Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Josefa Hurty na místopředsedu
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe a na ministra spravedlnosti Jiřího Nováka.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
na místopředsedu vlády a na ministra zemědělství
Josefa Luxe a na ministra spravedlnosti Jiřího Nováka
Vážený pane místopředsedo vlády,
vážený pane ministře,
využívám svého ústavního
práva interpelovat členy vlády republiky,
daného mi článkem 53 Ústavy České
republiky a jednacím řádem Poslanecké
sněmovny a obracím se na Vás v záležitosti
registrace družstev a obchodních společností
vzniklých transformací družstev.
Podle vlastního průzkumu byl stav transformovaných
družstev a obchodních společností k
27. dubnu 1993 následující:
okres | |||
Nový Jičín | |||
Opava | |||
Frýdek-Místek | |||
Vsetín | |||
Zlín | |||
Přerov |
Lze očekávat, že situace uvedená za
některé moravské okresy nebude v registraci
družstev výjimkou.
Protože tato družstva a obchodní společnosti
vznikly na základě transformace podle zákona,
reálně existují a hospodaří,
není normální, že je uměle bržděna
jejich registrace u obchodního soudu.
Podle informací podaných Vámi, pane místopředsedo
vlády, v zemědělském výboru
Poslanecké sněmovny, byla učiněna
jistá dohoda mezi ministerstvem zemědělství
a generální prokuraturou o vstupu prokuratury do
registrace transformovaných družstev a obchodních
společností.
Sám si nedovedu představit možnost řádného
hospodaření se svěřeným majetkem
transformovaných družstev a obchodních společností
bez registrace ani jeden den. Zákonem stanovený
termín pro podání návrhu na zápis
do podnikového rejstříku skončil 1.dubna
t. r.
U družstev se vedle obecných požadavků,
uvedených v obchodním zákoníku v §
28, odstavec 1. zapisuje do obchodního rejstříku
výše zapisovaného základního
jmění, jakož i výše základních
členských vkladů, jak je uvedeno v §
28, odstavec 2. obchodního zákoníku.
V tomto odstavci jsou také uvedeny zapisované skutečnosti
pro a.s. a s.r.o.
Lze předpokládat, že téměř
všechna družstva a obchodní společnosti
vzniklé transformací družstva v návrhu
na zápis do obchodního rejstříku požadované
údaje uvedla a doložila je listinami o skutečnostech,
které mají být do obchodního rejstříku
zapsány.
Pokud je zápis zdržován z jiných důvodů,
odporuje to zákonu. Pro tyto případy lze
použít § 28, odstavec 5., nebo § 32.
Důvodová zpráva říká
doslova:"O povolení zápisu do obchodního
rejstříku se vede řízení, které
se zahajuje na návrh žadatele. Jsou-li splněny
zákonem požadované předpoklady, rozhodne
soud o provedení zápisu usnesením, proti
němuž není přípustné odvolání."
Zápis v obchodním rejstříku není
důležitý jen pro družstvo nebo obchodní
společnost samotnou, ale pro všechny podnikatele a
další organizace, které s nimi přicházejí
do styku.
Transformovaná družstva a obchodní společnosti
mají nové složení vlastníků,
mají zpravidla nové správní orgány,
někdy se původní družstva rozdělila.
Brždění zápisu vede k umělému
vytváření nesouladu zápisů
v obchodním rejstříku se skutečným
právním stavem, což je v přímém
rozporu s požadavkem obchodního zákoníku,
konkrétně s jeho § 28,odstavec 5. a s §
32.
Hospodářské výsledky v zemědělství
nebyly v r. 1993 příznivé, družstva
dosáhla ztráty téměř 6 miliard.
Není možné jejich hospodářskou
nejistotu prohlubovat nejistotou právní a tyto ztráty
dnes již privátních podniků prohlubovat.
Přes tuto nepřízeň vlády a
"vlastního" ministerstva však pracovníci
družstev a obchodních společností nadále
poctivě obdělávají půdu, chovají
dobytek a prodávají zemědělské
výrobky a dobytek i za cenu ztráty části
svého majetku a nízkých odměn za práci.
Měli bychom transformovaným družstvům
a obchodním společnostem spíše odstraňovat
překážky hospodaření (umetat
cestu) než vytvářet administrativní
a formální překážky hospodaření
a alespoň morálně ocenit spoluobčany,
kteří v zemědělství zůstávají
pracovat, když už se nenajdou prostředky na podporu
rozvoje zemědělství.
Poslanecká sněmovna Parlamentu projednala novelu
zákona č. 229/1991 Sb. včetně tzv.
vnitřních dražeb majetku členů
družstev a oprávněných osob, které
stojí mimo družstvo. Uváděné
důvody hovoří o nevypořádávání
restitucí a pomalém postupu při předávání
podílu z transformace pro účely zabezpečování
zemědělské výroby. Pomineme-li rozdílné
režimy restitucí a transformace družstev jeví
se nezainteresovanému občanovi úzká
souvislost mezi neregistrací z různých formálních
důvodů a novelou zákona o půdě,
zejména vnitřními dražbami. Je tomu
tak proto, že nezaregistrované družstvo nemůže
vydávat ani restituční majetek, ani se vypořádat
s oprávněnými osobami, které údajně
chtějí soukromě na půdě hospodařit.
Tzn., že důvody nevydávání majetku
byly a jsou i uměle vytvářeny.
Vážený pane místopředsedo vlády,
vážený pane ministře, obracím
se na Vás se zdvořilou žádosti o seznámení
s celkovou situací v registraci transformovaných
družstev a obchodních společností a
o opatřeních, které v této oblasti
Vaše ministerstvo přijalo.
Dále se táži na důvody, které
Vás vedly k neobvyklému postupu - zásahu
do činnosti soudů - v tomto případě
obchodních soudů, prostřednictvím
generální prokuratury.
Očekávám Vaši brzkou odpověď.
Josef Hurta |