Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

943

INTERPELACE

poslanců Alfreda Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky a Vítězslava Valacha

na ministra obrany Antonína Baudyše

ve věci podílu obce na činnost armády

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslanců Alfreda Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky a Vítězslava Valacha na ministra obrany Antonína Baudyše. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 25. dubna 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

943

1460/94

Poslanecká sněmovna

I. volební období

INTERPELACE

poslanců Klubu poslanců LSNS

Alfréda Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky a Vítězslava Valacha

na ministra obrany České republiky

p. Antonína Baudyše

ve věci

podílu obce na činnost armády

PRAHA, 18. dubna 1994

00/397/94


Vážený pane ministře,

velkým problémem pro představitele obcí je finanční podíl obci na provozu armády v oblastech jejich působnosti. Příkladem jsou skutečnosti v obci Velká Hled'sebe na Chebsku.

Podle dopisu pana starosty, kterým se na nás obrátil, se jednotky armády zdaleka nechovají hospodárně k obecnímu majetku a chovají se údajně stejným způsobem jako v minulém režimu. Obce si pak právem ztěžuji na devastaci dopravních komunikaci, na vandalismus příslušníků jednotek a ničení životního prostředí. Všechny tyto škody pak musí být následně hrazeny z rozpočtu obci, které jsou především určeny na účely zdravotní, kulturní, školské a sociální.

Podobný problém působí převáděni obytných domů v držení armády do majetku obce. Obec pak je nutna zajišťovat jejich správu, ale bez dispozičního práva k bytům.

Vzhledem k tomu, že výše popsané vztahy jsou stále nejasné, dovolujeme si položit několik otázek:

1. Mají jednotky armády za povinnost hradit škody, které způsobí svým provozem a mají tuto povinnost i za své příslušníky?

2. Jakým způsobem a je-li vůbec přehled a škodách, které jak místně, tak celostátně působí armáda svojí činností a jakou pravomoc v těchto případech mají velitelé posádek?

3. Kdy bude zrušeno dispoziční právo na byty v domech, které byly předány do majetku obce, popřípadě ponecháni dispozičního práva, proč armáda takové domy sama nespravuje?

Vážený pane ministře, věříme, že stejně tak Vy jako my, máte zájem na tom, aby se vztahy mezi armádou a místními představiteli obcí zlepšovaly. Jedná se o pozůstatek chování z minulého režimu, které musí být postupně odstraněno. Chtěli jsme Vás upozornit na některé nešvary, které se stále vyskytují a na které jsme byli upozorněni.

Předem děkujeme za Vaši odpověď.

S úctou

Pavel Hirš

za KP LSNS Pavel Hirš, předseda Klubu

Praha, 18. dubna 1994

Příloha: dopis starosty obce Velká Hled'sebe

Obecní úřad Velká Hleďsebe, Plzeňská 32, PSČ 354 71

Podnět klubu poslanců LSNS

Český parlament

Při sledování televizní "Debaty" v České televizi dne 13. 2. 1994 za přítomnosti pana ministra Baudyše k problematice české armády musím konstatovat, že neinformovanost pana ministra je překvapující. Pokud vím, inicioval jsem interpelaci poslancem Českého parlamentu na pana ministra k problematice umístění vojenské jednotky v katastru obce Velká Hleďsebe - Klimentov.

Tato jednotka je jediná, která je právě v této obci dislokována na okrese Cheb, tudíž mi není známo, že je nějaký útvar v Mariánských Lázních. A už vůbec ne vzorný. Škody na majetku obce přítomností této armády dosahují několika set tisíc korun.

Poškozování komunikací za tři roky dosáhlo finančních nákladů 383 tisíc korun. V letošním roce je třeba provést velkou opravu místní komunikace kolem kasáren v částce 500 tisíc korun. Při každém nástupu nováčků na základní prezenční službu dochází z jejich strany k projevům vandalismu, tzn. devastování dopravního značení v obci, demolování zastávek v obci atd. Všechny tyto škody musí hradit ze svého rozpočtu samospráva obce.

Nevím jakým právem je požadováno na samosprávném orgánu řešit problémy státní instituce, alespoň myslím, že armáda státní institucí je, a zatěžovat naše občany, aby svými daňovými odvody se podíleli dvakrát na finančním zajišťování přítomnosti armády.

Dalším problémem je převedení obytných domů, včetně bytů, ze zákona 172/91 Sb. do majetku obce. Obec zajišťuje veškeré opravy zastaralého bytového fondu poměrně velkým nákladem, ale dispoziční právo na přidělování těchto bytů má armáda. Z řad důstojníků se rekrutuje i řada neplatičů nájemného, které obecní úřad pracně od těchto vymáhá.

Obec má sice možnost navrhnout výpověď za neplacení nájemného, ale dispoziční právo armády tuto výpověď nemusí respektovat. I v případě, že ji respektuje, obecní úřad musí přidělit náhradní bydlení, které nemá, neboť až na malé výjimky v naší obci celým bytovým fondem disponuje armáda a obecní úřad je pouze údržbářem z vlastních prostředků. Například v roce 1993 byl příjem z vojenských bytů 451 200 Kč, náklady na údržbu a rekonstrukce těchto domů a bytů byly za rok 1994 2.449.529,- Kč.

Z uvedených důvodů doporučujeme zrušit dispoziční právo armády k těmto bytům a to z těchto důvodů:

1. téměř v jedné polovině bydlí vojenští důchodci, nebo dnes již civilisté.

2. V případě ponechání dispozičního práva doporučujeme, aby ubytovatel (Česká armáda) nesl v plném rozsahu naplnění závazků (neplacení nájemného a služeb) a na obecní úřad.

S pozdravem: NOVOTNÝ Vladimír
 místostarosta obce
 člen PÚVV LSNS


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP