Příloha č. 8

STANOVISKO

Rady České republiky

pro rozhlasové a televizní vysílání

k současné diskusi o transformaci federálních médií na akciové společnosti

Rada ČR se na svém zasedání dne 13. 8. 1992, v souladu s svou zákonnou povinností, usnesla na následujícím stanovisku k současné situaci ohledně federálních médií:

1. Dokud funguje federální stát, mají federální provozovatelé rozhlasového a televizního vysílání své opodstatnění. Je pouze třeba povést jejich odstátnění, tak jako proběhlo u ČRo a ČT.

2. Změny současného stavu mohou provést jen zákonodárné orgány. orgány, které se svými stanovisky a návrhy podílejí na vytváření zásad státní politiky ve vztahu ve vztahu k vysílán í a koncepci jeho rozvoje jsou Federální rada a Rady ČR a SR pra rozhlasové a televizní vysílání.

3. Duální systém rozhlasového a televizního vysílání, který se osvědčil v demokratických státech a byl uzákoněn také v ČSFR, připouští pouze dva typy provozovatelů vysílání - držitele licence a provozovatele ze zákona.

4. Provozovatel ze zákona (v evropském kontextu veřejnoprávní provozovatel) musí naplňovat tyto předpoklady:

a) nezávislost na státním rozpočtu, provoz bez státních dotací

b) nemožnost nebo alespoň významně omezenou možnost vysílání reklam a vlastního podnikání

c) plné financování z koncesních poplatků

d) nezávislost na vládě a politických stranách

e) řízení radou volenou parlamentem, bez přímé reprezentace politických stran, vlády a samotných provozovatelů vysílání

5. Pokud zanikne federace, bude mít své oprávnění v České republice pouze ČT a ČRo jako jediní provozovatelé ze zákona. Zánik federálních médií je třeba v takovém případě využít pro zvětšení prostoru daného k dispozici provozovatelům, vysílajícím na základě udělené licence. Provozovatelům vysílání uprázdněných okruzích by měly být stanoveny takové podmínky, které by zaručovaly nezávislost, nestrannost a kvalitu jejich vysílání.

6. Podobné aktivity rozhodně nemohou být obsahem dohod mezi politickými stranami. Současně považujeme za nepřípustné, aby se vedoucí pracovníci ČRo a ČT, SRo a ST vměšovali do státní politiky v oblasti médií a pokoušeli se rozhodovat o budoucnosti ČST a ČSRo. Jejich funkce spočívá v zajišťování vysílání dle platných zákonů.

 Příloha č. 9

Stanovisko

Rady České republiky

pro rozhlasové a televizní vysílání

k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 136/91 Sb. předkládaný mpř. vlády ČSFR Milanem Čičem pro schůzi vlády ČSFR

(čj. 3548/92-16)

1. Rada nesouhlasí s přeměnou ČST a ČSRo v organizace provozované podle zásad obchodního podnikání způsobem, který by byl v rozporu se zákonem č. 468/91 Sb., a to především s duálním systémem provozování rozhlasového a televizního vysílání.

2. Rada považuje za nutné připomenout, že v souvislost i s platnými zákony (136/91 Sb., 468/91 Sb. a 103/92 Sb.) je neopominutelným subjektem připomínkového legislativního řízení ve věcech rozhlasového a televizního vysílání.

V Praze dne 27. 8. 1992


 Příloha č. 10

Stanovisko

Rady České republiky

pro rozhlasové a televizní vysílání

k Tezím návrhu na transformaci Československého rozhlasu

1. Rada nesouhlasí s myšlenkou založení tzv. První rozhlasové akciové společnosti ("PRAS") tak, jak jest uvedeno v Tezích. Hlavním důvodem je nekompatibilnost "PRAS" s takovým modelem duálního systému vysílání, který vychází z platných zákonů.

2. "PRAS" si nemůže nárokovat automatické udělení licence. "PRAS", obdobně jako ostatní komerční společnosti, se o udělení licence může ucházet pouze standardním způsobem.

3. "PRAS" nemůže získat oprávnění k vysílání ze zákona, neboť zákonem lze zřídit pouze veřejně právní provozovatele.

4. Existence komerčního provozovatele, který by byl ze zákona nadán speciálními dispozicemi, který by přitom nepodléhal zvláštnímu vymezení předmětu činnosti a jehož uspořádání není v souladu s koncepcí veřejně právního provozovatele, by zásadním způsobem ohrozila pluralitu ve vysílání. (Reklamní trh by takovýmto provozovatelem byl nutně monopolizován).

5. Nic nebrání stávajícím či budoucím provozovatelům komerčního vysílání, aby společně vytvořili subjekt, který by se zabýval zpravodajskou činností a který by mohl zákonným způsobem požádat o udělení licence k celoplošnému vysílání. Jest na nich, aby jednali podle svých zájmů, které by neměly být předjímány nějakými shora iniciovanými kroky.

6. Rada je toho názoru, že stávající sít stanice Československo má být po dobu existence federace využívána veřejně právním provozovatelem federálního charakteru. V případě zániku federace by tato sít měla být využita pro nezávislé rozhlasové vysílání na území republik. Otázky využívání sítě stanice Československo je nutné řešit odděleně od otázek majetkoprávních a personálních.

7. Rada se domnívá, že v současné neujasněné situaci ohledně státoprávního uspořádání není vhodné udělovati licenci s federální rozsahem jakémukoli novému subjektu.

V Praze dne 27. 8. 1992


120 00
Praha 2,
Vinohradská 40 - Radiopalác
tel.: 25 70 59

 Příloha č. 11

Vážený pan

Ivo Mathé

generální ředitel ČTV

Na hřebenech II - Kavčí hory

140 00 Praha 2

Vaše značka:Naše značka: R - C34/93 Vyřizuje:Datum: 20. 1. 1993

Věc:

Vážený pane generální řediteli,

vzhledem k tomu, že Rada ČR pro rtv vysílání obdržela řadu stížností na vysílání České televize, obracím se na Vás s několika zásadními podněty:

1/ Dodržování ustanovení zákona

dnes, v době před zahájením vysílání soukromých televizních stanic, jejichž vstup do éteru vzbuzuje obavy stran dodržování zákonnosti, je naprosto nezbytné, aby veřejně-právní sektor vysílání šel příkladem v úzkostlivém dodržování zákona č. 468/91 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zejména však povinností při vysílání reklam a sponzorovaných pořadů. Další povinnosti provozovatelů vysílání jsou dále stanoveny zákonem č. 37/1989 Sb. o ochraně pře alkoholismem a jinými toxikomániemi a zákonem č. 634/92 Sb. o ochraně spotřebitele.

Jsme opakovaně upozorňováni zejména na porušování zákona ve vysílání České televize při vysílání sponzorovaných pořadů a při vysílání pořadů "Receptáže nejen na neděli", jež velmi často obsahují tzv. skrytou reklamu. Česká televize by měla být také zvýšeně citlivá při uvádění reklam na výrobky, které by mohly ohrozit zdraví, bezpečnost a životní prostředí, jakož i zájmy spotřebitelů.

Odbor monitoringu a programové analýzy Úřadu Rady bude na základě pověření Rady velmi důkladně vysílání České televize sledovat a na případné porušení zákona upozorňovat. považujeme však za nedůstojné pro veřejnoprávního provozovatele televizního vysílání, aby bylo nutno přistoupit k udílení pokut na základě § 20 zákona č. 468/91 Sb.

2/ Stanovení povinnosti nad rámec zákona

Zákon č. 468/91 Sb. - § 9 ukládá provozovatelům ze zákona některá zvláštní povinnosti. Nemyslíme si však, že by tímto byly zvláštní povinnosti veřejně-právní televize zcela vyčerpány.

Jednou z imanentních povinností takové televize je bezpochyby péče o zdravý vývoj dětí a mládeže, péče o morálku a mravnost. Uvádění reklam či pořadů, které obsahují násilí, sex a užívají zobrazení nahoty, podléhá ve všech civilizovaných zemních zvláštnímu režimu. Také náš právní řád stanoví jistý regulační rámec, k jehož zpřesnění však může přispět Česká televize zejména úzkostlivým dodržováním všech zákonných ustanovení a přijetím vlastního kodexu reklam a dramatických pořadů, který by rozvinul principy obsažené v zákoně.

Pro Vaši inspiraci vám zasíláme programový kodex a pravidla ITC pro vysílání reklam, kterými je v Británii regulován privátní sektor vysílání. Ve srovnání s principy, které musí ve Velké Británii dodržovat soukromá televize, se jeví dosavadní praxe veřejně-právní televize České (reklamy na vložky a reklamy užívající zobrazení nahoty těsně po skončení nejsledovanějších pořadů pro děti) jako značně nevkusná a necitlivá.

Doufáme, že i Česká televize se brzy zařadí po bok veřejně-právním televizím působícím v civilizované Evropě a ochranu dětí a mládeže zajistí důstojným vlastním kodexem.

S pozdravem

 
PhDr. Daniel Korte
 
předseda Rady České republiky
 
pro rozhlasové a televizní vysílání

cc: Rada České televize

Výbor pro kulturu, .... ČHR

Poslanecké sněmovny ČR

 Příloha č. 12

ŽÁDOST

o udělení licence k:
Rozhlasovému vysílání
Televiznímu vysílání
Vysílání v kabelových rozvodech
AM
FM
  

1) Územní rozsah vysílání: Celoplošné - ČRRegionální Lokální

2) Požadovaný region/lokalita:

3) Označení programu/Název stanice:

4) Informace o žadateli:

Žadatel je:

a) Právnická osobaFyzická osoba
název práv. osoby, která o licenci žádá: jméno žadatele:
právní forma právnické osoby: kontaktní adresa:
sídlo: 
telefon, fax:

IČO:

telefon, fax:
  
osoby oprávněné za ni jednat: doklad o trvalém pobytu na území ČSFR*)
doklad o zápisu do obchodního rejstříku (popř. doklad o založení práv. osoby)*) doklad o bezúhonnosti*)

*) Uveďte v příloze k této žádosti

c) Je žadatel provozovatelem nebo vlastníkem jiného hromadného sdělovacího prostředku v ČSFR nebo zahraničí, popřípadě podílníkem společnosti provozující takovýto HSP? (rozhlas, televize, tisk). Pokud ano, uveďte základní informace i o tomto HSP, obdobně tak, jak je uvedeno v této žádosti.

ANONE

d) Požádal již žadatel nebo některý z podílníků společnosti o licenci k rozhlasovému a televiznímu vysílání nebo k vysílání v kabelových rozvodech?

ANO

NE

e) Byla žadateli nebo některému z jeho podílníků odňata licence k rozhlasovému nebo televiznímu vysílání, popř. k vysílání v TKR?

ANO

NE

5) Finanční informace:

a) Doklad o výši základního jmění a vkladech jednotlivých společníků, u akciových společností seznam všech akcionářů, kteří vlastní více než 5% akcií, pokud jsou tito žadateli známi

b) Bankovní informace.

6) Ostatní informace:

a) Časový rozsah vysílání.

b) Programová skladba vysílání s návrhem vysílacího schématu, včetně jména osoby odpovědné za program. Profil stanice, cílová skupina recipientů, charakteristika programu.*)

c) Technické a organizační zajištění vysílání včetně obchodního plánu. Kdo bude majitelem a provozovatelem technických prostředků? (vysílač, distribuč. okruhy)*)

d) Částka či podíl z výdajů, které žadatel použije každoročně k výrobě pořadů v tuzemsku.

e) Podíl vysílacího času věnovaného pořadům domácí produkce.

f) Doba, na kterou se udělení licence žádá.

7) Informace, které uvedou žadatelé o vysílání v kabelových rozvodech:

a) Územní rozsah kabelového rozvodu.

b) Informace o rozhlasových a televizních programech, které v kabelovém rozvodu hodlá žadatel šířit, a o plánovaném obsazení kanálů.*)

c) Zdůvodnění, jakým způsobem bude kabelový rozvod sloužit zájmům obce, města nebo regionu.*)

d) Technickou specifikaci kabelového rozvodu, schválenou podle příslušných předpisů.*)

e) Jakým způsobem žadatel zajistí, že práva třetích osob, především práva autorská, nebudou v rozporu s vysíláním v kabelovém rozvodu.*)

*) Uveďte v příloze k této žádosti

Prohlášení:

Prohlašuji, že budu respektovat zákony ČR mezinárodní úmluvy, kterými je ČR vázána, a že veškerá fakta, která jsem zde uvedl, jsou pravdivá. Jsem si vědom, že licence udělená na základě nepravdivých údajů uvedených v žádosti mu může být na základě § 15, odst. 1, písm. b/ zákona č. 468/1991 Sb. odňata.

 
Podpis žadatele (popřípadě osoby, která je oprávněna za žadatele jednat)

Poznámka:

Všechny informace obchodního charakteru v žádosti uvedené jsou považovány za důvěrné.

Počet příloh:ks

LICENCE

K LOKÁLNÍMU ROZHLASOVÉMU VYSÍLÁNÍ

Název stanice:

Držitel licence:

Vysílací frekvence:

Pokrývané území:

Program:

Charakteristika:

Podíl původních a převzatých pořadů:

Osoba odpovědná za obsah programu:

Technické údaje:

Provozovatel vysílače:

Povolení ke zřízení a provozování stanice číslo:

Maximální vyzářený výkon:

Doba vysílání:

Držitel licence je povinen dbát, aby vysílání bylo v souladu se skutečnostmi uvedenými v žádosti, na jejímž základě byla tato licence udělena. Dále se zavazuje dodržovat podmínky uvedené v příloze k této licenci.

Licence udělena rozhodnutím Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, na základě veřejného slyšení a žádosti č. j.

Jest vydána na období
let
a dnem
pozbývá platnosti

v Praze dne:

Držitel licence
Předseda Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání







Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP