Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jiřího Vyvadila na předsedu
vlády Václava Klause. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pane předsedo vlády,
dovoluji si Vás interpelovat ve věci zvážení
podpory státu v případě a.a.s. ŠKODA
Mladá Boleslav, jejíž další rozvoj
je přirozeně nejenom v zájmu našeho
automobilového průmyslu, ale nelze ani nevidět,
že rozvoj tohoto podniku pozitivně ovlivňuje
zaměstnanost i tvorbu národního důchodu
nejenom regionu, ale i celé České republiky
a svou prosperitou doslova drží nad vodou více
než 200 subdodavatelů, takže celkem zajišťuje
pracovní místa pro 120 tis. lidí.
Předpokladem dalšího rozvoje a.s. ŠKODA
jsou miliardové investice cizího kapitálu
na příštích maximálně
pět let, které však vyvolávají
další investice v infrastruktuře místa,
bez nichž je rozvoj této firmy nemožný,
ale které firma celkem logicky odmítá hradit
a vychází ze zkušeností vyspělých
tržních ekonomik, kdy město s ohledem na prozíravou
daňovou politiku je schopno mít dostatečné
finanční prostředky proto, aby tyto investice
mohlo hradit. V našich poměrech přirozeně
město nemá prostředky na tyto investice a
nemůže je získat ani půjčkami.
Přesto se jedná naléhavě o následující
podmiňující investice: 1. Dokončení
kanalizačního sběrače odvádějícího
mimo jiné odpadní vody z automobilky, a to v předpokládaném
rozsahu cca 60 mil. Kč.
2. Dokončení rozestavěné ČOV
II do června 1994, kde se ukazuje potřeba cca 110
mil. Kč.
3. Poskytnutí investičních prostředků
pro přeložku investičních sítí
komunikací nového průmyslového areálu
Ml. Boleslav-východ. kde se mají soustředit
firmy kooperující s automobilkou, např. zde
má být vybudován centrální
sklad autodílů firem Škoda - Audi - WV - Seat
pro střední Evropu.
4. Zrušení hřbitova, který je toho času
položen uprostřed závodu a jehož existence
brání investičním záměrům
firmy Škoda.
5. Přeložka silnice I/38 Debř-Zalužany.
která je nutná pro zásobování
automobilové firmy.
Uváží-li se, že pod patronací vlády
České republiky projekt Škoda VW vznikl, a
uváží-li se zároveň, že
a.a.s. Škoda je v současné době v Evropě,
pokud se nemýlím, jediným rozvíjejícím
se podnikům, jehož výroba vzrůstá
a nestagnuje, měl by stát podporovat nejenom firmu
daňovými prázdninami, ale i celý region
vhodnými ekonomickými způsoby, mimořádnými
dotacemi, nižšími úrokovými sazbami
při půjčkách, jakož i zprostředkování
zahraniční pomoci. V České republice
snad patrně již není žádná
taková prosperující firma, která stojí
před tak slibným rozvojem.
Dovoluji si Vás proto, vážený pane ministerský
předsedo, interpelovat, zda vláda je schopna účastnit
se finančním vkladem na investicích o nichž
je řeč a přispět k strmému
ekonomickému rozvoji celého regionu.
S úctou
V Praze dne 16. března 1993
Vážený pan
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády ČR