Ústavní soud se
skládá z předsedy, dvou místopředsedů
a dalších soudců.
Prezident republiky jmenuje ze
soudců Ústavního soudu (dále jen "soudce")
předsedu a dva místopředsedy Ústavního
soudu (čl. 62 písm. e) Ústavy České
republiky (dále jen "Ústava")).
/1/ Předseda Ústavního
soudu
a) zastupuje Ústavní soud,
b) vykonává správu Ústavního
soudu,
c) svolává zasedání
pléna Ústavního soudu (dále jen "plénum")
a řídí jeho jednání,
d) jmenuje předsedy senátů
Ústavního soudu (dále jen "senát"),
e) plní další úkoly, které mu
ukládá zákon.
/2/ Nepřítomného
předsedu Ústavního soudu zastupují
místopředsedové Ústavního soudu
v rozsahu a pořadí stanoveném plénem.
/3/ Předseda Ústavního
soudu může se souhlasem pléna pověřit
místopředsedy trvalým plněním
některých svých úkolů.
/1/ Funkce soudce je veřejnou
funkcí.
/2/ Soudce nelze stíhat
pro přestupek ani jiný správní delikt.
/3/ Výkon funkce soudce
je neslučitelný s jinou placenou funkcí nebo
jinou výdělečnou činností,
s výjimkou správy vlastního majetku, činnosti
vědecké, pedagogické, literární
a umělecké, pokud taková činnost není
na újmu funkce soudce, jejího významu a důstojnosti
a neohrožuje důvěru v nezávislost a
nestrannost rozhodováni Ústavního
soudu.
/4/ Výkon funkce soudce
je neslučitelný též s členstvím
v politické straně nebo v politickém hnutí.
Soudce je povinen zachovávat
mlčenlivost o věcech, o kterých se dozvěděl
v souvislosti s výkonem soudcovské funkce. Tato
povinnost trvá i po zániku soudcovské
funkce.
/1/ Před jmenováním
soudce prezident republiky písemně oznámí
Senátu, koho hodlá soudcem jmenovat, a vyžádá
si od Senátu ke jmenování soudce souhlas.
/2/ Jestliže se Senát
do 60 dnů po doručení oznámení
prezidenta republiky podle odstavce 1 neusnese, že se jmenováním
soudce souhlasí nebo nesouhlasí, platí, že
ke jmenování dal. souhlas.
/1/ Soudce se může
své funkce vzdát; funkce soudce zaniká dnem
následujícím po dni, v němž bylo
oznámení o vzdání se funkce doručeno
prezidentu republiky.
/2/ Funkce soudce dále zaniká:
a) uplynutím doby, na kterou byl soudcem jmenován,
b) dnem, kdy soudce přestal
být volitelný do Senátu,
c) dnem právní moci
rozsudku, kterým byl soudce odsouzen pro trestný
čin spáchaný úmyslně,
d) odvoláním.
/3/ Prezident republiky soudce
odvolá, pokud to navrhne Ústavní soud vzhledem
k výsledkům kárného řízení,
které bylo proti soudci vedeno,nebo proto, že soudce
vykonává funkci, která je neslučitelná
s funkcí soudce, nebo proto, že je členem politické
strany nebo politického hnutí, anebo proto, že
se soudce déle než jeden rok nezúčastňuje
jednání Ústavního soudu.
/4/ Uvolní-li se místo
soudce, protože jeho funkce podle odstavce 2 zanikla, nebo
usnese-li se Ústavní soud na návrhu, aby
byl soudce ze své funkce podle odstavce 3 odvolán,
sdělí to předseda Ústavního
soudu neprodleně prezidentu republiky.
/1/ Každému soudci
je jmenován alespoň jeden asistent.
/2/ Asistenta soudce jmenuje a
odvolává předseda Ústavního
soudu na návrh soudce, jehož má být
asistentem.
/1/ Asistentem soudce může
být jmenován občan České republiky,
který je způsobilý k právním
úkonům, je bezúhonný, dosáhl
věku 35 let a jeho zkušenosti a morální
vlastnosti dávají záruku, že bude tuto
funkci řádně vykonávat. Musí
mít úplné vysokoškolské právnické
vzdělání a být nejméně
10 let činný v právnickém povolání.
/2/ Asistent soudce se může
své funkce vzdát; funkce asistenta soudce zaniká
dnem následujícím po dni, v němž
bylo oznámení o vzdání se funkce doručeno
předsedovi Ústavního soudu.
/3/ Funkce asistenta soudce dále zaniká
a) zánikem funkce soudce,
jehož asistentem byl jmenován,
b) dnem právní moci
rozsudku, kterým byl asistent soudce odsouzen pro trestný
čin spáchaný úmyslně,
c) odvoláním.
Postavení soudců
a asistentů soudců v pracovních vztazích
Na pracovní vztahy vyplývající z funkce
soudce a asistenta soudce se vztahují ustanovení
zákoníku práce, pokud tento zákon
nestanoví jinak.
/1/ Plénum je složeno
ze všech soudců.Pokud tento zákon nestanoví
jinak, může jednat a usnášet se, je-li
přítomno alespoň 10 soudců.
/2/ V plénu Ústavní soud rozhoduje:
a) o zrušení zákonů
(čl.87 odst. 1 písm.a) Ústavy),
b) o zrušení jiných
právních předpisů (čl.87 odst.
1 písm. b) Ústavy) v případech podle
§ 66 a § 79,
c) o ústavní žalobě
Senátu proti prezidentu republiky (čl. 87 odst.
1 písm. g) Ústavy),
d) o návrhu prezidenta
republiky na zrušení usnesení Poslanecké
sněmovny a Senátu podle čl. 66 Ústavy
(čl. 87 odst. 1 písm. h) Ústavy),
e) o tom, zda rozhodnutí
o rozpuštění politické strany nebo jiné
rozhodnutí týkající se činnosti
politické strany je ve shodě s ústavními
nebo jinými zákony (čl. 87 odst. 1 písm.
j) Ústavy),
f) v ostatních věcech
podle čl. 87 odst. 1 Ústavy, pokud senát
nerozhodl, protože žádný z návrhů
na rozhodnutí nezískal většinu hlasů
(§ 22 odst. 1),
g) o stanovisku k právnímu názoru senátu,
které se odchyluje od právního názoru
Ústavního soudu, vysloveného v nálezu
(§ 24),
h) o úpravě svých
vnitřních poměrů,
i) o ustavení senátů
a o pravidlech rozdělení agendy mezi ně.
Zasedání pléna
svolává, pořad jednání určuje
a jednání řídí předseda
ústavního soudu.
/1/ Každý soudce je
oprávněn podat při poradě před
zahájením hlasování návrh na
rozhodnutí.
/2/ Každý soudce je
povinen hlasovat pro některý z návrhů
na rozhodnutí, který byl předložen před
zahájením hlasování.
/3/ Nezíská-li žádný
z návrhů na rozhodnutí potřebnou většinu
(§ 14), hlasování se opakuje s tím,
že před započetím hlasování
se soudci, o jejichž návrzích se hlasovalo,
vyjádří, zda na svých návrzích
setrvávají; soudci mohou předložit jiné
návrhy na rozhodnutí.
/4/ Jestliže postupem podle
odstavců 1 až 3 nedojde k přijetí rozhodnutí,
hlasuje se o dvou návrzích, které v předcházejícím
hlasování získaly nejvíce hlasů.
/5/ O zastavení kárného
řízení (§ 139 odst. 1), námitkách
proti rozhodnutí v kárném řízení
(§ 142) a návrhu na odvolání soudce
(§ 143) se hlasuje tajně.
Rozhodnutí pléna
je přijato, jestliže se pro ně vyslovila většina
přítomných soudců. Jde-li však
o rozhodnutí podle čl. 87 odst. 1 písm.g)
nebo h) Ústavy nebo o rozhodnutí přijímané
na základě právního názoru,
který se odchyluje od právního názoru
Ústavního soudu vysloveného v nálezu,
je přijato, jestliže se pro ně vyslovilo
alespoň 9 přítomných soudců.
Soudce, který s rozhodnutím
pléna ve věcech uvedených v § 11 odst.2
písm.a) až g) nebo s jeho odůvodněním
nesouhlasí, má právo, aby na jeho návrh
bylo jeho odlišné stanovisko uvedeno v protokolu o
jednání a aby bylo připojeno k rozhodnutí
s uvedením jeho jména.
/1/ Pro rozhodování
věcí podle čl. 87 odst. 1 Ústavy,
které nepatří do působnosti pléna,
vytváří Ústavní soud ze soudců
čtyři tříčlenné senáty.
/2/ Předseda a místopředsedové
Ústavního soudu nemohou být stálými
členy senátu.
Rozdělení agendy
mezi senáty určí na dobu kalendářního
roku předseda Ústavního soudu rozvrhem práce
podle pravidel stanovených plénem.
/1/ Předsedu senátu
jmenuje předseda Ústavního soudu na dobu
jednoho roku.Soudce nemůže být do této
funkce jmenován ve dvou letech následujících
za sebou.
/2/ Nepřítomného
předsedu senátu zastupuje věkem nejstarší
stálý člen senátu.
/1/ Nepřítomného
člena senátu dočasně zastoupí
soudce, určený pro tento senát rozvrhem práce.
/2/ Zastupujícím
členem senátu může být i předseda
nebo místopředseda Ústavního soudu.
/1/ Zasedání senátu
svolává, pořad jednání určuje
a jednání řídí předseda
senátu.
/2/ Senát je způsobilý
jednat a usnášet se, jsou-li přítomni
všichni jeho členové; usnáší
se většinou hlasů.
/1/ Každý člen
senátu je oprávněn podat při poradě
před zahájením hlasování návrh
na rozhodnutí.
/2/ Každý člen
senátu je povinen hlasovat pro některý z
návrhů na rozhodnutí, který byl předložen
před zahájením hlasování.
/3/ Při hlasování
se postupuje tak, že každý člen senátu
ústně sdělí, se kterým z předložených
návrhů na rozhodnutí souhlasí.
/1/ Nezíská-li postupem
podle § 21 většinu hlasů žádný
z návrhů na rozhodnutí ve věci samé,
postoupí předseda senátu věc bez zbytečného
odkladu k rozhodnutí plénu (§ 11 odst. 2 písm.
f).
/2/ V ostatních věcech
rozhoduje při rovnosti hlasů v senátu hlas
předsedy.
Člen senátu, který
s rozhodnutím senátu ve věci nebo s jeho
odůvodněním nesouhlasí, má
právo, aby na jeho návrh bylo jeho odlišné
stanovisko stručně uvedeno v protokolu o jednáni
a aby bylo připojeno k rozhodnutí s uvedením
jeho jména.
Jestliže senát v souvislosti
se svou rozhodovací činností dospěje
k právnímu názoru, odchylnému od právního
názoru Ústavního soudu vysloveného
v nálezu, předloží otázku k posouzení
plénu. Stanoviskem pléna je senát v dalším
řízení vázán.
Obálku obsahující
protokol o poradě a hlasování může
otevřít předseda Ústavního
soudu pouze se souhlasem pléna ve věci, která
byla postoupena plénu (§ 11 odst.2 písm.f).
Zakazují se shromáždění
[Zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím,
ve znění zákona č. 175/1990 Sb.]
v okruhu 100 m od budov Ústavního soudu nebo od
míst, kde Ústavní soud jedná.
Sídlem Ústavního soudu je Brno.
/1/ Návrh na zahájení
řízení před Ústavním
soudem může podat ten, komu tento zákon takové
oprávnění přiznává (dále
jen "navrhovatel").
/2/ Řízení
je zahájeno dnem doručení návrhu Ústavnímu
soudu.
/1/ Účastníky
řízení jsou navrhovatel a ti, o nichž
to stanoví tento zákon.
/2/ Vedlejšími účastníky
řízení jsou ti, kterým toto postavení
tento zákon přiznává, pokud se tohoto
postavení nevzdají. Mají v řízení
stejná práva a povinnosti jako účastníci.
/3/ Vznikly-li pochybnosti o tom,
zda je někdo vedlejším účastníkem,
rozhodne Ústavní soud usnesením.
/4/ Je-li účastníkem
nebo vedlejším účastníkem řízení
před Ústavním soudem soud v souvislostí
se svou rozhodovací činností, rozumí
se jím příslušný senát
nebo samosoudce.
Účastník
nebo vedlejší účastník se může
dát v řízení před Ústavním
soudem zastupovat pouze advokátem. V téže věci
může mít jen jednoho zástupce.
/1/ Fyzické a právnické
osoby jako účastníci nebo jako vedlejší
účastníci řízení před
Ústavním soudem musí být zastoupeny
advokátem.
/2/ Za státní orgán
nebo úřad jedná v řízení
před Ústavním soudem osoba oprávněná
jednat jménem tohoto orgánu nebo úřadu
podle zvláštních předpisů, nestanoví-li
tento zákon jinak. Tím není dotčeno
jeho právo nechat se zastoupit advokátem.
/3/ Za soud jedná předseda
senátu.
/1/ Zástupce účastníka
podle § 30 a § 31 odst. 1 není oprávněn
se dát v řízení před Ústavním
soudem zastoupit dalším zástupcem.
/2/ V plné moci k zastupování
podle § 30 a § 31 odst. 1 musí být výslovně
uvedeno, že je udělena pro zastupování
před Ústavním soudem.
Účastníci
a vedlejší účastníci jsou oprávněni
se vyjádřit k návrhu na zahájení
řízení, dávat podání
Ústavnímu soudu, účastnit se ústního
jednání ve věci, navrhovat důkazy
a být přítomni při dokazování
prováděném mimo ústní jednání.
/1/ V řízení
před Ústavním soudem se užívá
českého jazyka. Fyzické osoby mohou při
ústním jednání nebo jiném osobním
jednání užívat svého mateřského
jazyka.
/2/ Jedná-li účastník
nebo vedlejší účastník, který
je fyzickou osobou, nebo vypovídá-li svědek
nebo znalec před Ústavním soudem v jiném
než českém jazyce, přibere soud tlumočníka;
nemusí tak se souhlasem účastníků
učinit, má-li být výpověď
učiněna ve slovenském jazyce. Přibrání
tlumočníka se uvede v zápise.
/3/ Obdobně soud přibere
tlumočníka, jde-li o osoby hluché, němé
nebo hluchoněmé, nelze-li se s nimi dorozumět
jiným spolehlivým způsobem.
/1/ Návrh na zahájení
řízení se podává písemně
Ústavnímu soudu. Musí z něj být
patrno, kdo jej činí, které věci se
týká a ca sleduje, musí být podepsán
a datován. Návrh má dále obsahovat
pravdivé vylíčení rozhodujících
skutečností, označení důkazů,
jichž se navrhovatel dovolává a musí
z něj být patrno, čeho se navrhovatel domáhá;
návrh musí obsahovat i další náležitosti,
které stanoví tento zákon.
/2/ Návrh na zahájení
řízení se předkládá
v takovém počtu stejnopisů, aby jeden stejnopis
zůstal u soudu a aby každému účastníkovi
nebo vedlejšímu účastníkovi,
kteří byli v návrhu uvedeni, mohl být
doručen rovněž jeden stejnopis.
/1/ Návrh na zahájení
řízení je nepřípustný,
týká-li se věci, o které Ústavní
soud již nálezem rozhodl a v dalších případech
stanovených tímto zákonem.
/2/ Návrh je nepřípustný
i v případě, že Ústavní
soud již v téže věci jedná; podal-li
jej oprávněný navrhovatel, má právo
účastnit se jednání o dříve
podaném návrhu jako vedlejší účastník.
/1/ Soudce je vyloučen
z projednávání a rozhodováni věci,
jestliže se zřetelem na jeho poměr k věci,
účastníkům, vedlejším
účastníkům nebo jejich zástupcům
lze mít pochybnost o jeho nepodjatosti.
/2/ Soudce je též
vyloučen, jestliže byl v téže věci
činný při výkonu jiné funkce
nebo povolání než je funkce soudce Ústavního
soudu.
/1/ Účastník
řízení může nejpozději
na začátku prvního ústního
jednání prohlásit, že některého
ze soudců odmítá, protože ho považuje
za podjatého. Odmítnutí musí být
odůvodněno. Odmítaný soudce je povinen
se k odmítnutí vyjádřit.
/2/ Soudce může prohlásit,
že se ve věci cítí být podjatý;
toto prohlášení musí odůvodnit.
/1/ Jde-li o rozhodování
v plénu, rozhoduje o vyloučení soudce plénum;
soudce, jehož se rozhodování týká,
nehlasuje. Jde-li o rozhodování v senátu,
rozhodne o vyloučení soudce jiný senát,
určený rozvrhem práce.
/2/ Pro vyloučení
asistenta soudce, zapisovatele, znalce nebo tlumočníka
platí ustanovení § 37 a 38 přiměřeně,
o vyloučení rozhoduje předseda Ústavního
soudu, rozhoduje-li ve věcí plénum, anebo
předseda senátu, rozhoduje-li ve věci senát.
Při projednávání
návrhů se Ústavní soud nemusí
řídit pořadím, v němž
mu návrhy došly, jestliže se usnese, že
věc, které se některý návrh
týká, je naléhavá. Tím není
dotčeno ustanovení § 98 odst.3 a § 114.
/1/ Týká-li se návrh
věci, o které rozhoduje Ústavní soud
v plénu, přidělí se návrh soudci
jako zpravodaji(dále jen "soudce zpravodaj")
určenému rozvrhem práce.
/2/ Týká-li se návrh
věci, která patří do působnosti
senátu, přidělí se soudci zpravodaji,
určenému rozvrhem práce, který je
stálým členem senátu.
/3/ Je-li soudce určený
soudcem zpravodajem podle odstavců 1 a 2 rozhodnutím
vyloučen (§ 39 odst. 1), přidělí
předseda Ústavního soudu návrh jinému
soudci zpravodaji, určenému k tomu rozvrhem práce.
Soudce může pověřit
svého asistenta, aby
a) podání, které
podle obsahu zjevně není návrhem na zahájení
řízení, odložil a vyrozuměl o
tom osobu, která je učinila,
b) nemá-li návrh
na zahájení řízení náležitosti
podle tohoto zákona, vyrozuměl o tom navrhovatele
a určil mu lhůtu k odstranění vad
návrhu.
/1/Neshledá-li soudce zpravodaj
důvody k odmítnutí návrhu podle §
44, připraví věc k projednání
věcí samé v plénu nebo v senátu.
/2/ Soudce zpravodaj činí
potřebné procesní úkony, zejména
zajišťuje shromáždění listinných
důkazů a provedení výslechu svědků,
případně i prostřednictvím
jiného soudu, pokud takové důkazy navrhl
některý z účastníků
a pokud podle dosavadního stavu řízení
mohou sloužit ke zjištění skutkového
stavu věci.
/3/ Soudce zpravodaj zajistí,
aby návrh byl neprodleně doručen ostatním
účastníkům, případně
vedlejším účastníkům s
výzvou, aby se k němu vyjádřili ve
lhůtě, kterou určí nebo kterou stanoví
tento zákon.
/1/ Soudce zpravodaj mimo ústní
jednání bez přítomnosti účastníků
usnesením návrh odmítne:
a) neodstranil-li navrhovatel
vady návrhu ve lhůtě mu k tomu určené,
nebo
b) je-li návrh podán
po lhůtě stanovené pro jeho podání
tímto zákonem, nebo
c) jde-li o návrh zjevně
neopodstatněný, nebo
d) jde-li o návrh podaný
někým zjevně neoprávněným,
nebo
e) jde-li o návrh, k jehož
projednání není Ústavní soud
kompetentní, anebo
f) je-li podán návrh,
jehož podání tento zákon nepřipouští.
/2/ Rozhodnutí podle odstavce
1 musí být písemně vyhotoveno, odůvodněno
a musí obsahovat poučení, že odvolání
není přípustné.