ZÁSADA č.
17
Právo k ochranné známce zaniká
a) uplynutím ochranné
doby, nebyl-li zápis ochranné známky obnoven
ve lhůtě podle zásady č. 16,
b) prohlášením majitele
ochranné známky, ze se svého práva
vzdává; v tomto případě právo
zaniká dnem do.ručení prohlášení
majitele ochranné známky Úřadu,
c) zánikem způsobilosti.
majitele ochranné známky mít práva
a povinnosti, nebylo-li právo k ochranné známce
převedeno neb nepřešlo-li na nového
majitele,
d) rozhodnutím Úřadu
o výmazu ochranné známky z rejstříku.
ODŮVODNĚNÍ:
Zákon převezme
i pro vztahy z ochranných známek osvědčenou
úpravu zániku práv, známou i u jiných
předmětů průmyslového vlastnictví.
S výjimkou výmazu ochranné známky
z důvodu, že známka byla zapsána v rozporu
se skutečnostmi uvedenými v zásad č.
2, zánik práv působí od doby, kdy
nastala skutečnost, jež zánik způsobila.
K zániku práva dojde přímo ze zákona,
aniž by bylo potřeba zvláštního
úředního výroku.
ZÁSADA č.
18
Úřad vymaže
ochrannou známku z rejstříku, jestliže
v řízení zahájeném na návrh
třetí osoby nebo z vlastního podnětu
zjistí, že
a) byla zapsána v rozporu
s podmínkami stanovenými v zásadě
č. 2 tohoto zákona; ochranná známka
se posuzuje tak, jako by vůbec nebyla zapsána,
b) nebyla v České
republice užívána po dobu pěti let před
zahájením řízeni o výmazu a
majitel ochranné známky její. neužívání
nezdůvodní; užívání ochranné
známky na základě licenční
smlouvy se považuje za řádné užívání,
c) byla zapsána, popřípadě
převedena, na osobu, která podle tohoto zákona
není způsobilá být majitelem ochranné
známky; v tomto případě práva
k ochranné známce zanikají. k datu zápisu,
popřípadě převodu, ochranné
známky na nezpůsobilého nabyvatele.
Na základě zákonem
stanovených podmínek Úřad na návrh
provede řízeni o výmazu shodné či
zaměnitelné ochranné známky z rejstříku,
jestliže její ochrana by se dostala do kolize se zájmy
třetích osob podle zásady č. 7, jestliže
se ochranná známka stala označením
obvyklým v obchodním
styku pro výrobky nebo služby, pro které je
zapsána, a tím ztratil.a svou rozlišovací
způsobilost, popřípadě na základě
soudního rozhodnutí, podle něhož ochranná
známka, která obsahuje jméno a příjmení
nebo vyobrazení osoby, zasahuje do
práv na ochranu osobnosti, popřípadě
že ochranná známka zasahuje do práv
k autorskému dílu, či jejím užitím
došlo k nekalé soutěži.
ODŮVODNĚNÍ:
Návrh zákonné
úpravy umožní všem třetím
osobám, s jejichž zákonem chráněnými
zájmy by se zápis a užívání
ochranné známky mohly dostat do kolize, aby již
v řízení o přihlášce uplatnily
své námitky a zabránily tak zápisu
ochranné známky do rejstříku. Neučiní-li
tak během řízení o přihlášce
ve stanovené lhůtě po uveřejnění
přihlášky, umožní zákon
některým oprávněným
osobám k zajištění ochrany jejich dotčených
práv, aby se domáhaly výmazu zapsané
ochranné známky z rejstříku.
Vzhledem k tomu, že právo
majitele zapsané ochranné známky je právem
silnějším, než je právo držitele
nezapsaného označení, bude moci držitel
nezapsaného označení pouze uplatnit námitky
proti zápisu, avšak nebude moci žádat
výmaz již zapsané ochranné známky.
V řízení
o výmazu ochranné známky z rejstříku
bude možné uplatnit rovněž tzv. námitku
zdruhovění ochranné známky, jestliže
ochranná známka neplní svou rozlišovací
funkci, neboť je po dlouhou dobu užívána
různými výrobci k označení
určitého druhu výrobku. V případě,
že ochranná známka zasahuje do osobnostních
práv třetích osob, bude výmaz ochranné
známky proveden na základě výroku
příslušného soudu.
Zákon nově vymezí
práva majitele takové ochranné známky,
která se stala proslulou. V souladu s praxí, jak
je obecně přijata v evropských zemích,
ochranná známka se nestává proslulou
výrokem správního orgánu, jak tomu
bylo doposud podle zákona č. 174/1988 Sb., ale ochrany
lze dosáhnout výrokem soudu ve sporu z nekalé
soutěže. Majitel ochranné známky, o
níž soud rozhodl, že její užívání
je s to přinést i jinému soutěžiteli
prospěch, kterého by jinak nedosáhl, bude
pak oprávněn požádat Úřad
o výmaz všech
jiných shodných či zaměnitelných
ochranných známek, a to bez ohledu na seznam výrobků
či služeb, pro které jsou jednotlivě
ochranné známky zapsány.
V zájmu zabezpečení
právní jistoty majitelů zapsaných
ochranných známek, bude právo napadnout známku
časově omezeno, neboť v průběhu
času se ochranná známka stává
pro svého majitele zavedenou a informuje zákazníka
o původu a kvalitě zboží či služby.
Lhůta od zápisu ochranné známky, v
níž bude možné zápis napadnout,
bude stanovena v souladu se Směrnicí ke
sblížení zákonů o ochranných
známkách členských států
Evropských společenství.
ZÁSADA č.
19
Každé podání
Úřadu se činí písemně
v jazyce českém. S výjimkou podání
ve věci převodu přihlášky či
zapsané ochranné známky, změny obchodního
jména, bydliště nebo sídla přihlašovatele,
majitele ochranné známky nebo zástupce se
může týkat pouze jedné ochranné
známky. Neúplné či nesprávné
podání lze doplňovat, popřípadě
opravovat, pouze neuplynula-li. doba stanovená pro provedení
úkonu.
Nevyhoví-li účastník
řízeni výzvě Úřadu ve
stanovené lhůtě, popřípadě
nelze-li pro neúplnost či nesprávnost podání
v řízení pokračovat, Úřad
řízení zastaví. Úřad
řízení zastaví i na žádost
toho, kdo podal návrh na jeho zahájení.
Za úkony spojené
s řízením podle tohoto zákona vybírá
Úřad správní poplatky, popřípadě
je podmínkou provedení úkonu složení
kauce, která bude navrhovateli vrácena, jestliže
se v průběhu řízení prokáže,
že návrh na zahájení řízení
byl oprávněný.
ODŮVODNĚNÍ:
V řízeních
o poskytování ochrany předmětům
průmyslového vlastnictví je zjišťováno,
že ustanovení obecného správního
řádu v těchto specifických případech
nevyhovují. Zákon z tohoto důvodu upraví
v některých případech řízení
ve věcech ochranných známek odlišně
od ustanovení platného správního řádu.
Těmito případy
budou například obligatornost písemného
podání žádostí o zahájení
řízení či zahájení řízení
z podnětu Úřadu pro neodstranění
překážek řízení ze strany
navrhovatele stejně, jako je tomu podle dosud platného
zákona.
V některých případech,
např. v řízení námitkovém,
bude mít řízení před Úřadem
charakter inkviziční. Jednání bude
neveřejné a probíhat bude na základě
písemných podání. V těchto
případech si Úřad nebude opatřovat
podklady potřebné pro rozhodování
a prováděč dokazování, nýbrž
při rozhodováni
bude pouze hodnotit důkazy, které mu budou předkládat
strany na podporu svých tvrzení.
Nebudou-li Úřadu
předloženy podklady dostatečné pro rozhodnutí,
bude možné řízení zastavit.
Zpoplatnění jednotlivých
úkonů v řízení před
Úřadem průmyslového vlastnictví
je obvyklou praxí, podle níž majitel, na straně
jedné, k získání a udržení
výlučného průmyslového práva
je povinen platit správní poplatky, a stát,
na straně druhé, mu za tyto poplatky garantuje exkluzívnost
jeho práva.
Institut složení
kauce v řízení o výmazu ochranné
známky se osvědčil.
ZÁSADA č.
20
Není-li v zákoně
stanoveno jinak, platí v řízení před
Úřadem obecné předpisy o správním
řízení s výjimkou ustanovení
o přerušení řízení, čestném
prohlášení, lhůtách pro rozhodnutí
a o opatření proti nečinnosti.
ODŮVODNĚNÍ:
Jak vyplývá z
dosavadních zkušeností v řízení
o poskytování ochrany předmětům
průmyslového vlastnictví, lze ustanovení
obecného.správního řádu v těchto
specifických případech použít
pouze subsidiárně.
Ustanovení správního
řádu budou proto v řízení o
ochranných známkách používána
jen v těch případech, kdy zákon nebude
obsahovat výslovnou úpravu postupu Úřadu
a účastníků řízení.
Takovýmito instituty budou například opravné
prostředky proti rozhodnutí Úřadu,
doručování, podjatost
pracovníka Úřadu, který se podílí
na rozhodování, apod.
ZÁSADA č.
21
Úřad vede rejstřík
ochranných známek, do něhož zaznamenává
rozhodné údaje o přihláškách
ochranných známek, řízení o
nich a rozhodné údaje o zapsaných ochranných
známkách. Rejstřík ochranných
známek je veřejný a každý má
právo do něj nahlížet.
Úřad vydává
Věstník, ve kterém zveřejňuje
přihlášky ochranných známek podle
zásady č. 7 a dále zápisy a obnovy
zápisů ochranných známek, jejích
převody a zániky práv k nim a jiné
důležité skutečnosti, které se
ochranných známek týkají. Údaje,
které se zveřejňují ve Věstníku,
stanoví Úřad.
ODŮVODNĚNÍ:
V České republice
je tradičně uplatňován kontinentální
systém vzniku známkoprávní ochrany,
který je založen na registračním principu.
Podle tohoto systému se za ochrannou známku považuje
do, co je zapsáno do rejstříku ochranných
známek. Z tohoto pohledu mají zápisy do rejstříku
ochranných známek nezastupitelnou úlohu,
neboť ve většině případů
jsou právotvornou skutečnost zákon úkony,
které nabývají
účinnosti vůči třetím
osobám teprve procesním úkonem, jakým
je vyznačení v rejstříku, výslovně
upraví.
V rejstříku ochranných
známek se však vyznačují i jiné
skutečnosti, jako např. změna sídla
či bydliště přihlašovatele, jmenování
či změna zástupce pro řízení
před Úřadem apod. Tyta zápisy mají
převážně charakter evidenční,
to znamená, že zápis v rejstříku
není podmínkou účinnosti. zapsaného
úkonu.
Povinnost vydávat Věstník
vyplývá pro Úřad z čl. 12 odst.
2 Pařížské úmluvy na ochranu
průmyslového vlastnictví, podle níž
se jednotlivé členské země zavázaly
vydávat periodický úřední list.
ZÁSADA č.
22
Ustanovení mezinárodních
smluv, jimiž je Česká republika vázána
a které byly uveřejněny ve Sbírce
zákonů, nejsou tímto zákonem dotčena.
Osoby, které nemají na území České
republiky trvalý pobyt nebo sídlo, mají za
podmínek vzájemnosti stejná práva
a povinností jako tuzemští přihlašovatelé
či majitel.é ochranných známek.
Osoby, které nemají
na území České.republiky trvalý
pobyt nebo sídlo, musí být v řízení
ve věci ochranné známky zastoupeny zástupcem
podle zvláštních přepisů.
Fyzické nebo právnické
osoby, které mají trvalý pobyt nebo sídlo
v České republice, mohou podat u Úřadu
žádost o mezinárodní zápis ochranné
známky podle mezinárodní smlouvy. Mezinárodní
zápis ochranné známky lze uskutečnit
jen na základě zápisu téže ochranné
známky v České republice. Mezinárodní
zápis ochranné známky požívající
ochranu na území České republiky má
tytéž účinky jako zápis ochranné
známky do rejstříku vedeného Úřadem.
Jestliže byla mezinárodně
zapsané známce odmítnuta ochrana pro území
České republiky, ochranná známka se
posuzuje tak, jako by vůbec nebyla zapsána.
ODŮVODNĚNÍ:
Zákon v souladu s přijatým
závazkem z Pařížské úmluvy
na ochranu průmyslového vlastnictví zabezpečuje
zahraničním účastníkům
stejné postavení v řízení o
ochranných známkách, jaké mají
účastníci tuzemští. Požadavek
na jejich. zastoupení je obvyklý ve všech zákonech
na ochranu průmyslového vlastnictví přijatých
v členských zemích Pařížské
úmluvy na ochranu
průmyslového vlastnictví, protože umožňuje
úřadům průmyslového vlastnictví
těchto zemí zefektivnit řízení
o jednotlivých předmětech průmyslového
vlastnictví. Zvláštními předpisy,
které zmocňují k zastupování
zahraničních přihlašovatelů před
Úřadem, jsou
zákon České národní rady č.
128/1990 Sb., o advokacii, zákon České národní
rady č. 209/ 1990 Sb., o komerčních právnících
a právní pomoci jimi poskytované, a zákon
č. 237/1991 St., o patentových zástupcích,
ve znění zákona č. 14/1993 Sb.
Na základě členství
České republiky v Madridské dohodě
o mezinárodním zápisu továrních
nebo obchodních známek se umožňuje přihlašovatelům,
kteří mají bydliště nebo sídlo
v České republice, získat prostřednictvím
Úřadu ochranu pro svou ochrannou známku v
zahraničí cestou mezinárodního
zápisu. Touto cestou mohou zahraniční přihlašovatelé
z jiných členských zemí Madridské
dohody získat pro svou známku ochranu v České
republice.
ZÁSADA č.
23
Vztahy z ochranných známek,
zapsaných do rejstříku před nabytím
účinnosti. tohoto zákona, se řídí
ustanoveními tohoto zákona.
Majitel ochranné známky,
kterou Úřad podle dosavadních předpisů
prohlásil za proslulou, se může domáhat
výmazu shodné či zaměnitelné
ochranné známky za podmínek stanovených
v § 23 odst. 3 zákona č. 174/1988 Sb. po dobu
platnost.i této ochranné známky, nejdéle
však po dobu 10 let od nabytí účinnosti
zákona.
Řízení o
přihláškách ochranných známek
a o výmazu ochranné známky z rejstříku,
která neskončila před nabytím účinnosti
tohoto zákona, dokončí. se podle tohoto zákona
s tím že přihlašovatel, popřípadě
navrhovatel výmazu, je povinen na výzvu Úřadu
v jím stanovené lhůtě uvést
své podání do souladu s požadavky, které
na takovéto podání klade tento zákon.
Nebude-li podání
uvedeno do souladu s požadavky podle tohoto zákona
ve stanovené lhůtě, Úřad řízení
o něm zastaví.
ODŮVODNĚNÍ:
Návrh zákona
představuje jednak závažnou změnu, týkající
se řízení před Úřadem
průmyslového vlastnictví, jednak změnu
týkající se rozsahu práv majitelů
ochranných známek.
Zákon umožní,
aby řízení o přihláškách,
která dosud pravomocně neskončila, byla dokončena
podle tohoto zákona. Tím bude odstraněna
dosavadní závažná překážka,
která bránila efektivnímu průběhu
řízení o zápisu ochranné známky,
a to nezatřídění výrobků
a služeb, pro které je
ochranná známka požadována, a tím
v podstatě nedostatečné vyjádření
vůle přihlašovatele. Navrhovaným postupem
bude rovněž umožněna ochrana zájmů
třetích osob v námitkovém řízení.
Po nabytí účinnosti zákona tedy budou
zapisovány do rejstříku pouze takové
ochranné známky,
jejichž ochrana bude stabilní.
Práva a povinnosti majitele
ochranných známek zapsaných podle dříve
platných předpisů budou dány novým
zákonem s výjimkou práv majitele ochranné
známky, která byla prohlášena Úřadem
podle zrušovaného zákona za proslulou. Zákon
umožní po omezenou dobu, která je dána
známkoprávními tradicemi, uplatňovat
práva, která byla dána předpisem zrušeným,
i při platnosti zákona nového.
ZÁSADA č.
24
Úřad upraví
vyhláškou podrobnosti o řízení
o ochranných známkách, v níž
stanoví náležitosti přihlášky
ochranné známky, náležitosti námitek
proti zápisu označení do rejstříku
ochranných známek, náležitosti žádosti
o obnovu ochranné známky a o zápis některých
skutečností do rejstříku (převod
práva k ochranné známce, zápis
licenční smlouvy
apod.), náležitosti návrhu na výmaz
ochranné známky z rejstříku a jednotlivé
údaje o ochranných známkách, jež
vyznačuje v rejstříku a zveřejňuje
ve Věstníku.
Zrušují se:
Zákon č. 174/1988
Sb., o ochranných známkách.
Vyhláška Úřadu
pro vynálezy a objevy č. 187/1988 Sb., o řízení
ve věcech ochranných známek.
ODŮVODNĚNÍ:
Kromě zákona č.
174/1988 Sb., bude navrhovaným zákonem zrušena
rovněž vyhláška bývalého
Úřadu pro vynálezy a objev č. 187/1988
Sb., o řízení ve věcech ochranných
známek, která byla k provedení zákona
vydána. Obecně závazný právní
předpis, k jehož vydání je zmocněn
Úřad, upraví jednak náležitosti
přihlášky ochranné známky, které
usnadní práci nejen zápisnému místu,
ale rovněž přihlašovateli dále
upraví způsoby prokazování příznačnosti
určitého označení pro podnikatele,
které je pro něj důležité podle
zásady č. 2 a náležitosti podání
námitek tak, aby jednotlivé fáze řízení
probíhaly plynule a práce Úřadu byla
natolik racionální, že řízení
o zápisu ochranné známky bude možné
zkrátit.
ZÁSADA č.
25
Zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1995.
ODŮVODNĚNÍ:
Zásadou předpokládaný
počátek účinnosti zákona vyplývá
z usnesení vlády České republiky č.
26 ze dne 19. ledna 1994, o plánu práce vlády
na 1. pololetí 1994 a výhledu na 2. pololetí
1994.
Právní vztahy
z označování výrobků nebo služeb
patří do skupiny práv z průmyslového
vlastnictví a samotné ochranné známky
jednak odlišují výrobky nebo služby téhož
druhu a jednak plní funkci ochrannou a soutěžní.
Dosavadní úprava
právních vztahů z ochranných známek
je obsažena v zákonu č. 174/1988 Sb., který
nahradil úpravu z počátku padesátých
let a zohlednil tehdejší nové hospodářské
vztahy probíhající v tzv. přestavbě
hospodářského mechanismu. Do určité
míry i přizpůsobil
tehdejší československé zákonodárství
mezinárodnímu vývoji v oblasti ochrany průmyslového
vlastnictví.
Přes nesporné
modernější zpracování známkového
zákona a zavedení nových institutů,
které odpovídaly tehdejšímu stavu prací
na revizi Madridské dohody o mezinárodním
zápisu továrních nebo obchodních známek
(vyhláška ministra zahraničních věcí
Československé socialistické republiky č.
65/1975 Sb., ve znění vyhlášky č.
78/1985 Sb.) a revizi Pařížské úmluvy
na ochranu průmyslového vlastnictví (vyhláška
ministra zahraničních věcí Československé
socialistické republiky č. 64/1975 Sb. ve znění
vyhlášky č. 81/1985 Sb.), nelze nevidět,
že konečné znění zákonu
by to silně poznamenáno obdobím direktivního
řízení národního hospodářství
a plného uplatnění administrativních
zásahů státu do právního postavení
tehdejších hospodářských subjektů.
Stát, který v
době přijímání právní
úpravy ochranných známek v zásadě
reguloval většinu ekonomických vztahů,
si zajistil dosud platným zákonem právo zasahovat
rovněž do vztahů podniků i k tomuto
jejich majetku. Činil tak prostřednictvím
tehdejšího Úřadu pro vynálezy
a objevy. Tyto nedostatky právní úpravy jsou
zvlášť zjevné zejména při
srovnání platného zákona o ochranných
známkách s ostatními již novými
předpisy České republiky
na ochranu průmyslového vlastnictví, zvláště
pak s právem patentovým a obchodním.
Z tohoto pohledu představuje
dosavadní úprava ochranných známek
vážný limitující faktor a je
praxí oprávněně hodnocena jako úprava
zastaralá a vývojem překonaná. K odstranění
nežádoucího stavu byla již v roce 1992
navržena novela zákona o ochranných známkách
v těch ustanoveních, která představují
administrativní zasahování státu do
práva majitele disponovat se svým majetkem. Návrh
zásad zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon
č. 174/1988 Sb. byl po projednání schválen
Legislativní radou vlády České a Slovenské
Federativní Republiky v květnu 1992. K projednání
ve federální vládě však již
nedošlo v důsledku zániku ČSFR.
S ohledem na další rozvoj známkového
práva v Evropě,
a s přihlédnutím ke stavu prací na
harmonizaci známkového práva organizovaných
Světovou organizací duševního vlastnictví,
jakož i vzhledem ke stavu prací na Nařízeni
Rady Evropských společenství o společné
známce, předkladatel opustil svůj návrh
z roku 1992 a přistoupil
k zcela nové právní úpravě
vztahů z ochranné známky.
Základním záměrem
připravovaného zákona je přesné
rozlišení mezi soukromoprávní a veřejnoprávní
sférou známkového práva. Cílem
nového zákona je vytvořit podmínky
pro ochranu těchto nehmotných statků odpovídající
vztahům v tržní ekonomice. Taková úprava
směřuje k posílení právního
postavení majitele ochranné známky a k posílení
odpovědnosti dalších podnikatelských
subjektů při označování svých
výrobků či poskytovaných služeb.
Zákon současně
v souladu s dosavadními výsledky harmonizačních
prací známkového práva organizovaných
S větovou organizací duševního vlastnictví,
stanoví vhodnějším a jednoznačnějším
způsobem, která označení jsou ze zápisu
ochranné známky vyloučena absolutně
a která označení
jsou vyloučena relativně. Záměrem
je zde posílit právní postavení jednotlivých
přihlašovatelů ochranných známek.
V souladu s rozvíjejícím se konkurenčním
prostředím, vytvářeném nezávislými
a rovnoprávnými podnikateli, zákon zabezpečí
zcela nově ochranu
dalších práv jednotlivých subjektů,
s nimiž by se užívání ochranné
známky mohlo dostat do kolize, jako např. ochranu
držitele nezapsané značky, která se
stala pro podnikatele příznačnou v daném
hospodářském odvětví, ochranu
obchodního jména, ochranu osobnostního
práva na jméno a portrét apod. Tato ochrana
bude především zabezpečena tzv. námitkovým
řízením. Námitkové řízení
je institutem umožňujícím v známkoprávním
řízení třetím osobám
bránit svá práva ještě před
vlastním zápisem ochranných známek
do rejstříku.
Základním principem,
který má přispět k vytvoření
konkurenčního prostředí na trhu těchto
předmětů průmyslového vlastnictví,
je výlučnost jejich ochrany. Bez souhlasu majitele
ochranné známky nadále nebudou moci jiní
výrobci či poskytovatelé služeb označovat
své produkty, na straně druhé již k
uzavření licenční smlouvy nebude zapotřebí
souhlas státního orgánu. Stejně tak
nebude zapotřebí souhlasu k přihlášení
ochranné známky do zahraničí či
naopak k upuštění od udržování
takové známky v platnosti v
zahraničí. Zábranou před zneužíváním
známkových práv pak bude nové ustanovení,
které omezí práva majitele ochranné
známky.
Návrh zásad zákona
respektuje závazky z mezinárodních smluv,
jimiž je Česká republika vázána,
zejména z Pařížské úmluvy
na ochranu průmyslového vlastnictví a z Madridské
dohody o mezinárodním zápisu továrních
nebo obchodních známek, a plně odpovídá
požadavku na sblížení našeho právního
řádu s právem Evropských společenství.
Vychází totiž důsledně z pojetí
známkové ochrany jak vyplývá
ze Směrnice Rady Evropských společenství
č. 89/104 ze dne 21. 12. 1988, ke sblížení
zákonů členských zemí Evropských
společenství vztahujících se k ochranným
známkám, a přihlíží rovněž
k připravovanému Nařízení Rady
Evropských společenství o společné
známce.
Přijetí zákona
dovrší komplexní přeměnu právní
úpravy ochrany průmyslového vlastnictví,
která se postupně uskutečňuje od roku
1990.
Navrhovaná právní
úprava je v souladu s právem a legislativními
záměry Evropských společenství.
Přijetí navrhovaného
zákona nevyvolá nároky na státní
rozpočet.
Uplatnění návrhu
zákona si nevyžádá žádné
institucionální opatření.