Praha | |
Únor 1993 |
OBSAH
1. POSLÁNÍ RADY
2. SLOŽENÍ RADY
3. STAV VYSÍLÁNÍ V OKAMŽIKU ZŘÍZENÍ RADY
3.1. LEGISLATIVNÍ STAV
3.2. FAKTICKÝ STAV
4. INSTITUCIONÁLNÍ NÁLEŽITOSTI
4.1. ZÁKLADNÍ NÁLEŽITOSTI
4.1.1. Statut
4.1.2. Jednací řád
4.2. KOMPETENČNÍ NÁLEŽITOSTI, MÍSTO V SYSTÉMU STÁTNÍ SPRÁVY
4.2.1. Orgány spojů
4.2.2. Vláda
4.3. TECHNICKO ORGANIZAČNÍ INSTITUCIONÁLNÍ NÁLEŽITOSTI
4.3.1. Sídlo, IČO, účet
4.3.2. Finance
4.3.2.1. Rozpočet 1992
4.3.2.2. Rozpočet 1993
4.3.3. Úřad Rady
4.3.3.1. Zřízení
4.3.3.2. Organizační řád
4.3.3.3. Personální vývoj
4.3.3.4. Technické otázky
5. ČINNOST RADY
5.1. SYSTÉMOVÁ ČINNOST RADY
5.1.1. Převzetí aqendy
5.1.2. Koncepce, zásadní stanoviska
5.1.3. Licenční politika, problematika kmitočtů
5.2. OBSAHOVÁ ČINNOST RADY
5.2.1. Mechanismus projednávání žádostí o licence
5.2.1.1. Základní vymezení
5.2.1.2. Chronologie
5.2.1.3. Licenční řízení
5.2.1.4. Veřejné slyšení
5.2.1.5. Přidělování licencí
5.2.2. Zahraniční aktivity
5.2.3. Kontrola použití dotací
5.2.4. Problematika licencí meziresortních komisí
5.3. FORMÁLNÍ ČINNOST RADY
5.3.1. Účast členů Rady na jednáních
5.3.2. Komise a jejich činnost
5.3.3. Veřejné slyšení a udělené licence
5.3.4. Neuzavřená licenční řízení
5.3.5. Odebrané licence
6. VNĚJŠÍ VZTAHY
6.1. ASOCIACE PROVOZOVATELŮ ROZHLASOVÉHO VYSÍLÁNÍ
6.2. UNIE ŽADATELÙ A PROVOZOVATELŮ RTV VYSÍLÁNÍ
6.3. OCHRANNÉ AUTORSKÉ ORGANIZACE
7. DOSUD NEDOSTATEČNĚ PLNĚNÉ KOMPETENCE
7.1. MONITOROVÁNÍ
7.2. ÚČAST V PŘIPOMÍNKOVÉM
LEGISLATIVNÍM PROCESU
8. RÁMCOVÝ LEGISLATIVNÍ PLÁN
8.1. NOVELA ZÁKONA Č. 468/91 SB
8.2. NOVELA ZÁKONA Č. 103/92 SB
8.3. NOVELY ZÁKONŮ ZŘIZUJÍCÍCH VEŘEJNÉ PROVOZOVAT. VYSÍLÁNÍ
8.4. OSTATNÍ NORMY
9. ZÁVĚREM
SEZNAM PŘÍLOH
Zákon č. 103/92 Sb., jímž byla zřízena
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
(dále jen Rada), byl schválen Českou národní
radou dne 21. února 1992. Zákon nabyl účinnosti
dne 5. března 1992. Tímto zákonem byla Rada
zřízena jako orgán státní správy
ve věcech rozhlasového a televizního vysílání
v České republice.
Zákonodárce seznal účelným
takové řešení, kdy orgán státní
správy pro oblast rozhlasového a televizního
vysílání je samostatnou, na vládě
nezávislou institucí. Oblast sdělovacích
prostředků je totiž sférou, kde standardní
orgány exekutivy nevystupují pouze v neutrální
roli dané svými zákonnými kompetencemi,
ale také jako konkrétní zájmová
skupina. Toto řešení je obvyklé ve všech
vyspělých demokraciích.
Pro přehled lze uvést příklady
některých obdobných institucí v zahraničí.
Ve Spojeném království existuje Rozhlasový
úřad (Radio Authority) stojící mimo
vládu a kompetentní mj. k vydávání
licencí k provozování rozhlasového
vysílání. Novou institucí je obdobná
Nezávislá televizní komise. V Holandsku mají
téměř shodný systém jako u
nás, odlišnost je ve větší vzájemné
nezávislosti Úřadu pro média a Rady
pro média a v rozšíření kompetenci
Úřadu o pravomoc přidělovat frekvence.
V Německu existuje decentralizovaný systém
zemských úřadů pro média. Ty
se ve srovnání s českým modelem vyznačují
rozsáhlými možnostmi ovlivňovat strukturu
provozovatelů i obsah jejich vysílání
a přesně stanoveným složením
rad, kde mají své kvóty různé
skupiny veřejnosti (ženy, zemědělci,
studenti, zástupci regionů atd). V Kanadě
funguje Kanadská telekomunikační Komise pro
rozhlas a televizi, jejíž členové jsou
postaveni na úroveň nejvyšších
státních úředníků a
disponují štábem úředníků
a odborníků. ve Francii existuje Nejvyšší
rada audiovizuálních informací s velmi podobnými
kompetencemi jako Rada u nás. Ve všech případech
je velmi pozorně ošetřena nezávislost
těchto institucí na vládě a na konjunkturálních
politických zájmech a jejich výkyvech, zpravidla
jsou nezávislé i na státním rozpočtu
a způsob jejich odpovědnosti (nejčastěji
parlamentu) bývá vymezen velice specificky, taxativně
a úzce, narozdíl od standardních orgánů
exekutivy. Členové rad a komisí bývají
postaveni na roveň nejvyšším státním
úředníkům a jsou voleni parlamentem,
nebo zčásti jmenováni prezidentem nebo vrcholnými
představiteli komor, někdy za použití
různých klíčů. Výjimkou
z tradičních demokracií je pouze Rakousko,
kde v oblasti rozhlasového a televizního vysílání
dosud panuje státní monopol.
Zákonem č. 468/91 Sb. byl v ČSFR legislativně
ustanoven systém duálního vysílání.
Rada působila nejprve do konce roku 1992 ve věcech
rozhlasového a televizního vysílání
s výjimkou působnosti ohledně subjektů,
jejichž činnost podstatně překračovala
území České republiky. Po zániku
federace a tím i Federální rady pro rozhlasové
a televizní vysílání ke dni 31. prosince
1992 působí Rada jako jediný orgán
státní správy ve věcech rozhlasového
a televizního vysílání v systému
státní správy ČR. Při spoluvytváření
duálního systému vysílání
je Rada nezastupitelná především jako
orgány dohlížející na dodržování
norem vymezujících oblast rozhlasové a televizní
vysílání a jako orgán, který
vytváří a realizuje licenční
politiku.
Členové Rady byli voleni Českou národní radou. Tři členové:
Milan Jakobec (právník),
Vojtěch Lindaur (novinář) a
ing. Antonín Vaněček, DrSc. (vědecký pracovník),
získali mandát v Radě na základě ustanovení § 3, odst. 2, zákona č. 303/92 Sb. jako členové Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání zvolení Českou národní radou. Další čtyři členové Rady:
ing. Jiří Brož (ekonom),
Josef Josefík (psycholog),
Jiří Koubek (redaktor) a
ing. Miroslav Pýcha (technik),
byli zvolení Českou národní radou dne 19. 3. 1992. Dva členové:
Bohuslav Hanuš (technik) a
PhDr. Daniel Korte (filolog),
byli zvoleni Českou národní radou dne 14. dubna 1992. Mandát tří členů Rady delegovaných Federální radou byl ukončen ke dni 31. prosince 1992. Na uprázdněná místa byli dne 3. února 1993 Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zvoleni:
ing. Leopold Hajíček (důchodce),
ing. Vladimír Mlateček (podnikatel) a
PhDr. Oldřich Tomek (historik).
Dne 7. května 1992 byl předsedou Rady zvolen PhDr.
Daniel Korte a místopředsedou Rady Josef Josefík.
3.1. LEGISLATIVNÍ STAV
Oblast rozhlasového a televizního vysílání
byla v okamžiku zřízení Rady vymezena
především zákonem č. 468/91 Sb.
Tímto zákonem byl v ČSFR zaveden duální
systém vysílání. V rámci tohoto
systému mohou provozovat rozhlasové a televizní
vysílání dva typy provozovatelů.
a) Provozovatelé ze zákona
V duálním systému mají provozovatelé
ze zákona charakter veřejně právní
instituce. Od státních institucí se liší
tím, že nejsou řízeny vládou
ani jiným orgánem státní správy
a že jejich činnost je financována nikoli ze
zdrojů státního rozpočtu, ale vlastním
příjmem (výnosy ze sazeb za používání
rozhlasových a televizních přijímačů
podléhajících evidenci). Od provozovatelů
- držitelů licencí - se veřejně
právní provozovatelé liší tím,
že jejich činnost není vymezena pouze všeobecnou
normou a podmínkami licence, ale také specifickými
úkoly ohledně uspokojování veřejného
zájmu, jak jsou uvedeny v příslušných
zřizovacích zákonech. Veřejně
právní provozovatelé ze zákona mají
oproti provozovatelům - držitelům licencí
- i omezenou možnost samostatného podnikání,
především ve vysílání
reklam.
b) Provozovatelé - držitelé licencí
Tito provozovatelé mohou získat oprávnění
k provozování rozhlasového a televizního
vysílání pouze udělením licence
k tomu pověřenými orgány státní
správy. Jejich činnost je vymezena obecně
závaznými předpisy, především
ustanoveními zákona č. 468/91 Sb., a podmínkami
uvedenými v licenci.
Zákonem č. 468/91 Sb. byla také zřízena
Federální Rada pro rozhlasové a televizní
vysílání, byla vymezena její působnost
a především mechanismus licenčního
procesu. Dále zákon č. 468/91 Sb. hovoří
o orgánech republik (§ 10, odst. 3) udělujících
licence. Na základě tohoto ustanovení byl
Českou národní radou přijat zákon
č. 103/92 Sb., jímž byla zřízena
Rada v souladu s ustanovením § 2, písm. b,
zákona č. 136/91 Sb. o rozdělení působnosti
mezi ČSFR, ČR a SR v oblasti tisku a jiných
informačních prostředků. Oblast výkonu
státní správy týkající
se rozhlasového a televizního vysílání
nepřímo vymezoval i zákon č. 110/64
Sb. o telekomunikacích, novelizovaný zákonem
č. 150/92 Sb. ze dne 12. 3. 1992, a zákon č.
474/92 Sb. (tzv. malý kompetenční), který
mj. novelizoval zákon č. 103/91 Sb. Tyto normy se
týkaly výkonu státní správy
kmitočtového spektra využívaného
pro potřeby rozhlasového a televizního vysílání.
Dalšími zákony vymezujícími oblast
rozhlasového a televizního vysílání
byly v době zřízeni Rady zákony č.
483/91 Sb. a č. 484/91 Sb., jimiž byli s účinností
dne 1. ledna 1992 zřízeni provozovatelé vysílání
ze zákona, tedy Český rozhlas a Česká
televize.
3.2. FAKTICKÝ STAV
a) Federální rada pro rozhlasové a televizní
vysílání
Rada fungovala bez přijatého statutu, přidělila
dvě licence k provozování vysílání
zahraničním subjektům (Radio Svobodná
Evropa a BBC World Service). Do té doby vysílaly
tyto subjekty na základě usnesení předsednictva
vlády ČSFR č. 53 ze dne 14. června
1990 (RFE) a usnesení vlády ČSFR č.
708 ze dne 18. října 1990 (BBC). Dohledem nad dodržováním
zákonnosti, především monitorovací
činností, se nezabývala.
b) Provozovatelé ze zákona
Ustanovení zákona č. 468/91 Sb. o zřízení
veřejných provozovatelů ze zákona
bylo naplněno přijetím zákonů
č. 483 a 484/91 Sb. a faktickým zahájením
činnosti České televize a Českého
rozhlasu dne 1. ledna 1992. Nebyla vyřešena (a tak
tomu zůstalo až dokonce roku 1992) otázka Československého
rozhlasu a Československé televize. Tito provozovatelé
zůstali v rozporu s principem duálního systému,
jak byl zakotven zákonem č. 468/91 Sb., provozovateli
státními, tedy v čele s ústředními
řediteli jmenovanými vládou ČSFR a
financovaní ze státního rozpočtu.
Tato skutečnost, spolu s nedostatečně provedenými
delimitacemi, tedy důsledným oddělením
koexistujících subjektů naprosto odlišného
charakteru, způsobila, že systém duálního
vysílání byl narušen. (Nutno poznamenat,
že naprosto důsledná delimitace státních
a veřejných provozovatelů byla technicky
neuskutečnitelná.)
c) Provozovatelé - držitelé licencí
Již před zřízením Federální
rady pro rozhlasové a televizní vysílání
a Rady bylo společensky neúnosné odkládat
možnost provozovat nezávislé rozhlasové
a televizní vysílání. Proto byly zřízeny
meziresortní komise (nejprve při vládě
ČSFR, později při ministerstvu kultury ČR),
které bez legislativního zázemí a
jasného definování licenčního
mechanismu přidělily celkem 36 licencí k
provozování rozhlasového vysílání.
Meziresortní komise vlády ČSFR přidělila
8 licencí pražským uchazečům
a jednomu mimopražskému, meziresortní komise
ministerstva kultury ČR přidělila 5 licencí
pražským a 22 licencí mimopražským
žadatelům. Zákony č. 468/91 Sb. a č.
103/92 Sb. už toto legislativní zázemí
i licenční mechanismus definují. Zákon
č. 468/91 Sb. však zároveň dle znění
§ 25 ustanovuje, že držitelé licencí
udělených oběma meziresortními komisemi
se považují za držitele licencí dle už
nově stanovených pravidel. Tyto dřívější
licence jsou však zcela nekompatibilní se současnými
licenčními pravidly. Z této skutečnosti
vyvstávají v mnoha případech potíže,
chce-li Rada zachovat faktickou kontinuitu vysílání
a zároveň vyhovět současným
právním normám.
Všeobecně lze říci, že první
měsíce vysílání nezávislých
držitelů licencí byly zásadním
přínosem pro rozvoj plurality informací,
kulturní nabídky a pro vznik konkurenčního
prostředí v této oblasti. Toto období
bylo cenné také díky získání
prvních poznatků s nezávislým rozhlasovým
vysíláním. Převažujícím
nedostatkem nových provozovatelů je, že ačkoli
dosavadní licence byly uděleny pouze k provozování
lokálního vysílání, skutečně
lokální charakter si držitelé licencí
zpravidla neosvojili. Přes velkou konkurenci, zejména
v Praze, nedošlo u jednotlivých provozovatelů
k výrazné diverzifikaci a k cílenému
zaměření na jednotlivé okruhy recipientů.
Lze to vysvětlit tím, že jednotliví
provozovatelé dosud čerpají ze vstupních
investic (podpořených navíc státní
dotací) a neprojevilo se u nich dosud působení
zpětných vazeb. Za takových okolností
mnozí provozovatelé produkují takové
programy, které si produkovat přejí oni sami,
a ne ty, které vycházejí ze společenské
objednávky. Rok 1993 bude zřejmě tím
rokem, ve kterém na dosud vzájemně velmi
podobné rozhlasové stanice začnou s plnou
účinností působit tržní
tlaky, které by měly celkovou skladbu vysílání
držitelů licencí pozitivně ovlivnit.
4.1. ZÁKLADNÍ NÁLEŽITOSTI
4.1.1. Statut
Statut byl připraven Radou během měsíce
dubna a byl schválen Českou národní
radou 29. dubna 1992. Statut upravuje oproti zákonu č.
103/92 Sb. bližší podrobnosti o organizaci činnosti
Rady, Úřadu Rady a výši odměny
členů Rady. Tento statut také zavádí
na návrh Rady institut veřejného slyšení,
které je zde definováno jako obligatorní
součást licenčního mechanismu.
4.1.2. Jednací řád
Jednací řád Rady byl zpracován a schválen
členy Rady v průběhu měsíce
dubna 1992. Upravuje především průběh
jednání Rady, mechanismus rozpravy a hlasování.
Dále blíže definuje průběh licenčního
řízení a vymezuje veřejné slyšení
jako ústní jednání ve smyslu §
21 správního řádu. Jednací
řád Rady byl v červenci 1992 a v lednu 1993
novelizován do současné podoby.
4.2. KOMPETENČNÍ NÁLEŽITOSTI, MÍSTO
V SYSTÉMU STÁTNÍ SPRÁVY
4.2.1. Orgány spojů
Činnost Rady souvisí velice těsně
s výkonem státní správy části
kmitočtového spektra používaného
pro rozhlasové a televizní vysílání.
Z hlediska Rady je výkon tohoto okruhu státní
správy neoddělitelný od mechanismu přidělování
licencí. Je-li Rada pověřena tvorbou zásad
licenční politiky, koncepcí hospodaření
s kmitočty, konstituováním systému
vyváženosti různých typů vysílání,
nemůže být odkázána na pouze
servisní funkci orgánů spojů. I v
případě dokonalého fungování
vzájemné spolupráce by byla Rada odkázána
na užívání pouze nahodilých výběrů
kmitočtů a jakýkoli pokus o koncepční
přístup by závisel na nepředvídaných,
s potřebami provozovatelů, žadatelů
a veřejnosti nikterak nekoordinovaných kmitočtových
dispozicích.
Je známé, že při mezinárodních
koordinačních jednáních každá
země hájí své kmitočtové
bohatství i argumentací postavenou na tzv. fiktivně
zkoordinovaných kmitočtech. Tyto kmitočty
bývají koordinovány bez jakékoli návaznosti
na licenční záměry. Existují
i jiné důvody, kromě problematiky plánování
a koordinace kmitočtů, pro které výkon
státní správy této části
kmitočtového spektra těsně souvisí
s kompetencemi Rady v užším slova smyslu. Jde
např. o možnost kontroly základních
technických parametrů, které jsou součástí
licencí.
Z hlediska orgánů spojů, které je
neméně legitimní, tvoří výkon
státní správy kmitočtového
spektra jeden celek bez ohledu na to, k čemu je ta která
část spektra používána. Všechny
druhy vysílání tvoří z tohoto
hlediska jeden technický celek.
Z obou hledisek vyplývá, že příslušnost
kompetencí k výkonu státní správy
v této oblasti je třeba řešit s rozvahou
a se zahrnutím všech souvisejících okolností.
Rada považuje za ideální ten způsob
řešení, kdy výkonem státní
správy dotyčné části kmitočtového
spektra (jak ostatně navrhovala i ve svých připomínkách
k zákonu o zřízení Českého
telekomunikačního úřadu) by byla pověřena
jak Rada, tak i ČTÚ. Ve zřizovacích
zákonech obou institucí by v tom případě
bylo vhodné uvést, že se podílí
na výkonu státní správy části
kmitočtového spektra používaného
pro rozhlasové a televizní vysílání
dle zvláštního předpisu. Příprava
tohoto zvláštního předpisu (ještě
nebylo rozhodnuto jaké právní síly;
ve spolupráci ministerstva hospodářství
ČR a Rady již začala.
Takovým řešením by byl odstraněn
současný velmi nevyjasněný stav, Až
do přijetí tzv. malého kompetenčního
zákona (č. 474/92 Sb.) byl výkon státní
správy kmitočtového spektra svěřen
výhradně federálnímu ministerstva
spojů. Z hlediska Rady to byl stav velmi nevhodný
a to jak z důvodu úrovně praktické
spolupráce, tak i z důvodů systémových.
Zmíněným zákonem byl novelizován
zákon č. 103/2 Sb. v tom smyslu, že výkonem
státní správy části kmitočtového
spektra určeného pro rozhlasové a televizní
vysílání byla pověřena Rada.
Toto legislativní opatření neprovázely
žádné praktické delimitační
kroky ba ani kroky, které by vedly k alespoň základnímu
vybavení Rady příslušnými informacemi.
V současné době je situace řešena
tak, že ministerstvo hospodářství ČR,
na které' přešly kompetence z federálního
ministerstva spojů, dále vykonává
na požádání Rady odborné práce
související s plánováním a
koordinacemi kmitočtů a na základě
neformální dohody spolupracuje s Radou ve věcech
hospodaření s kmitočty. Tento stav je velmi
nutné formalizovat, institucionalizovat a dořešit
i po věcné stránce.
Státní správa zmíněné
části kmitočtového spektra zahrnuje
několik základních okruhů. Je to především
činnost souvisejících s vybráním
vhodných kmitočtů na základě
stanoveného licenčního záměru.
Dále navazují standardní mezinárodní
aktivity, především koordinace se zahraničními
obsazenými nebo vyhrazenými kmitočty. Dalším
nutným státně správním úkonem
je notifikace stanoveného kmitočtu u Mezinárodní
telekomunikační unie (konkrétně u
International Frequency Registration Burerau v Ženevě).
Dále pověřený orgán vydává
povolení ke zřízení vysílače
nebo provozní osvědčení. Dalším
okruhem činností je kontrola dodržování
předepsaných para metrů vysílání
včetně správních úkonů
ohledně případných následných
sankcí. Mezi další činnosti patří
například pravidelné vyjadřování
se k žádostem zahraničních institucí
spravujících kmitočty. (Na tomto příkladě
lze uvést souvislost státní správy
kmitočtového spektra s licenční politikou.
Cizí žádosti by bylo totiž velmi účelné
posuzovat nejen z hlediska již používaných
kmitočtů, ale i z hlediska perspektivního
využití v souvislosti se stanovena koncepcí
licenční politiky.) Kompetence ve věci všech
zahraničních aktivit je třeba řešit
velmi jasně a perspektivně, neboť jde o to,
abychom zahraničním institucím nabídli
definovaného a fundovaného partnera.
4.2.2. Vláda
Rada byla zákonem č. 103/92 Sb. v souladu se zákonem
Č. 468/91 Sb. definována jako orgán státní
správy, stojící organizačně
mimo standardní orgány exekutivy. Tato její
nezávislost je funkční především
s ohledem na potřebu rozhodováni nezávislého
na politických vlivech.
Nezávislost Rady však nemusí znamenat nestandardní
postavení Rady i v těch parametrech, kde vyčlenění
ze systému státní správa funkčnost
postrádá. Rada je rozhodnuta vyvíjet činnost
a konstituovat Úřad Rady v přímé
návaznosti na pravidla obvyklá u jiných orgánů
státní správy. Současné postavení
jí to však příliš neumožňuje.
Jen váhavě zařazují orgány
státní správy Radu do připomínkového
legislativního procesu. Vláda ČR ani v jednom
případě nevzala v úvahu ustanovení
zákona č. 103/92 Sb., § 9, ve kterém
se praví: "Vláda ČR a orgány
státní správy ČR spolupracují
s Radou ve věcech vysílání a jsou
zejména povinny, jde-li o věci vysílání,
vyžádat si vždy stanovisko Rady a v mezích
své působnosti poskytnout Radě potřebnou
součinnost."
Z premiérových úst několikrát
zaznělo zpochybnění samotné existence
Rady. To mělo vliv i na autoritu Rady jako orgánu
státní správy. Obsáhlou dokumentací
lze doložit, že vláda ČR a Úřad
vlády ignorovaly velké množství podnětů
a žádostí Rady.
Ve věcech rozhlasového a televizního vysílání
neexistuje kromě Rady žádný jiný
orgán státní správy. Přesto
není řešen způsob jejího napojení
na legislativní proces a na související kompetence
státní správy. Tato kuriózní
situace se projevila například během léta
1992, kdy Rada nenalezla formální cestu jak navrhnout
vládě jako bod jejího zasedání
projednání rozpočtu Rady. Iniciativa byla
střídavě předávána Úřadu
vlády ČR, ministerstvu kultury ČR, ministerstvu
financí ČR a pět Úřadu vlády.
Dosud není jasné (neboť rozhlasové a
televizní vysílání nespadá
pod žádný orgán vlády), jak bude
možné realizovat případná usnesení
Parlamentu ČR vůči exekutivě ve věcech
vysílání a jak bude možné uplatňovat
či alespoň formálně předkládat
návrhy Rady vůči vládě i zákonodárné
moci. Stejně tak není dosud řešen naléhavý
problém neexistence kompetencí Rady vydávat
obecně závazné předpisy. Existuje
množství činností, zejména ohledně
licenčního procesu, které by bylo třeba
normativně upravit a které se svou podstatou nehodí
k řešení prostřednictvím zákona.
Není účelné, a Rada to ani nikdy nepožadovala,
učinit z Rady jakousi anomálii v politickém
a státně správním systému.
Specifika by se měla omezit pouze na ta, která vyplývají
ze specifického předmětu činnosti
Rady, a v ostatních věcech uplatnit na činnost
Rady běžné mechanismy.
4.3. TECHNICKO ORGANIZAČNÍ INSTITUCIONÁLNÍ
NÁLEŽITOSTI
4.3.1. Sídlo, IČO, účet
První čtyři měsíce pracovala
Rada bez stálého sídla, a tedy i kontaktní
adresy či telefonu. Bylo to způsobeno především
tím, že záloha, o které rozhodlo předsednictvo
vlády ČR až dva měsíce po ustavení
Rady dne 18. 5. 1992, mohla být čerpána až
po zřízení účtu. Ke zřízení
účtu banka požaduje IČO. K přidělení
IČO potřebuje Statistický úřad
údaje o sídle. Sídlo si Rada nemohla pronajmou,
neboť nemohla čerpat zálohu. V této
době se Radě nedostalo žádné
součinnosti ze strany státních orgánů,
především vlády. Předsednictvo
vlády ČR vzalo dne 18. května 1992 (a později
ještě 7. října 1992 celá vláda
ČR) pouze na vědomí nutnost vybavit Radu
nezbytnými prostorami a technikou. K realizaci těchto
záměrů nikdy nedošlo.
V červenci 1992 se podařilo Radě prolomit
zmíněný kruh, zřídit bankovní
účet č. 19223-001/0710, registrovat IČO
45770492 a pronajmout provizorně dvě kanceláře
v Radiopaláci, Vinohradská 40, Praha 2. Už
od konce léta byly tyto prostory zcela nepostačující,
s návštěvami se jednalo zpravidla na chodbách
vestoje, dokumentaci nebylo možné přehledně
vést. Rada se proto obrátila na úřady
všech městských částí
Prahy a na ústřední orgány státní
správy se žádostí o přidělení
prostor. Jelikož Rada neobdržela do listopadu žádný
příslib volných prostor, využila služeb
realitních kanceláří a pronajala si
ode dne 1. prosince 1992 na 10 let samostatný objekt v
Krátké ul. č. 10., Praha 10, v ceně
4 000,- Kč za m ročně, což činí
úhrn ročního nájemného přibližně
2.900.000,- Kč.
Během prosince a ledna, kdy byl nový objekt zprovozňován,
byla Rada nucena platit oba nájmy paralelně. Od
února 1993 probíhá postupné rozmísťování
jednotlivých pracovišť v novém objektu.
Telefony ke dni zpracování Zprávy zavedeny
dosud nejsou.
4.3.2. Financování
4.3.2.1. Rozpočet 1992
Dle původního znění zákona
č. 103/92 Sb., § 8, je činnost Rady hrazena
z rozpočtu České republiky. Jelikož
zákon č. 103/92 Sb. byl přijat až v
měsíci únoru 1992, státní rozpočet
ČR s příslušnou kapitolou ještě
nepočítal. Bylo proto nutné hradit činnost
Rady v roce 1992 z prostředků rozpočtové
rezervy. O uvolnění prostředků z rozpočtové
rezervy rozhoduje vláda ČR. Ta schválila
rozpočet Rady ve výši 3 mil. Kčs (včetně
zálohy) až 7. října 199 2, přičemž
návrh rozpočtu byl Radou podán ministerstvu
financí už v červnu 1992 a potom ještě
Úřadu vlády ČR v srpnu 1992, protože
do té doby se Úřad vlády ČR,
pověřený vypracováním rozpočtu,
na Radu neobrátil s žádostí o dodání
podkladů. Po seriózní kalkulaci předpokládaných
výdajů a po zodpovědném krácení
původních nároků činila výše
rozpočtu dle návrhu Rady 5.255.000,- Kčs.
První prostředky (zálohu ve výši
1 mil. Kčs) obdržela Rada a čtyři měsíce
po svém ustavení, a to v červenci 1992 na
základě usnesení předsednictva vlády
ČR ze dne 18. května 1992. Do té doby vykonávali
členové Rady své funkce zdarma a bez jakéhokoli
materiálního vybaveni a Ke své činnosti
využívali převážně domácího
zázemí. Podobná situace nastala v říjnu
a listopadu, kdy prostředky ze zálohy už byly
vyčerpány a z řádného rozpočtu
nebylo jest možno čerpat. Tehdy bylo také nutné
zrušit již probíhající nábory
pracovníků Úřadu Rady, čímž
vznikly dodnes neodstraněné problémy.
4.3.2.2. Rozpočet 1993
Pro tento rozpočet byla vyčleněna kapitola
372 státního rozpočtu ČR. Rozpočet
byl zpracován Úřadem Rady, schválen
Rado a předložen ministerstvu financí ČR
dne 12. 10. 1992 v celkové výši 16.669.504,-
Kčs, z toho 2.568.504,- Kčs na investiční
výdaje, 1.344.000,- Kčs na odměny členů
Rady a 4.490.000,- Kčs na mzdy pracovníků
Úřadu. Přibližný odhad průměrného
stavu pracovníků v roce 1993, se zřetelem
na nutnost vykonávat všechny zákonem svěřené
kompetence, činil 47 osob.
Ministerstvo financí rozpočet v této výši
nepodpořilo a bezvěcné argumentace za použití
pouze početních úkonů, vycházejících
z rozpočtu Rady na rok 1992, navrhlo vládě
rozpočet Rady ve výši 7.755.000,- Kčs,
z toho investiční výdaje 1.500.000,- Kčs.
Dle tohoto návrhu by mzdové prostředky odpovídaly
stavu 17 pracovníků Úřadu, což
by v žádném případě nepostačovalo
ani na minimální výkon svěřených
kompetencí.
Vláda ČR nepodpořila ani tento návrh
ministerstva financí ČR a navrhla rozpočet
ve výši 4.318.000,- Kčs. Tomuto návrhu
nepředcházela žádná věcná
diskuse, byl spíše odrazem několikanásobně
deklarovaného zpochybnění samotné
existence Rady z úst představitelů vlády.
Mzdové prostředky tohoto rozpočtu by postačily
na 1,8 pracovníka Úřadu.
Česká národní rada po věcné
diskusi a vystoupení představitelů Rady a
ministerstva financí ČR ve výboru pro vědu,
vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
schválila v souvislosti s přijetím zákona
o státním rozpočtu na rok 1993 rozpočet
Rady v původní Radou navrhované výši
16.670.000,- Kčs. V tabulkové části
státního rozpočtu ČR se tato částka
sice objevila, ale výše mzdových a investičních
prostředků zůstaly administrativním
nedopatřením na úrovni verze vlády,
resp. MF ČR. Takto koncipovaný rozpočet by
vůbec nebylo lze realizovat. Po několikatýdenní
korespondenci přijalo MF ČR rozpočtové
opatření, kterým se mzdové a investiční
prostředky uvedly do souladu se schválenou celkovou
výší rozpočtu Rady.
Orgány obdobné Radě však ve vyspělých
demokraciích nebývají vůbec financovány
ze státního rozpočtu. Schvalování
rozpočtu parlamentem totiž vystavuje takový
orgán přímým politickým nátlakům.
Proto i v navrhované verzi zákona č. 36/93
Sb. o některých opatřeních v oblasti
televizního a rozhlasového vysílání
bylo formulováno ustanovení, dle kterého
by činnost Rady byla financována z 1% podílu
z výnosů ze sazeb za používání
rozhlasových a televizních přijímačů
podléhajících evidenci. V takovém
případě by byla zrušena i příslušná
kapitola Rady ve státním rozpočtu ČR.
V této verzi však zákon přijat nebyl.
Schváleno bylo ustanovení o tom, že činnost
Rady je hrazena z 0,3% z výnosů ze sazeb za používání
rozhlasových a televizních přijímačů
podléhajících evidenci. Napojení Rady
na státní rozpočet explicitně zrušeno
nebylo s tím, že prostředky ze státního
rozpočtu mají sloužit základním
pořizovacím výdajům, zatímco
0,3 procenta z koncesních poplatků bude určeno
na provoz, a to i do budoucna, protože se pro příští
roky s kapitolou rozpočtu pro Radu již nepočítá.
Dle zákona č. 36/93 Sb. měla Rada předložit
Poslanecké sněmovně rozpočet na rok
1993. Rozpočet byl předložen s tím,
že zůstal v původní Radou navrhované
výši a s vyjádřeným rozhodnutím
Rady nečerpat v roce 1993 pro vlastní potřebu
z podílu na koncesních poplatcích. V případě,
že Poslanecká sněmovna uskuteční
uvažované odděleni Rady od státního
rozpočtu, nelze hradit výkon všech svěřených
kompetencí, zůstane-li příjmem Rady
pouze 0,3% podíl z koncesních poplatků, což
lze odhadnout na 7 - 8 mil. Kčs ročně.
4.3.3. Úřad Rady
4:3.3.1. Zřízení
Na základě výběrového řízení
byl dne 13. srpna 1992 s platností od 18. srpna 1992 jmenován
v souladu se zákonem č. 103/92 Sb., § 7, odst.
2, vedoucím Úřadu Rady Ladislav Jakl (novinář).
V souladu s § 7, odst. 1, zák. č. 103/92 Sb.
přijala Rada dne 4. září 1992 statut
Úřadu Rady. Usnesením Rady ze dne 1. října
1992, v souladu se souhlasem ministerstva financí ČR
(čj. 142/53 612/92), byla vydána zřizovací
listina Úřada Rady.
4.3.3.2. Organizační řád
Základem organizačního řádu
Rady je organizační schéma přijaté
usnesením Rady dne 27. srpna 1992. Organizační
řád, který popisuje strukturu Úřadu,
je v současné době ve schvalovacím
stádiu.
4.3.3.3. Personální vývoj
Přijímání pracovníků
Úřadu bylo opožděným schválením
rozpočtu značně posunuto. První odborný
pracovník Úřadu byl přijat až
16. listopadu 1992. Nyní má Úřad 11
pracovníků na plný a 3 pracovníky
na poloviční úvazek. Dosud nejsou obsazena
všechna místa vedoucích pracovníků,
některé odbory ještě nezahájily
běžnou činnost v plném rozsahu.
4.3.3.4. Technické otázky
Rada i Úřad až do konce listopadu 1992 sdílely
pouze dvě kanceláře vybavené jediným
počítačem a jednou telefonní linkou,
od prosince 1992 do konce ledna 1993 sídlila Rada i Úřad
dohromady ve třech kancelářích. V
těchto dispozicích se realizovala celá agenda
i styk s veřejností. V takových podmínkách
nelze mluvit o alespoň minimálních, natož
o dostačujících a důstojných
podmínkách pro práci orgánu státní
správy. Od února 1993 sídlí Rada v
samostatném objektu, přičemž k používání
jsou připraveny jen některé kanceláře.
Na přelomu roku 1992 a 1993 pořídil Úřad
minimální základní vybavení
(kopírku, tři počítače, jednu
BTV, jedno video a jeden RMGF). Teprve v posledních dnech
je s to Úřad vykonávat některé
odborné úkony, především ve věcech
kmitočtové správy a monitoringu.
V době, kdy technické ani personální
vybavení neumožňovalo vykonávat některé
odborné činnosti, snažila se Rada zadávat
vybrané technické a odborné úkony
specializovaným institucím. Spolupracovala především
s Výzkumným ústavem spojů (dnes příspěvková
organizace ministerstva hospodářství ČR
TEST COM) a s agenturou IAM.
5.1. SYSTÉMOVÁ ČINNOST RADY
5.1.1. Převzetí agendy
Během dubna 1992 převzali členové
Rady na ministerstvu kultury agendu po bývalé meziresortní
komisi. Jednalo se především o doklady o udělených
licencích a četné žádosti o provozování
rozhlasového a televizního vysílání.
Dokumentace nebyla převzata ve stavu, který by umožňoval
bezprostředně s ní pracovat. Bylo nutno aktualizovat
dříve podané žádosti a standardizovat
jejich podobu tak, aby umožnily systémové zpracování.
Byl rovněž započat proces výměny
licencí za licence kompatibilní se současným
právním řádem. Tento proces dosud
není uzavřen. V prosinci 1992 Rada převzala
i agendu po bývalé Federální radě
pro rozhlasové a televizní vysílání.
5.1.2. Koncepce, zásadní stanoviska
V souladu se zák. č. 103/92 Sb., § 2, odst.
1, písm. c) náleží do působnosti
Rady také podílet se svými stanovisky a návrhy
na vytváření zásad státní
politiky ČR ve vztahu k vysílání a
stanovit koncepce jejího rozvoje. Během prvního
roku existence Rady ji orgány státní správy
nevnímaly v tomto smyslu za partnera a nezahrnovaly ji,
až na výjimky, mezi povinná připomínková
místa. Pokud byla Rada, zpravidla náhodně,
informována o uvažovaných iniciativách
různých institucí, vystupovala aktivně
a konzistentně, především se zřetelem
na rozvoj a ochranu duálního systému vysílání.
Rada odmítala ve svých stanoviscích, vyžádaných,
ale především iniciativních, různé
iniciativy zřizovat provozovatele vysílání,
jejichž činnost by nebyla slučitelná
se základními systémovými podmínkami
duálního systému, podporovala rozvoj podmínek
pro nezávislé vysílání, kritizovala
různé etatistické koncepce a snažila
se omezovat ingerenci politických vlivů, zejména
se zřetelem na potřebu hájit objektivitu
a samostatnou, nikým necenzurovanou činnost provozovatelů
vysílání. Rada přitom vycházela
z potřeby nejen ctít ducha a koncepci současné
legislativy, ale i anticipovat dnes již běžně
užívané normy a zvyklosti mediální
politiky ve vyspělých demokraciích, především
evropských.
V tomto smyslu se Rada aktivně podílela i na původní
verzi návrhu zákona iniciativní skupiny poslanců
o některých opatřeních v oblasti rozhlasového
a televizního vysílání. I do budoucna
se Rada hodlá aktivně angažovat v procesu instalace
a dalšího rozvoje hlavních atributů
systému rozhlasového a televizního vysílání,
ke kterému směřuje většina společností
s demokratickým systémem a tržní ekonomikou,
jimiž jsou zejména nezávislost na konkrétních
mocenských zájmech, objektivita, pluralita, péče
o rozvoj kultury, především domácí,
ochrana práv menšin, právo na informace, svoboda
projevu.
5.1.3. Licenční politika, problematika kmitočtů
V souladu s příslušnými zákony
má Rada tvořit a realizovat definovanou licenční
politiku. Tím je myšleno, že Rada, především
s ohledem na limitované kmitočtové kapacity,
se má podílet na koncepčním řešení
otázek, jakými jsou rovnoměrné zastoupení
různých typů stanic, systémově
koordinovaný poměr mezi lokálními,
regionálními a celoplošnými provozovateli
atd. Rada se při tom může opírat o rozbor
struktury žádostí, o analýzy výsledků
monitoringu i o jiné faktory. K realizaci svých
koncepčních záměrů je však
třeba mít možnost disponovat s tím základním
- s kmitočty. Rada při svém vzniku nebyla
vybavena kompetencí, která by umožňovala
podílet se na koordinování a plánování
kmitočtů a na hospodaření s nimi.
V tom byla Rada zcela odkázána na Federální
ministerstvo spojů. Za celou dobu existence Rady předaly
orgány spojů k dispozici pro udělení
licencí sedm kmitočtů, což je ve srovnání
se stovkami žádostí zanedbatelný počet.
Avšak i v případě, kdy by Rada dostá
vala k dispozici větší počet zkoordinovaných
kmitočtů, nelze použít žádný
mechanismus, jak uvést do souladu přípravu
kmitočtové nabídky s licenčními
záměry. Zákonem č. 474/92 Sb. byly
sice Radě předány kompetence ohledně
státní správy kmitočtového
spektra používaného pro rozhlasové a
televizní vysílání, ale nedošlo
už k dalším krokům (delimitace, předání
informačního a programového vybavení),
které by Radě umožnily tento výkon státní
správy, nebo alespoň její část
přímo související s licenčním
procesem, fyzicky vykonávat.
Specifickým problémem, který v poslední
době zajímá především
obecní zastupitelstva, je tzv. bezdrátový
počítačový videotext. O licenci k
provozování tohoto média požádaly
již desítky městských i obecních
úřadů a jiných subjektů. Rada
si k řešení této problematiky vyžádala
několik jednání s odborníky federálního
ministerstva spojů. Díky těmto jednáním
a dalším konzultacím může: Rada
v těchto věcech konstatovat následující
fakta:
1) Federální ministerstvo spojů se odmítlo
problémem zabývat do té doby, dokud nebude
provedena homologace zařízení, které
bezdrátový počítačový
videotext šíří.
2) FMS zdůraznilo, že případná
legalizace počítačového videotext
bude možná teprve po vybavení třetího
televizního okruhu potřebnými kmitočty
k dokrytí území.
3) Za předpokladu úspěšné homologace
zařízení bylo FMS ochotno jednat o provizorním
režimu pro počítačový videotext.
Před zánikem FMS však homologace provedena
nebyla.
Počítačový videotext používá
ke svému šíření mj. i tu část
kmitočtového spektra, které dosud není
vyhrazeno pro televizní a rozhlasové vysílání.
Rada se proto neobejde bez úzké spolupráce
s ministerstvem hospodářství, které
správu těchto částí kmitočtového
spektra převzalo po FMS.
Rada navíc konstatovala, že legalizaci počítačového
videotextu brání za současného legislativního
stavu další okolnosti:
1) Žadatelé o licenci k provozování
počítačového videotextu většinou
(místní a obecní úřady) nesplňují
požadavky kladené na provozovatele vysíláni
zákonem č. 468/91 Sb., § 3, odst. 2., tedy
zápis do obchodního rejstříku.
2) Žadatelé zpravidla nenabízejí způsob,
kterým zaručí, aby provozováním
počítačového videotextu nebyla porušována
autorská práva. Žadatelé většinou
předpokládají vysílání
textových informací lokálního charakteru,
obrazové zprávy, často též vysílání
reklamních a inzertních informací, popř.
užívají počítačového
videotextu k přenosu kanálu veřejného
provozovatele televizního vysílání
a k přenosu některých programů z družic.
Legalizace bezdrátového počítačového
videotextu by tedy předpokládala mj. vyčlenění
nezbytné části kmitočtového
spektra z dispozic doposud spravovaných ministerstvem hospodářství,
dále novelu zákona č. 468/91 Sb. ve výše
zmíněných ustanoveních a provedení
homologace používaného zařízení.