Důvod předložení:
Materiál se předkládá
v souladu s paragrafem 9 zákona 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů
Obsah:
I. Usnesení a stanovisko
vlády ČR
II. Zpráva auditora o ověření
účetní závěrky k 31.12.1993
včetně účetních výkazů
III. Výroční
zpráva za rok 1993
IV. Stanoviska dozorčí
rady
Předkládá:
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České
republiky
Vláda
I. přijímá
k roční
účetní závěrce Fondu národního
majetku České republiky k 31. prosinci 1993 a výroční
zprávě Fondu národního majetku České
republiky za rok 1993 stanovisko uvedené v příloze
tohoto usnesení;
II. pověřuje
předsedu vlády
předložit roční účetní
závěrku Fondu národního majetku České
republiky k 31. prosinci 1993 a výroční zprávu
Fondu národního majetku České republiky
za rok 1993 včetně stanoviska vlády uvedeného
v bodě I tohoto usnesení předsedovi Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky ke schválení
Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Příloha | |
k usnesení vlády | |
ze dne 25. května 1994 č. 281 |
Vláda projednala roční
účetní závěrku Fondu národního
majetku České republiky k 31. prosinci 1993 a výroční
zprávu Fondu národního majetku České
republiky za rok 1993 (dále jen "Fond" a "Zpráva").
S účetní závěrkou Fondu k 31.
prosinci 1993 vyslovila vláda souhlas bez připomínek.
Ke Zprávě má
vláda následující připomínky:
1. Rychlost realizace privatizačních
projektů konstatovanou ve Zprávě vláda
nepovažuje za uspokojivou. Týká se to zejména
bezúplatných převodů majetku, veřejných
dražeb a soutěží a majetku předávaného
v návaznosti na uplatněné restituční
nároky. Jak vyplývá ze zprávy, bylo
k 31. 12. 1993 ukončeno jen zhruba 50 % uvedených
převodů majetku. Zpráva se nezabývá
příčinami takto pomalého postupu
a opatřeními, která
by měla být přijata k zamezení zbytečných
průtahů při převodu majetku soukromým
vlastníkům.
2. Ze Zprávy vyplývá
poměrně závažný problém
s vymáháním plateb za privatizovaný
majetek. Stav pohledávek po lhůtě splatnosti
u 243 provozních jednotek k 31. 12 1993 ve výši
6,583 mld Kč vláda považuje za závažný
a je toho názoru, že orgány Fondu by měly
uplatnit efektivnější nástroje k jejich
eliminaci. opatření uvedená ve Zprávě
(12 případů zpětvzetí majetku,
soudní žaloby na nezaplacení kupní
ceny po vleklém procesu
upomínek) vláda považuje za dostatečná.
3. Komentář k některým
výdajovým položkám na straně
16 obsahuje v odstavci 3 nepřesnou formulaci. Fond neuhradil
do státního rozpočtu 9,5 mld Kč, ale
na základě zákona České národní
rady č. 10/1993 Sb., o státním rozpočtu
České republiky na rok 1993, a změně
a doplnění některých zákonů
České národní rady a některých
dalších předpisů, uvedené výdaje
financoval.
4. V přehledu o celkovém
stavu majetku Fondu jsou v tabulce na straně 22 do peněžních
prostředků zahrnuty i prostředky zvláštního
účtu ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ve výši 32 106 966 tis.
Kč. Vláda upozorňuje na skutečnost,
že Fond není vlastníkem, ale pouze správcem
uvedených prostředků.
Vláda v souvislosti s projednáváním
Zprávy považuje za důležité upozornit
na některé další problémy spojené
s činností Fondu, jichž se Zpráva nedotýká
a na jejichž řešení by orgány Fondu
měly soustředit svou pozornost:
1. Fond je držitelem významného
množství akcií, které jsou určeny
pro prodej na kapitálovém trhu. Vláda doporučuje
orgánům Fondu postupovat pří těchto
operacích takovým způsobem, aby byla zajištěna
stabilita kapitálového trhu, pravidla rovného
přístupu účastníků trhu
a upřednostňována maximalizace výnosů
Fondu před rychlostí
prodeje těchto akcií.
2. Vláda postrádá
koncepční přístup Fondu k výkonu
vlastnických práv vyplývajících
z dlouhodobě držených majetkových účastí
Fondu v akciových společnostech. Vláda zastává
názor, že efektivní zastupování
zájmů státu v orgánech těchto
společností vyžaduje těsnější
spolupráci Fondu s odborně kompetentními
ministerstvy.
3. Smlouvy uzavírané
Fondem musí zajistit možnost vynucení závazků
vyplývajících z rozhodnutí o privatizaci.
V zájmu dodržování závazků
zakotvených v kupní smlouvě je třeba
zlepšit systém jejich sledování a včasného
sankcionování v případech, kdy nejsou
důsledně plněny.
Předkládá:
Ing. Jiří Skalický
předseda prezídia FNM ČR a
ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR
Identifikační
údaje
Prověřovaná
účetní jednotka
FOND NÁRODNÍHO MAJETKU ČR
Sídlo: Rašínovo nábř. 42
128 00 Praha 2
IČO: 41692918
Prověřovatel
A.D.U., spol. s r.o. - pověřený auditor
Štěpánská 33
110 00 Praha 1
č.pověření č.j. V/1-51 535/92
Prověrku provedli jmenovaní
auditoři:
ing. Alena Svobodová, č. oprávnění 055
ing. Karel Kasík, CSc.,
č. oprávnění 002
Předmět ověření
Předmětem ověření
je účetní závěrka FNM ČR
k 31.12.1993. Ověřována byla správnost,
průkaznost a úplnost vedení účetnictví
v období roku 1993 a správnost sestavení
účetní závěrky k 31.12.1993.
Výrok auditora
Ověření účetní
závěrky FNM ČR bylo provedeno v souladu se
zákonem č. 524/92 Sb. o auditorech a Komoře
auditorů ČR a Auditorskými směrnicemi
Komory auditorů ČR č. 1 - 4.
Za vedení účetnictví,
jeho úplnost, průkaznost a správnost odpovídá
statutární orgán účetní
jednotky.
Auditorům byly poskytnuty
veškeré požadované dokumenty a písemnosti,
účetní doklady, výkazy, informace
a vysvětlivky, které byly dle názoru auditorů
nezbytné pro ověření účetní
závěrky. Ověření bylo provedeno
výběrovým způsobem při respektování
významnosti vykazovaných skutečností.
Účetní závěrka
byla sestavena na základě účetnictví
vedeného v souladu s platnými právními
předpisy a normami.
Účetnictví
je vedeno úplně, průkazným způsobem
a správně.
Podle našeho názoru
účetní závěrka podává
správný pohled na stav majetku, závazků
a fondů vykázaných účetní
jednotkou v závěrce k 31.12.1993. Hospodaření
FNM ČR za období roku 1993 se uskutečňovalo
v souladu s úkoly vyplývajícími ze
zákona č. 171/91 Sb. ve znění pozdějších
předpisů a v souladu se schváleným
rozpočtem.
Údaje v účetní
závěrce správně zobrazují stav
majetku, závazků, vlastního jmění,
finanční situaci a výsledek hospodaření
za účetní období 1993.
Na základě zjištěných
skutečností doporučují auditoři
Přestože dáváme
výrok bez výhrad, doporučujeme některé
oblasti k metodickému dořešení.
V zastoupení auditorské organizace A.D.U. spol.
s r.o. Praha
V Praze dne 5. 4. 1994
Elektrizace železnic Praha a.s. | 113 606,- |
SUDOP Košice, a.s. | 22 035,- |
Statky Bělotín, a.s. | 19 187,- |
Statky Potštát, a.s. | 18 823,- |
Stavební výroba Praha, a.s. | 246 820,- |
Převzato od Federálního fondu nár. majetku, bude předmětem dělení majetku mezi Českou a Slovenskou republikou | 420 471,- |
Jihomoravské pekárny - přímý prodej odstoupeno od smlouvy | 19 838,- |
SUPRO - veřejná soutěž odstoupeno od smlouvy | 16 577,- |
Celkem | 456 886,- |
Vyřizuje: Ing. E. Čiháková
tel. 24911907/252
FOND NÁRODNÍHO MAJETKU ČR,
Rašínovo nábř.
42, 128 00 Praha
člen výkonného výboru
sekční šéf
197 994 810 - Výdej akcií kupónová
privatizace.
4 366 435 - Převod akcií
na RIF
9 500 000 - Čerpání
fondu v souladu se zákonem ČNR č. 10/93
1 121 443 - Dotace pozemkový fond
2 286 089 - Úroky z dluhopisů
Vyřizuje: Ing. E. Čiháková
tel. 24911907/252
Předkládá: Ing. Jiří Skalický
předseda prezídia FNM ČR a
ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR
Obsah:
1. Realizace privatizačních
projektů
2. Hlavní aktivity Fondu
národního majetku ČR v roce 1993
3. Finanční hospodaření
Fondu národního majetku ČR k 31. 12. 1993
I. Souhrnná bilance peněžních
příjmů a výdajů
II. Přehled o vydaných
a splacených obligacích
III. Přehled o celkovém
stavu majetku
IV. Přehled o zprivatizovaném
majetku a o privatizaci akcií
V. Přehled o poskytnutých
zárukách
4. Čerpání
rozpočtových prostředků v roce 1993
Od začátku privatizace
do 31. 12. 1993 bylo FNM ČR předáno Ministerstvem
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
celkem 2962 privatizačních projektů představujících
majetek v rozsahu 871,6 mld. Kč. Realizačně
bylo ukončeno 1596 projektů představujících
majetek o hodnotě 599,3 mld. Kč. Průměrné
procento rozpracovanosti realizace projektů
tedy činilo 46,12 % a bylo způsobeno zejména
skutečností, že projekty převážně
obsahují několik transformačních forem,
které se realizují postupně. Pozemkovému
fondu bylo předáno k realizaci 194 privatizačních
projektů v hodnotě 10,6 mld. Kč.
Stav realizace v jednotlivých
transformačních formách vyjádřených
jednak počtem a jednak objemem majetku přehledně
uvádí tabulka a znázorňují
grafy na konci této kapitoly.
Na celkovém počtu
7533 transformačních forem obsažených
v projektech předaných FNM ČR se nejvíce
podílely bezúplatné převody majetku
(2318), dále přímé prodeje předem
určenému vlastníkovi (1680) a transformace
prostřednictvím akciové společnosti
(1432 transformací státního podniku na akciovou
společnost a 345 transformací majetkové účasti
státu v akciové
společnosti).
Struktura transformačních
forem byla obdobná i u ukončených transformací.
I na nich se nejvíce podílely bezúplatné
převody majetku (v celkovém počtu 1157),
přímé prodeje předem určeným
vlastníkům (1143) a transformace prostřednictvím
akciové společnosti (1145 transformací státního
podniku na akciovou společnost a 278 transformací
majetkové účasti státu v akciové
společnosti).
Pohled na strukturu transformačních
forem velikostí privatizovaného majetku je poněkud
odlišný a to jak u předaných, tak u
realizovaných projektů. Jestliže celkově
byl FNM ČR v privatizačních projektech předán
majetek v hodnotě 871,6 mld. Kč, pak majetek v hodnotě
754,3 mld. Kč, tedy celých 86,5 % byl privatizován
prostřednictví.m akciové společnosti.
Ve významu transformačních
forem pak následovaly přímé prodeje
(46,3 mld. Kč) a bezúplatné převody
(30 mld. Kč).
U ukončených transformací
je pořadí významnosti transformačních
forem na prvních dvou místech stejné: transformace
s využitím akciové společnosti a přímé
prodeje, na třetím místě však
se zde objevuje veřejná soutěž, jejímž
prostřednictvím se k novým majitelům
dostalo 10,1 mld. Kč majetku. Bezúplatně
byl převeden majetek v celkové hodnotě 10
mld. Kč. Restituce se podílely na transformačních
formách u ukončených
projektů přibližně 5,5 mld. Kč,
restituce s dokoupením majetku pak představovaly
5,3 mld. Kč privatizovaného majetku.
Druh transformace | Ukončené na FNM ČR | |||
Veřejné dražby | 514 | 5 811 431 | 278 | 2 884 896 |
Veřejné soutěže | 502 | 19 188 473 | 285 | 10 081 404 |
Přímé prodeje | 1 680 | 46 283 539 | 1 143 | 35 251 326 |
Převod s.p. na a.s. | 1 432 | 545 695 685 | 1 145 | 366 214 557 |
Převod a.s. na a. s. | 345 | 208 566 943 | 278 | 164 107 138 |
Bezúplatný převod | 2 318 | 30 013 517 | 1 157 | 10 049 537 |
Restituce | 613 | 6 476 865 | 314 | 5 462 580 |
Restituce s dokoupením | 129 | 9 527 328 | 73 | 5 258 550 |
CELKEM | 7 533 | 871 563 781 | 4 673 | x) 599 309 996 |
x) Tato hodnota je převzata
z aktualizovaných privatizačních projektů
a je o cca 23 ml. Kč vyšší oproti hodnotě
majetku vedenému v účetnictví (viz
tab. část IV. kapitoly 3). Jde o rozdíl mezi
hodnotou majetku vykazovanou státním podnikem v
aktualizovaném privatizačním projektu a hodnotou
majetku dle účetní
závěrky zpracované ke dni převodu
majetku na Fond. Tento rozdíl představuje cca 4
% z celkové hodnoty převzatého majetku uvedeného
v aktualizovaných privatizačních projektech
a je výsledkem hospodaření státních
podniků od dne aktualizace
do dne převodu majetku na Fond.
Hlavním posláním
FNM ČR bylo i v roce 1993 realizovat privatizační
projekty schválené vládou ČR nebo
Ministerstvem pro správu národního majetku
a jeho privatizaci. S naplňováním tohoto
poslání souvisela celá řada aktivit.
Největší podíl
majetku je privatizován prostřednictvím privatizačních
projektů, u nichž bylo rozhodnuto o transformaci státních
podniků na formu obchodních, vesměs akciových
společností, nebo o privatizaci majetkové
účasti státu.
S tímto typem privatizace
byly spojeny tři dominantní druhy aktivit:
1. zakládání
obchodních, převážně akciových
společností,
2. vlastní privatizace
podle schváleného privatizačního projektu,
3. výkon akcionářských
práv v rozsahu dočasného nebo trvalého
držení akcií FNM ČR včetně
účasti na řádných a mimořádných
valných hromadách jednotlivých akciových
společností. V roce 1993 pracovníci FNM ČR
zajistili ve spolupráci s pověřenými
pracovníky státní správy účast
na více než 700 valných hromadách. Ve
většině případů se jednalo
o výkon práv FNM ČR jako majoritního
akcionáře, jehož zástupci museli v rámci
svěřených kompetencí rozhodovat o
zásadních otázkách existence společnosti.
Zvláštní postavení
mezi uvedenými aktivitami zaujímala příprava
druhé vlny kupónové privatizace. V této
souvislosti je třeba upozornit na jednu skutečnost.
Zatímco první vlna kupónové privatizace
se týkala akciových společností, kde
až na výjimky byl jediným vlastníkem
FNM ČR, druhá
vlna proběhne i u společností již zprivatizovaných,
kde je účast FNM ČR minoritní. Zde
byla příprava nabídky pro kupónovou
privatizaci obtížnější, narážela
na problémy ustanovení existujících
právních předpisů a zajištění
aktuálních údajů. Přes veškeré
problémy a existující časové
omezení se FNM ČR podařilo včas zajistit
všechny nezbytné právní úkony
pro zpracování nabídky pro druhou vlnu. Ta
ve svém souhrnu představuje v rámci celkové
nabídky 784 akciových společností
se základním jměním v objemu
479,3 mld. Kč a výší nabídky
pro kupóny v rozsahu 148,5 mld. Kč. Tím se
Fond podílel na celkové nabídce z více
než 95 %. Ve výše uvedeném počtu
akciových společností je zahrnuto i 185 společností,
které již byly nabízeny v první vlně
kupónové privatizace.
Další specifickou
aktivitou související s privatizací majetkových
účastí. státu bylo uzavírání
kupních smluv o prodeji akcií. Tyto smlouvy, zejména
se zahraničními nabyvateli, se staly složitým
smluvním procesem, přesahujícím v
mnoha případech možnosti FNM ČR. Požadavky
kupujících na různá odškodnění
a záruky ze strany prodávajícího -
Fondu - dokazují značnou míru jejích
obezřetnosti, ve svém důsledku však
komplikují a zpomalují proces privatizace. V komplikovaných
případech trvalo uzavření smlouvy
o prodeji akcií
tří až šest měsíců.
U privatizace majetkových
účastí státu byla zvláště
významná spolupráce s orgány státní
správy. Soudnictví, geodézie a kartografie.
Nejvýznamnější byla v roce 1993 spolupráce
s MSNMP ČR při rozhodování o návrzích
několika set změn a doplňků privatizačních
projektů a při řešení komplikovaných
smluvních případů včetně
řešení ekologického odškodnění.
Spolupráce s resortními ministerstvy probíhala
především v oblasti výkonu akcionářských
práv.
Pracovníci FNM ČR
se podíleli i na řešení některých
strukturálních změn privatizovaných
akciových společností, zejména v souvislosti
s hutnictvím a strojírenstvím. Jako příklad
je možno zmínit iniciativu FNM ČR a MPO ČR
při projednávání a schvalování
výstavby zařízení na nepřetržité
odlévání
oceli a.s. Třinecké železárny, a.s.
Vítkovice a a.s. Nová Huť, stejně tak
jako řešení výstavby tzv. Minihutě.
Ve všech případech bude FNM ČR - bude-li
o to požádán vládou - poskytovat garance
za úvěr konzorcií a bank. Hledání
optimálního způsobu privatizace
se pracovníci FNM ČR zúčastnili i
v souvislosti s privatizací dalších podniků
- a.s. ČKD Praha, a.s. Poldi Kladno, a.s. Avia atd.
Významný podíl
majetku je privatizován přímo, bez zprostředkující
úlohy zakládání akciových společností.
Tento majetek je prodáván ve veřejných
dražbách, veřejných soutěžích,
přímých prodejích předem určeným
vlastníkům, je bezúplatně převáděn
na obce nebo se vrací k původním majitelům
či jejich zákonným dědicům
- restituentům.
Veřejné dražby
majetku státu ve velké privatizaci představují
tradiční formu privatizace. Z celkového počtu
514 privatizačních jednotek určených
pro veřejnou dražbu jich bylo ke konci roku 1993 vydraženo
278. Celková vydražená cena dosáhla
hodnoty 2,885 mld. Kč.
Důsledné postupuje
FNM ČR vůči vydražitelům, kteří
nezaplatili. Dochází ke zrušení vlastnického
práva, předání majetku zpět
Fondu a realizaci nové dražby. Od počátku
privatizace bylo takto řešeno 12 případů.
Dražitelům, kteří nezaplatili a zmařili
tak výsledek dražby, propadlo 55 mil. Kč, které
připadly FNM ČR.
Vůči vydražitelům, kteří
nezaplatili a odmítli vydat majetek zpět, uplatnil
FNM ČR čtyři soudní žaloby.
Od počátku privatizace
do konce roku 1993 se uskutečnilo celkem 28 veřejných
soutěží. Účetní hodnota
majetku prodávaného veřejnými soutěžemi
činila 9 mld. Kč a celková smluvní
cena 11 mld. Kč. V roce 1993 byla veřejná
soutěž hlavní metodou - co do počtu
transformací i co do objemu majetku - při transformaci
tiskárenských podniků a mlékárenského
průmyslu. Poměrně rozšířené
jsou i veřejné soutěže
na privatizaci stavebních podniků a hotelů.
V roce 1993 došlo k úpravě
metodiky veřejné soutěže. Upustilo se
od vyžadování bankovních příslibů,
které nahradila povinnost kupujících složit
na konto FNM ČR před uzavřením kupní
smlouvy 10 % kupní ceny. Tato změna spolu s rozšířením
splátkových režimů platby vedla ke zvýšení
průměrného počtu účastníků
v soutěži.
Ve třech případech
využil FNM ČR v roce 1993 práva odstoupit od
kupní smlouvy z důvodu prodlení kupujícího
při placení. Jednalo se o s.p. Lázeňský
dům Thermal v Karlových Varech, s.p. SUPRO Praha
a s.p. Oděvní služba Diplomat Praha.
Na základě usnesení
vlády ČR a kupní smlouvy uzavřené
mezi Fondem a nabyvatelem se uskutečňovaly přímé
prodeje předem určenému vlastníkovi.
Od počátku privatizace do konce roku 1993 bylo FNM
ČR předáno 1680 privatizačních
projektů založených na této privatizační
metodě, v samotném roce 1993 jich bylo 726. Se zahraničními
investory bylo uzavřeno 12 kupních smluv na majetek
v celkovém rozsahu 1,77 mld. Kč.
Bezúplatně převáděl.
FNM ČR převážně majetek, který
přímo souvisel s činností privatizovaných
státních podniků. Jednalo se především
o bytový fond a předškolní zařízení.
Tento majetek se v souladu se schválenými privatizačními
projekty převádí na města a obce.
V roce 1993 bylo uzavřeno
celkem 439 dohod na bezúplatné převody. V
některých případech však obce
odmítají - zejména z ekonomických
důvodů - majetek převzít, nebo převod
podmiňují získáním finanční
dotace od příslušného státního
podniku nebo od FNM ČR.
Restituční nároky
řeší FNM ČR v souladu se schválenými
privatizačními projekty třemi základními
způsoby - formou naturální restituce, odškodněním
akciemi a.s. RIF (Restituční investiční
fond, který byl Fondem k tomuto účelu založen)
a odškodněním pomocí akcií konkrétní
akciové společnosti. V roce 1993 bylo uzavřeno
71 dohod na restituce a 77 dohod na restituce s odkoupením
majetku. Prostřednictvím akcií a.s. RIF bylo
vyřízeno 2533 případů mimosoudních
rehabilitací.
V roce 1 993 založil FNM
ČR akciovou společnost Nadační investiční
fond (NIF, a.s.). Učinil tak zakladatelskou listinou, přijetím
stanov a jmenováním orgánů akciové
společnosti NIF. NIF, a.s. byla zapsána v obchodním
rejstříku dne 2. listopadu 1993. Smyslem existence
Nadačního investičního fondu je možnost
podpory nadací z výnosů tohoto fondu. Představenstvo
a dozorčí rada Nadačního investičního
fondu zahájily svou činnost v roce 1993, pro další
období budou postupovat podle připravovaného
usnesení vlády ČR.
S realizací privatizačních
projektů souvisí celá řadu navazujících
aktivit FNM ČR. K nejvýznamnějším
pak patří především aktivity
legislativního rázu.
FNM ČR se např.
aktivně podílel na návrzích legislativních
úprav. Šlo zejména o zpracování
podkladů pro novelizaci zákona č. 171/1991
Sb. a zákona č. 92/1991 Sb. ve znění
pozdějších předpisů, zákona
č. 500/1990 Sb. o působnosti orgánů
ČR ve věcech převodů vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, ve znění
pozdějších předpisů a mnohé
další novely zákonů a právních
předpisů.
Pracovníci FNM ČR
průběžně poskytovali právní
porady a metodickou pomoc, navrhovali smlouvy a dohody (jedná
se o smlouvy týkající se oblastí upravených
občanským zákoníkem - např.
o zřízení zástavního práva
k nemovitým a movitým věcem, kupní,
o obstarání záležitostí, nájemní
apod., obchodním zákoníkem - komisionářské,
o díle, o převodu cenných papírů,
zákoníkem práce - o rozvázání
pracovního poměru aj. a dalšími předpisy)
zpracovával i stanoviska k nejrůznějším
problémům z oblasti privatizace (k ukončení
likvidace podniku, k určení pojmu realizace aktualizovaného
privatizačního projektu, ke zvýšení
základního jmění akciových
společností, k režimu zaměstnaneckých
akcií, k náhradám škod vzniklých
odcizením věci atd.).
FNM ČR vystupoval jako
pasivní i aktivní účastník
soudního řízení v obchodních
a občanskoprávních věcech. V roce
1993 bylo registrováno celkem 186 podání,
ve kterých je FNM ČR pasivně legitimován.
Z tohoto počtu bylo proti FNM ČR ve 35 případech
řízení zastaveno, nebo byly žaloby zamítnuty.
Za hodnocené období
nebyl FNM ČR pravomocně odsouzen. Z hlediska aktivní
procesní legitimace bylo podáno v roce 1993 celkem
71 žalob. Ve většině případů
se jedná o podání na zaplacení kupní
ceny, dále na vydání věcí,
zrušení rozhodnutí valné hromady aj.