Příloha č. 8 |
Rada ČR se na svém zasedání dne 13.
8. 1992, v souladu s svou zákonnou povinností, usnesla
na následujícím stanovisku k současné
situaci ohledně federálních médií:
1. Dokud funguje federální stát, mají
federální provozovatelé rozhlasového
a televizního vysílání své
opodstatnění. Je pouze třeba povést
jejich odstátnění, tak jako proběhlo
u ČRo a ČT.
2. Změny současného stavu mohou provést
jen zákonodárné orgány. orgány,
které se svými stanovisky a návrhy podílejí
na vytváření zásad státní
politiky ve vztahu ve vztahu k vysílán í
a koncepci jeho rozvoje jsou Federální rada a Rady
ČR a SR pra rozhlasové a televizní vysílání.
3. Duální systém rozhlasového a televizního
vysílání, který se osvědčil
v demokratických státech a byl uzákoněn
také v ČSFR, připouští pouze
dva typy provozovatelů vysílání -
držitele licence a provozovatele ze zákona.
4. Provozovatel ze zákona (v evropském kontextu
veřejnoprávní provozovatel) musí naplňovat
tyto předpoklady:
a) nezávislost na státním rozpočtu,
provoz bez státních dotací
b) nemožnost nebo alespoň významně omezenou
možnost vysílání reklam a vlastního
podnikání
c) plné financování z koncesních poplatků
d) nezávislost na vládě a politických
stranách
e) řízení radou volenou parlamentem, bez
přímé reprezentace politických stran,
vlády a samotných provozovatelů vysílání
5. Pokud zanikne federace, bude mít své oprávnění
v České republice pouze ČT a ČRo jako
jediní provozovatelé ze zákona. Zánik
federálních médií je třeba
v takovém případě využít
pro zvětšení prostoru daného k dispozici
provozovatelům, vysílajícím na základě
udělené licence. Provozovatelům vysílání
uprázdněných okruzích by měly
být stanoveny takové podmínky, které
by zaručovaly nezávislost, nestrannost a kvalitu
jejich vysílání.
6. Podobné aktivity rozhodně nemohou být
obsahem dohod mezi politickými stranami. Současně
považujeme za nepřípustné, aby se vedoucí
pracovníci ČRo a ČT, SRo a ST vměšovali
do státní politiky v oblasti médií
a pokoušeli se rozhodovat o budoucnosti ČST a ČSRo.
Jejich funkce spočívá v zajišťování
vysílání dle platných zákonů.
Příloha č. 9 |
1. Rada nesouhlasí s přeměnou ČST
a ČSRo v organizace provozované podle zásad
obchodního podnikání způsobem, který
by byl v rozporu se zákonem č. 468/91 Sb., a to
především s duálním systémem
provozování rozhlasového a televizního
vysílání.
2. Rada považuje za nutné připomenout, že
v souvislost i s platnými zákony (136/91 Sb., 468/91
Sb. a 103/92 Sb.) je neopominutelným subjektem připomínkového
legislativního řízení ve věcech
rozhlasového a televizního vysílání.
V Praze dne 27. 8. 1992
Příloha č. 10 |
1. Rada nesouhlasí s myšlenkou založení
tzv. První rozhlasové akciové společnosti
("PRAS") tak, jak jest uvedeno v Tezích. Hlavním
důvodem je nekompatibilnost "PRAS" s takovým
modelem duálního systému vysílání,
který vychází z platných zákonů.
2. "PRAS" si nemůže nárokovat automatické
udělení licence. "PRAS", obdobně
jako ostatní komerční společnosti,
se o udělení licence může ucházet
pouze standardním způsobem.
3. "PRAS" nemůže získat oprávnění
k vysílání ze zákona, neboť zákonem
lze zřídit pouze veřejně právní
provozovatele.
4. Existence komerčního provozovatele, který
by byl ze zákona nadán speciálními
dispozicemi, který by přitom nepodléhal zvláštnímu
vymezení předmětu činnosti a jehož
uspořádání není v souladu s
koncepcí veřejně právního provozovatele,
by zásadním způsobem ohrozila pluralitu ve
vysílání. (Reklamní trh by takovýmto
provozovatelem byl nutně monopolizován).
5. Nic nebrání stávajícím či
budoucím provozovatelům komerčního
vysílání, aby společně vytvořili
subjekt, který by se zabýval zpravodajskou činností
a který by mohl zákonným způsobem
požádat o udělení licence k celoplošnému
vysílání. Jest na nich, aby jednali podle
svých zájmů, které by neměly
být předjímány nějakými
shora iniciovanými kroky.
6. Rada je toho názoru, že stávající
sít stanice Československo má být
po dobu existence federace využívána veřejně
právním provozovatelem federálního
charakteru. V případě zániku federace
by tato sít měla být využita pro nezávislé
rozhlasové vysílání na území
republik. Otázky využívání sítě
stanice Československo je nutné řešit
odděleně od otázek majetkoprávních
a personálních.
7. Rada se domnívá, že v současné
neujasněné situaci ohledně státoprávního
uspořádání není vhodné
udělovati licenci s federální rozsahem jakémukoli
novému subjektu.
V Praze dne 27. 8. 1992
Příloha č. 11 |
Vážený pan
Ivo Mathé
generální ředitel ČTV
Na hřebenech II - Kavčí hory
140 00 Praha 2
Vaše značka: | Naše značka: R - C34/93 | Vyřizuje: | Datum: 20. 1. 1993 |
Věc:
Vážený pane generální řediteli,
vzhledem k tomu, že Rada ČR pro rtv vysílání
obdržela řadu stížností na vysílání
České televize, obracím se na Vás
s několika zásadními podněty:
1/ Dodržování ustanovení zákona
dnes, v době před zahájením vysílání
soukromých televizních stanic, jejichž vstup
do éteru vzbuzuje obavy stran dodržování
zákonnosti, je naprosto nezbytné, aby veřejně-právní
sektor vysílání šel příkladem
v úzkostlivém dodržování zákona
č. 468/91 Sb. o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, zejména
však povinností při vysílání
reklam a sponzorovaných pořadů. Další
povinnosti provozovatelů vysílání
jsou dále stanoveny zákonem č. 37/1989 Sb.
o ochraně pře alkoholismem a jinými toxikomániemi
a zákonem č. 634/92 Sb. o ochraně spotřebitele.
Jsme opakovaně upozorňováni zejména
na porušování zákona ve vysílání
České televize při vysílání
sponzorovaných pořadů a při vysílání
pořadů "Receptáže nejen na neděli",
jež velmi často obsahují tzv. skrytou reklamu.
Česká televize by měla být také
zvýšeně citlivá při uvádění
reklam na výrobky, které by mohly ohrozit zdraví,
bezpečnost a životní prostředí,
jakož i zájmy spotřebitelů.
Odbor monitoringu a programové analýzy Úřadu
Rady bude na základě pověření
Rady velmi důkladně vysílání
České televize sledovat a na případné
porušení zákona upozorňovat. považujeme
však za nedůstojné pro veřejnoprávního
provozovatele televizního vysílání,
aby bylo nutno přistoupit k udílení pokut
na základě § 20 zákona č. 468/91
Sb.
2/ Stanovení povinnosti nad rámec zákona
Zákon č. 468/91 Sb. - § 9 ukládá
provozovatelům ze zákona některá zvláštní
povinnosti. Nemyslíme si však, že by tímto
byly zvláštní povinnosti veřejně-právní
televize zcela vyčerpány.
Jednou z imanentních povinností takové televize
je bezpochyby péče o zdravý vývoj
dětí a mládeže, péče o
morálku a mravnost. Uvádění reklam
či pořadů, které obsahují násilí,
sex a užívají zobrazení nahoty, podléhá
ve všech civilizovaných zemních zvláštnímu
režimu. Také náš právní
řád stanoví jistý regulační
rámec, k jehož zpřesnění však
může přispět Česká televize
zejména úzkostlivým dodržováním
všech zákonných ustanovení a přijetím
vlastního kodexu reklam a dramatických pořadů,
který by rozvinul principy obsažené v zákoně.
Pro Vaši inspiraci vám zasíláme programový
kodex a pravidla ITC pro vysílání reklam,
kterými je v Británii regulován privátní
sektor vysílání. Ve srovnání
s principy, které musí ve Velké Británii
dodržovat soukromá televize, se jeví dosavadní
praxe veřejně-právní televize České
(reklamy na vložky a reklamy užívající
zobrazení nahoty těsně po skončení
nejsledovanějších pořadů pro
děti) jako značně nevkusná a necitlivá.
Doufáme, že i Česká televize se brzy
zařadí po bok veřejně-právním
televizím působícím v civilizované
Evropě a ochranu dětí a mládeže
zajistí důstojným vlastním kodexem.
S pozdravem
cc: Rada České televize
Výbor pro kulturu, .... ČHR
Poslanecké sněmovny ČR
Příloha č. 12 |
1) Územní rozsah vysílání: | Celoplošné - ČR | Regionální | Lokální |
2) Požadovaný region/lokalita:
3) Označení programu/Název stanice:
4) Informace o žadateli:
Žadatel je:
a) Právnická osoba | Fyzická osoba |
název práv. osoby, která o licenci žádá: | jméno žadatele: |
právní forma právnické osoby: | kontaktní adresa: |
sídlo: | |
telefon, fax:
IČO: | telefon, fax: |
osoby oprávněné za ni jednat: | doklad o trvalém pobytu na území ČSFR*) |
doklad o zápisu do obchodního rejstříku (popř. doklad o založení práv. osoby)*) | doklad o bezúhonnosti*) |
*) Uveďte v příloze k této žádosti
c) Je žadatel provozovatelem nebo vlastníkem jiného
hromadného sdělovacího prostředku
v ČSFR nebo zahraničí, popřípadě
podílníkem společnosti provozující
takovýto HSP? (rozhlas, televize, tisk). Pokud ano, uveďte
základní informace i o tomto HSP, obdobně
tak, jak je uvedeno v této žádosti.
ANO | NE |
d) Požádal již žadatel nebo některý
z podílníků společnosti o licenci
k rozhlasovému a televiznímu vysílání
nebo k vysílání v kabelových rozvodech?
ANO | NE |
e) Byla žadateli nebo některému z jeho podílníků
odňata licence k rozhlasovému nebo televiznímu
vysílání, popř. k vysílání
v TKR?
ANO | NE |
5) Finanční informace:
a) Doklad o výši základního jmění
a vkladech jednotlivých společníků,
u akciových společností seznam všech
akcionářů, kteří vlastní
více než 5% akcií, pokud jsou tito žadateli
známi
b) Bankovní informace.
6) Ostatní informace:
a) Časový rozsah vysílání.
b) Programová skladba vysílání
s návrhem vysílacího schématu, včetně
jména osoby odpovědné za program. Profil
stanice, cílová skupina recipientů, charakteristika
programu.*)
c) Technické a organizační zajištění
vysílání včetně obchodního
plánu. Kdo bude majitelem a provozovatelem technických
prostředků? (vysílač, distribuč.
okruhy)*)
d) Částka či podíl z výdajů,
které žadatel použije každoročně
k výrobě pořadů v tuzemsku.
e) Podíl vysílacího času věnovaného
pořadům domácí produkce.
f) Doba, na kterou se udělení licence žádá.
7) Informace, které uvedou žadatelé o vysílání
v kabelových rozvodech:
a) Územní rozsah kabelového rozvodu.
b) Informace o rozhlasových a televizních programech,
které v kabelovém rozvodu hodlá žadatel
šířit, a o plánovaném obsazení
kanálů.*)
c) Zdůvodnění, jakým způsobem
bude kabelový rozvod sloužit zájmům
obce, města nebo regionu.*)
d) Technickou specifikaci kabelového rozvodu, schválenou
podle příslušných předpisů.*)
e) Jakým způsobem žadatel zajistí, že
práva třetích osob, především
práva autorská, nebudou v rozporu s vysíláním
v kabelovém rozvodu.*)
*) Uveďte v příloze k této žádosti
Prohlášení:
Prohlašuji, že budu respektovat zákony ČR
mezinárodní úmluvy, kterými je ČR
vázána, a že veškerá fakta, která
jsem zde uvedl, jsou pravdivá. Jsem si vědom, že
licence udělená na základě nepravdivých
údajů uvedených v žádosti mu
může být na základě § 15,
odst. 1, písm. b/ zákona č. 468/1991 Sb.
odňata.
Poznámka:
Všechny informace obchodního charakteru v žádosti
uvedené jsou považovány za důvěrné.
Počet příloh: | ks |
K LOKÁLNÍMU ROZHLASOVÉMU VYSÍLÁNÍ
Název stanice:
Držitel licence:
Vysílací frekvence:
Pokrývané území:
Program:
Charakteristika:
Podíl původních a převzatých pořadů:
Osoba odpovědná za obsah programu:
Technické údaje:
Provozovatel vysílače:
Povolení ke zřízení a provozování stanice číslo:
Maximální vyzářený výkon:
Doba vysílání:
Držitel licence je povinen dbát, aby vysílání
bylo v souladu se skutečnostmi uvedenými v žádosti,
na jejímž základě byla tato licence
udělena. Dále se zavazuje dodržovat podmínky
uvedené v příloze k této licenci.
Licence udělena rozhodnutím Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, na základě veřejného slyšení a žádosti č. j.
v Praze dne: