Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1994

I. volební období

979 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Miroslava Řezníčka

na ministra dopravy Jana Stráského a ministra vnitra Jana Rumla

ve věci pochybného vydávání homologačních certifikátů

Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď na interpelaci poslance Miroslava Řezníčka dopisem ze dne 30. května 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance Miroslava Řezníčka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 31. května 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha


MINISTR DOPRAVY
 
České republiky
 
PhDr. Jan STRÁSKÝ
 

 V Praze dne 30. května 1994
 Č.j.: 4/94-P

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ze dne 11.5.1994 ve věci pochybného vydávání homologačních certifikátů Vám sděluji následující.

Předpis EHK č. 49-02 se týká plynných exhalací motorů nákladních automobilů s celkovou hmotností nad 3,5 t a vozidel pro přepravu více než 9 osob, nikoliv vnějšího hluku. Ve spojení s předpisem EHK č. 24-03 o pevných částech (sazích), resp. o kouřivosti se pak pro zjednodušení používá pojmu EURO I. Podmínky předpisu EURO I musí plnit vozidla vyrobená nebo dovezená po 1.10.1993, ale musela ho plnit i vozidla, která byla nově homologována po 1.10.1991. V tomto období zahájili všichni významní evropští výrobci nákladních automobilů a autobusů (VOLVO, MERCEDES-BENZ, RENAULT V.I., apod.) výrobu vozidel splňujících předpis EURO I. Tuzemští výrobci motorů pro tato vozidla (LIAZ a TATRA) však plnili limity předpisu až po 1.10.1993.

Vozidla označená "L" plní přísnější limity hladiny vnějšího hluku za jízdy než stanovuje předpis EHK č. 51-01 (např. pro vozidla kategorie N3 - celková hmotnost nad 12 tun je limit 84 dB(A), pro vozidlo "L" musí být 80 dB(A) nebo nižší).

Kategoricky musím odmítnout tvrzení o tom, že se na poklesu výroby v a.s. LIAZ významně podílí svým jednáním odbor silniční dopravy MD. Pracovníci odboru se při schvalování technické způsobilosti typu vozidla nemohou spokojit s nějakým "technickým osvědčením" či "potvrzením", ale důsledně v souladu s ustanovením § 3 vyhl. FMD č. 41/84 Sb. vyžadují od výrobců (tuzemských i zahraničních) předložení homologačních protokolů a to nejen o plně ni současně platných limitů škodlivin ve výfukových plynech automobilů, ale všech předpisů, které pro kategorii vozidla platí. Homologační protokol vystavuje výrobci vozidla příslušná mezinárodně uznávaná zkušebna a tento protokol je uznáván schvalujícími orgány států, které přistoupily k Dohodě o vzájemném uznávání homologací (Ženeva 1958).

Výrobci nebo oficiální dovozci vozidel vydávají ke každému vozidlu "Technický průkaz motorového vozidla", ve kterém potvrzují jeho shodnost se schváleným typem a modelem. Do technických průkazů takto námi schválených vozidel pak výrobce nebo jím pověřený zástupce zapisuje pro potřeby dalších orgánů údaj o homologaci z hlediska emisí (obdobně jak činí LIAZ a.s. z našeho pověření). Touto cestou nemohou proto být do provozu uváděna neodpovídající vozidla.

"Potvrzení", které zřejmě máte na mysli, slouží v rámci jednotlivých dovozů nových nebo ojetých vozidel jako podklad pro potřeby dopravních inspektorátů Policie ČR, jimž přísluší schvalování jednotlivých vozidel a které postupují podle stejného obecně závazného předpisu o podmínkách provoz u vozidel na pozemních komunikacích (vyhláška FMD č. 41/ 8 4 Sb.). Tato činnost není v kompetenci MD ČR a protože podle stávajících předpisů nám ani nepřísluší právo kontroly, nemůžeme se k ní vyjádřit. Sdělujeme však, že jsme pro potřeby dopravních inspektorátů Policie ČR poskytli Policejnímu prezidiu ČR přehled o platných předpisech, limitech a soustavně mu zasíláme pro informaci základní technické popisy vozidel, které Ministerstvo dopravy ČR jako typ schválilo. Dále jsme pro potřeby Policie zajistili u pověřených dovozců automobilů jednotné vzory potvrzení včetně podpisových vzorů oprávněných osob vystavovat takové doklady i vysvětlení kódu základního značení vozidel VIN.

K problematice vstupních povolení SRN.

Vážený pane poslanče, není pravda, že se německá strana zavázala vydávat neomezený počet povolení pro vozidla vybavená green lorry. Delegace SRN na jednání Smíšené komise v únoru t.r. odsouhlasila pouze navýšení původního počtu povolení o 40 tisíc povolení pro ekologická vozidla. Tato povolení jsou z našeho pověření rozdělována Sdružením ČESMAD BOHEMIA českým dopravcům, kteří ke každému vozidlu přiloží formulář CEMT (přiložen), potvrzený výrobcem nebo akreditovaným dovozcem. I když pravděpodobnost předložení nepravých potvrzení je malá, předalo Ministerstvo dopravy ČR Sdružení ČESMAD BOHEMIA seznam akreditovaných dovozců, s kterými předložená povolení prověří. Nemohu rovněž potvrdit existenci falešných trvalých povolení SRN; jsem přesvědčen, že německé orgány by je při hraniční kontrole objevily a žádaly Ministerstvo dopravy ČR o potrestání příslušných dopravců.

Pokud jde o vztah Ministerstva dopravy ČR k automobilce LIAZ a.s., dovolte pane poslanče, abych Vás upozornil, že v Zásadách pro rozdělování zahraničních vstupních povolení pro rok 1994 bylo z rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR prodlouženo stáří vozidel LIAZ, rozhodné pro přidělování těchto povolení z 5-ti na 7 let, a to proti protestům všech svazů a společenství dopravců. Jejich argumentem byla nižší provozní spolehlivost a životnost vozidel LIAZ v porovnání s vozidly ostatních renomovaných evropských výrobců. Tím byl umožněn vstup na přepravní trh mezinárodní kamionové dopravy dalším cca 1000 automobilů LIAZ.

Věřím, vážený pane poslanče, že přijmete výše uvedená vysvětlení a argumenty, neboť podkladem pro Vaši, jistě dobře míněnou interpelaci jste měl, alespoň pokud jde o působnost ministerstva dopravy, zřejmě nepřesné informace.

S pozdravem

 Stráský

Příloha

Vážený pan

PhDr. Miroslav Řezníček

poslanec

Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

PRAHA



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP