2.2. Nové formy sociální práce
Působení a řešení jednotlivých
sociálně patologických, jevů metodami
sociální práce musí v následujícím
období doznat zásadní systémové
změny, na rozdíl od minulosti musí být
také "přeneseno na ulici". Tyto
formy sociální práce (street work) je potřebné
realizovat zejména u ohroženějších
skupina jednotlivců, k nimž patří zejména:
a) tzv. "děti ulice", trávící
většinu svého volného času bez
dozoru, které jsou jak potenciálními oběťmi,
tak i možnými nositeli patologického chování,
b) skupiny ("party") jednostranně, resp. specificky
orientované mládeže, vyznačující
se negativistickým a agresivním přístupem
ke svému okolí,
c) pouliční prostitutky,
d) valná uskupení drogově závislých,
do jejichž života může tato forma sociální
práce vnést určitá pravidla a tlumit
nejhorší dopady tohoto způsobu života,
e) společenská skupina osob bez přístřeší
dres nepřesně označovaná jako bezdomovci
(homeless) ["bezdomovec" je pojem mezinárodního
práva a jeho použití v tomto smyslu považujeme
za nepřesné].
U všech uvedených skupin může sociální
práci vykonávat jak pracovník státní,
tak i pracovník nestátní organizace. Lze
konstatovat, že zejména u posledních třech
skupin převládá aktivit nestátních
subjektů (za všechny lze uvést alespoň
Armádo spásy), zatímco u prvních uvedených
skupin obyvatelstva má a měl by i nadále
mít dominantní postavení stát.
V této souvislosti se jeví jako naléhavé
zavést novy (u nás dosud neexistující)
typ sociálního pracovníka, který
by se věnoval výlučně preventivnímu
působení na děti a mládež. Tento
pracovník by měl:
- důkladně se seznámit se způsobem
života a trávení volného času
dětí a mládeže v dané lokalitě,
- vytypovat nejproblematičtější skupiny,
zjistit jejich vnitřní strukturu a vůdčí
osobnosti,
- proniknout do těchto společenství jako
jeden z nich,
- trávit s jejími příslušníky
jejich volný čas,
- dokázat usměrnit a tlumit jejich chování,
zejména chování agresivní,
- dokázat poskytnout, příp. zprostředkovat
okamžitou radu a pomoc v krizové situaci.
Tento pracovník, sociální asistent,
vzhledem k jeho velmi zvláštnímu a delikátnímu
postavení, by neměl být pracovníkem
referátu sociálních věcí, ale
měl by být přímo podřízen
přednostovi OkÚ, respektive starostovi MÚ
či jinému významnému funkcionáři.
Tato funkce předpokládá sociální
zralost, vysokou morální úroveň a
zpravidla vysokoškolské vzdělání.
Důležitý je i věk, pohlaví a
fyzická kondice. Požaduje se samostatnost a kreativita,
schopnost navázat kontakty s dětmi a mládeží,
vzbuzovat v nich důvěru i respekt. Ve vyspělých
demokratických zemích (Francie, Nizozemí,
SRN) jsou tyto formy práce s rizikovými skupinami
dětí a mládeže běžné
a jsou s úspěchem využívány.
Postupně se rozvinuly do bohatých a pestrých
forem klubové činnosti ve střediscích
mládeže, organizují se atraktivní prázdninové
tábory "léto pro mládež" s
cílem přemístit mladé lidi ze sociálně
rizikového klimatu letního velkoměsta do
jiného, pozitivně působícího
prostředí. Konkrétní projekty, na
jejichž tvorbě se významně podílejí
samy děti a mládež, financuje z části
stát, z části obce a sponzoři.
Protože v ČR tyto metody sociální práce
nemají tradici, navrhuje se jejich praktické
ověření ve vybraných lokalitách
při zapojení cca 30 pracovníků. V
druhé polovině roku 1993 je nutné připravit
veškeré podmínky a vytvořit předpoklady
pro zřízení funkčního místa
sociálního asistenta a v roce 199 postupně
projekt realizovat. Experiment bude průběžně
sledován a po roce fungování vyhodnocen.
Finanční náklady na tento projekt se prakticky
kryjí s prostředky na mzdy pro sociální
asistenty, což by v roce 1994 činilo cca 4 mil. Kč.
2.3. Kvalifikační zajištění
sociální prevence
Účinnost sociální prevence i konkrétních
sociálních programů odvisí do značné
míry ad úrovně vlastni sociální
práce. Ta má bohužel u nás nízkou
prestiž vinou čtyřicet let panující
státní doktríny, podle které měly
sociální problémy asociálně
patologické jevy automaticky odumřít. Důsledkem
bylo zamítání autentické sociální
politiky jako nepotřebné a téměř
úplná likvidace sociálního školství.
Od roku 1990 se sociální školství počíná
opět rozvíjet, a to jak střední odborné
a pomaturitní, tak především tolik chybějící
vzdělání vysokoškolské.
Vedle státních škol vznikají i školy
církevní, orientované na sociální
a zdravotní oblast. Výchova a příprava
erudovaných sociálních pracovníků
je neodkladná, ale poměrně dlouhodobá
záležitost. Nezanedbatelným fenoménem
vyšší prestiže sociální práce
bude i maskulinizace této profese.
V letošním roce ukončí studium první
bakaláři v oboru sociální práce
a sociální politiky. Řádové
se zatím jedná o pouhé desítky absolventů.
Přehled o zahájení a průběhu
výuky sociální práce na vysokoškolské
úrovni dává tabulka č. 4.
Dnes jsme v situaci zvláště komplikované.
Sociální problémy, v minulosti uměle
držené "pod pokličkou", explodují
v podmínkách mladé demokracie, která
nemá k jejich zvládnutí k dispozici rozvětvenou
sít dobře fungujících sociálních
služeb státních ani charitativních a
svépomocných, které jsou tak významné
pro fungování sociální prevence. Právě
sociální práce se všemi atributy profesionality
může sehrát aktivní roli v hledání
a nalézání sociálního konsensu
a vytváření podmínek pro zdravý
rozvoj jednotlivců, skupin i celého společenství.
2.4. Delikventní mládež a sociální
páce
Problematika negativních jevů, které se u
dnešní mládeže projevují, je v
poslední době stále častěji
středem zájmu nejen odborníků, ale
celé veřejnosti, která se o nich dovídá
prostřednictvím tisku a televize a reaguje znepokojením.
Jako příčina tohoto stavu je nejčastěji
uváděna všeobecná krize hodnot, oslabení
citových pout v rodině a preference ekonomických
zájmů, krize pedagogických institucí
a v neposlední řadě též působení
televize a filmu (zvláště s agresivní
tematikou).
Je zřejmé, že východiskem sociální
prevence se musí stát působení na
rodinu, děti a mládež. Jejím úkolem
musí být vytváření komplexu
společenských podmínek, které by působily
proti vzniku společenské negativity, proti jejímu
dalšímu rozšiřování a prohlubování.
V obecné rovině je přístup k tomuto
problému formulován v "Základních
směrech působení státu na mladou generaci",
schválených usnesením vlády ČR
č. 289/1990.
Rodinné prostředí může vyvolat
sociální selhání dítěte
či mladistvého, které pak často vyústí
v jeho delikventní chování. Problémovými
a disfunkčními rodinami se zabývají
sociální pracovnice oddělení péče
a rodina a děti referátů sociálních
věcí a užívají při tom
všechny zákonné možnosti k odstranění,
resp. neutralizaci negativních jevte, které na děti
působí. Vzhledem k tomu, že jedna sociální
pracovnice řeší ročně 200 - 300
případů, je zřejmé, že
nemůže být všem těmto případům
věnována náležitá pozornost.
Tato skutečnost hovoří pro posílení
početního stavu, těchto oddělení
v příštích 3 letech o cca 1 000 sociálních
pracovníků tak, aby jedna sociální
pracovnice věnovala ročně péči
asi 100 rodinám. Tento postup by si vyžádal
uvolnit v příštím roce ze státních
prostředků na mzdy cca 20 mil. Kč a na související
provozní náklady cca 15 mil. Kč.
Nezanedbatelnou úlohu v preventivním působení
mohou sehrát komise péče o rodinu a děti
okresních úřadů, které
řeší případ zanedbávání
výchovné péče i dětskou delikventi,
provádějí výchovné pohovory
a mají možnost ukládat výchovná
opatření. Komise tě koordinují činnost
orgánů působících na úseku
péče o děti ve svém územním
obvodu, jejími členy jsou odborníci v dané
problematice. Přestože jejich zřizování
je obligatorní a rozhodnutí náleží
přednostům okresních úřadů,
ne všude ke zřízení komisí došlo.
Tento občanský způsob řešení
využívaný i v zahraničí, je třeba
podporovat.
Z hlediska sociální prevence je třeba, aby
byly včas zachyceny signály negativního vývoje
- t.j. zejména záškoláctví, agresivita,
útěky z domova, členství v závadové
partě, prostituce a zneužívání
alkoholu či drog. Analýza příčin
a včasné řešení problému
pak může dalšímu negativnímu vývoji
dítěte zabránit, naopak časovým
prodlením se prognóza úspěšného
řešení zhoršuje. Rodiče však
mají tendenci výchovné problémy dětí
podceňovat nebo je zakrývat a na příslušné
instituce (pedagogicko-psychologické poradny, diagnostické
ústavy, dětskou psychiatrii apod.) se obracejí
až tehdy, když je situace vyhrocena a řešení
je pak obtížnější.
Kriminalitou dětí a mladistvých a výchovnými
problémy se zabývají specializovaní
pracovníci oddělení péče o
rodinu a děti referátu sociálních
věcí - kurátoři pro mládež.
Ač je prevence součástí jejich pracovní
náplně, jsou v současné době
přetíženi řešením stále
se zvyšujícího počtu případů
děti a mladistvých, kteří se dopustili
trestné činnosti. Aby se kurátoři
pro mládež mohli stát jedním z fungujících
článků systému sociální
prevence (a nikoli pouze servisem pro orgány činné
v trestním řízení), je třeba,
aby se počet klientů na jednoho kurátora
pro mládež snížil z cca 200 případů
na přibližně 70 případů
ročně, tzn., že v nejbližších
3 letech by mělo dojít k nárůstu o
cca 250 pracovníků (současný stav
je 122 pracovníků). Tento postup si vyžádá
uvolnit ze státních prostředků v r.
1994 cca 7 mil. Kč na mzdy a cca 4.5 mil. Kč na
související provozní náklady.
Nepříznivý vývoj dětské
delikvence a kriminality mládeže dokládá
tabulka č. 2, závažný je fakt, že
podíl mládeže na objasněných
trestných činech celkové kriminality činil
v r. 1992 20,7 %. Dále se snižuje věková
hranice pachatelů závažných trestných
činů, vzrůstá jejich brutalita.
Věková hranice se snižuje i u obětí
závislostí všeho druhu. Novým typem
je závislost na hracích automatech, peníze
do hry se snaží nezletilci získat jakýmkoli
způsobem, i krádežemi.
Problémem některých lokalit je inhalace těkavých
látek některými skupinami dětí
ve věku kolem 10 let. V praxi se však dosud nevyskytuje
speciální zařízení pro léčbu
závislých nezletilců do 15 let.
Tyto jevy úzce souvisí s využíváním
volného času. Je žádoucí,
aby děti z rodin, které řádně
nezabezpečují výchovu, navštěvovaly
školní družiny. V souvislosti s jejich plánovanou
finanční úhradou však bude třeba
přijmout opatření k zajištění
docházky těchto dětí do školních
družin.
Nezaměstnanost mládeže je i jedním ze
zdrojů zvýšené kriminality. Nejzávažnějším
problémem je zprostředkování práce
pro mladistvé, kteří ukončili
školní docházku a z různých důvodů
nemohou najít zaměstnání. Úřady
práce jim sice věnují zvýšenou
pozornost, ale přes veškerou snahu se jim vždy
nepodaří najít po ně vhodné
zaměstnání. Tato skupina není vnitřně
homogenní. Mohou to být děti po ukončení
základní (zvláštní) školy,
které nepokračují v přípravě
na povolání, mladiství a mladí zletilí
po ukončení střední školy nebo
ti, kteří skončili přípravu
na povolání před absolvováním.
Všechny tyto mladé lidi nelze v žádném
případě nechat navykat na život bez
práce. Praxe ukazuje, že v současné
době je až třetina trestně stíhaných
mladistvých bez pracovního poměru.
Přirozenou tendencí ohrožené mládeže
je sdružování se do part, kde prožívají
pocity síly a sounáležitosti, které
však někdy vedou k agresivitě, vandalismu i
projevům rasové nesnášenlivosti (skinheads
...).
Významné postavení mají z hlediska
sociální prevence zařízení
pro výkon ústavní a ochranné výchovy,
která směřují svým odborným
působením k jejich převýchově.
Zvláště nedostatek míst ve výchovných
ústavech pra mládež (chlapce) je v praxi velkým
problémem a vede k tomu, že se mladiství během
čekací doby na umístění dopouštějí
trestné činnosti a ocitají se ve vazbě.
Síť těchto zařízení je
třeba dále obohatit o léčebné
výchovný ústav, výchovný ústav
pro mládež ochranného typu (pro ty, kteří
z výchovných zařízení opakovaně
utíkají, bylo by ho možno vyžít
i jako náhradu vazby) a výchovný ústav
pro nezletilé matky, umožňující
jejich soužití s dítětem. Střediska
mládeže s možností dobrovolných
krátkodobých pobytů by měla poskytnout
všestrannou preventivně výchovnou péči
s cílem zamezit umístění dítěte
do výchovného ústavu.
Nepříznivě se v praxi projevuje nedostatek
zařízení, která by mohla být
využita jako náhrada vazby (§ 293 tr. řádu).
Nevyhovující je též způsob výkonu
trestu mladistvých, kteří zde většinou
nepracují a nemají organizovánu ani odpovídající
náplň volného času.
V minulosti byli někteří z vyšetřovatelů
a prokurátorů specializováni na problematiku
mládeže. Vzhledem k obrovskému nápadu
trestné činnosti však tato specializace u vyšetřovatelů
ustupuje do pozadí. Dochází též
k rušení specializovaných senátů
pro mládež (např. Městský soud
v Praze). Tato opatření jsou v praxi nepříznivě
pociťována (srovnejme se soudnictvím nad mládeží
např. v Německu - ostatně zvláštní
úprava trestního soudnictví nad mládeží
existovala i u nás).
Navrhovaný typ sociálního pracovníka,
který by působil na mládež v jejím
přirozeném prostředí - tj. na ulici,
v partách apod. - jistě přispěje k
řešení negativních jevů u dětí
a mladistvých. Bude však nutné, aby našeho
působení navazovala široká nabídka
aktivit a možností pobytu (azylová zařízení
apod.). Např. v USA se osvědčily "non-stop
kluby", což jsou malá společensko-kulturní
nebo společensko-sportovní centra, kde mládež
po 24 hodin denně může nalézt možnost
kulturního nebo sportovního vyžití.
V těchto klubech mají nepřetržitou
službu sociální pracovníci, kteří
jednak řídí provez klubu, jednak poskytují
okamžitou sociální pomoc jednotlivcům,
kteří a ni požádají.
2.5. Kontinuální sociální práce
průběhu trestního řízení
a po jeho skončení
V současné době "péči
o osoby propuštěné z výkonu trestu odnětí
svobody" nelze považovat za ucelený systém
sociální práce, nýbrž pouze za
označení určité dílčí
nabídky sociální služby. Tato tzv. postpenitenciární
péče představuje vlastně nejvýše
následnou prevencí, tj. prevenci recidivy
trestné činnosti. Sociální práce
zde působí až na toho, kdo již trestním
řízením prošel, čili byl minimálně
jedenkrát pachatelem trestné činnosti.
V rámci vězeňství probíhají
v současné době vítané systémové
změny směrem k jeho organizaci. Hledají se
rovněž nové, úspornější
a efektivnější cesty, od tzv. alternativních
trestů se sociální intervencí až
po náhradu trestu sociálními programy. Tím
se nejen snižují náklady na výkon trestu
v drahých vězeňských zařízeních,
ale zvyšují se i vyhlídky na resocializaci
pachatelů.
V současné době je klíčovým
problémem resocializačního procesu stanovení
a realizace vhodných diferencovaných penitenciárních
programů pra odsouzené ve výkonu trestu odnětí
svobody, výkon vazby a výkon trestu odnětí
svobody musí v maximální míře
podporovat pozitivní sociální kontakty obviněných
a odsouzených mimo vězení, a to především
u perspektivních rodinných vazeb. V této
souvislosti je bezpodmínečně nutné
rozvíjet bezbariérovou spolupráci pracovníků
vězeňství zvláště se sociálními
kurátory. Sociální práce v průběhu
uvěznění se uskutečňuje jednak
prostřednictvím sociálního pracovníka
vězeňské služby, jednak prostřednictvím
sociálního kurátora, který
dochází do vězení zvenčí.
V zákoně a výkonu trestu odnětí
svobody č. 59/1965 Sb. je upravena tzv. "péče
o dovršení nápravy odsouzených".
Sociální službu pro občany propuštěné
z výkonu trestu, ale i jiné občany, dosud
nepřesně označované jako "společensky
nepřizpůsobení", vykonává
na okresních a obvodních úřadech základní
sít, sociálních kurátorů. Jejich
činnost spočívá v prvé řadě
v sociálně výchovné práci s
klientem, v poskytování sociálně terapeutické
a poradenské služby, ve specifické pomoci při
uplatnění na trhu práce, při hledání
možnosti ubytování a v poskytování
event. dalších potřených služeb.
Dosud platná právní úprava umožňuje
i poskytování věcných a peněžitých
dávek, určených k překlenutí
nejtěžšího období po propuštění
z vězení. Charakteristickými rysy práce
kurátorů je:
- princip dobrovolnosti (nabídka sociální
služby občanovi);
- spolupráce s dalšími zainteresovanými
státními pracovišti (zejména s orgány
činnými v trestním řízení,
Úřady práce a odbory okresních úřadů),
- spolupráce s dalšími, zejména nestátními
subjekty.
Cílem sociálně výchovné práce
v této oblasti musí být integrace klienta
do užšího i širšího sociálního
prostředí. Klíčovým problémem
je zaměstnávání osob propuštěných
z výkonu trestu odnětí svobody. Je třeba
dát těmto lidem, kteří většino
mají vztah k práci značně deformovaný,
možnost pracovat a vzbudit v nich žádoucí
pocit spoluodpovědnosti za svůj osud.
V některých evropských zemích (Holandsko,
Finsko a další) jsou pro přechodnou dobu
před zařazením do běžného
pracovního poměru vytvářena pracovní
střediska pro propuštěné, kde si
mohou vydělat alespoň minimální denní
mzdu. Jde většinou o práce veřejně
prospěšné pro danou obec, převážně
nevyžadující kvalifikaci. Tato střediska
jsou obvykle napojena na dočasné sociální
ubytování s odbornou pomocí sociálního
pracovníka a pomáhají překonat tzv.
krizi prvního dne. Naše předpisy o zaměstnanosti
znají obdobný institut (veřejně prospěšné
práce), kterým se sleduje krátkodobé
pracovní umístění do doby, než
se podaří najít pro občana trvalé
zaměstnání.
Velkým problémem je rovněž bydlení
těchto osob. Pro občany propuštěné
z výkonu trestu je typický nedostatek zázemí
(nemají rodinu nebo je rodina nechce přijmout zpět),
buď neměli vlastní byt už před
nástupem trestu, anebo o něj v průběhu
věznění přišli. Tento stav mnohdy
trvá celá léta a není omezen jen na
část populace prošlou vězením.
Se zánikem průmyslových kolosů v procesu
privatizace paradoxně zaniká i možnost poskytnout
osamělým, nezakotveným jedincům nejnutnější
zázemí.
Početně menší, avšak problémově
stejně významnou skupinu tvoří mladí
lidé bez zázemí, propuštění
z ústavní výchovy po dosažení
18, resp. 19 let. Až příliš mnoho z nich
má za sebou životní dráhu vyznačenou
stanicemi: kojenecký ústav, dětský
domov, výchovný domov mládeže. Přestup
do stanice vězení s následnou kriminální
kariérou lze u nich s velkou mírou pravděpodobnosti
předpokládat. K přetnutí tohoto řetězce
by měla sloužit diferencovaná azylová
zařízení se sociálními službami.
Prvním podobné zařízením u
nás je Dům sociální prevence, jehož
provaz zahajuje v těchto dnech magistrát města
hrna. Takto pojatou sociální službu nutno všestranně
podpořit ve všech větších městech
a průmyslových aglomeracích, které
jednak tyto nezakotvené lidi vždy přitahují,
jednak je i svým způsobem "produkují".
Z legislativního hlediska se jako nezbytné jeví
provést zásadní reformu trestního
zákonodárství. Podle vzoru tzv. probace,
která se ve vyspělých státech velmi
osvědčuje, by měl být zaveden "sociálně
výchovny dohled", prováděný
na svobodě a určený především
mladým pachatelům, kteří o dobrovolně
poskytovanou pomoc sociálních kurátorů
nestojí, ačkoli ji objektivně nutně
potřebuj. Bez ní jim totiž hrozí recidiva
trestné činnosti nebo přímo kriminální
"kariéra". Ve vyspělých systémech
tento dohled zajišťuje justice (tzv. probační
úředník).
Jak již bylo zmíněno, chybějí
u nás tzv. "alternativní tresty",
tj. tresty nespojené s odnětím svobod. (např.
ve formě pokut, společensky prospěšných
prací), resp. ukládané místo něho.
To je další způsob, jak snížit
počet osob ve vězeňských zařízeních
a zamezit tak kriminogennímu vlivu institucionálních
trestů ("škola zločinu a sociální
stigmatizace").
Stigmatizačnímu účinku brání
i institut narovnání mezi pachatelem a poškozeným.
Jeho hlavním účelem je dosáhnout,
aby pachatel prožil skutečný pocit viny a svůj
čin mohl napravit přímo vlastní prací,
náhradou škody, službou v nemocnicích,
domovech důchodců a ústavech sociální
péče. Tento způsob řešení
případů mimosoudní cestou je již
druhým rokem experimentálně ověřován
ve spolupráci Ústavu státu a práva
Akademie věd, Střediska sociální prevence
a Magistrátu hl.m. Prahy.
Vzhledem k tomu, že počet lidí, které
lze označit jako bezprizorné, je v naší
republice mnohem vyšší, než se obecně
připouští, lze považovat za účelně
posoudit vhodnost právního zakotvení institutu
domovského práva jako posledního útočiště,
k němuž by se občan mohl, ale nemusel uchýlit
v nouzi. Při znovuzavedení tohoto institutu lze
vycházet m.j. z těchto tezí:
- nikdo není nucen k pobytu v domovské obci,
- ne každý, kdo má v obci domovské právo,
se domáhá plnění (podmínky,
za nichž je obec povinna poskytnout občanovi pomoc,
splňovalo v historii vždy jen malé procento,
zpravidla starých občanů),
- nová právní úprava přesně
vymezí místní a věcnou příslušnost
obcí ve smyslu povinnosti k občanovi,
- občan má právo zvolit si místo pobytu;
jen jedna obec (tj. domovská) však má povinnost
se o občana postarat.
U některých jedinců je nutno předpokládat
tendenci cestovat mezi domovskou obcí a místech
skutečného pobytu (např. anonymním
velkoměstem). Na to by měla zákonná
úprava předem pamatovat, např. tak, že
domovské právo by zakládalo nárok,
ale teprve projev vůle občana v domovské
obci fakticky žít by byl legitimací k poskytování
konkrétní sociální pomoci. Toto řešení
by mohlo přispět k omezení další
koncentrace lidí bez zázemí ve velkých
městech a průmyslových aglomeracích.
3. Ekonomická rozvaha
Předložený návrh programu sociální
prevence nelze realizovat bez výrazného posílení
rozhodujících oblastí sociální
práce dalšími pracovními silami. Kvantifikace,
které jsou v textu uvedeny, představují v
tomto směru pouze minimální požadavky.
Zařazení pracovníků a z toho vyplývající
mzdové prostředky odpovídají katalogu
prací podle zákona č. 143/1991 Sb. navazujících
právních předpisů. Podrobnější
kvantifikace dopadů na státní rozpočet
vyplývá z následující tabulky:
v mil. Kč | |||
posílení počtu sociálních kurátorů (kop. 728): | |||
mzdové prostředky (vč. soc. a zdrav. poj.) | 6,8 | 20,6 | 34,5 |
provozní a věcné náklady | 4,5 | 5,0 | 5,5 |
posílení počtu pracovníků oddělení péče o děti (kop. 719): | |||
mzdové prostředky (vč. soc. a zdrav. poj.) | 20,3 | 63,9 | 118,8 |
provozní a věcné náklady | 15,0 | 15,5 | 21,0 |
experimentální ověření funkce sociálního asistenta (kop. 719): | |||
mzdové prostředky (vč. soc. a zdrav. poj.) | 3,7 | 5,2 | 5,4 |
provozní a věcné náklady | 0,4 | 0,5 | 0,5 |
celkem: | |||
mzdové prostředky (vč. soc. a zdrav. poj.) | 30,9 | 89,7 | 158,8 |
provozní a věcné náklady | 19,9 | 21,0 | 27,0 |
úhrn: | 50,8 | 110,7 | 185,8 |
Výše uvedené finanční prostředky
budou ministr vnitra a ministr práce a sociálních
věcí nárokovat při přípravě
státního rozpočtu na r. 1994 ve lhůtách
stanovených rozpočtovými pravidly.
4. Závěr
V době, kdy narůstají a ještě
dále porostou sociálně patologické
jevy a neadekvátní chování některých
jednotlivců a skupin, kdy se občané cítí
ohroženi, bojí se o své děti, musí
stát dát jasně a srozumitelně najevo
svůj postoj a postup vůči těmto nežádoucím
jevům. Řešení musí být
orientována jednak na účinnou, rychlou tzv.
situační prevenci, která je především
záležitosti policejních a justičních
orgánů, jednak na sociální prevenci,
která musí začínat ještě
před narozením dítěte a končit
citlivým vztahem ke starým a handicapovaným
občanům. Jde o úkol dlouhodobý, ale
je nezbytné s jeho realizací začít
bezodkladně. Klíčovým úkolem
je stanovit priority, jak obsahové, tak ekonomické.
Těmito prioritami v sociální prevenci
musí být působení na děti a
mládež, kam musí být soustředěna
pozornost i finanční prostředky, které
je možno vynaložit. Z tohoto pohledu je prioritní
prevence vzniku a rozvoje sociální patologie před
prevencí recidivy trestné činnosti. Proto
je hlavní důraz kladen na posílení
sociálních pracovníků v oblasti rodiny
a mládeže a na novou funkci sociálního
asistenta.
Sociální prevence je nedělitelná a
nemůže být záležitostí jednoho
resortu. Musí se stát syntézou úsilí
všech relevantních orgánů státní
správy, samosprávy, ale i dalších subjektů
od masmédií přes občanská sdružení
a církve k jednotlivým občanům.
Příloha IV |
Tab. č. 1 |
Stát | ||||
Dánsko | Rada pro prevenci kriminality | |||
Finsko | ||||
Francie | Národní rada pro prevenci kriminality | |||
Kypr | Národní výbor pro oblast drog | |||
Maďarsko | Útvary prevence kriminality | |||
Norsko | Rada pro prevenci kriminality | |||
Portugalsko | Institut společenské reintegrace | |||
Rakousko | Krim. policejní informační ústav | |||
Řecko | Rada pro prevenci kriminality
Informační středisko prev. drog | |||
Skotsko | Skotský ministerský výbor
Stálý výbor pro prevenci | |||
Spojené království | Ministerská skup. pro prevenci
Útvar prevence kriminality MV | |||
SRN | Národní program kriminální pol.
Stálý výbor pro prev. programy | |||
Španělsko | ||||
Švédsko | Národní rada pro prevenci krim. | |||
Švýcarsko | Koordinační úřad pro prevenci |
Vysvětlivky:
xx = hlavní gesce resortu za koordinaci prevence kriminality
x = významný podíl resortu na preventivních
aktivitách
Tabulka č. 2 |
Kraj | ||||||
hl.m.Praha | 1 005 | 1 667 | 1 855 | 521 | 688 | 606 |
kraj středočeský | 775 | 1 015 | 1 124 | 422 | 435 | 581 |
kraj jihočeský | 475 | 541 | 651 | 394 | 328 | 315 |
kraj západočeský | 620 | 940 | 1 224 | 468 | 416 | 648 |
kraj severočeský | 1 474 | 1 733 | 2 221 | 938 | 651 | 989 |
kraj východočeský | 785 | 960 | 1 197 | 523 | 491 | 599 |
kraj jihomoravský | 1 139 | 1 409 | 1 793 | 859 | 655 | 951 |
kraj severomoravský | 1 892 | 2 187 | 2 505 | 990 | 1 199 | 1 014 |
Celkem | 8 095 | 10 452 | 12 570 | 5 115 | 4 863 | 5 703 |
1) Počet případů vyšetřovaných
nezletilců je ve skutečnosti vyšší,
pro přetíženost orgánů policie
však v některých případech nedojde
k jejich nahlášení oddělením
péče o rodinu a děti
Tab. č. 3 |
Hlavní město Praha | 729 | 119 | 560 | 679 |
Kraj středočeský | 572 | 279 | 270 | 599 |
Kraj jihočeský | 453 | 166 | 268 | 434 |
Kraj západočeský | 707 | 67 | 594 | 661 |
Kraj severočeský | 1 157 | 325 | 745 | 1 070 |
Kraj východočeský | 615 | 95 | 519 | 614 |
Kraj jihomoravský | 1 075 | 265 | 791 | 1 056 |
Kraj severomoravský | 2 201 | 401 | 1706 | 2 107 |
ČR | 7 509 | 1 717 | 5 453 | 7 170 |
dlouhodobá péče - nejméně 1/2
roku
krátkodobá péče - méně
než 1/2 roku
pramen: evidence sociálních kurátorů
Tab. č. 4 |
FF | Praha | soc. práce | |
FSV | Praha | soc. politika | |
FF | Brno | soc. práce a polit. | |
PedF | Brno | vychovatel | |
FF | Olomouc | soc. práce | |
PedF | Olomouc | soc. práce | |
PedF | Olomouc | vychovatel | |
PedF | Olomouc | ped. diagnostika | |
FF | Ostrava | profesion. poraden. | |
FF | Ostrava | výchovné poradenství | |
PedF | Ostrava | výchova mimoškolní | |
PedF | Ostrava | poruchy učení | |
PedF | Ústí n. Lab. | vychovatel | |
FSE | Ústí n. Lab. | ||
FF | České Budějov. | vychovatel | |
FSZ | České Budějov. | soc. péče | |
PedF | Hradec Králové | soc. pedagogika |
Tabulka č. 5 |
VŠ | ||||||||
Soc. právní | Jiné | |||||||
Praha | ||||||||
Středočeský | ||||||||
Jihočeský | ||||||||
Západočeský | ||||||||
Severočeský | ||||||||
Východočeský | ||||||||
Jihomoravský | ||||||||
Severomoravský | ||||||||
Celkem | ||||||||
v % |
Tabulka č. 6 |
VŠ | ||||||||
Soc. právní | Jiné | |||||||
Praha | ||||||||
Středočeský | ||||||||
Jihočeský | ||||||||
Západočeský | ||||||||
Severočeský | ||||||||
Východočeský | ||||||||
Jihomoravský | ||||||||
Severomoravský | ||||||||
Celkem | ||||||||
v % |