ve věci novelizace vyhlášky ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy České
republiky č. 353/1991 Sb. o soukromých školách
Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Evy Fischerové na ministra
školství, mládeže a tělovýchovy
Petra Piťhu. Interpelace je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
pana Milana Uhdeho, PhDr.
předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky
Vážený pane ministře,
ve smyslu zákona o jednacím řádu
České národní rady se na Vás
obracím s interpelací ve věci "Novelizace
Vyhlášky č. 353/91 Sb. MŠMT ČR
o soukromých školách".
Doba po listopadu 1989 přinesla do našeho školství
mnoho změn. Jednou z nejvýraznějších
je zrušení dřívějšího
monopolu státu na poskytování vzdělání
dětem a občanům a umožnění
soukromých aktivit v této oblasti s cílem
vnést do školství pomocí tržních
principů i zvýšenou kvalitu. Ačkoliv
byla přijata řada legislativních opatření
snažících se vnést řád
a pravidla do soukromého školství, níže
zmíněný případ svědčí
o nutnosti dalších úprav.
Ve Frenštátě pod Radhoštěm -
Trojanovicích byla v r. 1991 zřízena "Střední
škola podnikatelská" jako soukromá škola.
Do sítě škol byla zařazena od 1. 9.
1991 a následně též od 1. 9. 1992. Tato
škola prošla složitým a rozporuplným
vývojem. Nedokonalá organizace, časté
personální změny, ekonomické problémy
spojené s nepřidělováním dotací
na ubytování a stravování pro žáky
soukromých škol a následné spory rodičů
žáků s majitelem školy a do 4. 11. 1992
s ředitelem v jedné osobě, Mgr. Josefem Dolákem,
vyvrcholily v listopadu 1992 žádostí Rady rodičů
o inspekci školy Českou školní inspekcí.
Na základě výsledků této inspekce
provedené 3. 12. 1992 byla pak "Střední
škola podnikatelská" rozhodnutím Vašeho
ministerstva, odboru 23 v Olomouci ze dne 4. 2. 1993 vyřazena
ze sítě škol. Další podrobnosti
jsou Vašemu ministerstvu jistě dobře známy.
Případ vzbudil pozornost i u sdělovacích
prostředků a díky iniciativě rodičů
žáků a následně i pomoci místních
orgánů a škol ve Frenštátě
pod Radhoštěm byl, jak se zatím zdá,
vyřešen. Zůstal však nesporně špatný
dojem u žáků školy, jejich rodičů
i veřejnosti z hlediska pohledu na funkčnost školství
jako takového. Naskýtá se otázka,
zda bylo možno celé situaci předejít
tak, aby nevznikal obecný dojem, že státní
zpráva ve školství nepracuje dobře,
a státní dotace, a tedy peníze daňových
poplatníků, jsou v soukromých školách
špatně využívány.
Ponecháme-li stranou problémy vznikající
neposkytováním dotací na ubytování
a stravování žáků soukromých
škol, které budou v dohledné době pravděpodobně
vyřešeny, dostáváme se nutně
k samotnému zřizování soukromých
škol a jejich zařazování do sítě
škol.
Otázkou zřizování soukromých
škol a posuzováním příslušných
legislativních předpisů se tato interpelace
nezabývá.
Zařazování soukromých škol
do sítě škol řeší Vyhláška
č. 353/91 Sb. MŠMT ČR o soukromých školách
/viz § 2, 3, 4/ a důkladný pohled do ní
ve světle výše jmenovanému případu
odhaluje řadu z mého pohledu vážných
nedostatků:
a) celkově neosobní způsob rozhodování,
kdy není požadováno, aby žádost
o zařazení soukromé školy do sítě
škol byl samotný žadatel nucen projednat osobně
a komisionelně, např. na příslušném
školském úřadě za účasti
zástupce ministerstva. Tento fakt je vzhledem k tomu, že
státní dotace přidělované na
chod takovéto školy dosahují částky
řádově v miliónech Kč, naprosto
nepochopitelný. Žádost o půjčku
pouhých 10000 Kč u banky musí obyčejný
občan projednat osobně a zde se o stonásobně
větších hodnotách rozhoduje jen administrativně.
b) součástí řízení
není vyjádření České
školní inspekce ke stavu školy bezprostředně
před podáním žádosti o zařazení
do sítě škol.
c) není vyžadováno, aby byl k žádosti
předložen v nějaké formě organizační
řád školy, podle kterého by se dalo
posoudit, jak je zajištěn běžný
provoz školy.
d) není položen dostatečný důraz
na odpovědné posouzení odborných,
pedagogických a morálních schopností
a vlastností ředitele školy, zjištěných
např. formou doložení životopisu a dosavadní
praxe.
e) není vůbec řešena otázka
zdravotní způsobilosti ředitele školy
pro výkon této funkce.
f) není vyloučeno spojení výkonu
funkcí zřizovatele i ředitele školy
jednou osobou v případě zřizovatele
jako fyzické osoby. domnívám se, že
je tím prakticky porušován § 51, odst.
2 Zákona č. 29/84 Sb. O soustavě základních
a středních škol ve znění pozdějších
předpisů, kde se praví, že pedagogický
pracovník - a tím i ředitel školy -
je povinen se na svou práci svědomitě připravovat
a dále se vzdělávat.
Máme signály, že výše zmíněný
případ "Soukromé školy podnikatelské"
není ojedinělý. Je třeba vytvořit
takový stav rozhodování, kdy do sítě
škol nebude zařazena žádná soukromá
škola, která nebude alespoň na úrovni
školy státní.
Vznáším proto na Vás, pane ministře,
následující otázky:
1) Zahrne MŠMT ČR řešení výše
uvedených nedostatků do připravované
novely Vyhlášky č. 353/91 Sb. MŠMT ČR
o soukromých školách?
2) Vezme MŠMT ČR v úvahu výše
uvedené nedostatky už při posuzování
letošních žádostí o zařazení
do sítě škol do té míry, aby
bylo zajištěno, že státní dotace
půjdou do správných rukou?