Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

942

INTERPELACE

poslanců Alfreda Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky a Vítězslava Valacha

na ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického

ve věci privatizace Sdruženého ambulantního zařízení v Železném Brodě

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslanců Alfreda Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky a Vítězslava Valacha na ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 25. dubna 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

942

Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

I. volební období

INTERPELACE

poslanců Klubu poslanců LSNS

Alfréda Frommera, Pavla Hirše, Evy Matouškové, Pavla Kuličky a Vítězslava Valacha

na ministra privatizace a správu národního majetku p. J. Skalického

ve věci

privatizace Sdruženého ambulantního zařízení v Železném Brodě

PRAHA, 18. dubna 1994

00/396/94




Vážený pane ministře,

Klub poslanců LSNS se seznámil s případem privatizace Sdruženého ambulantního zařízeni v Železném Brodě, kde tato privatizace vyvolala velké pobouření v řadách místních občanů. Jedná se o to, že ačkoli byl předložen kvalitní privatizační projekt MUDr.Zd.Rákosovou (spol. AVE s.r.o.), který dokonce získal Čestné uznání v soutěži O nejlepší projekt ve zdravotnictví na veletrhu MEFA 93, byl Vaším ministerstvem doporučen a realizován projekt blíže neurčené 'skupiny lékařů" zastoupená MUDrem Schöttnerrem.

Podstatou vzniklé konfliktní situace v privatizaci SAZ Železný brod, tj. schválení privatizačního projektu "skupiny lékařů" a odmítnutí privatizačního projektu společnosti AVE s.r.o., je osoba s.MUDr. Kysely jako člena "skupiny lékařů", neboť zmíněný soudruh byl od roku 1969 do listopadu 1989 předsedou normalizačního výboru KSČ v Železném Brodě. Od roku 1974 do roku 1989 zastával funkci ředitele OÚNZ v Jablonci n/Nisou, byl důvěrným lékařem stranických funkcionářů s pravidelnými ordinačními hodinami pro OV KSČ a jeho pověst v okrese Železný Brod jako tvrdého ortodoxního komunisty je všeobecně známa. Dále jeden z členů "skupiny lékařů" je známý závislosti (protialkoholní léčení) na alkoholu a nízkou odbornou úrovní. Přestože "skupina lékařů" byla několikrát požádána aby seznámila městskou radu se svým záměrem, nikdy tak neučinila.

Vážený pane ministře, takové případy, jakým je Železný Brod, právem poškozují celý privatizační proces a vedou k jeho zpochybnění. Právem se občané ptají proč a z jakých důvodů se majetek dostává do rukou bývalých mocných a kvalitní a uznávané projekty jsou odmítány. Svědčí to i o malých kontrolních systémech přímo na Vašem ministerstvu. Chceme, aby se majetek pomocí privatizace dostal do rukou poctivých a slušných lidi a nikoli těch, kteří se podíleli na zločinech bývalého režimu. Proti způsobu privatizace SAZ v Železném Brodě důrazně protestujeme a doporučíme Zdravotnímu a sociálnímu výboru PS, aby podal podnět k prošetření NKÚ. Za chyby ministerstva pak jsou neprávem osočovány místní představitelé obce, přestože oni sami několikrát žádali o nápravu.

V této souvislosti bychom Vám chtěli položit několik otázek:

1. Ví vůbec Vaše ministerstvo do jakých rukou se dostává privatizovaný majetek a z jakého původu jsou finanční zdroje spojené s privatizačními projekty?

2. Ověřuje si Vaše ministerstvo kvalitu privatizačních projektů a nechává si vypracovávat odborné expertizy?

3. Bere se v úvahu stanovisko představitelů obcí a jejich doporučení pro konkrétní projekt?

4. Jakým způsobem holá Vaše ministerstvo řešit kausu SAZ Železný Brod?

Vážený pane ministře, Klub poslanců LSNS je vážně znepokojen některými privatizačními problémy, které by dle našeho názoru nemusely nastat, kdyby příslušní úředníci Vašeho ministerstva řádně a odpovědně plnili své úkoly. Dalším problémem je i bezúhonnost příslušných úředníků, o které by nemělo být pochyb, protože rozhodují o značném majetku. Takové hrubé nedostatky, jaké se vyskytly v Železném Brodě bohužel nejsou ojedinělé. Prosím, abyste si uvědomil, že celý proces privatizace je pečlivě sledován našimi spoluobčany a má značný politický dopad. Takové případy nikterak nepomohou propagaci celé společenské transformace a nevyvozeni důsledků škodí všem politickým silám, které podporuji současný vývoj a naopak nahrávají těm, kteří tomuto vývoji nepřejí. Chceme věřit, že Vy osobně prověříte celou záležitost a uspokojivě jí vyřešíte.

S pozdravem

Pavel Hirš

předseda KP LSNS

V Praze dne 18. dubna 1994.

Přílohy: Dopis starosty města z 30.11.93

Žádost o prověřeni postupu privatizace SAV ŽB

Posudek privatizačního projektu AVE s.r.o.

Čestné uznání MAFA Brno 1993

K disposici je fotografická dokumentace působnosti s. MUDr. Kysely v období před listopadem 1989.




Věc: privatizace Sdruženého ambulantního zařízení (dále SAZ) v Železném Brodě.

Podstatou vzniklé problematické situace v privatizaci SAZ Železný Brod, to je schválení privatizačního projektu "skupiny lékařů" a odmítnutí konkurenčního privatizačního projektu společnosti AVE s.r.o.,je vliv osobnosti MUDr. Kysely jako člena "skupiny lékařů" na průběh privatizačního procesu na úrovni okresu Jablonec nad Nisou:

a) zmíněný pán byl od roku 1969 do listopadu 1989 předsedou normalizačního městského výboru KSČ v Železném Brodě,

b) od roku 1974 do 1989 zastával funkci ředitele OÚNZ Jablonec nad Nisou,

c) byl důvěrným lékařem vedoucích stranických okresních funkcionářů s pravidelnými ordinačními hodinami pro OV KSČ,

d) ve městě a jeho okolí má pověst úplatkáře zaštítěného mocí svého politického postavení,

e) městský výbor KSČ byl v době dvacetiletého předsednictví MUDr.Kysely proslulý svojí tvrdou ortodoxností,

f) jeden ze členů "skupiny lékařů" je známý závislostí (protialkoholní léčení) a velmi. nízkou odbornou úrovní,

g) "skupina lékařů" byla několikráte i písemně požádána,aby seznámila městskou radu a posléze i městské zastupitelstvo (ve smyslu ustanovení zákona o obcích) se svým záměrem na zabezpečení zdravotnictví ve městě. Nikdo z pozvaných se nikdy nedostavil,zájem města byl naprosto ignorován,

TELEFON: 728513 BANK. SPOJENÍ: KB Jablonec n. Nis. 922-451 IČO 262633

VČT 28 - 1991

h) po celou dobu privatizačního procesu i nyní po schválení projektu je "skupinou lékařů" utajováno co je podnikatelským záměrem obchodní a nikoliv zdravotní společnosti,která projekt "vyhrála" i přes jeho formálně právní i věcně logické nedostatky,

i) předsedou odborné privatizační komise lékařů (OPKZ) v Jablonci nad Nisou je zdravotní rada MUDr.Cholenský,dlouholetý podřízený MUDr. Kysely,známý svým osobním negativním postojem vůči MUDr. Rákosové,

j) přednosta Okresního úřadu v Jablonci nad Nisou změnil svým dopisem na MSNMP ze dne 18.9. t.r. stanovisko okresního úřadu ve prospěch schválení projektu společnosti AVE, v zápětí na to dne 19.9. t.r. obsah svého dopisu z předchozího dne bez udání důvodů zrušil.

Konkurenční privatizační projekt společnosti AVE s.r.o. předložila MUDr. Rákosová,která

a) je oblíbenou lékařkou.Ve volbách 1992 obdržela nejvíce hlasů ze všech kandidátů,

b) jako členka městské rady a zastupitelstva konzultovala obsah předkládaného privatizačního projektu jak s radou města tak i zastupitelstvem,takže projekt splňuje představy obou orgánů na budoucí perfektní zabezpečení zdravotní péče v regionu města,

c) projekt navíc zabezpečuje

- provozování nestátního.zdravotnického zařízení - Dětský rehabilitační stacionář se smluvním zajištěním VZP Jablonec nad Nisou,

- spolupráci s nadací Město Železný Brod svým občanům

- zadány stavební projekty pro realizaci celé koncepce zdravotní péče ve měst (Dětský stacionář,rehabilitace, dům lékařů atd.).

Vytýkané sporné nedostatky ze strany OPKZ v Jablonci nad Nisou,

a)že projekt AVE nezahrnuje privatizaci celého SAZ vyvrací obsah projektu AVE,

b)že onkologie není potřebná - vyvrací doporučující vyjádření prof.MUDr. Dienstbiera,

c) konkurenční privatizační projekt společnosti AVE obdržel čestné uznání na mezinárodní výstavě v Brně MEFA 93 v soutěži o nejlepší projekt ve zdravotnictví.

V ostatním zůstávají v platnosti v plném rozsahu důvody uvedené v naší žádosti o prošetření průběhu privatizace zdravotnických zařízení v Železném Brodě,kterou obdržel Nejvyšší kontrolní úřad.

Jiří Josef

starosta města



věc: žádost o prošetření postupu privatizace Sdruženého ambulantního zařízení v Železném Brodě.

Vážený pane prezidente,

obracím se na Vás se žádostí o prošetření postupu privatizace Ambulantního zdravotnického zařízení v Železném Brodě a tuto žádost odůvodňuji následovně:

1).uvedené zdravotnické zařízení vzniklo ke dni 1.1.1992 delimitací části majetkové podstaty bývalého Okresního ústavu národního zdraví v Jablonci n/Nis.Delimitace byla provedena ve prospěch Městských úřadů podle územně místního principu.Statut zakladatele si při tomi nadále ponechal Okresní úřad v Jablonci n/N.Protože zákon o obcích v úplném znění zákona čís.410/92 Sb,§ 14,odst.1, písm.n jednoznačně ukládá odpovědnost za zdravotní péči o obyvatelstvo obcím,stala se privatizace příspěvkové organizace Sdruženého ambulantního zařízení předmětem trvalé pozornosti Městské rady i Městského zastupitelstva, které jako konkrétní výraz podpory snah o zkvalitnění zdravotní péče v městském regionu rozhodlo jednak o účastnickém podílu města v založené s.r.o. AVE a dále zřízení nadace na podporu zdravotní péče ve městě "Železný Brod svým občanům".

2) vlastní proces privatizace Sdruženého ambulantního zařízení měl následující průběh:

a)základní privatizační projekt byl povinen ve smyslu zák.92/91 Sb na uvedené zdravotnické zařízení vypracovat a předložit ředitel příspěvkové organizace nejpozději v prodlouženém termínu do 30.11.1992 zakladateli. Protože vedením organizace nebyl základní projekt vypracován,byl odbornou zdravotní komisí při Okresní privatizační komisi v Jablonci n/N prohlášen projekt, který vypracovala nepojmenovaná s.r.o. zastoupená MUDr. Schöttnerrem za základní. Projekt vypracovaný jinou právnickou osobu a nikoliv vedením organizace mohl být klasifikován jen jako projekt konkurenční. Projekt,který byl klasifikován odbornou komisí jako základní nebyl v okamžiku předložení registrovanou společenskou smlouvou a byl tedy vypracován a předložen neexistující právnickou osobou.

Ve smyslu ustanovení občanského zákoníku § 19a, odst.2 mohou obchodní společnosti nabývat práva a povinnosti ode dne Účinnosti zápisu do obchodního rejstříku.

Městská rada se domnívá,že nepojmenovaná s.r.o. zastoupená p. MUDr. Schöttnerem nevznikla a tudíž nemůže nabýt žádných práv a jakákoliv rozhodnutí v její prospěch jsou tedy neplatná.Povinností odborné zdravotní komise bylo takto nedoložený projekt vrátit předkladateli.

Tato společnost neprošla ani vyjádřením České lékařské komory v Jablonci n/N, ani podmínkami § 8 a 11 odst.l zákona č.160/92 Sb a § 46 zákona čís.71/1967 Sb.Ve smyslu těchto ustanovení nesplnila tedy i základní podmínky pro provozování nestátního zdravotnického zařízení a pro svou registraci.

b)zakladateli byly dále předloženy následující konkurenční privatizační projekty:

č.333/92 - předkladatel AVE s.r.o.

č.385/92 - předkladatel MUDr.Dagmar Klučková

č.392/92 - předkladatelé MUDr. Hassa, ing.Kuršel, p.Rudolf, p.Kvíz, p.Šrejber

Městská rada několikrát žádala předsedu odborné zdravotní komise p.zdravotního radu MUDr. Cholenského,aby byla seznámena zejména s podnikatelskými záměry jednotlivých předkladatelů a to jak základního tak i všech konkurenčních projektů.Svůj požadavek odůvodňovala starostí o budoucí zabezpečení jedné ze základních svých funkcí a veliké odpovědnosti vůči občanům z jejichž vůle řídí a zabezpečuje základní životní podmínky v regionu města.MUDr.Cholenský informoval pouze všeobecně Zastupitelstvo města o průběhu privatizace zdravotnických zařízení,prostudování podnikatelských záměrů jednotlivých předkladatelů však neumožnil.Městská řada byla informována pouze o obsahu a podnikatelském záměru projektu s.r.o.AVE, který obdržela k vyjádření svého stanoviska ještě před předložením vypracovaného konkurenčního projektu zakladateli.Protože podnikatelský záměr plně vyhovoval představám Městské rady,byla předkladateli nabídnuta spoluúčast města v s.r.o.Tím měla být vyjádřena i podpora a účast města při zabezpečování zdravotní péče ve smyslu ustanovení zákona o obcích.

c) k jednotlivým projektům zaujala odborná zdravotní komise tato stanoviska:

1) projekt č. 385/92:

MUDr.:Clučková - privatizace ordinace obvodu č.3 je řešena v základním projektu ve prospěch předkladatelky konkurenčního projektu.

2) projekt č.392/92:

MUDr. Hassa a společníci - komise vypracuje samostatné nedoporučující stanovisko.

3) projekt č.333/92: předkladatel AVE s.r.o. - komise nedoporučuje,protože řeší pouze privatizaci polikliniky bez přihlédnutí k ostatním zdravotním zařízením.

Důvod nedoporučení projektu s.r.o.AVE.kterým odborná zdravotní komise vyjádřila svoje stanovisko svědčí o naprostém nepochopení záměru předkladatele,který

1) smyslu Závazně osnovy pro vypracování privatizačních projektů použil variantu privatizace části majetku (2B) a doložil v bodě 7 formuláře 2B s tím, že privatizaci zbytku majetkové podstaty řeší jednak, případně některý další konkurenční privatizační projekt zájemce o přímý prodej dislokovaných zdravotnických zařízení,která byla do delimitovaného Ambulantního zdravotnického zařízení Železný brod začleněna pouze uplatněním územně místního principu bez jakékoliv profesní nebo organizační závislosti na zařízeních umístěných v Železném Brodě. V době vypracování projektu byli dokonce zájemci o koupi dislokovaných zařízení,nebylo však povinností předkladatele tyto skutečnosti promítnout do konkurenčního projektu.

2)naopak přesně specifikoval zřízení a funkci dalších zařízení, která prokazatelně zkvalitní zdravotní péči v Železném Brodě (stacionář,nadace,rehabilitační centrum) a která nebyla obsažena v delimitované podstatě.

d)výše uvedené důvody a obavy o výsledek privatizace zdravotnických zařízení v městském regionu sdělil starosta města dopisem ze dne 8.7.1993 zakladateli,který po projednání změnil svým dopisem ze dne 10.8.1993 Ministerstvu pro PNM svoje stanovisko ve prospěch konkurenčního projektu společnosti AVE.

e)schvalovací řízení,které proběhlo na MPNM dne 13.8.1993 doporučilo přesto ke schválení "základní projekt",který

1)byl předložen neexistující právnickou osobou,

2)proti písemnému sdělení Okresního úřadu v Jablonci n/N ze dne 10.8.1993 jako zakladatele Sdruženého ambulantního zařízení Železný Brod,že mění svoje původní stanovisko a doporučuje ke schválení konkurenční privatizační projekt předložený s.r.o. AVE.

f)Městská rada u vědomí nastalé situace pozvala dne 27.8.1993 sedm lékařů včetně MUDr.Schöttnera k projednání obsahu podnikatelského záměru na středu dne 1.9.1993.Ve stanovenou hodinu se však žádný z pozvaných nedostavil,tři pozvaní se alespoň omluvili,ostatní to vůbec neuznali za vhodné. Ani tato snaha Městské rady seznámit se se záměry privatizace zdravotnických zařízení autorů "základního" a ke schválení doporučeného projektu nebyla úspěšná.Navíc uvedené jednání lékařů nejlépe dokazuje míru jejich uznání existence Městské rady jako instituce odpovědné za zabezpečení zdravotní péče v městském regionu.

g)stručně popsaný průběh procesu privatizace zdravotnických zařízení vede Městskou radu k následujícím závěrům:

1) požádat Nejvyšší kontrolní úřad o prošetření průběhu privatizace zdravotnických zařízení v Železném Brodě,což touto žádostí současně činí.

2) požádat MPNM o pozastavení svého rozhodnutí a jeho předání ke konečnému schválení vládou republiky,což činí jednak stejnopisem této žádosti a průvodným dopisem k této žádosti.

3) celý průběh privatizace zdravotnictví v Železném Brodě činí dojem předem dohodnutého výsledu privatizačního procesu,který je ovlivněn letitými přátelskými vztahy z výkonů dřívějších funkcí.

Vzhledem k nastalé situaci Vás,vážený pane prezidente,prosím o urychlené prošetření předmětu, žádosti.

Jiří Josef

starosta města

Příslušné doklady nepřikládáme a jsou pro případ potřeby kdykoliv k dispozici na našem úřadě.



MUDr. Zdeněk Dienstbier, DrSc.

Kladenská 28

160 00 PRAHA 6

tel. 36 94 52

Vážená paní

MUDr. Michaela HÄCHLOVÁ

POKO Liberecká 59

46 01 Jablonec n. Nisou

Praha, 10.11.1993

Vážená kolegyně,

v příloze si Vám dovoluji zaslat osobní posudek na privatizační projekt SAZ Železný Brod, který předložila AVE s r.o.

S pozdravem

Prof. MUDr: Zdeněk Dienstbier DrSc.

Prof. Mudr. Zdeněk Dienstbier DrSc.

odborný lékař nemocí vnitřní

a nukleární medicíny

160 00 Praha 6, Kladenská 28

tel. 36 94 52

IČO: 45770701





Posudek na privatizační projekt

SDRUŽENÉ AMBULANTNÍ ZAŘÍZENÍ ŽELEZNÝ BROD,

předložený společností AVE s r. o.

Považuji snahu o vybudování léčebného, ale především rekondičního a rehabilitačního onkologického centra za mimořádně potřebnou.

Pro posuzování účelnosti projektu SAZ Železný Brod na MSMMP a ve stanovisku OOZPK se vychází z tradičního přístupu k onkologickým terapeutickým oddělením. Souhlasím, že vytíženost těchto center je rozdílná, ale potřeba léčebných hospitalizací, např, u bronchogenních karcinomů, stále vyžaduje objednávací dobu.

Navrhované soukromé sanatorium by plnilo poslání, které navrhovatelé více cítí nežli konkretizovali. Zařízení by bylo z části využito k cytostatické terapii, z,části k hospitalizaci pro inkurabilní případy, ale vytvořilo by se prvé centrum pro rekondiční pobyty nádorově nemocných po radikální léčbě (chirurgické, radiologické nebo cytostatické).

Ve Spolkové republice Německo jsou dnes desítky klinik pro doléčování onkologických nemocných (Nachsorge), kde se poskytuje pacientům nejen běžná medicínská rehabilitace, ale i psychoterapie, nácvik správného životního stylu, zdravé výživy, cvičení jógy apod.

Potřebu těchto center u nás potvrzují i mé zkušenosti z rozhovorů s nemocnými na nádorové telefonní lince Ligy protirakovině v Praze a zkušenosti z rekondičních pobytů např. žen po ablaci prsu. Přitom působnost onkologického sanatoria by se nemusela omezovat jen na regionální potřebu.

Doporučuji proto zvážit možnost realizace privatizačního projektu SAZ Železný Brod s doplněním programu rekondičního centra pro nádorově nemocné.

Prof. MUDr. Zdeněk Dienstbier, DrSc.

IČO: 45770701

Kladenská 28

160 00 Praha 6




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP