K paragrafu 8
l. U veřejnoprávní televize zvážit
možnost omezení sponzoringu pouze na veřejnosti
prospěšné a vzdělávací
pořady.
Odůvodnění: toto omezení je obvyklé
u některých evropských veřejnoprávních
televizí a přispívá k výraznějšímu
odlišení povahy obou typů televizí.
2. V písm. a) upřesnit, že v označení
sponzora mohou být uváděny pouze název
nebo jméno sponzora, název či druh výrobku
nebo předmět činnosti, nikoliv však
již adresa či jiná další specifikace.
3. V písm. b) zpřesněním dikce zamezit
stávajícímu hojnému obcházení
tohoto ustanovení.
4. V písm. d) uvážit zákaz sponzoringu
určitými osobami: u nás se zatím vztahuje
jen na výrobce léčiv na předpis.
5. V písm.e) na konci připojit slova "s výjimkou
sportovního zpravodajství a zpráv o počasí."
Odůvodnění: výše navrhované
změny vesměs vyplývají ze stávající
praxe.
K paragrafu 9
Vypustit v odst. 6 slova "a orgánu udělujícího
licence (§ 10)." (viz samostatný návrh
na změnu financování Rady pouze z 1 zdroje,
tj. ze státního rozpočtu).
K paragrafu 10
1. Odstavec 5 rozpracovat do podoby specifikující
dominantní postavení ve sdělovacích
prostředcích včetně úpravy
tzv. křížení vlastnictví v médiích.
Pro tyto účely lze dle našeho názoru
využít britského bodovacího systému.
Odůvodnění: dosavadní obecná
úprava nevyhovuje, neboť neposkytuje dostatečné
jistoty podnikatelským subjektům v oblasti vysílání
Volné uvážení orgánu udělujícího
licence, neupravené přesnějšími
pravidly, je nevhodné.
2. Zvážit omezení rozsahu tzv. přejímaných
programů jiných držitelů licencí.
Odůvodnění: tzv. přejímané
programy (panelové programy a tvorba sítí)
je možnou formou obcházení ustanovení
o dominantním postavení, absolutní zákaz
je však v rozporu s ekonomickými potřebami
zejména menších lokálních provozovatelů
vysílání.
3. Zvážit omezení účasti státu
jako společníka obchodní společnosti
žadatele o licenci.
Odůvodnění: právní subjekty
s převahou majetkové účasti státu
by neměly zasahovat do soukromé sféry vysílání
K paragrafu 11
1. Navrhujeme na základě dosavadní praxe
rozdělit řízení o udělení
licence na dva typy. Vycházíme přitom zejména
z technických podmínek vysílání:
a) správní řízení (prakticky
totožné se stávajícím zněním
zákona č. 468/1991 Sb.), jež by se vztahovalo
na ta řízení, kde je pouze jeden žadatel,
z hlediska technického pak jde o licence, kde nejde o fyzikální
omezení daná množstvím kmitočtů
(tj. zejména kabelové televizní rozvody),
b) řízení na principu veřejné
soutěže (konkursu), kde se ukázalo zcela nevhodným
zahájení řízení z Podnětu
žadatele a další aplikace správního
řádu. Navrhujeme tento typ řízení
pro kmitočty omezené typy vysílání
(tj. klasické terestriální rozhlasové
a televizní vysílání).
Řízení pro druhý typ žádostí
navrhujeme pak upravit takto: (hrubý návrh)
"Zahájení řízení o uděleni
licence
/1/ Řízení zahajuje orgán udělující
licence zveřejněním plánu využití
kmitočtů pro rozhlasové a televizní
vysílání, a to každoročně
nejpozději do 31.12., nestanoví-li zákon
jinak. (Závěr věty je tu kvůli výjimce
pro TKR a rozhlas po drátě.). Současně
stanoví podmínky pro jednotlivé projekty
(pokryté území, programové požadavky
atd.) a termín uzávěrky (lhůtu pro
příjem žádostí).
/2/ Lhůta pro odstranění vad podání:
neobsahuje-li žádost náležitosti podle
§ 11, orgán udělující licence
na to žadatele upozorní neprodleně, nejpozději
do..., a stanoví mu lhůtu k nápravě.
Pokud nebudou nedostatky odstraněny v uvedené lhůtě,
hledí se na žádost, jako by nebyla podána.
/3/ Po uplynutí lhůty podle odst. 2 proběhne
výběrové řízení, jehož
součástí je veřejné slyšení."
Pozn.: Lhůty v zákoně pro všechny 3
výše uvedené odstavce lze stanovit v zájmu
právní jistoty žadatelů o licenci. Rozhodnutí
se vydá nejpozději do 1/2 roku od zveřejnění
plánů kmitočtů.
Lze zvážit možnost převzetí modelu
veřejné soutěže podle občanského
nebo obchodního zákoníku. 2. Navrhujeme doplnit
žádosti o licence dalšími náležitostmi:
- obchodní plán a informaci o finančním
krytí projektu; - potvrzení o zaplacení správního
poplatku
- informaci o uzavřených smlouvách o tichém
společenství.
Odůvodněni. potřeba těchto informací
se ukazuje podle praxe jako nezbytná. V případě
tichých společenství jde o vyloučení
možného obcházení zákona.
K paragrafu 14
Současný stav schvalování již
provedených změn v některých případech
nevyhovuje, měl by být doplněn o možnost
držitele licence žádat o souhlas se změnami
před jejich provedením. Jde zejména o případy
změn majetkových účastí.
K paragrafu 15
Navrhujeme možnost, aby při odnětí licence
bylo toto rozhodnutí vykonatelné okamžitě
vzhledem k závažnosti tohoto rozhodnutí, zdlouhavosti
případných soudních sporů a
možnosti uvolnit kmitočet k dalšímu využití.
Ustanovení § 55 odst. 2 správního řádu
zákonem č. 468/1991 Sb. bohužel neštastně
vyloučeno.
Dále navrhujeme prodloužení lhůt k zahájení
vysílání a to u rozhlasu na 270 dnů,
u televize na 540 dnů.
Odůvodnění: Dosavadní praxe ukazuje,
že lhůty jsou příliš krátké,
zejména u televizního a rozhlasového celoplošného
vysíláni.
Paragrafy 16 -18
Vypustit s ponecháním či úpravou těch
pasáží, které nebyly přejaty
do zákona č. 103/1992 Sb., o Radě ČR
pro rozhlasové a televizní vysílání.
K paragrafu 19
1) Navrhujeme specifikovat povahu vysílání
v tzv. městském (obecním) kanálu.
2) Výslovně zakázat reklamní vysílání
u filmových kanálů.
Odůvodnění
1) Městské kanály jsou novou formou kabelového
vysílán jejíž realizace je zejména
v zájmu měst a obcí
2) Zákaz reklam u filmových kanálů
vychází z toho, že jde o službu poskytovanou
za zvláštní poplatek a odčerpávání
finančních zdrojů z reklamního trhu
jiným subjektům není žádoucí
K paragrafu 20
1. Navrhujeme zvážit možnost rozšíření
sankcí držitelům licenci o mezistupeň
mezi pokutou a odnětím licence o pozastavení
licence. Tato sankce má nepříjemné
ekonomické následky pro držitele licencí,
může vést k nápravě závažných
nedostatků v případě, že opakované
uložení pokuty je neúčinné. 2.
Ustanovení o způsobu nakládání
s výnosy z pokut neurčuje orgán, který
výnosy z pokut rozdělí způsobem předepsaným
v zákoně, nutno tento orgán vymezit.
K paragrafu 25
Je třeba zvážit možnost prodlouženi
licencí udělených Meziresortní komisí
tak, aby celková doba jejich platnosti byla 6 let, stejně
jako je tomu u současných držitelů licencí.
Držitel licence se zavazuje:
1/ že jeho vysílání bude v souladu se
zákony České republiky a mezinárodní
závazky České republiky. Vysílání
bude zejména respektovat Ústavu České
republiky, Listinu základních práv a svobod,
ustanovení zákona č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání,
zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele,
zákona č. 37/1989 Sb., o ochraně před
alkoholismem a jinými toxikomániemi a Evropské
úmluvy o televizi přesahující hranice;
2/ že ve svém vysílání bude uvádět
pouze objektivní, vyvážené a ověřené
informace a nedá svým vysíláním
možnou příčinu k rozněcování
šovinismu, netolerance a rasové nenávisti;
3/ že bude odrážet názorovou pluralitu
demokratické společnosti zejména tím,
že vysílání nebude jednostranně
přihlížet pouze k jednotlivým názorovým
orientacím, k jednomu náboženskému vyznání
nebo světovému názoru, k zájmu jedné
politické strany, hnutí, skupiny nebo části
společnosti;
4/ že jeho pořady nebudou v rozporu s pravidly slušného
chování a zvláště nebudou obsahovat
pornografii;
5/ že vysílání bude respektovat lidskou
důstojnost a základní práva třetích
osob;
6/ že zajistí, aby každá fyzická
či právnická osoba bez ohledu na svou státní
příslušnost dostala příležitost
uplatnit své právo na odpověď nebo najít
jinou srovnatelnou právní či administrativní
nápravu v souvislosti s vysílanými pořady.
Zejména zajistí, aby časové zařazení
odpovědi a ostatní náležitosti výkonu
práva na odpověď byly takové, aby právo
mohlo být účinně vykonáno;
7/ že v souladu se zákonem č. 468/1991 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního
vysílání poskytne státním orgánům
a orgánům veřejné správy nezbytný
vysílací čas pro důležitá
a neodkladná oznámení v naléhavém
veřejném zájmu, a to v době, která
by nebezpečí z prodlení snížila
na minimum;
8/ že dodrží programovou skladbu a rozsah vysílání
obsažené v žádosti o licenci s ohledem
zejména na celoformátovost programu a části
programu věnované tuzemskému zpravodajství,
publicistice a dramatické tvorbě;
9/ že zpravodajství bude uváděno v časech
v souladu s programovým návrhem a bude zajišťováno
v souladu s pravidly nezávislé žurnalistiky;
10/ že od počátku druhého roku vysílání
bude nejméně 40 procent vysílacího
času věnováno pořadům vlastní
tuzemské produkce. Vlastní tuzemskou produkcí
se rozumí produkce vyrobená na území
České republiky společností CET 21
nebo na její zakázku tuzemskými producenty.
Během prvního roku vysílání
dosáhne vlastní tuzemská produkce nejméně
25 % vysílacího času. Tato procenta budou
počítána za období každého
čtvrtletí. Držitel licence bude respektovat
minimální procento programových nákladů
vynaložených na tyto pořady, stanovené
Radou. S ohledem na obtížnou momentální
vyčíslitelnost bude toto procento nákladů
stanoveno během prvního roku vysílání
a bude závazné od začátku druhého
roku vysílání: určené procento
nepřesáhne 22 procent;
11/ že bude respektovat minimální procento
programových nákladů vynaložených
na tuzemskou dramatickou tvorbu, stanovené Radou během
prvního roku vysílání a závazné
od začátku druhého roku vysílání;
určené procento se bude pohybovat v proporci přiměřené
procentu programových nákladů uvedenému
v bodě 10;
12/ že od druhého roku vysílání
minimálně 27% vysílacího času
bude věnováno pořadům vyrobeným
producenty nezávislými na držiteli licence
a jím kontrolovaných subjektech, z toho polovinu
pořadům vyrobených tuzemskými producenty
nezávislými na držiteli licence a jím
kontrolovaných subjektech, z toho polovinu pořadům
vyrobeným tuzemskými producenty. Toto procento bude
počítáno a období každého
čtvrtletí. Držitel licence bude respektovat
minimální procento programových nákladů
vynaložených na tyto pořady, stanovené
Radou během prvního roku vysílání
a závazné od začátku druhého
roku vysílání. Určené procento
se bude pohybovat v proporci přiměřené
procentu programových nákladů uvedenému
v bodě 10. Do tohoto limitu se nezapočítává
procento vysílacího času a programových
nákladů věnované pořadům
vlastní tuzemské produkce, vyrobené na zakázku
(bod 10);
13/ že nejméně 50% vysílacího
času vyhradí evropským dílům,
s výjimkou času určeného zpravodajství,
sportovním událostem, soutěžím
a teletextovým službám. Toto procento bude
počítáno za období každého
kalendářního roku a může být
zvýšeno v případě přijetí
mezinárodních závazků České
republiky ve vztahu k Evropským společenstvím;
14/ že procento produkce starší deseti let nepřesáhne
10 % vysílacího času, počítáno
za období každého kalendářního
roku;
15/ že více než 20% pořadů tuzemské
produkce nebude přebíráno od České
televize nebo vyráběno ve spolupráci s Českou
televizí, počítáno za období
každého kalendářního roku.
16/ že v souladu se svým projektem vyhradí
vysílací časy pro vstup veřejnosti
do vysílání, a to v rozsahu nejméně
jedné hodiny týdně nejpozději od počátku
druhého roku vysílání;
17/ že jakékoli změny právnické
osoby, která je držitelem licence, skladby kapitálu
investorů a ustanovení obchodní smlouvy mezi
držitelem licence a investory předloží
předem ke schválení Radě. Účastníky
této obchodní smlouvy jsou držitel licence,
CEDC a Česká spořitelna, a to v rozsahu a
za podmínek stanovených obchodní smlouvou,
jež bude do 90 dnů od nabytí právní
moci rozhodnutí o udělení licence předložena
Radě; obchodní smlouva bude respektovat ustanovení
dohody o obchodní smlouvě mezi držitelem licence
a CEDC, jež je přílohou podmínek k licenci;
18/ že CEDC jako v podmínkách licence stanovený
účastník obchodní smlouvy a další
investoři stanovení obchodní smlouvou nebudou
zasahovat žádným způsobem do programování
televizní stanice, a zvláště nebudou
zasahovat do redakční nezávislosti zpravodajských
pracovníků;
19/ že do řídících funkcí
v televizní stanici a do funkcí pracovníků
odpovědných za vytváření programu
bude přijímat pouze pracovníky s negativním
lustračním osvědčením;
20/ že nejpozději k začátku třetího
roku vysílání bude televizní stanice
zaměstnávat nejméně 90 % pracovníků
s občanstvím České republiky;
21/ že pro svou obchodní činnost nebude používat
téže reklamní agentury jako Česká
televize;
22/ že v případných regionálních
oknech svého vysílání nebude uvádět
více než 3 % takto vymezeného vysílacího
času reklamy z regionů;
23/ že při prodeji reklamního času nebude
diskriminovat tuzemské zadavatele reklamy;
24/ že jeho vysílání nebude obsahovat
reklamy na tabákové výrobky a na alkoholické
nápoje a pořady sponzorované výrobci
takových výrobků a alkoholických nápojů.
Držitel licence je oprávněn požádat
o změny této podmínky v případě
změny příslušných zákonů.
Toto ustanovení se v souladu s výkladem Evropské
smlouvy o televizi přesahující hranice se
nevztahuje na přenosy sportovních událostí
a jiných událostí v souladu s čl 61
výkladu této smlouvy;
25/ že název nebo logo televizní stanice budou
uváděny v pravidelných intervalech, a to
alespoň jedenkrát v hodině, vhodnými
prostředky;
26/ že do dne zahájení svého vysílání
uzavře příslušné smlouvy s organizacemi,
kterým bylo přiznáno výhradní
oprávnění zastupovat autory a výkonné
umělce ve výkonu práv;
27/ že v pravidelných intervalech, a to čtvrtletně,
bude informovat Radu o plnění podmínek licence
a k 31.1. každého roku poskytne Radě výroční
zprávu včetně zprávu o hospodaření;
28/ že v období od nabytí právní
moci rozhodnutí o udělení licence do zahájení
vysílání bude v pravidelných intervalech,
v souladu s harmonogramem, informovat Radu o plnění
časového harmonogramu přípravy vysílání.
Tento časový harmonogram je součástí
podmínek licence;
29/ že rozsah pokrytí území ČR
televizním signálem specifikovaný kmitočtovým
přídělem neklesne pod úroveň
této specifikace;
30/ že oznámí České televizi
den zahájení svého vysílání
nejpozději 90 dní před tímto dnem;
31/ že uhradí škodu, jejíž výši
má právo definovat Rada v případě
zaviněného nedodržení zákonné
lhůty zahájení vysílání;
Držitel licence je povinen ohlásit Radě České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
veškeré změny v údajích uvedených
v žádosti o licenci a licenci samotné v souladu
s § 14, odst. 1 zákona č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání.
Držitel licence je povinen provozovat vysílání
v souladu s fakty, které uvedl v žádosti o
licenci a v souladu s podmínkami k licenci.
Podmínky licence byly vydány na základě
§ 12, odst. 3 zákona č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání.
Držitel licence byl s nimi seznámen, vzal je na vědomí
a je si vědom veškerých důsledků
jejich nerespektování.
V Praze dne 9. 2. 1993
CET 21, Spol, s.r.o. Staroměstské nám. 22 110 00 Praha 1 |
Věc: usnesení Rady | V Praze dne 12. 5. 1993 |
Čj. R-176/3
V souladu s par. 14 odst. 1 zákona č. 468/1992
Sb., o provozování rozhlasového a televizního
vysílání Rada souhlasí s návrhem
na změnu plnění podmínek stanovených
v licenci v následujícím znění:
Držitel licence se zavazuje, že:
1) že jeho vysílání bude v souladu se
zákony České republiky a mezinárodními
závazky České republiky. Vysílání
bude zejména respektovat Ústavu ČR, Listinu
základních práv a svobod, ustanovení
zákona č.468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání,
zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele,
zákona č.37/1989 Sb., o ochraně před
alkoholismem a jinými toxikomániemi a Evropské
úmluvy o televizi přesahující hranice
po její ratifikaci Českou republikou;
2/ že ve svém vysílání bude uvádět
pouze objektivní, vyvážené a ověřené
informace; v případě, že informace nelze
ověřit, s uvedením zdroje; nedá svým
vysíláním příčinu k
rozněcování šovinismu, netolerance a
rasové nenávisti;
3/ že bude odrážet názorovou pluralitu
demokratické společnosti zejména tím,
že vysílání nebude jednostranně
přihlížet pouze k jednotlivým názorovým
orientacím, k jednomu náboženskému vyznání
nebo světovému názoru, k zájmu jedné
politické strany, hnutí, skupiny nebo části
společnosti;
4/ že jeho pořady nebudou v rozporu s pravidly slušného
chování a zvláště nebudou obsahovat
pornografií;
viz výklad
5/ že vysílání bude respektovat lidskou
důstojnost a základní práva třetích
osob;
6/ že vynaloží veškeré možné
úsilí, aby každá fyzická či
právnická osoba bez ohledu na svou státní
příslušnost dostala příležitost
uplatnit své právo na odpověď nebo najít
jinou srovnatelnou právní či administrativní
nápravu v souvislosti s vysílanými pořady.
Zejména zajistí, aby časové zařazení
odpovědi a ostatní náležitosti výkonu
práva na odpověď byly takové, aby právo
mohlo být účinně vykonáno;
7/ že v souladu se zákonem č. 468/1991 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního
vysílání poskytne státním orgánům
a orgánům veřejné správy nezbytný
vysílací čas pro důležitá
a neodkladná oznámení v naléhavém
veřejném zájmu, a to v době, která
by nebezpečí z prodlení snížila
na minimum;
8/ že dodrží programovou skladbu a rozsah vysílání
obsažené v žádosti o licenci s ohledem
zejména na celoformátovost programu a části
programu věnované tuzemskému zpravodajství,
publicistice a dramatické tvorbě;
viz výklad
9/ že zpravodajství bude uváděno v časech
v souladu s programovým návrhem a bude zajišťováno
v souladu s pravidly nezávislé žurnalistiky;
viz výklad
10/ že od počátku pátého roku
vysílání bude nejméně 40 procent
vysílacího času věnováno pořadům
vlastní tuzemské produkce. Vlastní tuzemskou
produkcí se rozumí produkce vyrobená na území
České republiky společností CET 21
nebo na její zakázku tuzemskými producenty.
Během prvního roku vysílání
dosáhne vlastní tuzemská produkce nejméně
25 96 vysílacího času, během druhého
roku vysílání 30 96 a během třetího
roku vysílání 35 96 vysílacího
času. Tato procenta budou počítána
za období každého čtvrtletí.Držitel
licence vynaloží na tyto pořady minimálně
22% ze svých celkových ročních programových
nákladů;
11/ že bude respektovat minimální procento
programových nákladů vynaložených
na tuzemskou dramatickou tvorbu, stanovené Radou během
prvního roku vysílání a závazné
od začátku druhého roku vysílání;
určené procento se bude pohybovat v proporci přiměřené
procentu programových nákladů uvedenému
v bodě 10;
12/ že od druhého roku vysílání
minimálně 27 % vysílacího času
bude věnováno pořadům vyrobeným
producenty nezávislými na držiteli licence
a jím kontrolovaných subjektech, z toho polovina
pořadům vyrobeným tuzemskými producenty,
pokud držitel licence neprokáže, že na českém
trhu není k dispozici odpovídající
objem televizní produkce za ceny odpovídající
evropským standardům. Toto procento bude počítáno
za období každého čtvrtletí.
Držitel licence bude respektovat minimální
procento programových nákladů vynaložených
na tyto pořady, stanovené Radou během prvního
roku vysílání a závazné od
začátku druhého roku vysílání.
Určené procento se bude pohybovat v proporci přiměřené
procentu programových nákladů uvedenému
v bodě 10.Do tohoto limitu se nezapočítává
procento vysílacího času a programových
nákladů věnované pořadům
vlastní tuzemské produkce, vyrobené na zakázku
(bod 10);
viz výklad
13/ že nejméně 50% vysílacího
času vyhradí evropským dílům,
s výjimkou času určeného zpravodajství,
sportovním událostem, soutěžím
a teletextovým službám. Toto procento bude
počítáno za období každého
kalendářního roku a může být
zvýšeno v případě přijetí
mezinárodních závazků České
republiky ve vztahu k Evropským společenstvím.
Tato podmínka vstoupí v platnost přijetím
mezinárodních závazků České
republiky v této oblasti;
14/ že procento produkce starší deseti let nepřesáhne
10% vysílacího času, počítáno
za období každého kalendářního
roku; do procent produkce starší deseti let se nezapočítávají
tyto kategorie pořadů:
a) filmová a televizní díla vyznamenaná
na mezinárodním fóru;
b) filmová a televizní díla uváděná
v rámci profilového pořadu význačného
režiséra, herce či scénaristy, popř.
profilového pořadu mapujícího význačná
díla jistého historického období;
c) zahraniční pořady, které mají
jistý vztah k České republice, její
kultuře, území či dějinám
vzhledem ke svému obsahu nebo osobnostem, které
se na jejich vzniku podílely;
15/ že více než 20% pořadů tuzemské
produkce nebude přebíráno od České
televize nebo vyráběno ve spolupráci s Českou
televizí, počítáno za období
každého kalendářního roku;
16/ že v souladu se svým projektem vyhradí
vysílací časy pro vstup veřejnosti
do vysílání nejpozději od počátku
druhého roku vysílání;
17/ že jakékoli změny právnické
osoby, která je držitelem licence, skladby kapitálu
investorů,vedoucí ke změně kontroly
nad jejich činností, a ustanovení společenské
smlouvy mezi držitelem licence a investory předloží
předem ke schválení Radě. Tato společenská
smlouva je součástí podmínek licence.
Účastníky této společenské
smlouvy jsou držitel licence, CEDC a Česká
spořitelna, a to v rozsahu a za podmínek stanovených
touto společenskou smlouvou;
18/ že CEDC jako v podmínkách licence stanovený
účastník společenské smlouvy
a další investoři stanovení společenskou
smlouvou nebudou zasahovat žádným způsobem
do programování televizní stanice, a zvláště
nebudou zasahovat do redakční nezávislosti
zpravodajských pracovníků;
viz výklad
19/ že do řídících funkcí
v televizní stanici a do funkcí pracovníků
odpovědných za vytváření programu
bude přijímat pouze pracovníky s negativním
lustračním osvědčením;
20/ že nejpozději k začátku třetího
roku vysílání bude televizní stanice
zaměstnávat nejméně 90% pracovníků
s občanstvím České republiky;
21/ že pro svou obchodní činnost nebude používat
téže reklamní agentury jako Česká
televize;
22/ že v případných regionálních
oknech svého vysílání nebude uvádět
více než 3% takto vymezeného vysílacího
času reklamy z regionů; tato podmínka vstoupí
v platnost v regionu, pro jehož území byla
udělena regionální televizní licence,
3 měsíce poté, kdy regionální
licence nabyla právní moci;
23/ že při prodeji reklamního času nebude
diskriminovat tuzemské zadavatele reklamy;
24/ že jeho vysílání nebude obsahovat
reklamy na tabákové výrobky a na alkoholické
nápoje a pořady sponzorované výrobci
tabákových výrobků a alkoholických
nápojů. Držitel licence je oprávněn
požádat o změny této podmínky
v případě změny příslušných
zákonů. Toto ustanovení se v souladu s výkladem
Evropské úmluvy o televizi přesahující
hranice nevztahuje na přenosy sportovních událostí
a jiných událostí v souladu s čl.61
výkladu této úmluvy;
25/ že název nebo logo televizní stanice budou
uváděny v pravidelných intervalech, a to
alespoň jedenkrát v hodině, vhodnými
prostředky;
26/ že do dne zahájení svého vysílání
uzavře příslušné smlouvy s organizacemi,
kterým bylo přiznáno výhradní
oprávnění zastupovat autory a výkonné
umělce ve výkonu práv;
27/ že v pravidelných intervalech ne menších
než čtvrt roku bude informovat Radu o plnění
podmínek licence a k 31.1. každého roku poskytne
Radě výroční zprávu včetně
zprávy o hospodaření;
28/ že v období od nabytí právní
moci rozhodnutí o udělení licence do zahájení
vysílání bude v pravidelných intervalech
ne menších než čtvrt roku informovat Radu
o plnění časového harmonogramu přípravy
vysílání. Tento časový harmonogram
je součástí podmínek licence;
29/ že rozsah pokrytí území ČR
televizním signálem specifikovaný kmitočtovým
přídělem neklesne pod úroveň
této specifikace, s výjimkou doby potřebné
na nezbytnou údržbu, opravy a přestavby vysílačů
a přenosových cest;
30/ že oznámí České televizi
den zahájení svého vysílání
nejpozději 90 dní před tímto dnem;
31/ že uhradí škodu, jejíž výši
má právo definovat Rada v případě
zaviněného nedodržení zákonné
lhůty zahájeni vysílání.
Držitel licence je povinen ohlásit Radě České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
veškeré změny v údajích uvedených
v žádosti o licenci a licenci samotné v souladu
s par. 14, odst.l zákona č.468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání.
Držitel licence je povinen provozovat vysílání
v souladu s fakty, které uvedl v žádosti o
licenci a v průběhu slyšení před
Radou České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání a v souladu s podmínkami
k licenci.
Podmínky licence byly vydány na základě
par. 12, odst.3 zákona č.468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání.
Držitel licence byl s nimi seznámen, vzal je na vědomí
a je si vědom veškerých důsledků
jejich nerespektování /,.
V Praze dne:
Rada dále upřesňuje výklad některých
podmínek pro potřeby držitele licence č.
001/1993 společnosti CET 21, spol.s r.o. takto:
ad 4)
Výklad pojmu pornografie a pravidel slušného
chování je třeba činit v souladu s
evropskými standardy a úmluvami. Blíže
viz bod 120 Explanatory report Evropské úmluvy o
televizi přesahující hranice států.
ad 8)
Důraz je položen na povinnost udržet rozsah vysílání,
celoformátovost programu a kvalitní zpravodajství
v souladu s kritérii konkursu a vlastním projektem
CET 21. Podmínka neznamená závaznou petrifikaci
náběhového programového schématu.
Držiteli licence se nebrání, aby změnou
programové skladby reagoval na měnící
se nároky diváků, změny životního
stylu obyvatel a změnu pracovní doby v souvislosti
se zavedením letního času při dodržení
celoformátovosti a základní koncepce programové
skladby obsažené v projektu.
ad 9)
Smyslem podmínky je udržet zpravodajství v
nejsledovanějších časech vysílání
tak,jak stanoví projekt stanice CET 21 a jedno z kritérií
konkursu.Podmínka nevylučuje změny času,kdy
je zpravodajství uváděno,jako reakce na vývoj
potřeb diváků či diváckých
stereotypů,pokud tyto změny nejsou zásadního
charakteru. ad 12)
Vzhledem k prokazatelné nerozvinutosti tuzemského
nezávislého produkčního sektoru je
možné do čtvrtého roku vysílání
tuto podmínku splnit zakoupením maximálního
objemu dostupné tuzemské nezávislé
tvorby, která splňuje programové a technické
standardy televizní stanice držitele licence, byt
tento objem nedosahuje 13, S, tedy stanovenou polovinu z 27 procent.
Držitel licence je při nenaplnění povinných
procent povinen na konci každého roku Radě
prokázat, že projevil zájem o pořady
nezávislých producentů, bez závažných
důvodů neodmítl jejich nabídky a že
důvodem nesplnění povinnosti je omezený
objem tuzemské nezávislé produkce, která
pro vysílání držitele licence přichází
v úvahu.
ad 18)
Programováním se rozumí konkrétní
dramaturgie televizní stanice.
Držitel licence se s tímto výkladem seznámil
a zavazuje se jej respektovat.
Tento výklad je nedílnou součástí
podmínek k licenci č. 001/193.
V Praze dne 11. května 1993
Rada vyjadřuje svůj nesouhlasný postoj k
rozhodnutí ČRo ukončit vysílání
stanice Radiožurnál na DV k 31.12.1993, oznámenému
v 52. vydání Týdeníku Rozhlas.
Rada vychází ze skutečnosti, že přechod
vysílání stanice Radiožurnál
do pásma VKV II není dosud uspokojivě ukončen
tak, aby byl zajištěn kvalitní poslech stanice
Radiožurnál na celém území České
republiky. český rozhlas podle mínění
Rady postupuje unáhleně, aniž by na změnu
posluchače řádně připravil
a bral patřičný ohled na ty z nich, kteří
nejsou dosud vybaveni přijímači v pásmu
VKV II. Ukončení vysílání zpravodajské
stanice ČRo v pásmu DV představuje pro tyto
posluchače závažně narušení
jejich přístupu k informacím garantovaného
Listinou práv a svobod.
Rada má za to, že transformace středovlnného
a dlouhovlnného vysílání ČRo
do limitu přenosových cest, které pro něj
vyhradil zákon ČNR č. 36/1993 Sb. o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání má probíhat minimálně
citlivě s přihlédnutím k zájmům
všech vrstev posluchačů a respektování
povinnosti ČRo vyjádřené v §
9 odst. 2, písm. a) zákona č. 468/91 Sb.
o provozování rozhlasového a televizního
vysílání.
Vzorové podmínky jsou konkretizovány podle
specifiky jednotlivých držitelů licencí,
zejména v bodech 7, 10, 11, 12.
1) Vysílání bude v souladu se zákony
České republiky a mezinárodními závazky
České republiky. Vysílání bude
zejména respektovat Ústavu ČR, Listinu základních
práv a svobod, ustanovení zákona č.
634/1992 Sb., o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, zákona
č. 634/1992 Sb., a ochraně spotřebitele,
zákona č. 37/1989 Sb., o ochraně před
alkoholismem a jinými toxikomániemi a zákona
č. 63/191 Sb., o ochraně hospodářské
soutěže, vše v platném znění;
2) Držitel licence bude uvádět pouze objektivní,
vyvážené a ověřeně informace
a nedá svým vysíláním možnou
příčinu k rozněcování
šovinismu, netolerance a rasové nenávisti;
3) Vysílání bude odrážet názorovou
pluralitu demokratické společnosti v regionu zejména
tím, že nebude jednostranně přihlížet
pauze k jednotlivým názorovým orientacím,
k jednomu náboženskému vyznání
a světovému názoru, k zájmu jedné
politické strany, hnutí, skupiny nebo části
společnosti;
4) Vysílání bude respektovat lidskou důstojnost
a základní práva třetích osob;
5) Držitel licence zajistí, aby každá
fyzická či právnická osoba dotčená
sdělením ve vysílaných pořadech
mohla zveřejnit bezplatně a v obdobně sledovaném
vysílacím čase přiměřenou
odpověď, ledaže by byla nepravdivá nebo
její zveřejnění bylo vyloučeno
z jiných důvodů;
6) Držitel licence poskytne nezbytný vysílací
čas pro důležitá a neodkladná
oznámení v naléhavém veřejném
zájmu, a to v době, která by nebezpečí
z prodlení snížila na minimum;
7) Držitel licence dodrží programovou skladbu
a rozsah původního vysílání
obsažené v žádosti o licenci s 60% podílem
hudebních pořadů všech žánrů
a 35% podílem aktuálního zpravodajství
a publicistiky z celého území pokrývaného
signálem a v celé obsahové šíři
života regionu;
8) Držitel licence vytvoří vysílací
schéma, které bude dodržovat a zveřejňovat
v tisku, a o tomto schématu a jeho eventuálních
změnách uvědomí předem Radu;
9) Zpravodajství bude uváděno v časech
a v souladu s programovým návrhem a bude zajišťováno
v souladu s pravidly nezávislé žurnalistiky;
10) Držitel licence vytvoří vlastní
síť zpravodajů na celém území
pokrývaném signálem;
11) Držitel licence umožní přístup
veřejnosti do vysílání;
12) Držitel licence ve svém vyslání
poskytne prostor profesionálním i amatérským
uměleckým aktivitám, působícím
na území pokrývaném signálem,
a studentskému vystání v rozsahu stanoveném
v projektu;
13) Držitel licence při vysílaní reklam
bude respektovat povinnosti provozovatelů dle § 6
zákona č. 468/91 Sb., zejména oddělení
reklamních bloků, nebude zařazovat reklamy,
v nichž účinkují hlasatelé a
redaktoři zpravodajských a publicisticko-zpravodajských
pořadů a bude respektovat zákonem stanovený
časový rozsah reklamního času;
14) Držitel licence ve svém vysílání
zajistí kultivovanou úroveň mluveného
slova moderátorů;
15) Držitel licence předloží Radě
do 6 měsíců ode dne nabytí právní
moci licence osvědčení ve smyslu zákona
č. 451/1991 Sb. všech společníků
společnosti držitele licence a pracovník°u
společnosti, kteří jsou odpovědní
za tvorbu myšlenkového obsahu stanice;
16) Držitel licence nebude zneužívat svého
postavení na trhu na újmu jiných provozovatelů
rozhlasového vysílání zejména
užíváním dumpingových cen reklamních
spotů;
17) Znělka rozhlasové stanice bude uváděna
v pravidelných intervalech, a to alespoň jedenkrát
v hodině;
18) Držitel licence do dne zahájení svého
vyslání uzavře příslušné
smlouvy s organizacemi, kterým bylo přiznáno
výhradní oprávnění zastupovat
autory a výkonné umělce ve výkonu
práv;
19) Držitel licence každoročně k datu
podání daňového přiznáni,
podle zákona o správě daní a poplatků
č. 337/92 Sb. v platném znění, poskytne
Radě výroční zprávu včetně
zprávy o hospodaření a bude ji písemně
informovat o plnění podmínek licence;
20) Držitel licence bude uchovávat záznamy
všech odvysílaných pořadů nejméně
po dobu 30 dnů ode dne jejich vysílání;
21) Držitel licence nejméně 30 dnů předem
oznámí Radě den zahájení svého
vysílání;
22) Rozsah pokrytí území ČR rozhlasovým
signálem specifikovaný v kmitočtovém
přídělu neklesne pod úroveň
této specifikace;
23) Držitel licence je povinen ohlásit Radě
České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání veškeré změny
v údajích uvedených v žádosti
o licenci a licenci samotné v souladu s § 14, odst.l
zákona č.468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání;
24) Jakékoli změny právnické osoby,
která je držitelem licence, včetně změn
skladby kapitálu, předloží Radě
předem k odsouhlasení;
25) Držitel licence je povinen provozovat vysílání
v souladu s fakty, které uvedl v žádosti o
licenci a v souladu s podmínkami k licenci.