Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Zdeňka
Vorlíčka na místopředsedu vlády
a ministra financí Ivana Kočárníka
a ministra pro hospodářskou soutěž Stanislava
Bělehrádka. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
na ministra financí ing.
Ivana Kočárníka, CSc. a ministra pro hospodářskou
soutěž ing.Stanislava Bělehrádka, žádající
prošetření způsobu stanovení
max. ceny benzinu od 4. I. 1994.
Vážení páni
ministři!
Obracím se na Vás
s žádostí, abyste prošetřili okolnosti,
za kterých ministerstvo financí zvýšilo
max. ceny benzinu od 1. I.1994, zejména správnost
postupu i podkladů pro něj.
Maximální stanovená
spotřebitelská cena benzinu se musí nutně
opírat o cenu, za kterou prodávají benzin
rafinerie. Cena rafinerií nese v sobě náklady
výroby a zisk, který by měl být přiměřený.
Spotřebitelská cena
je vyšší o DPH a spotřební daň.
Podstatnou část
nákladů rafinerií tvoří cena
ropy. Pokud je mi známo, světové ceny ropy
se v roce 1993 snížily zhruba o 30% proti předchozí
úrovni, a v souladu s tím i klesala pro Chemapol
cena barelu ropy z asi 17,4 USD v lednu až na zhruba 13,5
USD v prosinci 93. Pokles ceny ropy koncem roku 1993 byl nejvyšší
od listopadu 88, ve světě trvá výrazná
převaha nabídky ropy nad poptávkou
a ropní experti všeobecně odhadují další
pokles cen ropy v roce 1994.
Jestliže za této dlouhodobé
situace na trhu ropy ministerstvo financí nejen nesníží
max. cenu benzinu, ale dokonce ji pro rok 1994 zvýší
o 40 hal., pak je důvodné podezření,
že toto opatření znamená
- buď vytváření
nepřiměřeného zisku pro rafinerie
resp. prodejce
- nebo neseriozní způsob
zvyšování příjmů státního
rozpočtu z daní,
- popř. kombinaci obého.
Každopádně
však dlouhodobý jednosměrný vývoj
ceny benzinu u nás bez ohledu na situaci na trhu ropy je
zřetelným poškozováním spotřebitelů
- motoristů.
Obracím se proto na pana ministra financí, aby prošetřil
okolnosti, za nichž ministerstvo financí zvýšilo
cenu benzinu od 1. I.1994 při dlouhodobě klesající
ceně ropy.
Na pana ministra pro hospodářskou
soutěž se obracím s žádostí,
aby nechal posoudit, zda praktikovaný způsob
stanovování t. zv. max. ceny benzinu - která
však není max. cenou v pravém slova smyslu,
protože za nižší se benzin v podstatě
neprodává - není jen projevem
zneužívání dominantního postavení
výrobců a prodejců u nás, a docilování
nepřiměřeného zisku na úkor
spotřebitelů.