Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

942 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslanců Alfreda Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky a Vítězslava Valacha

na ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci

Jiřího Skalického

ve věci privatizace Sdruženého ambulantního zařízení v Železném Brodě

Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiří Skalický zaslal odpověď na interpelaci poslanců Alfreda Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky a Vítězslava Valacha dopisem ze dne 12. května 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického na interpelaci poslanců Alfreda Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky a Vítězslava Valacha. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 19. května 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha


MINISTR

PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU

A JEHO PRIVATIZACI ČESKÉ REPUBLIKY

Ing. Jiří Skalický

V Praze dne 12, května 1994

Č.j. 4093/94

1372/94-SM

Vážená paní poslankyně, páni poslanci,

na Vaši interpelaci ve věci privatizace Sdruženého ambulantního zařízení v Železném Brodě Vám sděluji, že všechny podané privatizační projekty na tento subjekt byly posuzovány schvalovací komisí Ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR dne 1. 7. 1993. Na jednotku Poliklinika Železný Brod, Jarní 53. bylo doporučeno uskutečnit neveřejné výběrové řízení mezi všemi předloženými projekty na výše uvedenou jednotku, tj. mezi předkladateli základního privatizačního projektu č. 28022 (nabyvatel spol. Poliklinika Železný Brod, s.r.o.), konkurenčního projektu č. 28023 (nabyvatel spol. AVE, s.r.o.) a předkladateli konkurenčního privatizačního projektu č. 31842 (nabyvatel Ing. Kuršel, MUDr. Hassa, pan Kvíz a pan Robert Josef).

Toto rozhodnutí rozporoval zřizovatel - Okresní úřad v Jablonci nad Nisou s odůvodněním, že předložené projekty nejsou z hlediska další zdravotní péče rovnocenné a trvá na základním projektu,neboť lékaři splňují podmínky České lékařské komory a jejich specializace garantuje zachování dosavadního rozsahu služeb.

Nesouhlas s neveřejným výběrovým řízením vyjádřilo i město Železný Brod s důraznou žádostí o objektivní výběr nejlepšího možného řešení s upozorněním, že město Železný Brod přebírá ekonomickou g a ranci pouze za projekt společnosti AVE, s.r.o., kterého je členem a ostatní projekty nemohou tuto garanci od města očekávat.

Výše uvedená stanoviska byla podpořena nesouhlasem s navržený neveřejným výběrovým řízením u Polikliniky Železný Brod na jednání zástupci příslušných orgánů dne 27. 7. 1993. Zároveň byl doporučen výběr projektu,s nejvhodnějším podnikatelským záměrem pro daný region, na přímý prodej.

Se závěry tohoto jednání byla seznámena ředitelka SAZ Železný Brod MUDr. Lejsková jako zástupce předkladatele základního projektu a MUDr. Rákosová, jednatelka společnosti AVE, s.r.o. Na základě jednání s MUDr. Rákosovou byla zástupcům obou společností dána možnost řešit rozpor případným sjednocením v rámci některého z projektů. Na navržený způsob řešení v daném termínu MUDr. Rákosová nijak nereagovala.

Po opětovném rozboru projektů jak z hlediska navržených vlastníků, tak z hlediska podnikatelských záměrů, které byly po odborné stránce konzultovány s lékaři, byl navržen na přímý prodej, v souladu se stanoviskem zřizovatele i Okresní odborné zdravotní privatizační komise (OOZPK), nabyvatel ze základního privatizačního projektu spol. Poliklinika Železný Brod, s.r.o. Tento návrh byl odsouhlasen ve vládním připomínkovém řízeni dne 20. 8. 1993 a následně i vládou České republiky přijat (usnesení vlády ČR č. 590 ze dne 20. října 1993).

Vaše připomínka, že byl doporučen projekt blíže neurčené "skupiny lékařů",se nezakládá na pravdě. Společnost je složena ze šesti lékařů zaměstnaných na poliklinice s atestaci I. stupně, někteří s atestací II. stupně v oborech: chirurgie, všeobecné lékařství a interna, pediatrie, praktické zubní lékařství, oftalmologie. Všichni lékaři vlastní Osvědčení ČLK k výkonu praxe, garantují věcné břemeno kategorie B, která se k poliklinice váže.

Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů, neukládá lustrační povinnost a dle doporučení zřizovatele, OOZPK i vedení SAZu byli lékaři charakterizováni jako fundování lékaři, kteří plné garantují kvalitní služby ve svém oboru a jsou způsobilí pro vedení polikliniky.

OOZPK byly zřízeny MZ ČR za účelem garance lékařské sítě, proto jejich doporučující stanoviska jsou jedním z kriterií při schvalovacím procesu zdravotnických zařízení.

Zřizovatel na základě mylné informace v zájmu zachování onkologie v okrese Jablonec nad Nisou změnil své stanovisko ve prospěch společnosti AVE, s.r.o. Informace, kterou údajně poskytla společnost AVE, s.r.o. zněla v tom smyslu, že MUDr. Häcklová, společnice společnosti AVE, s.r.o., odstupuje od svého privatizačního projektu na Polikliniku Liberecká v rámci privatizace NsP Jablonec nad Nisou a trvá pouze na účasti v projektu společnosti AVE, s.r.o. Po zjištění skutečnosti, že MUDr. Häcklová od projektu na Polikliniku Liberecká neodstupuje a tento projekt je navržen ke schválení, stornoval zřizovatel změnu stanoviska a potvrdil dne 19. 8. 1993 své původní stanovisko - doporučení společnosti Poliklinika Železný Brod, s.r.o. Navíc MUDr. Häcklová je garantem věcného břemene kategorie B klinické onkologie), které se k poliklinice v Liberecké váže.

Jeden z důvodů nedoporučení projektu společnosti AVE, s.r.o je značná nevyváženost podnikatelského záměru v oblasti investic a jejich financování v návaznosti na šíři poskytovaných služeb. Z nedostatku finančního zajištění rozsáhlých investičních akci by mohlo dojít k ohrožení lékařské péče, která je dána věcným břemenem kategorie B.

Pro Vaši informaci přikládám kopii Návrhu rozhodnutí o privatizaci SAZ Železný Brod ze dne 8. 9. 1993 (část - Závěry schvalovací komise).

Z hlediska nezbytnosti širšího a objektivnějšího pohledu na předmětnou záležitost jsou v textu podrobněji popsány některé skutečnosti. Odpověď není proto koncipována pouze jako faktologické se vyrovnání s položenými otázkami. I tak jsou však prakticky zodpovězeny.

Na základě výše uvedených skutečností neshledávám důvod ke změ ně schváleného způsobu transformace tohoto zdravotnického zařízení.

S pozdravem

Jiří Skalický

Příloha

Skupina poslanců Klubu LSNS

Alfred Frommer, Pavel Hirš,

Eva Matoušková, Pavel Kulička

a Vítězslav Valach

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Praha



PŘÍLOHA

Návrh rozhodnutí o privatizaci majetkové účasti státu nebo státního subjektu (přip. jeho části)

V Praze dne 08.09.1993
Název: Sdruž.amb. zař., Železný Brod
IČO: 00829803
Adresa: Jarní č. 53
 468 22 Železný Brod

 Zakladatel:Okresní úřad Jablonec n.Nisou
 Kamenná 11,Jablonec n.Nisou
 466 01 Jablonec nad Nisou

Majetek subjektu celkem:7 188

ZÁVĚRY SCHVALOVACÍ KOMISE:

Vládní připomínkové řízení konané dne 30.7.1993 vyjádřilo nesouhlas s rozhodnutím MSNMP ČR na uskutečnění NVŘ jednotky 3001 - Poliklinika Železný Brod, Jarní č.53 s doporučením, aby byl proveden výběr nejlepšího projektu na přímý prodej.

Po opětovném rozboru projektů jak z hlediska navržených vlastníků,tak z hlediska podnikatelských záměrů, které byly konzultovány po odborné stránce s lékaři, byl navržen na přímý prodej v souladu se stanoviskem OOZPK i zřizovatele nabyvatel Poliklinika Železný Brod, spol. s.r.o., ze ZPP č. 28022.

Tento návrh byl odsouhlasen na vládním připomínkovém řízení dne 20.8.1993.

Na základě toho, schvalovací komise MSNMP ČR ruší podmínečné schválení základního projektu č. 28022 a konkurenčních projektů č. 28023 a č. 31842 a doporučuje:

- schválit základní projekt č. 28022 na všechny jednotky /t.j. i poliklinika ul. Jarní 53, Železný Brod/

- zamítnout konkurenční projekt č. 28023,

- zamítnout konkurenční projekt č. 31842,

- zamítnout konkurenční projekt č. 28024.

Zdůvodnění:

Navržený kupec Poliklinika Železný Brod, spol. s.r.o. předkládá podnikatelský záměr stavěný na reálných předpokladech,který nejlépe vystihuje budoucí potřeby zabezpečení zdravotní péče ve městě. Všichni lékaři splňují podmínky pro odborné vedení polikliniky a garantují odbornou péči v plném rozsahu věcného břemene kategorie B. Na základě ekonomické rozvahy, která dokladuje možnost splácení úvěru byl poskytnut příslib úvěru.

KPP č. 28023 nebyl doporučen z těchto důvodů: Podnikatelský záměr předpokládá rozsáhlou rekonstrukci celého objektu,přemístění některých služeb do soukromého objektu a v poliklinice vybudovat navíc soukromé sanatoriu.m klinické onkologie.Spol. AVE s.r.o. počítá v této oblasti se službami nadstandardními s příjmem v r. 1995 1,5 mil Kč a v následujícím 1,8 mil.Kč.Z hlediska celosvětového pojetí se tito pacienti považují za pacienty přežívající a tudíž péče je poskytována v maximální míře a je plně hrazena.

Zřízení onkologického pracoviště a léčba moderními chemoterapeutiky vyžaduje dokonalou monitoraci pacienta, což klade vysoké nároky na přístrojové vybavení, technické zázemí a dokonale vybavenou laboratoř. Investice se pohybují řádově v úrovni milionů. Plánované investice společnost i ve výši 199 tis. Kč v r.93 a 515 tis.Kč v r.94 ze zisku jsou naprosto nedostatečné,jiné investice nejsou uvedeny, rovněž další finanční krytí není doloženo.Z nedostatku finančního zajištění by mohlo dojít k ohroženi i základní lékařské péče.

Potřeba dalšího onkologického pracoviště v okrese se jeví jako zbytečná,nebo onkologické pracoviště je umístěno v poliklinice v Liberecké ul. v Jablonci n.Nisou (vzdálenost necelých 10 km),kde je vázáno kategorií B.Členka společnosti MUDr. Hacklová, onkoložka,si podává projekt na tuto polikliniku a vzhledem k tomu, že není předložen jiný projekt je tento doporučen ke schváleni.

KPP č.31842 předkládá 5 fyzických osob, z toho je pouze jeden lékař, ostatní jsou podnikatelé. Tři podnikatelé již získali v první vlně privatizace v odvětví průmyslu značný majetek. Žádné reference ani odborná způsobilost společníků nejsou uvedeny,rovněž způsob úhrady ani doklady garantující dostatečnost finančních zdrojů nejsou doloženy.Není tudíž garance zajištění odborné zdravotní péče.

Rozsah privatizovaných subjektů kopíruje oblast i s podnikatelskou činností předkladatelů,projekt je předkládán na všechny ZZ celého okresu J.n.N.,a okresu Semily, vč. Žel. Brodu a Tanvaldu.Koncepce podnikatelského záměru je založena na získáni všech subjektů s cílem vytvoření silného celku v celé oblasti a propojení vlastní velkoobchodní činnosti do zdravotnictví.Dělení na lukrativní a nelukrativní zařízení nedává plnou záruku zachování zdrav. péče v plném rozsahu v daném regionu.

Vstup podnikatelů do zdravotnictví a vytvořeni takového celku je v podstatě v rozporu se záměrem privatizace zdravotnictví,neboť vylučuje vstup zdravotníků do proces u privatizace a lékaři by zůstali opět pouze zaměstnanci.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP