Ministr pro hospodářskou soutěž Stanislav
Bělehrádek zaslal odpověď na interpelaci
poslance Tomáše Sojky dopisem ze dne 28. června
1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
pro hospodářskou soutěž Stanislava Bělehrádka
na interpelaci poslance Tomáše Sojky. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
c j . 2 i:? -l;) 3
Vážený pane předsedo,
na základě Vašeho přípisu zaslaného
na Ministerstvo pro hospodářskou soutěž
České republiky dne 26. května 1993, ve kterém
je obsažena interpelace poslance Ing. Tomáše
Sojky týkající se problematiky zápočtu
podnikatelských závazků a pohledávek
si Vás dovoluji informovat o výsledcích šetření
MHS ČR v dané věci, prováděného
nezávisle na této interpelaci
1. Kdo je zřizovatelem tohoto "Průmyslového zápočtového ústavu" a v jakém hospodářském režimu pracuje?
Průmyslový zápočtový ústav,
a. s., se sídlem v Hradci Králové byl založen.
prosince 1991 podle § 25 zákona č. 104/90 Sb.
o akciových společnostech. Předmětem
jeho činnosti je provádění zápočtů
vícestranných vzájemných pohledávek
a závazků.
Náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR
Ing. Radomír Sabela, CSc. určil dopisem č.
j. 21502/93/3100/3000 ze dne 14. května 1993 Průmyslový
zápočtový ústav garantem za zdárné
provedeni zápočtů vzájemných
podnikatelských závazků a pohledávek.
Provedením celé akce bylo pověřeno
sdruženi firem, jehož členy jsou vedle Průmyslového
zápočtového ústavu firmy Credittax
a Credit Managment
2. Zda proběhlo výběrové řízení
a s jakými kritérii, popř. kdo rozhodl o
tom, že to bude právě tento ústav, který
provede zápočet v tomto kole?
Soutěž o provedení mezipodnikových zápočtů
závazků a pohledávek byla vyhlášena
prostřednictvím celostátního deníku
Hospodářské noviny dne 27. dubna 199 na základě
rozhodnutí koordinační rady na úrovni.
náměstků ministrů průmyslu
a obchodu, hospodářství, financí,
zemědělství, privatizace, a zástupců
České národní banky a Fondu národního
majetku. V pražském vydáni bylo na první
straně zveřejněno oznámení
v vyhlášení soutěže a na třetí
straně její podmínky, přičemž
příslušným sdělením se
prolínají znaky vyhlášení soutěže
a novinářská informace. Článek
na první straně je namísto odvolávky
na vyhlašovatele soutěže opatřen značkou.
V mimopražské mutaci se oznámení o vyhlášení
soutěže nachází na odlišné
tiskové straně a je zkráceno právě
o informaci o vypsání podmínek soutěže,
které v tomto vydání zcela chybějí.
Na tomto místě musím podotknout, že
materiály shromážděné MHS ČR
i komentáře v tisku k celé akci hovoří
o soutěži, dokonce o veřejné soutěži.
Vlastní oznámení však nemá rozpoznatelné
prvky vyhlášení veřejné soutěže
podle ust. § 231 a násl. Obchodního zákoníku
ani znaky řádného přístupu
k tak závažné problematice.
Účastníci soutěže o provedení
zápočtu byli hodnoceni podle toho, do jaké
míry splní následující kritéria.
- vstup pro abonenty musí být jednoduchý
- možnost účasti každého právnického
subjektu bez ohledu na formu vlastnictví
- vazba systému zápočtů na Slovenskou
republiku
- rychlý průběh zápočtové
akce
- vyjádření firmy, jak účinně
budou zhodnoceny státní prostředky při
snížení platební neschopnosti v ČR
- formulace požadované smluvní odměny
/procento ze skutečně započtených
částek/
Předložené přihlášky posuzovala
skupina pracovníků Ministerstva průmyslu
a obchodu ČR a Fondu národního majetku ČR
ode dne uzávěrky soutěže /tj. 30. dubna
1993/ do 10. května. V průběhu hodnocení
byly vypracovány jako podklady pro rozhodnutí koordinační
rady "Stručný výtah z jednotlivých
přihlášek pro vyhodnocení soutěže
o provedení zápočtů pohledávek
a závazků! shrnující odpovědi
na požadavky soutěže a poukazující
na výhody a zápory přihlášených
firem a "Protokol o vyhodnocení veřejné
soutěže o provedení zápočtů
pohledávek a závazků v rámci mimolegislativních
opatření v souvislosti s platností zákona
o konkurzu a vyrovnání" obsahující
zdůvodněné doporučení Sdružení
Průmyslového zápočtového ústavu
a firem Credittax a Credit Manegment
"Rozhodnutí společné koordinační
skupiny na úrovni náměstků ministrů
a dalších institucí o pověření
k provedení akce zápočtů pohledávek
a závazků" bylo podepsáno všemi
zúčastněnými dne 10. května
1993.
3. Kdo rozhodl o výši "odměny" za
provedený zápočet - má-li být
téměř povinný a týkající
se takového rozsahu pohledávek?
Výše odměny - 2,3% ze započtené
sumy pohledávek a závazků, pro členy
Svazu průmyslu 1,3% ze započtené sumy - byla
navržena v přihlášce sdružení
PÚZ, Credittax a Credit Manegment. Cenové podmínky
provádění, tj. 2% provize, byly mezi koordinační
skupinou a Sdružením upřesněny při
ústním jednání, které následovalo
po vyhlášení soutěže
Ze znění Smlouvy uzavřené ve smyslu
§ 269 odst. ě. a nnásl. Obchodního zákoníku
mezi Sdružením a příslušným
podnikatelským subjektem a obsahem zápočtového
listu PZÚ sloužícího současně
jako faktura a daňový doklad vyplývá,
že podnikatelský subjekt uhradí odměnu
2% jednou ze započtené pohledávky a podruhé
ze započteného závazku /viz. příloha
č. 1/. Vyjadřuji pochybnost, zda uvedená
skutečnost byla při vyhodnocení soutěže
zohledněna.
4. Zda jste zvážil přiměřenost
odměny s ohledem na poměrně jednoduchý
program a minimální náklady se zápočtem
spojenými?
Přiměřenost odměny zvažovala
s přihlédnutím ke splnění ostatních
výběrových kritérií koordinační
skupina na úrovni náměstků ministrů.
Výše odměny je zdůvodněna především
rizikem, že část podniků nebude schopna
v důsledku platební neschopnosti uhradit smluvní
odměnu.
Se Sdružením, které v soutěži zvítězilo,
nebyla ze strany státu uzavřena ve věci zápočtu
smlouva, která by jednoznačně stanovila výši
smluvní provize, přičemž počínání
zadavatele marketingových úkonů nutných
k zabezpečení prodeje jimi nabízených
služeb - zápočtových operací.
5. Zda toto rozhodnutí není v kolizi se zákonem
o ochraně proti monopolnímu postavení?
Úspěšně provedení mezipodnikových
zápočtů v celostátním měřítku
značnou měrou usnadní realizaci zákona
o konkursu a vyrovnání. Prostřednictvím
zápočtové operace lze značné
zmírnit dopad tohoto zákona na českou ekonomiku.
Bez snahy o maximální "očištění"
finančních toků mezi českými
podnikatelskými subjekty by patrně došlo ke
zbytečným bankrotům podniků, u nichž
lze předpokládat dobré hospodářské
výsledky. V neposlední řadě finanční
vyrovnání podnikatelských subjektů
nezanedbatelně ulehčí našemu soudnictví.
Má-li být tato akce účinná,
je třeba ji provést rychle a řídit
z jednoho centra. Záměr vyřešit vzniklou
situaci tímto způsobem není v rozporu se
zákonem č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské
soutěže.
6. Jak budou použity zápočtem získané
prostředky?
Zápočtem získané prostředky
se použijí k úhradě nákladů
na realizaci zápočtové akce, k navrácení
finančních prostředků, které
jednotliví členově Sdružení vložili
do uzavření otevřených zápočtových
řetězců. Dále se zápočtem
získanými prostředky uhradí zákonné
odvody do státního rozpočtu a podíly
členů sdružení.
Do nákladů na realizaci akce jsou zahrnuty následující
položky:
a) náklady na propagaci akce
b) náklady na údržbu současného
software a hardware řídícího a obslužného
programu a nákup výkonné techniky k přenosu
dat.
c) smluvní odměny 24 střediskům sběru
dat, z nichž tato střediska hradí své
náklady a smluvní odměny své vlastní
sítě sběrných středisek.
d) smluvní odměny za centrální zpracování
dat.
e) náklady na zpracování statistiky výsledku
zápočtů.
7. Jaká opatření jste provedl na obranu proti
zneužití postavení ministerských úředníků
v této transakci a jejích příjmů
z ní?
MHS ČR není známa skutečnost, zda
byl postup při výběru nejvhodnějšího
projektu upraven nějakým vnitřním
předpisem.
8. Zda ministerstvo průmyslu a obchodu skutečně
uvažuje o odvolání ředitelů řízených
organizací, pokud se tohoto zápočtu nezúčastní?
Cílem zápočtové operace je v co nejkratším
možném termínu provést zápočty
pohledávek a závazku co největšího
počtu podnikatelských subjektů. Účast
podniku v této akci je z národohospodářského
hlediska velmi žádoucí, i když rozhodnutí
o ní je v plné kompetenci vedení každého
podniku, v každém případě ji
nelze centrálně nařídit.
S pozdravem Stanislav Bělehrádek | V Brně, 28. června 1993 |
Co: poslanec Ing. Tomáš Sojka
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
Předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha