Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA 1993

I. volební období

306

Výroční zpráva

Rady Českého rozhlasu

o činnosti a hospodařeni

Českého rozhlasu

za rok 1992


1. Rada Českého rozhlasu

Poslání a cíle Rady

Český rozhlas byl zřízen zákonem České národní rady č. 484/1991 Sb. o českém rozhlasu ke dni 2. ledna 1992 jako jeden z důsledků nového nazírání na funkce federace oddělením a delimitací z československého rozhlasu. Český rozhlas byl zřízen jako veřejnoprávní instituce, žijící především z licenčních poplatků posluchačů a jako instituce mající charakter veřejné služby.

Organizace s názvem český rozhlas vznikla tak více než po padesáti letech. Navázalo se tím nejen na tradici, ale částečně se tím napravila i anomálie, v níž "československý rozhlas" byl současné rozhlasem českým. Vypořádávání se s touto skutečností poznamenalo celý první rok činnosti Českého rozhlasu.

Zájem veřejnosti na kontrolu tvorby a šíření programů českého rozhlasu, odpovídající potřebám rozvíjející se demokracie, zastupuje Rada českého rozhlasu. Byla zvolena českou národní radou v souladu se zákonem 484/1991 Sb. v lednu 1992 a členové Rady převzali své dekrety 14. února Z 992. Rada českého rozhlasu je tedy ze zákona orgánem kontrolním, je spojovacím článkem mezi Parlamentem České republiky a Českým rozhlasem. Není součástí Českého rozhlasu a do jeho vnitřních záležitostí (ekonomických, personálních, provozních) přímo nezasahuje (kromě úkolů vymezených zákonem). Své hlavní poslání spatřuje Rada českého rozhlasu v kontrole programu (která je vnější a následná), zejména s důrazem na objektivitu a pluralitu názorů, nadstranickost, všestrannost a vyváženost informací a dále v kontrole a schvalování rozpočtu, závěrečného účtu a Statutu českého rozhlasu. Všechny tyto úkoly jsou vymezeny a charakterizovány v Jednacím řádu Rady Českého rozhlasu, jehož první znění bylo při jato Radou na zasedání dne 2. března 1992 a novelizované pak po roce zkušeností na zasedání 22. března 1933. Jednací řád Rady Českého rozhlasu tvoří jednu z příloh této zprávy.

Charakteristika činnosti Rady

Úkoly stanovené zákonem se v duchu přijatého Jednacího řádu snažila Rada Českého rozhlasu v prvním roce svého působení plnit. Po svém jmenování se Rada Českého rozhlasu v průběhu roku 1992 sešla celkem na dvaceti zasedáních, šestnácti řádných a plánovaných harmonogramem úkolů, a čtyřech mimořádných. Dvě zasedání byla výjezdní a uskutečnila se v regionálních studiích (7. a 9.) a řešily se na nich aktuální problémy studií v Plzni a Ostravě. Cestou do Ostravy navštívila Rada také rozhlasové pracoviště v Olomouci.

Po celý rok byla činnost Rady poznamenána nutností řešit naléhavé aktuální problémy, které Radu nesmírně pracovně zaneprazdňovaly a do určité míry odváděly její pozornost od dlouhodobých koncepčních otázek. Tyto problémy budou blíže charakterizovány v oddíle Problematika organizace a řízení českého rozhlasu. Drtivá většina těchto problémů vyplývala z faktu zrození nové organizace a jejího chodu v nestandardních podmínkách. Delimitace majetku provedená na základě zákona mezi československý a Český rozhlas k 31. 3. 1992 totiž jen prohloubila nenormální a nefunkční stav, kdy z jednoho rozhlasového organismu byly vytvořeny dva právní subjekty, které však nemohly jeden bez druhého existovat a kdy každý byl financován a řízen jiným způsobem. Další skutečností, vedoucí k hromadění aktuálních problémů, bylo nejisté budoucí postavení českého rozhlasu, resp. československého rozhlasu související s rozpadem československé federace. Složitost problematiky ilustruje skutečnost, že zákon o některých opatřeních v oblasti rozhlasu a televize byl schválen až 22. prosince 1992. Z důvodu nejasného budoucího postavení českého rozhlasu ve vztahu k československému rozhlasu se také přestalo v průběhu roku 1992 pracovat na Statutu českého rozhlasu, jehož návrh se předkládá až nyní jako jedna z příloh této zprávy.

Prvním závažným úkolem Rady Českého rozhlasu vyplývajícím ze zákona byla volba generálního ředitele českého rozhlasu (ČRo). úřadujícím ředitelem ČRo byl v době zahájení činnosti Rady Českého rozhlasu JUDr. Jiří Mejstřík, jmenovaný do funkce roku 1991 tehdejším ústředním ředitelem Československého rozhlasu dr. Františkem Pavlíčkem. Po svém ustavení Rada dr. Jiřího Mejstříka přijala na svém prvním i druhém zasedání, vyslechla jeho představu o koncepci práce v organizaci a nezbytnosti její reorganizace, položila mu řadu otázek, posoudila předložené písemné materiály (zejména Zprávu o stavu a podmínkách vývoje českého rozhlasu) a po diskusi a tajném hlasování ho na svém 3. zasedání 2. března 1992 zvolila kvalifikovanou většinou a následné v zákonné lhůtě jej jmenovala. Termín jmenování, stanovený zákonem, neumožňoval vypsání veřejného výběrového řízení či konkursu na místo generálního ředitele.

Po jmenování generálního ředitele ČRo schválila Rada Českého rozhlasu svůj Jednací řád a zvolila předsednictvo ve složení: předseda: MUDr. Zdeněk Susa, místopředsedové: Mgr. Helena Klímová, Jaroslav Pochmon. Mgr. Helena Klímová byla poté (26. 4. 1992) zvolena i tiskovou mluvčí Rady Českého rozhlasu.

Na svém 4. zasedání se Rada poprvé sešla s vedoucími pracovníky ČRo a na následujícím zasedání (6. 4.) se setkala s řediteli regionálních studií. V otázce programové skladby byly jednotlivým členům Rady obvykle ve vztahu k jejich odbornosti a zájmu určeny okruhy, kterým mají v oblasti úrovně programu a vysílání věnovat zvýšenou pozornost. Během roku 1992 se pak většina členů Rady jako pozorovatelé podílela na práci pracovních skupin, vytvořených vedením rozhlasu k řešení souboru určitých problémů. Jedná se o tyto pracovní skupiny: pro archiv a programové fondy, vysílání pro menšiny, pro jazykovou kulturu, pro publicistiku a zpravodajství, pro Statut a Chartu ČRo a k otázkám činnosti hudebních těles.

Vedle povinnosti jmenovat generálního ředitele českého rozhlasu má Rada Českého rozhlasu povinnost jmenovat na návrh generálního ředitele ředitele regionálních studií. Na 8. zasedání dne 8. června 1992 Rada na návrh generálního ředitele odvolala z funkce ředitele regionálního studia v Plzni Františka Fabiana a na svém 15. zasedání dne 9. listopadu 1992 jmenovala na základě výsledku konkursu a doporučení generálního ředitele novým ředitelem regionálního studia v Plzni pana Vladimíra Baka.

Pravidelnou součástí takřka všech zasedání Rady byly zprávy generálního ředitele o aktuálních problémech rozhlasu. V podstatě pravidelná přímá účast generálního ředitele na části jednotlivých zasedání byla zároveň příležitostí odpovídat na dotazy a podněty jednotlivých členů Rady.

V průběhu roku 1992 nemusela Rada řešit žádnou stížnost týkající se generálního ředitele českého rozhlasu.

Kontakty Rady Českého rozhlasu

Rada Českého rozhlasu, resp. její zástupci, byla třikrát pozvána na zasedání Komise ČNR pro sdělovací prostředky, jedenkrát byli její členové pozváni do Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání a jedenkrát do Rady české republiky pro rozhlasové a televizní vysílání.

Dne 14. 10. 1992 se sešla na společném zasedání Rada České televize a Rada Českého rozhlasu. Na své další zasedání pozvala Rada českého rozhlasu p. Ivana Medka, předsedu Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Předseda Rady Českého rozhlasu se sešel s předsedou Rady Slovenského rozhlasu, účastnil se schůze Svazu rozhlasových tvůrců a navštívil předsednictvo odborové organizace pracovníků rozhlasu. Členové Rady se také neformálně scházeli s rozhlasovými tvůrci a pracovníky rozhlasu.

2. Kontrola programu Českého rozhlasu

Rada českého rozhlasu v souladu se zákonem a svým Jednacím řádem věnovala prvořadou pozornost tvorbě a šíření programu ČRo.

Zásadní skutečností, zkvalitňující tvorbu programu v českém rozhlase, bylo zrušení systému hlavních redakcí a zavedení systému okruhového jako součást celkové reorganizace českého rozhlasu.

V souladu s § Z zákona o českém rozhlase byla zřízena hlavní redakce zpravodajství, která do té doby v českém rozhlase neexistovala. Redakce byla konstituována ve velmi krátkém čase zejména z mladých a začínajících žurnalistů a své úkoly plnila jak na okruhu Praha, tak na stanici Československo. Jistým limitujícím faktorem zpravodajské práce českého rozhlasu, pozůstatkem oné anomálie zmiňované v úvodu zprávy, byla skutečnost, že zpravodajský servis - základní zdroj všech informací - byl až do 32. 12. 1992 součástí Československého rozhlasu.

Vedle - vlastního pravidelního sledování a vyhodnocování programu členy Rady byly periodicky zadávány expertizy sledující program (stanici) v horizontální nebo vertikální linií. Během roku 1992 se Rada seznámila s výsledky celkem devíti odborných expertiz, týkajících se programu českého rozhlasu. Většinu expertiz Rada objednala sama, zčásti přijala expertizy, které zadalo vedení Českého rozhlasu. Čtyři expertizy se týkaly problematiky zpravodajství a publicistiky (z toho tři zadala sama Ráda), jedna otázek národnostních menšin a čtyři expertizy byly průřezové, týkající se celého vysílání v určitém časovém období. Specifickou byla expertiza zadaná Radou v době předvolební kampaně, sledující objektivitu a vyváženost zpravodajství v této době. Výsledek této expertizy byl uspokojivý, úspěšné zvládnutí volební kampaně bez jakýchkoli stížností bylo dokladem zodpovědné práce, profesionality a nadstranickosti pracovníků rozhlasu.

Na základě zhodnocení všech expertiz je možno konstatovat, že byla zjištěna řada nedostatků, nikoli však zásadní povahy. Výhrady expertů se týkaly jednotlivých nepřesností ve zpravodajství, nízké kultury projevu redaktorů a hlasatele, nikoli základního přístupu. V zásadě se neprojevila apriorní zaujatost, politická stranickost, nízká informovanost, snaha rozpoutat řevnivost ve společnosti. Rovněž nebylo zjištěno, že by byla v jakékoli rovině vysílání opomenuta závažná skutečnost. Lze shrnout, že i v této složité situaci a provozních podmínkách představoval Český rozhlas faktor stabilizující.

Vedle sledování programu pomocí expertiz se Rada Zabývala (nikoli však soustavně) také novinovými články, které se dotkly práce rozhlasu a mediální politiky obecně.

Písemné podněty a stížnosti posluchačů na programovou práci rozhlasu a kvalitu vysílání adresované Radě byly zatím zcela ojedinělé. Všemi se Rada zabývala.

Významnou součástí kontroly tvorby a šíření programu byla také účast členů Rady ve speciálních pracovních skupinách, zejména v pracovní komisi pro jazykovou kulturu.

V průběhu roku bylo zahájeno vysílání pro menšinu německou a na základě konkrétní iniciativy členů Rady bylo zahájeno koncem listopadu 1992 i pro menšinu romskou vedle již existujícího vysílání v polštině. K 1. lednu 1993 byla pak nově zřízena redakce Vysílání pro národnostní menšiny a v jejím rámci bylo připraveno vysílání ve slovenském jazyce pro slovenskou menšinu žijící v české republice, které je v současné době těsně před zahájením. Současné bylo 2. ledna 1993 zahájeno vysílání ve slovenském jazyce v rámci zahraniční služby. Uvedenými skutečnostmi je naplňována litera zákona o českém rozhlasu hovořícího v § 2 o rozvíjení kultury identity národnostních a etnických menšin v české republice.

Činnost zahájila také redakce dopravního zpravodajství. Někteří členové Rady sledovali i rozvíjejí se vysílání pro zdravotně postižené občany.

Na zasedání Rady 21. září bylo posuzováno nové vysílací schéma stanice Vltava. Po rozsáhlé diskusi bylo konstatováno že její Programová struktura plně odpovídá profilu kvalitních, stanic vyspělých zemí.

Dosavadní zkušenost a vývojový trend programové skladby vysílání vysvětluje zásadní materiál "Hlavní programové.zásady českého rozhlasu", který (v návrhu) tvoří přílohu této zprávy.

Významným ukazatelem zájmu občanů o vysílání českého rozhlasu Je výzkum poslechovosti. Tento ukazatel je zvlášť důležitý při rostoucím počtu privátních stanic ve velkých centrech. Výzkumy ukazují přes kolísání zájmu občana v průběhu roku, zájem o vysíláni Českého rozhlasu neklesá. Trvale vzestupnou tendenci má poslech stanice Praha a Regina. Největší sledovanosti se těší zpravodajsko-publicistické programy a programy rodinného typu, vyznávající tradiční etické a kulturní hodnoty. Objektivní výzkum, dokládá, že i za ztížených podmínek v procesu reorganizace dokázal český rozhlas zaujmout své posluchače. Přehled poslechovosti podle datových zdrojů AISA tvoří jednu z příloh zprávy.

3. Problematika organizace a řízení Českého rozhlasu

Rok 1992 byl klíčový a důležitý především pro náročnost transformace media v podstatě nedemokratického typu do podoby moderní veřejnoprávní instituce. Součástí této transformace byla delimitace majetku mezi československým a českým rozhlasem a zahájení postupné reorganizace českého rozhlasu, vše při nepřerušeném vysílání, zachování jeho kvality a v rostoucím prostředí zdravé konkurence privátního vysílání. Hlavním cílem reorganizace bylo přizpůsobit organizační struktury potřebám programu a zracionalizovat řízení celého organismu. V rámci reorganizace se snižoval počet pracovníků a byl zrušen přežilý systém hlavních redakcí a zaveden systém okruhový, v něm jsou podstatné programové, personální a ekonomické pravomoce svěřeny jednotlivým stanicím.

Popsané procesy byly v druhé polovině roku 1992 do určité míry komplikovány pokračující destrukcí federace a nejistotou o budoucnost československého rozhlasu, zejména jeho pokusy připravit privatizaci československého rozhlasu, případně vytvořit druhého provozovatele rozhlasového vysílání ze zákona. Rada Českého rozhlasu k výše uvedeným skutečnostem zaujímala zásadní stanovisko vycházející z principu zákona, podle kterého má Český rozhlas povinnost šířit rozhlasové programy na celém území České republiky. Zákon o některých opatřeních v oblasti rozhlasu a televize, přijatý v noci 22. 12. 1992 " řadu nastolených problémů řešil, na druhé straně však postavil český rozhlas před některé velmi náročné úkoly:

* uvést do plného provozu k 1. 1. 1993 zpravodajsko-publicistický okruh,

* převzít a provozovat 1. 1. 1993 zahraniční vysílání,

* převzít a zajistit před poškozením, ztrátou či zneužitím rozsáhlý majetek Československého rozhlasu včetně rozestavěného rozhlasového střediska v Praze na Pankráci.

Základní programové úkoly, včetně vazeb s tím souvisejí cích, se díky mimořádnému úsilí pracovníků podařilo zvládnout, problém rozestavěného střediska na Pankráci je řešitelný ve spolupráci s Parlamentem a vládou české republiky.

Specifickým problémem reorganizace byla otázka hudebních těles, jejichž počet v Českém rozhlase byl ve srovnání s jinými zeměmi zcela unikátní (celkem sedm). Důvody k redukcí počtu hudebních těles na dva se pohybovaly nejen v oblasti ekonomické (roční náklady 35 mil. Kčs), ale i programové. Podle názoru Rady Českého rozhlasu byl problém uspokojivě vyřešen tak, že s pěti hudebními tělesy byly uzavřeny smlouvy o spolupráci umožňující jejich další existenci mimo organizační strukturu rozhlasu.

Náročná reorganizace vedoucí k redukci počtu pracovníků přirozené vyvolávala protitlaky proti tomuto procesu. Rada Českého rozhlasu, přesvědčena o správnosti a účelnosti tohoto procesu svou většinou generálního ředitele v jeho úsilí podporoval. Všechna vedoucí místa byla obsazena bez konkursu na dobu urči tou s tím, že s generálním ředitelem bylo dojednáno, že konkursy proběhnou do konce I. pololetí roku 1993. V souvislosti s rezignací generálního ředitele dr. J. Mejstříka, přijaté Radou 26. března 1993, rozhodla Rada o vypsání výběrového řízení na místo nového generálního ředitele Českého rozhlasu. Obsazení vedoucích míst bude záležitostí budoucího vedení českého rozhlasu:

Zvláštní pozornost je třeba také věnovat budoucnosti regionálních.studií. Ve sledovaném období došlo ve všech regionálních studiích ke značnému nárůstu vyrobených a odvysílaných pořadů. Tato tendence výrazně koresponduje se snah o rozvoj regionů a vyplývá z ní nutnost posílit pozice regionálních studií.

4. Kontrola hospodaření Českého rozhlasu

Rok 1992 byl pro český rozhlas zcela atypický i po hospodářské stránce český rozhlas vznikl ze zákona k Z. lednu 1992, avšak delimitační dohody s československým rozhlasem byly uzavřeny až v březnu 1993. Pracovní úsilí, které bylo věnováno delimitaci, mělo jen krátkodobý efekt, protože k 31. 12. 1992 československý rozhlas zanikl a ze dvou organizací, rozdělených na devět měsíců, vznikl opět organismus jeden. Práce a problémy spojené s tímto opětovným sjednocením citelně zatížily rozhlas i do roku 1993. Zcela samostatnou částí těchto obtíží je rozestavěná budova rozhlasového střediska na Pankráci.

Po dílčí pololetní kontrole, provedené v září 1992 a periodických informacích na zasedáních Rady byl pověřen vypracováním posudku účetních výkazů českého rozhlasu za rok 1992 auditor dr. Luboš Holý. Posudek upozornil na jednotlivé výkaznické nedostatky ale celkový metodický postup, uplatňovaný ekonomickým úsekem českého rozhlasu zhodnotil kladně. Auditor konstatuje, že ve vnitřní ekonomické politice rozhlasu se jeví jisté kolísání, uplatňuje se záměr podřídit vnitřní ekonomiku rozhlasu zásadám pro podnikatelské subjekty, současně ale přetrvávají určité zvyklosti a uplatňování pravidel pro organizace příspěvkové. Podstatu tohoto kolísání neřeší důsledně ani zvláštní zákon o českém rozhlasu.

5. Výhledy další činnosti Českého rozhlasu

Předpokládanou stabilizaci v činnosti českého rozhlasu v roce 1993 a dokončení reorganizace do určité míry časově ovlivní rezignace dr. J. Mejstříka na funkci generálního ředitele, přijatá Radou 26. 3. 1993. Tuto rezignaci Rada vnímá v širších souvislostech nikoli jako řešení osobních problémů. Je také pravděpodobné, že bude pokračovat odchod části schopných pracovníků rozhlasu do privátních stanic, které nabízejí výrazně lepší platové možnosti. Zostří se konkurenční prostředí pro český rozhlas, což je jev zdravý a vítaný, zhorší se však ekonomické podmínky českého rozhlasu. Na základě dosavadní zkušenosti je zřejmé, že bude třeba zdokonalit vnější kontrolu českého rozhlasu, což je základní úkol Rady. Rada se bude muset v mnohem větší míře soustředit na otázky programové skladby. Od 1. 4. 1993 Rada vyřešila otázku pravidelného styku členů Rady s veřejností přítomností člena Rady na stálém sekretariátě v pravidelném čase.

Zvýšená pozornost bude v roce 1993 věnována rozpadu českého rozhlasu. Vzhledem k tomu, že je plánován jako ztrátový (při předpokladu neměnnosti dosavadní výše koncesionářských poplatků budou uskutečňovány pravidelné kontroly všech základních ekonomických ukazatel auditorskou formou v kratších intervalech.

Řešení některých úkolů přesahuje kompetence a možnosti českého rozhlasu a Rady českého rozhlasu. Jde zejména a tyto otázky:

- přijetí zákona o neziskových organizacích,

- řešení otázky monopolu spojů pro šíření signálu (poplatky spojům za šíření signálu činí cca 52 % rozpočtu celého ČRo, což nemá v jiných zemích obdoby),

- možnost ovlivňování výběru koncesionářských poplatků s cílem zastavit jejich pokles,

- řešení otázky rozestavěného rozhlasového střediska Pankrác na vládní úrovni (včetně kontrolního aspektu Předchozích iniciativ československého rozhlasu),

- řešení otázky regionálních studií a regionálních vysílání takovým způsobem, aby byla ve všech regionech zachována možnost slyšet stanice okruh Praha, Vltava a Radiožurnál,

- přiznání statutu Národní fonotéky archivu českého rozhlasu Parlamentem nebo jiným k tomu zmocněným orgánem, - vytvořit možnost pro zřízení dalších regionálních studií (Olomouc),

- nahradit Komisi pro sdělovací prostředky výběru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Komisí pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny,

- systémově provázat činnost Rad Českého rozhlasu a České televize s Komisí pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny a Radou české republiky pro rozhlasové a televizní vysílání,

- novelizovat zákon č. 468/1991 o provozování rozhlasového a televizního vysílání.

V Praze 5. dubna 1992
 
Rada Českého rozhlasu
 
předseda


Seznam příloh

1. Zpráva o činnosti českého rozhlasu v roce 1992 s výhledem na rok 1993

2. Ekonomický rozbor českého rozhlasu za rok 1992

3. Přehled hlavních ekonomických ukazatelů ČRo na rok 1993

4. Návrh Prozatímního statutu Českého rozhlasu

5. Hlavní programové zásady českého rozhlasu (návrh)

6. Přehled poslechovosti (podle datových údajů AISA)

7. Jednací řád Rady Českého rozhlasu (ve znění novely z 22. 3. 1993)


 Příloha č. 1

Zpráva o činnosti Českého

rozhlasu v roce 1992 s výhledy

na rok 1993

BŘEZEN 1993


OBSAH:

ÚVOD

ÚTVARY ÚSEKU PROGRAMOVÉHO NÁMĚSTKA GENERÁLNÍHO ŘEDITELE

NEPROGRAMOVÉ ÚTVARY ČESKÉHO ROZHLASU

REGIONÁLNÍ STUDIA ČESKÉHO ROZHLASU

PŘÍLOHY

ÚVOD

Prvním lednem 1992 vznikla po více než padesáti letech organizace s názvem Český rozhlas. Tato rozhlasová organizace vznikla především v důsledku postupného rozpadu federace oddělením a delimitací z Československého rozhlasu. Tímto krokem se nejen navázalo na letitou tradici, ale také se tím částečně napravila "federální anomálie", v níž Československý rozhlas byl současně rozhlasem českým.

Delimitace majetku provedená na základě zákona mezi Československý a Český rozhlas k 31. 3. 1992 však jen prohloubila nenormální a nefunkční stav; z jednoho rozhlasového organismu byly vytvořeny dva právní subjekty, které však nemohly jeden bez druhého existovat. Jednotlivé útvary byly rozděleny mezi oba rozhlasy s tím, že si vzájemně poskytovaly úplatné služby. Tento stav přinesl řadu potíží vyplývajících především z toho, že Československý rozhlas byl jako státní organizace dotován ze státního rozpočtu, kdežto nově vzniklý Český rozhlas toliko z koncesionářských poplatků.

Krátce po delimitaci zahájil český rozhlas intenzivní prací na reorganizaci. Hlavní cíle reorganizace byly:

- přizpůsobení organizační struktury potřebám programu,

- racionalizace řízení,

- v neposlední řadě i redukce počtu pracovníků.

Stručně řečeno, šlo o transformaci někdejšího media do podoby moderní veřejnoprávní instituce. V rámci reorganizace došlo ke snížení počtu pracovníků, tento proces však bude dále pokračovat. Byl zrušen přežilý systém hlavních redakcí a zaveden systém okruhový, ve kterém jsou důležité programové, personální a ekonomické pravomoce svěřeny jednotlivým stanicím.

V souladu s § 2 zákona o Českém rozhlase byla zřízena hlavní redakce zpravodajství, která do té doby v Českém rozhlase neexistovala. Tato redakce byla konstituována ve velmi krátkém čase, zejména z mladých a začínajících žurnalistů, a v daných podmínkách velmi dobře plnila své úkoly na stanici Praha, ale též na stanici Československo. Limitujícím faktorem, však byla zpravodajská směna - zdroj všech informací - která byla součástí Československého rozhlasu.

V průběhu roku bylo rovněž konstituováno vysílání pro německou a romskou menšinu (vedle již existujícího vysílání v polštině) a redakce dopravního zpravodajství Popisované procesy ve druhé polovině roku byly značně zkomplikovány pokračující destrukcí federace. Jedním z důsledků tohoto procesu byly též pokusy připravit privatizaci Československého rozhlasu, což by mělo velmi vážné důsledky pro další existenci. Tyto aktivity, jakož i nejistota ohledně osudu pracovníků Československého rozhlasu po zániku federace, to vše zvyšovalo napětí a nervozitu jednotlivých pracovníků. Pozdější tendence k vytvoření druhého provozovatele rozhlasového vysílání ze zákona tento stav jen umocnila.

Současně v posledních měsících roku vyvrcholilo mnohoměsíční úsilí směřující k omezení počtu hudebních těles provozovaných a financovaných Českým rozhlasem (celkem 7). Důvody k tomuto kroku spočívaly jak v oblasti ekonomické (roční náklady 35 mil. i ale i programové. Navíc počtem svých těles byl Český rozhlas naprosto unikátní. S tělesy byly uzavřeny smlouvy o spolupráci umožňující jejich další existenci mimo organizační strukturu rozhlasu.

Dne 22. 12. 1992 v pozdních nočních hodinách byl schválen zákon o některých opatřeních v oblasti rozhlasu a televize. Tento zákon postavil Český rozhlas před nesmírně náročný úkol:

Uvést do plného provozu k 1. 1. 1993 zpravodajsko - publicistický okruh, převzít a provozovat k 1. 1. 1993 zahraniční vysílání, převzít a zajistit poškozením či ztrátou rozsáhlý majetek Československého rozhlasu včetně rozestavěného rozhlasového střediska v Praze na Pankráci.

Tyto úkoly mimo jiné zahrnovaly uzavření několika set pracovních smluv, převzetí velkého počtu místností a několika tisíc různých předmětů. Tento úkol se díky ohromnému úsilí pracovníků podařilo zvládnout. Současně bylo k 1. 1. připraveno a spuštěno v rámci zahraniční služby vysílání ve slovenském jazyce. Před spuštěním je rovněž vysílání ve slovenském jazyce pro slovenskou menšinu žijící v České republice.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat regionálním studiím Českého rozhlasu sledovaném období ve všech regionálních studiích ke značnému nárůstu vyrobených a odvysílaných pořadů. Tato tendence vyplývá z posílení pozice regionálních studií, vak také potřebou rozvoje regionů. Svou roli však sehrává i konkurenční blok soukromých rozhlasových stanic. Citelný je zvyšující se tlak na uplatnění regionální rozhlasové tvorby na celoplošných vysílacích okruzích Českého rozhlasu. Pochopitelně je třeba vidět značné rozdíly mezí jednotlivými studii (počet zaměstnanců RS se pohybuje od několika zaměstnanců (RS Ústí nad Labem) až k několika stům (RS Brno). Tyto rozdíly jsou dány historicky a bude třeba zvážit perspektivy dalšího rozvoje těchto studií v závislosti na územním členění České republiky. Zejména je třeba zvážit otázku zřízení regionálního studia v Olomouci.

ÚTVARY ÚSEKU PROGRAMOVÉHO

NÁMĚSTKA GENERÁLNÍHO ŘEDITELE

I. Stanice Praha

1. Přehled vývoje od května 1992

Stanice Praha byla ustavena v květnu 1992 v rámci reorganizace Českého rozhlasu. Během léta byl konstituován aparát stanice s cílem udržet jej co nejdéle na pokud možno nejnižším počtu pracovníků. Tento trend se podařilo udržet až do dnešního dne, kdy stanice Praha postupně přebrala jednotlivé činnosti spojené s jejím chodem, aniž by to znamenalo současně nárůst pracovníků.

Základním programovým cílem bylo vytvořit moderní rodinný rozhlas s respektováním starších posluchačů a jejich konzervativních návyků, při tom však uspokojovat zájmy a potřeby všech vrstev obyvatelstva a to nikoliv permanentním způsobem, ale vytvářením specializovaných pořadů tak, aby si každý posluchač mohl najít svůj ostrůvek, který je určen jen pro něj (a to včetně menšin). Současně Prahu chápeme jako národní okruh, který musí plně.respektovat zájmy a potřeby jednotlivých regionů České republiky. Do celkových programových trendů zapadá i záměr pěstovat dobrou spolupráci jak se Slovenským rozhlasem, tak i s rozhlasy sousedních zemí (zejména SRN a Rakousko).

S tímto východiskem jsme začali zodpovědně pracovat na novém programovém schématu, u něhož jsme si byli vědomi, že posluchač Prahy je většinou konzervativní proto jakékoliv změny schématu je třeba udělat uvážlivě a nikoliv jen na krátkou dobu. Vytvořili jsme celkem pět variant schématu. Pracovali jsme v úzké kooperaci s výrobními odbornými redakcemi, s dramaturgy v regionech a dalšími odbornými poradci (v současné době předkládáme pátou a věříme, že už definitivní variantu schématu). Byli jsme do značné míry handicapováni neujasněným osudem Českého rozhlasu (kolik vysílacích sítí, kolik stanic atd.).

Abychom neztráceli čas, zaměřili jsme se v tomto období na zmenšování administrativního aparátu, na modernizaci administrativních vztahů, na odbourávání bezduchého schvalování pouhých titulků při absenci zájmu o skutečný program a na základní koncepční otázky moderního řízení stanice. Formou několika kroků byl postupně odstraňován mechanismus zbytečných mezičlánků, byla posílena zodpovědnost moderátora a technika na vysílacím pracovišti (naopak jako nadbytečná byla zrušena úloha programového inspektora na vysílacím pracovišti). Byly odstraněny zbytečné reziduální mezičlánky v bývalé Hlavní redakci programu (později INFOS) a vytvořeny přímé vztahy mezi stanicí a redakcemi, fonotékou, vysílacím pracovištěm a technikou vůbec a pod. Byly zjednodušeny programové dokumenty, probíhá (a zdá se, že úspěšně) přechod na komunikaci jen prostřednictvím počítačů, což vytváří značné materiálové a časové úspory (opatření lidskou energií nemluvě). Stanice Praha ve velmi krátké době vybudovala malý, ale dynamický kolektiv, v němž jsou kumulovány funkce, v němž se jednotlivci dovedou zastoupit, takže odpadá zdvojování postů a pod.

Lze v této souvislosti ocenit zájem redakcí a zejména provozních pracovníků na zjednodušení programově-provozní spolupráce i ochotu přejít v tomto ohledu na počítače. Řada pracovníků svou vstřícností pomohla urychlit tento proces, což znamenalo možnost převedení některých činností INFOSu na stanici Praha bez nárůstu pracovníků. Škod že není dostatek počítačů a že gramotnost zaměstnanců v tomto ohledu vykazuje kolísavou úroveň. Lze snad v této souvislosti konstatovat, že tlak, který stanice Praha činila v ohledu na redakce způsobil zvýšený zájem o získání kvalifikace při práci s počítači.

2. Současný stav

V současné době má stanice Praha vedle šéfredaktora dva dramaturgy, tři programové provozní pracovnice, čtyři ekonomky a čtyři moderátory - hlasatele. Postupně odešli inspektoři vysílání, aniž byli nahrazeni. Stanice plně zajišťuje dlouhodobé i krátké plánování pořadů, dramaturgickou a programově koncepční práci, přípravu podkladů pro časopis, veškerou propagaci pořadů ať na vlastní stanici, tak i v tisku, podklady pro fonotéku, vysílací pracoviště atd. Od 1. ledna pod stanici přešly i některé redakce, u nichž bude postupně docházet k prověřování stavu a postupné reorganizaci. Velice rychlou proměnou jako první prošla redakce dobrého jitra, která byla výrazně redukována a která odhalila určité rezervy, které jsou nyní využívány. Jsou zvažovány veškeré ekonomické a programové možnosti stanice (v současné době se upravuje rozpočet stanice a připravují ekonomická pravidla hry ve vztahu stanice-výrobce). V tomto ohledu bylo připraveno schéma (varianta 5), které řeší možnou fúzi stanice Praha se společným okruhem Regina. Výhody této fúze by byly nejen ekonomické (odhadem cca 5 milionů), ale i programu obou: Okruhů se vybírá jen to nejlepší). Díky této fúzi získá značně nejen rozhlas posluchač (klientela Prahy a Reginy je podobná, oba programy jsou přijatelné i pro RPD atd.). V této fázi vývoje se nacházíme v období doladění programu stanice Praha a v přípravě další viny reorganizace.

3: Výhledy

Vedení stanice musí v programové práci v roce 1993 postupně dotvořit programové schéma a započít s jeho realizací; vybudovat podmínky pro vlastní zpravodajské a publicistické pořady stanice Praha, zejména pokud jde o komentáře, najít vyváženou dramaturgickou polohu pro žánrové naplnění stanice.

S programovými úkoly úzce souvisejí personální otázky. Znamená to přehledat pro stanici Praha novinářské osobnosti, které by výraznějším způsobem o program stanice; působit na zvyšování kvalifikace moderátorů. Z ekonomického hlediska pokračovat v redukci týmů tak, aby jejich počet odpovídal programovým úkolům stanice. V návaznosti na technický rozvoj najít cesty ke zvýšení počítačové gramotnosti pracovníků stanice.

Zajištění předchozích úkolů musí odpovídat i řešení organizačních otázek chtít dobudovat řídící systém tak, aby odpovídal moderním formám manažerské práce a byl spíš hledáním cest než stavěním překážek. Otázky řízení chápe vedení stanice jako schopnost organizovat čas a zdroje.

Další úkoly související se stanicí: komerční a vydavatelská činnost jakožto zdroj dodatečných příjmů a posílení image stanice.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP