Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslanců Jaroslava Sourala a Jaroslava Žižky
na ministra kultury Pavla Tigrida a ministra vnitra Jana Rumla.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V souladu se zákonem ČNR č. 403/1992 Sb., o okresních úřadech, končí dnem 31. 12. 1994 zřizovatelská pravomoc okresních úřadů ve vztahu k okresním knihovnám. Tyto organizace se v současné době dostávají do velmi obtížné situace, kdy se rozhoduje o delimitaci majetku a činností, a o transformaci na městské knihovny. Nynější okresní knihovny by tak pozbyly regionální působnost a funkce, které jsou v tomto oboru nezastupitelné.
Okresní knihovny ve svých regionech zajišťují realizaci státní kulturní politiky v těchto oblastech:
- všeobecná a demokratická dostupnost informací všem občanům v souladu s přijatou Listinou lidských práv a svobod,
- rovný přístup občanů ke kulturním hodnotám obsažených v systematicky budovaných knihovních sbírkách,
- podpora kulturního a vzdělanostního rozvoje obyvatelstva, rozvoje tvůrčí práce člověka a jeho kontinuity s historickými tradicemi.
Tyto úkoly okresní knihovny konkrétně realizují následovně:
- zajišťují nákup, evidenci, klasické i počítačové odborné zpracování a zpřístupňování knihovních fondů pro všechny knihovny v regionu,
- organizují a zajišťují výměnné cirkulační soubory knih pro malé knihovny, kde není efektivní a ekonomicky výhodné kupovat větší množství knih do stálého knihovního fondu,
- provádějí přímé odborné práce v neprofesionálních knihovnách, např. budování katalogů, provádění aktualizací, revizi a vyřazování fondů, podílejí se na realizaci kulturně výchovné práce (lekce informatiky a knihovnické gramotnosti apod.),
- fungují jako centra informačních a bibliografických služeb, rozvíjejí činnost regionálních informačních středisek pro drobné a střední podnikatele, jsou 1. stupněm ve vyřizování meziknihovní výpůjční služby a zprostředkovávají komunikaci s knihovnami vyššího typu (oborové informační instituce, státní vědecké knihovny,
Národní knihovna aj.),
- zajišťují koordinaci knihovnických činností a organizaci odborných seminářů a vzdělávání,
- spolupracují s obecními (resp. městskými) úřady při rekonstrukci a přemístění knihoven, vybavení knihoven specializovaným nábytkem a výpočetní technikou, spolupracují při výběru vhodného knihovníka apod.,
- předkládají státním orgánům (okr. úřadům, statistickým úřadům) statistické údaje o činnosti všech knihoven v regionu,
- vedou účetní a ekonomickou agendu pro knihovny regionu (výplata mezd, proplacení faktur apod.).
Transformací okresních knihoven v městské instituce by pravděpodobně zanikly uvedené činnosti a výrazně by poklesla odborná úroveň knihovnické práce v regionu. V lepším případě by nekoordinovaná existence knihoven a samostatné zajišťování knihovnických služeb vyžadovaly výrazné zvýšení finančních nákladů.
V mnoha místech by byla ohrožena existence samotných obecních knihoven, řada malých knihoven a knihoven v odlehlých obcích by zřejmě zanikla. Ve svých důsledcích by na tuto situaci doplatil především občan, kterému by byla omezena možnost rychlého získání požadovaných informací a ztížena dostupnost kulturních hodnot.
Vzhledem k tomu, že funkčnost okresních knihoven
je ohrožena, žádáme Vás touto interpelací:
1) O zastavení transformace a delimitace okresních
knihoven na městské knihovny.
2) o vyřešení zřizovatelské pravomoci
státního orgánu pro veřejné
knihovny s regionální působností v
okresních městech.
3) O předložení nového knihovnického
zákona, případně o novelizaci již
nevyhovujícího, ale stále platného
zákona č. 53/1959 Sb. (knihovnický zákon),
kde by bylo nově upraveno postavení veřejných
knihoven v demokratické společnosti.