Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
3511989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Karla Hrdého na předsedu vlády
Václava Klause. Interpelace je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
POSLANEC PČR PS
ING. KAREL HRDÝ
Vážený pane předsedo.
Včera, 3. 10. 1993 jsem se zúčastnil v Hrádku
nad Nisou a následně v Žitavě /SRN/
slavnostního aktu otevření hraničních
přechodů Hrádek nad Nisou - Porajów
/ Porajów - Žitava.
Slavnost patřila bezesporu do kategorie historek o městě
Kocourkov. Otevíraly se totiž hraniční
přechody nikam, i když veřejnosti je interpretován
tento akt jako slavnost kolaudace celnišť.
Celou záležitost by bylo možno vzít s
humorem, kdyby na české straně nebylo proinvestováno
GŘ cel a SIÚ kolem 30 milionů Kčs
resp. Kč, kdyby se nejednalo o citlivou záležitost
vlekoucí se několik let, ke které se vyjadřovali
prezidenti všech tří sousedících
zemí, ve které se osobně angažoval bývalý
premier Pithart a kterou se jako zásadní zabývá
celá řada regionálních a místních
politiků několik let.
S politováním konstatuji, že z projevů
představitelů samospráv i státní
správy české i německé strany
vyznělo, že jde v lepším případě
o administrativní nedorozumnění, v horším
případě, že jde z polské strany
o nevstřícnost a nepochopení.
Skutečností však je, že jde o konjunkci
nedostatečně vykonávané státní
administrativy ČR a politické necitlivosti která
ve svém důsledku je politickou prohrou české
mezinárodní politiky ve vztahu k Polsku.
Nikdo nechtěl chyby a prohru připustit, a pozvaní
vládní představitelé, kteří
za otvírání přechodů zodpovídají
se slavnostnímu aktu vyhnuli a nechali místní
představitele navařenou a nepodařenou kaši
sníst až do dna.
Nyní mi dovolte uvést několik fakt k této
záležitosti:
- Polsko, logicky nemůže a nemá žádný
motiv propojení ČR a SRN, tedy Hrádku nad
Nisou a Žitavy přes polské území
ani po stávající silnici, ani, a to zejména,
po nově plánované a námi oprávněně
požadované rychlostní komunikaci, vedoucí
mimo již tak dost ekologicky zatížené
obce, a spojující Liberec s Budyšínem
resp. Prahu se severní částí Německa
s minimálním vynaložením investic.
- Polsko má eminentní zájem, což projevili
představitelé komunální politiky v
Polsku naprosto jasně, na otevření přechodů
na Frýdlantsku a zde je nutno vidět obstrukce k
přechodu Hrádek nad Nisou-Porajow a to, jako prostředek
k dosažení svých cílů na Frýdlantsku,
-představitelé samosprávy na Frýdlantsku
mají tentýž zájem jako představitelé
polští,
-vláda České republiky projednávala
přechod Hrádek nad Nisou - Porajov na své
schůzi 29.9.1993, ačkoliv dohoda meziresortních
komisí zmocněnců pro otvírání
přechodů je známa jednak ze dne 9.9.1993
a znovu projednána ve dnech 26.-28.5. 1993,
-termín otevření 3.10.1993 byl vládou
stanoven jako předpokládaný a vyhlášen
místními představiteli, jako platný,
-vládě zřejmě nebyl dosud předložen
návrh na otevření přechodů
na Frýdlantsku, jmenovitě Bogatynia-Kunratice a
Nové Město p. Smrkem - Czerniava Zdroj a Srbská
- Miloszow.
S konstatováním výše uvedených
fakt si Vám dovoluji položit následující
dotazy:
1.Proč byl předložen vládě návrh
na otevření přechodu Hrádek nad Nisou,
respektive proč byl tento návrh projednán
až na schůzi vlády 29.9. 1993, když je
tento záměr znám několik let a v příslušných
protokolech je uveden naposledy z jednání ve Varšavě
ve dnech 26.-28.5. 1993.
2.Jak budou řešeny případné negativní
dopady z titulu zbytečného opožděného
projednávání, zejména s ohledem na
to, že nemusí být tento přechod polskou
stranou v důsledku politických změn v této
zemi schválen nebo bude schválení oddalováno,
což je nutno chápat jako důsledek liknavosti
a neprofesionality naších úřadů.
3.Kdy budou ve vládě projednány návrhy
výše uvedených přechodů na Frýdlantsku
a jaký je, či bude návrh termínů
na otevření těchto přechodů.
4.Jak je možné, že investoři /SIÚ,GŘ
cel/ vynaloží investice ve výši kolem
30 mil. Kč na realizaci projektu, který nebyl vládou
schválen a bez schválení vlády, lépe
řečeno vlád je evidentně existence
neschopný.
5.Jak vysvětlíte a jaká opatření
přijmete k nefunkční komunikaci centra s
místními představiteli státní
správy a samosprávy, která vede k prohlášením
a akcím, které nemají opodstatnění.
Vážený pane předsedo,
velmi se Vám omlouvám, že Vás připravuji
o Váš drahocenný čas a neoslovuji přímo
dotčené ministry.
Musím tak učinit z několika důvodů:
-především bych nerad některé
dotčené ministerstvo opomněl, popřípadě
oslovil ministra, který mezitím předal svou
kompetenci jinému,
-má interpelace do oblasti působnosti celní
správy je vlastně již třetí a
odpovědi na předchozí dvě byly při
nejmenším podivné, prvá byla přiměřeně
opravena a mnou akceptována až poté, a druhou
nemohu akceptovat vůbec, protože některé
odpovědi vůbec nejsou odpověďmi na mé
dotazy,
-jedno z ministerstev nereagovalo na mou interpelaci vůbec.
Byl bych velmi rád, kdyby má interpelace byla brána
jako upřímná snaha o zlepšení
systému řízení našeho státu
i úsilí o odstranění příčin
zklamání, kterého se dočkali jak obyvatelé
našeho regionu, tak jejich političtí představitelé,
kteří v daném případě
velmi nadšeně bojují několik let se
státní byrokracii o vytvoření podmínek
pro hospodářský rozvoj oblasti, právě
otevřením hraničních přechodů.
Vážený pane předsedo,
způsobil byste obyvatelům, politickým představitelům
Liberecka i mně osobně radost kdyby má interpelace
byla vyřízena před uplynutím zákonné
lhůty, ale zejména, kdyby otevření
všech čtyř přechodů i kladné
rozhodnutí o výstavbě rychlostní komunikace
byla realizována ve velmi krátké době.
V Hrádku nad Nisou, 4. 10. 1993
Ing. Karel Hrdý, | |
poslanec PČR PS |
Předseda vlády ČR,