajská technika
utajovaným způsobem používána.
Protože se jedná o činnosti, jimiž může
být zasahováno do základních práv
a svobod občanů, je nezbytné používání
zpravodajské techniky upravit zákonem.
K § 9 - 12
Zpravodajskou techniku může
BIS použít pouze po předchozím písemném
povolení soudce a to navíc pouze v těch případech,
kdy by jiné způsoby odhalování a dokumentování
sledovaných činností bylo jiným způsobem
neúčinné, podstatně ztížené
nebo nemožné. Základní práva
a svobody občanů mohou být jejím použitím
dotčena pouze v nezbytně
nutné míře. Návrh opravňuje
BIS požadovat technické zabezpečení
použití zpravodajské techniky pro svoji potřebu
i od jiných oprávněných orgánů
při splnění podmínky, že použití
zpravodajské techniky bylo povoleno, a naopak může
technicky zabezpečit
použití zpravodajské techniky pro potřeby
jiných oprávněných orgánů
na jejích žádost doloženou příslušným
povolením.
Povolení použití
zpravodajské techniky vydává předseda
senátu vrchního soudu v Praze na základ písemné
žádosti, jejíž obsah včetně
odůvodnění,je v návrhu taxativně
vymezen. Pro vydání rozhodnutí o povolení
nebo nepovolení použití zpravodajské
techniky stanoví návrh zvláštní
druh řízení bez možnosti opravného
prostředku a stanoví podmínky kontroly průběhu
používáni zpravodajské techniky a povinnost
BIS informovat soudce o ukončení používání
zpravodajské techniky.
K § 1 3 - 15
Dalšími druhy zpravodajských
prostředků jsou krycí prostředky a
sledování.
Dosavadní právní
úprava krycích dokladů, která zahrnovala
pouze listiny a předměty sloužící
k utajení skutečné totožností
příslušníka nevyhovuje potřebě
použít k utajení příslušníka
nebo skutečných zájmů nebo objektů
BIS i právnické osoby, objekty apod. Z tohoto důvodu
se dosavadní pojem nahrazuje pojmem krycí prostředky.
V § 13 se výslovně stanoví,
které doklady nemohou být krycími prostředky
Pozitivní vymezení dokladů, které
mohou být používány jako krycí
prostředky nelze zákonem stanovit taxativně.
Používání například občanských
průkazů znějící na jméno
žijících nebo zemřelých osob
nepřichází v
praxi v úvahu, protože tyto doklady jsou vydávány
na neexistující rodná čísla
přidělená pro tyto účely BIS.
Právní úprava
sledování vychází ze současné
úpravy a není třeba ji měnit.
Druhým ze specifických
prostředků získávání
informací, kterých je BIS oprávněna
využívat, jsou osoby jednající ve prospěch
BIS. Tento potřebný institut se přejímá
z dosavadní právní úpravy, která
je odůvodněna skutečností., že
některé informace nelze získávat pouze
pomocí technických prostředků, nýbrž
prostřednictvím lidského
faktoru, který je v některých směrech
zpravodajské činnosti nezastupitelný. Základní
zákonnou podmínkou, která charakterizuje
osobu jednající ve prospěch BIS je, že
služby poskytuje dobrovolně a utajeným způsobem
a je starší 18 let.
K § 16 - 17
K plnění činnosti
BIS je nezbytné oprávnění ukládat,
uchovávat a využívat údaje o fyzických
a právnických osobách. Vzhledem k tomuto
oprávnění se BIS ukládá povinnost
zabezpečit ochranu všech údajů obsažených
v evidencích před jejich vyzrazením, zneužitím,
poškozením, ztrátou a odcizením.
V souvislosti s koordinací
návrhu zákona s návrhem zákona o zpravodajských
službách České re:publiky byla doplněna
úprava evidencí vedených Bezpečnostní:informační
službou o možnost informace sdružovat a získávat
je pod krytím jiným účelem nebo činností.
Se zřetelem na zvláštní
povahu získávaných informací se umožňuje
BIS zřizovat a spravovat archiv zvláštního
významu za účelem trvalého zachování
informací, neboť mohou i do budoucnosti sloužit
k plnění jejích úkolů. Režim
archivu zvláštního významu je
upraven zvláštním zákonem.
Náhrada škody vzniklé
komukoliv v souvislosti s pomocí poskytnutou BIS nebo jejím
příslušníkům s jejich vědomím
se upravuje shodně s dosavadním stavem, pouze formulačně
se upravuje podle obdobné úpravy téhož
institutu obsaženého v § 49 zákona č.
283/1991 Sb., o Policii České republiky.
K § 18 - 142
Služební poměr
příslušníků BIS se v souladu
se schválenými zásadami zákona upravuje
shodně s platnou právní úpravou jako
samostatná část zákona. Výhledově
bude služební poměr příslušníků
BIS nově řešen v rámci předpokládané
samostatné zákonné úpravy, která
se bude vztahovat na vojáky z povolání Armády
České republiky, příslušníky
Policie České republiky, příslušníky
Vězeňské služby České
republiky, příslušníky
Celní správy a příslušníky
Sboru požární ochrany. Za těchto okolností
je převzetí současné právní
úpravy v zájmu právní jistoty a služebního
postavení příslušníků
BIS. Vychází se přitom z požadavku na
stabilitu právního řádu a z toho,
že každá změna v úpravě
služebního poměru zasahuje do mnoha dalších
právních vztahů a vyvolává
tak další změny.
Jediné změny, které
byly v dosud platné právní úpravě
služebního poměru příslušníků
BIS provedeny, se týkají § 26, § 33 a
§ 44 a j sou provedeny za účelem souladu navrhovaného
zákona s platným právním řádem
České republiky.
Podle § 40 odst. 3 zákona
č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační
službě České republiky povyšuje
nebo jmenuje ředitele BIS do důstojnických
i generálských hodností na návrh vlády
předsednictvo České národní
rady. V souladu s Ústavou České republiky
se navrhuje jeho jmenování a povyšování
do generálských hodnosti. neupravovat a jmenování
a povyšování do důstojnických
hodností svěřit vládě v souladu
s její řídící pravomocí
vůči řediteli BIS.
V § 33 odst. 2 a 4 se v souvislosti
s novelou trestního řádu doplňuje
možnost zprostit příslušníka výkonu
služby do doby podmíněného zastavení
trestního stíhání a nově se
v této souvislosti řeší, i eventuální
doplatek rozdílu platu.
V § 44 odst. 2 a 3 se řeší
povinnost a oprávnění příslušníka
ve vztahu k plnění rozkazu jeho nadřízeného,
který je v rozporu s obecně platným právním
předpisem nebo jeho splnění by vykazovalo
znaky trestného činu.
V § 45 došlo ke změně
právní úpravy zvláštního
omezení příslušníků BIS
týkající se členství v politických
stranách nebo jejich činnosti v politických
hnutích a odborových organizacích a zákazu
výdělečné činnosti. Toto ustanovení
bylo koncipováno v souladu s čl. 44 Listiny základních
práv a svobod.
V § 70 jsou taxativně
uvedeny peněžní náležitosti a věcná
plnění, na která má příslušník
nárok, a to včetně podmínek jeho vzniku.
V § 135 byl návrh
upravující přezkoumání rozhodnutí
služebních orgánů soudem formulačně
upraven v souladu se zněním § 248 občanského
soudního řádu.
K § 143 - 145
Zmocnění k vydání
vnitřních předpisů, které dosavadní
zákon svěřoval řediteli BIS, byla
z hlediska věcné problematiky přehodnocena.
Oblasti právních vztahů vyžadující
úpravu právním předpisem upraví
vláda nařízením a řediteli
se ukládá vydat vnitřní předpisy
v těch oblastech, které z hlediska kontroly BIS
je žádoucí přesně vymezit.
Přejímá se
osvědčená právní úprava
v oblasti výcviku řidičů služebních
vozidel BIS, schvalování technické způsobilosti
těchto vozidel a jejich evidencí.
K § 146 - 151
Přechodná ustanovení
upravují přechod majetku, majetkových práv
a závazků v souvislosti se zřízením
Bezpečnostní informační služby.
Úprava přechodu práv a povinností
ze služebních a pracovních poměrů
z dosavadní BIS ČR na Bezpečnostní
informační službu zřízenou předloženým
zákonem je obdobná jako při transformaci
orgánů prokuratury ve státní zastupitelství.
Datum nabytí účinnosti
zákona vychází z předpokládané
účinností zákona o zpravodajských
službách České republiky a z omezené
účinností zákona č. 527/1992
Sb., ve znění zákona č. 316/1993 Sb.
V Praze dne 25. května 1994 |