Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

927 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslankyně Hany Orgoníkové

na ministra hospodářství Karla Dybu

ve věci výše finančních prostředků k tlumení důsledků nezaměstnanosti

Ministr hospodářství Karel Dyba zaslal odpověď na interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové dopisem ze dne 2. května 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra hospodářství Karla Dyby na interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 10. května 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

DOC. ING. KAREL DYBA, CSc.

 
V Praze dne 2.května 1994
 
Č.j. 172110/94 - 31

Vážená paní poslankyně,

ve své interpelaci ze dne 8. dubna 1994 jste vznesla dotaz ohledně usnesení vlády ČR č. 148/1994 o opatřeních k řešení situace v okresech s nejvyšší mírou nezaměstnanosti. Konkrétně jste žádala vysvětlit skutečnosti spojené s finanční stránkou usnesení vlády, a to:

- jaká byla kritéria rozdělování předložených dotací na jednotlivé okresy,

- z jakých důvodů došlo k faktickému krácení původně určené částky,

- proč jsou takto uvolněné prostředky zatěžovány odčerpáváním `jejich částí na účely, k nimž nejsou určeny.

V úvodu bych Vás chtěl ujistit, že vláda sleduje pozorně vývoj v regionech a nezříká se své odpovědnosti za něj. Regionální hospodářská politika vlády, schválená usnesením vlády ČR č. 759/1992, je založena na principu nepřipustit silnou regionální diferenciaci v ekonomické výkonnosti. Jejím smyslem je působit tržně konformními nástroji na podporu rozvoje nových aktivit v oblastech, které vykazují dlouhodobě nižší tržní ekonomickou výkonnost nebo ve kterých se vzhledem ke struktuře ekonomických aktivit nepříznivě projevuje průběh přechodu na tržní hospodářství; průvodním jevem v těchto oblastech je vyšší míra nezaměstnanosti, která dlouhodobě výrazně převyšuje průměrnou republikovou úroveň. Podpor těchto oblastí se orientuje na přímou podporu podnikání a podporu výstavby infrastruktury, která zatraktivňuje daný region pro podnikání.

V duchu této politiky byl připraven i materiál o opatřeních k řešení. situace v okresech s nejvyšší mírou nezaměstnaností, k němuž vláda dne 23. března 1994 přijala usnesení č. 148.

K Vámi položeným otázkám bych chtěl v prvé řadě uvést, že uváděná částka 400,- mil. Kč není přesná. V rámci opatření přijatých v usnesení vlády ČR č. 148/1994 jsou konkrétně zahrnuty následující částky:

- 200,- mil. Kč na posílení programu podpory malého a středního podnikání REGION v roce 1994 a k řešení neuspokojených požadavků podnikatelů z okresů s nejvyšší mírou nezaměstnanosti z roku 1993,

- 120,- mil. Kč na realizaci komunálních investic do infrastruktury v okresech s nejvyšší mírou nezaměstnanosti, které bezprostředně směřují. k podpoře podnikání nebo tvorbě nových pracovních míst,

- 30,- mil. Kč na realizaci investic v oblasti železniční infrastruktury a pozemních komunikací,

- 10,5 mil. Kč k zabezpečení dopravní obslužnosti v okresech Bruntál a Znojmo.

Celkově bylo přímo uvolněno k řešení situace v okresech s nejvyšší. mírou nezaměstnanosti 360,5 mil. Kč.

Kromě těchto "finančně konkrétních opatření" jsou však V rámci usnesení vlády ČR obsažena další opatření, která nelze v této chvíli finančně kvantifikovat. Jedná se o zvýraznění podpory podnikání v agrokomplexu, poskytnutí dlouhodobé ho vkladu z Fondu národního majetku ČR Českomoravské záruční a rozvojové bance za účelem zvýšení zdrojů na podporu podnikání v okresech s nejvyšší mírou nezaměstnanosti, zvýraznění podpory pro tyto oblasti v rámci aktivní politiky zaměstnanosti, programů podpory bytové výstavby. finančních prostředků poskytovaných ze Státního fondu životního prostředí ČR a v rámci programů PHARE, zaměřených na podporu podnikání a aktivní politiku zaměstnanosti. Celkově lze odhadnout, že tato další opatření představují zhruba částku 10 mil. Kč/rok navíc oproti situaci, kdyby usnesení vlády ČR č.148/1994 přijato nebylo.

Za druhé bych chtěl uvést, že ani údaje, které uvádíte ve druhém odstavci své interpelace, a které jsou základem pro Váš třetí dotaz, nejsou zcela přesné. Snížení částky na realizaci komunálních investic do infrastruktury a investic do dopravní infrastruktury v procesu tvorby dokumentu nebylo v žádném případě v přímé souvislosti s posílením prostředků na programy podpory malého a středního podnikání. Naopak, tato forma podpory byla v materiálu zakotvena od samého začátku a i zde byly původní návrhy vyšší než je výsledný vládní dokument. Dále bych chtěl uvést, že Vámi uváděné opatření na modernizaci telefonní sítě na Bruntálsku není vůbec předmětem usnesení vlády ČR č. 148/1994 (bylo ovšem obsaženo v návrhu materiálu předloženého vládě) a že zabezpečení dopravní obslužnosti v okresech Bruntál a Znojmo nebylo v žádném případě zahrnuto na úkor prostředků na realizaci komunálních investic do infrastruktury (prostředky k zabezpečení dopravní obslužnosti výše zmíněných dvou okresů jsou zabezpečeny v rámci rozpočtové kapitoly Ministerstva dopravy).

Chtěl bych ovšem polemizovat s tvrzením, že tyto tři náměty (podpora podnikání., rozvoj telekomunikací a dopravní obslužnosti území) ani vzdáleně nesouvisí s řešením problému nezaměstnanosti. Z podkladů příslušných okresních úřadů, úřadů práce i podnikatelských kruhů totiž jednoznačně vyplývá, že tyto záležitosti přímo souvisí. s možnostmi rozvoje podnikání, s vytvářením nových či udržením stávajících pracovních míst (lze např. uvést řadu případů, kdy nezaměstnanost je ovlivněna možnostmi dojížďky za prací ze sídel ve spádovém obvodu příslušného střediska.

K jednotlivým otázkám, které jste uplatnila k výše zmíněnému vládnímu materiálu, zaujímám pak následující stanovisko:

Pokud jde o kritéria rozdělování dotací na jednotlivé okresy, týká se tato otázka způsobu rozdělení prostředků na realizaci komunálních investic do infrastruktury (120 mil. Kč) na realizaci investic do dopravní infrastruktury (30 mil. Kč) a k zabezpečení dopravní. obslužnosti v okresech Bruntál a Znojmo.

Opatření k posílení prostředků na realizaci programu podpory malého a středního podnikání REGION nelze pře de m regionálně předurčovat, neboť vždy záleží na podnikatelských projektech, jejich kvalitě, schopnosti obstát v tržní ekonomice apod. (lze však konstatovat, že v případě kvalitních projektů budou v roce 1994 uspokojeny - na rozdíl např. od roku 1993 - všechny takovéto podnikatelské záměry).

Rozdělení prostředků na realizaci komunálních investic do infrastruktury bylo stanoveno (na základě projednáni mezi MH, MF a MPSV) přímo úměrně počtu nezaměstnaných v těchto okresech. Částka 120 mil. Kč představuje v těchto 4 okresech v průměru 6477,- Kč na 1 nezaměstnaného; celkový objem prostředků vyčleněných pro jednotlivé okresy byl pak odvozen z počtu nezaměstnaných (Bruntál - 30,9 mil. Kč, Nový Jičín 40,9 mil. Kč, Znojmo - 27,0 mil. Kč a Louny - 21,2 mil. Kč).

Rozdělení investic do dopravní. infrastruktury (30 mil.Kč) je v gesci Ministerstva dopravy, které uvedenou částku chce směřovat rovnoměrně jednak na akce pozemních komunikací, jednak na železniční infrastrukturu; přitom resort vychází ze zásobníku akcí (který byl uveden jako příloha č. 4 a č. 5 důvodové zprávy materiálu pro jednání vlády) s tím, že do konečného výběru budou zařazeny akce s největším pozitivním dopadem na zaměstnanost příslušných 4 okresů (rozdělení na jednotlivé akce do konce dubna t.r. provedeno nebylo).

Částka 10,5 mil. Kč k zabezpečení dopravní obslužnosti v okresech Bruntál a Znojmo byla rozdělena v poměru 4,5 mil. Kč okres Bruntál a 6,0 mil. Kč okres Znojmo na základě rozboru zpracovaného okresní mi úřady Bruntál a Znojmo; tato částka by měla (společně s již vyčleněnými prostředky) pokrýt nejnutnější potřeby těchto okresů při zajišťování dopravní obslužnosti.

Pokud jde o Vaši druhou otázku - z jakých důvodů došlo k faktickému krácení původně uvolněné částky - chtěl bych konstatovat, že jde z Vaší strany o jisté nedorozumění, vláda totiž žádnou původně uvolněnou částku neměnila. Patrně narážíte na skutečnost, že při přípravě materiálu byly Ministerstvy hospodářství, práce a sociálních věcí a dopravy uplatňovány návrhy na vyšší částky pro podporu výše uvedených okresů než vláda nakonec schválila. To ovšem považuji za běžný postup, neboť vláda musí projednávané materiály posuzovat ze všech možných hledisek, a z nich právě otázka finančního krytí projednávaných návrhů v rámci zdrojových možností státního rozpočtu patří k nejdůležitějším. V žádném případě však nedošlo k tomu, že by vláda napřed schválila prostředky ve vyšším objemu a pak dodatečně krátila původně uvolněnou částku.

Na Vaši třetí otázku - proč byly uvolněné prostředky zatěžovány odčerpáváním na účely, k nimž nebyly určeny - jsem již odpověděl v první části své odpovědi.

V závěru své odpovědi byl chtěl uvést, že Ministerstvo hospodářství, ve spolupráci s příslušnými resorty a institucemi, zabezpečí průběžnou kontrolu plnění. usnesení vlády ČR č. 148/1994 včetně zhodnocení účinnosti přijatých opatření a podle potřeby navrhne další opatření, resp. pokračování již přijatých opatření i po roce 1994.

S pozdravem

Vážená paní

Ing. Hana Orgoníková

poslankyně Poslanecké sněmovny

Parlamentu ČR

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP