Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

792 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jiřího Šolera

na předsedu vlády Václava Klause, ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého a ministra životního prostředí Františka Bendu

ve věci překračování kompetencí Ministerstva průmyslu a obchodu při vydávání dovozních licencí

Předseda vlády Václav Klaus zaslal společnou odpověď na interpelaci poslance Jiřího Šolera dopisem ze dne 23. února 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně společnou odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jiřího Šolera. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 1. března 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha






Václav KLAUS

předseda vlády České republiky


 V Praze dne 23. února 1994
 Čj. 21824/94-KPV


Vážený pane předsedo,

v příloze Vám zasílám k informaci a dalšímu sněmovnímu využití společnou odpověď na interpelaci poslance J. Šolera, kterou vznesl na mne a na ministry V. Dlouhého a F. Bendu ve věci překračování kompetencí Ministerstva průmyslu a obchodu ČR při vydávání dovozních licencí (tisk 792).

S pozdravem


 
Václav Klaus


Příloha

Vážený pan

PhDr. Milan Uhde

předseda Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha





Václav KLAUS

předseda vlády České republiky


 V Praze dne 23. února 1994
 Čj. 21 824/94-KPV


Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci, kterou jste vznesl na mě a na ministry Ing. V. Dlouhého, CSc. a Ing. F. Bendu ve věci vydávání dovozních licencí k dovozu odpadového papíru ze zahraničí bez povolení Ministerstva životního prostředí (tisk 792), Vám zasílám následující společnou odpověď.

Sběrový papír je jednou z komodit, která podléhá při dovozu jak souhlasu Ministerstva životního prostředí k dovozu odpadů podle § 3 odst. 5 zákona č. 238/1991 Sb., o odpadech, tak i licenci Ministerstva průmyslu a obchodu na základě vyhlášky federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání úředního povolení k dovozu a vývozu zboží a služeb.

Dovozce musí mít jak souhlas Ministerstva životního prostředí, tak i licenci Ministerstva průmyslu a obchodu, samotná licence jej k uskutečnění dovozu neopravňuje.

Ministerstvo průmyslu a obchodu, které je pověřeno výkonem státní správy, jak v oblasti papírenského průmyslu, tak v oblasti druhotných surovin a které současně řídí a vykonává licenční režim v oblasti hospodářských vztahů se zahraničím, vychází ve své licenční politice z faktu, že problematika sběrového papíru je citlivou záležitostí nepřímo se odrážející především v oblasti životního prostředí. Proto licenční režim týkající se sběru a zpracování sběrového papíru vychází ze snahy minimalizovat dopady na životní prostředí i za cenu omezení konkurenčních podmínek na trhu sběrového papíru.

Problémy s dovozem sběrového papíru začaly v roce 1990, kdy do Evropy se začal zdarma dovážet sběrový papír ve velkých objemech z USA. Proto Ministerstvo průmyslu a obchodu již v tomto roce iniciovalo vydání vyhlášky federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 336/1990 Sb., o dovozu sběrového papíru, kterou byl zakázán dovoz veškerého sběrového papíru na území ČSFR. Tento zákaz se ukázal jako ne zcela vhodný a nestimuloval v potřebném rozsahu třídění sběrového papíru.

V zájmu kontroly byl následně dovoz sběrového papíru zahrnut do licenčního režimu dle vyhlášky č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání úředního povolení k dovozu a vývozu zboží a služeb s množstevní kvótou.

Obdobným způsobem byl tento dovoz zařazen i do novely vyhlášky č. 560/1991 Sb. (vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 300/1993 Sb.). Takový postup byl nutný i proto, že např. v SRN byla přijata právní úprava sběru použitých obalů, která vedla k přebytku sběrového papíru a snaze mnoha tamějších subjektů vyvážet tento papír i do České republiky s pomocí vládních dotací. Stanovená celní bariéra ve výši 20 se ukázala nedostatečnou, nebo dovoz byl mnohdy deklarován v nulové hodnotě a za tuto cenu byl o dovoz ze strany tuzemských podniků velký zájem. Licenční režim tak umožňoval zachovat tuzemský sběr odpadového papíru a jeho zpracování. Navíc dovoz sběrového papíru podléhá režimu stanovenému zákonem 238/1991 Sb. o odpadech, což znamená, že k tomuto dovozu, jako odpadu, ale i zároveň jako druhotné suroviny je nutné souhlas Ministerstva životního prostředí.

První signály o ohrožení našeho trhu se sběrovým papírem obdrželo MŽP v květnu 1993 a okamžitě provedlo příslušná opatření. Zastavilo vydávání souhlasů k dovozu sběrového papíru a iniciovalo specializovanou prověrku České inspekce životního prostředí. O vzniklé situaci informovalo GŘ cel a žádalo o provádění kontroly na hranicích.

ČIŽP při prověrkách přímo ve firmách zjistila, že se uskutečnily dovozy odpadů bez souhlasu MŽP, čímž bylo ohroženo, resp. znemožněno vytvoření fungujícího trhu s druhotnými surovinami.

Z výše uvedených skutečností vyplývá, že dovoz sběrového papíru není možné uskutečnit bez vydání úředního povolení ve smyslu vyhlášky č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání úředního povolení k dovozu a vývozu zboží a služeb, ve znění vyhlášky 300/1993 Sb. Ministerstva průmyslu a obchodu a souhlasu Ministerstva životního prostředí. Tato rozhodnutí nelze vzájemně nahrazovat, neboť každý zmíněný orgán státní správy v rámci svých kompetencí zkoumá jiné aspekty dovozu sběrového papíru.

Obě ministerstva při řešení problematiky dovozu sběrového papíru úzce spolupracují a pravidelně se o přijatých žádostech informují. Danou situaci nemůžeme hodnotit jako kompetenční spor, nýbrž jako zdvojenou kontrolu, kterou si tato ekologicky citlivá problematika s výraznými ekonomickými aspekty vyžaduje. Byla přijata zásada, že každé ministerstvo připomene žadateli o souhlas s dovozem sběrového papíru nutnost zajistit si souhlas druhého ministerstva. Tato dohoda je dodržována, ale na druhé straně lze očekávat, že v případě nedodržování platných právních norem ze strany žadatele bude tento využívat každého možného argumentu ve svůj prospěch bez ohledu na to, že se jedná o obecně závazné právní normy, které je povinen ve své činnosti dodržovat a jimi se řídit.

Pokud jde o konkrétní případ porušení předpisů zmíněný ve Vaší interpelaci, pro společnost EMBA s r. o. Paseky nad Jizerou byl vydán souhlas s dovozem v roce 1993 celkem dvakrát:


Dne15. 1. 1993 na dovoz 900 tun s platností do 30. 3. 1993
dne9. 3. 1993 na dovoz 1900 tun s platností do 30. 6. 1993.


Celkem tedy získala společnost EMBA s r. o. na I. pololetí 1993 od Ministerstva průmyslu a obchodu úřední povolení na dovoz 2800 tun sběrového papíru v nedostatkových druzích. Společnost si však nevyžádala povolení Ministerstva životního prostředí a benevolencí celních orgánů tak dosáhla skutečná realizace dovozů této společnosti za I. pololetí 1993 2138 tun. Vzhledem k tomu, že se celková situace v zásobování zpracovatelských podniků sběrovým papírem výrazně zlepšila, EMBA spol. s r. o. na II. pololetí 1993 o udělení dovozní licence již nežádala.

Česká inspekce životního prostředí proto správně při zjištění dovozu sběrového papíru fou EMBA, Paseky nad Jizerou bez souhlasu Ministerstva životního prostředí zahájila řízení o uložení pokuty.

Jak vyplývá z výše uvedeného, Ministerstvo průmyslu a obchodu nepřekročilo své kompetence v oblasti licenčních režimů. Stávající režim v přidělování úředního povolení je přísnější než u řady jiných položek a je zdvojen povolovacím řízením, vyplývajícím z kompetencí Ministerstva životního prostředí.

Celní orgány mají povinnost vyžadovat při dovozu sběrového papíru jak úřední povolení Ministerstva průmyslu a obchodu, tak i povolení Ministerstva životního prostředí. Bez těchto dokladů by zboží nemělo být propuštěno do volného oběhu v ČR. Nelegální dovozy odpadů do ČR je možno účinně zastavit pouze jejich důraznou činností. K tomu slouží služební předpis GŘ cel č. 58, zpracovaný ve spolupráci s MŽP a vydaný 27. 12. 1993, upravující dovoz, vývoz a přímý tranzit odpadů. Na možnost úmyslně nesprávné deklarace sběrového papíru jako noviny a časopisy staršího vydání apod. jsou v něm celní úřady přímo upozorněny.

Vámi popsaná skutečnost je tedy výsledkem nedostatečné hraniční kontroly dováženého zboží. Velmi obtížná až kritická situace na hraničních přechodech, která je výsledkem zásadní teritoriální reorientace našich obchodních vztahů, je jednou z hlavních příčin nedostatků v práci přetížených celních orgánů na jednotlivých hraničních přechodech. Zlepšení této situace je jednou z priorit vlády v oblasti dopravy a vnějších vztahů a realizuje se či je připravována řada opatření investičního i neinvestičního charakteru, jejichž účinek by se měl v brzké budoucnosti projevit.

Doufám, vážený pane poslanče, že tato obšírná odpověď Vám poskytne potřebné objasnění problematiky Vašeho zájmu. Skutečnost, že neoprávněný dovoz sběrového papíru je příslušnými orgány postihován, je, myslím, dostatečným vyvrácením podezření a obav v závěru Vaší interpelace.

S pozdravem

 
Václav Klaus


Vážený pan

RNDr. Jiří Šoler, CSc.

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha







Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP