Předseda vlády Václav
Klaus zaslal společnou odpověď na interpelaci
poslance Jiřího Šolera dopisem ze dne 23. února
1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně společnou odpověď předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jiřího
Šolera. Odpověď je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády
České republiky
V Praze dne 23. února 1994 | |
Čj. 21824/94-KPV |
Vážený pane
předsedo,
v příloze Vám
zasílám k informaci a dalšímu sněmovnímu
využití společnou odpověď na interpelaci
poslance J. Šolera, kterou vznesl na mne a na ministry V.
Dlouhého a F. Bendu ve věci překračování
kompetencí Ministerstva průmyslu a obchodu ČR
při vydávání dovozních licencí
(tisk 792).
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
Václav KLAUS
předseda vlády
České republiky
V Praze dne 23. února 1994 | |
Čj. 21 824/94-KPV |
Vážený pane
poslanče,
k Vaší interpelaci, kterou
jste vznesl na mě a na ministry Ing. V. Dlouhého,
CSc. a Ing. F. Bendu ve věci vydávání
dovozních licencí k dovozu odpadového papíru
ze zahraničí bez povolení Ministerstva životního
prostředí (tisk 792), Vám zasílám
následující společnou odpověď.
Sběrový papír
je jednou z komodit, která podléhá při
dovozu jak souhlasu Ministerstva životního prostředí
k dovozu odpadů podle § 3 odst. 5 zákona č.
238/1991 Sb., o odpadech, tak i licenci Ministerstva průmyslu
a obchodu na základě vyhlášky federálního
ministerstva zahraničního
obchodu č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání
úředního povolení k dovozu a vývozu
zboží a služeb.
Dovozce musí mít
jak souhlas Ministerstva životního prostředí,
tak i licenci Ministerstva průmyslu a obchodu, samotná
licence jej k uskutečnění dovozu neopravňuje.
Ministerstvo průmyslu a
obchodu, které je pověřeno výkonem
státní správy, jak v oblasti papírenského
průmyslu, tak v oblasti druhotných surovin a které
současně řídí a vykonává
licenční režim v oblasti hospodářských
vztahů se zahraničím, vychází
ve své licenční politice z faktu, že
problematika sběrového papíru je citlivou
záležitostí nepřímo se odrážející
především v oblasti životního prostředí.
Proto licenční režim týkající
se sběru a zpracování sběrového
papíru vychází ze snahy
minimalizovat dopady na životní prostředí
i za cenu omezení konkurenčních podmínek
na trhu sběrového papíru.
Problémy s dovozem sběrového
papíru začaly v roce 1990, kdy do Evropy se začal
zdarma dovážet sběrový papír
ve velkých objemech z USA. Proto Ministerstvo průmyslu
a obchodu již v tomto roce iniciovalo vydání
vyhlášky federálního ministerstva zahraničního
obchodu č. 336/1990 Sb., o dovozu sběrového
papíru, kterou byl zakázán dovoz veškerého
sběrového papíru na území ČSFR.
Tento zákaz se ukázal jako
ne zcela vhodný a nestimuloval v potřebném
rozsahu třídění sběrového
papíru.
V zájmu kontroly byl následně
dovoz sběrového papíru zahrnut do licenčního
režimu dle vyhlášky č. 560/1991 Sb., o
podmínkách vydávání úředního
povolení k dovozu a vývozu zboží a služeb
s množstevní kvótou.
Obdobným způsobem
byl tento dovoz zařazen i do novely vyhlášky
č. 560/1991 Sb. (vyhláška Ministerstva průmyslu
a obchodu č. 300/1993 Sb.). Takový postup byl nutný
i proto, že např. v SRN byla přijata právní
úprava sběru použitých obalů,
která vedla k přebytku sběrového papíru
a snaze mnoha tamějších subjektů vyvážet
tento papír i do České republiky s pomocí
vládních dotací. Stanovená celní
bariéra ve výši 20 se ukázala nedostatečnou,
nebo dovoz byl mnohdy deklarován v nulové
hodnotě a za tuto cenu byl o dovoz ze strany tuzemských
podniků velký zájem. Licenční
režim tak umožňoval zachovat tuzemský
sběr odpadového papíru a jeho zpracování.
Navíc dovoz sběrového papíru podléhá
režimu stanovenému zákonem 238/1991 Sb. o odpadech,
což znamená, že
k tomuto dovozu, jako odpadu, ale i zároveň jako
druhotné suroviny je nutné souhlas Ministerstva
životního prostředí.
První signály o
ohrožení našeho trhu se sběrovým
papírem obdrželo MŽP v květnu 1993 a okamžitě
provedlo příslušná opatření.
Zastavilo vydávání souhlasů k dovozu
sběrového papíru a iniciovalo specializovanou
prověrku České inspekce životního
prostředí. O vzniklé situaci informovalo
GŘ cel a žádalo o provádění
kontroly na hranicích.
ČIŽP při prověrkách
přímo ve firmách zjistila, že se uskutečnily
dovozy odpadů bez souhlasu MŽP, čímž
bylo ohroženo, resp. znemožněno vytvoření
fungujícího trhu s druhotnými surovinami.
Z výše uvedených
skutečností vyplývá, že dovoz
sběrového papíru není možné
uskutečnit bez vydání úředního
povolení ve smyslu vyhlášky č. 560/1991
Sb., o podmínkách vydávání
úředního povolení k dovozu a vývozu
zboží a služeb, ve znění vyhlášky
300/1993 Sb. Ministerstva průmyslu a obchodu a souhlasu
Ministerstva životního prostředí. Tato
rozhodnutí nelze vzájemně nahrazovat,
neboť každý zmíněný orgán
státní správy v rámci svých
kompetencí zkoumá jiné aspekty dovozu sběrového
papíru.
Obě ministerstva při
řešení problematiky dovozu sběrového
papíru úzce spolupracují a pravidelně
se o přijatých žádostech informují.
Danou situaci nemůžeme hodnotit jako kompetenční
spor, nýbrž jako zdvojenou kontrolu, kterou si tato
ekologicky citlivá problematika s výraznými
ekonomickými aspekty vyžaduje. Byla přijata
zásada, že každé ministerstvo připomene
žadateli o souhlas s dovozem sběrového papíru
nutnost zajistit si souhlas druhého ministerstva. Tato
dohoda je dodržována, ale na druhé straně
lze očekávat, že v případě
nedodržování platných právních
norem ze strany žadatele bude tento využívat
každého možného argumentu ve svůj
prospěch bez ohledu
na to, že se jedná o obecně závazné
právní normy, které je povinen ve své
činnosti dodržovat a jimi se řídit.
Pokud jde o konkrétní
případ porušení předpisů
zmíněný ve Vaší interpelaci,
pro společnost EMBA s r. o. Paseky nad Jizerou byl vydán
souhlas s dovozem v roce 1993 celkem dvakrát:
Dne | 15. 1. 1993 na dovoz | 900 tun s platností do 30. 3. 1993 |
dne | 9. 3. 1993 na dovoz | 1900 tun s platností do 30. 6. 1993. |
Celkem tedy získala společnost
EMBA s r. o. na I. pololetí 1993 od Ministerstva průmyslu
a obchodu úřední povolení na dovoz
2800 tun sběrového papíru v nedostatkových
druzích. Společnost si však nevyžádala
povolení Ministerstva životního prostředí
a benevolencí celních orgánů tak dosáhla
skutečná realizace dovozů této společnosti
za I. pololetí 1993
2138 tun. Vzhledem k tomu, že se celková situace v
zásobování zpracovatelských podniků
sběrovým papírem výrazně zlepšila,
EMBA spol. s r. o. na II. pololetí 1993 o udělení
dovozní licence již nežádala.
Česká inspekce životního
prostředí proto správně při
zjištění dovozu sběrového papíru
fou EMBA, Paseky nad Jizerou bez souhlasu Ministerstva životního
prostředí zahájila řízení
o uložení pokuty.
Jak vyplývá z výše
uvedeného, Ministerstvo průmyslu a obchodu nepřekročilo
své kompetence v oblasti licenčních režimů.
Stávající režim v přidělování
úředního povolení je přísnější
než u řady jiných položek a je zdvojen
povolovacím řízením, vyplývajícím
z kompetencí Ministerstva životního prostředí.
Celní orgány mají
povinnost vyžadovat při dovozu sběrového
papíru jak úřední povolení
Ministerstva průmyslu a obchodu, tak i povolení
Ministerstva životního prostředí. Bez
těchto dokladů by zboží nemělo
být propuštěno do volného oběhu
v ČR. Nelegální dovozy odpadů do ČR
je možno účinně zastavit pouze jejich
důraznou činností.
K tomu slouží služební předpis
GŘ cel č. 58, zpracovaný ve spolupráci
s MŽP a vydaný 27. 12. 1993, upravující
dovoz, vývoz a přímý tranzit odpadů.
Na možnost úmyslně nesprávné
deklarace sběrového papíru jako noviny a
časopisy staršího vydání
apod. jsou v něm celní úřady přímo
upozorněny.
Vámi popsaná skutečnost
je tedy výsledkem nedostatečné hraniční
kontroly dováženého zboží. Velmi
obtížná až kritická situace na
hraničních přechodech, která je výsledkem
zásadní teritoriální reorientace našich
obchodních vztahů, je jednou z hlavních příčin
nedostatků v práci přetížených
celních orgánů na jednotlivých hraničních
přechodech. Zlepšení této situace je
jednou z priorit vlády v oblasti dopravy a vnějších
vztahů a realizuje se či je připravována
řada opatření
investičního i neinvestičního charakteru,
jejichž účinek by se měl v brzké
budoucnosti projevit.
Doufám, vážený
pane poslanče, že tato obšírná
odpověď Vám poskytne potřebné
objasnění problematiky Vašeho zájmu.
Skutečnost, že neoprávněný dovoz
sběrového papíru je příslušnými
orgány postihován, je, myslím, dostatečným
vyvrácením podezření a obav v závěru
Vaší interpelace.
Vážený pan
RNDr. Jiří Šoler, CSc.
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České
republiky