Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Piťha zaslal odpověď na interpelaci poslankyně
Hany Orgoníkové dopisem ze dne 5. ledna 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
školství, mládeže a tělovýchovy
Petra Piťhy na interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
MINISTR ŠKOLSTVÍ,
MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 5. ledna 1994 | |
Č. j.: 3034/93 - 20 |
Vážená panf poslankyně,
ve Vaší interpelaci se zabýváte zřizováním
a právní úpravou existence a činnosti
soukromých škol a zejména problémem
Ing. Jiřího Havelky, který je zřizovatelem
soukromých škol. K výše uvedenému
sděluji:
Na ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy České republiky došla
stížnost Ing. Jiřího Havelky dne 5.
října 1993 a po osobním projednání
záležitosti na ministerstvu školství dne
8. listopadu 1993 bylo ing. Havelkovi doporučeno, aby žádost
o zařazení domova mládeže a integrované
školy do sítě škol a školských
zařízení přepracoval podle platných
předpisů. Ing. Havelka považoval stížnost
za vyřízenou s tím, že mu bude zaslán
právní výklad školského zákona
ve věci finančního a hmotného zabezpečení
žáků středních odborných
škol a středních odborných učilišť.
V souvislosti s tímto případem se řeší
závažné otázky precedentního
charakteru a v dané době probíhají
jednání odboru legislativního a právního
spolu s odborem financování a rozpočtu s
ministerstvem hospodářství.
Po dořešení těchto otázek
bude Ing. Havelka o věci informován.
Vážená paní poslankyně, platné
právní předpisy upravující
činnost škol neřeší otázky
zřizování soukromých škol, ale
pouze jejich zařazení do sítě škol
a tím i uznání rovnocennosti vzdělání,
které poskytují. Zřizování
soukromých škol se děje podle právních
předpisů pro vznik ostatních soukromých
subjektů. Stávající legislativa umožňuje
zřizovat soukromé školy podle živnostenského
zákona, obchodního zákoníku, občanského
zákoníku nebo podle vyhlášky MV ČR
č. 116/1985 Sb., o činnosti zahraničních
organizací v ČR. Z tohoto důvodu se odvíjí
i způsob jejich hospodaření jako podnikatelských
subjektů nebo nepodnikatelských subjektů.
V žádném případě soukromé
školy nejsou rozpočtové nebo příspěvkové
organizace, jejichž zřizování vymezuje
§ 31 odst. 1 zákona ČNR č. 576/1990
Sb., (rozpočtová pravidla republiky) ve znění
pozdějších předpisů.
V účetnictví postupují soukromé
školy podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
kde je v § 9 odst. 1 uvedeno, v jaké soustavě
jednotlivé účetní jednotky účtují.
Podnikatelé, kteří nejsou zapsáni
v obchodním rejstříku účtují
v soustavě jednoduchého účetnictví,
ostatní v soustavě podvojného účetnictví.
Používají účtovou osnovu a postupy
účtování pro podnikatele č.
FMF V/20 100/1992 ze dne 15. července 1992. Účetní
jednotky účtující v soustavě
jednoduchého účetnictví vedou peněžní
deník, knihu pohledávek a závazků,
popř. pomocné knihy o ostatních složkách
majetku a o závazcích z pracovněprávních
vztahů, pokud pro ně mají použití.
Povinností zřizovatele soukromé školy
je opatřit si potřebné údaje a informace
před zahájením provozu školy. Dále
je povinností soukromé školy zařazené
do sítě škol dohodnout si s příslušným
školským úřadem na základě
dohadovacího řízení dotování
soukromé školy.
V nařízení vlády ČR č.
379/1990 Sb., o poskytování dotací soukromým
školám v § 3 odst. 1 je uvedeno, že soukromým
školám se poskytuje záloha na dotaci k 31.
1. běžného roku. Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy ČR vydalo
pokyn vstřícně upravující vztah
školských úřadů k soukromým
školám při poskytování a vyúčtování
dotací (publikováno ve Věstníku MŠMT
ČR, sešit 4 z 11. 6. 1993), který umožňuje
poskytovat část zálohy na dotaci do 15. 10.
běžného roku. Podle informací ze školských
úřadů, které dotace soukromým
školám uvolňují, byla většině
škol záloha na dotaci poskytnuta do konce roku 1993,
tedy před termínem stanoveným nařízením
vlády. Nelze tedy souhlasit s tvrzením uvedeným
ve třetím odstavci na str. 2 interpelace.
Nelze souhlasit ani s označením přístupu
ministerstva k soukromým školám jako "macešský":
naopak přístup je stejný ke státním
i nestátním školám. Z tohoto důvodu
je třeba připomenout, že rozpis rozpočtu
regionálního školství pro r. 1993 i
pro r. 1994 se provádí normativní metodou,
podle skutečného počtu žáků
dle zahajovacích výkazů a to bez rozlišení,
zda se jedná o státní, soukromé nebo
církevní školy a zařízení.
V současné době se na ministerstvu školství,
mládeže a tělovýchovy České
republiky intenzivně pracuje na zásadách
nové školské legislativy, zejména na
návrhu zásad zákona o předškolním,
základním, středním a vyšším
vzdělávání, který by měl
upravovat i činnost soukromých škol. Podle
schváleného časového harmonogramu
by měl být návrh zásad schválen
Parlamentem České republiky v prvním pololetí
roku 1994 a předpokládáme, že zákon
nabude platnosti k 1. září 1995.
Nová právní úprava v souvislosti
s ostatními připravovanými zákony
(např. zákonem o neziskových právnických
osobách ap.) bude řešit nově i problematiku
soukromých škol.
S pozdravem
Ing. Hana Orgoníková
poslankyně Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR