Ministr spravedlnosti Jiří Novák zaslal odpověď
na interpelaci poslance Jana Vika dopisem ze dne 1. dubna 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci
poslance Jana Vika. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR SPRAVEDLNOSTI
ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 1. dubna 1993 | |
M - 219/93 |
Vážený pane poslanče.
prostřednictvím předsedy Poslanecké
sněmovny jsem obdržel Vaši interpelaci z 2. března
1993. Žádáte mne, abych vysvětlil svůj
postup v trestní věci poslance býv. Federálního
shromáždění Pavla Mozgy, když jsem
podle § 10 odst. 2 trestního řádu rozhodl
o tom, že Pavel Mozga není osobou vyňatou z
pravomoci orgánů činných v trestním
řízení. V interpelaci dovozujete, že
Pavel Mozga i nadále vykonává poslanecký
mandát a mé rozhodnutí jako ministra spravedlnosti
je proto nepřípustným zásahem moci
výkonné do moci zákonodárné.
V trestní věci týkající se
Pavla Mozgy se jedná o objasnění odpovědnosti
za dopravní nehodu z 2. února 1993 a její
následky, spočívající ve smrti
jednoho z řidičů a v těžkých
zraněních dalších osob. Při výslechu
Pavla Mozgy a bezprostředně po něm byly vzneseny
námitky, že Pavel Mozga je jako poslanec bývalé
ho Federálního shromáždění
chráněn poslaneckou imunitou a proto ředitel
okresního úřadu vyšetřování
v Karlových Varech postupoval podle § 10 odst. 2 trestního
řádu. Uvedené ustanovení ukládá
všem orgánům trestního řízení,
aby si v případě pochybnosti, zda je někdo
vyňat z jejich pravomoci, o tom vyžádaly vyjádření
ministra spravedlnosti. Takové vyjádření
je pak pro všechny orgány činné v trestním
řízení závazné. Pokud jsem
tedy na žádost vyšetřovatele vydal stanovisko
k otázce vynětí Pavla Mozgy z pravomoci orgánů
trestního řízení, nijak jsem nepřekročil
svoji pravomoc, kterou mi v tomto případě
zákon svěřuje.
K důvodům, z nichž mé stanovisko vycházelo,
je třeba uvést, že k vynětí určité
osoby z pravomoci orgánů činných v
trestním řízeni může dojít
jen proto, že taková osoba požívá
výsady nebo imunity, jež ji přiznává
buď zákon nebo mezinárodní právo.
Námitka imunity Pavla Mozgy, uplatněna v trestním
řízení, vycházela z tvrzení,
že Pavel Mozga je i po zániku ČSFR poslancem
Federálního shromáždění,
přestože ČSFR i její zákonodárný
orgán zanikly a vykonává poslanecký
mandát nadále.
Při rozhodování v této věci
jsem před vydáním stanoviska přezkoumal
všechny skutečnosti, které jsou k posouzení
významné. Vzal jsem v úvahu, že skutek,
pro který se vede trestní stíhání
byl spáchán až po 31. 12. 1992, tedy po zániku
ČSFR a jeho Federálního shromáždění,
přihlédl jsem k povaze skutku, z něhož
vyplývá, že nijak přímo nesouvisí
s výkonem event. poslaneckého mandátu a zabýval
jsem se i otázkou právní úpravy postaveni
poslance Federálního shromáždění
v době spácháni činu, pro který
se vede trestní stíhání. Po pečlivém
prověření všech těchto skutečností
jsem nenalezl žádnou překážku,
která by bránila závěru, že Pavel
Mozga je z jakéhokoliv důvodu osobou, kterou je
třeba považovat za vyňatou z pravomoci orgánů
činných v trestním řízení.
V tomto smyslu jsem také vydal stanovisko, jak mně
to ukládá ustanoveni 10 odst. 2 tr. řádu.
S pozdravem
Vážený pan
Jan V i k
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky