K bodu 53 (§ 72 odst. 1)
V souladu se soudní praxí se vedle povinnosti
zkoumat, zda důvody vazby trvají, zakotvuje i povinnost
zjišťovat, zda se důvody vazby uvedené
v g 67 nezměnily. Změna těchto důvodů
totiž může mít významný
dopad na rozsah omezení, kterým je obviněný
ve vazbě podroben.
K bodu 54 (§ 72 odst. 2)
Vymezení podmínek,
za nichž obviněný může opětovně
žádat o propuštění z vazby na svobodu
poté, co jeho předchozí žádost
byla pravomocně zamítnuta, se neváže
na určitou dobu od právní moci předchozího
rozhodnutí, ale na nové skutečnosti, které
by mohly odůvodňovat
jiné rozhodnutí. Tím se sleduje zamezení
případů účelového podávání
takových žádostí s cílem dosáhnout
uplynutí lhůty, na niž je trvání
vazby omezeno.
K bodu 55 (§ 73 odst. 1)
Změna tohoto ustanovení
souvisí se zrušením institutu vyhledávacího
orgánu.
K bodu 56 (§ 73a odst. 1)
Ustanovení upravující
postup při přijetí nabídky peněžité
záruky se zpřesňuje tak, aby nedocházelo
k případům, že obviněný
nejprve učiní nabídku peněžité
záruky, složí příslušnou
peněžitou částku a soud poté
rozhodne, že přijímá peněžitou
záruku ve zcela odlišné výši.
K bodu 57 (§ 73a odst. 2)
Horní hranici sazby, v
níž může soud stanovit konkrétní
výši peněžité záruky, se
navrhuje zrušit. Tím se umožni, aby peněžitou
záruku bylo vždy možné stanovit v souladu
s hledisky rozhodnými pro její výměru.
K bodu 58 (§ 73a odst. 3)
Změna tohoto ustanovení
souvisí se zrušením institutu vyhledávacího
orgánu a vyhledávání.
K bodu 59 (§ 73a odst. 5)
Ustanovení upravující
přípustnost opravného prostředku v
řízení o peněžité záruce
se vypouští, neboť tato problematika je pro celé
řízení o vazbě upravena v § 74
odst. 1.
K bodu 60 (§ 74)
Ustanovení o opravném
prostředku proti rozhodnutí o vazbě se doplňuje
tak, aby se odstranily přetrvávající
výkladové pochybnosti zejména v případech
rozhodování o prodloužení lhůty
trvání vazby.
K bodu 61 (§ 74a odst. 3)
Rozhodnutí o omezeních
u osoby ve výkonu trestu odnětí svobody není
rozhodnutím o vazbě, a proto se tato otázka
výslovně upravuje v příslušném
ustanovení.
K bodu 62 (§ 75)
Právo zadržet obviněného
v případech, kdy je dán důvod vazby,
se svěřuje výlučně vyšetřovateli
jako osobě odpovědné za vedení přípravného
řízení.
K bodům 63 až 66
(§ 76)
Podmínky zadržení
podezřelé osoby a následný postup
se upravují s ohledem na to, že přípravné
řízení bude provádět pouze
vyšetřovatel a policejní orgán jen v
rozsahu pověření. Současně
se odlišuje zadržení jako úkon orgánu
činného v trestním řízení
od omezení osobní svobody osoby přistižené
při páchání trestného činu,
které může provést kdokoliv.
K bodu 67 (§ 77 odst. 1)
V případě,
že státní zástupce předloží
soudu návrh na vzetí zadržené osoby
do vazby, měl by k němu připojit všechny
důkazy, které ve věci obstaral, a neprovádět
jen výběr těch, které jeho návrh
odůvodňují.
K bodu 68 (§ 77 odst. 2)
Uvedené ustanovení
se zpřesňuje tak, aby bylo zřejmé,
že i propuštění zadržené osoby
soud provádí rozhodnutím, neboť se jedná
o úkon, kterým soud nevyhovuje procesnímu
návrhu státního zástupce a dále
se zdůrazňuje povinnost soudu propustit zadrženého,
jestliže nebylo rozhodnuto
ve lhůtě 24 hodin od doručení návrhu.
K bodům 69 až 72
(§ 78 a 79)
Změna těchto ustanovení
souvisí se zrušením institutu vyhledávacího
orgánu a vyhledávání.
K bodu 73 (§ 80 odst. 1)
V praxi se množí případy,
kdy osoba (zpravidla poškozený s trvalým bydlištěm
v cizině) si ani na opětovnou výzvu nepřevezme
věc, k níž má jinak vlastnické
právo, neboť za ni zpravidla již obdržela
náhradu od pojišťovny. V těchto případech
by povinnost orgánu činného v trestním
řízení zajišťovat úschovu
věci nebyla nijak časově omezena a tento
orgán by na své náklady musel úschovu
zajišťovat do doby, než se věc postupem
doby stane nefunkční a bezcennou. Proto se v těchto
případech navrhuje stejný postup, jaký
platí u věcí, kterým hrozí
zkáza.
K bodům 74 až 82
(§ 80 odst. 3, § 81, 83, 83a, 83b, 83c, 84 a 85a)
Změna těchto ustanovení
souvisí se zrušením institutu vyhledávacího
orgánu a vyhledávání. Rovněž
se zakotvuje právo vstupu vyšetřovatele nebo
policejního orgánu do obydlí nebo jiných
prostor, pokud jedná na základě příkazu
soudu k předvedení osoby, která se na těchto
místech zdržuje. Podmínky, za nichž lze
provést prohlídku pozemku, se vymezují shodně
s podmínkami platnými pro prohlídku jiných
prostor.
K bodu 83 (§ 85b)
V některých případech
je třeba provést důkaz v bytě, obydlí,
jiných prostorách nebo na cizím pozemku (rekonstrukce,
rekognice, případně i vyšetřovací
pokus). Provedení důkazu často vyžaduje
úpravu prostředí, takže nelze tvrdit,
že povaha tohoto úkonu je stejná s případy
pouhého vstupu orgánů
činných v trestním řízení
na tato místa, ale naopak se blíží prohlídce.
Proto se pro provedení těchto úkonů
stanoví stejné podmínky, jaké platí
pro nařízení domovní prohlídky,
prohlídky jiných prostor a pozemku. Ustanovení
o nařízení prohlídky se užije
jen tehdy, jestliže dotčená osoba s provedením
úkonu nesouhlasí.
K bodům 84 a 85 (§
86 a 87)
Podmínky, za nichž
lze nařídit zadržení a otevření
listovních zásilek nebo dalších dopravovaných
zpráv, se upravují s ohledem na to, že se zrušuje
kategorie vyhledávacích orgánů. Vypouští
se specielní úprava dopadající na
řízení o trestných činech podle
hlavy první zvláštní části
trestního zákona, neboť i na tyto případy
je možné vztáhnout obecnou úpravu obsaženou
v odstavci 1.
K bodu 86 (§ 88)
Úpravu, jaká platí
pro odposlech telefonních hovorů, se navrhuje rozšířit
i na obdobné případy používání
telekomunikačního provozu (fax). S ohledem na závažnost
zásahu do osobních práv dotčených
osob se v souladu s právními úpravami většiny
států svěřuje rozhodování
do výlučné
pravomoci soudu.
K bodu 87 (§ 89 odst. 1)
Okruh skutečností,
které je v trestním řízení
třeba dokazovat, se zpřesňuje tak, aby se
dokazování zaměřilo na skutečnosti
významné pro rozhodnutí otázek viny,
trestu náhrady škody a ochranných opatření.
K bodu 88 (§ 89 odst. 2)
Dosavadní soudní
praxe vycházela z toho, že obstarávání
důkazů je právem a povinností orgánů
činných v trestním řízení
a odmítala zacházet stejně s důkazy,
které obstaral např. poškozený nebo
obviněný. Týká se to zejména
znaleckých posudků, ačkoliv soudní
znalec by měl v posudku dospět ke stejnému
závěru, bez ohledu na osobu objednavatele. Proto
se uvedené ustanovení doplňuje tak, aby byla
zřejmá povinnost orgánů činných
v trestním řízení přistupovat
k důkazům stejným způsobem,
podle stejných ustanovení je provádět
a těmito důkazy se zabývat.
K bodu 89 (§ 90 odst. 3)
Předvádění
obviněného pracovníky soudu, prokuratury
nebo orgánem pověřeným péčí
o mládež se v praxi nerealizuje, neboť tyto instituce
nemají možnost na uvedené úkony potřebné
pracovníky vyčlenit a vyškolit. Orgán
pověřený péčí o mládež
by naopak vůči mladistvému měl navozovat
pocit důvěry a spolupráce a nepřebírat
represivní úlohu. Proto se odkaz na tyto instituce
z § 90 odst. 3 vypouští.
K bodu 90 (§ 91 odst. 1)
Stávající
úprava stanoví bezvýhradnou povinnost orgánu
činného v trestním řízení
již před prvním výslechem vždy
zjistit totožnost obviněného, ačkoliv
na druhé straně připouští, aby
bylo vedeno trestní stíhání proti
osobě neznámé totožnosti (§ 67
písm. a). Tyto případy jsou s rozvojem mezinárodních
styků stále častější a
proto se ustanovení § 91 odst. 1 doplňuje tak,
aby bylo zřejmé, jak postupovat, pokud se totožnost
obviněného nepodaří zjistit.
K bodu 91 (§ 92 odst. 1)
Výslech obviněného
má svá specifika nejen v tom, že je jeho právem,
nikoliv povinností vypovídat, ale i z toho hlediska,
že obviněný není povinen vypovídat
pravdu. Doznání obviněného je třeba
vždy hodnotit v souhrnu s ostatními provedenými
důkazy, ale není třeba o něm vždy
bez rozumného důvodu pochybovat.
K bodu 92 (§ 99 odst. 2)
Mezi případy, kdy
je při výslechu svědka třeba respektovat
zákaz výpovědi, je nutné zahrnout
nejen státem uloženou, ale též uznanou
povinnost mlčenlivosti (viz např. § 8 zákona
č. 308/1991 Sb.).
K bodu 93 (§ 99 odst. 3)
Široké vymezení
pojmu služebního tajemství podle § 23
odst. 2 zák. č. 102/1971 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, a §
89 odst. 12 tr. zákona vede k tomu, že zejména
příslušníci ozbrojených sil a
sborů jsou velmi často nuceni poukazovat na to,
že předmětem jejich výpovědi
(zpravidla jen dílčí otázky) je skutečnost
tvořící předmět služebního
tajemství. Z tohoto důvodu jsou podle dosavadní
právní úpravy nuceni postupem podle §
99 odst. 2 žádat o zproštění povinnosti
mlčenlivosti, ačkoliv není pochyb
o tom, že vzhledem k významu
takové skutečnosti se s ní osoby činné
v trestním řízení mohou seznámit.
V řízení před soudem lze ochranu takové
skutečnosti zajistit postupem podle § 200 odst. 1
tr. řádu, a proto se z důvodů zákazu
výpovědi svědka služební tajemství
vyjímá.
K bodu 94 (105 odst. 1)
Ustanovení o přibrání
znalce se doplňuje tak, aby o vyžádání
znaleckého posudku mohl v senátní věci
v řízení před soudem rozhodnout předseda
senátu a nemusel jen z tohoto důvodu nařizovat
neveřejné zasedání. Dále se
zjednodušuje vyžadování potvrzení
a vyjádření od státních orgánů
v tom směru, že se stanoví povinnost vyto zprávy
poskytnout bezúplatně. V případě
státních orgánů platební styk
znamená jen přesouvání prostředků
v rámci státního rozpočtu a navíc
úplata za poskytnutí
zprávy dosud představovala zanedbatelnou částku,
podstatně nižší než činily
výdaje na její účetní evidování.
K bodu 95 (§ 108 odst. 3)
Změna tohoto ustanovení
souvisí se zrušením vyhledávání
a s novým postavením policejního orgánu
ve vyšetřování.
K bodu 96 (§ 110 odst. 1)
V ustanovení o přibrání
státního orgánu nebo ústavu k podání
posudku se provádějí změny související
se zrušením institutu vyhledávacího
orgánu a způsob rozhodování o přibrání
ústavu k podání posudku se sjednocuje s postupem
uvedeným v § 105 odst. 1.
K bodu 97 (§ 110 odst. 3)
Proti rozhodnutí o přibrání
ústavu k podání posudku nebo přezkoumání
posudku podaného znalcem se připouští
stížnost z obdobných důvodů,
jako je tomu v § 105.
K bodu 98 (§ 119 odst. 2)
Navrhovaná úprava
souvisí se zrušením institutu vyhledávacích
orgánů.
K bodu 99 (§ 120 odst. 1)
Vzhledem k tomu, že se předpokládá,
že soud bude za určitých okolností vyhotovovat
rozsudek neobsahující odůvodnění,
je třeba v tomto směru upravit i ustanovení
obsahující výčet náležitostí
rozsudku.
K bodu 100 (§ 120 odst. 2)
Jedná se o stylistickou
změnu související se zánikem vojenské
justice.
K bodu 101 (§ 125)
Okruh otázek, s nimiž
je soud v odůvodnění rozsudku povinen se
vypořádat, se zpřesňuje tak, aby se
odůvodnění zaměřilo na okolnosti
pro rozhodnutí podstatné a významné.
K bodu 102 (§ 127 odst. 4)
Jedná se o stylistickou
změnu související se zánikem vojenské
justice.
K bodům 103 až
105 (§ 131 a 132)
Spojují se ustanoveni o
opravě vyhotovení rozsudku a opisu rozsudku s přihlédnutím
ke skutečnosti, že rozsudek a jeho opisy se v současné
době vyhotovují společně a ne opětovným
opisováním originálu. Navíc osoby
jinak oprávněné podat odvolání
by právo opravného prostředku při
změně písemného znění
výroku rozsudku měly
mít zachováno vždy a nemělo by se rozlišovat,
jestli původ chyby spočívá ve vyhotovení
nebo v opsání rozsudku.
K bodům 106 a 107 (§
134)
Připouští se
vyhotovení zjednodušeného usnesení neobsahujícího
odůvodnění v případě,
že se ve veřejném zasedání ve
vykonávacím řízení vzdali obviněný
i státní zástupce práva stížnosti.
Odůvodnění usnesení za této
situace je zcela formální záležitostí,
která navíc pro dotčené osoby nemá
praktický význam.
K bodu 108 (§ 141 odst. 2)
Navrhovaná změna
je důsledkem zrušení institutu vyhledávacího
orgánu.
K bodu 109 (§ 146 odst. 1)
Ustanovení o podmínkách
autoremedury se zpřesňuje tak, aby bylo zcela zřejmé,
že nesmějí být dotčena práva
některé z procesních stran, včetně
státního zástupce.
K bodu 110 (§ 146 odst. 2)
Navrhovaná změna
je důsledkem zrušení institutu vyhledávacího
orgánu a vojenské justice.
K bodu 111 (§ 151 odst. 2)
Odkaz na předpis upravující
odměnu a náhradu hotových výdajů
obhájce se upravuje tak, aby byl v souladu s vyhl. č.
270/1990 Sb.
K bodu 112 (Část
druhá)
Nadpis části druhé
se upravuje tak, aby korespondoval jejímu obsahu.
K bodu 113 (§ 157)
Stávající
znění se upravuje s ohledem na to, že institut
vyhledávacího orgánu se ruší
a do tohoto ustanovení se přesunuje upravené
znění dosavadního § 175 odst. 2, aby
bylo zřejmé, že zde uvedená oprávnění
státního zástupce se vztahují i na
činnost vyšetřovatele a policejního
orgánu před zahájením trestního
stíhání.
K bodu 114 (§ 158 odst. 1)
Kromě změny související
se zrušením institutu vyhledávacího
orgánu se povinnost orgánů uvedených
v odstavci 1 vyrozumívat oznamovatele o provedených
opatřeních váže na podmínku,
že oznamovatel o to (samozřejmě po řádném
poučení) požádá. Odpadnou tak
zbytečné administrativní úkony, kdy
náhodný oznamovatel trestného činu
je vyrozumíván, ačkoliv o to nemá
zájem.
K bodům 115 až
118 (§ 158 a 159)
Navrhovaná změna
je důsledkem zrušení institutu vyhledávacího
orgánu. Zároveň se vyšetřovateli
ukládá, aby u všech trestných činů
větší závažnosti prováděl
úkony k prověření oznámení
osobně, a to s ohledem na předpokládanou
větší právní i skutkovou složitost:
V souladu se snížením administrativní
náročnosti přípravného řízení
a posílením významu dokazování
v řízení před soudem se upravují
podmínky, za nichž lze vyhotovit záznam
o vysvětlení a způsob
jeho použití soudem.
K bodu 119 (§ 159 odst. 4)
Vzhledem k tomu, že nepřichází
v úvahu zahájení trestního stíhání
proti neznámému pachateli a přerušení
trestního stíhání podle dosavadního
§ 173 odst. 1 písm. e), je třeba řešit
postup orgánu činného v trestním řízení
v případech, kdy se dostupnými důkazy
nepodařilo zjistit skutečnosti, odůvodňující
sdělení obvinění konkrétní
osobě. Odložení věci nevytváří
překážku věci rozhodnuté.
K bodu 120 (§ 159 odst. 5)
odloženi věci jako
jeden ze způsobů vyřízení má
většinou značný význam pro poškozeného
- především z hlediska dalšího
postupu při vymáhání náhrady
škody. Proto se poškozenému dává
právo podat proti usnesení o odložení
věci stížnost. Oznamovatel (pokud není
současně poškozeným) se o
odložení věci vyrozumí, pokud o to ve
smyslu § 158 odst. 1 v souvislosti s oznámením
trestného činu požádal.
K bodu 121 (§ 160)
Odstraňuje se tzv. zahájení
trestního stíhání ve věci jako
institut, kterým bylo možné poměrně
jednoduše zbavit obviněného a obhájce
většiny práv, které jim příslušejí
v přípravném řízení.
Vychází se z toho, že k zahájeni trestního
stíhání by byl příslušný
výlučně vyšetřovatel, a to až
tehdy, nasvědčují-li zjištěné
skutečnosti, že je důvodné podezření,
že trestný čin spáchala určitá
osoba, které je možné sdělit obviněni.
Pokud taková osoba není známa nebo je nedosažitelná,
vyšetřovatel a policejní orgán mohou
s procesními důsledky pro případné
pozdější soudní řízení
provádět pouze tzv. neodkladné a neopakovatelné
úkony. Celé přípravné
řízení probíhá pod vedením
vyšetřovatele a policejní orgán při
provádění úkonů postupuje zásadně,
resp. po zahájení trestního stíhání
výlučně na základě jeho pověření.
K bodu 122 (§ 161)
V zájmu rychlosti přípravného
řízení se vyšetřování
svěřuje orgánu, který pro jeho vedení
má nejlepší předpoklady, t.j. vyšetřovateli
policie. Specifika podmínek při dálkových
plavbách (námořní plavba nebo plavba
na říčních tocích mimo hranice
státu) vyžadují, aby práva vyšetřovatele
měl i kapitán lodi. Naopak v souladu
s ústavním vymezením činnosti státního
zastupitelství se nepředpokládá, že
by vyšetřování prováděli
vyšetřovatelé prokuratury.
K bodu 123 (§ 163)
Postup při sdělení
obvinění jako jediné formy zahájení
trestního stíhání je uveden v §
160 a proto se ustanovení § 163 jako nadbytečné
vypouští.
K bodům 124 až
126 (§ 163a)
Do výčtu trestných
činů, u nichž je při splnění
dalších podmínek trestní stíhání
možné jen se souhlasem poškozeného, se
zařazuje trestný čin opilství podle
§ 201a tr. zákona, pokud jinak vykazuje znaky některého
z trestných činů v tomto ustanovení
uvedených. Změna je odůvodněna poslední
novelizací trestního zákona (zák.
č. 557/1991 Sb.), kterou byla skutková podstata
trestného činu opilství do trestního
zákona zařazena. V případech, kdy
je trestným činem poškozen výlučně
nezletilý a o udělení souhlasu by měl
rozhodovat zákonný zástupce nebo jiná
osoba trestným činem bezprostředně
nedotčená, se v zájmu posílení
právní ochrany nezletilých stanoví,
že odstavce 1 v § 163a se neužije, tedy uplatní
se princip legality. V odstavci 3 je provedena změna související
se zrušením vyhledávacích orgánů.
K bodu 127 (§ 164)
Navrhovaná úprava
postupu vyšetřovatele vychází z koncepce,
že po zahájení trestního stíhání,
t.j. ve vyšetřování provádí
potřebné úkony vyšetřovatel zásadně
sám a pouze na základě jeho pověření
mohou jednotlivé úkony provést i policejní
orgány. Úkony provedené před zahájením
trestního stíhání nemusí vyšetřovatel
opakovat, pokud splňují podmínky trestního
řádu, t.j. zejména podmínku
neodkladnosti nebo neopakovatelnosti.
K bodu 128 (§ 165 odst. 1)
Odstraněním dvou
forem přípravného řízení
odpadá důvod pro rozlišování
vznesení a sdělení obvinění
a jako jediná se přebírá forma sdělení
obvinění.
K bodu 129 (§ 165 odst. 2)
Ustanovení § 165 odst.
2 se stylisticky upravuje tak, aby nevyvolávalo dojem,
že dopadá na tzv. neodkladné úkony popsané
v § 160 odst. 4, neboť neodkladnost provedení
úkonu má v tomto případě jiný
význam a může se týkat jakéhokoliv
nařízeného úkonu.
K bodu 130 (§ 166)
Seznámení s výsledky
vyšetřování se konstruuje jako právo
obviněného (a obhájce), o kterém musí
být náležitě poučen, nikoliv
jako jeho povinnost. Odstraňuje se formální
rozhodování vyšetřovatele o odmítnutí,
návrhů na doplnění vyšetřování
a řízení o stížnosti proti takovému
rozhodnutí. Tím není dotčeno právo
obviněného kdykoliv žádat státního
zástupce o přezkum postupu vyšetřovatele
podle § 167, případně návrhy
na provedení dalších důkazů opakovat
v řízení před soudem. Vyšetřovateli
se ponechává právo samostatně
rozhodnout o zastavení trestního stíhání,
jeho přerušení nebo o postoupení věci.
K bodům 131 až
139 (§ 168 až 176)
Vyhledávání
jako jedna z dosavadních forem přípravného
řízení se pro formální a nefunkční
odlišení od vyšetřování
zrušuje a práva, která měl ve vyhledávání
prokurátor, se svěřují vyšetřovateli.
V § 173 odst. 1 se vypouští ustanovení
písm. e), neboť je pojmově vyloučeno
konat trestní stíhání proti neznámé
osobě.
K bodu 140 (§ 177)
V souladu s posílením významu soudního
stadia v trestním řízení
se zjednodušuje obsah vyhotovení obžaloby, které
má povahu návrhu na zahájení řízení
před soudem. Náležitosti odůvodnění
obžaloby se upravují tak, aby z odůvodnění
bylo především patrno, o jaké důkazy
se tvrzení v obžalobě opírají
a jaké důkazy
státní zástupce navrhuje v řízení
před soudem provést.
K bodu 141 (§ 181 odst. 2)
Popis postupu soudu po podání
obžaloby, který je podrobně upraven v následujících
ustanoveních, se v tomto ustanovení omezuje na výčet
principů a zjednodušuje se tak, aby jeho text
nebyl duplicitní.
K bodu 142 (§ 182)
Právo státního
zástupce zastupujícího žalující
stranu vzít obžalobu zpět se neomezuje jen
na dobu do zahájení hlavního líčení
(stávající prohlášení
prokurátora, že ustupuje od obvinění,
nemá žádný procesní význam),ale
zůstává zachováno až do doby,
než se soud po závěrečných řečech
odebere k závěrečné poradě.
Aby se však zabránilo případné
snaze státního zástupce prodlužovat
tímto způsobem trestní stíhání
tehdy, když obviněný se domáhá
pokračování v soudním řízení
s cílem dosáhnout vynesení zprošťujícího
rozsudku, podmiňuje se po zahájení hlavního
líčení právo státního
zástupce vzít obžalobu zpět souhlasem
obžalovaného.
K bodu 143 (§ 184)
Stávající
úprava signalizační povinnosti soudu je odvozena
od direktivního systému řízení
ekonomiky a v podmínkách různých forem
podnikání postrádá odůvodnění.
K bodům 144 až
146 (§ 186 až 188)
Vzhledem k tomu, že se připouští,
aby soud v rámci předběžného
projednání obžaloby učinil též
rozhodnutí o podmíněném zastavení
trestního stíhání, doplňují
se důvody, pro které může být
předběžné projednání obžaloby
nařízeno a způsoby, jakými lze rozhodnout.
Zároveň se připouští, aby předseda
senátu posoudil, zda povaha věci a zamýšleného
postupu vyžaduje formu veřejného nebo neveřejného
zasedání. V souladu s významem, který
zákon přikládá soudnímu řízení,
se důvody vrácení věci státnímu
zástupci k došetření zužují
na odstranění závažných vad přípravného
řízení a nedostatečné objasnění
základních skutečností pro rozhodnutí
o vině.
K bodům 147 a 148 (§
190 a 191)
Důvody, pro které
lze státnímu zástupci vrátit věc
k došetření, jsou uvedeny v § 188 odst.
1 a není třeba je rozvádět, navíc
demonstrativním způsobem v dalších ustanoveních.
Povinnost provést došetření v určité
lhůtě uvedená dosud v § 191 odst. 3
nemá žádný procesní význam
a navíc je zcela paušální. Proto se
navrhuje vypuštění uvedeného ustanovení.
K bodu 149 (§ 196 odst. 1)
Odstraňuje se dosavadní
nedůvodná diferenciace mezi poškozenými
z hlediska jejich právního postavení.
K bodu 150 (§ 197 odst. 1)
Za vedení soudního
řízení je odpovědný předseda
senátu, (nikoliv soudu), který také může
posoudit potřebu náhradního soudce nebo přísedícího.
Proto se povinnost jejich zajištění (třeba
i prostřednictvím předsedy soudu) ukládá
předsedovi senátu.
K bodům 151 a 152 (§
200 a 201)
Důvody, pro které
lze v hlavním líčení vyloučit
veřejnost se navrhuje vztáhnout k možnosti
ohrožení jakéhokoliv druhu tajemství
(např. i obchodního, bankovního atd.) a dále
v případech, kdy to je odůvodněno
bezpečností nebo jiným důležitým
zájmem svědků (např. tehdy, když
před hlavním líčením byl na
svědka činěn nátlak, aby se k soudu
nedostavil, nebo svědek má vypovídat o skutečnostech
zcela intimní povahy, avšak nejsou splněny
podmínky vyloučení veřejnosti
z důvodů mravnosti).
K bodům 153 až
154 (§ 202)
Vzhledem k tomu, že se v
§ 36 odst. 2 připouští, aby i v některých
případech nutné obhajoby obviněný
obhájce odmítl, je třeba odpovídajícím
způsobem upravit podmínky, za nichž lze konat
hlavní líčení v nepřítomnosti
obhájce. V praxi se vyskytují případy,
kdy obžalovaný výslovně prohlašuje,
že si nepřeje být přítomen hlavnímu
líčení a pokud je ve smyslu odstavce 3 jeho
přítomnost nutná, musí se hlavního
líčení proti své vůli účastnit
(ačkoliv jinak se účast
chápe jako jeho právo). Na tyto případy
reaguje navrhované doplnění § 202 tak,
že se respektuje výslovné prohlášení
obžalovaného. Úprava provedená v odstavci
2 pak reaguje na změny při sdělení
obvinění a seznámení s výsledky
vyšetřování.
K bodu 155 (§ 207)
Podmínky, které
musí být splněny, aby předchozí
výpověď obviněného mohla být
v hlavním líčení přečtena,
se rozšiřují o formální náležitost
spočívající v dodržení
procesních předpisů při výslechu.
Tím se zabraňuje tomu, aby byl čten protokol
o výpovědi, učiněné bez náležitého
poučení nebo navíc v době, kdy ještě
nebylo zahájeno trestní stíhání.
K bodu 156 (§ 209)
Úprava zvláštního
postupu při výslechu svědka v případech,
kdy hrozí nebezpečí, že svědek
v přítomnosti obžalovaného nevypoví
pravdu, se rozšiřují o další důvody
k takovému postupu.
K bodu 157 (§ 211)
Kriterium menšího
významu svědecké výpovědi jako
podmínky pro přečtení protokolu o
výpovědi svědka namísto jeho osobního
výslechu v hlavním líčení je
hlediskem, umožňujícím značně
subjektivní výklad. Proto se hlavní důraz
klade jednak na souhlasné stanovisko stran řízení,
jednak na to, že výpověď protokolárně
zachycená byla učiněna způsobem, který
stanoví trestní řád.
K bodům 158 a 159 (§
212 a 213)
Stávající
trestní řád zbytečně rozlišuje
mezi zprávami státních orgánů
a ostatními listinnými důkazy a bezdůvodně
stanoví odlišný postup při provádění
důkazu. Proto se postup při provádění
důkazu těmito listinami sjednocuje.
K bodu 160 (§ 215 odst. 3)
Stávají zásada,
že soud veškeré dokazování provádí
sám a aktivita stran při dokazování
se omezuje jen na kladení otázek svědkům
poté, co žádných dotazů již
nemá soud, se prolamuje v tom směru, že se
umožňuje, aby na žádost státního
zástupce nebo obviněného (resp. obhájce)
celý výslech provedla některá
ze stran řízení. Stanoví se základní
hledisko, že soud by takový postup měl připustit
zejména tehdy, když se jedná o svědka,
jehož výslech navrhla dožadující
strana.
K bodu 161 (§ 219 odst. 2)
Mezi podmínky, za nichž
je třeba po odročení provést hlavní
líčení znovu, se výslovně nezařazuje
uplynutí delší doby od odročení,
neboť rozhodující vždy bude stanovisko
členů senátu, zda považují za
nutné důkazy již jednou před nimi provedené
opakovat.
K bodu 162 (§ 220 odst. 3)
Dosavadní povinnost soudu zopakovat
všechny důkazy, které byly provedeny v přípravném
řízení,vychází z koncepce,
jež na význam přípravného řízení
kladla mimořádný důraz a úměrně
tomu snižovala roli řízení před
soudem. Tato vázanost soudu se ruší, neboť
soud má především zákonnou povinnost
objasnit všechny okolnosti významné pro rozhodnutí
a ne slepě kopírovat cestu, kterou se v přípravném
řízení ubíral vyšetřovatel.
K bodu 163 (§ 227)
V případě,
že je vedeno trestní stíhání
pro některý z trestných činů
uvedených v § 163a a zjistí se, že mezi
poškozeným a obviněným je naznačený
příbuzenský vztah, nebo poškozený
původně udělil souhlas, avšak později
jej vzal zpět, se trestní stíhání
zastavuje. Za této situace obviněný, pokud
se cítí být nevinný, nemá zákonnou
možnost dosáhnout pokračování
v trestním stíhání
a vyhlášení zprošťujícího
rozsudku. Tento nedostatek se napravuje postupem, jaký
v současné době platí u zastavení
trestního stíhání z důvodu
abolice.
K bodům 164 až
166 (§ 241 až 243)
Účast státního
zástupce v neveřejném zasedání
za situace, kdy účast obviněného nebo
obhájce je vyloučena, odporuje principu rovnosti
stran v soudním řízení i úloze,
kterou má podle ústavy státní zástupce
plnit. Proto se přítomnost osob při neveřejném
zasedání omezuje na členy senátu a
zapisovatele.
K bodům 167 a
168 (§ 259 odst. 3, 4 a § 260)
Zákaz reformace in peius
v případě, kdy soud rozhoduje jen o odvolání
podaném ve prospěch obžalovaného, se
neomezuje jen na výrok o trestu, ale na jakoukoliv změnu
rozsudku, kterou by se zhoršovalo postavení obžalovaného.
Tento zákaz se logicky uplatní nejen tehdy, když
odvolací soud sám učiní konečné
rozhodnutí ve věci, ale i když po zrušení
napadeného rozhodnutí vrátí věc
státnímu zástupci k došetření.
K bodu 169 (§ 263 odst. 2)
Z důvodů již
shora uvedených se z účasti na neveřejném
zasedání vylučuje státní zástupce.
K bodu 170 (§ 264 odst. 2)
Rozšíření
zákazu reformace in peius vyjádřené
v § 259 odst. 3 a § 260 se promítá i do
§ 264 odst. 2, který upravuje postup soudu prvního
stupně v případě, kdy jeho rozhodnutí
bylo odvolacím soudem zrušeno a věc byla vrácena
k novému projednání a rozhodnutí.
K bodům 171 až
174 (§ 266 odst. 1, 6, § 266a odst. 1 a § 272)
Změny v uvedených
ustanoveních jsou jednak důsledkem zrušení
vyhledávacích orgánů a vojenského
soudnictví, jednak odrážejí předpokládané
postavení státního zastupitelství
a procesní vztah osoby stojící v čele
jeho nejvyššího orgánu k ministru spravedlnosti
podle připravovaného návrhu zákona
o státním zastupitelství.
K bodu 175 (§ 273)
Změna uvedeného
ustanovení je promítnutím rozšířené
zásady zákazu reformace in peius i do řízení
o stížnosti pro porušení zákona.
K bodu 176 (§ 274)
Pokud nejvyšší
soud napadené rozhodnutí neshledá nezákonným
a v tomto směru vyhlašuje usnesení, je nadbytečné,
aby tak činil ve veřejném zasedání.
K bodům 177 a 178 (§
275 odst. 4 a § 276)
Navrhovaná změna
souvisí s výlučným oprávněním
ministra spravedlnosti a odejmutím tohoto práva
generálnímu prokurátoru.
K bodům 179 až
183 (§ 277 až 278, § 281 a 288)
Změny v těchto ustanoveních
jsou promítnutím jednotné formy přípravného
řízení a s tím spojeným zrušením
vyhledávání a vyhledávacích
orgánů.
K bodu 184 (§ 291)
V uvedeném ustanovení
se navrhuje změna, která je promítnutím
nového institutu, jímž se zahajuje trestní
stíhání.
K bodu 185 (§ 301)
Z uvedeného ustanovení
se vypouští výjimka, jež se vztahovala
na vojenské soudnictví, neboť jeho zrušením
postrádá významu.
K bodu 186 (§ 303)
Koná-li se řízení
proti uprchlému již od zahájení trestního
stíhání, je pojmově vyloučeno,
aby ke sdělení obvinění došlo
způsobem uvedeným v § 260 odst. 1. Proto se
pro tento zvláštní druh řízení
stanoví specifický způsob zahájení
trestního stíhání, přičemž
se respektuje zásada, že všechny písemnosti
určené obviněnému se doručují
jeho obhájci.
K bodu 187 (§ 307 a 308)
Do trestního řádu
se promítá institut podmíněného
zastavení trestního stíhání
způsobem, jaký zná většina evropských
právních řádů při respektování
doporučení výboru ministrů Rady Evropy
k tomuto institutu. Podmíněné zastavení
trestního stíhání přichází
v úvahu v případech, kdy vzhledem k okolnostem
případu i osobě obviněného
je zřejmé, že v případě
vyhlášení odsuzujícího rozsudku
by byl uložen podmíněný trest odnětí
svobody a s největší pravděpodobností
by se obviněný ve zkušební době
osvědčil. Je proto do značné míry
zbytečné provádět celé trestní
řízení, když jeho účelu
lze dosáhnout podstatně jednodušším
způsobem. Podmíněné zastavení
trestního stíhání má povahu
mezitimního rozhodnuti a nelze je vykládat jako
rozhodnutí o vině. Pokud
obviněný ve zkušební době nevyhoví
uloženým podmínkám, důsledkem
je skutečnost, že v trestním stíhání
se pokračuje.
K bodu 188 (§ 314a odst. 1)
Příslušnost
samosoudce se rozšiřuje na řízení
o všech méně závažných trestných
činech, které jsou zpravidla skutkově
i právně jednoduché. Z tohoto důvodu
i samotní přísedící považují
svoji účast při jednání za
formální, jak dokazuje i jejich rapidně upadající
zájem.
K bodu 189 (§ 314c odst. 1)
Jedná se o změnu,
vyvolanou zrušením institutu vyhledávání.
K bodu 190 (§ 314d odst. 2)
Možnost soudu vyhotovit zjednodušený
rozsudek neobsahující odůvodnění
se podmiňuje buď tím, že obžalovaný
a státní zástupce se vzdají práva
odvolání ihned po jeho vyhlášení,
nebo tak učiní dodatečně ve lhůtě,
kterou samosoudce stanoví.
Pro stanovení výjimek z hlediska druhu uloženého
trestu nejsou logické důvody.
K bodu 191 (§ 314e až
§ 314q)
V souladu s právními
úpravami většiny evropských států
i doporučeními Rady Evropy se navrhuje zavedení
institutu trestního příkazu, který
by za zákonem stanovených podmínek vydával
samosoudce. Výjimky, pro které tak nelze učinit,
jsou odůvodněny zpravidla sníženou schopností
obviněného náležitě se hájit.
Skutečnost, že došlo k vydání trestního
příkazu, neznamená, že obviněnému
je odpíráno právo
na projednání věci před soudem. Tohoto
práva může vždy dosáhnout tím,
že podá odpor. Vydání trestního
příkazu není podmíněno souhlasem
státního zástupce a proto se na další
řízení v případě podání
odporu nevztahuje princip zákazu reformace in peius.
K bodům 192 až
195 (§ 321, 324 a 331 odst. 1, 2)
Vzhledem k tomu, že v souběžné
připravované novele trestního zákona
se předpokládá zrušení nápravně
výchovných skupin, v nichž se dosud trest odnětí
svobody vykonává, postrádají dalšího
opodstatnění ta ustanovení, která
upravují rozhodování soudu o změně
způsobu výkonu trestu. V souladu s terminologií
používanou v zákoně ČNR č.
555/1992 Sb., o Vězeňské službě
a justiční stráži České
republiky, se dosavadní nápravně výchovné
ústavy označují jako ústavy pro výkon
trestu odnětí svobody.
K bodům 196 až
198 (§ 331 odst. 3 a § 333)
V případě,
kdy ředitel ústavu pro výkon trestu odnětí
svobody navrhne podmíněné propuštění
odsouzeného, nebo se k takovému návrhu připojí
a s podmíněným propuštěním
souhlasí i státní zástupce, je rozhodování
ve veřejném zasedání formální
a jeho důsledkem jsou jen zvýšené výdaje
na eskorty odsouzených k soudu a prodloužení
průměrné doby, v níž soudy o
návrzích rozhodují. Proto se navrhuje, aby
za těchto podmínek rozhodnutí o podmíněném
propuštění
mohl učinit předseda senátu. Proti jeho rozhodnutí
by zůstalo zachováno právo
stížnosti, kterou by však bylo možné
podat pouze proti výroku o stanovení délky
zkušební doby. Povaha tohoto výroku nevyžaduje,
aby případná stížnost měla
odkladný účinek.
K bodu 199 (§ 334 odst. 3)
Důvody navrhované
změny jsou stejné jako u bodů 192, 194 a
195.
K bodu 200 (§ 358)
Ústavné zakotvená
úloha státního zastupitelství vylučuje,
aby státní zástupce vykonával dozor
nad místy, kde se vykonává ochranné
léčení nebo ochranná výchova,
a proto se jeho právo dosud zakotvené v § 358
zrušuje.
K bodu 201 (§ 360)
Komplexní úpravu
výkonu vazby obsahuje návrh zákona, který
byl ve formě vládního návrhu již
předložen Parlamentu k projednání a
který by v případě schválení
měl vstoupit v účinnost dříve,
než tato novelizace. Za této situace je beztak stručná
úprava v trestním řádu duplicitní
a proto se nahrazuje odkazem na zvláštní zákon.
K bodům 202 a 203 (§
361 a 364)
Změny v uvedených
ustanoveních jsou vyvolány zrušením
vyhledávacích orgánů a vojenského
soudnictví. Vzhledem k jednoduchosti podmínek pro
zahlazení odsouzení není nutné, aby
o něm rozhodoval senát. Proto se rozhodování
o zahlazení odsouzení ve všech věcech
svěřuje předsedovi senátu.
K bodům 204 a 205 (§
366 a 367)
V důsledku podřízenosti
nejvyššího státního zástupce
ministru spravedlnosti, jak ji předpokládá
návrh zákona o státním zastupitelství.
Proti rozhodnutí krajského
soudu o přípustnosti vydání obviněného
k trestnímu stíhání nebo odsouzeného
k výkonu trestu do ciziny není podle dosavadních
ustanovení opravný prostředek, ačkoliv
se jedná o mimořádně závažné
rozhodnutí. Proto se tento nedostatek odstraňuje
a právo stížnosti se přiznává
jak osobě, o jejíž vydání se
jedná, tak i státnímu zástupci.
K bodům 208 a 209
(§ 391a a 391b)
Vojenské soudy budou od
1.1.1994 začleněny do soustavy obecných soudů
a ministerstvo obrany přestane vykonávat správu
vojenského soudnictví. Zmocnění k
vydání prováděcích předpisů
v důsledku toho postrádá odůvodnění.
Vzhledem k postavení státního zastupitelství
podle Ústavy i připravovaného zákona
o státním zastupitelství státnímu
zastupitelství nepřísluší právo
vydávat právní předpisy. Z těchto
důvodů je třeba znění uvedených
ustanovení upravit.
K článku II (novelizace
zákona č. 335/1991 Sb.)
Podle stávající právní úpravy provedené zákonem č. 335(1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, se v trestních věcech senáty krajských soudů jako soudů prvního stupně skládají ze dvou soudců a tří přísedících. Tímto složením má být dosaženo kvalifikovanější soudní rozhodování. Uvedená právní úprava je nelogická, neboť senáty vrchního soudu a nejvyššího soudu, které v těchto věcech krajských soudů za určitých okolností rovněž rozhodují a dokonce přezkoumávají rozhodnutí senátů krajských soudů, se skládají pouze ze tří soudců. Konečně i řádné opravné prostředky proti rozhodnutím senátu okresního soudu složeného ze soudce a dvou přísedících v odvolacím řízení projednává senát krajského soudu složený ze tří soudců. V občanském soudním řízení jsou senáty rovněž vždy jen trojčlenné. Rozhodování v pětičlenném senátě u krajského soudu je určitou anomálií, přehlížející skutečnost, že ke krajskému soudu přicházejí soudci zásadně po absolvování praxe u okresního soudu a lze obecně předpokládat, že soudci krajských soudů zaručují vyšší kvalitu soudního rozhodování. Z tohoto důvodu se i u krajských soudů jako soudů prvého stupně zavádějí senáty složené ze soudce z povolání a dvou přísedících.
K článku III (novelizace zákona č. 21/1992 Sb.)
Navrhovaná novelizace zákona č. 21/1992 Sb., o bankách přímo souvisí se změnou § 8 trestního řádu a jejím smyslem je uvedení obou zákonů do souladu.
K článku IV (Přechodná ustanovení)
Vzhledem k navrhovaným změnám trestního řádu je třeba v nezbytném rozsahu do novely zařadit i přechodná ustanovení, aby byla zajištěna nezbytná návaznost právních úprav. Předpokládá se dále, že otázky způsobu přechodu agendy stávajících vojenských soudů na obecné soudy budou upraveny ve zvláštním zákoně.
K článku V
Vzhledem k obsáhlosti novelizace trestního řádu je v zájmu přehlednosti zákona vhodné, aby bylo ve Sbírce zákonů vyhlášeno jeho úplné znění.
K článku VI
Datum navrhované účinnosti vychází z ústavou stanoveného data zániku vojenských soudů. Tento termín koresponduje zatím předpokládané době, kdy by návrh mohl být Parlamentem projednán se započítáním nezbytné legisvakance. Pokud by tento předpoklad byl nesprávný, je třeba stanovit tzv. dělenou účinnost a u ustanovení týkajících se vojenské justice zachovat datum 1. 1. 1994.