Předseda vlády Václav
Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Zdeňka
Vorlíčka dopisem ze dne 28. března 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď předsedy vlády
Václava Klause na interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 28. března 1994
Čj. 22381/94-OVA |
Vážený pane
poslanče,
ve své interpelaci týkající
se, aktivit rakouských oficiálních představitelů,
namířených proti dostavbě jaderné
elektrárny Temelín (tisk 854), požadujete na
vládě přijetí důrazných
diplomatických opatření, která, by
dalším takovýmto vystoupením napříště
zamezila.
Z obsahu Vaší interpelace
je zřejmé, že jste s touto problematikou dobře
obeznámen a pozorně sledujete reakce rakouské
strany na vývoj české jaderné energetiky.
Zájem rakouské veřejnosti
i oficiálních představitelů o budováni
a provoz jaderných elektráren v sousedních
zemích, a tedy i u nás,je vzhledem k geografické
poloze Rakouska pochopitelný. Je známo, že
rakouská spolková, vláda ve své politice
zásadně odmítá využívání
atomu jako zdroje energie
a také rakouská veřejnost reaguje na problematiku
životního prostředí velice citlivě.
S ohledem na tento postoj je proto třeba počítat
s tím, že Rakousko bude v rámci své
oficiální politiky zaměřené
na vytvoření bezatomové střední
Evropy využívat
tuto problematiku negociačně vždy, kdykoli
to bude považovat pro sebe za výhodné.
Provozování zařízení
využívajících jaderné energie
v České republice je v mezinárodních
bilaterálních vztazích sice záležitostí
citlivou, avšak nikoliv takovou, že by mohla negativně
ovlivnit celkový pozitivní rozvoj vzájemných
sousedských vztahů obou zemí. Není
totiž v oboustranném zájmu, aby tato otázka
sloužila pouze k jednostranné profilaci rakouských
politiků na všech úrovních "na
úkor" České republiky. V souladu
s programovým prohlášením vlády
je a bude prioritou vlády rozvoj vzájemně
výhodné spolupráce s našimi bezprostředními
sousedy. Ve své zahraniční politice však
důsledně obhajuje a prosazuje zájmy České
republiky.
Zásadní skutečností
je, že rakouská spolková vláda byla
ze strany České republiky o záměrech,
jakož i o celkovém projektu výstavby jaderné
elektrárny Temelín obsáhlým způsobem
a v dostatečném předstihu informována.
Vztahy mezi oběma zeměmi závazně upravují
stále platná ustanovení dohody ze
dne 25. 10. 1989, podepsané
mezi vládou Československa a Rakouska, o úpravě
otázek společného zájmu týkajících
se jaderné bezpečnosti a ochrany před zářením.
Gestorem realizace této dohody v ČR je Státní
úřad pro jadernou bezpečnost. V souladu se
zněním dohody
se každoročně setkávají experti
obou stran a rakouská strana je informována o všech
záměrech využívání atomové
energie a provozu zařízení, včetně
předpokládaných investičních
záměrů v ČR. Rakouské straně
jsou pravidelně nebo na její požádání
poskytovány všechny
hodnoty naměřené v souvislosti s provozem
jaderných zařízení.
Kromě zmíněné
dohody je ČR v oblasti provozování atomových
zařízení vázána řadou
mezinárodních multilaterálních úmluv,
především prostřednictvím členství
v MAAE - o včasném oznamování nehod
atomových zařízení, o poskytování
pomoci v případě havárie, o nešířeni
jaderných zbraní. Žádná z těchto
úmluv však neukládá účast
jiných právních subjektů na jakémkoli
řízení souvisejícím s provozem
jaderného zařízení jako podmínky
k případné realizaci projektu.
Vláda na svém zasedání
dne 30. 3. 1993 projednala základní orientaci energetické
politiky ČR a vyslovila souhlas s pokračováním
prací na dostavbě jaderné elektrárny
Temelín. Vycházela z prognózy poptávky
po elektřině, prokázané nutnosti zajištění
nového zdroje energie a vytvoření podmínek
plné propojitelnosti elektrizační soustavy
ČR k evropské síti UCPTE.
Vážený pane
poslanče, vládě jsou postoje rakouské
spolkové vlády i rakouské veřejnosti
k energetické politice ČR známy. l podkladových
materiál%, které má vláda při
svém rozhodování k dispozici, je zřejmé,
a dokazuje to i obsah
Vaší interpelace,
že požadavky, s nimiž rakouská strana na
různých úrovních vystupuje, jsou pro
Českou republiku neakceptovatelné. Vláda
přistupuje k této problematice s maximální
odpovědností a v duchu uzavřených
mezinárodních dohod. S důvody svého
postupu, podloženými kvalifikovanými argumenty,
rakouskou stranu průběžně seznamuje.
V reakcích rakouské strany není třeba
spatřovat ohrožení nebo narušení
suverenity České
republiky a nemělo by to pro nás být důvodem
k přijetí nějakých důrazných
kroků v diplomatické oblasti, které by ve
svém důsledku mohly vést k narušení
vztahů s tímto naším sousedem. O tom,
že takovýto politický postoj české
vlády je správný
a z mezinárodního hlediska úspěšný,
ostatně svědčí i výsledek projednávání
této záležitosti v Kongresu USA a převzetí
finančních garancí za dokončeni jaderné
elektrárny Temelín EXIM - Bankou. l různých
dílčích výstřelků v
podobě populistických výroků rakouských
politiků, pronesených mimo jiné v rámci
předvolební kampaně, není třeba
vyvozovat zásadní závěry. Také
Vámi uváděné informace např.
o obsahu dopisu rakouského kancléře F. Vranitzkého
jsou pouze vytrženými pasážemi agenturních
zpráv, které nelze jednoznačně
objektivně hodnotit a pokládat je za jednoznačně
pravdivé a důvěryhodné. Proto se vláda
nedomnívá, že je třeba zásadním
způsobem přehodnotit její koncepci energetické,
resp. zahraniční politiky ve vztahu k rakouské
straně.
S pozdravem
Vážený pan
Doc. Ing. Zdeněk Vorlíček,
CSc.
poslanec Parlamentu ČR