Ministr obrany Antonína
Baudyš zaslal odpověď na interpelaci poslanců
Alfreda Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové,
Pavla Kuličky a Vítězslava Valacha dopisem
ze dne 26. května 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra obrany Antonína
Baudyše na interpelaci poslanců Alfreda Frommera,
Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky
a Vítězslava Valacha. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR OBRANY
České republiky
Č.j. 5376-5 | V Praze dne. května 1994 |
Paní poslankyně,
páni poslanci,
Vaší interpelací
ve věci problému obcí s nehospodárným
chováním jednotek armády k obecnímu
majetku, kterou jsem obdržel 25.4.1994, mi kladete tři
otázky. Dovolte mi, abych k nim podal následující
odpovědi:
Ad 1.
V armádě ČR je problematika hrazení
škod řešena služebním předpisem
"Vypořádání škod způsobených
výcvikem vojsk" (ev. zn. Všeob-P-40). Tento předpis
stanoví na základě obecně závazných
předpisů zásady pro vypořádání
škod způsobených právnickým a
fyzickým osobám výcvikem a cvičeními
vojsky, popřípadě jiným výkonem
služby, jakož i zásady pro předcházení
jejich vzniku.
Škodami způsobenými
výcvikem a cvičeními vojsk, případně
jiným výkonem služby, se rozumí takový
výkon služby, který má obdobný
charakter, jako cvičení s vojsky a jehož obsahem
je bojová příprava vojsk. Tento předpis
rozvádí a konkretizuje ustanovení zákona
č. 40/1961 Sb., o obraně, zák. č.
135/1961 Sb., silniční zákon, občanského
zákoníku, vládního nařízení
č. 41/1961 Sb. o ubytování ozbrojených
sil.
Armáda ČR je oprávněna
po dohodě s příslušným obecním
úřade používat ke cvičení
pozemků a komunikací, kterých je k tomu třeba,
nestačí-li jí pro cvičení její
vlastní pozemky. Je však přitom povinna co
nejvíce šetřit. zemědělské
a lesní kultury (porosty), komunikace, stavby a ostatní
zařízení (§ 23 zákona o obraně).
Takto způsobenou škodu hradí stát (§
27 odst. 3 zákona o obraně), za stát zde
vystupuje vojenská správa prostřednictvím
příslušného orgánu.
Postup při vypořádání
škod způsobených bojovou technikou AČR
na pozemních komunikacích upravuje
Směrnice Ministerstva dopravy,
a to na základě zákona č. 135/1961
Sb., o pozemních komunikacích ve znění
pozdějších předpisů. Jde o "Směrnice
o předcházení škodám a vypořádání
škod způsobených bojovou technikou ozbrojených
sil na pozemních komunikacích" (Věstník
dopravy č. 22/1977, registrovaný ve Sb. zákonů
částka 24 z roku 1977). Ta však neřeší
náhrady škod způsobených provozem vozidel
(vč. bojové techniky) AČR na pozemních
komunikacích, za které provozovatel odpovídá
podle obecných předpisů.
Škodou způsobenou
provozem bojové techniky AČR na pozemních
komunikacích se rozumí poškození vozovky
pozemní komunikace nebo její krajnice nedodržením
opatření výše citované směrnice,
která stanoví závazné podmínky
pro používání pozemních komunikací.
Způsob vypořádání škod
způsobených bojovou technikou na pozemních
komunikacích a postup při řešení
jejich vypořádání se řídí
§ 4 a 5 Směrnic Ministerstva dopravy.
Příslušné
orgány vojenských ubytovacích a stavebních
správ jsou povinny podle požadavků materiálně
zajišťovat a koordinovat. obnovu komunikací poškozených
vojenskými vozidly, pokud tato obnova přísluší
vojenské správě, popř. aby se předcházelo
poškození, dohodnout s obecními (okresními,
krajskými) úřady jejich další
údržbu.
K náhradě škody
může dojít až na základě
proběhnuvšího řízení o
její náhradě (hlava 4 předpisu Všeob-P-40).
Vojenská správa je povinna nahradit škodu,
kterou způsobila organizaci nebo občanovi na nemovitostech
a zemědělských a lesních porostech
(kulturách) cvičeními vojsk, popřípadě
jiným výkonem služby, a to bez zřetele
na zavinění. Této povinnosti se vojenská
správa nemůže zprostit. Není zde rozhodné,
zda ke škodě došlo porušením právní
povinnosti, dohody nebo jiného závazku, či
oprávněným výkonem určité
činnosti.
Postup při vypořádání
ostatních škod upravují ustanovení občanského
zákoníku, jde-li o škody způsobené
příslušníky AČR při plnění
služebních povinností nebo v přímé
souvislosti s nimi na majetku organizací, nebo na majetku
a zdraví občanů.
Škoda je způsobena
vojenskou správou, jestliže byla způsobena
v rumci plnění jejich úkolů nebo v
souvislosti s nimi těmi, kteří tyto úkoly
plnili. To je zpravidla vojáky AČR v rámci
plnění služebních povinnosti nebo o.z.
vojenské správy v rámci plnění
pracovních povinností.
O nárocích na náhradu
těchto škod, nedojde-li k dohodě mezi vojenskou
správou a poškozenými subjekty, rozhoduje soud,
jde-li o škody způsobené vojenskou správou
na majetku organizací a občanů a na zdraví
občanů. Pravomoc soudu (§ 5 občanského
zákoníku) je dána i pro řízení
o náhradě škod způsobených organizaci
neb o občanovi provozem vojenských motorových
vozidel, dojde-li mezi vojenskou správou a poškozeným
subjektem ke sporu a nejde-li o škody způsobené
na nemovitostech a zemědělských a lesních
porostech (kulturách) a pozemních komunikacích
ve smyslu Směrnic ministerstva dopravy.
Vojenská správa
neodpovídá za škody způsobené
svými příslušníky (vojáky
základní služby, vojáky z povolání
a o.z.), je-li jejich jednání mimo plnění
služebních či pracovních povinností.
Zde nastupuje odpovědnost za jednání jako
u kteréhokoliv jiného občana. Tudíž
i nároky na náhradu škody je nutné uplatňovat
vůči konkrétní osobě, která
ji svým jednáním způsobila, nikoliv
vůči vojenské správě. U "branců"
vůbec nepřichází v úvahu odpovědnost
vojenské správy. Branec není příslušníkem
AČR de jure, ani de fakto. Jde o občana, který
je za své jednání přímo odpovědný
a tuto odpovědnost nelze přenést na jiný
subjekt. V případě vandalismu je nutno zvažovat,
zda takové jednání je přestupkem neb
o trestným činem a v případě
zajištění pachatele podle toho postupovat v
dalším řízení.
Ad 2.
Škody způsobené civilnímu sektoru příslušníky
vojenských součástí při plnění
služebních (pracovních) povinností neb
o v přímé souvislosti s nimi jsou velitelé
těchto součástí povinností
je s poškozeným projednat a uhradit. Poškozený
může své nároky na náhradu škody
uplatnit vůči vojenské správě
také u soudu. Vojenský útvar (součást),
který škodu způsobil, ji uhradí a pokud
byla způsobena zaviněně, zaeviduje ji jako
škodu na penězích. Taková škoda
musí být zvláštní komisí
projednána a pokud se zjistí, že byla příslušníkem
vojenského útvaru zaviněna, je na viníkovi
vymáhána náhrada podle ustanovení
§ 172 až 186 zákoníku práce (u
vojáků v činné službě
podle § 10 zákona č. 480/1992 Sb. o hmotném
zabezpečení vojáků a žáků
škol ozbrojených sil a jejich odpovědnost za
škodu). V roce 1993 vojenská správa uhradila
škody způsobené výcvikem vojsk podle
předpisu Všeob-P-40 v celkové výši
136.777,20 Kč a škody organizacím ve výši
6,147.656,28 Kč. Všechny vzniklé škody
jsou na stupni vojenského útvaru 1x za čtvrt
roku vyhodnocovány a jsou přijímána
opatření k jejich zábraně. Ministerstvo
obrany provádí rozbor vzniklých škod
pololetně. O údajích z rozborů škod
jsou informováni poslanci branného a bezpečnostního
výboru Parlamentu ČR.
Za škody způsobené
civilnímu sektoru odpovídá velitel vojenského
útvaru, který škodu zavinil. Velitel posádky
nemá žádnou odpovědnost za škody,
které způsobují vojenské útvary
v dané posádce.
Ad 3. Vojenské byty byly
definovány zák. č. 41/1964 Sb. - bytovým
zákonem. Byty byly ve vlastnictví státu a
vojenská správa k nim měla dispoziční
právo. Tento zákon i dispoziční právo
bylo zrušeno novelou občanského zákoníku,
t.j. zák. č. 509/1991 Sb., který je platný
od 1.1.1992.
Zákonem ČNR č.
102/1992 Sb., kterým se upravují některé
otázky související s vydáním
zákona č. 509/1991 Sb., kterým se mění,
doplňuje a upravuje občanský zákoník,
byly definovány služební byty a vymezeny dvě
kategorie: trvale služební byty a přechodně
služební byty. Zákon opravňuje ozbrojené
složky vydat návrh na uzavření nájemní
smlouvy. Tato skutečnost je zřejmě chápána
jako dispoziční právo. Skutečností
je, že obec jako vlastník, nemůže u služebních
bytů bez tohoto návrhu nájemní smlouvu
uzavřít.
Na základě této
právní úpravy se bytový fond užívaný
vojenskou správou snížil o 22 492 bytů,
které byly vyřazeny z evidence služebních
bytů ve prospěch obcí. Ze současného
stavu 54 984 bytů je 37 394 trvale služebních
bytů a 17 590 přechodně služebních
bytů. V této kategorii dochází k neustálému
snižování počtů a v některých
posádkách, kde má vojenská správa
pouze tyto byty k dispozici, již není schopná
zabezpečit ubytování příslušníky
vojenské správy.
Zákonem č. 102/1992
Sb. stát řešil ubytování příslušníků
všech ozbrojených složek. Zákonem č.
171/1991, Sb., (o majetku obcí) byly státní
byty převedeny obcím, a tím na ně
přešla všechna vlastnická práva,
ale i povinnosti. S ohledem na tuto skutečnost je ze strany
resortu v perspektivních posádkách, kam patří
i Velká Hleďsebe u Mariánských Lázní,
snaha byty získat zpět do vlastnictví stá
tu a práva hospodaření AČR. S ohledem
na nedostatek finančních prostředků
formou bezúplatného převodu, případně
směnou za přebytečné objekty.
K zabezpečení takto
získaných bytů se v resortu připravuje
zřízení příspěvkové
organizace, Správy vojenského bytového fondu,
která bude tyto byty spravovat.
S ohledem na skutečnost,
že vlastníkem převážné většiny
služebních bytů jsou obce, mohou pouze obce
jako pronajímatel uplatňovat soudní cestou
žaloby na zrušení práva zájmu v
souladu s ust. §711 zák. č. 509/1991 Sb. Vojenská
správa totiž neuzavírá v těchto
případech s nájemcem nájemní
smlouvu a není tudíž aktivně legitimována
podat soudu návrh na přivolení k výpověď,i
nájemní smlouvy. To platí i pro služební
byty (vojenské) v majetku obce. Obec je tedy oprávněna
vojákům z povolání a o.z. vojenské
správy, kteří neplní povinnosti z
nájmu bytu, nájem vypovědět.
Vážená paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
závěrem mi dovolte vyslovit přesvědčení,
že jsem dostatečně na Vaše otázky
odpověděl a plně vyhověl Vaší
interpelaci. Ta ve svém důsledku může
napomoci zlepšování vztahů mezi armádou
a představiteli obcí, což je i mým zájmem.
S pozdravem
Poslanecký klub LSNS
Poslanecké sněmovny Parlamentu
Sněmovní 4,