REGIONÁLNÍ STUDIA ČESKÉHO ROZHLASU

1. Regina Praha

Studia Českého rozhlasu pro Prahu a střední Čechy v roce 1992 a na počátku roku 1993

Na počátku roku 1992 vysílalo studio Regina Praha od pondělí do čtvrtka v době mezi 10.30 a 16.00, v pátek od 10.30 do 14.00 a v sobotu od 12.00 do 15.00, tedy 28,5 hodiny týdně. Jednou měsíčně se Regina Praha podílela hodinou na vysílání společného okruhu Regina. Ve stejné době bylo v Regině Praha zaměstnáno 21 redaktorů a 4,5 THP, tedy celkem 25,5 pracovníka.

Vysílání Reginy Praha se v té době vyznačovalo bezradností, bezkoncepčností nízkou profesionální úrovní. Bylo to jisté v prvé řadě způsobeno pochopitelným nezvládnutím všech problémů plynoucích ze vzniku Reginy Praha /sloučením středočeského a pražského vysílání/ - požadavek a snaha vytvořit metropolitní rádio postavily před redakci zcela nové úkoly, dosud nikým v Československu neřešené. V polistopadovém období dále přišlo do Reginy Praha několik redaktorů /bohužel většinou středního věku/, kteří měli malé nebo žádné zkušenosti z rozhlasové či aspoň novinářské práce. K nízké úrovni vysílání na počátku roku také nepochybně přispělo; že šéfredaktor P. Zborník k 1.1.1992 odešel ze své funkce a v redakci panovalo prakticky bezvládí. Nebylo také vyřešeno postavení Reginv Praha ve smyslu zákona ČNR ze dne 7.11.1991 O Českém rozhlasu.

Největší nedostatky vysílání v té době spočívaly v téměř úplné absenci původního zpravodajství z Prahy a z regionu ("řešilo" se přebíráním zpráv z denního tisku, eventuálně zprávami z tiskových konferencí centrálních orgánů a politických stran bez jakéhokoliv vztahu k regionu), v minimální vyhraněnosti jednotlivých publicistických pořadů /většina z nich měla formálně podobu besedy na jakékoli téma, v nízké úrovni moderátorů, kteří se trvale dopouštěli základních profesionálních chyb.

V redakci v té době fakticky neexistovala řídící práce, redakční kolektiv neměl společnou představu o koncepci vysílání, takže to se rozpadalo na jednotlivé pořady, jakási "rádia v rádiu", jejichž úroveň i obsah byly závislé jen na představách o schopnostech příslušného redaktora, který ani nevěděl, a často neměl zájem vědět, co se vysílá "kolem něho". Není nepodstatné, že ani mezilidské vztahy v redakci nebyly aspoň na průměrné výši.

Při hodnocení tohoto období nelze ovšem zapomenout ani na klady vysílání Reginy Praha. Patřila k nim především snaha plnit jednu z funkcí veřejnoprávního média, totiž služba minoritám, a už národnostním či sociálním - už v předchozím období vznikla na Regině Praha vysílání pro romské spoluobčany a vysílání pro zrakově postižené.

Nepříliš systematicky, ale přece jen, se ve vysílání projevoval zájem o malé a střední podnikatele. Profesionálně velmi dobrý byl pravidelný denní pořad vážné hudby Ave musica. V oblasti zábavné hudby určené především mladým posluchačům působila na poměrně vysoké úrovni redaktorka Reginy Praha a moderátorka těchto pořadů Vilímová, Na dobré úrovni bylo také sportovní zpravodajství z regionu.

1.3.1992 byl do funkce šéfredaktora jmenován Michal Novotný:

Redakce poměrně rychle vzala za svou koncepci budování Reginy Praha metropolitního rádia zpravodajského typu. Důraz na původní zpravodajství z Prahy a regionu doprovázený organizačními opatřeními k zavedení elementárního pořádku v denní práci redakce, stavění zpravodajských směn, vymezení odpovědnosti vedoucího směny, povinností redaktorů ve směně a v terénu, se už v jarních měsících projevily ve vysílání Regina Praha začala /i když nedokonale/ plnit svou základní zpravodajskou povinnost posluchačům.

Druhým "pilířem" koncepce vysání se staly pořady pro minority. Národnostní vysílání - během roku bylo pojmenováno Klub dorozumění - se postupně obohacovalo získávalo ve vysílání větší prostor. K romskému vyslání postupně přibyly Slovenský klub vysílání pro Poláky, Maďary, Ukrajince, Rusíny, v nedávné době pro Chorvaty. Během roku došlo k rozdělení Klubu dorozumění tak, že odpoledne každý "klub" vysílá česky /5 minut/ informace určené českým posluchačům, v podvečerních hodinách v jazyce menšiny/10 minut/. Vysílání pro postižené, pro sociální minority, šlo stejnou cestou. K vysílání pro zrakově postižené přibylo vysílán(pro tělesně postižené a dále pořad pro starší občany Senior klub. Tato vysílání se střídají denně od pondělka do čtvrtka. Jednou týdně se živě vysílá pořad určený pro tělesně postižené, kteří pro sebe hledají práci, Linka pomoci. Na pomoc nezaměstnaným a zároveň pro menší a střední podnikatele vznikla Radioburza práce - denně půl hodiny je na Regině Praha možnost v živém vysílání nabídnout práci nebo svou pracovní sílu. Zájem o minority se nesoustřeďuje jen do vymezených pořadů, prostupuje i ostatní zpravodajské a publicistické pořady vysílané na Regině Praha.

Kromě co nejúplnějšího a samozřejmě objektivního zpravodajství z Prahy. středočeského regionu a vyslání pro minority obsahuje koncepce vysílání Reginy Praha uplatňovaná od jara 1992 důraz na publicistiku tzv. "z naší ulice", tedy na regionální problémovou a investigativní publicistiku. Vznikl pravidelný denní hodinový pořad Regina revue, kde je pro tuto publicistiku prostor. Kromě toho vznikl pravidelný týdenní pořad Magazín spotřebitelů. Problematice státní správy a samosprávy se Regina Praha věnuje pravidelném týdenním pořadu Starostové se starají.

Dalším předmětem výrazného zájmu Reginy Praha je /na rozdíl od období před uplatňováním této nové koncepce/ Praha jako kulturní a historický fenomén. Vznikly pořady Pražský fejeton /denně po - čt/, Kulturní magazín /jednou týdně/, Procházky Prahou /jednou týdně/; pravidelný denní, většinou živě vysílaný, pořad Praha a její lidé představuje významné kulturní, ale i politické osobnosti tak či onak spojené s naším hlavním městem.

Hudební vysílání Reginy Praha je koncipováno s co nejširším záběrem. Vycházíme z přesvědčení, že Reginu Praha poslouchají /nebo bychom chtěli, aby poslouchaly/ nejširší vrstvy, nedáváme tedy přednost žádnému hudebnímu žánru a žádný také pokud možno neomezujeme. Škála našeho hudebního vysílání sahá od rocku, přes pop music, hudbu country, šanson, písničkáře, jazz, dechovku, operetní a muzikálovou hudbu až k hudbě vážné. Všechny tyto žánry mají ve vyslání Reginy Praha své pořady. Snažíme se, aby způsob moderování těchto pořadů byl diferencovaný podle vkusu posluchačů jednotlivých hudebních žánrů. Většina našich hudebních pořadů není jen "pouštění hudby", jde někdy více, někdy méně o jistou hudební publicistiku - moderátoři se snaží uvádět vysílané skladby do souvislostí. Tím se chceme odlišit od většiny soukromých stanic, i když někdy vysíláme hudbu "stejného druhu".

Aby Regina Praha mohla plnit všechny aspekty naznačené koncepce bylo nezbytně nutné, aby podstatně rozšířila vysílání. Během roku 1992 se to podařilo tak, že od počátku roku 1993 na našich vlnách /kromě dvou zpravodajských pořadů Českého rozhlasu v 9.30 a 12.30/ nejsou vysílány jiné pořady než připravené Reginou Praha, dopravním vysíláním a společným okruhem Regina. V květnu 1992 rozšířila Regina Praha své odpolední vysílání do.18.25, v říjnu pak dopolední vysílání od 8.00. V lednu 1993 jsme začali vysílat i o víkendech /zatím předem natočený program/ - v sobotu od 12.00 do 18.25, v neděli od 12.00 do Zelené vlny. Po výzvě dramaturga okruhu Regina jsme byli připraveni zahájit i vlastní večerní vysílání v pondělí na okruhu Regina, tento plán se však - ne z naší viny neuskutečnil. V současné době tedy Regina Praha vysílá 57,5 hodiny týdně, což je o něco víc než zdvojnásobení objemu vysílání proti stavu na počátku roku 1992. Přičemž ve studiu v současné době v trvalém pracovním poměru pracuje 18 redaktorů /o 3 méně/ a 5 THP /o 0,5 více/. V souvislosti s rozšířením vysílání došlo ke generální rekonstrukci studia 36 v karlínské budově, kterou se diky pochopení složek eského rozhlasu podařilo uskutečnit rychle a bez přerušení vysílání.

Zásadní řeáenf personálního obsazení redakce Reginy Praha bylo jedním z nejdůležitějších úkolů vedení studia v roce 1992. Bylo zřejmé, že k tomu, aby se programové záměry nové koncepce mohly začít dařit, jsou především nutné zásadní změny v systemizaci - posílit řídicí složku, tedy ustavit místa zástupce šéfredaktora a tajemníka redakce, posílit pravomoci vedoucích směn a po přesném vymezení popisů práce redukovat počet redaktorů. K personálním změnám začalo nejprve docházet samovolně. Několik redaktorů během léta a podzimu odešlo na vlastní žádost, protože se necítili být schopni a ochotni plnit nové úkoly, především zvýšený objem běžné zpravodajské práce. Za tyto redaktory nebyli přijímáni noví a ukázalo se, že se snižováním počtu zaměstnanců zintenzívňuje a zkvalitňuje práce ostatních.

Zásadním způsobem řešení personální situace v Regině Praha pomohlo, že nám bylo umožněno po tři měsíce /říjen-prosinec/ experimentálně ověřovat nový systém odměňování v Českém rozhlase. Během experimentu se projevilo, že skutečná potřeba redaktorů zaměstnaných v trvalém pracovním poměru je ještě nižší, než jsme v průběhu roku předpokládali. Ke konci roku 1992 tedy-odešlo několik dalších redaktorů, nich; někteří pokládali pro sebe za výhodnější stát se stálými externími spolupracovníky odměňovanými honoráři.

Tento nový systém podle našich zkušeností jednoznačně přispívá ke zlepšení redakční práce, k redukci zbytečných pracovních míst; ke zprůhlednění vztahu mezi odevzdanou prací a jejím odměňováním. Předpokládá ovšem při relativním snížení objemu mzdových prostředků zvýšení prostředků na OON /honoráře/. V této otázce jsme si s ČRo neporozuměli dokonale, naše požadavky na OON nebyly v rozpočtu na rok 1 akceptovány zcela, takže pokud bychom rozpis na rok 1993 striktně dodrželi, nemohli bychom splnit programové záměry,na tento rok, museli bychom přistoupit k redukci vysílání. Spoléháme na to, jak jsme se s EU dohodli, že nejpozději v polovině roku se k této otázce vrátíme a vezmeme v úvahu jednak skutečný stav potřeb honorářů, jednak nový sazebník ČRo.

Velmi zásadním problémem, do značné míry limitujícím práci studia je technické vybavení redakce. Potýkáme se s absolutním nedostatkem funkčních reportážních magnetofonů, studio je vybaveno jen jedním počítačem, v redakčních místnostech nejsou kvalitní radiopřijímače, takže i jen prosté sledování vlastního vysílání činí problémy.

Pokud jde o komerční činnost, nebyla v roce 1992 v Regině Praha ani dostatečná ani kvalitní. Nedařilo se naplnit ani povolené procento reklamy, snaha o sponzorování pořadů zůstala právě jen u snahy. Jistého zlepšení jsme dosáhli jen u písniček za úplat pořad Písničky na přání vysíláme od podzimu také ve všední dny /po-čt/ půl hodiny denně a kromě sobotních dvou hodin jsme zařadili do nedělního vysílání další hodinu. Jistý úspěchů jsme dosáhli snad také v oblasti public relations - uzavřeli jsme reciproční dohody s několika časopisy zaměřenými na pražský region /Večerník Praha, PRO, Zemědělské noviny, .../, takže se v těchto médiích pravidelně objevují upozornění na pořady nebo jen existenci Reginy Praha. V roce 1992 prakticky vůbec neexistovala spolupráce mezi komerčním úsekem ČRo a Reginou Praha, což hodláme velmi rychle napravit.

Záměry Reginy Praha pro rok 1993

Po roce kdy docházelo k velkým změnám jak ve vysílání (jeho rozšíření, vznik mnoha nových pořadů, několikerá změna vysílacího schématu), tak v redakci (zásadní změny v organizaci práce, redukce počtu zaměstnanců, příchod několika nových lidí vedení, orientace na externisty), bude hlavním úkolem pro rok 1993 určitá dynamická konsolidace dosaženého stavu. Pokud nás k tomu finance nedonutí, nehodláme v roce 1993 zásadně měnit ani rozsah, ani strukturu vysílání, chceme pouze zpřesňovat konce metropolitního vysílání, jak jsme k ní došli v průběhu roku 1992, přičemž nevylučujeme drobnější změny vysílacího schématu.

Zkvalitňovat zpravodajství z Prahy a regionu je trvalý úkol, přičemž je nezbytné nu zaměřit se na mimopražský region. Zde je zpravodajství Reginy Praha stále náhod bezkoncepční, neprofesionální. Pokud se ukáže potřeba, počítáme s možností ve zpravodajské hodiny od 8,00 do 9,00 a tří kratších zpravodajských relací /v 11,00, 14,00 a 17,00/ zavést ještě další zpravodajský pořad. V každém případě však budeme nejprve pracovat na zkvalitnění relací stávajících, především ranní.

Objem vysílání pro minority je podle našeho názoru zatím dostatečný. Bude nadále vysílat denně /po-čt/ Klub dorozumění /5 + 10 min/, denně dále 15 min pro sociálně potřebné /zrakově postižení, tělesně postižení a Senior klub/, jednou týdně půlhodinovou Linku pomoci, půlhodinový Nedělní Senior klub a nedělní hodinový hudební pořad pro nemocnice. V Klubu dorozumění počítáme s rozšířením záběru připravujeme vysílání pro Němce, přemýšlíme o vysílání pro Vietnamce a o formách spolupráce s Pražskou židovskou obcí/. Službu pro potřebné chceme rozšířit především tak, že se jejich problémům budeme ještě více věnovat v "univerzálních" pořadech.

Hodláme zkvalitňovat pořady Magazín podnikatelů a Magazín spotřebitelů.

Publicistika je zřetelně nejslabší stránkou novinářské činnosti Reginy Praha. Jde velmi často po povrchu, zabývá se marginálními či přímo únikovými tématy, není zatím v silách redakce připravovat pořady typu "o čem se hovoří", které jsou pro regionální stanici zcela nezbytné. Splnit úkol změnit tento stav je nutné, ale velmi těžké, protože zde jde do značné míry i o otázku novinářských osobností, kterých je jak známo v našich médiích absolutní nedostatek.

V kulturní publicistice chceme dále zkvalitňovat pořady Kulturní magazín a Procházky Prahou a posílit objem informací"z kultury ve zpravodajských relacích.

V hudebním vysílání chceme pokračovat v trendech z minulého roku, při eliminaci excesů, ke kterým tu a tam docházelo. Posilování tendence k hudební publicistice, k uvádění vysílané hudby do souvislostí, dochází od počátku roku 1993 mimo jiné i tím, že se Regina Praha snaží získávat jako spolupracovníky skutečné špičky v tomto oboru - od ledna kupříkladu vysílá na Regině Praha svou Antidiskotéku Jiří Černý a začali jsme s ním spolupracovat i jako s pravidelným moderátorem ranního zpravodajského bloku.

Zkvalitnění práce moderátorů i spíkrů uvádějících bloky vysílání je další trvalý úkol Reginy Praha. Budeme pokračovat v navazování spolupráce se špičkovými osobnostmi a současně dávat možnost i mladým začínajícím adeptům tohoto oboru. Přitom budeme tvrdě eliminovat osoby netalentované, neschopné profesionálních výkonů.

Jsme připraveni rozšířit svůj podíl na vysílání společného okruhu Regina a pokud nebude existovat, na stanici Praha. Chceme navázat užší spolupráci s dopravním vysíláním pokud jde o náš eventuální podíl na Zelené vlně Reginy.

Zaměříme se na zvýšení jak objemu, tak kvality naší komerční činností, především ve spolupráci s komerčním úsekem ČRo.

Chceme intenzívně iniciovat jednání o technickém vybavení redakce.

Pokud jde o personální obsazení studia, pokládáme ho pro rok 1993 za konsolidované. Pravděpodobně dojde už jen k jednomu zrušení systemizovaného místa, které v současné době obsazuje redaktor na neplacené dovolené. V redakci zůstali, nebo do ní přišli, lidé, kteří v regionálním vysílání budovaném na takové koncepci, jaká se začala uskutečňovat v roce 1992, chtějí pracovat a jejichž schopnosti takové práci více méně odpovídají. Tím nevylučujeme personální pohyby - ale jen v rámci stávající systemizace.

V roce 1992 nebyl vyřešen problém ostavení Reginy Praha na úroveň ostatních regionálních studií ČRo podle litery zákona ČNR O Českém rozhlasu. I nadále pokládáme za nutné tuto otázku řešit - stav "ani ryba ani rak" vede k poruchám komunikace Reginou Praha a složkami ČRo, které zbytečně komplikují práci a koneckonců mají negativní vliv na vysílání. Soudíme, že obě možnosti - jak samostatnost Reginy Praha ve smyslu zákona, tak zařazení Reginy Praha jako střediska Českého rozhlasu na úrovni redakce jsou racionálnější a hospodárnější než současný stav. Jsme připraveni se na řešení této otázky plně podílet.

2. Brno

Brněnské studio je v současné době největší mezi RS Českého rozhlasu. Zamést: celkem 238 osob, z toho 38 redaktorů, 56 uměleckých pracovníků, 98 THP a 42 dělníků. Tento počet míníme v letošním roce redukovat pouze v posledních dvou kategoriích (UP se v dubnu zmenší zrušením orchestrů), a to v první vlně reorganizace minimálně o třetinu. U programových pracovníků a většiny členů techniky už nemáme žádné rezervy, většina z nich je trvale přetížena. Lze tak soudit z počtu vyrobených a odvysílaných minut za rok 1992. Naše studio odvysílalo 156500 minut v regionálním vysílání, 32230 minut na okr Regina, 35049 minut na stanici Vltava a 19752 minut na národním okruhu Praha.

Tento objem výroby a vysílání bychom rádi zachovali, by s jiným umístěním na okruzích Českého rozhlasu. Snižování minut v regionálním vysílání by výrazně snížilo naší konkurenceschopnost vůči stále kvalitnějším privátním stanicím (Radio Brno, Rádio Hády, Rádio Haná) a především ohrozilo to, co pokládáme za svou prvořadou povinnost nejen ze zákona: tedy kompletní službu posluchačům v regionu. Všechny naše nové pořady směřují právě k tomuto cíli.

K vývojovým trendům: Stále větší objem peněz se budeme snažit převádět z mezd na honoráře, protože bez mnohem větší spolupráce kvalitních externistů si moderní rozhlas nedokážeme představit. Výnosy zřejmě příliš nezvýšíme reklamní činností, pro niž jsou alespoň na počátku roku nepříznivé podmínky. Mnohem větší objem prostředků však míníme získat sponzoringem plus lepším komerčním využitím našich hudebních studií a archivů. Za tímto účelem rozšiřujeme a zcela přebudováváme komerční oddělení.

S financemi je také bezprostředně spjata problematika naší techniky. Její celková odepsanost stále přesahuje 80%,což především způsobuje zvýšenou poruchovost. Domníváme se, že musíme dobudovat dvě nosné režie, jednu pro hudební a druhou pro slovesnou výrobu, a to tak, aby odpovídaly alespoň evropskému standardu. U režie hudební to představuje rozšíření o možnost vícestopého digitálního záznamu a dalších efektových zařízení, která jsou nutná i v režii slovesné. V tzv. velké přenosové technice je přetrvávajícím problémem náš střední přenosový vůz Savien, který je už 23 let starý a téměř neschopný další údržby.

Malá přenosová technika je rovněž stará a fyzicky opotřebovaná. Tuto techniku pokoušíme nahrazovat malými záznamníky R-Dat, které podle poslední situace na trhu vycházejí levněji než profi kazetové magnetofony. Studiové magnetofony STUDER A80, montované už r. 1970, je možno nahradit za nové STUDER A807: cena nejlevnější ovšem dosahuje čtvrt milionu Kč.

Naše výroba a odbavování vysílání je roztříštěno do dvou budov, což samozřejmě zvyšuje počet lidí, nezbytných pro vysílání. V budově na Kaunicově ulici, kde máme odbavovací pracoviště a dvě hudební studia, jsme v pronájmu u Sokolu Brno. Desetiletá smlouva nám zajišťuje nájem v centru Brna za 500KČ/m čtvereční. Celkovou částku cca 1 300 000 Kč se nám podařilo zčásti kompenzovat velmi výhodnou smlouvou s Moravskou harmonií, která za I/6 pronajaté plochy hradí 500 000 Kč, jako s případným dalším spolupracovníkem jednáme s brněnským studiem České televize. Hudebních studií se nechceme zříct, protože jak už jsem uvedl, míníme je mnohem více komerčně využívat: nahrávací techniku už jsme do nich investovali za nedávné celkové rekonstrukce, kvalitní hudební režiséry i mistry zvuku máme a neradi bychom je přepouštěli konkurenci.

Naše veškeré nové programové záměry jsou vedeny snahou o službu posluchačům. Ve všední dny vysíláme od 7.00 hodinový zpravodajský moderovaný pořad "Dobré ráno z Brna", poté následují posluchačsky stále žádanější a sledovanější pořady "Trh práce", tj. kontaktní servis pro nezaměstnané a zaměstnavatele, bezplatná rozhlasová inzerce "Radioburza", každotýdenní živé setkání s Českou obchodní inspekcí, kompletní kulturní servis "Pulsy" a nový pořad "Radioecho", více méně rozšířená forma anonce na vlastní vysílání. Spolu s ostravským studiem se v týdenních periodách střídáme ve vysílání kontaktního pořadu kulturně-publicistického zaměření "Apetýt". Všechny tyto pořady jsou samozřejmě vysílány živě, stejně jako polední "stanoviska a názory" a následující "Kontakt".

Od ledna letošního roku šíříme v intervalu 14.00-17.00 nový pořad proudového typ "Rendez-vous", který lehčí formou seznamuje posluchače se všemi zajímavostmi v regionu Tento týmový pořad nám současně slouží jako "laboratoř" pro zdokonalování stávajících moderátorů a výcvik nových, rovněž na něm zkoušíme jednodušší a tedy levnější způsob odbavování pouze jediným zvukovým mistrem, který přebírá i další funkce v režii: Poznatky z odbavování tohoto pořadu budeme aplikovat i na ostatní pořady podobného typu. Odpolední vysílání zakončují "Radionoviny" zpravodajské redakce, rozebírající v hloubkovějších materiálech celodenní dění v regionu.

Ve všech těchto pořadech je použita hudba převážně středního proudu (snižujeme podíl z anglo-americké oblasti), doplněná o folk, folklor a velmi žádanou dechovou hudbu. Do pořadu "Rendez-vous" pravidelně zařazujeme hitparády dechovky, oldies a celoevropskou hitparádu "Mondo-rock", poskytovanou nám bezplatně z Itálie. V pravidelných půlhodinových hudebních blocích omezujeme ve všední dny vážnou hudbu kromě tzv. vyššího populáru a téměř úplně jsme rezignovali na operní a operetní oblast, pro kterou je podle našeho soudu určena stanice Vltava. V dosavadním společném vysílání stanice Regina připadá našemu studiu páteční večer.

Odlišné schéma má naše víkendové vysílání, vyhrazené především pořadům kulturněpublicistickým a hudebním (např. "Femina", "Přišel po večeři", literární "Sobotní rozpravy", "Antikvariát Břetislava Rychlíka, "Hovory o literatuře", "Písničková liga", "Kouzlo zpívané poezie" aj.). Stále stoupá zájem o "vlajkovou loď" našeho sobotního vysílání, soutěžnězábavný pořad "Trefa".

Stále žádané "Blahopřání s písničkou" bychom i přes jistý finanční efekt (1261 000KČ/r. 92) z programových důvodů neradi rozšiřovali na více než současné tři hodiny za víkend.

Na stanici Vltava se třemi pětinami (9.500 minut) své produkce podílí literárně dramatická redakce, a to převážně pořady nejvyšší rozhlasové náročnosti. Hudební redakce část svých časů na Vltavě ztratila, což ovšem nepokládáme za problém dramaturgie stanice Vltava, nýbrž za problém vlastní, který budeme řešit změnami v redakci.

Při všech programových zámyslech a změnách jsme vycházeli především z výzkumu poslechovosti v regionu, který jsme si nechali -v září 92 provést Institutem pro výzkum veřejného mínění a který pokládáme za nezbytné po usazení nového schematu zopakovat. Z výsledků výzkumu krom jiného jednoznačně vyplývá, že nás poslouchají především občané středního a staršího věku.

Z personálního hlediska je brněnské RS poměrně stabilizovaným kolektivem podstatnějších problémů a třecích ploch. Týká se to především jeho vedení a programový pracovníků, kteří dosud odolávají finančně zajímavějším nabídkám z jiných masmédiích privátních stanice,zdůrazňuji, že něco jako "hrdost na vlastní firmu" není v brněnském studiu frází. Dílčí nedostatky současného systému redakcí by měl vyřešit zamýšlený přechod týmovou práci. Varovnější je situace v technice, jejíž členové jsou už z povahy své práce pragmatičtější a cítí se finančně nedoceněni: někteří odcházejí do privátních stanic soukromých nahrávacích studií, jiní tím prozatím jen vyhrožují.

BROLN je stabilizovaný co do hudebníků i dramaturgie, převádíme jej pouze na větší finanční samostatnost a tedy především odpovědnost. Počet ostatních zaměstnanců, jak už jsem naznačil v úvodu, se v reorganizaci, chystané na polovinu roku, pokusíme snížit na co nejnižší mez, nezbytnou k chodu studia, přičemž značnou část činností převedeme na externisty.

Brněnské RS chce být nedílnou a rovnoprávnou součástí Českého rozhlasu, protože pouze to nám podle mínění naprosté většiny programových pracovníků i jeho vedení s jedinečnou možností být skutečně nezávislým sdělovacím prostředkem, objektivně vyvážené informujícím o veškerém dění v regionu a napomáhat tak ke stabilizaci politické situace nejen na jižní Moravě, ale i v celé České republice. V kterékoliv jiné variantě půjde o jiný rozhlas s jiným posláním, jiným programem a jinými lidmi.

3. České Budějovice

Českobudějovické studio v lednu r. 1991 vysílalo týdně 27 hodin vlastního programu V září 1992 jsme týdně vyslali už 47 hodin programu, v němž převažuje hudba nad mluveným slovem. Tím se částečně objasňuje i to, že naše studio ve srovnání s ostatními regionálnímu studii podle ukazatele s relativní vypovídací hodnotou vyrábí nejlevněji 1 minutu programu a to 42,- Kč. Zároveň jsme se podíleli na tvorbě pořadů pro okruhy Regina, Praha a Vltava. Podle jednoho z posledních dostupných komplexních průzkumů poslechovost jednotlivých regionech patřila ČB vysílání mezi nejposlouchanější. Nutno přiznat, že na vyšším zájmu posluchačů o naše vysílání má značný podíl některými vychválený, jinými zatracovaný pořad Písničky pro radost.

Od 4. ledna 1993 jsme rozšířili vlastní vysílání o 60 minut a to u pořadu Dobrý den z ČB, v čase od šesté do osmé hodiny.

Od 1. března 1993 zavedeme nové vysílací schéma, které znamená další rozšíření objemu vlastního vysílání na 56 hodin týdně.

Nutno upozornit, že veškerý nárůst jsme dosud pokrývali v rámci stávajícího plánovaného stavu pracovníků a stávajících mzdových i honorářových prostředků. Pro rok 1993 však budeme požadovat zvýšené finanční prostředky, především honorářové v relaci s našimi výkony a výkony ostatních RS, a to na výrobu pořadu pro okruhy Českého rozhlasu. Dosud jsme tyto náklady pokrývali z ušetřených prostředků na vlastní vysílání.

Perspektivně uvažujeme o postupném přechodu na ucelený 12hodinový blok vlastního vysílání, který by byl doplněn jen o zpravodajské relace a některé pořady ze stanice Praha, na nichž budeme participovat. Přitom počítáme se zachováním stávající praxe a podílu našeho studia na vysílání okruhu Regina.

Pro šíření takto pojatého regionálního vysílání budeme využívat především pásmo VKV II. Síť středovlnných vysílačů vzhledem k minulým zásahům ze strany ČRo budeme využívat jako doplňkovou do patnácté hodiny.

V oddělení techniky a v ekonomicko - správním oddělení došlo k řadě opatření, která zajistila úsporu pracovních sil.

Stav technického zařízení je na hranici použitelnost a zlepšení se pohybuje stále v kategorii slibů. Jen díky profesionalitě pracovníků je možné ještě krátký čas udržet krok v technické kvalitě vysílání se soukromými stanicemi v ČB. Určitá naděje se sice jeví při možnosti použití finančních prostředků ze zlepšeného výsledku. hospodaření, ale díky legislativě tyto prostředky na nákup technického zařízení, které má charakter základních prostředků, zatím nelze použít.

4. Hradec Králové

Program studia ČRo HK doznal v průběhu uplynulých tří let značných změn. Kromě samotného rozšíření vysílacího času na osm až dvanáct hodin denně se většina inovovaných i zcela nových pořadů výrazně profilovala a jejich celková skladba se dále přizpůsobila koncepci rodinného vysílání s dominantním posluchačským zázemím mezi střední generací.

Skladba všednodenního vysílání je založena na hudebně zpravodajském proudu kombinovaném se slovesnou i hudební publicistikou. Kromě původního zpravodajství z regionu jsou základními prvky převzaté zpravodajství BBC a komentované přehledy tisku doplněné zpravodajskými relacemi ČRo (Radiožurnál). Dominantní roli sehrává ve vysílání osobnost moderátora, který je také garantem některých pořadů a rubrik. Ty jsou motivovány především aktuálními zájmy a potřebami posluchačů. Moderované bloky tvoří zhruba dvě pětiny denního vysílání. Stejnou část vysílacího času zabírají původní nebo reprízované publicistické, literárně publicistické a hudební pořady. Zbývající pětinu ve všednodenním dvanáctihodinovém schématu vyplňují převzaté pořady Letokruhy, Pozor, zákruta a Kolotoč.

Přestože zábavné a populárně vzdělávací pořady mají své pevné místo v Podvečerním klubu rádia HK, dominantním prostorem pro tento žánr je sobotní schéma zejména 4hodinový proud Habaděj s pravidelnými rubrikami. Rovněž podvečerní schéma do kterého je integrován jediný převzatý pořad (Káva u Kische), je podřízeno tomuto charakteru a kromě dvou typů hudebních pořadů v něm má své pevné místo rozhlasový dokument nebo zábavný žánr.

Koncepce nedělního vysílání by měla splňovat kritéria jakési pokladnice regionální národní kultury a měla by sehrávat rovněž i výrazně osvětovou roli. Takto jsou koncipovány pořady Povídka pro... a Tuhle hudbu mám rád, Kapitoly ze světové literatury, Hudební inspirace, Krkonošský almanach, cyklus Krásní blázni i pravidelný čas vyhražený pořadům ze Zlatého fondu ČR.

Zpravodajská redakce se orientuje především na původní příspěvky, čemuž přizpůsobena koncepce okresních redakcí (zatím zřízeny v Jičíně, Náchodě, Lanškrouně a v Havlíčkově Brodě. Část zpravodajství zprostředkují rovněž osvědčení externí spolupracovníci.

Sváteční publicistika a literární tvorba je podřízena jednotné dramaturgii, která se naopak opírá o široký okruh externích spolupracovníků, vesměs významných regionálních národních osobností a autorů.

Vysílací schéma, korespondující již v roce 93 s navrhovaným schématem stanice Praha by nemělo v průběhu roku doznat žádných zásadních změn, co se rozsahu vy týče. Rok 1993 by měl prověřit a zdokonalit stávající programové typy, zatímco ty úspěšné by měly být nahrazeny novými pořady, připravovanými jednak v souladu se zájmy posluchačů a jednak s posláním regionálního studia. Chceme-li udržet vyšší úroveň pořadů znamená to vyvinout další iniciativu v ekonomické oblasti, protože garantované zdroje koncesí jsou výrazně limitované.

Přesto musí vedení studia i s ohledem na vlastní obsah vysílání urychleně pomýšlet na zrněnu procesu výroby rozhlasových pořadů a s ní souvisejícím nákupem moderních technologií a počítačových systémů a prvků. Přestože se to může za dané situace jev než utopistickým, je nezbytné stále připomínat léta nevyhovující a opomíjené prostorové zázemí redakce a studií a s tím související roky odkládanou výstavbu nové rozhlasové budovy v HK.

5. Ostrava

Ostravské rozhlasové studio patří k významným sdělovacím prostředkům severní Moravy a Slezska. Počtem svých pracovníků se řadí k největším regionálním studií Českého rozhlasu. Od roku 1989 každoročně zvyšuje své výkony (v r. 1989 odvysíláno i 1.977 hodin, v r. 1992 přibližně 4.235 hodin, přičemž jen premiérových hodin bylo odvysíláno zhruba 3.648). To by se nikdy nepodařilo, nebýt celé řady nadšených a zapálených "rozhlasáků".

V současné době je studio složeno z těchto organizačních útvarů:

3 programové redakce (zpravodajsko-publicistická, literárně-dramatická a hudební), Útvar umělecké realizace, technicko-provozní, ekonomicko-obchodně-správní a útvar ředitele.

Poslední organizační úpravou (říjen 1992) se vlivem nečekané personální změny nepodařilo vytvořit čtvrtou programovou redakci (živé vysílání publicistických pořadů).

K 31. 12. 1992 skončil pracovní poměr členů Ostravského rozhlasového orchestru v Českém rozhlase.

Je-li nynější počet pracovníků optimální, není v tuto chvíli možno zodpovědně říci. Teprve po uklidnění situace v ČRo (po schválení vysílacích schémat všech okruhů a stanovení míry participace studia na jejich naplněn a po uvedení připravované počítačové sítě ve studiu v život bude zřejmé, kolik pracovníků dané úkoly zvládne. Ale už teď nepočítáme se zvyšováním stavu pracovníků.

V době nejbližší, blízké i budoucí si chceme kvalitními pořady zajistit znatelný (slyšitelný) podíl na celostátním vysílání, udržet stávající rozsah regionálního (dříve krajového) vysání a být i nadále jedním z garantů okruhu Regina. Nemíníme už vysílání rozšiřovat, ale zkvalitňovat. V regionu severní Moravy a Slezska je bohaté tvůrčí a interpretační zázemí. Jsme si této skutečnosti vědomi a chceme ji také plně využít. Počítáme přitom i se znatelným přínosem pobočného studia v Olomouci.

Prvořadým úkolem vedení studia je:

1. takové hmotné zabezpečení pracovníků, abychom se u většiny z nich nemuseli neustále spoléhat na jejich entuziasmus a lásku k rozhlasu a obávat se, kdy odejdou,

2. zabezpečit OON v takové výši, abychom mohli realizovat i náročné umělecké pořady a důstojně honorovat autory a interprety,

3. zabezpečit hospodárné a účelné vynakládání všech prostředků určených k činnosti studia.

Priority v programové složce lze označit jednoznačně výstižným kvaIita.

V útvarech techniky, realizace a ekonomiky je základním úkolem studia

a) vybudování dobře fungující počítačové sítě s kvalitními a pro činnost studia účelnými programy,

b) trvale, důsledně a účinně modernizovat neutěšený stav technického vybavení, které v mnohých případech brzdí produktivní výrobu studia (70% technické základny je starší 20 let!) i jeho ekonomické využití.

V našem regionu působí 5 soukromých rozhlasových stanic, je zde regionální studio České televize, v současné době už vysílá rychle se rozšiřující kabelová televize. Jejich vliv se projevuje zejména v "přetahování" pracovníků našeho regionálního studia za podstatně vyšší platy (a zatím také za daleko menší "výkony"). Soukromé stanice jsou zaměřeny na hitparádový teenagerský pop, reklamy inzerci a na zpravodajství, sestávající z velké části z novinových zpráv.

Náš region zahrnuje široké spektrum oborů lidské činnosti -průmysl, zemědělství, vědu, kulturu... Jde o oblast s obrovskými změnami, s tvrdými dopady na některé vrstvy obyvatelstva, provázenými možnými sociálními výbuchy, jsou zde soustředěny všechny národnosti bývalého Československa - je tedy tento region živnou půdou s prostorem existenci médií soukromých i veřejnoprávních. Navíc, každý společenský problém se projevuje hned v několika rovinách, tím se násobí a umocňuje už tak značné množství překážek na cestě k demokracii. Proto existence veřejnoprávního (nezávislého) rozhlasu pro tento region i pro celý Český stát životně důležitá.

6. Plzeň

Celá tato zpráva vychází z předpokladu, že bude alespoň zachována programová činnost studia Českého rozhlasu v Plzni, případně dále rozšířena. Úvahy a činy opačného směřování by měly výrazně negativní důsledky:

Naším clem je vytvářet program, který je jistým mezistupněm mezi zcela oficiálním programem ústředních stanic na jedné straně a místními stanicemi na straně druhé. Chceme být seriozní, korektní, garantovat jazykovou a estetickou úroveň, současně však vstřícní a v dobrém slova smyslu "domáčtí'.

Vysílací schéma zavedené od 1. října 1992 se ve svém základu osvědčilo. S malými korekturami je přenášíme i do roku 1993.

Jeho základní myšlenkou je vytvoření "zdravých stereotypů" tak, aby měli posluchačů možnost zvyknout si na stálé rozdělení hudebních i slovesných žánrů v průběhu dna, principů platí, že dopoledne je určeno především konzervativnějším posluchačům odpoledne a podvečer se více obracíme na mladší posluchače (myšleno spíše psychicky než fyziologicky).

Ve zpravodajství, publicistice, hudebních i literárních pořadech chceme přispívat k procesu hledání identity regionu. Podle naší představy by se studio Českého rozhlasu v Plzni mělo stát významným centrem kulturního dění.

Celodenní program studia Plzeň je v současné době dostatečné saturován pořady dobré úrovně. K dispozici máme dokonce řadu dalších zajímavých projektů, pro které ovšem dnes nemáme vysílací čas. Jsme samozřejmě zavázáni respektovat společné programy okruhu Regina, ale současně je možno říci, že jsme schopni velice rychle plochy generovat vlastními silami.

Jsme připraveni udržet spolupráci s ústředními redakcemi na dosavadní úrovni, v případě stanice Radiožurnál už v těchto dnech vytváříme podmínky pro dosti značný nárůst. Těžiště redaktorské práce však musí zůstat v činnosti pro vlastní studio a vlastní program! Vždyť signál s tímto programem pokrývá minimálně polovinu území České republiky. Nejsme tedy zdaleka zanedbatelnou enklávou souhrnné programové nabídky Českého rozhlasu.

Současný rozsah vysílání studia Plzeň znamenal mimořádný nárůst pracovního zatížení oproti předešlému stavu. Už bylo naznačeno, že jsme připraveni i nadále pracovat o kus více, než je obvyklým průměrem v rámci celého Českého rozhlasu. Tvůrčí činnost je ovšem specifická tím, že ji nelze stupňovat nad určité únosné meze, neboť potom nutně ubývá kvalita a invence. Výhledově tedy požadujeme nárůst o dvě redaktorská místa. Paralelně s tím je nutno řešit post koordinátora zpravodajských příspěvků pro stanici Radiožurnál. Tato záležitost je již v jednání počítáme zde s p. Jindřichem Šťáhlavským, bývalým zpravodajem st. ČS.

Z hlediska programu potřebujeme akutně tato technická zařízení - reportofony, reportážní magnetofony, komponenty na urychlenou přestavbu dvou studií, reportážní R-Dat. Velice nedostatečné je také pokrytí VKV signálem na Karlovarsku, což je z našeho pohledu značně exponovaná oblast. Snad by bylo možno zvážit instalaci vykrývacího vysílače na místě zvaném Tři kříže.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP