Ministr pro hospodářskou
soutěž Stanislav Bělehrádek zaslal odpověď
na interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka dopisem
ze dne 25. ledna 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra pro hospodářskou
soutěž Stanislava Bělehrádka na interpelaci
poslance Zdeňka Vorlíčka. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
čj. 140/94-220/106 | V Brně dne 25. 1. 1994 |
Vážený pane
poslanče,
k Vaší interpelaci
vznesené dne 4. 1. 1994 ohledně zvýšení
ceny benzínu Vám sděluji následující:
Automobilové benzíny
patří mezi zboží, jejichž ceny
jsou regulovány Ministerstvem financí. Cenový
výměr MF č. 02/94, kterým se mění
a doplňuje seznam zboží s regulovanými
cenami vydaný výměrem MF č. 01/94
a kterým se zvyšuje maximální cena benzínu
o 0.40 Kč/l, byl vydán na základě
výše citované novely zákona o spotřebních
daních schválený parlamentem ČR.
Cenu benzínu tvoří
kromě vlastních nákladů na nákup
a zpracování ropy i spotřební daň
(zák. č. 587/1992 Sb., o spotřebních
daních) a daň z přidané hodnoty. Parlament
České republiky přijal dne 3.12.1993 zák.
č. 325/1993 Sb., kterým se mění a
doplňuje zák. č. 587/1992 Sb.,
o spotřebních daních. V § 22 zmiňovaného
zákona se sazba spotřební daně mění
z dosavadních 9390 Kč/t na 10 055 Kč/t, což
v přepočtu znamená zvýšení
o 0,50 Kč/l a tím i zvýšení daně
z přidané hodnoty, takže celkové zvýšení
představuje více než 0.60 Kč/l.
Snížení cen
surové ropy na světových trzích se
projevilo ve snížení cen rafinérií
o 0.21 - 0.23 Kč/l a výsledná hodnota zvýšení
je tedy o,40 Kč/l. MHS v současné době
šetří, zda zpracovatelé ropy nezneužívají
svého dominantního postavení a zda snížení
ceny rafinérií
o cca 0.20 Kč není neúměrně
nízké vzhledem ke snížení cen
ropy.
Vážený pane
poslanče, způsob stanovení maximální
ceny automobilového benzínu není v rozporu
s platnými cenovými předpisy a není
zneužitím dominantního postavení výrobců
a prodejců ve smyslu zák. č. 63/1991 Sb.,
o ochraně hospodářské soutěže
ve znění pozdějších předpisů.
Maximální cena platí při prodeji konečnému
spotřebiteli a je věcí prodejce zda vzhledem
ke svému postavení na trhu bude mít zájem
přilákat zákazníka sníženou
cenou.
Závěrem chci konstatovat,
že opatření, které bylo přijato
parlamentem ke zvýšení spotřební
daně benzinu, které se projevilo přes pokles
jeho výrobní ceny zvýšením konečné
ceny o 0,40 Kč/l, je skutečně způsob
zvyšování příjmu státního
rozpočtu z daní k pokrytí inflací
zvyšujících se výdajů. Zda se
jedná o neseriózní způsob musí
posoudit parlament, který takový zákon přijal.
Poslanec
p. Zdeněk Vorlíček
poslanecká sněmovna parlamentu