Ministr dopravy Jan Stráský
zaslal odpověď na interpelaci poslance Miroslava Řezníčka
dopisem ze dne 30. května 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra dopravy Jana
Stráského na interpelaci poslance Miroslava Řezníčka.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 30. května 1994 | |
Č.j.: 4/94-P |
Vážený pane
poslanče,
k Vaší interpelaci
ze dne 11.5.1994 ve věci pochybného vydávání
homologačních certifikátů Vám
sděluji následující.
Předpis EHK č. 49-02
se týká plynných exhalací motorů
nákladních automobilů s celkovou hmotností
nad 3,5 t a vozidel pro přepravu více než 9
osob, nikoliv vnějšího hluku. Ve spojení
s předpisem EHK č. 24-03 o pevných částech
(sazích), resp. o kouřivosti se pak pro zjednodušení
používá pojmu EURO I. Podmínky předpisu
EURO I musí plnit vozidla vyrobená nebo dovezená
po 1.10.1993, ale musela ho plnit
i vozidla, která byla nově homologována po
1.10.1991. V tomto období zahájili všichni
významní evropští výrobci nákladních
automobilů a autobusů (VOLVO, MERCEDES-BENZ, RENAULT
V.I., apod.) výrobu vozidel splňujících
předpis EURO I. Tuzemští výrobci motorů
pro tato vozidla (LIAZ a TATRA) však plnili limity předpisu
až po 1.10.1993.
Vozidla označená
"L" plní přísnější
limity hladiny vnějšího hluku za jízdy
než stanovuje předpis EHK č. 51-01 (např.
pro vozidla kategorie N3 - celková hmotnost
nad 12 tun je limit 84 dB(A),
pro vozidlo "L" musí být 80 dB(A) nebo
nižší).
Kategoricky musím odmítnout
tvrzení o tom, že se na poklesu výroby v a.s.
LIAZ významně podílí svým jednáním
odbor silniční dopravy MD. Pracovníci odboru
se při schvalování technické způsobilosti
typu vozidla nemohou spokojit s nějakým "technickým
osvědčením" či "potvrzením",
ale důsledně v souladu s ustanovením §
3 vyhl. FMD č. 41/84 Sb. vyžadují od výrobců
(tuzemských i zahraničních) předložení
homologačních protokolů a to nejen o plně
ni současně
platných limitů škodlivin ve výfukových
plynech automobilů, ale všech předpisů,
které pro kategorii vozidla platí. Homologační
protokol vystavuje výrobci vozidla příslušná
mezinárodně uznávaná zkušebna
a tento protokol je uznáván schvalujícími
orgány států,
které přistoupily k Dohodě o vzájemném
uznávání homologací (Ženeva 1958).
Výrobci nebo oficiální
dovozci vozidel vydávají ke každému
vozidlu "Technický průkaz motorového
vozidla", ve kterém potvrzují jeho shodnost
se schváleným typem a modelem. Do technických
průkazů takto námi schválených
vozidel pak výrobce nebo jím pověřený
zástupce zapisuje pro potřeby dalších
orgánů údaj o homologaci z hlediska emisí
(obdobně jak činí LIAZ a.s. z našeho
pověření). Touto cestou nemohou proto být
do provozu uváděna
neodpovídající vozidla.
"Potvrzení",
které zřejmě máte na mysli, slouží
v rámci jednotlivých dovozů nových
nebo ojetých vozidel jako podklad pro potřeby dopravních
inspektorátů Policie ČR, jimž přísluší
schvalování jednotlivých vozidel a které
postupují podle stejného obecně závazného
předpisu o podmínkách provoz u vozidel na
pozemních komunikacích (vyhláška FMD
č. 41/ 8 4 Sb.). Tato činnost není v kompetenci
MD ČR a protože podle stávajících
předpisů nám ani nepřísluší
právo kontroly, nemůžeme
se k ní vyjádřit. Sdělujeme však,
že jsme pro potřeby dopravních inspektorátů
Policie ČR poskytli Policejnímu prezidiu ČR
přehled o platných předpisech, limitech a
soustavně mu zasíláme pro informaci základní
technické popisy vozidel, které Ministerstvo dopravy
ČR jako typ schválilo. Dále jsme pro potřeby
Policie zajistili u pověřených dovozců
automobilů jednotné vzory potvrzení včetně
podpisových vzorů oprávněných
osob vystavovat takové doklady i vysvětlení
kódu základního značení vozidel
VIN.
K problematice vstupních povolení SRN.
Vážený pane
poslanče, není pravda, že se německá
strana zavázala vydávat neomezený počet
povolení pro vozidla vybavená green lorry. Delegace
SRN na jednání Smíšené komise
v únoru t.r. odsouhlasila pouze navýšení
původního počtu povolení o 40 tisíc
povolení pro ekologická vozidla. Tato povolení
jsou z našeho pověření rozdělována
Sdružením ČESMAD BOHEMIA českým
dopravcům, kteří ke každému vozidlu
přiloží formulář CEMT (přiložen),
potvrzený výrobcem nebo akreditovaným dovozcem.
I když pravděpodobnost
předložení nepravých potvrzení
je malá, předalo Ministerstvo dopravy ČR
Sdružení ČESMAD BOHEMIA seznam akreditovaných
dovozců, s kterými předložená
povolení prověří. Nemohu rovněž
potvrdit existenci falešných trvalých povolení
SRN; jsem přesvědčen,
že německé orgány by je při hraniční
kontrole objevily a žádaly Ministerstvo dopravy ČR
o potrestání příslušných
dopravců.
Pokud jde o vztah Ministerstva
dopravy ČR k automobilce LIAZ a.s., dovolte pane poslanče,
abych Vás upozornil, že v Zásadách pro
rozdělování zahraničních vstupních
povolení pro rok 1994 bylo z rozhodnutí Ministerstva
dopravy ČR prodlouženo stáří
vozidel LIAZ, rozhodné pro přidělování
těchto povolení z 5-ti na 7 let, a to proti protestům
všech svazů a společenství dopravců.
Jejich argumentem byla nižší provozní
spolehlivost a životnost vozidel LIAZ v porovnání
s vozidly ostatních renomovaných evropských
výrobců. Tím byl umožněn vstup
na přepravní trh mezinárodní kamionové
dopravy dalším cca 1000 automobilů LIAZ.
Věřím, vážený
pane poslanče, že přijmete výše
uvedená vysvětlení a argumenty, neboť
podkladem pro Vaši, jistě dobře míněnou
interpelaci jste měl, alespoň pokud jde o působnost
ministerstva dopravy, zřejmě nepřesné
informace.
S pozdravem
Stráský |
Příloha
Vážený pan
PhDr. Miroslav Řezníček
poslanec
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR