Ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiří Skalický
zaslal odpověď na interpelaci poslanců Alfreda
Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla
Kuličky a Vítězslava Valacha dopisem ze dne
12. května 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiřího
Skalického na interpelaci poslanců Alfreda Frommera,
Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky
a Vítězslava Valacha. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR
PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU
A JEHO PRIVATIZACI ČESKÉ REPUBLIKY
Ing. Jiří Skalický
V Praze dne 12, května 1994
Č.j. 4093/94
1372/94-SM
Vážená paní
poslankyně, páni poslanci,
na Vaši interpelaci ve věci
privatizace Sdruženého ambulantního zařízení
v Železném Brodě Vám sděluji,
že všechny podané privatizační
projekty na tento subjekt byly posuzovány schvalovací
komisí Ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR dne 1. 7. 1993. Na jednotku
Poliklinika Železný Brod, Jarní 53. bylo doporučeno
uskutečnit neveřejné výběrové
řízení mezi všemi předloženými
projekty na výše uvedenou jednotku, tj. mezi předkladateli
základního privatizačního projektu
č. 28022 (nabyvatel spol. Poliklinika Železný
Brod, s.r.o.), konkurenčního projektu č.
28023 (nabyvatel spol. AVE, s.r.o.) a předkladateli konkurenčního
privatizačního projektu č. 31842 (nabyvatel
Ing. Kuršel, MUDr. Hassa, pan Kvíz a pan Robert Josef).
Toto rozhodnutí rozporoval
zřizovatel - Okresní úřad v Jablonci
nad Nisou s odůvodněním, že předložené
projekty nejsou z hlediska další zdravotní
péče rovnocenné a trvá na základním
projektu,neboť lékaři splňují
podmínky České lékařské
komory a jejich specializace garantuje zachování
dosavadního rozsahu služeb.
Nesouhlas s neveřejným
výběrovým řízením vyjádřilo
i město Železný Brod s důraznou žádostí
o objektivní výběr nejlepšího
možného řešení s upozorněním,
že město Železný Brod přebírá
ekonomickou g a ranci pouze za projekt společnosti AVE,
s.r.o., kterého je členem a ostatní projekty
nemohou tuto garanci od města očekávat.
Výše uvedená
stanoviska byla podpořena nesouhlasem s navržený
neveřejným výběrovým řízením
u Polikliniky Železný Brod na jednání
zástupci příslušných orgánů
dne 27. 7. 1993. Zároveň byl doporučen výběr
projektu,s nejvhodnějším podnikatelským
záměrem pro daný region, na přímý
prodej.
Se závěry tohoto
jednání byla seznámena ředitelka SAZ
Železný Brod MUDr. Lejsková jako zástupce
předkladatele základního projektu a MUDr.
Rákosová, jednatelka společnosti AVE, s.r.o.
Na základě jednání s MUDr. Rákosovou
byla zástupcům obou společností dána
možnost řešit rozpor případným
sjednocením v rámci některého z projektů.
Na navržený způsob řešení
v daném termínu MUDr. Rákosová nijak
nereagovala.
Po opětovném rozboru
projektů jak z hlediska navržených vlastníků,
tak z hlediska podnikatelských záměrů,
které byly po odborné stránce konzultovány
s lékaři, byl navržen na přímý
prodej, v souladu se stanoviskem zřizovatele i Okresní
odborné zdravotní privatizační komise
(OOZPK), nabyvatel ze základního privatizačního
projektu spol. Poliklinika Železný Brod, s.r.o. Tento
návrh byl odsouhlasen ve vládním připomínkovém
řízeni dne 20. 8. 1993 a následně
i vládou České republiky přijat (usnesení
vlády ČR č. 590 ze dne 20. října
1993).
Vaše připomínka,
že byl doporučen projekt blíže neurčené
"skupiny lékařů",se nezakládá
na pravdě. Společnost je složena ze šesti
lékařů zaměstnaných na poliklinice
s atestaci I. stupně, někteří s atestací
II. stupně v oborech: chirurgie, všeobecné
lékařství a interna, pediatrie, praktické
zubní lékařství, oftalmologie. Všichni
lékaři vlastní Osvědčení
ČLK k výkonu praxe, garantují věcné
břemeno kategorie B, která se k poliklinice váže.
Zákon č. 92/1991
Sb., o podmínkách převodu majetku státu
na jiné osoby, ve znění pozdějších
předpisů, neukládá lustrační
povinnost a dle doporučení zřizovatele, OOZPK
i vedení SAZu byli lékaři charakterizováni
jako fundování lékaři, kteří
plné garantují kvalitní služby ve svém
oboru a jsou způsobilí pro vedení polikliniky.
OOZPK byly zřízeny
MZ ČR za účelem garance lékařské
sítě, proto jejich doporučující
stanoviska jsou jedním z kriterií při schvalovacím
procesu zdravotnických zařízení.
Zřizovatel na základě
mylné informace v zájmu zachování
onkologie v okrese Jablonec nad Nisou změnil své
stanovisko ve prospěch společnosti AVE, s.r.o. Informace,
kterou údajně poskytla společnost AVE, s.r.o.
zněla v tom smyslu, že MUDr. Häcklová,
společnice společnosti AVE, s.r.o., odstupuje od
svého privatizačního projektu na Polikliniku
Liberecká v rámci privatizace NsP Jablonec nad Nisou
a trvá pouze na účasti v projektu společnosti
AVE, s.r.o. Po zjištění skutečnosti,
že MUDr. Häcklová od projektu na Polikliniku
Liberecká neodstupuje a tento projekt je navržen ke
schválení, stornoval zřizovatel změnu
stanoviska a potvrdil dne 19. 8. 1993 své původní
stanovisko - doporučení společnosti Poliklinika
Železný Brod, s.r.o. Navíc MUDr. Häcklová
je garantem věcného břemene kategorie B klinické
onkologie), které se k poliklinice v Liberecké váže.
Jeden z důvodů nedoporučení
projektu společnosti AVE, s.r.o je značná
nevyváženost podnikatelského záměru
v oblasti investic a jejich financování v návaznosti
na šíři poskytovaných služeb. Z
nedostatku finančního zajištění
rozsáhlých investičních akci by mohlo
dojít k ohrožení lékařské
péče, která je dána věcným
břemenem kategorie B.
Pro Vaši informaci přikládám
kopii Návrhu rozhodnutí o privatizaci SAZ Železný
Brod ze dne 8. 9. 1993 (část - Závěry
schvalovací komise).
Z hlediska nezbytnosti širšího
a objektivnějšího pohledu na předmětnou
záležitost jsou v textu podrobněji popsány
některé skutečnosti. Odpověď
není proto koncipována pouze jako faktologické
se vyrovnání s položenými otázkami.
I tak jsou však prakticky zodpovězeny.
Na základě výše
uvedených skutečností neshledávám
důvod ke změ ně schváleného
způsobu transformace tohoto zdravotnického zařízení.
S pozdravem
Jiří Skalický
Příloha
Skupina poslanců Klubu LSNS
Alfred Frommer, Pavel Hirš,
Eva Matoušková, Pavel Kulička
a Vítězslav Valach
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR
Praha
PŘÍLOHA
Název: | Sdruž.amb. zař., Železný Brod |
IČO: | 00829803 |
Adresa: | Jarní č. 53 |
468 22 Železný Brod |
Zakladatel:Okresní úřad Jablonec n.Nisou | |
Kamenná 11,Jablonec n.Nisou | |
466 01 Jablonec nad Nisou |
Majetek subjektu celkem:7 188
ZÁVĚRY SCHVALOVACÍ
KOMISE:
Vládní připomínkové
řízení konané dne 30.7.1993 vyjádřilo
nesouhlas s rozhodnutím MSNMP ČR na uskutečnění
NVŘ jednotky 3001 - Poliklinika Železný Brod,
Jarní č.53 s doporučením, aby byl
proveden výběr nejlepšího projektu na
přímý prodej.
Po opětovném rozboru
projektů jak z hlediska navržených vlastníků,tak
z hlediska podnikatelských záměrů,
které byly konzultovány po odborné stránce
s lékaři, byl navržen na přímý
prodej v souladu se stanoviskem OOZPK i zřizovatele nabyvatel
Poliklinika Železný Brod, spol. s.r.o., ze ZPP č.
28022.
Tento návrh byl odsouhlasen
na vládním připomínkovém řízení
dne 20.8.1993.
Na základě toho,
schvalovací komise MSNMP ČR ruší podmínečné
schválení základního projektu č.
28022 a konkurenčních projektů č.
28023 a č. 31842 a doporučuje:
- schválit základní
projekt č. 28022 na všechny jednotky /t.j. i poliklinika
ul. Jarní 53, Železný Brod/
- zamítnout konkurenční
projekt č. 28023,
- zamítnout konkurenční
projekt č. 31842,
- zamítnout konkurenční
projekt č. 28024.
Zdůvodnění:
Navržený kupec Poliklinika
Železný Brod, spol. s.r.o. předkládá
podnikatelský záměr stavěný
na reálných předpokladech,který nejlépe
vystihuje budoucí potřeby zabezpečení
zdravotní péče ve městě. Všichni
lékaři splňují podmínky pro
odborné vedení polikliniky a garantují odbornou
péči v plném rozsahu věcného
břemene kategorie B. Na základě ekonomické
rozvahy, která dokladuje možnost splácení
úvěru byl poskytnut příslib úvěru.
KPP č. 28023 nebyl doporučen
z těchto důvodů: Podnikatelský záměr
předpokládá rozsáhlou rekonstrukci
celého objektu,přemístění některých
služeb do soukromého objektu a v poliklinice vybudovat
navíc soukromé sanatoriu.m klinické onkologie.Spol.
AVE s.r.o. počítá v této oblasti se
službami nadstandardními s příjmem v
r. 1995 1,5 mil Kč a v následujícím
1,8 mil.Kč.Z hlediska celosvětového pojetí
se tito pacienti považují za pacienty přežívající
a tudíž péče je poskytována v
maximální míře a je plně hrazena.
Zřízení onkologického
pracoviště a léčba moderními
chemoterapeutiky vyžaduje dokonalou monitoraci pacienta,
což klade vysoké nároky na přístrojové
vybavení, technické zázemí a dokonale
vybavenou laboratoř. Investice se pohybují řádově
v úrovni milionů. Plánované investice
společnost i ve výši 199 tis. Kč v r.93
a 515 tis.Kč v r.94 ze zisku jsou naprosto nedostatečné,jiné
investice nejsou uvedeny, rovněž další
finanční krytí není doloženo.Z
nedostatku finančního zajištění
by mohlo dojít k ohroženi i základní
lékařské péče.
Potřeba dalšího
onkologického pracoviště v okrese se jeví
jako zbytečná,nebo onkologické pracoviště
je umístěno v poliklinice v Liberecké ul.
v Jablonci n.Nisou (vzdálenost necelých 10 km),kde
je vázáno kategorií B.Členka společnosti
MUDr. Hacklová, onkoložka,si podává
projekt na tuto polikliniku a vzhledem k tomu, že není
předložen jiný projekt je tento doporučen
ke schváleni.
KPP č.31842 předkládá
5 fyzických osob, z toho je pouze jeden lékař,
ostatní jsou podnikatelé. Tři podnikatelé
již získali v první vlně privatizace
v odvětví průmyslu značný majetek.
Žádné reference ani odborná způsobilost
společníků nejsou uvedeny,rovněž
způsob úhrady ani doklady garantující
dostatečnost finančních zdrojů nejsou
doloženy.Není tudíž garance zajištění
odborné zdravotní péče.
Rozsah privatizovaných
subjektů kopíruje oblast i s podnikatelskou činností
předkladatelů,projekt je předkládán
na všechny ZZ celého okresu J.n.N.,a okresu Semily,
vč. Žel. Brodu a Tanvaldu.Koncepce podnikatelského
záměru je založena na získáni
všech subjektů s cílem vytvoření
silného celku v celé oblasti a propojení
vlastní velkoobchodní činnosti do zdravotnictví.Dělení
na lukrativní a nelukrativní zařízení
nedává plnou záruku zachování
zdrav. péče v plném rozsahu v daném
regionu.
Vstup podnikatelů do zdravotnictví
a vytvořeni takového celku je v podstatě
v rozporu se záměrem privatizace zdravotnictví,neboť
vylučuje vstup zdravotníků do proces u privatizace
a lékaři by zůstali opět pouze zaměstnanci.