Ministerstvo vnitra
Č.j.: OŘ - 53/20
- A - 94
Materiál pro schůzi
Parlamentu ČR
Obsah: | |
Předkládá se na základě usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR č.227 ze dne 13.října 1993. | I. Důvodová zpráva |
II. Zpráva vlády o bezpečnostní situaci v ČR v r.1993 | |
III. Harmonogram legislativních aktivit vlády v trestně bezpečnostní oblasti | |
IV. Příloha |
Předkládá: | Doc. Ing. Václav K1aus, CSc., |
v. r. předseda vlády | |
Zpracoval: | Jan RUML, v. r. |
ministr vnitra |
Materiál byl zpracován
na základě usnesení Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky č. 227 ze dne
13. října 1993, kterým byla vláda
České republiky požádána, aby
do 31.3.1994 předložila Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR zprávu o bezpečnostní
situaci České republiky shrnující
poznatky všech resortů, včetně ministerstva
obrany ČR a zpravodajských služeb. Gescí
nad přípravou tohoto materiálu byl pověřen
ministr vnitra.
Zpráva o bezpečnostní
situaci v České republice v roce 1993 byla zpracována
z podkladů ministerstva vnitra a Policie ČR, ministerstva
obrany, ministerstva spravedlnosti a dalších resortních
ministerstev a zpravodajských služeb.
Ve zprávě je stručně
zhodnocena bezpečnostní situace v České
republice v roce 1993. Jsou stanovena nejzávažnější
rizika, kterým se bude vláda i nadále přednostně
věnovat, a v základních obrysech jsou popsány
aktivity vlády v boji proti kriminalitě, základní
organizační a koncepční změny
v bezpečnostním systému, ke kterým
dochází v oblasti prevence i represe tedy změny
systémově - organizační, legislativní,
materiálně technické apod.
V poslední kapitole je
definován cílový stav nové koncepce
trestního řízení, která by
měla odpovídajícím způsobem
reagovat na nově se objevující závažné
případy trestné činnosti, páchané
zejména formou organizovaného zločinu. Dále
je popsána činnost meziresortní pracovní
skupiny, která se pod gescí Ministerstva spravedlnosti
zabývá právě otázkou rekodifikace
trestního řádu, ale i zpracováním
návrhu změn trestního práva hmotného.
Závěr zprávy
obsahuje souhrnný přehled připravovaných
Iegislativních změn v trestně bezpečnostní
oblasti z hlediska časové posloupnosti termínů
jejich předložení Parlamentu České
republiky.
Příloha zprávy
je věnována vývoji kriminality v České
republice v roce 1993 ve srovnání s rokem 1992.
Obsahuje charakteristiky vývoje trestné činnosti
včetně informací o specificky sledovaných
oblastech trestné činnosti a stručné
vyhodnocení údajů Policie ČR, úřadu
vyšetřování pro ČR, soudů
a vězeňství.
V dalších kapitolách
přílohy je krátce komentována struktura
a vývoj jednotlivých druhů kriminality a
bezpečnostní situace v regionech České
republiky. Situace v okresech je dokumentována zejména
tabulkovou a grafickou částí přílohy.
Závěr přílohy
obsahuje seznam materiálů a legislativních
návrhů ministerstva vnitra, předložených
vládě a Parlamentu v roce 1993.
"Zpráva o bezpečnostní
situaci v České republice v roce 1993" je materiálem,
který dokumentuje specifickou oblast české
společnosti v prvním roce existence samostatné
České republiky.
strana | |
1. Úvod | 1 |
2. Bezpečnostní situace v ČR v r.1993 | 2 |
2.1. Trend zjištěných a objasněných trestných činů | 2 |
2.2. Vývoj kriminality podle druhů trestné činnosti | 3 |
2.3. Rizikové regiony, kriminogenní skupiny | 3 |
2.4. Dopravní situace | 5 |
2.5. Přestupky | 5 |
2.6. Odsouzení pachatelé a skladba uložených trestů | 5 |
2.7. Shrnuti | 6 |
2.. Výhled do roku 1994 | 6 |
3. Bezpečnostní rizika | 8 |
3.1. Rizika s mezinárodním prvkem, která bezprostředně souvisejí se stabilitou politického systému. | 9 |
3.1.1. Migrace | 9 |
3.1.2. Organizovaný zločin | 11 |
3.1.3. Rasové konflikty | 14 |
3.2. Rizika, která mají bezprostřední vliv na úroveň vědomi občanů o ochraně jejich osobních svobod, zdraví a majetku. | 15 |
3.2.1. Opatřeni organizační | 15 |
3.2.2. Prevence kriminality | 18 |
3.2.3. Opatření přijatá v oblasti legislativy | 19 |
4. Opatření v rozpočtově oblasti | 21 |
5. Připravované legislativní aktivity vlády v bezpečnostní oblasti | 22 |
5.1. Připravované legislativní aktivity vlády | 22 |
5.2. Souhrnný přehled připravovaných legislativních zněn | 25 |
6. Závěr | 26 |
1 Úvod
Vláda si je vědoma
toho, že zajištění bezpečnosti
a veřejného pořádku je jednou ze základních
podmínek pro udrženi společenské a politické
stability.
Nárůst kriminality
je nyní jedním z rozhodujících faktorů,
které ovlivňují názory občanů
na schopnost vlády realizovat program rozvoje demokratické
společnosti. Otázka bezpečnosti občanů
se postupně dostala na první místo v kategorii
společenských hodnot. Ministerstvo spravedlnosti
a ministerstvo vnitra sou v očích veřejnosti
hlavními garanty zajišťování bezpečností.
Vláda České
republiky v lednu 1993 přijala "Koncepci ministerstva
vnitra v oblasti vnitřního pořádku
a bezpečnosti a doktrínu Policie ČR".
V tomto dokumentu jsou obsaženy obecné teze vyjadřující
zásady policejní doktríny a konkrétní
úkoly na období let 1993 a 1994. Vláda přitom
vycházela z provedené analýzy stavu bezpečnosti
a stanovila zásady postupu transformace organizace a činnosti
bezpečnostních složek.
Hlavním záměrem
vlády České republiky bylo omezeni růstu
kriminality. Analýza bezpečnostní situace
ukazuje, že v roce 1993 došlo k utlumení a zmírnění
dynamiky růstového trendu kriminality (viz příloha,
str.l). Vyžadovalo to však mimořádné
úsilí bezpečnostních složek státu.
Z analýzy bezpečnostní
situace dále vyplývá, že v současně
době nelze z žádného vnějšího
či vnitřního bezpečnostního
faktoru vyvodit bezprostřední existenční
ohrožení České republiky a jejího
obyvatelstva.
2. Bezpečnostní
situace v ČR v r.1993
Česká republika
se v současnosti nachází v transformačním
období. Směřuje
od totalitního uspořádání společnosti
k demokratickému modelu. Tento proces zahrnuje celý
komplex jevů. Dochází k obrovským
změnám jak v oblasti materiální, tak
v oblasti psychologické. Obdobné procesy jsou
obvykle doprovázeny vzrůstem kriminality.
2.1. Trend zjištěných
a objasněných trestných činů
V průběhu sledovaného
období se podařilo zmírnit prudký
vývoj kriminality z předcházejících
let. Zmírňující
se trend dynamiky nárůstu kriminality dokumentují
následující meziroční změny
počtu zjištěných trestných činů:
1990/1989 = +79,5%; 1991/1990 = +30,5%; 1992/1991 = +21,9%; 1993/1992
= +15,4%. Statistické údaje za první čtvrtletí
roku 1994 signalizují dokonce pokles zjištěných
trestných činů oproti stejnému období
roku 1993.
V roce 1993 bylo v České
republice spácháno 398 505 trestných činů,
což je o 15,44% (+53 300) více než v roce předcházejícím.
Objasněnost
poprvé od roku 1990 zaznamenala pozitivní vývoj
(+ 0,33%).
Objasněno bylo 126 442 (31,73%) trestných činů,
což oproti roku 1989 představuje zvýšení
o 32 900 objasněných trestných činů
(pozitivní je vývoj u objasněnosti násilné
+ 2,8% a mravnostní + 2% trestné činnosti).
V roce 1993 bylo dodatečně objasněno 6 856
trestných činů spáchaných v
předcházejících letech.
V absolutních číslech
objasněnost od roku 1990 státe roste (rok 1989:
93 542 tr. činů, 1993: 126 442).
Tento stav je výsledkem
intenzivní práce Policie ČR, úprav
v legislativním procesu, které jsou prováděny
ve prospěch činnosti Policie ČR. Vedení
MV a Policie ČR klade dr na zlepšení materiálně-technického
vybavení útvarů Policie ČR, dochází
k zásadním personálním změnám
v řídících strukturách.
2.2. Vývoj kriminality
podle druhů trestné činnosti
Klesá trestná
činnost vloupáním do objektů - obchodů,
restaurací atp.,
což ovlivňuje poměrně nízký
růst počtu krádeží vloupáním
(evidentně zde působí efekt zavádění
bezpečnostních opatření, jakými
jsou např.bezpečnostní zámky, poplašná
zařízení, budování pultů
centralizované ochrany).
Stoupá počet
krádeží prostých (nezajištěné
věci), tzn.
věcí, u kterých pachatel nemusí překonat
žádnou překážku. Do kategorie krádeží
prostých patří i krádeže aut,
které zaznamenávají trvale prudký
vzestup (1989 - 4 561, 199011 685, 1991 - 10 849, 1992 - 20 829,
1993 - 25 522).
Stoupá uliční
kriminalita, vandalismus
- v případě této trestné činnosti
má mimořádný význam zvýšení
počtu policistů na ulici (které umožní
novela tr.řádu snížením administrativní
zátěže policistů) a preventivní
aktivity, které spočívají v eliminaci
kriminogenních podmínek (osvětlení
ulic, odstraňování ohrad apod.), i preventivní
chování občanů samých.
Největší
růst se v roce 1993 proti r. 1992 projevil u hospodářské
kriminality (+55,54%),
jejíž společenská nebezpečnost
se výrazně stupňuje. V důsledku probíhajících
ekonomických změn vznikly nové, v zemi dosud
neznámé, formy hospodářské
kriminality, resp. rozšířily se dříve
méně rozsáhlé trestné skutky
s mezinárodním prvkem, finanční kriminalita,
kriminalita v rámci nehmotných práv a počítačová
kriminalita.
Statisticky doložený
vzrůst počtu hospodářských
trestných činů je doprovázen i vysokou
mírou objasněnosti. Obě skutečnosti
lze interpretovat jako výsledek zvýšeného
úsilí Policie ČR v odhalování
hospodářské trestné činnosti:
policii se postupně daří pronikat do latentních
oblastí zločinu.
2.3. Rizikové regiony,
kriminogenní skupiny
Nejrizikovějšími
regiony z hlediska
nápadu trestné činnosti jsou ty, ve kterých
souběžně působí největší
množství rizikových faktorů - zejména
vysoká koncentrace rizikových skupin obyvatelstva,
anonymita, migrace, špatné ekologické prostředí,
popřípadě vliv nelegálních
přeshraničních aktivit. Situace v rámci
jednotlivých regionů není ve všech okresech
stejná, mění se podle intenzity působení
kriminogenních faktorů i podle momentálních
opatření a aktivit policie a občanů.
Hl. m.Praha, severočeský
a severomoravský region jsou se zřetelem k nápadu
trestné činnosti považovány za prioritní
pro přijímání opatření
ke snížení kriminality.
V těchto regionech jsou do policejních útvarů
přednostně doplňovány další
tabulková místa policistů, technické
prostředky, policisté jsou finančně
zvýhodněni atp.
Zejména v západočeském
a severočeském regionu a ve velkých městech
se významně projevují nové kriminogenní
a kriminální skupiny (např. prostitutky,
převaděči, pašeráci atp.).
Přitom lze předpokládat, že jejich význam
z hlediska veřejného pořádku a kriminality,
zvláště ve spojení s organizovaným
zločinem, může dále růst.
V souvislosti se sílícím
migračním tlakem policie velmi pečlivě
sleduje trestnou činnost cizinců (v některých
případech mezinárodně organizovanou),
a to především v oblasti distribuce drog,
padělání peněz a dokladů, obchodu
se zbraněmi, krádeží vozidel, převaděčství
apod.
V roce 1993 vrátily, policejní
orgány sousedních států (především
SRN) celkem 19.873 osob pro ilegální přechod
státních hraníc. Z toho bylo 456 občanů
České republiky a 12 226 státních
příslušníků bývalé
Jugoslávie. Většina ze zadržených
a orgánů sousedních států vrácených
osob pak na území naší republiky pobývala
bez finančních prostředků různě
dlouhou dobu, při omezených možnostech získávání
prostředků k obživě legálním
způsobem. Soustřeďovaly se především
v oblastech v blízkosti státních hranic,
v Praze a v Plzni, Část těchto osob se sama
vrací do země původu, část
je vrácena, cizineckou policií a část
se znovu pokouší o ilegální přechod
hranice.
V průběhu r. 1993
spáchalo celkem 2 366 cizích státních
příslušníků v České
republice různé trestné činy. Nejvíce
se na trestné činnosti podíleli občané
Polska (20%,)a
občané republik bývalé Jugoslávie
(14%), SRN (12,3%), Rumunska (9,7%), Vietnamu (8%), států
SNS (8%)
a Bulharska (6,3%). Většina z nich páchala
majetkovou a násilu trestnou činnost (krádeže,
hospodářskou trestnou činnost), u občanů
SRN převažovaly dopravní nehody.
Hodnota zboží,
které je předmětem celních, daňových
a devizových přestupků a deliktů,
stále roste.
Roste kvalifikovanost a znalost pachatelů v oblasti porušování
celních a daňových předpisů
a výrazně se zkvalitňuje i jejich technické
vybavení.
Celních deliktů,
které spáchaly právnické nebo fyzické
osoby - podnikatelé (podle § 298 celního zákona),
bylo v roce 1993 zjištěno 3 545 s hodnotou zboží
1037 mil. Kč.
Devizových přestupků
podle § 43 celního zákona bylo v roce 1993
zjištěno 4 981 s celkovou hodnotou zboží
21,3 mil. Kč, to je co do počtu případů
i hodnoty zboží o cca 51 % méně než
v r. 1992.
2.4. Dopravní situace
V roce 1993 se stalo na území
České republiky 152 157 dopravních nehod,
což oproti roku 1992 představuje zvýšení
o 21,2% (+ 26 258). Při dopravních nehodách
bylo 1355 osob usmrceno, to znamená pokles oproti roku
1992 o 2,9% (-40 osob), zraněno těžce bylo
5 629, což je o 3,7% více (+ 200 osob) a 26 821 osob
bylo zraněno lehce, což je 0,4% více (+ 113
osob).
Počet nehod a odhad hmotných
škod (prudce stouply ceny aut) v r. 1993 je nejvyšší
v historií statistického sledováni, počet
těžce zraněných je nejvyšší
za posledních 15 let a počet lehce zraněných
je nejvyšší za posledních 20 let. Pozitivní
skutečností ve vývoji nehodovosti v roce
1993 je pokles počtu usmrcených osob, ale i tak
zůstává tento počet druhý nejvyšší
(po roce 1992) za posledních 20 let,
2.5. Přestupky
V roce 1993 pořádková
služba Policie ČR řešila 1 091 305 přestupků.
Roste i počet přestupků, které řeší
dopravní a cizinecká policie a orgány celní
služby.
2.6. Odsouzení pachatelé
a skladba uložených trestů
Soudy v roce 1993 pravomocně
odsoudily 35 157 osob (t.j. o 4 125 osob více oproti roku
1992). V roce 1993 však došlo k částečnému
zpomalení nárůstu počtu odsouzených
osob v porovnání s vysokými nárůsty
v předchozích letech.
Nejvíce pachatelů
bylo odsouzeno za trestné činy proti majetku
- 49,5%, konkrétně krádeže, krádeže
vloupáním a podvody, za trestnou činnost
v dopravě 7,3%, trestnou činnost zanedbání
povinné výživy - 5,6% (§213 tr.zák.),
trestnou činnost násilné povahy - 5,1% (§§
221, 222, 225 tr.zák.), za trestnou činnost loupeže
- 2,5% (§ 234 tr.zák.) a za trestnou činnost
výtržnictví - 3,7% (202 tr.zák.). Tato
skladba je v podstatné stejná jako v roce 1992.
Ve skladbě uložených
trestů nedošlo ke změně.
Převažují tresty podmíněného
odnětí svobody - 57,4%. Nepodmíněných
trestů odnětí svobody bylo uloženo 23.4%
a peněžitých trestů 14,7%.
Podíl soudně
označených recidivistů na celkovém
počtu odsouzených činil 15,5%, což představuje
oproti roku 1992, kdy bylo odsouzeno 16,8% recidivistů,
mírný pokles. Mladistvých pachatelů
bylo odsouzeno 14,8%, což je nárůst o 1,4%
oproti roku 1992. Podíl cizinců na celkovém
počtu odsouzených pachatelů činil
4,5%.
2.7. Shrnutí
Trestná činnost
v České republice zaznamenává v posledních
letech kvantitativní i kvalitativní změny.
Vedle "klasické" kriminality jsou odhalovány
netradiční formy i druhy trestných činů,
včetně změn v jejich skladbě. Klesá
podíl skutkově a právně jednoduchých
trestních věcí a roste počet případů
sériově skupinové páchané trestné
činnosti. Nové formy trestné činnosti
vykazují znaky určité specializovanosti a
organizovanosti. Při páchání trestného
činu roste brutalita, mnohdy provázená použitím
střelné zbraně. V trestné činnosti
se projevují znak plošnosti a skutečnost, že
bývá páchána ve spojeni, či
v přímé součinnosti s kriminálními
živly ze zahraničí. Zločin se tak postupně
blíží "evropskému, západním
standardu".
2.8. Výhled do roku
1994
Podle analýz bude ČR
vystavena v nejbližším období ještě
většíma tlaku organizovaného zločinu
zejména v oblasti drog, finančních machinaci,
manipulace s odpadovými materiály, pašování
a praní peněz.
Vzhledem k tomu, že západoevropské
země vytvářejí zásadní
opatření, aby zamezily nelegální masové
migraci, lze předpokládat, že se zvýši
zájem migrantů o usídlení v České
republice, v Polsku, Slovenské republice a Maďarsku.
Jejich přítomnost může vyvolat některé
negativní společenské reakce (xenofóbie,
rasismus).
Na území ČR
nebyl v loňském roce zaznamenán přímý
signál k připravované teroristické
akci namířené proti českým
občanům, cizím státním příslušníkům,
nebo proti objektům na našem území.
Rovněž zde dosud nebyla zjištěna přítomnost
fundamentalistických teroristických organizací.
Vnitřní terorismus
na území ČR se dosud neprojevil, nebyla
prokázána ani spolupráce extrémistů
se zahraničními zpravodajskými službami.
Byla zaregistrována spolupráce českých
extrémistických skupin se zahraničními
extrémisty (např. z Německa, Francie).
Podle informací získaných
Volenským obranným zpravodajstvím nebyly
v roce 1993 závažným způsobem dotčeny
zájmy státu v oblasti obrany.
Na základě dlouhodobé
analýzy vývoje vojensko - politické situace
lze konstatovat, že bezprostřední vnější
vojenské ohrožení ČR v současné
době neexistuje.
Za vojensky nejrizikovější,
mimořádně složitý a rozporuplný
je považován vývoj v Rusku a na Ukrajině,
kde složitá situace přispívá,
mimo jiné, k nejhrubším projevům nacionalismu.
Existují rizika, která
mohou potenciálně v budoucnu ovlivnit bezpečnost
ČR. V této souvislosti je třeba zdůraznit
nebezpečí prohlubování rozporů
mezi etnickými skupinami a náboženskými
kulturami. V teritoriálním vymezení se jedná
o tzv. "oblouk krizových oblastí", který
vychází z Afriky, prochází blízkovýchodním
subkontinentem a končí na Dálném východě.
Lze předpokládat,
že ani v roce 1994 nevznikne vůči České
republice vážnější nebezpečí
vnějšího ohrožení. Přitom
se dá očekávat, že hlavni rizikové
faktory projevující se v uplynulém roce budou
působit i nadále, To platí zejména
o Rusku, Ukrajině, ostatních státech bývalého
SSSR a Balkánských státech, zvláště
o oblasti válečného konfliktu na území
bývalé Jugoslávie (s vývojem v této
oblasti mohou souviset možné teroristické akce
na území ČR).
Pozn.: Podrobnější
rozhor stavu,.struktury a dynamiky vývoje kriminality je
ob.sažen v příloze.
3. Bezpečnostní
rizika
Vláda na základě
provedených analýz stanovila tato nejzávažnější
rizika, kterým se bude i nadále přednostně
věnovat:
I. Rizika s mezinárodním
prvkem, která bezprostředně souvisejí
se stabilitou politického systému. Nástroje
k jejich eliminaci jsou zejména v oblasti mezinárodní
spolupráce a legislativy.
A) migrace
- legální (vliv
na rozvoj organizovaného zločinu)
- nelegální a
nekontrolovatelné migrace
B) organizovaný zločin
v rámci organizovaného
zločinu potom
- finanční machinace
- problematika drog
C) rasové konflikty
II. Rizika, která mají
bezprostřední vliv na úroveň vědomí
občanů o ochraně jejich osobních svobod,
zdraví a majetku, zejména:
a) majetková kriminalita
- krádeže a vykrádání
automobilů
- krádeže vloupáním
do bytů
b) hospodářská
kriminalita
- daňové úniky
-podvody
c) násilná kriminalita
d) prostituce
e) ohrožení veřejného
pořádku, vandalismus
f) klesající bezpečnost
silniční dopravy
3.1. Rizika s mezinárodním
prvkem, která bezprostředně souvisejí
se stabilitou politického systému.
3.1.1.Migrace
Legální migrace
Podrobnější
charakteristika této problematiky je obsažena v "Informaci
o situaci v oblasti migrace na území ČR",
která byla předložena vládě a
následně v polovině března t.r. výboru
petičnímu, pro lidská práva a národnosti
Parlamentu ČR. Témuž výboru byla také
předložena v únoru t.r. "Analýza
procesu povolování dlouhodobého a trvalého
pobytu cizích státních příslušníků
a povolování obchodní a jiné podnikatelské
činnosti".
Vzhledem k tomu, že organizovaný
zločin je ve své první fází
charakteristický právě rozvojem legálních
podnikatelských struktur, jsou navrhovaná zpřísňující
opatření v oblasti povolování dlouhodobého
pobytu (podnikatelské a obchodní činnosti)
jedním z klíčových momentů
při předcházení a ztížení
rozvoje aktivit organizovaných zločineckých
skupin.
V gesci ministerstva vnitra pracuje
od listopadu 1993 meziresortní skupina složená
ze zástupců MPSV, MH, MZV a MV. Jejím cílem
je stanovit mechanismy regulace při povolování
dlouhodobých pobytů cizinců v České
republice.
Při Ústředně
kriminální policie působí specializovaný
tým, složený z pracovníků Bezpečnostní
informační služby ČR, Služby cizinecké
a pohraniční policie a Ústředny kriminální
policie, který se systematicky zabývá kriminogenními
faktory v této oblasti.
Nelegální a nekontrolovatelná
migrace
Stoupající nelegální
či nekontrolovatelnou migrací jsou zasaženy
všechny evropské státy, a proto je úzká
spolupráce v této problematice v zájmu udržení
stability jejich bezpečnosti. Z těchto důvodů
se konala r.1991 v Berlíně konference ministrů
evropských států zodpovědných
za migraci k zabraňování nekontrolované
migraci z a přes střední a východní
Evropu.
Zásady společného
postupu evropských států (včetně
České republiky) byly přijaty v únoru
roku 1993 a ústavní orgány ČR tyto
zásady postupně přijímají do
svých právních norem. Tento text lze považovat
za základní program řešení nelegální
a nekontrolovatelné migrace, od kterého lze odvíjet
příslušná vnitrostátní
opatření pro zajištění bezpečnosti
státu.
Závěrečné
komuniké, přijaté v únoru 1993 v Budapešti,
zahrnovalo 8 bodů:
1) Kriminalizace převaděčské činnosti - tento bod je součástí novely trestního zákona,
která nabyla účinnosti
1.1.1994.
2) Vzájemná pomoc
ve věcech trestních pro postihování
pašování ilegálních migrantů
- Česká republika již je členem Evropské
konvence a extradici a Evropské konvence o vzájemné
pomoci ve věcech trestních.
3) Vytvoření.speciálních
jednotek pro boj s převaděčskou činností
- V současné době se potíráním
převaděčské činnosti zabývají
příslušné složky Policie ČR.
Do budoucna se zvažuje možnost vytvoření
speciálních jednotek, jež by úzce spolupracovaly
s obdobnými útvary, které by měly
být vytvořeny v sousedních státech.
4) Výměna informací
o ilegální migraci
- při Ředitelství služby cizinecké
a pohraniční policie je nyní budováno
migranční informační centrum.
5) Postupy a.standardy pro
zlepšení kontroly na hranicích
- Hraniční přechody jsou postupně
vybavovány nutnou technikou, zejména výpočetní,
detekční a technikou nutnou k odhalováni
padělaných a pozměňovaných
cestovních dokladů.
6) Readmisní dohody
- Česká republika vyvíjí iniciativu
ve snaze projednat a uzavřít tyto dohody jak se
sousedními státy (vyjma SRN jsou již uzavřeny),
tak se státy nesousedními s Rumunskem je již
uzavřena, s Maďarskem je před uzavřením,
nyní je v jednání tato dohoda se Slovinskem
a ve stadiu příprav je jednáni o těchto
dohodách s Bulharskem a Ukrajinou).
7) Ochrana vnějších
hranic mimo uznané hraniční přechody
- Po rozdělení státu bylo základním
problémem zajištění ochrany hranic se
Slovenskou republikou, a proto byla pozornost zaměřena
tímto směrem. Budování ochrany
naší východní hranice by mělo
být letos ukončeno. Z hlediska zajištění
bezpečnosti státu byl tento problém jedním
z prioritních.
8) Povinnost převozců
k zabraňování ilegální migraci
- V souladu se standardy Konvence o mezinárodním
civilním letectví z r. 1947 (Dodatek 9) mají
imigrační orgány poskytovat rady a pomoc
leteckým společnostem při přepravě
a uskutečňováni příslušných
opatření tak, aby se zabraňovalo transportu
cestujících bez náležitých dokladů.
MV a příslušné útvary PČR
nyní naplňují toto doporučení
dvěma formami. Nepřímá forma spočívá
především v poskytování informací
do mezinárodního souboru informací pro letecké
společnosti (TIM), kde jsou uváděny podmínky
pro vstup a pobyt cizinců, včetně druhů
cestovních dokladů platných pro ČR.
Přímá pomoc je prováděna na
letištích s mezinárodním provozem přímou
kontrolou cestovních dokladů a poskytováním
potřebných informací zástupcům
leteckých společností.
Uvedená doporučení
jsou průběžně naplňována.
Částečně se odrazila již v usnesení
vlády č.112 z března 1993 - Opatření
k realizaci zásad migrační politiky.
Toto usnesení zároveň uložilo ministr
vnitra ve spolupráci s ministrem zahraničních
věcí předložit vládě koncepci
vízové politiky, což učinili, a
zřídit zařízení pra zajišťování
cizinců před vyhoštěním - vhodný
objekt se zatím hledá. Byla přijata novela
zákona o č.498/1990 Sb., o uprchlících.
MV se nyní zabývá přípravou
zásad nového zákona o pobytu cizinců
a zákona o poskytování azylu, které
budou reagovat na stoupající legální
i nelegální imigraci cizinců na území
ČR.
3.1.2. Organizovaný
zločin
V Policii ČR byly vytvořeny
základní předpoklady pro úspěšný
postup kriminální policie v oblasti organizovaně
páchané trestné činnosti.
V Ústředně
kriminální policie
byl konstituován Útvar organizovaného zločinu,
který se této problematice systematicky věnuje
(viz příloha str.35) a je, včetně
expozitur rozmístěných po celém území
ČR, garantem potírání organizovaného
zločinu. Jednotlivé součásti tohoto
útvaru přecházejí od retrospektivních
metod práce reagujících na již spáchané
činy k metodám preventivním, umožňujícím
ofenzivní operativně pátrací činností
rozpoznávat struktury a aktivity zločineckých
organizací, a tak jejich trestné činnosti
předcházet, či ji objasňovat.
V roce 1993 byly podepsány
nebo prodlouženy smlouvy o spolupráci na poli
potírání organizovaného zločinu
se SRN, Francií, Švýcarskem, Holandskem, Velkou
Británií, Rumunskem a dalšími zeměmi.
Na expertních úrovních jsou navázány
kontakty v podstatě se všemi evropskými státy.
Byly zahájeny práce
na vybudování centrálního analyticko
- informačního systému pro boj s organizovaným
zločinem. S jeho dobudováním se počítá
do poloviny roku 1995.