K bodům č. 19. až 21.:

Navrhovaná znění reagují na změny některých pojmů zavedené touto navrhovanou právní úpravou a obchodním zákoníkem.

K bodu č. 23.

Při privatizaci zemědělských subjektů je jejich majetek převáděn přes Fond národního majetku na Pozemkový fond, který schválené privatizační projekty (v navrhovaném znění rozhodnuti o privatizaci) realizuje. Spolu s majetkem přecházejí i závazy privatizovaných subjektů, proto navrhované znění nového odstavce 5 § 15 stanovuje pro Pozemkový fond jakožto realizátora rozhodnutí o privatizaci stejné podmínky ručení, jako má Fond národního majetku v případech, kdy je on realizátorem vybraných privatizačních projektů.

K bodu č. 24.

Způsobem vypořádání restitučního nároku podle § 4 7 současného znění může být tzv. "prosté" vydání věci, tedy vydání nezhodnocené odňaté věci bez dokoupení majetku souvisejícího. V těchto případech by bylo výraznou komplikací, kdyby na oprávněnou osobu přešly společně s vydávanou věcí pracovněprávní závazky s ní související (např. pracovněprávní závazky pracovníci vydané dílny). Ze současného znění je zřejmé, že zákonodárce nepočítal při vypořádávání nároků podle § 47 s možností restituce in natura. Navrhovaná úprava § 17 odstraňuje tento nedostat a zrovnoprávňuje postavení restituenta, jemuž je vydávána věc v rámci privatizačního projektu s restituenty podle ostatních právních předpisů.

K bodu č. 25.:

Archaický výraz "kapitál" je nahrazen termínem používaným obchodním zákoníkem.

K bodům č. 26, a č. 27.

V odstavci 1 navrhovaného znění č. 19 se vypouští "fond" a výslovně se uvádí Fond národního majetku České republiky.

Navrhované znění odstavce 3 stejného § obnovuje výjimečný režim pro převod vlastnického práva k privatizovanému nemovitému majetku, který platil do 31. 12. 1992, tedy do účinnosti zákonů č. 264 a č. 265 z roku 1992. Důvodem opětovného zavedení původního režimu je časová prodleva mezi přechodem privatizovaného majetku na Fond a správním rozhodnutím katastrálního úřadu a odlišný okamžik převodu věcí movitých a nemovitých nabyvateli. Fond národního majetku není schopen vykonávat po dobu správního řízení o povolení vkladu do katastru roli správce privatizovaného nemovitého majetku, nehledě na mezní případ, kdy vklad vlastnického práva k nemovitému majetku podniku pro nabyvatele není katastrálním úřadem povolen, nabyvatel je však již několik měsíců vlastníkem vnitřního zařízení podniku (vlastnictví k movitému majetku přechází dnem sjednané účinnosti ve smlouvě). Tyto argumenty byly také v původní právní úpravě důvodem upuštění od registrace smluv k nemovitostem státními notářstvími. Institut záznamu do katastru nemovitostí se tedy v tomto případě jeví nejvhodnějším řešením.

Navrhovaný nový odstavec 5 § 19 upravuje případy, s nimiž zákonodárce původně nemohl počítat. Zcela správně obsahuje stávající i nové znění § 19 ochranu práv třetích osob k privatizovanému majetku. Této ochrany tedy požívají i podíloví spoluvlastníci, jejichž předkupní práva jsou v procesu privatizace respektována a zohledňována při schvalování privatizačních projektů. zakládá-li však podílové spoluvlastnictví privatizační projekt vybraný rozhodnutím o privatizaci k realizaci (např. prodejem budovy výzkumného ústavu pěti projektantským firmám do podílového spoluvlastnictví), není možnost předkupního práva nabyvatelů jednotlivých podílů vůči Fondu národního majetku na místě. Fond by musel prodat všechny privatizované podíly v jeden časový okamžik, což je v praxi nerealizovatelné. V případě, stane-li se nabyvatel prvního podílu vlastníkem a uplatní předkupní právo dle § 140 občanského zákoníku, stane se privatizační projekt prodeje ostatních podílů bezpředmětným.

K bodům č. 29. a č. 30.:

Nový text § 21 výslovně uvádí Fond národního majetku České republiky.

K bodu č. 31.:

Stanoví se nadpis části čtvrté "Převod majetku s použit ilti investičních kupónů".

K bodu č. 32.:

Obsahuje nový text § 22, který stanoví, že lze privatizovat; majetek ve vlastnictví státu převodem za investiční kupóny. Kupónová knížka se stává investičním kupónem zaregistrováním na registračním místě v období stanoveném zákonem. Upravuje se dále náhradní registrace v důsledku přechodného nedostatku kupónových knížek.

K bodu č. 33.:

Navrhované znění § 23 odst.2 uvádí jako vydavatele kupónů ministerstvo financí, které tuto funkci vykonává a bude i nadále vykonávat ve druhé vlně kupónové privatizace.

K bodu č. 34. a č. 35.:

V § 23 odst. 3 se výslovně uvádí Fond národního-majetku České republiky v zavedené zkratce "Fond". V novém paragrafu 2 3 a se stanoví platnost kupónů určuje se datum jejich emise ministerstvem financí v dohodě s ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci.

K bodu č. 36.:

§ 24 odst. 1 stanoví okruh účastníků privatizační vlny kupónové privatizace. Umožňuje se účastnit se i občanům, kteří dosáhnou plnoletosti v období stanoveném pro zaregistrováni kupónových knížek. Stanoví se rozsah nároku jednoho majitele kupónu pro jednu privatizační vlnu, který činí nejvýše 1000 bodů.

§ 24 odst. 3 písm. c) umožňuje vložit investiční body i do podílových fondů založených k tomuto účelu investičními společnostmi. V návaznosti na toto doplnění se navrhovaná právní úprava dotýká i ustanovení § 24 odst. 6, § 24a odst. 2 a 3, § 2 odst. 1 písm. b), § 26b odst. 4) a 26c odst. 5.

K bodu č. 37.:

Ustanovením g 24a až 24c se upravuje účast investičních fondů v privatizační vlně, stanoví se působnost ministerstva financí k centrální evidenci kupónů, změně registračního místo, určení pracoviště pro objednání akcií a působnost ministerstev k vypracování a zveřejnění příslušných seznamů podniků, a majetkových účastí státu, zpřesněného seznamu a základních, informací o akciových společnostech jejichž akcie budou nabízet, v privatizační vlně za investiční kupóny.

K bodu č. 38.:

v § 35 se definuje privatizační vlna jako.časové období; jehož začátek a konec je určen ministerstvem financi v dohod s ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci, během něhož mohou majitelé investičních kupónů přímo nebo prostřednictvím investičního fondu objednávat akcie v rozsahu. zákonného nároku. Privatizační vlna se člení na privatizační kola a v rámci privatizačního procesu se stanoví působnost ministerstva financí a ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci.

K bodu č. 39.:

V § 26 se stanoví působnost ministerstva financi v případě posuzování platnosti registrací a objednávání akcií.

K bodu č. 40.:

V § 26a se upravuje postup investičních fondů při objednávání akcií za investiční body převzaté na základě pověření od majitelů kupónů a povinnosti investičních fondů Vydat majitelům investičních kupónů akcie fondů. V § 26b se stanoví postup pro vyhodnocení objednávek akcií z hlediska poptávky a nabídky, jejich uspokojení a předání akcií.

K bodu č. 42.:

Návrh vypouští bezpředmětná ustanovení § 41 a § 42.

K bodům č. 43. a č. 44.:

Změna v navrhovaném znění § 44 byla vyvolána novou právní úpravou stanovenou obchodním zákoníkem, stejně jako znění poznámky pod čarou č. 11.

K bodu č. 45.:

Navrhovaná poslední věta v odstavci 1 § 45 řeší kolizi mezi zákonem č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Náhrady podle 16 a náhrady za živý a mrtvý inventář podle § 20 druhého citovaného zákona by za současné platné právní úpravy bylo možno poskytovat pouze na základě výjimky vlády dle odst. 2 § 45.

Navrhovaná poslední věta v odstavci 3 § 45 stanoví, že skončení nájemních poměrů k privatizovanému majetku se netýká nájmů, na které vzniklo právo podle předpisů o malé privatizaci a nájmů bytů.

Navrhované znění odstavce 4 § 45 je reakcí na možné obcházení zákona o privatizaci majetku státu uzavíráním smluv o koupi najaté věci podle obchodního zákoníku.

Obdobnou snahou o maření smyslu privatizace je uzavírán smluv obsahujících ustanovení o předkupním právu. Tyto smlouvy jsou uzavírány vedením podniku, které vlastně. rozhoduje o dalším vlastníku státního majetku místo příslušného orgánu státní správy Cesta zpochybnění těchto smluv pro jejich neplatnost, kvůli obcházení zákona prostřednictvím soudu se jeví zdlouhavou, vhodnějším řešením je výslovná úprava omezující použití sjednaného práva předností koupě v případě převodu podle tohoto zákona v navrhovaném odstavci 7. Ostatní předkupní práva (např. z titulu spoluvlastnictví), pokud nevznikla v procesu realizace rozhodnutí o privatizaci (viz § 19 odst. 5), touto změnou nejsou dotčena.

K bodu 46

Poznámky pod čarou č. 12 až č. 16 jsou odvolávkami na příslušná ustanovení právních předpisů, jichž se navrhované znění. § 45 týká.

K bodu č. 47.:

Navrhované znění zmocňuje vládu stanovit svým nařízením upřesnění techniky realizace procesu kupónové privatizace, upravené v části čtvrté navrhovaného zákona.

K bodu 48.:

Navrhované znění odstavce 3 § 46 má význam pro právní vztahy vzniklé v rámci první vlny kupónové privatizace.

K bodu č. 49.: navrhované znění § 46a umožňuje určit stanovami akciové společnost akcii(akcie), s níž jsou spojena zvláštní práva. Bez výslovné úpravy této možnosti v navrhované právní úpravě nelze odlišná práva akcií stanovit, zákon o cenných papírech novelizující obchodní zákoník zakotvil, že jiné druhy akcií než prioritní a zaměstnanecké nelze emitovat. Při privatizaci majetku státu je však nezbytné, v určitých případech ponechat možnost státní ingerence /např. pro zachování určitého druhu činnosti). Bez možnosti stanovami stanovit, že určitá práva jsou spojena s hlasem minoritního akcionáře, resp. že bez jeho souhlasu nelze něco činit (např. měnit určité ustanovení stanov), by musela státu zůstat majoritní účast, což nepředstavuje účelné řešení. nabyvatel akcií je o existenci akcie se zvláštními právy vždy informován a akceptuje ji. Tento institut lze použít pouze pro proces privatizace, za předpokladu, že vlastníkem této akcie bude Fond. Právo ostatních akcionářů na dividendu touto akcií nelze omezit.

Navrhujeme znění odstavce 1 § 46b stanovuje nabyvateli skladů, v nichž jsou uloženy státní hmotné rezervy, povinnost vypovědět smlouvu o skladování těchto rezerv nejdříve po deseti letech.

K bodům č. 50. a č. 51.:

Změna uvedená v těchto bodech zavádí do § 47 novou terminologii užívanou navrhovaným zněním předchozích ustanovení. K bodu č. 52.:

Poslední věta navrhovaného znění § 47 odst. 2 staví lhůtu určenou Fondu národního majetku k vypořádání restitučního nároku po dobu soudního sporu týkajícího se tohoto nároku.

K bodu č. 53.:

Navrhované změny v odstavci 3 § 47 odstraňují rozpor mezi jednotlivými odstavci tohoto ustanovení. Původní text § 47 před první novelou zákona stanovil, že o způsobu vypořádání restitučních nároků v rámci privatizačních projektů rozhoduje schválený privatizační projekt. Možnost navrhnout způsob vypořádání byla tedy dána všem zpracovatelům privatizačních projektů a konečné rozhodnutí o způsobu vypořádání bylo ponecháno orgánu schvalujícímu privatizační projekt. První novelou zákona o velké privatizaci jistě správně zavedená možnost oprávněné osoby obrátit se na soud v případě, že nesouhlasí s vypořádáním svého nároku v projektu (odst. 3 § 47) se tak dostala do rozporu s odstavci. předchozími. Navrhovaná změna odstavce 3 § 47 tento rozpor řeší a ponechává oprávněné osobě možnost soudně napadnout pouze rozhodnutí o schválení privatizačního projektu, které její nárok neoprávněně označilo za nezákonný či v případech, kdy bylo chybně stanoveno ocenění restitučního nároku.

Pro osvětlení tohoto problému uvádíme názor bývalého Nejvyššího soudu ČSFR, který ve svém stanovisku č. Cpjf 84/91 ze dne 29. 3. 1991 uvádí: "nároky, které má na zřeteli ustanovení § 2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., lze v rámci privatizace podle zákona č. 92/1991 Sb. uspokojit i převedením věci bez náhrady nebo provedením finančního vypořádání takového nároku, a to v rámci privatizačních projektů, na vydání (převedení) věci tu však už není vymahatelný nárok."

K bodu č. 54.:.

Navrhované znění odstavce 5 § 47 umožňuje použití předchozích odstavců i pro vypořádávání výše uvedených restitučních nároku v rámci privatizačních projektů účastí. Absence tohoto odstavce by způsobila diskriminaci skupin oprávněných osob, jejichž nároky k zákonně znárodněnému majetku (tedy nároky, které musí být řešeny v rámci projektů) by nemohly být vypořádány.

Vypořádání těchto nároků bude provedeno s použitím navrhovaného zněni odstavce 6 § 10a.

K čl. II.:

V navrhované právní úpravě novelizující zákon č. 171/19 9 3 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je název České národní rády nahrazen názvem nynějšího nejvyššího zákonodárného orgánu České republiky, Poslanecké sněmovny Parlamentu.

K bodům č. 1, až č. 6.:

Navrhované změny v ustanoveních § 1 až § 5 zákona č. 171/1991 Sb. jsou reakcí na změnu základních pojmů zákona č: 92/1991 Sb. navrženou v článku I, této novely a pojmů užívaných obchodním zákoníkem. Jedná se zejména o nahrazení původního základního institutu privatizace, privatizačního projektů institutem tzv. rozhodnutí o privatizaci. Zdůvodnění této změny obsahuje předchozí část důvodové zprávy.

Odstavec 5 § 2 je v návrhu vypuštěn. Souhlas ke vzniku obchodních společností založených za účelem použití investičních kupónů již nedává ministerstvo pro správu národního-majetku a jeho privatizaci, nýbrž ministerstvo financí (zákon č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech).

Navrhované znění odstavce 6 § 2 rozšiřuje uložení pokuty statutárnímu orgánu podniku za neposkytnutí informace zpracovatelům konkurenčních privatizačních projektů i na nesplnění dalších povinností stanovených zněním § 7 odst. 5 navrhovaným v čl. I. této novely (povinnost poskytnout součinnost požadovanou zakladatelem týkající se poskytování údajů souvisejících s privatizací).

K bodům č. 7., č. 8. a č. 10.:

Navrhované změny jsou upřesněním formulací platného znění.

K bodu č. 13.:.

Navrhované znění odstavce 2 § 18 obsahuje.jednotlivé způsoby použití majetku Fondu národního majetku. Je rozděleno do tří skupin, podle závislosti jednotlivých způsobů použiti buď na

1. rozhodnutí o privatizaci nebo

2. rozhodnuti vlády nebo

3. přímo na znění zákona.

Proti stávající úpravě jsou nové způsoby použití majetku Fondu navrženy v odst: 2 písm. a) body č. 4 a 6, písm, b) body, 2, 4, 5, písm. d) a písm. e).

První změna umožňuje převádět majetek Fondu i na zájmová skružení založená obcemi k zajištění společných zájmů (např. vodovodní či kanalizační sítě).

Druhá změna je reakcí na zřízení Nadačního investičního fondu Fondem a nahrazuje stávající nevyhovující znění.

Změna bodu č. 2 písm. b) umožňuje použití prostředků Fondu k posílení zdrojů bank a dalších právnických osob souvisí s jejich činností v procesu konkursního a vyrovnávacího řízení (zejména se bude jednat o tzv. vykupováni pohledávek). Stávající znění, umožňující posilovat pouze zdroje bank, je právě pro tuto činnost nevyhovující, jelikož neumožňuje výkup provádět prostřednictvím dceřinných akciových společností založených k tomuto účelu bankami.

Bod č. 4 téhož ustanovení váže na způsob náhrady nákladů na odstranění ekologických škod způsobených před privatizaci majetku (viz. § 6a navrhovaného znění), bod č. 5 umožňuje použiti majetku Fondu k poskytování úvěrových záruk a bod č. 7 umožňuje použití majetku fondu získaného privatizací majetku Českých drah k financování rozvoje železniční dopravní cesty.

Navrhované znění písmene d) § 37 odst. 1 umožňuje Fondu realizovat jeho zákonná či smluvní předkupní práva.

Navrhované znění písmene e) téhož ustanovení bylo ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci doporučeno ministerstvem financí. Proti ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci a Fondu národního majetku jsou vedeny stovky soudních sporů, zejména restitučních. Tyto spory jsou zapříčiněny zejména nejednotným a neustále se měnícím výkladem platných restitučních zákonů, a to i na úrovni jednotlivých soudů. V případě, že ministerstvo bude v některých z těchto sporů neúspěšnou stranou, je zapotřebí upravit možnost hrazení nákladů těchto sporů z majetku Fondu. Ze státního rozpočtu tyto náklady hradit nelze.

K bodu č. 17.:

Navrhované znění odst. 1 § 20a reaguje na případy, kdy majetek či majetkové účasti jsou již převedeny na Fond, a schválený privatizační projekt (v navrhovaném znění rozhodnutí. o privatizaci) se stal nerealizovatelným z důvodů nestojících na straně Fondu (v praxi se jedná o případy např. odstoupení nabyvatele či jeho zániku atd.). Fondu se zde dává možnost tento majetek na základě tržních principů zpeněžit či vložit do akciové společnosti za předpokladu odsouhlasení tohoto postupu ministerstvem: Hlavním důvodem tohoto nestandardního postupu je zabránit značným majetkovým ztrátám, které by měl za následek zdlouhavý proces vydávání nového rozhodnutí o privatizaci Obdobně je v návrhu řešen i případ majetků a účastí, které se Fondu vrátily z vlastnictví nabyvatele, jelikož Fond odstoupil z důvodu neplnění platebních podmínek nabyvatelem od smlouvy.

Navrhované ustanovení § 20b váže některá rozhodnutí Fondu na souhlas ministerstva. Jedná se o rozhodnuti Fondu jako majoritního akcionáře, jejichž důsledek je však pro nabyvatele privatizovaných účastí stejně závažný, jako rozhodnutí o privatizaci. Znění je důsledkem rozdělení "rozhodovací" funkce orgánů státní správy a "realizační" funkce Fondu v procesu privatizace, zpřesněné navrhovanou právní úpravou.

K bodu č. 19.:

Navrhované znění stanoví Fondu národního majetku povinnost poskytnout informace a údaje o jeho činnosti i orgánům vydávajícím rozhodnutí o privatizaci.

K čl. III.:

Navrhuje se zrušení ustanovení zákona o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, které by v případě přijetí této navrhované právní úpravy stanovilo odlišný a nevýhodnější režim pro přechod vlastnického práva k nemovitostem privatizovaným do 31. 12. 1992.

K čl. IV.:

Navrhovaný článek zmocňuje předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu vydat úplné znění zákona č. 92/1991 Sb. a zákona ČNR č. 171/1991 Sb., které se již svými platnými novelami staly pro právní i laickou veřejnost zcela nepřehlednými.

V Praze 21. května 1993

předseda vlády České republiky

doc. ing. Václav Klaus, CSc.

ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky

ing. Jiří Skalický

Zpracovatel: ing. Roman Češka, CSc.

náměstek ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP