K bodu 65 (§ 175 odst. 1)

Znění skutkové podstaty se upravuje tak, aby odráželo současné označeni a pravomoci orgánů působících (vedle vyšetřovací komise zákonodárného orgánu) v občanskoprávním nebo trestním řízení.

K bodu 66 (§ 178)

Trestní zákon na rozdíl od většiny zahraničních právních úprav dosud neposkytuje ochranu před neoprávněným nakládáním s osobními údaji jiné osoby, a to ani v případě,že zveřejnění těchto dat mělo pro osobu, jíž se údaje týkají, závažné důsledky. Pouze v případě, že se jednalo o zveřejnění nepravdivých údajů, byl za splnění dalších podmínek možný postih pro trestný čin pomluvy podle § 206. Zvýšenou právní ochranu se navrhuje poskytnout jednak údajům shromažďovaným v souvislosti s výkonem státní správy (např. údajům, které jsou občané povinni sdělovat daňovým nebo statistickým orgánům), jednak údajům získaným pro jiné účely v souvislosti s výkonem zaměstnání (např. údajům vedeným ve zdravotnické dokumentaci). Přísnější sazba se stanoví na případy, kdy pachatelem činu uvedeného v odstavci 1 je osoba, pro kterou povinnost uchovávat tyto údaje vyplývá z jejího postavení v zaměstnání (v případech uvedených odstavci 2 tomu bude tak vždy) nebo tehdy, kdy čin uvedený v odstavci 1,2 byl spáchán mimořádně účinným způsobem, anebo měl pro dotčenou osobu vážné následky (např. poškození na pověsti, v rodinném životě, v zaměstnání).

K bodu 67 (181a odst. 1)

Navržená úprava sleduje odstranění pochybností při označování právních předpisů, na které uvedené ustanovení jako blanketní norma odkazuje.

K bodu 68 (§ 182 odst. 1)

Demonstrativní výčet předmětů trestného činu se v zájmu jednotného výkladu pojmu obecně prospěšného zařízení doplňuje o ochranné zařízení proti úniku znečišťujících látek. Ochrana prostředky trestního práva je odůvodněna závažností hrozících důsledků v případě ohrožení provozu takového zařízení.

K bodům 69 a 70 (§ 185)

Dosud platná trestní sazba stanovená na trestný čin nedovoleného ozbrojování podle § 185 odst. 1 (vůbec nejnižší sazba v trestním zákoně) jednak plně nevystihovala typovou nebezpečnost tohoto trestného činu, jednak kladla příliš velký důraz na skutečnost, zda pachatel neoprávněně vyrobí nebo opatří střelnou zbraň (odstavec 1), např. pušku nebo pistoli, nebo zbraň hromadně účinnou (odstavec 2), za níž se považuje např. samopal. Z tohoto důvodu se trestní sazba uvedená v odstavci 1 přiměřeně zvyšuje. Dosavadní zařazení pojmu "výbušnina" v odstavci 2 umožňovalo trestní postih jednání, spočívajícího ve výrobě nebo jiném způsobu opatření této látky jen tehdy, jestliže se týkalo více předmětů. Takový závěr z hlediska následků jinak předpokládaných v odstavci 2 nemá opodstatnění, a proto se navrhuje provést změnu, která by uvedenou nelogičnost odstraňovala.

K bodu 71 (§ 186)

Neoprávněně nakládání s radioaktivním materiálem, k němuž v poslední době byt ojediněle dochází, je vzhledem k povaze tohoto materiálu mimořádně závažné, avšak přesto v některých případech nepostižitelné (pokud ještě nedojde ke škodlivému následku např. na životní prostředí, nebo takový následek bezprostředně nehrozí, anebo pokud jednání pachatele nemá povahu neoprávněného podnikání). Z tohoto důvodu se mezi trestné činy obecně nebezpečné zařazuje specielní skutková podstata trestného činu, postihující tyto případy.

K bodům 72 a 73 (§ 191 odst. 1 a § 192 odst. 1)

Stávající skutkové podstaty trestných činů podle § 191 a 192 se upravují tak, aby postihovaly i případy, kdy pachatel takový čin spáchá z nedbalosti (obdobně jako např. v § 190 nebo v § 194).

K bodům 74 a 75 (§ 193 odst. 1 a § 194 odst. 1)

Skutkové podstaty uvedených trestných činů se doplňují tak, aby dopadaly jen na případy, kdy pachatel závadné potraviny vyrobí nebo jinak opatří za účelem jejich prodeje (nikoliv např. za účelem vlastní spotřeby).

K bodu 76 (§ 195)

Zmocnění k vydání právního předpisu se upravuje s ohledem na vznik samostatné České republiky.

K bodu 77 (§ 198 odst. 2)

Doplněním skutkové podstaty hanobení národa, rasy a přesvědčení se sleduje zajištění odpovídajícího postihu zejména projevů rasové nesnášenlivosti, kterých se pachatelé dopouštějí společně s dalšími osobami. Dosavadní postih (např. ve srovnání s tr. činem výtržnictví podle § 202 odst. 1) byl nepřiměřeně mírný.

K bodu 78 (§ 199 odst. 2)

V uvedeném ustanovení se jednak sjednocuje použitá terminologie s, terminologií zákona ČNR č. 283/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, jednak se s ohledem na závažnost trestné činnosti, kterou uvedené ustanovení postihuje a četnost jejího výskytu upravuje trestní sazba.

K bodu 79 (§ 199 odst. 3)

Úprava trestní sazby v odstavci 3 sleduje jednak zpřísnění postihu tohoto poměrně často se vyskytujícího trestného činu, jednak dosažení lepší návaznosti mezi jednotlivými odstavci a konečně i větší konkretizaci trestu, který lze za tento trestný čin uložit.

K bodu 80 (§ 201a odst. 2)

Odkaz v odstavci 2 na jednání spočívající v úmyslném vyvolání stavu nepříčetnosti s cílem spáchat trestný čin, se doplňuje o obdobný případ, spočívající v jednání z nedbalosti.

K bodu 81 (§ 204)

Organizování prostituce a kořistění z ní se stává zejména v některých místech výrazným problémem. Stávající právní úprava vychází z absolutního zákazu jednání, označovaného jako kuplířství, aniž by rozlišovala způsob a okolnosti, za nichž pachatel tento zákaz poruší. Proto se navrhuje přísněji postihovat případy, kdy pachatel jedná proti vůli osoby provozující (nebo mající provozovat) prostituci, nebo z takového stavu kořistí. Zákon dále dosud nijak neodlišoval případy spáchání tohoto trestného činu za okolností uvedených v návrhu odstavce 3 a 4, ačkoliv se jedná o mimořádně závažné formy páchání tohoto trestného činu. Z tohoto důvodu se na ně stanoví přísnější trestní sazba.

K bodům 82 a 83 (§ 207)

Trestní sazba trestného činu neposkytnutí pomoci podle § 207 zejména v případech těžce zraněných v důsledku dopravních nehod v silničním provozu (pokud nejsou dány znaky uvedené v § 208) plně nevystihuje závažné důsledky takového jednání a proto se upravuje v relaci k sazbě stanovené u trestného činu podle § 208.

K bodu 84 (§ 215)

V zájmu účinnější ochrany zejména nezletilých dětí se sazba trestného činu týrání svěřené osoby podle § 215 zvyšuje, pokud je takový čin páchán za okolností v návrhu uvedených.

K bodu 85 (§ 218a a 218b)

Hlava šestá zvláštní části, která se týká trestných činů proti rodině a mládeži, se doplňuje o skutkovou podstatu trestného činu podávání anabolických prostředků osobám mladším osmnácti let k jiným, než k léčebným účinkům. Důvodem je nutnost reagovat na výskyt případů, kdy zejména ve sportu dochází k déletrvajícímu podávání těchto prostředků, které mohou mít obdobné následky jako požívání některých omamných a psychotropních látek. Ochrana se postihuje pouze osobám mladším 18 let, které často nemohou posoudit následky takového jednání a jsou pod silným psychickým vlivem rodičů nebo jiných dospělých. V zájmu právní jistoty se navrhuje, aby seznam anabolických prostředků vyhlásila nařízením vláda.

K bodu 86 (§ 228 odst. 2)

Navrhovaná změna souvisí se změnou stávajícího § 89 odst. 3.

K bodu 87 (§ 235 odst. 2)

Uvedené ustanovení se jednak upravuje v závislosti na zrušení znaku výdělečnosti jako kvalifikované okolnosti, podmiňující použití vyšší trestní sazby (viz změna § 89 odst. 3), jednak se jeho doplněním poskytuje zvýšená ochrana svědkům, znalcům a tlumočníkům (obdobně jako je tomu v § 221 odst. 2 písm. a).

K bodu 88 (§ 235 odst. 3)

Dosavadní skutková podstata trestného činu vydírání nepostihuje přísněji případy, kdy pachatel takového trestného činu způsobí smrt nebo škodu velkého rozsahu, a tím jej vlastně zvýhodňuje proti pachatelům majetkové trestné činnosti. Proto se připojuje nový odstavec přísněji postihující tyto případy.

K bodům 89 a 90 (§ 239 odst. 2 a § 240 odst. 2)

Vzhledem k rozvoji technických způsobů, jimiž dochází k předávání informací, se upravují termíny použité v uvedeném ustanovení.

K bodům 91 až 93 (§ 247 odst. 1, 3 a § 248 odst. 3)

Vzhledem k výraznému nárůstu majetkové trestné činnosti se rozšiřují podmínky, za nichž je čin pachatele považován bez ohledu na výši škody za trestný čin krádeže. Uvedené skutkové podstaty se dále upravují vzhledem ke zrušení pojmu výdělečnosti (§ 89 odst. 3).

K bodu 94 (§ 249 odst. 1)

Trestní sazba § 249 odst. 1 se zvyšuje jednak vzhledem k nárůstu trestné činnosti, kterou uvedené ustanovení postihuje, jednak vzhledem k potížím, které při dosavadní výrazně nízké sazbě trestu odnětí svobody vznikaly při ukládání trestu odnětí svobody ve spojení s trestem peněžitým.

K bodu 95 (§ 249a a 249b)

Stávající skutková podstata trestného činu neoprávněného užívání cizí věci podle § 249 se týká pouze věcí movitých. Případy i opakovaného protiprávního obsazení nebo užívání bytu, případně nebytového prostoru jiného, jsou vždy postižitelné jen jako přestupek podle § 50 zákona ČNR č.200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. Vzhledem k závažnosti takových jednání, jež se v některých místech hromadně vyskytují, se navrhuje postihovat je jako trestný čin, pokud pachatel byl pro uvedený přestupek nebo stejný trestný čin v posledním roce již postižen. Právě recidiva jednání je zákonným znakem odlišujícím tento trestný čin od přestupku. Obdobně se za stejných podmínek navrhuje postihovat naopak jednání toho, kdo neoprávněně do práva užívání zasahuje. Důvodem je stále častější výskyt takového jednání a neúčinnost jiných právních prostředků.

V poslední době se stejně jako v řadě jiných států v České republice rozmáhá trestná činnost spojená s neoprávněným nakládáním s platebními kartami. Přitom samotné odcizení platební karty jiného nebo získání předmětu schopného plnit funkci takové karty do doby, než pachatel uskuteční jejím prostřednictvím alespoň pokus o platbu nebo výběr hotovosti, lze vzhledem k ceně takové karty kvalifikovat pouze jako přestupek. V zájmu zvýšené ochrany před touto činností se navrhuje zařadit do trestního zákona samostatnou skutkovou podstatu postihující úmyslné opatření se platební karty jiného nebo předmětu schopného funkci takové karty nahradit.

K bodu 96 (§ 250 odst. 3)

Změna souvisí se zrušením výdělečnosti jako okolnosti podmiňující použití vyšší trestní sazby (§ 89 odst. 3 dosavadního znění).

K bodu 97 (§ 251 odst. 1)

V souladu s Evropskou úmluvou proti praní špinavých peněz se formy podílnictví, jež postihuje trestní zákon, rozšiřují o případy, kdy pachatel se znalostí původu věci na sebe takovou věc sice nepřevede, ani ji neukryje, ale věc získanou trestným činem nebo to, co za ni bylo opatřeno, užívá.

K bodům 98 až 100 (§ 251 odst. 2, § 251a a 253)

Změna těchto ustanovení souvisí se zrušením výdělečnosti jako okolnosti podmiňující použití vyšší trestní sazby (§ 89 odst. 3 dosavadního znění).

K bodu 101 (§ 256 odst. 1)

Skutková podstata trestného činu poškozování věřitele podle § 256 odst. 1 se rozšiřuje tak, aby postihovala všechna jednání protiprávně směřující ke zmaření uspokojení pohledávky věřitele, včetně jednání, kterým pachatel směřuje k vyvolání tzv. podvodného úpadku.

K bodům 102 a 103 (§ 256 odst. 4 a 256a odst. 3)

S rozvojem podnikatelských aktivit je spojen četnější výskyt jednání, které lze podřadit pod trestný čin poškozování nebo zvýhodňování věřitele. Uvedené skutkové podstaty trestných činů původně dopadaly na jednání spáchaná za jiných okolností a nepředpokládalo se, že v praxi by těmito trestnými činy docházelo ke způsobení škody velkého rozsahu. Uvedený nedostatek se doplněním těchto ustanovení odstraňuje.

K bodu 104 (259a)

Formulací specielní skutkové podstaty namířené proti mučení a jinému nelidskému a krutému zacházení se plní závazek vyplývající z příslušné mezinárodní úmluvy (viz vyhl. č. 143/1988 Sb.) a zároveň se reaguje na kritiku, jíž byla v mezinárodním měřítku ještě ČSFR vystavena při hodnocení, jak plní závazky vyplývající z této úmluvy.

K bodu 105 (§ 274)

Nesplnění rozkazu z nedbalosti, pokud nemá škodlivý následek uvedený v návrhu § 274 odst. 1, se vzhledem k nepatrné společenské nebezpečnosti z trestního zákona vypouští s tím, že postih ve formě kázeňského trestu ukládaného za kázeňská přestupek je dostačující.

K bodům 106 a 107 (§ 287)

Sazby trestu odnětí svobody stanovené za trestný čin porušování povinností služby při obraně vzdušného prostoru se přizpůsobují sazbám uvedeným v § 285, neboť z hlediska významu této služby a strážní služby není podstatnějšího rozdílu.

K bodům 108 a 109 (§ 288a)

Trestní sazby za uvedený trestný čin se upravují tak, aby korespondovaly trestnímu postihu za trestný čin podle § 249 postihujícího obdobné jednání osob mimo služební poměr.

K bodu 110 (§ 294)

Stávající výčet trestných činů obsažený v § 294 nebyl proveden podle přesného kriteria; zahrnoval ale většinu trestných činů, jejichž sazba trestu odnětí svobody nepřevyšovala tři roky. Přitom rozhodujícím hlediskem pro postup podle § 294 by měla být skutečnost, že nebezpečnost typově nejméně závažného deliktu je pouze malá, nikoliv tedy jeho zákonné označení. Proto se při konstrukci ustanovení § 294 vychází ne z výčtu trestných činů, ale i jejich trestní sazby vyjadřující typovou společenskou nebezpečnost.

Stávající odstavec 2 v § 294 se vypouští, neboť se do značné míry překrývá s podmínkami uvedenými v § 24 a se zrušením vojenských soudů není důvod pro odlišnou úpravu.

Čl. II

Změna § 50 zák. ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, logicky souvisí se změnou, která se navrhuje v § 89 odst. 14 trestního zákona a je nutná k formálnímu odlišení přestupku proti majetku od majetkových trestných činů. Odstraňuje se zároveň dosavadní nepřesnost ve vymezení hranice mezi přestupkem a trestným činem z hlediska způsobené škody. Skutkové podstaty přestupků proti majetku se doplňují o přestupek, spočívající v úmyslném bránění oprávněné osobě v užívání domu, bytu nebo nebytového prostoru (viz navazující § 249a odst. 2 novely tr. zákona).

Čl. III

Navržená přechodná ustanovení respektují zásadu, že by neměl být vykonáván trest odnětí svobody za čin, který podle nového zákona již není trestným. Trestnost činu křivé výpovědi podle § 175, kterého se pachatel dopustil v řízení před orgánem, který již neexistuje, nebo k 1.1.1993 zanikne, se zakotvuje i nadále, nebo zánik takového orgánu není důvodem zániku trestnosti trestného činu v řízení před ním spáchaným.

Čl. IV

Předkládaný návrh novelizace trestního zákona poměrně významným způsobem mění a doplňují jeho dosud platné znění a proto v zájmu snadnější a rychlejší orientace v tomto zákonu se předseda Poslanecké sněmovny zmocňuje, aby vyhlásil úplné znění.

Čl. V

Návrhy novelizací uvedených zákonů do určité míry souvisejí s již projednávaným návrhem novelizace trestního řádu. Proto se navrhuje u všech těchto právních předpisů stanovit stejné datum vstupu v účinnost.

V Praze dne 22. září 1993

Doc. ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

předseda vlády

JUDr. Jiří. Novák v.r.

ministr spravedlnosti

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP