Ministr spravedlnosti Jiří Novák zaslal odpověď
na interpelaci poslance Josefa Hurty dopisem ze dne 13. července
1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně Odpověď ministra
spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci
poslance Josefa Hurty. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 13. července 1993 | |
M - 537/93 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci, v níž poukazujete
na problematiku řízení o zápisech
do obchodního rejstříku družstev a obchodních
společností, vzniklých z transformace dosavadních
družstev, po přešetření sděluji:
Rejstříkový soud příslušný
k řízení o zápisu do obchodního
rejstříku je podle ustanovení § 200
b/ občanského soudního řádu
povinen po doručení žádosti o zápis
vždy zkoumat, zda jsou k provedení zápisu splněny
předpoklady, které určuje zákon. Vedle
skutečností, které stanoví §
28 obchod. zákoníku, je to např. i otázka
oprávnění osob k podání návrhu
na zápis nově založené společnosti
nebo družstva ve smyslu § 78 odst. 2, či §
225 odst. 2 obchodního zákoníku, jakož
i další skutečnosti důležité
ke zjištění skutečného stavu
věci. Jde o významné úkony prováděné
v součinnosti s účastníky řízení,
jejichž rychlost je ovlivňována kvalitou a
úplností informací, které jsou soudu
předávány.
Podle zjištění u okresního rejstříkového
soudu v Ostravě, kde se soustřeďují
všechny žádosti o "registraci" v obchodním
rejstříku za celý Severomoravský kraj,
tedy i žádosti nových subjektů z okresů
Nový Jičín, Opava, Frýdek - Místek,
Vsetín a Přerov, o nichž se v interpelaci zmiňujete,
jsou uplatňované žádosti v převažující
většině neúplné nebo mají
řadu jiných podstatných nedostatků,
které musí být k výzvě soudu
doplňovány a odstraňovány.
Především je to absence transformačních
projektů u návrhů na zápis u předložených
projektů často chybí zpráva auditora
o ověření účetní závěrky,
nebo o ověření majetkových podílů,
které se převádějí. Problémy
vyvolává sama špatná kvalita návrhů,
nebo zápisů z členských schůzí,
kterým chybí potřebné náležitosti
a v mnoha případech zcela nedostatečné
stanovy, z nichž některé dokonce odporují
zákonu. Požadavek soudu na jejich uvedení do
souladu s právním pořádkem se v nejedné
věci opakuje i vícekráte.
Tento stav samozřejmě komplikuje řízeni
a ovlivňuje délku jeho průběhu. K
tomu přistupuje i nutnost soudu vypořádat
se i s námitkami prokurátora, který je podle
ust. § 35 odst. 1 písm. c/ občanského
soudního řádu oprávněn do již
zahájeného řízení o zápisu
do obchodního rejstříku vstoupit.
Přes uvedené obtíže bylo v působnosti
okresního rejstříkového soudu v Ostravě
od počátku transformace družstev k dnešnímu
dni zapsáno do obchodního rejstříku
celkem 557 družstev, z toho cca 400, které prošly
transformací. Konkrétně např. v okrese
Opava bylo rozhodnuto o zápisu u družstev Hradec nad
Moravicí, Kravaře, Štěpánkovice,
Kobeřice, Svoboda, Otice a další. U nově
vznikajících subjektů jsou návrhy
vyřizovány přednostně. Souběžně
však musí soudy projednávat i žádosti
o přeregistraci v důsledku změny podmínek
u stávajících organizačních
jednotek. To v souhrnu jen u okresního rejstříkového
soudu v Ostravě představuje za období od
1. ledna 1993 do měsíce července 14.815 napadlých
věcí, z toho 1.500 věcí se týká
prvozápisů do obchodního rejstříku.
Ministerstvo spravedlnosti nemá zatím jediný
poznatek o tom, že by uvedený rejstříkový
soud ani jiné rejstříkové soudy v
republice, kde je situace analogická, bezdůvodně
nebo z vlastní libovůle prodlužovaly soudní
řízení o zápisu do obchodního
rejstříku, nebo jednaly v úmyslu prohlubovat
právní nejistotu.
Procesní postup soudů a jejich rozhodovací
činnost je nezávislá, řídí
se pouze zákonem a žádný orgán
nemá právo do této činnosti zasahovat.
Určitou výjimku připouští jen
ustanovení § 35 občanského soudního
řádu, když umožňuje v taxativně
stanovených případech v již zahájeném
soudním řízení účast
prokurátora a pro tento účel ho vybavuje
oprávněním, které mají účastníci
řízení, pokud nejde o úkony, které
může vykonat jen účastník právního
vztahu (§ 35 odst. 2 o. s. ř.). Právě
jednou z takových zákonem určených
věcí § 35 občanského soudního
řádu je zápis do obchodního rejstříku.
Ani v této rovině však nemůže prokurátor
používat jiné než zákonem povolené
právní prostředky.
Působnost ministerstva spravedlnosti ve vztahu k soudům
upravuje zák. č. 436/1991 Sb., o některých
opatřeních v soudnictví, o volbách
přísedících, jejich zproštění
a odvolání z funkce a o státní správě
soudů české republiky, jehož režim
mu neumožňuje, aby rozhodování soudů
přezkoumávalo nebo jinak na výkon rozhodovací
činnosti soudů působilo.
S pozdravem
Vážený pan
Josef Hurta
poslanec Poslanecké sněmovny
České republiky