k úrovni zpravodajství České televize
z pohledu její povinnosti dle par. 2 zákona ČNR
č. 483/1991 Sb. o České televizi poskytovat
objektivní, ověřené, všestranné
a vyvážené informace pro svobodné vytváření
názorů.
Rada si vyžádala na základě par. 22
zákona č. 468/1991 Sb. o provozování
rozhlasového a televizního vysílání
a v souladu s par. 5 písm. e/ téhož zákona
záznamy zpravodajských pořadů České
televize uváděných v období od 9.
- 21. února 1993, posoudila je z pohledu předpisů
upravujících vysílání České
televize a dospěla k těmto závěrům:
Přestože zpravodajství České
televize jeví četné nedostatky v práci
zpravodajských týmů a zpracování
jednotlivých zpráv, Rada v celkovém souboru
sledovaných zpravodajských relací nezjistila
zásadní trend k porušování povinnosti
poskytovat objektivní, ověřené, všestranné
a vyvážené informace pro svobodné vytváření
názorů.
Na základě analýzy zpravodajských
pořadů Rada doporučuje České
televizi vypracovat po vzoru veřejnoprávních
televizních stanic působících ve vyspělých
demokraciích kodex zpravodajství a televizní
publicistiky obsahující základní pravidla,
která vedou k zajištění objektivity,
všestrannosti a vyváženosti zpravodajství,
závazná pro pracovníky České
televize připravující a uvádějící
zpravodajské a publicistické pořady.
Rada dále doporučuje Poslanecké sněmovně,
aby v rámci novelizace zákona č. 468/1991
Sb. o provozování rozhlasového a televizního
vysílání stanovila obdobná závazná
pravidla pro zajištění objektivity, všestrannosti
a vyváženosti zpravodajství držitelů
licencí k rozhlasovému a televiznímu vysílání,
popřípadě ustanovením zákona
zmocnila Radu k vydání obecně závazného
programového kodexu obdobného Kodexu Independent
Television Commission /dále jen ITC/ platnému Velké
Británii /viz Příloha/.
Rada doporučuje Poslanecké sněmovně,
aby do novely zákona. 468/1991 Sb. zahrnula také
institut práva na odpověď.
Svá zjištění a doporučení
Rada opírá o tato fakta:
K POJMU OBJEKTIVITY ZPRAVODAJSTVÍ
Posuzování objektivity zpravodajství je z
mnoha důvodů nesmírně obtížné.
Sám pojem objektivity je značně vágní,
náležitosti a kritéria objektivity nejsou v
legislativě, platné na území České
republiky, dosud kodifikována. Rovněž aplikovaný
výzkum žurnalistiky dosud nevypracoval spolehlivé
metody měření objektivity zpravodajství.
Tyto skutečnosti pochopitelně znamenají nadprůměrnou
interferenci subjektivních prvků v průběhu
procesu posuzování zpravodajství a tudíž
i diskutabilnost spolehlivosti a validity výsledků
hodnocení. Navíc důležitým předpokladem
sporného posouzení objektivity daného zpravodajství
je možnost,jeho srovnání s realitou, o které
pojednává. Posuzovatel stěží
může hodnotit způsob prezentování
veřejných vystoupení ústavních
činitelů ve zpravodajství po stránce
přesnosti přetlumočení takového
vystoupení divákům v rámci jednotlivé
zprávy či komentáře, pokud na takovém
vystoupení nebyl sám přítomen, popřípadě
o něm nemá zaručené informace z jiného
zdroje.
Posuzovatel má však obvykle k dispozici pouze "žurnalistická
fakta" nikoli "fakta o sobě" a objektivitu
je z tohoto důvodu schopen hodnotit pouze z hlediska dodržování
formálních aspektů zpracování
zpráv.
Světová žurnalistika /např. agentura
Reuter/ vychází z pravidel zajišťujících
tuto formální objektivitu zpravodajství.
Tato pravidla jsou zaměřena zejména na eliminaci
komentujících složek zpráv a hodnotících
výroků zpravodaje.
Nejdůležitější z těchto
pravidel, která zaručují nestrannost zpravodajství
a vymezují techniku objektivního zpravodajství
lze shrnout přibližně takto:
- zprávy jsou zásadně stylizovány
ve třetí gramatické osobě;
- autor zprávy nesmí v žádném
případě popisovanou žádost přímo
hodnotit, zprávu je nutno udržet v stylistické
rovině objektivizujícího popisu;
- komentář, tj. otevřeně formulované
mínění zpravodaje, se nevylučuje,
musí však být odvozen z adresného zdroje
- ve zprávách, které obsahují konflikt,
rozpor názorů, se zásadně referuje
o stanoviscích všech stran konfliktu;
- v politice, v rozporech mezi politickými stranami a u
kontroverzních témat vůbec se zpravodajství
nepřiklání k názoru, žádné
ze stran. Není na zpravodaji, aby soudil, ale aby sbíral
fakta;
- projevy, rezoluce apod. je nutno zpracovat tak, aby nebylo patrné,
že se jejich obsah či zaměření
shoduje nebo rozchází s názorem zpravodaje.
V praxi jde zejména o volbu slovosledu přídavných
jmen v uvozovacích větách nebo ve frázích,
které zpravodaj včleňuje mezi výňatky
z projevů, rozhovorů atd.
- při zpracování výroků, textů
apod. je třeba spíše operovat přímými
citáty než parafrázovat, popřípadě
stylisticky zvýraznit skutečné formulace
řečníka;
- projevy je nutno referovat bez předsudků vůči
názorům řečníka.
V praxi se zpravodajství od těchto rigorózních
zásad více méně vzdaluje, nemělo
by se však vzdálit natolik, aby se stalo prostředkem
propagandy záměrného a jednostranného
ovlivňování veřejnosti a to z jakýchkoli
důvodů. V případě tzv. komentovaného
zpravodajství je posuzování jeho objektivity
zvláště obtížné a vyžadovalo
by vypracování specifické pojmové
konstrukce objektivity tohoto zpravodajského žánru.
Výše zmiňovaný programový kodex
ITC stanoví tyto náležitosti pro uvádění
pořadů obsahujících osobní
názory:
- pořad o kontroverzním tématu, který
obsahuje osobní názory, musí být jako
takový jasně označen a předem ohlášen;
- fakta musí být respektována, provozovatel
vysílání má povinnost zajistit, aby
osobní názory, byť jakkoli stranické,
nevycházely z nepravdivých fakt;.
- musí být poskytnuta vhodná příležitost
odpovědět na názory obsažené
v pořadu, prostřednictvím institutu práva
na odpověď nebo v následujícím
diskusním pořadu;
- osobní názory na kontroverzní otázky
nesmí být prezentovány novináři,
kteří uvádějí zpravodajství
a publicistické řady;
- pokud se jedná o pořady na pokračování,
musí být dbáno jejich zařazování
do pořadu v obdobných časech.
K nejčastějším prostředkům
porušování objektivity zpravodajství
patří:
- jednostranné využívání emocionálních
a dramatických aspektů událostí;
- porušování proporcí v rámci
jedné zprávy nebo souhrnu zpráv;
- akcentování vybraných událostí
na úkor druhých;
- skládání vyhraněného obrazu
z mozaiky "objektivních" faktů;
- volba tzv. čela zprávy /úvodní ucelené
krátké verze/ jako sugestivního návodu
k hodnocení zprávy;
- volba obsahových detailů zprávy, které
mohou usměrnit celkový účinek;
- určitý výběr, délka a zařazení
citátů a výroků;
- doplňování zprávy dodatkovým
materiálem /tzv. pozadí/ umožňující
skryté komentování základního
materiálu;
- volba popisných termínů hodnotícího
obsahu či sugestivního působení.
K OBJEKTIVITĚ A VYVÁŽENOSTI ZPRAVODAJSTVÍ
ČESKÉ TELEVIZE VE SLEDOVANÉM OBDOBÍ
1) Vyváženost a proporcionalita zpravodajství:
Byly shlédnuty hlavní zpravodajské relace
uváděné na pro.mech ČT 1 a ČT
2 ve dnech 9.- 21. února 1993. Ze všech zpravodajských
relací byly pořízeny záznamy řazení
zpráv /viz Příloha/. Již z pouhého
řazení zpráv je patrná nevyváženost
zpravodajských relací. Rozlišování
událostí podle jejich významu a důležitosti
trpí rozdělením zpravodajské relace
do domácího a zahraničního bloku a
občasným zařazováním zpráv
nepodstatných či regionálních mezi
nejdůležitější domácí
právy /např. výzva severočeských
odborářů ČEZu k odstoupení
p. Klause jako druhá zpráva v Deníku 13.2.
nebo zpráva o rozpočtu na ekologii v Uherském
Hradišti řazená na 4. místo v Událostech
téhož dne./.
Druhým nedostatkem je nevyváženost délky
jednotlivých zpráv, ignorující rozdíl
v jejich důležitosti. Praxe, kdy zprávě
regionálního významu je věnováno
více prostoru než nejdůležitější
zprávě dne, vede k provinciálnosti a vytváří
neuspořádaný a nenáležitě
strukturovaný obraz reality.
Dalším bodem, kde má zpravodajství ČT
značné rezervy, je nedostatek vlastního zpravodajství,
nezávislého na tom, co přinese ČTK,
a nedostatek opravdu erudovaých komentářů,
které by divákovi umožnily utřídit
si mnohdy stěží strukturovatelný tok
informací a začlenit si informace do vzájemných
souvislostí. Divák má obvykle jen málo
příležitostí posoudit protichůdné
názory ve vzájemné konfrontaci.
Nedostatečné je zejména přehledné
oddělení komentářů od zpravodajství
zamezující kontaminaci zpravodajství osobními
názory zpravodajů.
Rada má zato, že nedostatky ve vyváženosti
a proporcionalitě zpravodajství nejsou, až
na některé výjimky důsledkem věcné
manipulace s diváky a úmyslného zkreslování
reality, ale spíše dědictvím stereotypů
praxe předlistopadové státní televize,
nedostatečné profesionality a zkušenosti pracovníků
zpravodajství, absence pravidel objektivního a vyváženého
zpravodajství vyjádřených kodexem
zpravodajství České televize, jakož
i hledáním vlastní identity jednotlivých
zpravodajských relací, ke kterému v únoru
po jmenování intendanta zpravodajství na
programu ČT 2 docházelo.
Tento názor potvrzuje zlepšující se
kvalita televizního zpravodajství, patrná
zejména od druhého týdne měsíce
února, ve kterém se již začalo pozitivně
projevovat působení britské poradní
mise expertů, jež byla zaměřena na pomoc
zpravodajství České televize.
2) Objektivita zpravodajství České televize:
Celkově lze říci, že rozhodující
podíl zpravodajství ČT 1 a ČT 2 odpovídal
ve sledovaném období požadavkům objektivity.
Výjimkou se jeví zpravodajství o projednávání
otázky dostavby JE Temelín ekonomickými ministry
vlády ČR odvysílané dne 6. 2. a zpravodajství
o zabavení většího množství
samopalů, odvysílané 19. 2..
Ke způsobu zpracování zpráv o projednávání
dostavby Temelína ve vládě
ČT 1, dne 16. 2. 1993 Události v 19.30
Jednání vlády o otázce dostavby JE
Temelín bylo prezentováno jako hlavní domácí
událost dne; zpracována byla ve třech příspěvcích
zařazených na předních místech
zpravodajské relace.
Obsahem prvního příspěvku /redaktor
Voráček/ nebylo ve skutečnosti samotné
projednávání JET ve vládě,
nýbrž demonstrace proti dostavbě Temelína,
která se konala před budou vlády ČR.
Autor na relativně velké ploše tuto demonstraci
barvitě popisoval, angažovaně komentoval a
na dokreslení svých dojmů využil rozhovoru
s představiteli ekologické iniciativy DUHA. Zjevně
se přikláněl na stranu demonstrujících,
používal emocionálních výrazů
a "zviditelňoval" svou osobu. Celý příspěvek
vyzněl jako obvinění vlády, která
ignoruje občany i novináře: "...dveře
Úřadu předsednictva vlády zůstaly
uzavřeny i pro nás."
Ve druhém příspěvku redaktorka Puflerová
pracovala se záznamy odpovědí Václava
Klause a Františka Bendy natočenými u příležitosti
návštěvy premiéra na Ministerstvu životního
prostředí a se záznamem hodnocení
zasedání vlády V. Klause. Příspěvek
byl komponován tak, aby dokumentoval latentní rozpory
mezi ekonomickými ministry a F. Bendou, defenzivní
chování F. Bendy a tímto způsobem
zpochybnil správnost výsledku jednání
vlády. Fakta, která V. Klaus o výsledcích
jednání uvedl, a která měla být
vlastně jádrem informace, se v celkovém kontextu
příspěvku stala irelevantní.
Třetí příspěvek redaktorky
Šotolové tvořil jakýsi doplněk
předcházejícím a podpořil celkový
dojem, že s otázkou Temelína není vše
v pořádku. Autorka se snažila působit
na emoce veřejnosti poukazováním na skupování
"atraktivních" pozemků v Hluboké
nad Vltavou vedením JET pro "vily Američanů"
/zatímco zde měly být postaveny rodinné
domky místních obyvatel/ a navozováním
asociací na zákulisní machinace.
Příspěvky nelze považovat za zpravodajskou
informaci o události, svou formou patří do
publicistiky. Zvláště u tak kontroverzního
tématu, jakým je Temelín je nutné
dodržovat nestrannost, věcnost a nikoli konflikty
vyhledávat a zdůrazňovat.
ČT 2, Deník Plus ve 21.30
V této relaci byla informace o jednání vlády
o JET zařazena jako druhá, o to však barvitější.
Příspěvek redaktorky Jílkové
začínal emocionálním atakem na diváky
formou citace transparentů: "Temelín dusí
Severní Čechy", "Chceme zdravé
děti" a v tomto duchu pak pokračoval, když
nejprve zpochybnil postoj ministra Bendy zhodnocením: "František
Benda zůstal věren své pověsti ne
příliš nadšeného, zapáleného
a přesvědčivého ekologa. Svědomí
má asi po nynějším jednání
trochu nečisté. Odmítl se vyjádřit,
před novináři se doslova schovával
a utekl zadním vchodem. Zanechal pouze vzkaz, že se
vysloví zítra. Kdy a kde, to vzkázat zapomněl.",
aby se poté věnoval nejdůležitější
zprávě, na čem se ministři, na zasedání
vlády vlastně dohodli.
Ironicko-kritický tón příspěvku
a jeho silné citové zabarvení nenechávaly
nikoho na pochybách o osobním stanovisku redaktorky
na úkor požadavku nestranného a věcného
zpravodajství.
Ke způsobu zpracování zpráv o zabavení
samopalů
Tento případ se stal 19. 2. událostí
číslo jedna ve zpravodajství ČT 1
i ČT 2.
ČT 1, Události dne 19. 2. 1993 v 19.30
Úvodní krátká informace moderátora
o události a vyjádření anonymního
člena policie konstatovala nález samopalů,
jejichž znehodnocení neodpovídá normám
a z toho důvodu se měly objevit v soukromých
skladech a prodejnách.
Následující příspěvek
redaktora Tichého a Voráčka pak tuto vstupní
informaci na poměrně velké vysílací
ploše popíše.
Redaktor Voráček dal slovo "druhé straně",
t. j. zástupcům firem Kromus Securitas a Real, které
zbraně vlastnily. Příspěvek přinesl
chaotický sestřih informací od postižené
strany o tom, že samopaly jsou nefunkční a
že o jejich existenci policie dávno věděla,
jejich prodej sama doporučovala". Vzhledem k rozsahu
příspěvku a jeho obsahu zastínily
informace původní informaci na úkor srozumitelnosti
a přehlednosti zprávy.
ČT 2, Deník v 19 hod.
Událost, t.j. zabavení samopalů, byla považována
za nejdůležitější domácí
zprávu. Byly jí věnovány první
dva příspěvky zpravodajského pořadu.
Obsah těchto příspěvků byl
vede v duchu neobjektivního zpochybnění policejních
zjištění, když prohlášení
firem obchodujících se zbraněmi byl dán
mnohem větší prostor než zástupcům
úřadu vyšetřování a policie.
První příspěvek uvedl moderátor
sloganem "předseda družstva Lověna považuje
celou záležitost za přehnanou". Autor
příspěvku Šíma navázal:
"...podle odborníků policie celou záležitost
zveličila". Toto tvrzení pak dokládá
záznamy rozhovoru se spolumajitelem firmy EL CID /onen
odborník?/, která samopaly rovněž zakoupila.
Nakonec hodnotí "počínání
policie za zarážející" a upozorňuje
"... podrobnější informace, které
celou akci policie stavějí do poněkud jiného
světla, než uvádí Ministerstvo vnitra,
přineseme v Deníku Plus".
ČT 2, Deník Plus ve 21.30
Pořad věnoval události opět mimořádnou
pozornost, byly odvysílány dva materiály
zařazené na začátek pořadu.
V prvním příspěvku přinesl
autor Šíma slíbené podrobnosti. Prostřednictvím
montáže a konfrontace natočených rozhovorů
s tiskovým mluvčím Ministerstva vnitra a
se zástupci firem EL CID a Kromus Securitas byly divákům
předkládány tyto závěry: o
samopalech policie dávno věděla, o tajné
sklady se nejedná, držení samopalů bylo
legální, samopaly jsou nefunkční a
neprodejné. Celý příspěvek
vyvrcholil estrádní vložkou představitelů
firmy EL CID, při kterém byla představitelům
firmy, která se zbraněmi obchoduje, dána
možnost celý případ bagatelizovat.
Zástupce firmy EL CID na počátku naaranžované
scénky prohlásil: "Ovšem daleko větší
problém je, že se na našem trhu objevilo větší
množství vajíčkových ručních
granátů NK2S, což je myslím pro naše
spoluobčany velice nebezpečné. Po těchto
slovech maketou granátu, kterou po celou dobu proslovu
držel v ruce, zapálil svému kolegovi z firmy
EL CID cigaretu.
Zařazení této rádoby humorné,
předem připravené hrané estrádní
vložky do zpravodajské relace pojednávající
o natolik závažné věci je prohřeškem
vůči serióznosti. zpravodajské práce
a hrubým porušením povinnosti referovat o věci
objektivně a nestranně.
Komentované zpravodajství o výše uvedených
událostech porušilo základní pravidla
nestrannosti, vyváženosti, věcné, pravdivé
a srozumitelné informovanosti. Ukazuje se, že zpracování
informací formou záznamů autentických
událostí, výroků apod. s vlastním
spojovacím a hodnotícím textem redaktora
skýtá prostor k manipulaci s fakty a umožňuje
záměnu zpravodajských a publicistických
žánrů a prostředků, které
užívají.
Kritičnost k orgánům státní
moci je jedním z nejdůležitějších
atributů nezávislých sdělovacích
prostředků v demokratickém prostředí.
Neexistuje-li, sdělovací prostředek pak řádně
neplní svou základní funkci pravdivě
informovat veřejnost.
Předpojatá kritičnost média k orgánům
státní moci za každou cenu vede na druhé
straně k neobjektivnímu nakládání
s fakty, umělému vytváření
skandálů a afér a posunu zpravodajství
směrem k bulvárnosti.
Přílohy:
- záznam monitoringu zpravodajských pořadů: ČT
- programový kodex ITC
Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
Odbor monitoringu a programové analýzy | Formulář č 1a |
Provozovatel: Česká televize
Pořad: Zpravodajské pořady uváděné na ČT1 a ČT2 | Den: 9.-21.2.1993 | Hodina: |
číslo § | hodnocení | |
A / Objektivita a vyváženost informací | § 4/2 | |
B/ dodržování programových standardů a požadavků | ||
1. pořady v rozporu s Ústavou ČR a Listinou lidských práv a svobod | § 5a | 0 1 |
2. pořady propagující válku a násilí | § 5b | 0 1 |
3. pořady ohrožující vývoj dětí a mladistvých | § 5c | 0 1 |
4. poskytování času státním orgánům | § 5d | 0 1 |
5. uchovávání záznamů pořadů 30 dnů | § 5e | 0 1 |
6. dodržování stanovených povinností výroby a vysílání pořadů v tuzemsku, nebo převzetí pořadů od jiných provozovatelů | § 10/6 | 0 1 |
C/ respektování povinností stanovených pro vysílání reklam a sponzorovaných pořadů | ||
1. reklamy ohrožující morálku, zájmy spotřebitele nebo zájmy ochrany zdraví, bezpečnosti a životního prostředí | § /1a | 0 1 |
2. reklamy určené dětem, ohrožující jejich zdraví a vývoj | § 6/1b | 0 1 |
Formulář č. 1a | |
2. část |
3. reklamy na léčiva vyžadující lékařský předpis | § 6/1c | 0 1 |
4.skryté a podprahové reklamy | § 6/1d | 0 1 |
5.účinkování zpravodajských moderátorů v reklamě | § 6/1e | 0 1 |
6. reklamy náboženské, ateistické politických stran a hnutí | § 6/1f | 0 1 |
7. rozeznatelnost a oddělení reklam od pořadů | § 6/2a | 0 1 |
8. zařazení reklamy mezi jednotlivé pořady | § 6/2b | 0 1 |
9. reklamy na tabák | § 6/2c | 0 1 |
§ 6/1q* | 0 1 | |
10. reklamy na alkoholické nápoje | § 4/1q* | 0 1 |
11. reklamy na léčiva s ověřenými účinky | § 4/2d | 0 1 |
12. reklamy před a po bohoslužbách | § 6/2e | 0 1 |
13.vyloučení vlivu zadavatele reklamy na obsah pořadů a programovou skladbu | § 6/3 | 0 1 |
14. časový rozsah reklam | § 7 | 0 1 |
15.označení sponzorovaných pořadů | § 8a | 0 1 |
16. propagace prodeje výrobků či služeb sponzora | § 8b | 0 1 |
17. ovlivňování obsahu a času zařazení sponzorovaných pořadů sponzorem | § 8c | 0 1 |
18. nedovolené sponzorování | § 8d | 0 1 |
19. sponzorování zpravodajských a publicistických pořadů | § 8e | 0 1 |
Vyhodnocení: viz stanovisko rady
Legenda: * dle zákona 37/89 Sb.
Hodnocení: 0 v
souladu se zákony
1 v rozporu se zákony
Zpracoval /a/: Jakobec | Dne: 30.3.1993 |
k názoru některých poslanců, že
Česká televize důsledně nerespektuje
ustanovení § 5 písm.c/ zákona č.
468/1991 Sb. o provozování rozhlasového a
televizního vysílání, když před
pořady pro děti a mládež zařazuje
reklamy, které jsou způsobilé ohrozit psychický
nebo morální vývoj dětí a mladistvých.
Rada si vyžádala na základě § 22
zákona č. 468/1991 Sb. záznamy pořadů
České televize uváděných na
programech ČT 1 a ČT 2 v období od 9. do
21. února 1993, posoudila je z pohledu předpisů
upravujících vysílání České
televize a dospěla k těmto závěrům:
Rada se ztotožňuje s názorem, že Česká
televize ve svém vysílání nerespektuje
ustanovení § 5 písm.c/ zákona č.
468/1991 Sb. nezařazovat v době od 6.00 do 22.00
hodin pořady, které by mohly ohrozit psychický
nebo morální vývoj dětí a mladistvých.
Svá zjištění opírá o tato
fakta:
Ve sledovaném období vysílání
ČT uváděla v časech bezprostředně
navazujících na vysílání hlavního
dětského pořadu "Večerníček"
relace "Uvidíte na obrazovce" a "Tipy televize".
V rámci těchto relací jsou uváděny
úryvky z pořadů připravovaných
do vysílání, které jsou určeny
dospělým divákům, a ČT je zařazuje
do vysílání po 20. případně
22. hodině. Jak ukazuje dosavadní zkušenost,
bývají tyto úryvky voleny velmi nevhodně
s ohledem na dětského diváka.
Příkladem takového počínání
bylo ve sledovaném období uvedení scény
trýznění z připravovaného dalšího
dílu seriálu "Pták v bouři"
před 19 hodinou na programu ČT 2 dne 12. 2. 1993
v rámci relace "Uvidíte na obrazovce"
a naturalisticky podané scény vraždy z polského
filmu V.I.P. uvedené téhož dne před
19 hodinou na programu ČT 2 v rámci relace "Tipy
televize ".
Dalším příkladem nerespektování
ustanovení, § 5 písm.c/ je uvádění
reklamních ukázek z filmů nově přicházejících
do distribuční sítě, které
obsahují nebo jsou přímo založeny na
násilí, v rámci reklamního bloku uváděného
před Večerníčkem popřípadě
bezprostředně po něm.
Ve sledovaném období došlo k takovému
případu dne 12. 2. 1993 na programu ČT 2,
kdy byla před Večerníčkem uvedena
v rámci reklamního bloku reklama na film "
KICKBOXER-UMĚNÍ VÁLKY", obsahující
řadu násilných scén.
Výzkumy dlouhodobého působení televizního
vysílání na dětského diváka
uskutečněné na Washingtonově univerzitě
v Seattlu /viz Příloha/ prokazují že
prezentace násilí na televizní obrazovce
ohrožuje morální a psychický vývoj
dětí a mládeže díky vrozenému
imitačnímu pudu dětí a prostřednictvím
vytváření mravního kodexu, který
kvalifikuje násilí jako cosi zcela běžného,ne
li dokonce hodného nápodoby. Shora uvedené
výzkumy prokazují přímou úměrnost
mezi strmě stoupající křivkou nárůstů
násilných trestných činů v
zemích, jejichž obyvatelé jsou již delší
čas vystavení působení televizního
vysílání a mezi prezentací násilí
na obrazovce.
Proto Rada konstatovala porušování ustanovení
§ 15 písm.c/ ve výše uvedených
případech, které jsou navíc případy
typickými pro dosavadní praxi České
televize.
V propagaci filmů založených na násilí
(např.filmy série KUNG FU) v rámci reklamních
bloků ČT Rada navíc spatřuje porušení
povinnosti provozovatelů vysílání
obsažené v ustanovení § 5, písm.b/,
která ukládá zajistit, aby vysílané
pořady nepropagovaly válku nebo nelíčily
krutá nebo jinak nelidská jednání
takovým způsobem, který je jejich zlehčováním,
omlouváním nebo schvalováním.
Z obdobných reklamních šotů není
patrný odsudek války, násilí a jeho
exponentů, který může (ale také
ani nemusí) být obsažen v dramatické
stavbě filmu. Reklama filmu, spočívající
pouze v sledu násilných scén, pak vyznívá
jako propagace samotného násilí.
Zařazování takto koncipovaných reklam
do vysílání ČT je dále porušením
§ 20 písm. c/ zákona č.634/1992 Sb.
o ochraně spotřebitele, jenž reklamu propagující
násilí zakazuje.
Paradoxně nejotřesnějším pořadem,
který se ve sledovaném období objevoval pravidelně
na obrazovce v časech sledování dětských
pořadů, byl šot vyzývající
k solidaritě s trpícími v Bosně a
Hercegovině. Hrůzné výjevy násilí,
utrpení a smrti použité bezpochyby v nejlepším
úmyslu apelovat na diváka, aby poskytl finanční
nebo jinou pomoc, jsou však bezpochyby způsobilé
ohrozit morální a psychický vývoj
dětí a mladistvých. Proto Rada shledává
jejich zařazování do časů sledování
dětských pořadů krajně nevhodným.
Pro zařazení tohoto šotu mezi ty nejsledovanější
pořady určené dospělým po 22.00
hodině navíc svědčí také
fakt, že to nejsou děti ale dospělí,
kteří mohou pomoci a na které je apel směrován.
Povinnost České televize vyhýbat se prezentaci
násilí na obrazovce v časech, kdy lze očekávat,
že děti a mladiství sledují televizní
vysílání, lze dále dovodit také
ze zákona č.83/1991 Sb. o České televizi,
který v § 2 stanoví, že posláním
České televize je mimo jiné sloužit
vzdělávání a výchově
mladé generace.
*České televize z hlediska respektování
příslušných ustanovení zákona
zabývala již během ledna 1993. Dopisem ze dne
20.1.1993 /viz Příloha/ upozornila generálního
ředitele na povinnost ČT pečovat o zdravý
vývoj dětí a mládeže, a to zejména
tím, že se ČT vystříhá
uvádění reklam či pořadů,
které obsahují násilí, sex a zobrazení
nahoty, a úzkostlivým dodržováním
všech zákonných ustanovení. Rada doporučila
České televizi také přijetí
vlastního kodexu, který by ve smyslu zákonem
vymezeného poslání ČT dále
rozvinul principy obsažené v zákoně.
Rada dále dopisem upozornila na nevkusný a necitlivý
způsob, jakým ČT zařazuje reklamy
na ženské hygienické potřeby a reklamy
užívající zobrazení nahoty těsně
po skončení hlavního pořadu pro děti.
Reklamy tohoto druhu byly přesto zařazovány
také ve sledovaném únorovém období.
Přestože zařazením reklam na ženské
hygienické potřeby a reklam užívajících
zobrazení ženské nahoty (např. mýdlo
FA) nedochází podle názoru Rady k porušování
příslušných ustanovení zákona
o provozování rozhlasového a televizního
vysílání a zákona o ochraně
spotřebitele, nebo takové reklamy jen stěží
mohou ohrozit psychický nebo morální vývoj
děti a mladistvých, popřípadě
mravnost. Rada zastává i nadále deklarovaný
názor, že zařazování takových
reklam do bloků bezprostředně před
nebo po Večerníčku je nevkusné a necitlivé
a zejména ve veřejněprávní
televizi by k němu nemělo docházet.
Výsledkem provedené analýzy souladu vysílání
České televize bude upozornění Rady
na porušování zákonných ustanovení
adresované České televizi a stanovení
14 denní lhůty k nápravě ve smyslu
§ 20 zákona č. 468/1991 Sb. Upozornění
bude obsahovat výstrahu, že další porušování
zákonů uvedenými způsoby bude Rada
sankcionovat uložením pokuty podle § 20 odst.
4 písm. b/ zákona č. 468/1991 Sb.
Přílohy:
dopis Rady generálnímu řediteli ČT
Televize a násilí (článek z časopisu
JAMA CS, říjen 1992)
Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
Odbor monitoringu a programové analýzy | Formulář č 1a |
Provozovatel: Česká televize
Pořad: Pořady uváděné před a po "Večerníčku" | Den: 9.-21.2.1993 | Hodina: |
číslo § | hodnocení | |
A / Objektivita a vyváženost informací | § 4/2 | 0 1 |
B/ dodržování programových standardů a požadavků | ||
1. pořady v rozporu s Ústavou ČR a Listinou lidských práv a svobod | § 5a | 0 1 |
2. pořady propagující válku a násilí | § 5b | 0 1 |
§ 5c | 0 | |
4. poskytování času státním orgánům | § 5d | 0 1 |
5. uchovávání záznamů pořadů 30 dnů | § 5e | 0 1 |
6. dodržování stanovených povinností výroby a vysílání pořadů v tuzemsku, nebo převzetí pořadů od jiných provozovatelů | § 10/6 | 0 1 |
C/ respektování povinností stanovených pro vysílání reklam a sponzorovaných pořadů | ||
1. reklamy ohrožující morálku, zájmy spotřebitele nebo zájmy ochrany zdraví, bezpečnosti a životního prostředí | § /1a | 0 1 |
§ 6/1b | 0 |
Formulář č. 1a | |
2. část |
3. reklamy na léčiva vyžadující lékařský předpis | § 6/1c | 0 1 |
4.skryté a podprahové reklamy | § 6/1d | 0 1 |
5.účinkování zpravodajských moderátorů v reklamě | § 6/1e | 0 1 |
6. reklamy náboženské, ateistické politických stran a hnutí | § 6/1f | 0 1 |
7. rozeznatelnost a oddělení reklam od pořadů | § 6/2a | 0 1 |
8. zařazení reklamy mezi jednotlivé pořady | § 6/2b | 0 1 |
9. reklamy na tabák | § 6/2c | 0 1 |
§ 6/1q* | 0 1 | |
10. reklamy na alkoholické nápoje | § 4/1q* | 0 1 |
11. reklamy na léčiva s ověřenými účinky | § 4/2d | 0 1 |
12. reklamy před a po bohoslužbách | § 6/2e | 0 1 |
13.vyloučení vlivu zadavatele reklamy na obsah pořadů a programovou skladbu | § 6/3 | 0 1 |
14. časový rozsah reklam | § 7 | 0 1 |
15.označení sponzorovaných pořadů | § 8a | 0 1 |
16. propagace prodeje výrobků či služeb sponzora | § 8b | 0 1 |
17. ovlivňování obsahu a času zařazení sponzorovaných pořadů sponzorem | § 8c | 0 1 |
18. nedovolené sponzorování | § 8d | 0 1 |
19. sponzorování zpravodajských a publicistických pořadů | § 8e | 0 1 |
Vyhodnocení: viz stanovisko rady
Legenda: * dle zákona 37/89 Sb.
Hodnocení: 0 v souladu se zákony
1 v rozporu se zákony
Zpracoval /a/: Jakobec | Dne: 30.3.1993 |