Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Miroslava
Řezníčka na ministra dopravy Jana Stráského
a ministra vnitra Jana Rumla. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Interpelace
Miroslava Řezníčka
na ministra dopravy Jana Stráského
a ministra vnitra Jana Rumla ve věci pochybného
vydávání homologačních certifikátů
PhDr. Miroslav Řezníček |
V Praze dne 11.5.1994
Vážený pane
ministře,
od 1. 10. 1993 je platnosti norma
Evropské hospodářské komise č.
49.02. závazná pro všechny evropské
státy s výjimkou Polska, Maďarska, Rumunska,
Bulharska a evropských, států SNS. Tento
Předpis, označovaný jako EURO I. stanoví
výši přípustných emisí,
exhalací a hluku spalovacích motorů vozidel,
uváděných do provozu od uvedeného
data. Pro některé oblasti Rakouska. Itálie
a Švýcarska byla přípustná hranice
vnějšího hluku vozidla ještě zpřísněna
na 80 dB.
Vozidla, normě vyhovující
jsou označována písmenem L. při šetření
v loňském roce se však zjistilo, že stanoveným
podmínkám nevyhovuje téměř
žádný z evropských výrobců
nákladních automobilů, zejména tahačů.
Mezi čestné vyjímky patří naše
automobilka LIAZ. jejíž vozy budou po seřízení
motoru a nastavení
vstřikovacího čerpadla vyhovovat i připravované
normě EURO II. která má vstoupit v platnost
roku 1995.
Přesto klesla produkce
LIAZu z 18.000 vozí v roce 1988 na pouhých, 1.600
vozů roce loňském. Na tomto poklesu se významně
podílí i jednání orgánů
ministerstva vnitra a jednání odboru pro silniční
dopravu ministerstva dopravy. Tento odbor tiše akceptuje
vydání technických osvědčení
pro nákladní automobily na základě
dokladů potvrzených pouze importérem. od
nich se výrobce obvykle distancuje a které
mohou sloužit jen pro doprodej starých typů
motorů. Homologační certifikáty dle
normy EURO I má přitom právo vystavovat právě
jen výrobce, což mimo jiné znamená,
že na základě nesprávných dokladů
jsou k nám nejen dováženy vozy respektující
normu EURO I. ale také
udělována povolení k mezinárodní
přepravě zboží mezi ČR a SRN
dle CEMT - Resolution n 91/2 (CEMT/CM (91) 26 final).
Tato praxe zřejmě
již poškozuje pověst republiky v cizině.
Napjatá situace na hraničních přechodech
není totiž způsobena jen nedostatečnou
odbavovací kapacitou, ale také čekáním
na povolení k přepravě do Německa,
které je vydáváno v počtu neodpovídajícím
počtu nákladních souprav. Německá
strana se přitom zavázala, že pro vozy nově
uváděně do provozu a splňující
podmínky normy EURO I.
co dokládá osvědčením GREEN
LORRY, bude vydávat povolení bez omezení
počtu. Učinila tak u vědomí rozsáhlých,
nákup komponentů či přímo výrobní
kooperace německých podniků ČR.
Vzhledem k tomu lze.jednání
německých úřad těžko chápat
jinak, než jako nedůvěru vůči
osvědčením a dalším dokumentům,
vydávaným českými orgány. De
facto se vůči nám postupuje jako vůči
banánové republice, ve které lze za patřičný
obnos získat jakýkoliv doklad. Tomuto postupu se
ovšem nelze divit, nejsou-li u nás stanoveny jednoznačné
předpisy pro plnění evropských norem
při přihlašování nových
vozidel do provozu a výhradní importéři
toho zneužívají k odbytu jinde neprodejného
zboží.
Výsledkem je poškozování
jména republiky v cizině, faktická podpora
nekalé konkurence vůči českému
výrobci v době, kdy vládní představitelé
demonstrují svou snahu získávat zakázky
v zahraničí a v neposlední řadě
i újma pro české dopravce, postihované
za to, že v dobré víře koupili vozidla
nevyhovující předpisům pro mezinárodní
přepravu. Snaha přežít nutí
tyto dopravce kupovat celoroční
povolení k přepravě do Německa na
černém trhu, kde se již prodávají
i osvědčení GREEN LORRY, dávající
na získání celoročního povolení
alespoň naději.
Zdám proto o sdělení,
jaká konkrétní opatření podniknete
k nápravě této situace a zda bude vyšetřováno
podezření z korupčních praktik orgánů
ministerstva dopravy a vnitra, vzhledem k uvedeným skutečnostem
jistě závažné.
V Praze, dne 5. 5. 1994
Miroslav Řezníček |