Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

421

INTERPELACE

poslance Josefa Hurty

na místopředsedu vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe a na ministra spravedlnosti Jiřího Nováka

ve věci neregistrace transformovaných družstev a obchodních společností, vzniklých z transformace

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Josefa Hurty na místopředsedu vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe a na ministra spravedlnosti Jiřího Nováka. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 23. června 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha


INTERPELACE

poslance Josefa Hurty

na místopředsedu vlády a na ministra zemědělství Josefa Luxe a na ministra spravedlnosti Jiřího Nováka

Vážený pane místopředsedo vlády, vážený pane ministře,

využívám svého ústavního práva interpelovat členy vlády republiky, daného mi článkem 53 Ústavy České republiky a jednacím řádem Poslanecké sněmovny a obracím se na Vás v záležitosti registrace družstev a obchodních společností vzniklých transformací družstev.

Podle vlastního průzkumu byl stav transformovaných družstev a obchodních společností k 27. dubnu 1993 následující:


okres
počet družstev a obch. spol.
z to registrováno
registrováno procent
     
Nový Jičín
15
7
46,66
Opava
20
0
0,00
Frýdek-Místek
14
1
7,14
Vsetín
22
11
50,00
Zlín
26
23
88,46
Přerov
22
3
13,64

Lze očekávat, že situace uvedená za některé moravské okresy nebude v registraci družstev výjimkou.

Protože tato družstva a obchodní společnosti vznikly na základě transformace podle zákona, reálně existují a hospodaří, není normální, že je uměle bržděna jejich registrace u obchodního soudu.

Podle informací podaných Vámi, pane místopředsedo vlády, v zemědělském výboru Poslanecké sněmovny, byla učiněna jistá dohoda mezi ministerstvem zemědělství a generální prokuraturou o vstupu prokuratury do registrace transformovaných družstev a obchodních společností.

Sám si nedovedu představit možnost řádného hospodaření se svěřeným majetkem transformovaných družstev a obchodních společností bez registrace ani jeden den. Zákonem stanovený termín pro podání návrhu na zápis do podnikového rejstříku skončil 1.dubna t. r.

U družstev se vedle obecných požadavků, uvedených v obchodním zákoníku v § 28, odstavec 1. zapisuje do obchodního rejstříku výše zapisovaného základního jmění, jakož i výše základních členských vkladů, jak je uvedeno v § 28, odstavec 2. obchodního zákoníku.

V tomto odstavci jsou také uvedeny zapisované skutečnosti pro a.s. a s.r.o.

Lze předpokládat, že téměř všechna družstva a obchodní společnosti vzniklé transformací družstva v návrhu na zápis do obchodního rejstříku požadované údaje uvedla a doložila je listinami o skutečnostech, které mají být do obchodního rejstříku zapsány.

Pokud je zápis zdržován z jiných důvodů, odporuje to zákonu. Pro tyto případy lze použít § 28, odstavec 5., nebo § 32.

Důvodová zpráva říká doslova:"O povolení zápisu do obchodního rejstříku se vede řízení, které se zahajuje na návrh žadatele. Jsou-li splněny zákonem požadované předpoklady, rozhodne soud o provedení zápisu usnesením, proti němuž není přípustné odvolání."

Zápis v obchodním rejstříku není důležitý jen pro družstvo nebo obchodní společnost samotnou, ale pro všechny podnikatele a další organizace, které s nimi přicházejí do styku.

Transformovaná družstva a obchodní společnosti mají nové složení vlastníků, mají zpravidla nové správní orgány, někdy se původní družstva rozdělila. Brždění zápisu vede k umělému vytváření nesouladu zápisů v obchodním rejstříku se skutečným právním stavem, což je v přímém rozporu s požadavkem obchodního zákoníku, konkrétně s jeho § 28,odstavec 5. a s § 32.

Hospodářské výsledky v zemědělství nebyly v r. 1993 příznivé, družstva dosáhla ztráty téměř 6 miliard. Není možné jejich hospodářskou nejistotu prohlubovat nejistotou právní a tyto ztráty dnes již privátních podniků prohlubovat.

Přes tuto nepřízeň vlády a "vlastního" ministerstva však pracovníci družstev a obchodních společností nadále poctivě obdělávají půdu, chovají dobytek a prodávají zemědělské výrobky a dobytek i za cenu ztráty části svého majetku a nízkých odměn za práci.

Měli bychom transformovaným družstvům a obchodním společnostem spíše odstraňovat překážky hospodaření (umetat cestu) než vytvářet administrativní a formální překážky hospodaření a alespoň morálně ocenit spoluobčany, kteří v zemědělství zůstávají pracovat, když už se nenajdou prostředky na podporu rozvoje zemědělství.

Poslanecká sněmovna Parlamentu projednala novelu zákona č. 229/1991 Sb. včetně tzv. vnitřních dražeb majetku členů družstev a oprávněných osob, které stojí mimo družstvo. Uváděné důvody hovoří o nevypořádávání restitucí a pomalém postupu při předávání podílu z transformace pro účely zabezpečování zemědělské výroby. Pomineme-li rozdílné režimy restitucí a transformace družstev jeví se nezainteresovanému občanovi úzká souvislost mezi neregistrací z různých formálních důvodů a novelou zákona o půdě, zejména vnitřními dražbami. Je tomu tak proto, že nezaregistrované družstvo nemůže vydávat ani restituční majetek, ani se vypořádat s oprávněnými osobami, které údajně chtějí soukromě na půdě hospodařit. Tzn., že důvody nevydávání majetku byly a jsou i uměle vytvářeny.

Vážený pane místopředsedo vlády, vážený pane ministře, obracím se na Vás se zdvořilou žádosti o seznámení s celkovou situací v registraci transformovaných družstev a obchodních společností a o opatřeních, které v této oblasti Vaše ministerstvo přijalo.

Dále se táži na důvody, které Vás vedly k neobvyklému postupu - zásahu do činnosti soudů - v tomto případě obchodních soudů, prostřednictvím generální prokuratury.

Očekávám Vaši brzkou odpověď.


 Josef Hurta

V Praze dne 14. 7. 1993


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP