Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslanců Alfreda
Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla
Kuličky a Vítězslava Valacha na ministra
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
Jiřího Skalického. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
poslanců Klubu poslanců
LSNS
Alfréda Frommera, Pavla
Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky a
Vítězslava Valacha
na ministra privatizace a správu
národního majetku p. J. Skalického
ve věci
privatizace Sdruženého
ambulantního zařízení v Železném
Brodě
00/396/94
Vážený pane
ministře,
Klub poslanců LSNS se seznámil
s případem privatizace Sdruženého ambulantního
zařízeni v Železném Brodě, kde
tato privatizace vyvolala velké pobouření
v řadách místních občanů.
Jedná se o to, že ačkoli byl předložen
kvalitní privatizační projekt MUDr.Zd.Rákosovou
(spol. AVE s.r.o.), který dokonce získal Čestné
uznání v soutěži O nejlepší
projekt ve zdravotnictví na veletrhu MEFA 93, byl Vaším
ministerstvem doporučen a realizován projekt blíže
neurčené 'skupiny lékařů"
zastoupená MUDrem Schöttnerrem.
Podstatou vzniklé konfliktní
situace v privatizaci SAZ Železný brod, tj. schválení
privatizačního projektu "skupiny lékařů"
a odmítnutí privatizačního projektu
společnosti AVE s.r.o., je osoba s.MUDr. Kysely jako člena
"skupiny lékařů", neboť zmíněný
soudruh byl od roku 1969 do listopadu 1989 předsedou normalizačního
výboru KSČ v Železném Brodě.
Od roku 1974 do roku 1989 zastával funkci ředitele
OÚNZ v Jablonci n/Nisou, byl důvěrným
lékařem stranických funkcionářů
s pravidelnými ordinačními hodinami pro OV
KSČ a jeho pověst v okrese Železný Brod
jako tvrdého ortodoxního komunisty je všeobecně
známa. Dále jeden z členů "skupiny
lékařů" je známý závislosti
(protialkoholní léčení) na alkoholu
a nízkou odbornou úrovní. Přestože
"skupina lékařů" byla několikrát
požádána aby seznámila městskou
radu se svým záměrem, nikdy tak neučinila.
Vážený pane
ministře, takové případy, jakým
je Železný Brod, právem poškozují
celý privatizační proces a vedou k jeho zpochybnění.
Právem se občané ptají proč
a z jakých důvodů se majetek dostává
do rukou bývalých mocných a kvalitní
a uznávané projekty jsou odmítány.
Svědčí to i o malých kontrolních
systémech přímo na Vašem ministerstvu.
Chceme, aby se majetek pomocí privatizace dostal do rukou
poctivých a slušných lidi a nikoli těch,
kteří se podíleli na zločinech bývalého
režimu. Proti způsobu privatizace SAZ v Železném
Brodě důrazně protestujeme a doporučíme
Zdravotnímu a sociálnímu výboru PS,
aby podal podnět k prošetření NKÚ.
Za chyby ministerstva pak jsou neprávem osočovány
místní představitelé obce, přestože
oni sami několikrát žádali o nápravu.
V této souvislosti bychom
Vám chtěli položit několik otázek:
1. Ví vůbec Vaše
ministerstvo do jakých rukou se dostává privatizovaný
majetek a z jakého původu jsou finanční
zdroje spojené s privatizačními projekty?
2. Ověřuje si Vaše
ministerstvo kvalitu privatizačních projektů
a nechává si vypracovávat odborné
expertizy?
3. Bere se v úvahu stanovisko
představitelů obcí a jejich doporučení
pro konkrétní projekt?
4. Jakým způsobem
holá Vaše ministerstvo řešit kausu SAZ
Železný Brod?
Vážený pane
ministře, Klub poslanců LSNS je vážně
znepokojen některými privatizačními
problémy, které by dle našeho názoru
nemusely nastat, kdyby příslušní úředníci
Vašeho ministerstva řádně a odpovědně
plnili své úkoly. Dalším problémem
je i bezúhonnost příslušných
úředníků, o které by nemělo
být pochyb, protože rozhodují o značném
majetku. Takové hrubé nedostatky, jaké se
vyskytly v Železném Brodě bohužel nejsou
ojedinělé. Prosím, abyste si uvědomil,
že celý proces privatizace je pečlivě
sledován našimi spoluobčany a má značný
politický dopad. Takové případy nikterak
nepomohou propagaci celé společenské transformace
a nevyvozeni důsledků škodí všem
politickým silám, které podporuji současný
vývoj a naopak nahrávají těm, kteří
tomuto vývoji nepřejí. Chceme věřit,
že Vy osobně prověříte celou
záležitost a uspokojivě jí vyřešíte.
S pozdravem
Přílohy: Dopis starosty města z 30.11.93
Žádost o prověřeni postupu privatizace SAV ŽB
Posudek privatizačního projektu AVE s.r.o.
Čestné uznání
MAFA Brno 1993
K disposici je fotografická
dokumentace působnosti s. MUDr. Kysely v období
před listopadem 1989.
Věc: privatizace Sdruženého
ambulantního zařízení (dále
SAZ) v Železném Brodě.
Podstatou vzniklé problematické
situace v privatizaci SAZ Železný Brod, to je schválení
privatizačního projektu "skupiny lékařů"
a odmítnutí konkurenčního privatizačního
projektu společnosti AVE s.r.o.,je vliv osobnosti MUDr.
Kysely jako člena "skupiny lékařů"
na průběh privatizačního procesu na
úrovni okresu Jablonec nad Nisou:
a) zmíněný
pán byl od roku 1969 do listopadu 1989 předsedou
normalizačního městského výboru
KSČ v Železném Brodě,
b) od roku 1974 do 1989 zastával
funkci ředitele OÚNZ Jablonec nad Nisou,
c) byl důvěrným
lékařem vedoucích stranických okresních
funkcionářů s pravidelnými ordinačními
hodinami pro OV KSČ,
d) ve městě a jeho
okolí má pověst úplatkáře
zaštítěného mocí svého
politického postavení,
e) městský výbor
KSČ byl v době dvacetiletého předsednictví
MUDr.Kysely proslulý svojí tvrdou ortodoxností,
f) jeden ze členů
"skupiny lékařů" je známý
závislostí (protialkoholní léčení)
a velmi. nízkou odbornou úrovní,
g) "skupina lékařů"
byla několikráte i písemně požádána,aby
seznámila městskou radu a posléze i městské
zastupitelstvo (ve smyslu ustanovení zákona o obcích)
se svým záměrem na zabezpečení
zdravotnictví ve městě. Nikdo z pozvaných
se nikdy nedostavil,zájem města byl naprosto ignorován,
TELEFON: | 728513 | BANK. SPOJENÍ: | KB Jablonec n. Nis. 922-451 | IČO 262633 |
VČT 28 - 1991
h) po celou dobu privatizačního
procesu i nyní po schválení projektu je "skupinou
lékařů" utajováno co je podnikatelským
záměrem obchodní a nikoliv zdravotní
společnosti,která projekt "vyhrála"
i přes jeho formálně právní
i věcně logické nedostatky,
i) předsedou odborné
privatizační komise lékařů
(OPKZ) v Jablonci nad Nisou je zdravotní rada MUDr.Cholenský,dlouholetý
podřízený MUDr. Kysely,známý
svým osobním negativním postojem vůči
MUDr. Rákosové,
j) přednosta Okresního
úřadu v Jablonci nad Nisou změnil svým
dopisem na MSNMP ze dne 18.9. t.r. stanovisko okresního
úřadu ve prospěch schválení
projektu společnosti AVE, v zápětí
na to dne 19.9. t.r. obsah svého dopisu z předchozího
dne bez udání důvodů zrušil.
Konkurenční privatizační
projekt společnosti AVE s.r.o. předložila MUDr.
Rákosová,která
a) je oblíbenou lékařkou.Ve
volbách 1992 obdržela nejvíce hlasů
ze všech kandidátů,
b) jako členka městské
rady a zastupitelstva konzultovala obsah předkládaného
privatizačního projektu jak s radou města
tak i zastupitelstvem,takže projekt splňuje představy
obou orgánů na budoucí perfektní zabezpečení
zdravotní péče v regionu města,
c) projekt navíc zabezpečuje
- provozování nestátního.zdravotnického
zařízení - Dětský rehabilitační
stacionář se smluvním zajištěním
VZP Jablonec nad Nisou,
- spolupráci s nadací
Město Železný Brod svým občanům
- zadány stavební
projekty pro realizaci celé koncepce zdravotní péče
ve měst (Dětský stacionář,rehabilitace,
dům lékařů atd.).
Vytýkané sporné
nedostatky ze strany OPKZ v Jablonci nad Nisou,
a)že projekt AVE nezahrnuje
privatizaci celého SAZ vyvrací obsah projektu AVE,
b)že onkologie není
potřebná - vyvrací doporučující
vyjádření prof.MUDr. Dienstbiera,
c) konkurenční privatizační
projekt společnosti AVE obdržel čestné
uznání na mezinárodní výstavě
v Brně MEFA 93 v soutěži o nejlepší
projekt ve zdravotnictví.
V ostatním zůstávají
v platnosti v plném rozsahu důvody uvedené
v naší žádosti o prošetření
průběhu privatizace zdravotnických zařízení
v Železném Brodě,kterou obdržel Nejvyšší
kontrolní úřad.
věc: žádost
o prošetření postupu privatizace Sdruženého
ambulantního zařízení v Železném
Brodě.
Vážený pane
prezidente,
obracím se na Vás
se žádostí o prošetření
postupu privatizace Ambulantního zdravotnického
zařízení v Železném Brodě
a tuto žádost odůvodňuji následovně:
1).uvedené zdravotnické
zařízení vzniklo ke dni 1.1.1992 delimitací
části majetkové podstaty bývalého
Okresního ústavu národního zdraví
v Jablonci n/Nis.Delimitace byla provedena ve prospěch
Městských úřadů podle územně
místního principu.Statut zakladatele si při
tomi nadále ponechal Okresní úřad
v Jablonci n/N.Protože zákon o obcích v úplném
znění zákona čís.410/92 Sb,§
14,odst.1, písm.n jednoznačně ukládá
odpovědnost za zdravotní péči o obyvatelstvo
obcím,stala se privatizace příspěvkové
organizace Sdruženého ambulantního zařízení
předmětem trvalé pozornosti Městské
rady i Městského zastupitelstva, které jako
konkrétní výraz podpory snah o zkvalitnění
zdravotní péče v městském regionu
rozhodlo jednak o účastnickém podílu
města v založené s.r.o. AVE a dále zřízení
nadace na podporu zdravotní péče ve městě
"Železný Brod svým občanům".
2) vlastní proces privatizace
Sdruženého ambulantního zařízení
měl následující průběh:
a)základní privatizační
projekt byl povinen ve smyslu zák.92/91 Sb na uvedené
zdravotnické zařízení vypracovat a
předložit ředitel příspěvkové
organizace nejpozději v prodlouženém termínu
do 30.11.1992 zakladateli. Protože vedením organizace
nebyl základní projekt vypracován,byl odbornou
zdravotní komisí při Okresní privatizační
komisi v Jablonci n/N prohlášen projekt, který
vypracovala nepojmenovaná s.r.o. zastoupená MUDr.
Schöttnerrem za základní. Projekt vypracovaný
jinou právnickou osobu a nikoliv vedením organizace
mohl být klasifikován jen jako projekt konkurenční.
Projekt,který byl klasifikován odbornou komisí
jako základní nebyl v okamžiku předložení
registrovanou společenskou smlouvou a byl tedy vypracován
a předložen neexistující právnickou
osobou.
Ve smyslu ustanovení občanského
zákoníku § 19a, odst.2 mohou obchodní
společnosti nabývat práva a povinnosti ode
dne Účinnosti zápisu do obchodního
rejstříku.
Městská rada se
domnívá,že nepojmenovaná s.r.o. zastoupená
p. MUDr. Schöttnerem nevznikla a tudíž nemůže
nabýt žádných práv a jakákoliv
rozhodnutí v její prospěch jsou tedy neplatná.Povinností
odborné zdravotní komise bylo takto nedoložený
projekt vrátit předkladateli.
Tato společnost neprošla
ani vyjádřením České lékařské
komory v Jablonci n/N, ani podmínkami § 8 a 11 odst.l
zákona č.160/92 Sb a § 46 zákona čís.71/1967
Sb.Ve smyslu těchto ustanovení nesplnila tedy i
základní podmínky pro provozování
nestátního zdravotnického zařízení
a pro svou registraci.
b)zakladateli byly dále
předloženy následující konkurenční
privatizační projekty:
č.333/92 - předkladatel
AVE s.r.o.
č.385/92 - předkladatel
MUDr.Dagmar Klučková
č.392/92 - předkladatelé
MUDr. Hassa, ing.Kuršel, p.Rudolf, p.Kvíz, p.Šrejber
Městská rada několikrát
žádala předsedu odborné zdravotní
komise p.zdravotního radu MUDr. Cholenského,aby
byla seznámena zejména s podnikatelskými
záměry jednotlivých předkladatelů
a to jak základního tak i všech konkurenčních
projektů.Svůj požadavek odůvodňovala
starostí o budoucí zabezpečení jedné
ze základních svých funkcí a veliké
odpovědnosti vůči občanům z
jejichž vůle řídí a zabezpečuje
základní životní podmínky v regionu
města.MUDr.Cholenský informoval pouze všeobecně
Zastupitelstvo města o průběhu privatizace
zdravotnických zařízení,prostudování
podnikatelských záměrů jednotlivých
předkladatelů však neumožnil.Městská
řada byla informována pouze o obsahu a podnikatelském
záměru projektu s.r.o.AVE, který obdržela
k vyjádření svého stanoviska ještě
před předložením vypracovaného
konkurenčního projektu zakladateli.Protože
podnikatelský záměr plně vyhovoval
představám Městské rady,byla předkladateli
nabídnuta spoluúčast města v s.r.o.Tím
měla být vyjádřena i podpora a účast
města při zabezpečování zdravotní
péče ve smyslu ustanovení zákona o
obcích.
c) k jednotlivým projektům
zaujala odborná zdravotní komise tato stanoviska:
1) projekt č. 385/92:
MUDr.:Clučková -
privatizace ordinace obvodu č.3 je řešena v
základním projektu ve prospěch předkladatelky
konkurenčního projektu.
2) projekt č.392/92:
MUDr. Hassa a společníci
- komise vypracuje samostatné nedoporučující
stanovisko.
3) projekt č.333/92: předkladatel
AVE s.r.o. - komise nedoporučuje,protože řeší
pouze privatizaci polikliniky bez přihlédnutí
k ostatním zdravotním zařízením.
Důvod nedoporučení
projektu s.r.o.AVE.kterým odborná zdravotní
komise vyjádřila svoje stanovisko svědčí
o naprostém nepochopení záměru předkladatele,který
1) smyslu Závazně
osnovy pro vypracování privatizačních
projektů použil variantu privatizace části
majetku (2B) a doložil v bodě 7 formuláře
2B s tím, že privatizaci zbytku majetkové podstaty
řeší jednak, případně
některý další konkurenční
privatizační projekt zájemce o přímý
prodej dislokovaných zdravotnických zařízení,která
byla do delimitovaného Ambulantního zdravotnického
zařízení Železný brod začleněna
pouze uplatněním územně místního
principu bez jakékoliv profesní nebo organizační
závislosti na zařízeních umístěných
v Železném Brodě. V době vypracování
projektu byli dokonce zájemci o koupi dislokovaných
zařízení,nebylo však povinností
předkladatele tyto skutečnosti promítnout
do konkurenčního projektu.
2)naopak přesně
specifikoval zřízení a funkci dalších
zařízení, která prokazatelně
zkvalitní zdravotní péči v Železném
Brodě (stacionář,nadace,rehabilitační
centrum) a která nebyla obsažena v delimitované
podstatě.
d)výše uvedené
důvody a obavy o výsledek privatizace zdravotnických
zařízení v městském regionu
sdělil starosta města dopisem ze dne 8.7.1993 zakladateli,který
po projednání změnil svým dopisem
ze dne 10.8.1993 Ministerstvu pro PNM svoje stanovisko ve prospěch
konkurenčního projektu společnosti AVE.
e)schvalovací řízení,které
proběhlo na MPNM dne 13.8.1993 doporučilo přesto
ke schválení "základní projekt",který
1)byl předložen neexistující
právnickou osobou,
2)proti písemnému
sdělení Okresního úřadu v Jablonci
n/N ze dne 10.8.1993 jako zakladatele Sdruženého ambulantního
zařízení Železný Brod,že
mění svoje původní stanovisko a doporučuje
ke schválení konkurenční privatizační
projekt předložený s.r.o. AVE.
f)Městská rada u
vědomí nastalé situace pozvala dne 27.8.1993
sedm lékařů včetně MUDr.Schöttnera
k projednání obsahu podnikatelského záměru
na středu dne 1.9.1993.Ve stanovenou hodinu se však
žádný z pozvaných nedostavil,tři
pozvaní se alespoň omluvili,ostatní to vůbec
neuznali za vhodné. Ani tato snaha Městské
rady seznámit se se záměry privatizace zdravotnických
zařízení autorů "základního"
a ke schválení doporučeného projektu
nebyla úspěšná.Navíc uvedené
jednání lékařů nejlépe
dokazuje míru jejich uznání existence Městské
rady jako instituce odpovědné za zabezpečení
zdravotní péče v městském regionu.
g)stručně popsaný
průběh procesu privatizace zdravotnických
zařízení vede Městskou radu k následujícím
závěrům:
1) požádat Nejvyšší
kontrolní úřad o prošetření
průběhu privatizace zdravotnických zařízení
v Železném Brodě,což touto žádostí
současně činí.
2) požádat MPNM o
pozastavení svého rozhodnutí a jeho předání
ke konečnému schválení vládou
republiky,což činí jednak stejnopisem této
žádosti a průvodným dopisem k této
žádosti.
3) celý průběh
privatizace zdravotnictví v Železném Brodě
činí dojem předem dohodnutého výsledu
privatizačního procesu,který je ovlivněn
letitými přátelskými vztahy z výkonů
dřívějších funkcí.
Vzhledem k nastalé situaci
Vás,vážený pane prezidente,prosím
o urychlené prošetření předmětu,
žádosti.
Příslušné
doklady nepřikládáme a jsou pro případ
potřeby kdykoliv k dispozici na našem úřadě.
MUDr. Zdeněk Dienstbier, DrSc.
Kladenská 28
160 00 PRAHA 6
tel. 36 94 52
Vážená paní
MUDr. Michaela HÄCHLOVÁ
POKO Liberecká 59
46 01 Jablonec n. Nisou
Praha, 10.11.1993
Vážená kolegyně,
v příloze si Vám
dovoluji zaslat osobní posudek na privatizační
projekt SAZ Železný Brod, který předložila
AVE s r.o.
S pozdravem
Považuji snahu o vybudování
léčebného, ale především
rekondičního a rehabilitačního onkologického
centra za mimořádně potřebnou.
Pro posuzování účelnosti
projektu SAZ Železný Brod na MSMMP a ve stanovisku
OOZPK se vychází z tradičního přístupu
k onkologickým terapeutickým oddělením.
Souhlasím, že vytíženost těchto
center je rozdílná, ale potřeba léčebných
hospitalizací, např, u bronchogenních karcinomů,
stále vyžaduje objednávací dobu.
Navrhované soukromé
sanatorium by plnilo poslání, které navrhovatelé
více cítí nežli konkretizovali. Zařízení
by bylo z části využito k cytostatické
terapii, z,části k hospitalizaci pro inkurabilní
případy, ale vytvořilo by se prvé
centrum pro rekondiční pobyty nádorově
nemocných po radikální léčbě
(chirurgické, radiologické nebo cytostatické).
Ve Spolkové republice Německo
jsou dnes desítky klinik pro doléčování
onkologických nemocných (Nachsorge), kde se poskytuje
pacientům nejen běžná medicínská
rehabilitace, ale i psychoterapie, nácvik správného
životního stylu, zdravé výživy,
cvičení jógy apod.
Potřebu těchto center
u nás potvrzují i mé zkušenosti z rozhovorů
s nemocnými na nádorové telefonní
lince Ligy protirakovině v Praze a zkušenosti z rekondičních
pobytů např. žen po ablaci prsu. Přitom
působnost onkologického sanatoria by se nemusela
omezovat jen na regionální potřebu.
Doporučuji proto zvážit
možnost realizace privatizačního projektu SAZ
Železný Brod s doplněním programu rekondičního
centra pro nádorově nemocné.