Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslanců Alfreda
Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla
Kuličky a Vítězslava Valacha na ministra
obrany Antonína Baudyše. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
1460/94
poslanců Klubu poslanců
LSNS
Alfréda Frommera, Pavla
Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky a
Vítězslava Valacha
na ministra obrany České republiky
ve věci
00/397/94
Vážený pane
ministře,
velkým problémem
pro představitele obcí je finanční
podíl obci na provozu armády v oblastech jejich
působnosti. Příkladem jsou skutečnosti
v obci Velká Hled'sebe na Chebsku.
Podle dopisu pana starosty, kterým
se na nás obrátil, se jednotky armády zdaleka
nechovají hospodárně k obecnímu majetku
a chovají se údajně stejným způsobem
jako v minulém režimu. Obce si pak právem ztěžuji
na devastaci dopravních komunikaci, na vandalismus příslušníků
jednotek a ničení životního prostředí.
Všechny tyto škody pak musí být následně
hrazeny z rozpočtu obci, které jsou především
určeny na účely zdravotní, kulturní,
školské a sociální.
Podobný problém
působí převáděni obytných
domů v držení armády do majetku obce.
Obec pak je nutna zajišťovat jejich správu, ale
bez dispozičního práva k bytům.
Vzhledem k tomu, že výše
popsané vztahy jsou stále nejasné, dovolujeme
si položit několik otázek:
1. Mají jednotky armády
za povinnost hradit škody, které způsobí
svým provozem a mají tuto povinnost i za své
příslušníky?
2. Jakým způsobem
a je-li vůbec přehled a škodách, které
jak místně, tak celostátně působí
armáda svojí činností a jakou pravomoc
v těchto případech mají velitelé
posádek?
3. Kdy bude zrušeno dispoziční
právo na byty v domech, které byly předány
do majetku obce, popřípadě ponecháni
dispozičního práva, proč armáda
takové domy sama nespravuje?
Vážený pane
ministře, věříme, že stejně
tak Vy jako my, máte zájem na tom, aby se vztahy
mezi armádou a místními představiteli
obcí zlepšovaly. Jedná se o pozůstatek
chování z minulého režimu, které
musí být postupně odstraněno. Chtěli
jsme Vás upozornit na některé nešvary,
které se stále vyskytují a na které
jsme byli upozorněni.
Předem děkujeme
za Vaši odpověď.
S úctou
Pavel Hirš
za KP LSNS | Pavel Hirš, předseda Klubu |
Příloha: dopis starosty
obce Velká Hled'sebe
Podnět klubu poslanců LSNS
Český parlament
Při sledování
televizní "Debaty" v České televizi
dne 13. 2. 1994 za přítomnosti pana ministra Baudyše
k problematice české armády musím
konstatovat, že neinformovanost pana ministra je překvapující.
Pokud vím, inicioval jsem interpelaci poslancem Českého
parlamentu na pana ministra k problematice umístění
vojenské jednotky v katastru obce Velká Hleďsebe
- Klimentov.
Tato jednotka je jediná,
která je právě v této obci dislokována
na okrese Cheb, tudíž mi není známo,
že je nějaký útvar v Mariánských
Lázních. A už vůbec ne vzorný.
Škody na majetku obce přítomností této
armády dosahují několika set tisíc
korun.
Poškozování
komunikací za tři roky dosáhlo finančních
nákladů 383 tisíc korun. V letošním
roce je třeba provést velkou opravu místní
komunikace kolem kasáren v částce 500 tisíc
korun. Při každém nástupu nováčků
na základní prezenční službu
dochází z jejich strany k projevům vandalismu,
tzn. devastování dopravního značení
v obci, demolování zastávek v obci atd. Všechny
tyto škody musí hradit ze svého rozpočtu
samospráva obce.
Nevím jakým právem
je požadováno na samosprávném orgánu
řešit problémy státní instituce,
alespoň myslím, že armáda státní
institucí je, a zatěžovat naše občany,
aby svými daňovými odvody se podíleli
dvakrát na finančním zajišťování
přítomnosti armády.
Dalším problémem
je převedení obytných domů, včetně
bytů, ze zákona 172/91 Sb. do majetku obce. Obec
zajišťuje veškeré opravy zastaralého
bytového fondu poměrně velkým nákladem,
ale dispoziční právo na přidělování
těchto bytů má armáda. Z řad
důstojníků se rekrutuje i řada neplatičů
nájemného, které obecní úřad
pracně od těchto vymáhá.
Obec má sice možnost
navrhnout výpověď za neplacení nájemného,
ale dispoziční právo armády tuto výpověď
nemusí respektovat. I v případě, že
ji respektuje, obecní úřad musí přidělit
náhradní bydlení, které nemá,
neboť až na malé výjimky v naší
obci celým bytovým fondem disponuje armáda
a obecní úřad je pouze údržbářem
z vlastních prostředků. Například
v roce 1993 byl příjem z vojenských bytů
451 200 Kč, náklady na údržbu a rekonstrukce
těchto domů a bytů byly za rok 1994 2.449.529,-
Kč.
Z uvedených důvodů
doporučujeme zrušit dispoziční právo
armády k těmto bytům a to z těchto
důvodů:
1. téměř
v jedné polovině bydlí vojenští
důchodci, nebo dnes již civilisté.
2. V případě
ponechání dispozičního práva
doporučujeme, aby ubytovatel (Česká armáda)
nesl v plném rozsahu naplnění závazků
(neplacení nájemného a služeb) a na
obecní úřad.
S pozdravem: | NOVOTNÝ Vladimír |
místostarosta obce | |
člen PÚVV LSNS |