Předkládám Poslanecké sněmovně
přehled ústních interpelací, otázek
a podnětů vznesených poslanci na členy
vlády České republiky na 18: schůzi
Poslanecké sněmovny. Texty interpelací jsou
převzaty ze stenografických záznamů.
18. I 01 Interpelace Jaroslava Štraita na ministra zdravotnictví
Luďka Rubáše a ministra práce a sociálních
věcí Jindřicha Vodičku ve věci
populačního vývoje v České
republice
Vážený pane místopředsedo, dámy
a pánové, obracím se s interpelací
na pány ministry zdravotnictví a práce a
sociálních věcí, pány Rubáše
a Vodičku ve věci populačního vývoje
v České republice.
Domnívám se, že zvláště
v roce loňském se naše republika dostala do
velkých složitostí v porodnosti a přirozeném
přírůstku obyvatel. Zprávy statistiky
zcela oficiální jsou varovné a znepokojující.
Jde o nejnižší porodnost od roku 1785, tedy doby,
kdy u nás byla oficiálně porodnost sledována.
S jistou nadsázkou lze říci, že to je
od éry jezuitů, kteří u nás
první systémově sledovali počty narozených,
přirozeně ze zcela jiných důvodů.
Obracím se proto na oba pány ministry s otázkou,
kde vidí důvody tohoto nepříznivého
jevu. Jde o vývoj, který v budoucnu může
velice nepříznivě ovlivňovat otázku
sociálního zabezpečení, zdravotnictví,
respektive zdrojů na tzv. terciální sféru
ekonomiky. Pokud páni ministři tento vývoj
ve svých resortech analyzují, - a o tom ani v nejmenším
nepochybuji, ptám se dále, jaká opatření
v této věci přijímají, respektive
budou přijímat v oblasti legislativní.
18. I 02 Interpelace Jana Vika na ministra vnitra Jana Rumla
ve věci dopravní nehody Jiřího Filipa
Dámy a pánové, pane předsedo, obracím
se jménem poslanců Nováka, Loukoty, Valenty
a jménem svým s interpelací na ministra vnitra
České republiky Jana Rumla.
Vážený pane ministře, obracíme
se na vás s žádostí o vysvětlení
okolností dopravní nehody, při níž
se těžce zranil v sobotu 16. dubna kolem 11 hodiny
dopoledne u Staré Boleslavi na silnici ve směru
na Mladou Boleslav 33letý příslušník
ochranky prezidenta ČR Jiří Filip. Jelikož
se ve sdělovacích prostředcích již
objevily zprávy o tom, že byl příslušník
prezidentovi ochranky pan J. Filip v době dopravní
nehody pod vlivem alkoholu, zajímá nás, jakým
způsobem probíhá šetření
této nehody; zda byl J. Filip podroben dechové zkoušce
pro zjištění alkoholu či jiné
zkoušce pro zjištění hladiny alkoholu
v krvi nebo jiné návykové látky.
Po konzultaci s odborníky jsme toho mínění,
že určitá prodleva při přijetí
do nemocničního zařízení mohla
být způsobena právě zvýšenou
hladinou alkoholu v krvi, která brání určitým
lékařským zákrokům a vyšetřením.
Proto vás žádáme, vážený
pane ministře, o prošetření celé
záležitosti a podání zprávy o
skutečném stavu věci.
18. I 03 Interpelace Václava Grulicha na místopředsedu
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe a místopředsedu vlády a ministra financí
Ivana Kočárníka ve věci zásad
poskytování dotací a návratných
finančních výpomocí ze státního
rozpočtu resortu zemědělství v letech
1994 a 1995
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, ve své
první interpelaci se obracím na místopředsedu
vlády a ministra zemědělství pana
Luxe:
Vážený pane ministře, Ministerstvo financí
a Ministerstvo zemědělství vydalo v souladu
s § 5 zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice zásady poskytování dotací
a návratných finančních výpomocí
ze státního rozpočtu rezortu zemědělství
v letech 1994 a 1995.
V odst. 3 bodu f) těchto zásad a analogicky též
v části A odst. 1 /10 pokynů pro poskytování
garance a dotace prostřednictvím podpůrného
a garančního rolnického a lesnického
fondu je doslova psáno, cituji: "Rovněž
se podpora nemusí poskytnout subjektům vzniklým
ze zemědělských družstev, která
neprovedla uvedené vypořádání.
Stav a okolnosti majetkového vypořádání
závazně posoudí ředitel územního
odboru Ministerstva zemědělství, s přihlédnutím
ke stanovisku okresní agrární komory."(Konec
citátu.)
Upozorňuji, že celý odstavec f) a analogicky
odst. 1/10 v části A citovaných pokynů
upírá nárok na poskytnutí dotace a
návratné finanční výpomoci
těm povinným osobám, ve smyslu zákona
č. 42/1992 Sb. či zákona č. 229/1991
Sb., které nemají vypořádány
restituční a transformační nároky.
V právním státě nemohou státní
orgány vázat disponování státními
prostředky na ideologicko-politická hlediska, ale
výlučné na výhodnost vynaložení
těchto prostředků pro všechny občany,
kteří stát ze svých daní financují.
Citovaná část zásad a pokynů
však již nezákonně směšuje
právnické osoby, které jsou dlužníky
ve smyslu v nich uvedených zákonů s těmi
právnickými osobami, které toto postavení
nemají. Pokud nově vzniklé podnikatelské
subjekty nejsou právními nástupci zemědělských
družstev, pak samozřejmě nemohou přebírat
jakékoliv jejich závazky včetně závazků
na vypořádání majetkových nároků.
Na citovanou část zásad a pokynů nelze
tudíž nahlížet jinak, než jako na
nezákonné zvýhodňování
jedněch podnikatelských subjektů vůči
jiným. V nejlepším případě
se jedná o zmateční text, který nebere
v úvahu to, že z majetku družstva a v tomto smyslu
z družstva samého vznikla i společnost nově
ustavená, která s ním po právní
stránce nemá nic společného. Případný
pokus obhajovat tuto politiku popírání zásad
právního státu poukazem na očekávání
lepších výsledků subjektů hospodařících
na majetku vydaném v rámci restitucí a transformace
družstev neobstojí.
Dosavadní výsledky hospodaření neukazují
na lepší hospodaření těchto subjektů
oproti transformovaným družstvům, či
subjektům nově vzniklých a kromě toho
samo ministerstvo zemědělství provádí
zcela odlišnou politiku ve vztahu vůči nájemcům
a dalším subjektům, hospodařícím
na majetku státních statků.
Přes Vaše veřejná prohlášení,
že vypořádání majetkových
nároků a privatizace státních statků
bude ukončena do 30. dubna loňského roku,
nejsou dosud majetkové nároky vůči
státním statkům nejen vypořádány,
ale neexistuje dosud ani možnost řešit je prodejem
majetku. Do značné míry se na této
situaci podílí i Vaše snaha blokovat tento
majetek pro uspokojení požadavků, vznášených
římskokatolickou církví.
V protikladu k postupu vůči zemědělským
družstvům a subjektům z nich vzniklým
nejsou přitom vůči nájemcům
a dalším subjektům hospodařícím
na majetku státních statků uplatňována
žádná omezení ohledně nároků
na dotace a jiné formy majetkové výpomoci.
Důvodem k omezení podpory zde není ani porušování
zákonů, či jiných legislativních
norem, ze strany těchto subjektů, jak mohu doložit
na dvou názorných příkladech:
V současné době probíhá občansko-právní
řízení, jehož je poslanec sněmovny
Parlamentu ČR, bývalý vedoucím detašovaného
pracoviště Bruntál, regionálního
odboru ministerstva zemědělství a výživy
ČR Šumperk pan ing. Josef Červinka účastníkem.
Aniž bych chtěl předjímat rozhodnutí
soudu ohledně nezákonného obohacení
firmy pana poslance a jeho otce rozprodejem dobytka v hodnotě
18 277 349,- Kčs z majetku státního statku
Osoblaha, mohu uvést zcela jistou a nikým nezpochybněnou
skutečnost, že tato firma si majetek uvedeného
statku pronajala v době, kdy již pronájem výslovně
zakazovala příslušná ustanovení
zákona č. 229/1991 Sb. Dodatečná legalizace
tohoto pronájmu Pozemkovým fondem ČR na věci
nic nemění.
Přesto nebyla firmě, která na rozdíl
od subjektů vzniklých ze zemědělských
družstev zákon jednoznačně porušila,
nikdy upírána státní podpora. Spolumajiteli
firmy panu Václavu Červinkovi byla roku 1991 jako
fyzické osobě, podnikající dle příslušných
právních předpisů, poskytnuta přímá
dotace ve výši 1 573 000,-- Kčs na nákup
strojů dle dotačního titulu č. 1.1.
Dále pak byla poskytnuta přímá dotace
ve výši 40 000,-Kčs na mzdové zvýhodnění
v pohraničních oblastech dle dotačního
titulu č. 3.7.
V roce 1992 byly panu Václavu Červinkovi jako fyzické
osobě poskytnuty dotace:
a) úhrada úrazu ve výši 88 000,- Kčs
dle dotačního titulu č. 1.1.
b) splátka úvěru ve výši 540
000,- Kčs dle dotačního titulu č.
1.1.
V roce 1993 získala firma Zemědělská
farma Červinka, otec a syn, dotaci ve formě nenávratné
půjčky ve výši 206 661,- Kč.
Druhým příkladem je politika vůči
společnosti PS + PS, s jejíž problematikou
jste jistě dobře obeznámen již vzhledem
ke své účasti při slavnostní
akci Strojního družstva Rynoltice, patřícího
též do okruhu podnikání této
firmy.
V rozhovoru s listem práce dne 7. 8. 1993 manžel spolumajitelky
firmy ing. Soni Čermákové, MUDr. Petr Čermák
výslovně popřel, že by firma dostala
jakoukoliv formu finanční výpomoci ze státních
zdrojů. Přitom již 1. 7. 1992 dostala společnost
bezúročnou půjčku ve výši
2 939 400,- Kčs na nákup hospodářských
zvířat a provozního materiálu dle
dotačního titulu č. 1.3. Kromě toho
jí byla 18. 11. 1992 poskytnuta přímá
dotace ve výši 17 770,- Kčs na hospodaření
v chráněných lokalitách dle dotačního
titulu č. 2.3.3. Koncem listopadu 1993 dostala společnost
PS + PS další bezúročnou půjčku
ve výši 1 100 000,- Kč na nákup plemenného
dobytka a patrně další podporu jak uvedu později.
Společnost přitom neplatila v roce 1993 řádně
nájem za majetek pronajatý od státních
statků, jak můžete zjistit dotazem u Pozemkového
fondu i dalších pronajímatelů. Kromě
toho bez povolení hospodařila na části
pozemků obce Krompach a po protestu starosty dokonce žádala
úhradu za toto neoprávněné hospodaření.
Pronajaté pozemky oplocuje ostnatým drátem,
což není v chráněné krajinné
oblasti dovoleno.
Jestliže tedy ministerstvo zemědělství
ČR ve snaze využít dotační politiky
jako prostředku ke splnění závazků
z jedněch zákonů dokonce překračuje
rámec zákona, mělo by stejným způsobem
postupovat i v případech porušování
jiných zákonů a legislativních norem.
Jelikož tomu tak není - jak bych mohl doložit
i na dalších podrobnostech, kromě uvedených
dvou - nemohu než předpokládat, že ministerstvo
opět měří různým osobám
různým metrem. Kromě toho se nabízí
otázka, do jaké míry je ministerstvo zemědělství
vůbec schopno uplatňování vydaných
zásad sledovat.
K poslednímu závěru mne vede sdělení
ředitelky odboru ekonomiky a financování
ministerstva zemědělství ing. M. Cihelnové
na můj dotaz ohledně dotací pro společnost
PS + PS. Je v něm uvedena pouze bezúročná
půjčka z 1. 7. 1992, nikoliv však další
dotace firmě poskytnuté. Jelikož jsem se na
odbor 220 ministerstva zemědělství České
republiky obrátil poté, kdy mi ředitel územního
odboru ministerstva zemědělství Jablonec
n/Nisou - Liberec ing. Karel Šaral odmítl odpovědět
na můj dotaz ohledně podpory pro společnost
PS + PS z místních zdrojů, nemohu než
předpokládat, že ministerstvo zemědělství
ČR buď nemá úplný přehled
o státní podpoře k dispozici, nebo jej záměrně
zatajuje.
Ze všech uvedených důvodů Vás
pane ministře žádám, abyste mi sdělil:
a) zda pokládáte jakékoli nedodržování
zákonů a dalších legislativních
norem bez výjimky za důvod k neposkytování
státní podpory hospodářským
subjektům v zemědělství,
b) pokud ano, kdy budou zásady poskytování
dotací a návratných finančních
výpomocí ze státní rozpočtu
resortu zemědělství v letech 1994 a 1995
a Pokyny pro poskytování,.garance a-dotace prostřednictvím
Podpůrného a garančního rolnického
a lesnického fondu přepracovány v tomto smyslu,
c) jaká opatření učiníte, aby
existovala řádná veřejná kontrola
dodržování zásad poskytování
finanční pomoci ze státních prostředků
hospodářským subjektům zemědělství
a neopakovaly se případy obdobné poskytnutí
neúplných informací na mé dotazy,
d) jak a kdy bude z uvedených Zásad a Pokynů
odstraněno nezákonné znevýhodnění
subjektů nově vzniklých ze zemědělských
družstev a nepředstavujících jejich
právní nástupce, případně
napravena zmatečnost ustanovení o závislosti
mezi poskytnutím dotace pro ně a vypořádáním
majetkových závazků družstev, ze kterých
vznikly.
Budu pokračovat ve stejné záležitosti,
protože vyhlášku vydalo současně
ministerstvo zemědělství a ministerstvo financí.
Proto se obracím s první částí
tohoto textu i na místopředsedu vlády a ministra
financí. Ministr financí a místopředseda
vlády pan Kočárník není přítomen.
Text je analogický s první částí.
Pro úsporu času ho nebudu číst a předložím
ho panu ministrovi písemně.
18. I 04 Interpelace Václava Grulicha na předsedu
vlády Václava Klause ve věci privatizace
národního podniku Plzeňský Prazdroj
Další moje interpelace se obrací na premiéra
české vlády pana Václava Klause a
týká se postupu při privatizaci národního
podniku Plzeňský prazdroj. Vzhledem k tomu, že
v této interpelaci, která - aby nemohlo dojít
k různému výkladu - je doložena celou
řadou čísel a celou řadu dokladů
z vývoje privatizace Plzeňských pivovarů,
týkajících se všech subjektů,
kterými jsou státní podnik, Plzeňské
pivovary, akciová společnost a národní
podnik, domnívám se, že bude rozumnější
- protože pan premiér by nemohl na tuto interpelaci
odpovědět na místě - když pro
úsporu času předám předsedovi
vlády i tuto interpelaci písemně, protože
její čtení by bylo obsáhlé
a zabralo by příliš času.
18. I 05 Interpelace Vratislava Votavy na předsedu vlády
Václava Klause ve věci i ekonomických důsledků
pro Českou republiku v souvislosti se sankcemi Organizace
spojených národů proti Svazové republice
Jugoslávii
Vážený pane premiére, rezolucí
Rady bezpečnosti OSN č. 757 z 30. 5. 1992 byly proti
Svazové republice Jugoslávii vyhlášeny
sankce, jejichž účinnost a důsledky
se dnes stávají předmětem diskusí
na celém světě včetně např.
Spojených států a Ruské federace.
Ponechme nyní stranou, že tyto sankce byly přijaty
zejména z iniciativy zemí západní
aliance. Některé z těchto zemí, především
Německa, se svou podporou odstředivých tendencí
některých republik v bývalé Jugoslávii
podílely značnou měrou na vyhrocení
nebezpečné krize v této nezúčastněné
zemi, která od roku 1948 úspěšně
čelila jak sovětským, tak i západním
hegemonistickým snahám v bipolárně
rozděleném světě. Ponechme stranou
i to, že "jugosankce" nepřispěly
k posílení snah o mírové řešení
krvavého konfliktu v bývalé Jugoslávii,
neboť postihly pouze jednu stranu v tomto konfliktu.
Sankcemi proti nějaké zemi vždy nejvíce
trpí prostí lidé z řad civilního
obyvatelstva. Daleko méně jimi bývá
zasažena armáda a ještě méně
mocenská elita, která drží ve svých
rukou páky rozhodování.
Je známo, že tato blokáda měla a má
rozsáhlé negativní důsledky jak pro
státy, které se Svazovou republikou Jugoslávie
sousedí, tak i pro další země. Tzv.
"jugoblokáda" představuje především
těžké břemeno pro celou balkánskou
oblast. Vyhlášenými sankcemi byly totiž
rozvráceny hospodářské vztahy, které
státy této oblasti budovaly po celá desetiletí.
Byly přerušeny tradiční vazby, byly
omezeny nebo vůbec znemožněny obchodní
a finanční transakce apod.
Rumunský prezident Ion Iliescu v této souvislosti
prohlásil na tiskové konferenci 5. dubna t.r., že
jeho stát v důsledku embarga proti Svazové
republice Jugoslávii utrpěl celkovou ztrátu
8 mld. dolarů. Také představitelé
Bulharska, Řecka a dalších zemí balkánského
regionu konstatovali velké škody v důsledku
sankcí vyhlášených Radou bezpečnosti.
Podle odhadů expertů celkové ztráty
způsobené sousedním zemím v důsledku
menšího přílivu deviz, ztížené
dopravy nebo jejího odklonu do jiných zemí
atd. již představují 30 mld. dolarů.
Tyto ztráty nemá kdo platit. Každá země,
která obětavě realizuje sankce proti Svazové
republice Jugoslávii, tím také zároveň
poškozuje a trestá sama sebe.
Naše republika není přirozeně balkánská
země, nesousedí se Svazovou republikou Jugoslávií.
Přesto však měla tradiční, široce
rozvinuté vztahy s touto zemí, které zahrnovaly
všechny sféry výměny, hospodářské,
obchodní, finanční spolupráce apod.
Rozsáhlou položkou byla doprava a tranzit, využívání
surovinových zdrojů a průmyslová kooperace.
Zajímalo by mne proto, zda má česká
vláda představu o tom, jaký je dopad "jugosankcí"
na naši ekonomiku, zda by mohla číselně
vyjádřit ekonomické ztráty s nimi.
spjaté. Myslím; že je třeba touto interpelací
otevřít diskusi o sankcích proti Svazové
republice Jugoslávii, která dosud byla v České
republice tabu.
Domnívám se, že tomu je do značné
míry proto, aby nenarušovala její image jako
poslušného vykonavatele cizích zájmů,
zájmů Severoatlantického paktu a zvláště
Německa v balkánské krizi.
I 18. I 06 Interpelace Jiřího Bílého
na ministra vnitra Jana Rumla ve věci zápisu (národnosti
do občanského průkazu
Jedná se o problém občanských průkazů,
který zde už zazněl, ale jedná se o
novou formu, která byla od dubna minulého roku ve
formě identifikační karty.
Obrací se na mne voliči, kteří chodí
na sekretariát Moravské národní strany
a chápou, že vypuštěním kolonky
"moravská národnost" se v podstatě
zamlčuje na území tohoto státu národ,
který se sem dostal, bez vlastního přičinění.
V podstatě žádají nikoli aby byla zavedena
kolonka moravská národnost, ale aby mohli v kolonce
zvláštních údajů nechat si tutu
národnost zapsat. Manifestačně. Obracím
se na pana ministra vnitra s dotazem, zda v občanském
průkazu ve formě identifikační karty
je možno v kolonce zvláštních údajů
si napsat příslušnost k moravskému národu.
To je tedy interpelace na pana ministra vnitra.
18. (07 Interpelace Jaroslava Broulíka na ministra životního
prostředí Františka Bendu ve věci dozoru
a kontroly nad odstraňováním odpadu
Pane předsedající, pane předsedo vlády,
vládo, vážené kolegyně a kolegové,
chtěl bych se obrátit na pana ministra životního
prostředí Bendu v naléhavé interpelaci.
Jedná se o to, že podle informací, které
jsem dostal, nemá náš právní
řád v souladu nařízení Evropské
unie č. 259/1993 o dozoru a kontrole odstraňování
odpadu, s legislativními normami a hrozí zde od
6. 5. 1994, že může být zastaven obchod
s druhotnými surovinami mezi zeměmi Evropské
unie a Českou republikou, pokud nebude náš
právní řád o odpadech v souladu s
nařízeními Evropské unie č.
259/1993. Je zde nesoulad, že vybrané druhy odpadů
jsou považovány v případě Evropské
unie jako obchodní zboží a u nás je
to považováno za odpad. Vzhledem k termínu,
který je tu uveden, bych požadoval, aby má
interpelace byla považována za naléhavou a
pan ministr mi odpověděl, jaké kroky - protože
údajně probíhají některá
jednání byly učiněny, aby k zastavení
chodu nedošlo.
18. o 01 Otázka Jiřího Hájka na
ministra spravedlnosti Jiřího Nováka ve věci
osvojení paní Elizabeth von Petzold státní
občankou České republiky
Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, v souvislosti se svou interpelací
na pana předsedu vlády ve věci domnělého
restitučního nároku paní Elisabeth
von Petzoldové vznáším dvě otázky,
a to jednu na pana ministra vnitra Jana Rumla a druhou na ministra
spravedlnosti pana dr. Jiřího Nováka.
Nejprve tedy otázka na pana ministra spravedlnosti.
Vážený pane ministře, pan předseda
vlády ve své odpovědi ze dne 18. 3. na mou
interpelaci ve věci domnělých restitučních
nároků paní Elisabeth von Petzold mimo jiné
uvedl, že jmenované byla podle ustanovení §
11 odst. 1, písm. b zákona 49/1993 Sb., zkrácena
lhůta pětiletého trvalého nepřetržitého
pobytu v ČR, když byla osvojena státní
občankou České republiky.
Osvojení je upraveno v § 63 a následujících
ustanovení zákona o rodině v jeho platném
znění. 2 právní úpravy vyplývá,
že osvojit lze nezletilého a to jen, je-li mu osvojení
ku prospěchu, když mezi osvojitelem a osvojencem musí
být přiměřený věkový
rozdíl. O osvojení rozhoduje soud na návrh
osvojitele.
S přihlédnutím k zásadě veřejnosti
jednání před soudem, táži se
vás, pane ministře spravedlnosti, kdy a který
soud rozhodl o osvojení paní von Petzold, na čí
návrh a kdy rozsudek nabyl právní moci.
Rovněž se vás táži, pane ministře,
zda soud při rozhodování o osvojení
dotyčné paní postupoval v souladu s platnou
právní úpravou o osvojení, a to jak
z hlediska hmotně právního, tak i procesně
právního.
18. o 02 Otázka Jiřího Hájka na
ministra vnitra Jana Rumla ve věci trvalého pobytu
paní Elizabeth von Petzold na území České
republiky
Vážený pane ministře, dne 24. března
jsem se jako poslanec na vás obrátil s několika
dotazy souvisejícími s mou interpelací ve
věci domnělého restitučního
nároku paní von Petzold. To je mé právo
ve smyslu § 92 zákona o jednacím řádu
Parlamentu, kdy poslanec může požadovat od členů
vlády informace, vysvětlení a podklady potřebné
pro výkon poslanecké funkce. To vyplývá
z kontrolní činnosti Parlamentu vůči
vládě.
Namísto vaší odpovědi jsem obdržel
dopis ze dne 15. dubna, ve kterém jste mé poskytl
krátké školení ze Správního
řádu, ačkoliv jsem vás o to nežádal
a Správní řád dobře znám.
Chápu, pane ministře, že nemáte chuť
sdělovat cokoliv o svých rozhodnutích opozičnímu
poslanci, zejména poté kdy jste v poslední
době byl terčem, podle mého soudu, zcela
oprávněné kritiky za vaše pozoruhodné
postupy při udělování státního
občanství lidem, jako je např. pan Walderode.
Co však nemohu pochopit, je skutečnost, že ministr
vnitra nezná platné zákony.
Využívám proto svého práva upraveného
v § 50 jednacího řádu této sněmovny
a táži se vás, pane ministře, za prvé,
od kdy a kde má paní Petzold trvalý pobyt
na území České republiky.
Tím míním faktický pobyt, nikoli přihlášení
na příslušném úřadu ve
smyslu evidenčním.
Za druhé - na základě jakých skutečností
došlo Ministerstvo vnitra k závěru, že
dotyčná paní byla propuštěna
ze státního svazku Rakouské republiky, popř.
zda a na základě jakého právního
předpisu pozbyla nabytím státního
občanství České republiky dosavadní
státní občanství.
Za třetí - zda složila paní von Petzold
státní občanský slib, kdy a před
kým. Pokud jí bylo jeho složení promítnuto,
co bylo důvodem pro takové rozhodnutí?
Udělování státního občanství
cizí šlechtě nebo jejím potomkům
za účelem obcházení restitučních
předpisů je v kraji, kde jsem získal poslanecký
mandát, otázkou velmi citlivou, zejména když
vedle paní von Petzold se zcela bezostyšně
hlásí o své někdejší majetky
šlechta zjevně kolaborantská, jako jsou novohradští
Buquoyové nebo jindřichohradečtí Černínové.
V kraji žije příliš mnoho pamětníků,
kteří zažili na vlastní kůži
manýry těchto pánů a pamatují
si odznaky NSDAP na klopách jejich kabátů.
Zkuste je, pane ministře, přesvědčit,
že tito pánové se zvlášť zasloužili
o českou věc. Jejich odpověď bych vám
přál slyšet.
18. P 01 Podnět Ladislava Bodyho na předsedu
vlády Václava Klause k řešení
situace v oblasti kriminality, násilí, vzrůstajících
projevů rasismu a fašismu
Vážený pane premiére, dovolte mi, abych
Vám předal touto formou několik podnětů
a faktů o věcech, které mne a mé spoluobčany
velice trápí, a prosím Vás, abyste
to vzal jako podněty poslance premiérovi vlády
České republiky, v dobrém slova smyslu.
Jak je Vám jistě známo, v poslední
době negativně čeří hladinu
veřejného mínění vzrůstající
kriminalita, násilí, rasová nesnášenlivost,
intolerance a především projevy primitivního
fašismu části občanů České
republiky. Jde o závažné porušování
Listiny základních občanských práv
a zákonů našeho právního řádu
a o nebezpečné aktivity, na které úspěšně,
či méně úspěšně,
se snažím upozorňovat již od svého
zvolení poslancem České národní
rady v roce 1990.
Pane premiére, moje snaha a aktivity v tomto směru
ne vždy našly pochopení u zákonodárného
sboru ČR, a tím méně u orgánů
státní správy či samosprávy
a především u těch orgánů,
které jsou povinny ze zákona shora uvedené
narušování občanské kontinuity
řešit a případně trestně
postihovat. Konkrétně: před několika
týdny proběhl "sraz" mladých neofašistů
rasistů v Praze v restauraci U Zábranských.
Policie ČR, která v této věci byla
upozorněna nejen mnou, ale z jiných informačních
zdrojů, "měla tuto akci" - podle vyjádření
Policejního prezidenta i ministerstva vnitra "plně
pod kontrolou".
Jak tato akce proběhla a jaké jsou důsledky
či výstupy, jsou Vám jistě známy,
předpokládám, že z informace podané
členem vlády, a to ministerstvem vnitra. Nicméně,
pane premiére, bavil jsem se při sledování
práce Policie ČR při akci, kterou měla
policie plně pod kontrolou, a to tím způsobem,
že zasahující jednotka byla "zalezlá"
ve služebních automobilech s majáčky
a meditovala jít - či nejít - a z aut vylezla
až poté, co došlo k fyzickému napadení
dvou občanů - redaktorů televizní
stanice NOVA a BLESK. Jinak totiž projevy fašismu, rasismu
(hailování a provolávání slávy
A. Hitlerovi, či urážlivé výroky
vůči národnostní menšině
- Romům a Židům) nikoho nevyvedly z míry,
a už vůbec ne přítomné policisty,
kterým zákony České republiky přímo
ukládají tyto i jiné projevy řešit
a následně trestně postihovat.
Bavil jsem se, když následující den
po akci, kterou měla Policie pod kontrolou, prostřednictvím
televizní obrazovky jistý major žádal
o pomoc při hledání "skinů"
a identifikaci účastníků srazu U Zábranských,
ačkoliv v den srazu neofašistů měla
policie všechny pravomoci i důvody tyto účastníky
identifikovat, zadržet a případně předat
k trestnímu stíhání. Bavil jsem se,
když tentýž major vítězoslavně,
bez zardění, za několik hodin oznámil
nám televizním divákům, že již
bylo zadrženo několik "skinů" z okolí
Příbramska, a poděkoval neznámo komu,
aby následně za několik dnů byly tito
skinové propuštění.
Bavil jsem se, když jiný major, a jistý podplukovník
následně na tiskové konferenci Policie ČR
prohlásil, že nebýt dvou redaktorů -
tak se vlastně nic nestalo a byl by klid, čili za
všechno mohu dva občané - redaktoři,
kteří vyprovokovali agresivitu neofašistů,
čili podle těchto slov majorů a podplukovníků
by měli být potrestáni tito dva občané
za to, že přerušili noční seanci
neofašistů, ale především přihlížejících
a odpočívajících policistů.
Zděšen jsem ale byl, když názory pánů
majorů a podplukovníků přejaly i Policejní
prezident a ministr vnitra.
V té souvislosti jsem dostal množství dopisů,
dotazován co hodlám učinit jako ústavní
činitel, a zda podám trestní oznámení.
A tak se s dovolením a se vší úctou
ptám Vás, pane premiére, na koho mám
podat trestní oznámení: na ty "hailující"
mladé neofašisty, nebo na meditující
policisty, kteří neplnili povinnosti ze zákona
jim vyplývající a dbát na dodržování
zákonů a jejich naplňování.
A když tedy na slastně odpočívající
policisty, tak proč, když jejich nejvyšší
představený, tj. ministr vnitra, svou "aktivitou"
a blahosklonností rozdává státní
občanství kolaborantům s fašisty, či
jejich potomkům, a vlastně dal signál a zvedl
prapor k obrovské aktivitě neofašistů
a rasistů na území České republiky.:
Vážený pane premiére, další
sraz a pokus o ukázání síly neofašistů
a rasistů proběhl v Hradci Králové
při výročí A. Hitlera a zde Vám
chci poukázat na zásadní fakt, že totiž
nešlo o nezdařenou akci neofašistů a rasistů,
ale o důraznou a účinnou prevenci i následný
zásah východočeských policistů,
kteří se nechtěli dopustit závažného
porušení zákona jako policisté v Praze.
Dalším faktem a konkrétním poznatkem
je totiž to, že akci v Hradci Králové
neveleli majoři a podplukovníci z okolí Policejního
prezidenta a ministra vnitra.
Vážený pane premiére, závěrem
mého podnětu mi dovolte, abych Vás požádal
o hlubší zamyšlení nad fakty a situací
v oblasti kriminality, násilí a vzrůstající
projevy rasismu, fašismu a zda není již doba
a čas na změny ve vedení resortů -
ministerstev, které mají tyto závažné
a občanskou veřejnost trápící
problémy účinně řešit.