1. Zákon o některých opatřeních k regulaci prostituce. | Termín: III.čtvrtletí 1994 |
ministr spravedlnosti | |
2. Zásady zákona o provozu na pozemních komunikacích. | Termín: III.čtvrtletí 1994 |
ministr vnitra | |
ministr dopravy | |
3. Zákon o střelných zbraních a střelivu. | Termín: III.čtvrtletí 1994 |
ministr vnitra | |
4. Zákon o zamezení legalizace příjmů pocházejících z trestné činnosti. | Termín: III.čtvrtletí 1994 |
ministr spravedlnosti | |
5. Zákon o provozování soukromých bezpečnostních služeb a některých obdobných činností. | Termín: IV.čtvrtletí 1994 |
ministr vnitra | |
6. Zákon o některých opatřeních k zamezení organizovaných forem trestné činnosti (případně novela tr. řádu a zákona o Policii ČR). | Termín: IV.čtvrtletí 1994 |
ministr spravedlnosti | |
7. Zásady zákona o správních a soudních přestupcích. | Termín:IV.čtvrtletí 1994 |
ministr vnitra | |
8. Zásady zákona o poskytování azylu. | Termín:IV.čtvrtletí 1994 |
ministr vnitra | |
9. Zásady zákona o výkonu trestu odnětí svobody. | Termín: IV.čtvrtletí 1994 |
ministr spravedlnosti | |
10. Zásady rekodifikace trestního řádu a novela trestního zákona. | Termín: IV.čtvrtletí 1994 |
ministr spravedlnosti | |
11. Zásady zákona o pobytu cizinců. | Termín: I.čtvrtletí 1995 |
ministr vnitra | |
12. Zásady rekodifikace trestního zákona. | Termín: I.pololetí 1996 |
ministr spravedlnosti | |
13. Zásady zákona o Policii ČR. | Termín: I.pololetí 1996 |
ministr vnitra | |
14. Zásady zákona o obecní policii. | Termín: I.pololetí 1996 |
ministr vnitra |
Zpracováno z podkladů:
bezpečnostního úseku MV
Ředitelství služeb Policejního prezídia Policie ČR
Úřadu vyšetřování pro ČR
Ústředny kriminální policie Policejního prezídia Policie ČR
Odboru evidencí a statistik PP PČR
Krajských Správ Policie ČR
Institutu pro kriminologii a sociální
prevenci
a z materiálů:
ministerstva spravedlnosti
ministerstva obrany
ministerstva financí
ministerstva dopravy
1. Vývoj trestné činnosti v roce 1993
1. Charakteristika vývoje trestné činnosti v roce 1993
1.1 Dynamika trestné činnosti
1.2. Rizikově kriminogenní skupiny, oběti
1.3. Specificky sledovaná trestná činnost
1.3.1. Trestná činnost cizinců
1.3.2. Trestná činnost mládeže
1.3.3. Trestná činnost zjištěná v souvislosti s celním dohledem
1.3.4. Trestná činnost v dopravě
1.3.5. Trestná činnost na železnici
1.3.6. Trestná činnost v oblasti kulturního dědictví
1. 4. Trestná činnost v armádě
1.5. Činnost pořádkové služby Policie ČR
2. Problematika vyšetřování, trestního řízení a vězeňství
2.1.Přípravné řízení trestní
2.2. Soudnictví
2.3. Vězeňství
II. Struktura a vývoj jednotlivých druhů kriminality
1. Obecná kriminalita
2. Hospodářská kriminalita
3. Organizovaná kriminalita
III. Bezpečnostní situace v regionech ČR v roce.1993
1. Charakteristika bezpečnostní situace v regionech ČR v roce 1993
Tabulky
2. Shrnutí bezpečnostní
situace v regionech ČR v roce 1993
IV. Seznam materiálů
a legislativních návrhů MV předložených
vládě a Parlamentu v roce 1993
Upozornění:
Ve zprávě jsou pro
statistické přehledy použity plánované
tabulkové stavy policistů v okresech ke dni 31.
12. příslušného roku.
Ke dni 31. 12. 1992 jsou v Praze
započteni policisté zařazení u obvodních
ředitelství a policisté organizačně
začlenění ve Správě hl.m.Prahy
(odbory kriminální služby Praha 1-10). Ke dni
31. 12. 1993 jsou započteni policisté na PČR
obvodních úřadech pořádkové
a dopravní policie a policisté zařazení
na operačních střediscích, ', ekonomických
odděleních a úřadech kriminální
policie Prahy 1 - 10. Tyto útvary jsou organizačně
začleněny pod Správu hl. m. Prahy).
1. Charakteristika vývoje
trestné činnosti v roce 1993
1. 1. Dynamika trestné
činnosti
V roce 1993 bylo sice v České
republice spácháno 398505 trestných činů;
což je o 15,44% (+53 300) více než v roce předcházejícím,
ale zároveň bylo zaznamenáno další
zmírněné prudkého vývoje kriminality
z předcházejících let.
Míra objasněnosti
(31,73 %), která poprvé od roku 1990 nepatrně
stoupla (0,33 %), je zásadně podmíněna
podílem majetkové trestné činnosti
(82,1 %)
na celkové kriminalitě, přičemž
objasněnost této trestné činnosti
je tradičně nejnižší (20%).
Naproti tomu objasněnost je nejvyšší u
mravnostní (83%), hospodářské (77%)
a násilné trestné činnosti (73%),
jejichž podíl na celkové trestné činnosti
vak činí jen malé procento (0,51% mravnostní,
4,62% hospodářská a 4,97% násilná).
Výše zjištěných
škod dosáhla 14 595 109 tis. Kč, což je
oproti minulému roku o 52,21 o (+ 5 926 169 tis. Kč)
více.
Na celkovém objemu zjištěných
škod se hospodářská kriminalita podílí
28,9% obecná 69,12%. Majetková trestná činnost
se co do výše škod podílela na obecné
kriminalitě 95,36%.
Významný je i poměrně
vysoký nárůst zjištěných
škod, který např. v jihočeském
regionu činil oproti roku 1992 téměř
+ 300%. V této souvislosti je třeba vzít
v úvahu skladbu a rostoucí ceny odcizených
předmětů, zejména osobních
automobilů, starožitností počítačové
techniky apod.
Zajištěny byly škody
za 767 240 tis. Kč, tedy o 39,11% (- 492 766 tis. Kč)
méně než v roce 1992.
Celkový pokles zajištěných
Škod je zapříčiněn zejména
poklesem těchto škod v jihomoravském (-93,06%),
severočeském (- 76,83°0), západočeském
(- 60,2°10) a severomoravském (-38,77%) regionu.
Pozn.: Kriminální
statistiky zaznamenávají pouze trestné činy
ohlášené policii. Spáchané a
nenahlášené trestné činy představují
tzv. latentní kriminalitu. To.znamená trestnou činnost,
která není provázena vnějšími
projevy, na které může policie reagovat. Vysoká
míra latence je typická především
pro hospodářskou kriminalitu, pro některé
druhy mravnostních deliktů a je výrazným
atributem organizovaného zločinu.
(podrobněji viz kapitola
II. Struktura a vývoj jednotlivých druhů
kriminality)
1.2. Rizikové kriminogenní
skupiny, oběti
Mezi rizikové skupiny
z hlediska páchání trestné činnosti
patří zejména recidivisté a osoby
dříve trestané. Ze 174 593 pachatelů,
kteří se podíleli na spáchání
126 442 objasněných trestných činů,
je 101 597 (58,2%) osob opakovaně trestaných (podíl
recidivistů na celkové kriminalitě poklesl
oproti roku 1992 o 3,4% a činí 47,9%).
Pozn.: Recidivista
je pachatel úmyslného trestného činu,
který byl již za úmyslný trestný
čin odsouzen. Osoba dříve trestaná
je osoba, která byla opět odsouzena pro trestný
čin, ale alespoň jeden z nich není úmyslný.
Další významné
rizikové skupiny představují některé
skupiny dětí a mládeže (19,8 %),
osoby obtížně společensky adaptovatelné,
bezdomovci a někteří cizinci.
Hlavním předmětem
zájmu pachatelů jsou trvale finanční
hotovosti, cenné předměty (např. šperky,
starožitnosti), dále pak automobily, jízdní
kola a elektronika. Pachatelé trestné činnosti,
která přináší vysoké zisky
(jako je např. hospodářská kriminalita,
organizovaný zločin), investují do rozvoje
legálních aktivit a na financování
kvalifikované právní pomoci.
Širokou veřejností
je nejintenzivněji vnímána trestná
činnost majetková, popř. násilná.
Během r. 1993 bylo 27 833 obětí těchto
trestných činů, z toho bylo 12 720 oběti
vloupán;É do bytů, 11095 kapesních
krádeží a 4 018 loupeží. Nejčastěji
poškozováni byli občané ve věku
od 41 do 60 let, a to zejména v době mezi 19. a
21. hodinou. Oběťmi loupežných přepadení
byli nejčastěji lidé mezi 26 - 40 lety, a
to převážně na volném prostranství.
K trestnému činu
vloupání do bytu dochází nejčastěji
v panelové zástavbě, kapesní; krádeže
jsou nejčastěji páchány v dopravních
prostředcích.
1. 3. Specificky sledovaná
trestná činnost
1. 3. 1. Trestná činnost
cizinců
Služba cizinecké
a pohraniční policie PP ČR ve vymezeném
rozsahu zajišťuje ochranu státních hranic
a zodpovídá za povolování vstupu a
pobytu cizinců na území ČR, včetně
rozhodování o žádostech o přiznání
postavení uprchlíka a dočasného útočiště
a za výkon státní správy v oblasti
vydávání cestovních dokladů
ČR. Spolupracuje při ochraně civilního
letectví.
Nejdelší úsek
státních hranic má Česká republika
se SRN - 810,3 km, s Polskem - 761 km a s Rakouskem - 467,3 km.
Ke dni 31.12.199.3 jsou v provozu
na státních hranicích České
republiky 102 hraniční přechody (36 s Německem,
19 s Rakouskem, 20 s Polskem, 23 se Slovenskem), na kterých
plnila úkoly cizinecká policie. V tomto počtu
jsou zahrnuta i 4 letiště s pravidelným mezinárodním
provozem.
Státní hranice České
republiky byly v roce 1993 střeženy 141 odděleními
pohraniční policie. Tři z nich pro
svoji polohu na tzv. trojmezí působily současně
na dvou úsecích státních hranic České
republiky. Dalších 156 bylo dislokováno následovně:
na úseku státních hranic se SRN 57, s Rakouskem
33 a na úseku s Polskou republikou 48 oddělení
pohraniční policie. Na státních hranicích
se Slovenskou republikou bylo v průběhu roku 1993
zřízeno 18 odděleni pohraniční
policie.
V roce 1993 bylo na hraničních
přechodech České republiky v obou směrech
odbaveno celkem 213 440 529 osob, z toho 64 588 037 občanů
České republiky, 116 327 142 občanů
sousedních států, 31914 369 osob z dalších
států bez vízové povinnosti a 610
981 cizinců ze států s vízovou povinností.
Dopravních prostředků bylo odbaveno celkem
57 942 260. Nejvíce - 54% osob a 58% dopravních
prostředků bylo odbaveno na státních
hranicích České republiky se SRN.
Útvary cizinecké
a pasové služby dokumentují vzrůstající
počet cizinců, kteří žádají
o usídlení na území R. K 31.12.1993
bylo evidováno celkem 77 688 cizinců ze 150 států
s dlouhodobým nebo trvalým pobytem na území
České republiky, tj. cca o 56% více než
v roce 1992. Počet cizinců s trvalým pobytem
vzrostl oproti předchozímu roku o 6,6% a počet
cizinců s dlouhodobým pobytem o 125,5%. Oproti roku
1992 převažovali v roce 1993 cizinci s dlouhodobým
pobytem (46 070, tj. 59% z celkového počtu). Nejvíce
cizinců (cca 30%a z celkového počtu) bylo
usídleno v Praze. Počet cizinců bez státní
příslušnosti usídlených na území
České republiky vzrostl na 526 (tj. cca o 37%
více než v roce 1992).
V roce 1993 bylo v humanitárních
střediscích MV nově přijato 1 838
občanů ze zemí bývalé Jugoslávie,
kterým bylo poskytnuto dočasné útočiště,
mimo humanitární střediska MV bylo na území
ČR dalších 676 osob. V roce 1993 bylo podána
2 194 žádostí o přiznání
postavení uprchlíka v ČR, z nichž kladně
bylo vyřízeno 243 žádostí.
Ilegální tlak na
státní hranice bývalé ČSFR
během posledních let neustále rostl. V roce
1993 bylo zaznamenáno 43 302 osob ze 74 států,
které uskutečnily ilegální přechod
státních hranic České republiky nebo
se o něj prokazatelně pokusily.
Na rozdíl od předchozích
let v roce 1993 kulminoval nelegální pohyb osob
přes státní hranice již v dubnu, během
léta měl klesající tendenci a od září
opět stoupal. Pokles souvisel především
se zrněnou azylového zákona v SRN.
Nejčastějším
motivem ilegální migrace jsou ekonomické
důvody, což se týká i osob ze zemí
bývalé Jugoslávie, jejichž cílem
je převážně SRN.
Celkově ilegální
tlak převažoval ve směru z České
republiky, pouze na úseku státních hranic
se Slovenskou republikou tomu bylo naopak (do října
1993 byly totiž podmínky pro vstup cizinců
na území České republiky ze Slovenské
republiky v podstatné nekontrolovatelné). Nejvíce
osob (především z bývalé Jugoslávie,
Bulharska a Rumunska) bylo zadrženo na úseku státních
hranic České republiky se SRN (92%), a to pro přechod
do SRN (90,65%). Maximum z celkového tlaku (cca 55%) nesl
severočeský region, v prosinci podíl dosáhl
hodnoty cca 65%.
Závažným
problémem se stává trestná činnost
cizinců, většinou mezinárodně
organizovaná.
Převaděčská
činnost je provozována zásadně za
úplatu, přičemž jde řádově
o stovky až tisíce marek nebo dolarů za osobu.
V roce 1993 orgány cizinecké a pohraniční
policie zadržely 7 045 osob, které se pokusily pokročit
státní hranice za pomoci jiných osob. Pro
napomáhání k ilegálnímu přechodu
nebo pro pokus o ilegální přechod státní
hranice bylo předáno úřadům
vyšetřování k řešení
50 osob. Z toho proti 33 osobám bylo zahájeno trestní
stíhání pro trestný čin dle
§ 171a/1,2 tr. zákona a 7 osob bylo stíháno
vazebně.
Největší počet
osob zadržených pro ilegální přechod
státních hranic, či pro pokus o něj
za pomoci převaděče, tvoří
státní příslušníci bývalé
Jugoslávie (69%), dále jsou to občan Bulharska,
Činy, Vietnamu, Rumunska a Tunisu. Služeb převaděčů
využívají především občané
Číny (31%) a občané Vietnamu (20%).
Na převaděčské činnosti se
v roce 1993 nejvíce podíleli občané
České republiky, převážně
soukromí podnikatelé a zaměstnanci dopravních
firem (56%), dále občané bývalé
Jugoslávie (23,3%), Vietnamu, SRN a Slovenské republiky.
Cizinecká policie v r.
1993 uložila 16 534 cizincům zákaz pobytu na
území České republiky. Hlavním
důvodem zákazů pobytu bylo ilegální
překročení státních hranic
České republiky a porušování
pobytového režimu. (Podrobněji je problematika
migrace cizinců na území ČR zpracována
v materiálu, který předkládá
MV Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR
pod názvem Informace o stavu v oblasti migrace ČR).
Celkem 19 873 osob bylo v roce
1993 vráceno policejními orgány sousedních
států (převážně SRN) pro
ilegální přechod státních hranic
(z toho 456 občanů ČR, 12 226 státních
příslušníků bývalé
Jugoslávie). Většina z nich pobývala
na území ČR různě dlouhou dobu
bez finančních prostředků, při
omezených možnostech obživy legálním
způsobem. Soustřeďovaly se především
v blízkosti státních hranic, v Praze a v
Plzni.
Za rok 1993 bylo v oblasti poměňování
a zneužívání cizích cestovních
dokladů zaznamenáno kolem 700 osob (za rok 1992
v celé ČSFR cca 600 osob), a to pouze na hranicích
České republiky. Z 34% se jednalo o občany
ČR, občanů bývalé Jugoslávie
bylo 33% a občanů asijských států
23%.
V průběhu r.
1993 bylo v České republice oproti r. 1992 pro různé
trestné činy řešeno celkem 2 366 případů
cizích státních příslušníků.
Nejvíce se na trestné činnosti podíleli
občané Polska (20%), občané republik
bývalé Jugoslávie (14%), SRN (12,3%), Rumunska
(9,7%), Vietnamu (8%), států SNS (8%) a Bulharska
(6,3%). Většina z nich páchala majetkovou a
násilnou trestnou činnost (krádeže,
hospodářskou trestnou činnost), u občanů
SRN převažovaly dopravní nehody.
1, 3. 2. Trestná činnost
mládeže
Zvláště
sledovanou skupinou z hlediska páchání trestné
činnosti je mládež. V roce 1993 spáchala
mládež 26 490 tr. činů, což je
19,9% z celkového počtu objasněných
trestných činů. Vzrůst oproti roku
1992 činí 12,8% (+ 2 960 tr.č.).
Po linií obecné
kriminality bylo mládeži prokázáno 25
592 tr.činů, což je 25,8% z celkové
objasněnosti obecné kriminality. Zvýšení
tr. činů proti roku 1992 (+ 2 847) představuje
12,5%.
V kategorii majetkové kriminality
se mládež dopustila 22 606 tr. činů,
tj. 30;3% z objasněných tr, činů.
Oproti roku 1992 spáchala mládež o 12,4% tr.
činů (+ 2.497) více. Nejčastěji
se přitom dopouštěla krádeží
prostých.
Násilných tr. činů
spáchala mládež 1 688 a její podíl
na této objasněné kriminalitě d©sáhl
11,4%. Oproti roku 1992 spáchala mládež o 14,7%
více násilných tr. činů (+
216).
Nejvíce tr. činů
mládeže bylo zjištěno v severomoravském
a východočeském regionu Ke snížení
počtu pod úroveň roku 1992 došlo ve
středočeském a západočeském
regionu.
Zvláštní kategorií
trestné činnosti, na které se ve zvýšené
míře podílejí některé
extremistické skupiny dětí a mládeže,
jsou násilné projevy s rasovým podtextem.
V roce 1993 došlo k 51 projevům rasového násilí,
což představuje oproti předcházejícímu
roku nárůst o 20 trestných činů.
Pozn.: MV zpracoval.o k této
problematice analýzu, která bude na základě
doporučení premiéra V Klause v druhé
polovině roku 1994 dopracována, doplněna
o návrhy opatření a předložena
vládě ČR.
Zvyšující
se podíl dětí a mládeže na trestné
činnosti odpovídá celkovému trendu
trestné činnosti v populaci všeobecně.
Podstata příčin tohoto jevu spočívá
zejména v problematice trávení volného
času a hledání jeho smysluplné náplně.
S tímto problémem úzce souvisí všeobecný
odklon od "budování" tzv. rodinných
mikroklimat a orientace rodičů na vytváření
ekonomicky stabilní a prosperující pozice
ve společnosti. Dalšími problémy je
nedostatek školních zájmových aktivit
dětí a mládeže, nekontrolované
působení sdělovacích prostředků,
zejména televize, filmu, videa apod. Tento problém
je mnohem širší a zasluhuje si specifickou analýzu.
(Pozn.: Informace o situaci
rizikových skupin dětí a mládeže
a aktivit jednotlivých resortů zaměřených
na prevenci negativních sociálních jevů,
včetně návrhů opatření,
jejímž vypracováním je pověřen
ministr práce a soc. věcí ve spolupráci
s ministry vnitra, spravedlnosti a školství, mládeže
a tělovýchovy, má být předložena
na základce u.snesen(vlády č. 506 ze dne
8. září 1993 vládě ČR
do 30. června 1994).
1. 3. 3. Trestná činnost
zjištěná v souvislosti s celním dohledem
Při prováděni
celního dohledu zjistily celní orgány v roce
1993 celkem 31 374 celních přestupků (podle
§294 celního zákona č. 1311993 Sb.),
což je cca o 10,5% více než v roce 1992, kdy
bylo v rámci České republiky zjištěno
29 84.5 celních přestupků. Celková
hodnota zboží, které bylo předmětem
těchto celních přestupků, činila
658,2 mil. Kč, což ve srovnání s rokem
1992 představuje zvýšení o 97%, kdy
tato hodnota zboží činila 334,5 mil. Kč.
Celních deliktů,
které spáchaly právnické nebo fyzické
osoby - podnikatelé (podle § 298 celního zákona)
bylo v roce 1993 zjištěno 3 545 s hodnotou zboží
1037 mil. Kč.
Devizových přestupků
podle §43 celního zákona bylo v roce 1993 zjištěno
4 981 s celkovou hodnotou zboží 21,3 mil. Kč,
což je co do počtu případů i
hodnoty zboží o cca 51% méně než
v r.1992.
Orgánům činným
v trestním řízení bylo předáno
844 případů pro podezření ze
spáchání trestného činu podle
§ 124 (porušování předpisů
o oběhu zboží ve styku s cizinou) a §148
(zkrácení daně, poplatku a podobné
dávky) trestního zákona č. 140/1961
Sb., v platném znění. Hodnota zboží
u těchto případů činila celkem
338 mil. Kč.
V průběhu roku 1993
celní orgány zjistily celkem 14 případů
nelegální přepravy omamných látek,
z toho 7 případů přepravy kokainu
(v celkové váze 8 586 g), 4 případy
přepravy hašiše (6 181 g) a po jednom případu
přepravy marihuany (15 g), heroinu (2g) a pervitinu (3g).
Mimo to celní orgány
v roce 1993 zadržely 3 167 osob, které nezákonně
překročily nebo se pokusily překročit
stá.tni hranici. Tyto osoby byly k dalšímu
řízení předány orgánům
cizinecké a pohraniční policie.
Nejčastější
oblastí porušování celních předpisů
je oblast režimu s ekonomickými účinky
a režimu tranzitu, kde dochází k nedodržení
stanovených podmínek, zejména nedodání
zboží celnímu úřadu určení
apod. Dále jde o zneužíváni mezinárodních
ručících dokumentů (především
karet TIR) při přepravě zboží
podléhajícího vysokým spotřebním
daním (líh, alkohol, cigarety), dvojí fakturaci
nebo podfakturaci, padělání celních
dokladů a razítek, vše s cílem vyhnout
se placení cla a daní, popř. částku
cla a daní nezákonně sníží.
Rovněž jsou zjišťovány případy
fingovaných vývozů zboží s cílem
získat potřebný doklad pro odpočet
daně z přidané hodnoty apod.
V souvislosti s tímto stavem
stále roste počet případů verbálního
i fyzického napadání celníků.
Důležitým předpokladem
ke zlepšení situace v oblasti celní kriminality
jsou výrazné legislativní změny provedené
souběžně s určitými investicemi
státu cíleně pro útvary celní
správy, které se zabývají touto speciální
problematikou.
1. 3. 4. Trestná činnost
v dopravě
V roce 1993 došlo v průměru
každé necelé 4 minuty k dopravní nehodě,
každých 20 minut byl při nehodě zraněn
člověk, každé 1,5 hodiny byl těžce
zraněn člověk a každý den přišli
o život v průměru 4 lidé.
Na území České
republiky došlo v roce 1993 ke 152 157 dopravním nehodám,
tj, o 21,2% (+ 26 258) více než v roce 1992. Při
dopravních nehodách bylo 1 355 osob usmrceno, to
znamená pokles oproti roku 1992 o 2,9% (-40 osob), zraněno
těžce bylo 5 629, což je o 3,7% více (+
200 osob) a 26 821 osob bylo zraněno lehce, což je
0,4% více (+ 113 osob).
Podle odhadu dopravní policie
na místě nehody byla na vozidlech, jejich nákladu,
popř. zařízení komunikace, způsobena
hmotná škoda ve výši 2,99 mld.KČ,
což je o 66,6%
více (+ 1,2 mld. Kč) než v minulém roce.
Výše škod stále roste zejména proto,
že se zvětšuje počet drahých zahraničních
vozů na naŠich komunikacích.
Dopravní policie řešila
na úseku bezpečnosti silničního provozu
celkem 654 015 přestupků, což je o 115 463
více než v roce 1992. Z toho blokově 557 863,
což představuje zvýšení o 80 507
oproti roku předcházejícímu. Vybráno
bylo 75 590 252,- Kč.
Počet nehod a odhad
hmotných škod v r. 1993 je nejvyšší
v historii statistického sledování, počet
těžce zraněných je nejvyšší
za posledních 15 let a počet lehce zraněných
je nejvyšší za posledních 20 let. Pozitivní
skutečností vývoje nehodovosti v roce 1993
je pokles počtu usmrcených osob, ale i tak zůstává
tento počet druhý nejvyšší (po
roce 1992) za posledních 20 let.
Pokles počtu usmrcených
osob je výsledkem důsledného uplatňování
homologačních předpisů SN - EHK, které
do značné míry zvyšují aktivní
i pasivní bezpečnost vozidel.
ČR uplatňuje 71
z 93 homologačních předpisů OSN -
EHK a hodlá přistoupit k dalším.
K největšímu
počtu dopravních nehod došlo na území
hl.m. Prahy - 32 600 (prakticky každá 5, evidovaná
nehoda se stala v Praze) a na území severomoravského
regionu - 21 842. Ve všech regionech byl počet nehod
vyšší než v r. 1992, největší
relativní nárůst byl na území
východočeského regionu - o 27,9%. Nejvíce
usmrcených bylo při nehodách na území
jihomoravského regionu - 26(? (téměř
každý 5. usmrcený v ČR). V jihočeském,
severočeském, východočeském
a severomoravském regionu byl počet usmrcených
nižší než v r. 1992.
Mezi hlavní příčiny
dopravní nehodovosti patří nesprávný
způsob jízdy, nepřiměřená
rychlost, nedání přednosti v jízdě,
nesprávné předjíždění
a technická závada vozidla. Negativní vývoj
dopravně bezpečnostní situace je především
ovlivňován: neustálým růstem
počtu evidovaných vozidel a řidičů,
vlastním výkonem dopravní služby a nevyhovujícím
technickým vybavením co do počtu i kvality,
nedostatečnou údržbou hlavní uliční
sítě, nízkým tempem ve výstavbě
nových komunikací atp.
1. 3. 5. Trestná činnost
na železnici
Železniční
policie ČR (dále jen "ŽP ČR")
byla do konce roku 1993 v působnosti ministerstva dopravy
R. V souvislosti s novelizací zák. č. 283191
Sb., o Policii ČR, vznikla, v rámci Policie ČR
dnem 1. ledna 1994, Služba železniční
policie.
Policisty ŽP ČR bylo
v roce 1993 zjištěno celkem 2 036 trestných
činů, a to jak po linii obecné, tak i
hospodářské kriminality (vedle ŽP ČR
se trestnou činností na železnici, zejména
hospodářskou činností, zabývala
i kriminální policie).
Škody způsobené
pachateli trestných činů činily celkem
17 038 514,- Kč. Nejfrekventovanějšími
trestnými činy po linii obecné kriminality
byly krádeže barevných kovů (telefonní
vedení, součásti zabezpečovacích
zařízení, součásti železničních
volů apod.), kterých bylo zjištěno 605
se škodou 5 039 453; Kč a krádeže
ku škodě cestující veřejnosti.
Těchto trestných činů bylo zjištěno
469 a způsobená škoda činila
2 708 905 Kč. Páchání krádeží
barevných kovů není společensky nebezpečné
pouze způsobenými hmotnými následky,
ale bezprostředně ohrožuje bezpečnost
železniční dopravy.
Po linii hospodářské
kriminality bylo zjištěno 420 trestných
činů krádeží zásilek se
škodou 2 734 544,- Kč.
Z obecně nebezpečné
trestné činnosti bylo zjištěno 14
případů hrozby výbuchem a 26
případů úmyslného položení
překážky na železniční trať.
Pachatelů trestné
činnosti bylo odhaleno 534, z toho 52 bylo
zaměstnanců Českých drah.
Podle statistických údajů
ŽP ČR činila objasněnost trestných
činů spáchaných v obvodu celostátních
drah v roce 1993 26,67 %.
Za sledované období
bylo policisty ŽP ČR zjištěno 26 652
přestupků. V blokovém řízení
jich bylo vyřízeno 23 621 a částka
vybraná za uložené pokuty činí
1 499 886,- Kč. 722 přestupků
bylo předáno k dalšímu opatření
útvarům Policie ČR a 2 309 jich bylo
oznámeno k projednání správním
orgánům.
Při ochraně veřejného
pořádku, bezpečnosti osob a majetku bylo
policisty ŽP ČR provedeno 25 612 doprovodů
vlaků osobní dopravy. Bylo sledováno 12
263 vybraných zásilek, 222 jich bylo
doprovázeno a 1 351 střeženo.
Na úseku pátrání
bylo vypátráno 819 hledaných osob
a 52 věcí.
Páchání trestné
činnosti negativně ovlivňuje zejména
koncentrace kriminálně závadových
osob a imigrantů v prostorách větších
nádraží. Největší problémy
jsou zjišťovány v železniční
stanici Praha - Hlavní nádraží, kde
dochází k soustřeďování
běženců zejména ze zemí východní
Evropy, kteří si v mnohých případech
opatřuji prostředky k obživě trestnou
činností