Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda
PSP J. Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka a 174 poslanců.
Za vládu České
republiky: místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr životního prostředí F. Benda,
ministr dopravy V. Budinský, ministr průmyslu a
obchodu V. Dlouhý, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr spravedlnosti J. Novák, ministr vnitra
J. Ruml, ministr kultury P. Tigrid, ministr práce a sociálních
věcí J. Vodička.
(Schůze opět zahájena
v 9.04 hodin.)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Vážení
páni kolegové, vážené paní
kolegyně, prosím, abyste se zaregistrovali. Chystám
se zahájit druhý den jednání 40. schůze
Poslanecké sněmovny. Naše jednání
bude pokračovat druhým bodem schváleného
pořadu, kterým je
Žádám navrhovatele
a zpravodaje, aby zaujali místo u stolku zpravodajů.
Včera jsme projednávání tohoto bodu
přerušili po ukončené obecné
rozpravě. V této rozpravě nezazněl
návrh na vrácení návrhu zákona
výborům k novému projednání,
ani návrh na zamítnutí. Proto
zahajuji nyní rozpravu podrobnou. Do podrobné rozpravy
jsou už přihlášeni tito kolegové
a kolegyně: pan poslanec Josef Ježek, paní
poslankyně Gerta Mazalová, pan poslanec Kačenka,
Řezáč, Kavan, Litomiský. Prosím
pana poslance Ježka, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Ježek:
Pane předsedající,
dámy a pánové, já jsem se přihlásil
do podrobné rozpravy jako první také v roli
navrhovatele, protože si myslím, že není
rozumné mluvit o detailech ve vystoupení navrhovatele
v obecné rozpravě. Chtěl bych zároveň
přednést některé návrhy, které
vyplynuly z projednávání návrhu ústavního
zákona ve dvou výborech, i které vyplynuly
z jednání stálé komise pro reformu
veřejné správy.
Nejdříve bych se
chtěl vyjádřit k čl. 1 ústavního
zákona, který tradičně tvoří
největší kámen úrazu. Jedná
se o to, že podle ústavy má být nějakým
způsobem naplněno právo územních
společenství na samosprávu. Z tohoto důvodu
po dlouhých debatách. trvajících vlastně
již tři roky, se nakonec došlo k názoru,
že v čl. 1, kde se vyjmenovávají vyšší
územní samosprávné
celky, které mají být ústavním
zákonem vytvořeny, musí být specifikace
území těchto celků podle okresů.
Je zde tedy problém začlenění
jednotlivých okresů do příslušných
budoucích krajů nebo zemí. S tím,
že další územní změny -
to znamená úpravy hranic okresů i eventuální
úpravy hranic krajů nebo zemí - lze měnit
pouze zákonem, což je obsahem či. 3 odst. 1.
Ještě chci učinit
poznámku, že nakonec po dlouhém jednání
se ukázalo, že nejrozumnější přístup
k tomuto regionálnímu členění,
které musí být obsahem čl. 1, je takový
přístup, který by se dal nazvat evolučním
nebo také přístupem konzervativním.
To znamená existující územní
členění státu na okresy a kraje na
úrovni krajů se mění pouze tam, kde
je to rozumné, kde je to dejme tomu nezbytné.
Já bych si dovolil navrhnout
několik pozměňovacích návrhů
k čl. 1. Vzhledem k debatě, která probíhala,
se domnívám, že sněmovna by se měla
vyjádřit k tomu, zda by samospráva na regionální
úrovni neměla být řízena jenom
ve dvou vyšších územních samosprávných
celcích, to je v bývalé Zemi české
a v bývalé Zemi moravskoslezské. Navrhuji
tedy v čl. 1 jako první pozměňovací
návrh toto:
Čl. 1 by zněl: na
území České republiky se vytvářejí
vyšší územní samosprávné
celky
1. český, vymezený
územím hlavního města Prahy a krajů
Jihočeského, Západočeského,
Severočeského a Východočeského,
2. moravskoslezský, vymezený
územím krajů Jihomoravského a Severomoravského.
Myslím si, že navrhovat
rozdělení Čech na Prahu a zbytek Čech
je pro nás, jejichž vlast je Böhmen (jako Járy
da Cimrmana), jistě nepřijatelné.
Druhý návrh k čl.
1, který opět vyplynul z rozpravy v obou výborech,
případně ve stálé komisi, se
pokouší najít poněkud jiný kompromis,
než ke kterému se prozatím došlo. Tento
návrh se týká změny na území
Severočeského a Východočeského
kraje. Návrh by zněl: Text odstavců čl.
1 - pět Severočeský, šest Východočeský
se nahrazuje takto: celek pátý Severočeský,
vymezený územím okresů Česká
Lípa, Děčín, Chomutov, Litoměřice,
Louny, Most, Teplice a Ústí nad Labem. Šestý
Liberecký, vymezený
územím okresů Jablonec nad Nisou, Liberec
a Semily. Sedmý Hradecký, vymezený územím
okresů Hradec Králové, Jičín,
Náchod, Rychnov nad Kněžnou a Trutnov. Osmý
Pardubický, vymezený územím okresů
Havlíčkův Brod, Chrudim, Pardubice, Svitavy
a Ústí nad
Orlicí. Zbývající celky Jihomoravský,
Středomoravský, Moravskoslezský se přečíslují.
Dovolil bych si tento přístup
odůvodnit takto: V podstatě problémem tohoto
článku je u určitých okresů,
do kterých celků mají být zařazeny.
Jestliže takto hodnotíme okresy, tak je jistě
velice sporná příslušnost okresů
Liberec a Jablonec nad Nisou k dnešnímu Severočeskému
kraji, ve Východočeském kraji je problematické
začlenění okresů Semily a Svitavy
do kraje Východočeského. Domnívám
se, že seskupení tří okresů Liberec,
Jablonec a Semily je víceméně nesporné.
Město Liberec je již dnes správním centrem
srovnatelným s krajskými městy v Čechách,
to je s Českými Budějovicemi, Plzní,
Ústím nad Labem i Hradcem Králové.
Pohraniční území
Jablonecka, Liberecka a Frýdlantska bylo po roce 1945 nově
osídleno českým obyvatelstvem, především
z blízkých okresů východních
a středních Čech. Proto je zde tak silné
povědomí regionální identity, regionální
sounáležitosti v území, kde ovšem
žije pouze o něco více než 300 tisíc
obyvatel. Z toho jedna
třetina v samotném městě Liberci.
Proto je v tomto případě zcela přesný
název celku - Liberecký. Zbývající
severočeské okresy, které by měly
tvořit stejnojmenný, tj. Severočeský
celek, mají jedno společné. Počínaje
okresem Česká Lípa zde
neexistuje žádný výrazný regionální
předěl ve vztahu k regionu středočeskému
a dominantním centrem pro většinu území
je především Praha. Existují zde však
silné aglomerační vztahy, zejména
v Podkrušnohoří a podél toku Labe, existuje
i tendence k intenzivnějšímu
propojování v prostoru Děčín,
Nový Bor, Česká Lípa a dále
k Liberci. Krajská hranice mezi okresy Liberec a Česká
Lípa, která může být v případě
potřeby v detailu pozměněna zákonem,
je nepochybně menší "zlo", než
krajská hranice mezi okresem Česká
Lípa a okresy Děčín a Litoměřice.
Jinými slovy, pokud je Severočeský celek,
tam okres Česká Lípa patří,
pokud by to byl celek Ústecký, tak tam by Česká
Lípa event. patřit neměla.
Protože regionální
rozdělení Čech je na rozdíl od Moravy
ve své podstatě variantní, to znamená
diskuse, jestli 13 nebo 8, podle mne je důvodná
v Čechách, ale vůbec není důvodná
na Moravě, mohou být na území východních
Čech vytvořeny celky nazvané podle dvou dominantních
zhruba stejně velkých středisek - Hradecký
a Pardubický. Tím
je řešena otázka, "kam s okresem Svitavy".
Myslím opět, že pro okres Svitavy, jak tady
včera upozorňoval kolega Nájemník,
je přijatelné být součástí
kraje Pardubického, ale je problém být součástí
kraje Východočeského.
V daném prostoru severovýchodních a
východních Čech zároveň neexistuje
geopolitické riziko vyplývající z
přílišné rozdrobenosti ve vztahu k poměrům
na druhé straně hranic.
Protože jsem slyšel
kolegu Fejfara, pane předsedající, vyjádřil
bych se zde i k problému okresu Jihlava. To je problém
tradiční, který mohu doložit již
jistými výdobytky badatelskými z 60. let,
kdy okres Jihlava se jeví tak, že nepatří
ani do Čech ani na Moravu. Otázka pouze je, jak
to řešit, jestli tím, že se vytvoří
samostatný celek Jihlavský nebo jestli okres Jihlava
nebude případně
patřit místo do celku Jihomoravského do celku
Jihočeského. Víme všichni, že začlenit
okres Havlíčkův Brod, začlenit okres
Třebíč do Jihlavského celku, je poněkud
problém. Je to problém i v okrese Žďár
nad Sázavou. To je důvod, proč se zdá
být mnohem přijatelnější
varianta, že jsou celky Jihočeské a Jihomoravské
a je otázka, co s okresem Jihlava. Nikdo nenavrhuje zatím,
že by jihlavský okres měl patřit spíš
do celku Jihočeského.
Dále bych navrhl ještě
jeden návrh z článku 1. Domnívám
se, že poté, co došlo ke kompromisu, že
Praha tvoří samostatný vyšší
územní samosprávný celek, je rozumné,
aby v článku 1 bylo toto.
Čl. 1 by měl začínat
takto. Na území České republiky se
vytvářejí vyšší územní
samosprávné celky: První, hlavní město
Praha. Potom čl. 2 se vypouští a ostatní
články se přečíslují.
Jedná se o to, že
navrhovaný článek 2, kde je řečeno
"postavení hl. m. Prahy stanoví zákon",
je poté, co Praha má mít postavení
vyššího územního samosprávného
celku, nadbytečný.
Zároveň chci upozornit,
že návrh zákona nerozhoduje o tom, kde bude
sídelní město. O tom by měl rozhodnout
zákon, konkrétně zákon o územním
členění státu. Opět ponecháváme
stav, který existuje, poněvadž v dotyčném
zákonu je napsáno např., že vytváří
se kraj Východočeský se sídlem
v Hradci Králové
nebo vytváří se kraj Severočeský
se sídlem v Ústí nad Labem. To je tedy platné
znění zákona o územním členění
státu.
K ostatním článkům
nebyly žádné připomínky s výjimkou
č. 7, který se týká účinnosti.
Dále se ale rozpředla
debata o tom, zda by ústavní zákon o vytvoření
regionální samosprávy, čili o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků, neměl obsahovat ustanovení, která
by nějakým způsobem specifikovala možnost
spolupráce u těchto celků samosprávných.
Myslím, že důvody tady jsou
vážné. Jednak je to dáno oddělením
Prahy od Středočeského kraje. Je jasné,
že celou řadu záležitostí např.
v oblasti veřejné dopravy, regionálního
rozvoje, životního prostředí, téměř
všeho nemůže řešit zvlášť
Praha a zvlášť Středočeský
kraj. Budou se muset na
řadě věcí dohodnout. To je jeden důvod,
proč by to pravděpodobně mohlo být
v ústavním zákoně, čili v Ústavě.
Další důvod
je v tom, že Česká republika by měla
mít možnost zapojit se do mnohostranné spolupráce
regionů, která je v Evropě velice podporována.
Včera jsem shodou okolností dostal text vypracovaný
velvyslancem Malenovským, velvyslancem u Rady Evropy, kde
upozorňuje, že pro rozvoj této regionální
spolupráce, ale také pro to, aby Česká
republika mohla být zastoupena v komoře regionů,
kongresu místních
a regionálních orgánů Rady Evropy,
pro to, aby Česká republika mohla event. se podílet
případně na práci výboru pro
regiony v rámci Evropské unie, je zde výrazný
impuls k tomu, aby tyto regiony vznikly a aby mohly být
silnými subjekty nikoliv jenom objekty regionální
spolupráce a regionální politiky Evropské
unie.
Dosavadní stav je totiž
ten, že regionální politika Evropské
unie se zejména v příhraničních
oblastech projevuje mnohem intenzivněji, než regionální
politika České republiky a jako člen společného
výboru Evropského parlamentu mohu potvrdit, že
v této oblasti jsou problémy, kterými je
nutno se zabývat.
Čili navrhuji, aby ústavní
zákon obsahoval tento článek, který
by byl článkem předposledním, přičemž
poslední článek, nyní sedmý,
upravuje účinnost zákona. Tento článek
by zněl takto:
Vyšší územní
samosprávné celky mohou uzavírat mezi sebou
dohody ve věcech společného zájmu
spadajících do jejich vlastní působnosti
a odpovědnosti. Za podmínek a způsobem, které
stanoví zákon. Není dovoleno, aby zastupitelstva
více krajů nebo zemí společně
přijímala rozhodnutí. Zákon upraví
regionální spolupráci překračující
hranice České republiky i regionální
spolupráci s partnerskými orgány jiných
států.
Inspirací pro tento text je ústava Belgického
království a také
ústava Svobodného státu Sasko. Obě
ústavy toto řeší nikoliv odedávna,
ale v podstatě se k tomu dospělo v posledních
letech, v posledních desetiletích.
Pokud se týče účinnosti
zákona, opět byla velká debata jak ve výborech,
tak v příslušné komisi a v ústavně
právním výboru dokonce bylo odhlasováno,
že by článek 7 měl upravit účinnost
datem, tuším, 1. června 1998. Ale na jednání
stálé komise pro reformu veřejné správy
jsme byli seznámeni s návrhem na budoucí
rozpočtová pravidla, je to tedy ve fázi věcného
záměru. A domnívám se, že bude
zřejmě prosazováno, aby nová rozpočtová
pravidla případně byla schválena ještě
ve druhé polovině tohoto roku.
Důvod je ten, že by
bylo potřeba transformovat příspěvkové
a rozpočtové organizace již v roce 1997, přičemž
zatím není úplně jasné, zda
se to povede do konce roku 1997, nebo se ten proces potáhne
do roku 1998. Domnívám se, že kvůli
přijetí rozpočtových pravidel by bylo
dobré ponechat původně navrhované
znění článku 7, tzn. tento zákon
nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Současně by se mohlo
stát, že i s řadou dalších legislativních
úprav přijímaných postupně,
dejme tomu v roce 1997, případně ve druhé
polovině tohoto roku, by mohly vznikat různé
problémy, např. s tím, jak sladit příslušný
zákon s účinností, která by
byla až někdy v roce 1998.
Zároveň je nutno
říci, že 1. červenec 1998 je zřejmě
nejzazším termínem účinnosti
všech možných právních úprav,
na kterých závisí případné
volby krajských zastupitelstev v listopadu 1998.
Ještě bych si dovolil
jeden návrh. Domnívám, že Poslanecká
sněmovna by měla v souvislosti s projednáváním
tohoto návrhu ústavního zákona schválit
usnesení, kterým by:
Poslanecká sněmovna
doporučila vládě, aby podepsala Evropskou
chartu místní samosprávy, Evropskou rámcovou
konvenci o spolupráci přesahující
státní hranice mezi místními orgány
a místními společenstvími a doplňující
protokol k této konvenci.
Jedná se totiž o to,
že např. onu Evropskou konvenci již podepsalo
a ratifikovalo vedle Ukrajiny také Rusko, Maďarsko,
Polsko, v podstatě všechny sousední státy
s výjimkou Rumunska. A ukazuje se, že Česká
republika se tím v rámci Rady Evropy dostává
do značně nepříznivého světla.
Onen doplňující protokol byl připraven
za účasti expertů České republiky,
kteří se účastnili práce příslušné
pracovní skupiny,
a k podpisu byl připraven za předsednictví
České republiky v Radě Evropy, takže
se domnívám, že trochu zavání
ostudou, pokud bychom se k podpisu a případné
ratifikaci těchto dokumentů stavěli způsobem
takovým, jakým se dálo doposud.
To jsou všechny moje návrhy
k danému návrhu ústavního zákona
a děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Ježkovi a prosím paní poslankyni
Mazalovou, aby se ujala slova, připraví se pan kolega
Kačenka.
Poslankyně Gerta Mazalová:
Vážený
pane předsedo, vláda není, vážené
dámy a pánové, včera v této
sněmovně jsme vyslechli ve všeobecné
rozpravě mnoho připomínek, názorů,
dokonce jsme si vyslechli jednu krásnou pohádku
o osvíceném diktátorovi od pana kolegy Hofhanzla,
kterému za ni velice děkuji, protože jsem velice
dlouho tak krásně nespala jako včera, tedy
ze včerejška na dnešek.
Mohu říci, že
ze všech pohádek, které jsem slyšela v
této sněmovně, a že jich bylo požehnaně
za ta léta, byla tato nejkrásnější.
Velice pozorně jsem naslouchala a zjistila jsem, že
platí stará pravda: Člověk se stále
učí.
Pan kolega Payne ve svém
prvním projevu včera večer zaplakal nad naší
nepřipraveností, nesystémovým řešením.
To slovo systémové zde nastupuje vždy, když
něco nechceme. Znamená odklad na jindy, lépe
řečeno co nejpozději a nejlépe vůbec
nikdy, protože nepříjemné věci
se mají odkládat. Obec zvlčí bez dohledu,
občan je nesvéprávný, potěšilo
mě, že už nejenom na Moravě, ale i v Čechách,
protože na Moravě byl vždycky nezralý,
je bezradný a zazněl dokonce i pláč
nad Prahou.
Vzbudilo to ve mně dojem,
že obce jsou nebo budou spravovány partami idiotů,
nikoli volenými zástupci na úrovni. Podle
mého názoru je občan samosprávný
jedinec schopný se o sebe postarat, schopný myslet,
pracovat, žít, často i řídit
ostatní. Lítost nad Prahou cítím spolu
s panem kolegou, tedy s jejími občany. Ale té
se mohlo předejít již dávno přenesením
mnoha zbytečných úřadů na jiná
místa v České republice. Například
nevím, proč musí být zrovna v Praze
Česká správa moravských
jeskyň, vydávání všech licencí
podnikatelům atd. Všichni víme, že je
Praha zahlcena, že na to doplácejí především
její obyvatelé, a to nejenom v dopravě.
Při vystoupení některých
kolegů včera večer jsem zažívala
nádherný pocit obrození, když jsem slyšela,
a to i z koaličních úst, opakování
všech myšlenek od decentralizace, zbytečných
a drahých uměle vytvořených expozitur
až po upozorňování na plýtvání
finančních prostředků daňových
poplatníků.
Myšlenky a návrhy,
které v této sněmovně znějí
opakovaně několik let ze strany nás, moravských
poslanců, a které opakovaně padaly pod stoly,
aby se opět zvedaly a podávaly znovu - ale přesto
mi znějí libozvučně. Mohu nyní
věštit jak ta Sibyla. Strany, které byly kdysi
alergické při vyslovení slova Morava a dostávaly
přímo pálivě svědivou vyrážku,
nyní opět začínají mávat
moravskými kartami. Strany, kde se nesmí vyslovit
slovo moravská poslankyně, se vyhrnou nyní
do ulic a budou bojovat za práva Moravanů. Uvidíme,
zda jim to voliči na Moravě a ve Slezsku spolknou.
Pan kolega Wagner vznesl poznámku
k moravským kolegům, aby neusilovali o samosprávné
postavení Moravy a Slezska, protože to prostě
většina v této sněmovně nepřipustí.
Možná. Ale ani tato většina dnes v Parlamentu
ani ta příští nemá mandát
na doživotí. Morava zůstává,
pouze obsazení v Parlamentu se mění. A jestli
se změní ku prospěchu občanů,
to posoudí zase jenom oni.
Od roku 1990 je stále diskutována
otázka vytvoření vyšších
územně správních celků. Řešení
se hledá již léta. Sice systémově,
ale zatím se nenašlo. Současně se zmenšením
našeho státu se zmenšily i naděje na kladný
výsledek zdlouhavých jednání i nekonečných
kompromisů. Dnes už snad nikdo myslící
neobviňuje poslance Moravy a Slezska z nacionalismu, protože
potřeba zřízení vyšších
územně správních
celků se ukazuje jako naprosto nutná a nezbytná
nejen na Moravě a ve Slezsku, ale i v Čechách.
Návrh pana poslance Ježka
je jedním z několika předložených
novel tomuto Parlamentu. Já osobně mám za
to, že po menších úpravách a některých
pozměňovacích návrzích, jeden
z nich předkládám, by mohl být přijat,
a tak by tento Parlament konečně splatil svůj
dluh vůči občanům České
republiky, vůči ústavě, pro kterou
jsem sice z jistých důvodů nehlasovala, ale
když už je přijata, ctím ji a soudím,
že by měla být naplněna.
Už jenom proto, že neznám nic nebezpečnějšího
a nespravedlivějšího, než centrální
a direktivní řízení.
Nepřála bych je
žádnému občanu naší malé
republiky, alespoň ne na dlouho. Vždyť oč
jsme menší, o to musíme být úspěšnější.
Můj návrh není
tím, který byl podáván již před
šesti lety námi, poslanci Hnutí za samosprávnou
demokracii - společnost pro Moravu a Slezsko, zvolenými
jenom proto, aby prosadili obnovení a restituci Země
Moravsko-slezské v jejích historických hranicích.
Snažili jsme se o nemožné.
Snad ani obnovení komunismu, ani svrab a neštovice
dohromady nevzbuzovaly takový děs a hrůzu,
jako toto napravení chyb a křivd, které odsoudilo
jak bývalé Federální shromáždění,
tak i Česká národní rada. Nebyla a
ani dnes není dobrá politická vůle
Parlamentu.
Bude-li vznesen v této
sněmovně pozměňovací návrh,
který prosazuje znovuzřízení tří
územně správních celků, obsahujících
Zemi Moravsko-slezskou, budu pro něj hlasovat. V případě,
že neprojde, protože nemá šanci, jak zde
bylo řečeno, podávám tento svůj
návrh, který by vylepšil tu bídu, kterou
se právě probíráme.
Můj návrh je něco
jako pokusný balónek. Nepodávám ho
proto, že by mi šel zrovna ze srdce, ale jako zjištění
názorů sněmovny, představ poslanců,
jestli víme, co vlastně chceme, a co chtějí
ti, za které tady rozhodujeme.
To, o čem dnes máme
rozhodnout - zda přijmeme vylepšený návrh
kolegy Ježka - je vlastně takový první
krůček na dlouhé cestě naší
mladé demokracie. Demokracie, které se musíme
teprve učit a kterou příliš neznáme.
Důkazem toho je nepřijetí návrhu poslance
Ortmana, kterým jsme se připravili o možnost
vyslechnout si zprávu vlády o plnění
jejího programového prohlášení.
Bylo by to přinejmenším užitečné.
Mrzí mě to stejně
jako skutečnost, že ve včerejším
vystoupení pana prezidenta Havla, kterého si velice
vážím, nezaznělo ani jednou slovo Morava
a Slezsko. Slovo, které označuje svým názvem
nemalý kousek České republiky. Pan prezident
hovoří sice o demokracii velice krásně,
ale na Hradě přijímá zástupce
pouze některých parlamentních
stran. Oč by jeho osobnost byla výraznější
a větší, kdyby i v praxi ukázal, že
krásným slovům odpovídají i
stejné činy.
Všechny strany tohoto parlamentu
zastupují určitou část obyvatel. Prezident
vládne České republice, tato je složena
z obyvatel Čech, Moravy a části Slezska.
Všechny strany tohoto parlamentu, bez rozdílu barev,
by měl přijímat prezident této republiky
stejně. Jakou kávu jim dá uvařit,
zda od Žida nebo Dadák ze Vsetína, to už
je na něm.
A nyní s dovolením
k mému pozměňovacímu návrhu.
Název návrhu zákona
zůstává stejný. Navrhuji z původního
návrhu vypustit čl. 1 a nahradit ho zněním:
"Na území České republiky se
vytvářejí tyto vyšší územní
samosprávné celky.
I. Vyšší územní
samosprávný celek vymezený územím
hlavního města Prahy a územím
okresu Praha-východ a Praha-západ se sídlem
vyššího územního správního
celku v Praze.
II. Vyšší územní
samosprávný celek vymezený územím
okresů Beroun, České Budějovice, Český
Krumlov, Domažlice, Cheb, Chomutov, Jindřichův
Hradec, Kladno, Klatovy, Karlovy Vary, Louny, Most, Písek,
Plzeň-město, Plzeň-jih, Plzeň-sever,
Prachatice, Příbram, Rakovník, Rokycany,
Strakonice, Sokolov, Tábor, Tachov se sídlem vyššího
územního samosprávného celku v Plzni.
III. Vyšší územní samosprávný
celek vymezený územím okresů
Benešov, Česká Lípa, Děčín,
Havlíčkův Brod, Hradec Králové,
Chrudim, Jablonec nad Nisou, Jičín, Kolín,
Kutná Hora, Liberec, Litoměřice, Mělník,
Mladá Boleslav, Náchod, Nymburk, Pardubice, Pelhřimov,
Rychnov nad Kněžnou, Semily, Teplice, Trutnov, Ústí
nad Labem, Ústí nad Orlicí se sídlem
vyššího územního samosprávného
celku v Hradci Králové.
IV. Vyšší územní
samosprávný celek vymezený územím
okresů Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav,
Hodonín, Jihlava, Kroměříž, Olomouc,
Prostějov, Přerov, Svitavy, Šumperk, Třebíč,
Uherské Hradiště, Vsetín, Vyškov,
Zlín, Znojmo, Žďár nad Sázavou
se sídlem vyššího územního
samosprávného celku v Brně.
V. Vyšší územní
samosprávný celek vymezený územím
okresů Bruntál, Frýdek-Místek, Jeseník,
Karviná, Nový Jičín, Opava, Ostrava-město
se sídlem vyššího územního
samosprávného celku v Ostravě."
Vypustit čl. 2 a nahradit
ho zněním: "Hranice vyšších
územních samosprávných celků
lze měnit pouze zákonem. Zvláštní
zákon stanoví, kdy ke změně hranic
vyššího územního samosprávného
celku může dojít na základě místního
referenda v hraniční obci, popřípadě
ve skupině hraničních obcí a u začlenění
k určitému vyššímu územnímu
samosprávnému celku."
Čl. 3 nahradit novým
čl. 3 v tomto znění: "Vyšší
územní samosprávné celky zřizují
své orgány, způsob jejich vzniku, působnost,
pravomoc a vztah mezi nimi upraví samostatný zákon."
Čl. 4 vypustit a nahradit
čl. 4 tohoto znění: "Územím
hlavního města Prahy a územím okresů
se rozumí rozsah jejich území ke dni přijetí
tohoto ústavního zákona Parlamentem ČR."
Čl. 5 vypustit a nahradit
čl. 5 tohoto znění: "Nerozhodne-li zastupitelstvo
vyššího územního samosprávného
celku o jeho názvu na svém prvním zasedání,
stanoví jej Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky."
Čl. 6 vypustit a nahradit
čl. 6 tohoto znění: "Tento ústavní
zákon nabývá účinnosti dnem
zvolení členů zastupitelstev vyšších
územních samosprávných celků."
Čl. 7 vypustit naprosto
bez náhrady.
Děkuji vám, že
jste vyslechli tento můj maličký a skromný
pozměňovací návrh.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Mazalové, prosím pana kolegu
Kačenku, aby se ujal slova, připraví se pan
poslanec Řezáč.