7.NÁSTIN ÚKOLŮ MONITORINGU A PROGRAMOVÉ
ANALÝZY
7.1. Formální a obsahová činnost
odboru monitoringu a programové analýzy
Zákon č. 468/91 Sb. a zákon č.103/92
Sb. ukládají Radě sledovat, zda vysílání
všech provozovatelů neporušuje platné
zákony nebo podmínky licencí. Tento požadavek
lze realizovat pouze poslechem a sledováním rozhlasových
a televizních stanic a analýzou jejich programů.
Analýza vysílání může
být také velmi významným podnětem
při tvorbě koncepce licenční politiky
a někdy i při konkrétních licenčních
řízeních. Pro tuto činnost neměla
Rada až do konce roku 1992 ani minimální technické
vybavení. I za současné doby je kapacita
monitorovacího pracoviště velmi omezená.
Kapacita rozhlasového a televizního vysílání
všech provozovatelů na území ČR
činí odhadem cca 1 000 hodin denně. Aby byli
provozovatelé pod stálým tlakem kontroly,
bylo by nutné monitorovat a analyzovat alespoň pět
procent tohoto množství a k tomu provádět
namátkové rozbory nahrávek archivovaných
(dle zákona 468/91 Sb.) samotnými provozovateli.
Rada pověřila v souladu s par. 7 zákona
č.103/1992 Sb. Úřad Rady sledováním
souladu obsahu vysílání provozovatelů
ze zákona a držitelů licenci se zákony
a podmínkami licencí.V rámci Úřadu
je tímto úkolem pověřen odbor monitoringu
a programové analýzy.
Práce tohoto odboru byla zahájena počátkem
roku 1993, kdy byl odbor vybaven personálně /zatím
2 pracovníci/ a materiálně technicky /TV,
videorekordér, rozhlasový přijímač
s kazetovým magnetofonem/.
Odbor se zpočátku soustředil na sledování
souladu pořadů České televize se zákony.
Na základě této akce odboru upozornila Rada
generálního ředitele České
televize dopisem ze dne 20.1.1993 na některé typické
prohřešky České televize vůči
zákonům a vyzvala je k úzkostlivému
dodržování ustanovení zákona.
(Dopis viz Příloha).
Dalším úkolem odboru bylo zpracování
podkladů pro stanoviska Rady k objektivitě a vyváženosti
zpravodajství. České televize a k respektování
zákonného ustanovení na ochranu psychického
a morálního vývoje děti a mladistvých.
Na základě analýzy pořadů ČT
uvedených v období od 9. do 21. února Rada
zformulovala svá stanoviska a odeslala je Poslanecké
sněmovně a generálnímu řediteli
ČT. (Stanoviska viz Příloha).
Odbor vypracoval standardní formuláře
(Příloha) pro účely plánovaných
pravidelných kontrolních akcí obsahu pořadů
provozovatelů vysílání. Vyhodnocení
kontrolních akcí odbor předkládá
Radě s návrhem na příslušná
zákonná opatření (upozornění,
pokuty, odnětí licence) v případech
zjištěného nesouladu vysílání
s ustanoveními zákonů.
Plán pravidelných kontrolních akcí
bude Radou každoročně schvalován v souvislosti
s konkrétním stavem vysílání.
První kontrolní akcí tohoto druhu byla analýza
a vyhodnocení programů rozhlasových stanic,které
se ucházely o celoplošnou rozhlasovou licenci na základě
24 hodinového namátkou zvoleného vzorku jejich
vysílání.Výsledkem akce byla upozornění
Rady odeslaná těm stanicím,u kterých
bylo zjištěno porušování zákona
zejména nedostatečným oddělením
reklamních spotů od ostatních pořadů.
/Upozornění viz Příloha/
Rada pro další období zejména uložila
odboru sledovat zahájení vysílání
soukromých televizních stanic a celoplošných
rozhlasových stanic,u nichž se dá předpokládat
počáteční nesoulad se zákonem
daný nezkušeností provozovatelů vysílání
nebo v horším případě úmyslnými
excesy za účelem upoutání pozornosti
veřejnosti k jejich programům.
Pravidelné kontrolní akce souladu vysílání
se zákony budou spočívat v monitoringu a
vyhodnocení vysílání stanic v jistém,
ať už plánovitě /např. zahájení
vysílání stanice/ nebo namátkou zvoleném
období, v kombinaci s posouzením vyžádaných
záznamů vysílání, jež
jsou provozovatelé povinni archivovat 30 dnů.
Další oblastí činnosti odboru bude
reagování na stížnosti a upozornění
občanů a státních orgánů
v souvislosti s údajným porušením zákona.
K prověření těchto podnětů
Rada využije svého zákonného práva
vyžádat si záznamy pořadů vysílaných
provozovateli.Rada však v tomto bodě žádá
o součinnost Poslanecké sněmovny při
precizování zákonné povinnosti monitorovat
vysílané pořady a odevzdat je na požádání
Radě.Vzhledem k reakci některých provozovatelů
(např. Česká televize), kteří
za přepis monitorovaných pořadů vyžádaných
Radou požadují zaplacení /viz dopis generálního
ředitele ČT/, by bylo vhodné v zákoně
a provozování rozhlasového a televizního
vysílání zakotvit povinnost provozovatele
vysílání poskytnout záznamy pořadů
vyžádané Radou bezúplatně.
V současné době se odbor na základě
upozornění a pověření Radou
zabývá problémem tzv. skryté reklamy
v České televizi. Dle mínění
Rady se jedná o klíčový ekonomický,
ale i etický problém České televize
bez jehož vyřešení nelze vytvářet
novou podobu České televize jako nezávislého
veřejnoprávního sdělovacího
prostředku. Rada na tento problém upozornila generálního
ředitele ČT ve svém dopise z 20. ledna 1993
v souvislosti s Receptáři p. Přemka Podlahy.Vzhledem
k reakci (viz expertíza Ústavu státu a práva
k otázce skryté reklamy vyžádaná
p.Podlahou a zaslaná Radě) zřejmě
nebude možné řešit tento problém
bez spolupráce s Poslaneckou sněmovnou a zákonné
precizace pojmu skryté reklamy podle zahraničních
vzorů.
Důležitým úkolem odboru je dále
poskytovat Radě na základě analýz
vyhodnocení kvality rozhlasových a televizních
služeb.Tato vyhodnocení poslouží Radě
zejména při rozhodování o prodloužení
platnosti licencí rozhlasových a televizních
stanic na další období.
V souvislosti s pověřením dalšími
úkoly zejména monitorování startu
televizních privátních stanic bude odbor
personálně rozšířen na 4 pracovníky
a vybaven příslušnou nezbytnou technikou.
7.2. Zajišťování souladu programových
služeb se zákony a podmínkami licencí
vyplývajících ze zákona č.468/1991
Sb. a č.37/1989 Sb.
paragraf/sankce | |
A/ objektivita a vyváženost informací | 4/2 |
odnětí licence | |
15/2a | |
B/ dodržování rozsahu a podmínek licence | 10/1 |
odnětí 1icence | |
1. časového a územního rozsahu vysílání | 20/5a pokuta |
2. programové skladby | 20/5b pokuta |
3. dodržování stanovených povinnosti výroby a vysílání pořadů v tuzemsku, nebo převzetí pořadů od jiných provozovatelů | 10/6 pokuta |
20/5d | |
C/dodržování programových standardů a požadavků | |
1. pořady v rozporu s Ústavou ČR a Listinou lidských práv a svobod | 5a pokuta 20/4 |
2. pořady propagující válku a násilí | 5b pokuta 20/4 |
3. pořady ohrožující vývoj dětí a mladistvých | 5c pokuta 20/4 |
4. poskytování času státním orgánům | 5d pokuta 20/3a |
5. uchovávání záznamů pořadů 30 dnů | 5e pokuta 20/3b |
6. umístění programů provozovatele ze zákona v kabelovém rozvodu | 19/2pokuta 20/3c |
7. bezúplatné poskytnutí 1 kanálu obci | 19/4pokuta 20/3d |
D/ respektování povinností stanovených pro vysílání reklam a sponzorovaných pořadů | pokuta 20/5c |
1. reklamy ohrožující morálku, zájmy spotřebitele nebo zájmy ochrany zdraví, bezpečnosti a životního prostředí | 6/1a |
2. reklamy určené dětem, ohrožující jejich zdraví a vývoj | 6/1b |
3. reklamy na léčiva vyžadující lékařský předpis | 6/1c |
4. skryté a podprahové reklamy | 6/1d |
5. účinkování zpravodajských moderátorů v reklamě | 6/1 |
6. reklamy náboženské, ateistické, politických stran a hnutí | 6/1f |
7. rozeznatelnost a oddělení reklam od pořadů | 6/2a |
8. zařazení reklamy mezi jednotlivé pořady | 6/2b |
9. reklamy na tabák | 6/2c |
4/1g* | |
z. č. 37/89 Sb. | |
10. reklamy na alkoholické nápoje | 4/1g* -"- |
11. reklamy na léčiva s ověřenými účinky | 6/2e |
12. reklamy před a po bohoslužbách | 6/2e |
13. vyloučení vlivu zadavatele reklamy na obsah pořadů a programovou skladbu | 6/3 |
14. časový rozsah reklam | 7 |
15. označení sponzorovaných pořadů | 8a |
16. propagace prodeje výrobků či služeb sponzora | 8b |
17. ovlivňování obsahu a času zařazení sponzorovaných pořadů sponzorem | 8c |
18. nedovolené sponzorování | 8d |
19. sponzorování zpravodajských a publicistických pořadů | 8e |
E/ respektování práv autorů a výkonných umělců | 5f odnětí licence 15/2c |
8. ÚČAST V PŘIPOMÍNKOVÉM
LEGISLATIVNÍM PROCESU
Jak bylo již výše uvedeno (viz 4. 2. 2.), orgány
státní správy dle názoru Rady neplnily
ustanovení par. 9 zákona č. 103/92 Sb. Ač
za dobu existence Rady došlo k několika legislativním
iniciativám, Rada nebyla nikdy vyzvána, aby předložila
své stanovisko, a to i v případech, šlo-li
o aktivity Rady se přímo dotýkající.
Např. ze záznamu ze zasedání vlády
ČR ze dne 7. října 1992 vyplývá,
že ministr hospodářství byl pověřen
vypracováním novely zákona č. 103/92
Sb., tedy zákona jímž je Rada zřízena.
Ani v tomto případě nebyla Rada požádána
o stanovisko, a to navzdory tomu, že nabídla svou
součinnost. Na tuto svou iniciativu nedostala odpověď,
ostatně podobně jako na velkou většinu
svých dotazů, podnětů a iniciativ.
Existují pouze tři případy za dobu
existence Rady, kdy orgány státní správy
požádaly Radu o stanovisko. Ministerstvo financí
ČR požádalo Radu v listopadu 1992 o vyjádření
k žádosti Českého rozhlasu o dotaci
ze státního rozpočtu na rok 1993 ve výši
798 miliónů Kčs. Žádost Českého
rozhlasu byla zdůvodněna delimitací stanice
Československo, dostavbou rozhlasového střediska
na Pankráci a delimitací vysílání
do zahraničí. Stanovisko Rady bylo ve všech
položkách negativní. Delimitace stanice Československo
dle názoru Rady nevyvolává rozpočtové
nároky, protože počet vyhrazených kanálů
pro vysílání Českého rozhlasu
zůstane nezměněn. Dostavbu rozhlasového
střediska ze státního rozpočtu ČR
navrhla Rada ukončit a objekt privatizovat. Vysílání
do zahraničí navrhla Rada provozovat formou státní
zakázky, která by byla svěřena vítězi
výběrového řízení, a
nikoli automaticky veřejnému provozovateli.
Druhým případem byl návrh zákona,
jímž se zřizuje Český telekomunikační
úřad, k němuž si stanovisko Rady vyžádalo
v lednu 1993 ministerstvo hospodářství. Stanovisko
Rady je popsáno výše (viz 4.2.1.).
V únoru 1993 požádalo ministerstvo kultury
Radu o stanovisko k návrhu zákona o audiovizi. Rada
sdělila, že dle jejího názoru není
třeba příliš striktně vymezovat
režim činnosti pro producenty a distributory kinematografických
děl a pro provozovatele kin.
8.1. Spolupráce se Stálou komisí pro sdělovací
prostředky
Po ustavení Stálé komise pro sdělovací
prostředky (ČNR, posléze Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR) byli na její zasedání
pravidelné zváni zástupci Rady (předseda,
další členové Rady).
Součinnost se Stálou komisí probíhala
zejména v těchto oblastech:
1) otázky spojené se zřízením
a financováním Rady
2) podíl na přípravě právních
předpisů, zejména zákona č.36/1993,
o některých opatřeních v oblasti rozhlasového
a televizního vysílání
3) stanoviska Rady k bodům projednávaným
stálou komisí.
Stálá komise se opakované zabývala
problémy spojenými se zřizováním
a financováním Rady, a to zejměna v období
po vzniku Rady. Někteří poslanci - členové
Stálé komise (posl. Koronthály, posl. Lojdvvá
a Marvanová) navštívili sídlo Rady,
aby se na místě seznámili s problémy
provázejícími zřizování
Rady.
Stálá komise ve svých usneseních
opakovaně vyžadovala dostatečné finanční
zajištění Rady, což se promítlo
i do usnesení výboru.
Rada se svými návrhy a stanovisky podílela
i na tvorbě zákona č. 36/1993 Sb. Rada původně
navrhovala rozsáhlou novelu zákona č. 468/1991
Sb. Tento návrh se opíral zejména o některé
praktické zkušenosti plynoucí ze zahájení
licenčního procesu a představ Rady o rozvoji
duálního systému rozhlasového a televizního
vysílání. Rada rovněž pokládala
za nezbytné začlenit do tohoto právního
předpisu změny související s předpokládaným
přístupem České republiky k Evropské
úmluvě o televizi přesahující
hraníce. Tato rozsáhlá novela nebyla zejména
z časových důvodů realizována.
Ve svých stanoviscích se Rada na vyžádání
Stálé komise vyjádřila např.
k rozdělení celoplošných televizních
vysílacích okruhů mezi provozovatele ze zákona
a držitele licencí, přidělení
vlastního vysílacího okruhu České
televizi.
8.2. Rámcový legislativní plán
Za stěžejní úkoly v oblasti legislativy
považuje Rada
- přesnější vymezení postavení
Rady v systému státní správy České
republiky
- přizpůsobení zákonem stanoveného
postupu licenčního řízení jeho
povaze, s přihlédnutím ke skutečnosti,
že svým charakterem odpovídá spíše
výběrovému řízení než
běžnému řízení správnímu.
Od těchto obecných doporučení,
vycházejících zejména z téměř
roční existence Rady, se odvíjejí
následující návrhy legislativních
změn.
8.2.1. NOVELA ZÁKONA. 468/91 SB.
Zákon Federálního shromáždění
o provozování rozhlasového a televizního
vysílání byl tvořen pod velkým
společenským tlakem na deetatizaci a demonopolizaci
rozhlasového a televizního vysílání
a bez možnosti aplikovat jakékoli domácí
zkušenosti. Schvalován byl za jiných politických
a státoprávních podmínek. Z těchto
důvodů lze vůči jeho dikci uplatnit
velké množství výhrad.
Je třeba uvést jeho terminologii do souladu s aktuálním
právním stavem. Současný stav vyžaduje
i změny v kompetencích. V tomto zákoně
je také třeba uplatnit změny související
s podpisem Evropské úmluvy o televizi přesahující
hranice států. Tyto změny se budou týkat
např. okolností vyplývajících
z článku 7 Úmluvy, a to ve věcech
programových náležitostí (programy pornografické,
programy podněcující rasovou nenávist
atd.). Dále je třeba řešit závazky
vyplývající z článku 8 Úmluvy,
kodifikující právo na odpověď,
pokud toto ustanovení nebude řešeno v rámci
zákona s širší platností, např.
zákona o sdělovacích prostředcích.
Čl. 15 Úmluvy ukládá velmi přesným
způsobem podmínky vymezující propagování
tabákových výrobků a alkoholických
nápojů.
Další legislativní úpravy si vyžadují
změny související se zaváděním
moderních technologií. V tomto smyslu je třeba
detailněji vymezit podmínky pro provozování
televizního vysílání kabelovými
rozvody, pro vysílání placené kódované
televize a pro činnosti související s vysíláním
z družic.
Je třeba vymezit způsoby regulace dominantního
postavení masmédií, zejména ohledně
křížení vlastnictví (tzv. crossownershipu).
S tím částečně souvisí
potřeba uložit držitelům licencí
poskytovat Radě informace o plnění zákonných
povinností a roční zprávy o výsledcích
hospodaření. Není také dořešena
povinnost jiných státních institucí
(např. obchodní soudy), poskytovat Radě informace
obchodního charakteru o žadatelích a provozovatelích.
8.2.2. NOVELA ZÁKONA Č. 103/92 SB.
Zákon, jímž je zřízena Rada České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání,
je třeba doplnit odpovídajícím způsobem
o ta ustanovení zákona č. 468/91 Sb., která
se týkají kompetencí. Federální
rady, dále je třeba vyjasnit kompetence Rady ve
věcech státní správy části
kmitočtového spektra využívaného
pro potřeby rozhlasového a televizního vysílání
(viz 4.2.1.). Některé legislativní změny
si vyžádá také potřeba ujasnění
postavení Rady v souvislosti s jejím úkolem
udržovat rovnováhu mezi veřejným a soukromým
sektorem vysílání.
V tomto zákoně by také měla být
přesně popsána procedura licenčního
řízení, např. je třeba nahradit
dosavadní devadesátidenní lhůtu k
vyřizování žádostí o licence
pravidelným vyhlašováním plánu
využití kmitočtů s určením
lhůty k předkládání žádostí
o licence k vysílání na nabídnutých
frekvencích. Zřizovací zákon Rady
by bylo rovněž třeba novelizovat s ohledem
na potřebu začlenění Rady do systému
státní správy (viz 4.2.2.) a upravit možnost
vydávání obecně závazných
předpisů.
8.2.3. NOVELY ZÁKON ZŘIZUJÍCÍCH
PROVOZOVATELE VYSÍLÁNÍ ZE ZÁKONA
Zřizovací zákony veřejných
provozovatelů vysílání je dle názoru
Rady zapotřebí novelizovat především
v těch ustanoveních, která souvisejí
s rovnováhou obou sektorů duálního
vysílání. Jsou to ustanovení týkající
se kvóty pro vysílání reklam (které
je třeba přinejmenším značně
omezit, pokud nedojde k zákazu vysílání
reklam veřejnými provozovateli ze zákona)
a vybavení veřejných provozovatelů
kmitočtovými dispozicemi.
S ohledem na dosavadní zkušenosti by bylo možno
přesněji specifikovat poslání a úkoly
veřejných provozovatelů vysílání..
I tyto zákony vyžadují nutnost úpravy
terminologie a aplikaci zkušeností ohledně
technologického vývoje.
8. 2. 4. OSTATNÍ NORMY
Dle názoru Rady by bylo vhodnější řešit
problematiku týkající se reklamy a propagace
zákonem, který by ji upravil standardním
způsobem bez ohledu na konkrétní oblast lidské
činnosti. Tím by se zamezilo různému
způsobu vymezení stejné problematiky.
Ve své činnosti správního charakteru
získala Rada zkušenosti, které by bylo možné
uplatnit při novele zákona č. 368/92 Sb.
o správních poplatcích. Legislativní
úpravu si vyžaduje nutnost diferenciace poplatku za
udělení licence podle rozsahu a druhu licence (celoplošné,
regionální, lokální, družicové,
televizní kabelové rozvody, rozhlas po drátě,
počítačový videotext, teletext).
Rada také připravuje obecně závazné
předpisy nižší právní síly
(vyhlášky), které by upravovaly především
správní řízení při vyřizování
licenci a některé další činnosti
související s výkonem stání
správy. Dosud totiž Rada např. musí
projednat každou žádost, která splňuje
minimální, zákonem uložené podmínky,
i když nerespektuje pravidla určená Radou (včetně
užití příslušných formulářů).
Možnost vydávání těchto norem
Radou však dosud není upravena.
9. ZÁVĚREM
Rada prvním roce své existence i přes
potíže ve svém konstituování
sehrála významnou roli v pokračování
procesu deetatizace a demonopolizace rozhlasového a televizního
vysílání. Ve srovnání s jinými
postsocialistickými zeměmi došlo u nás
k položení základů klasického
duálního systému vysílání,
a to jak zásluhou legislativy, tak fungováním
příslušných institucí, tedy i
Rady. Boj o média, jak ho známe z jiných
států, které se hodlají stát
součástí demokratického světa,
nenabyl u nás dramatických podob pirátského
vysílání či konfliktů se státní
mocí. Přestože se situaci v rozhlasovém
a televizním vysílání celkem oprávněně
nepanuje příliš velká spokojenost, perspektivy
vývoje jsou již celkem zřetelné.
Existence nezávislého orgánu v oblasti
vysílání je v evropských podmínkách
významným projevem demokratizace veřejného
života. Jeho konstituování v České
republice je vysoce hodnoceno Radou Evropy i orgány Evropských
společenství a napomáhá vytváření
systému kompatibilního s doporučeními
těchto instituci.
Problémy Rady s jejím fyzickým konstituováním
se zdají být odpovídající době
a lze je srovnat s běžnými problémy
v jiných oblastech reformovaného veřejného
života.
SEZNAM PŘÍLOH:
1. Jednací řád Rady
2. Kodex chování člena Rady
3. Výňatek ze záznamu z jednání
schůze předsednictva vlády ČR ze dne
18. května 1992
4. Dopis ředitele odboru státní správy
telekomunikací federálního ministerstva spojů
ing. J. Bujnovského ze dne 20. srpna 1992
5. Usnesení vlády ČR ze dne 7. říj
na 1992 č. 585
6. Výňatek ze záznamu zasedání
vlády ČR ze dne 7. října 1992
7. Seznam držitelů licencí k provozování
rozhlasového a televizního vysílání
v ČR ke dni 26. února 1993
8. Stanovisko Rady ze dne 13. srpna 1992
9. Stanovisko Rady ze dne 28. srpna 1992
10. Stanovisko Rady ze dne 27. srpna 1992
11. Dopis generálnímu řediteli ČT
ze dne 20. ledna 1993
12. Formulář žádosti o licenci k provozování
rozhlasového a televizního vysílání
13. Formulář licence k provozování
rozhlasového a televizního vysílání
14. Plán využití kmitočtů
- rozhlas
15. Plán využití kmitočtů
- televize
16. Seznam žadatelů o licence,
17. Shrnutí závěrů expertní
mise Rady Evropy k udělení celoplošné
televizní licence (angl.)
18. Formuláře analýzy pořadů
provozovatelů vysílání (odbor monitoringu
a programové analýzy)
19. Vzory upozornění provozovatelům vysílání
20. Expertní posudek Ústavu státu a práva
AV ČR
21. Dopis posl. V. Koronthálymu Radě ze dne 25.
2. 1993
22. Dopis Rady generálnímu řediteli ČT
ze dne 5. 4. 1993
23. Dopis generálního ředitele ČT
Radě ze dne 4. 3. 1993
24. Stanovisko Rady k úrovni zpravodajství České
televize
25. Stanovisko Rady k respektování ustanovení
par. 5 písm c) zákona č. 468/1991 Sb.